📋《يَا هِلَالًا لَمَّا اسْتَتَمَّ كَمَالًا
غَالَهُ خَسْفُهُ فَأَبْدَا غُرُوبَا
مَا تَوَهَّمْتُ يَا شَقِيقَ فُؤَادِي
كَانَ هَذَا مُقَدَّراً مَكْتُوبَا
يَا أَخِي فَاطِمَ الصَّغِيرَةَ كَلِّمْهَا
فَقَدْ كَادَ قَلَبُهَا أَنْ يَذُوبَا
يَا أَخِي قَلْبُكَ الشَّفِيقُ عَلَيْنَا
مَا لَهُ قَدْ قَسَى وَ صَارَ صَلِيبَا
يَا أَخِي لَوْ تَرَى عَلِيّاً لَدَى الْأَسْرِ
مَعَ الْيُتْمِ لَا يُطِيقُ وُجُوبَا
كُلَّمَا أَوْجَعُوهُ بِالضَّرْبِ نَادَاكَ
بِذُلٍّ يَغِيضُ دَمْعاً سَكُوبَا
يَا أَخِي ضُمَّهُ إِلَيْكَ وَ قَرِّبْهُ
وَ سَكِّنْ فُؤَادَهُ الْمَرْعُوبَا
مَا أَذَلَّ الْيَتِيمَ حِينَ يُنَادِي
بِأَبِيهِ وَ لَا يَرَاهُ مُجِيبَا》
♦️ای هلالی که به کمال نرسیده، خسوف و غروب کردی.
ای پارهی دلم! فکر نمیکردم که این هم مقدر و مکتوب بود.
ای برادر! با این فاطمهی خردسال حرف بزن، نزدیک است دلش آب شود.
ای برادر! چرا دل مهربانت نسبت به ما نامهربان شده است؟
ای برادر! کاش «علی» را هنگام اسارت، همراه یتیمان میدیدی که طاقت نداشت؛
هر چه با تازیانه او را میزدند، با اشکی ریزان مظلومانه تو را صدا میزد.
ای برادر! او را به خودت بچسبان و به آغوش گیر و دل ترسانش را آرامش بخش.
چقدر خوار است یتیمی که پدرش را صدا میزند ولی جوابی از او نمیشنود.(۱)
این کل روایت مسلم جصاص که علامه مجلسی آن را نقل کرده است.
💠حال به بررسی سندی و محتوایی این روایت می پردازیم.
🌐بررسی اشکالات سندی روایت :
1⃣این روایت را علامه مجلسی در بحارالانوار به صورت بدون سند یا به اصطلاح «مرسل» نقل کرده و خود مرحوم مجلسی نیز به مرسل بودن آن اذعان کرده است.
این اذعان شخص بزرگوار علامه مجلسی به نامعتبر بودن این روایت تاریخی کافیست.
(روایت مرسل در اصطلاح علم حدیث و درایه به معنای ذکر نشدن نام راوی در سند روایت است.)
2⃣علاوه بر مرسل بودن این گزارش، شخص «مسلم الجصاص» نیز مجهول است که موجبات ضعف سند را از جهتی دیگر نیز فراهم میکند.
3⃣مرحوم شیخ عباس قمی(ره) منشاء این روایت را دو کتاب «نورالعین» و «منتخب طریحی» می داند و در نقد سند آن می نویسد :
ذکر محامل و هودج، در غیر خبر مسلم جصاص نیست و این خبر را گرچه علامه مجلسی نقل کرده؛ لیکن مآخذ آن منتخب طریحی و کتاب نورالعین است که حال هر دو کتاب بر اهل فن پوشیده نیست.(۲)
4⃣کتاب «المنتخب فی جمع المراثی و الخطب» معروف به «منتخب طریحی»، نوشته فخرالدین طریحی از علمای قرن یازدهم است.
از آنجا که این کتاب کشکول گونه به صورت نامستند و بدون تحقیق تالیف شده، بسیاری از کتاب شناسان و حدیث پژوهان از آن انتقاد کرده اند.
به عنوان نمونه مرحوم میرزا محمد ارباب می گوید که در کتاب منتخب مسامحات بسیار بکار رفته و روایت مختص به آن اعتباری ندارد.(۳)
5⃣کتاب «نور العین فی مشهد الحسین(ع)» نیز کتابی بسیار ضعیف و نامطمئن است که حتی نویسنده آن نیز به درستی مشخص نیست.
مرحوم «علی بن عبدالله بحرانی ستری»، از فقها و مراجع تقلید امامی قرن سیزدهم و چهاردهم، کتاب نورالعین را کتابی سراسر کذب و افترا و بهتان می خواند و بیان می دارد اشعاری که در این کتاب به اهل بیت و امام حسین(ع) نسبت داده شده آن قدر از نظر فصاحت و بلاغت و وزن و قافیه ضعیف است که نمی توان آن ها را به افراد عادی نسبت داد، چه برسد به فصیح ترین و افراد عرب.(۴)
6⃣به نظر میرسد که علامه مجلسى(ره) این مطلب را از منتخب طریحى نقل کرده است؛ زیرا علیرغم آنکه مشهور شده است که ماخذ این روایت کتاب نورالعین است، در گزارشی که در آن کتاب آمده است، سخنی از داستان سر به محمل کوبیدن نیست، بلکه طبق نقل این کتاب، اساساً محملی بر روی شتران نبوده تا زینب(س) سرشان را به چوبه آن بکوبند!
این کوباندن سر در نسخه چاپى مقتل الحسین(ع) منسوب به أبى مخنف، نیز نیامده است.(۵)
@TarikhEslam
ادامه مطالب :👇
🌐بررسی اشکالات محتوایی روایت :
1⃣براساس گزارش های متقدمین، اسراء را با شتر بدون جهاز می بردند تا ناراحتى ببینند و تنها در این روایت است که وجود محمل بر روی شترها ذکر شده است. اساسا محمل یک وسیله محترمانه است و هیچکس آن را براى اسیر خود انتخاب نمیکند.
لذا محملی وجود نداشت که به فرض حضرت زینب(س) سر خود را به آن بکوبند.
این مطلبی است که شیخ مفید و سیدبن طاووس، شیخ طوسی آنرا بیان نموده اند.
به عنوان نمونه، راوی نقل می کند من در کوفه بودم و تجمع مردم کوفه را مشاهده کردم در حالی که مردم هم برای دیدن آن از خانه هایشان بیرون آمده بودند ؛
📋《فَلَمَّا أُقْبِلَ بِهِمْ عَلَى الْجِمَالِ بِغَيْرِ وِطَاءٍ》
♦️پس وقتی کاروان اسراء کربلا نزدیک شد، دیدم اهل بيت(ع) را سوار بر شتران بى جهاز کرده اند.(۶)
افزون بر این، در خود اشعارى که در این روایت به امام سجاد(ع) نسبت داده شده به صراحت آمده است؛
📋《تُسَيِّرُونَا عَلَى الْأَقْتَابِ عَارِيَةً》
♦️ما را بر شتران برهنه سوار کردند.(۷)
روشن است که منظور حضرت(ع) شخص وى نیست، بلکه تمام اسرا را اینگونه سوار کردند.
2⃣در اشعاری که در این روایت به زینب(ع) نسبت داده شده مطالب غیرواقعی و بعضاً موهنی به چشم می خورد.
از جمله نسبت قساوت و سنگدلی به امام حسین(ع) و نسبت بی طاقتی، ذلت و ترس به امام سجاد(ع) دراسارت و یتیمی که حتی با صنایع ادبی هم قابل توجیه به نظر نمی رسد.
3⃣گزارشهای معتبر تاریخی حاکی از آن است که عمر سعد، سر مقدّس امام حسین(ع) را، بیدرنگ پس از شهادت آنحضرت، همراه خولی بن یزید اَصْبَحی و حُمَید بن مُسْلِم اَزْدی نزد عبیدالله بن زیاد فرستاد.
و از آنجا که کاروان اسیران یک روز بعد؛ یعنی روز یازدهم از کربلا به سمت کوفه حرکت نمودند، پس اصلاً هنگام ورود کاروان اسیران به کوفه سر مقدّس امام حسین(ع) همراه آنها نبود، تا حضرت زینب(س) با دیدن آن از خود بیخود شود.(۸)
4⃣شعر معروفي که در متن اين گزارش آمده است، حاوی مصرعی است که مي گويد :
📋《يَا أَخِي! فَاطِمَ الصَّغِيرَةَ كَلِّمْهَا》
♦️اي برادر با من حرف نميزني، نزن؛ لااقل با دختر صغيرهي خود فاطمه سخن بگو!
چگونه اين سخن مي تواند صحيح باشد، در حالي که بنا به تصريح همه ي تاريخ نويسان و پژوهشگران اسلامی، فاطمه بنت الحسين(ع)، که فاطمه کبری(س) هم خوانده مي شود، آن روز، زن بزرگ و شوهرداري بود که با شوهرش حسن مثني همراه پدرش از مدينه خارج شده بودند و شوهرش حسن بن حسن(ع) معروف به حسن مثني در روز عاشورا پس از آنکه زخمهای فراوان برداشته بود، از مرگ نجات يافت.
🎙اما سخن آخر :
اما کدام قابل باور است که زينب کبری(س) از شدت تأثّر در ميان مردم و دشمنان از خود بي خود شود و چنان سر بر چوب کجاوه بکوبد که خون سرش در برابر چشم دشمنان و نامحرمان جاری شود!
یا زينب کبری ای که وقتی که پيکر پاره پاره ی برادرش را در قتلگاه ديد، دستانش را به سوي آسمان گرفت و گفت :
📋《اللَّهُمَّ تَقبَّل مِنَّا هَذَا القُربَانَ》
♦️پروردگارا! این قربانی را از ما بپذیر!(۹)
مسلم جصّاص می گويد :
زينب(ع) از شدت ناراحتی نتوانست خويشتن داري کند تا سرش را شکافت!
در این هنگام امام سجاد(ع) خطاب به زینب کبری(س) فرمود :
📋《يَا عَمَّةِ! أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَةٍ》
♦️ای عمه! و تو بحمدالله درس ناخوانده دانائى و نیاموخته ی خردمند!(۱۰)
از جمله ويژگی های حضرت زينب(س) كه به ایشان موقعيت ويژه می بخشيد، عقل و تدبيرش بود.
اگر او عاقله نبود چگونه اين همه حوادث را كه بعد از جدش رسول الله(س) به او روی آورد، تحمل مينمود؟
او در بين زنان قريش و بني هاشم به خاطر درايت و تدبير و حلم و بردباريش ملقب به عاقله و عقيله و عقيلة النساء شده بود.
مثلا ابن عباس وقتی می خواهد از حضرت زینب(س) چيزی نقل كند ميگويد :
📋《حَدَّثَتنِي عَقِيلَتُنَا زَينَبُ(س) بِنتُ عَلِىِِّ(ع)》
♦️فرزانه ی ما، زينب دختر علی(ع) برای ما چنين روايت کرد.(۱۱)
@TarikhEslam
ادامه مطالب :👇
در مجلس يزيد آن مرد سرخ رنگ شامي وقتي به جناب سكينه(س) اشاره كرد و از يزيد خواست كه او را به وی ببخشد، فاطمه(س) می گويد :
ما به زينب(ع) پناه بردیم چرا كه او بزرگتر و عاقلتر از ما بود.(۱۲)
خطبهاي غراء و آتشين كه در كاخ يزيد و عبيدالله و در بين مردم كوفه و شام ايراد كرد همه را به تعجب و تحسين و تأثر و حزن و پشيماني از كارشان واداشت، در حالي كه زني بود مصيبت زده آن هم چه مصيبتهاي بزرگ.
از كارهاي مدبّرانه و عاقلانه او اين بود كه در حين كوچ دادن اسراء به شام دستور داد محملها را سياه پوش كنند، اين كارهاي او از نظر دشمن بياهميت بود، ولي عقل و درايت زينب(س) به آينده و به حفظ نهضت حسيني با اين مظاهر پرمعني حكم می نمود.
علامه قزوينی در بيان عقيله بودن زينب در كتاب «زينب من المهد الي اللحد» مينويسد :
عقل و درايتي كه زينب(س) داشت، حادثه كربلا را رهبري و از فرزندان امام چنان آبرومندانه سرپرستي نمود و جان امام زين العابدين(ع) را از مرگ حتمي نجات داد و كاخ يزيد را به لرزه در آورد.و نهضت حسيني را تا به امروز زنده و پاينده نمود.(۱۳)
حِذْيَم بن شريك اسدى مى گويد :
هنگامی که زینب کبری(س) در کوفه خطبه می خواند.
📋《لَمْ أَرَ وَ اللَّهِ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تَنْطِقُ وَ تُفْرِغُ عَلَى لِسَانِ عَلِيٍّ(ع)》
♦️در آن روز به زينب دختر على(ع) نگريستم كه خطبه مى خواند و هرگز زنى را سخن ورتر و زبان آورتر از او نديدم.
گويا زبان على(ع) در كام اوست و با زبان اميرمؤمنان على(ع) سخن مى گويد.(۱۴)
كلمات و فرمایشات گهربار آن حضرت(ع) در خطبه هایى كه از آن حضرت روایت شده، خود قوی ترین دلیل بر كمال فصاحت و بلاغت آن بانوى بزرگوار می باشد.
در مورد صدیقه ی توانا، عقلیه دودمان وحی، تربیت شده خاندان نبوت، حضرت زینب كبری(س) سخن ها بسیار گفته ونوشته اند.
محدث قمی مي نويسد :
حضرت زينب(س) آن چنان يزيد و ابن زياد را به باد توبيخ و ملامت گرفت که بدون واهمه و ترس ابن زياد را با نام مادر بدکاره اش (ابن مرجانه) و يزيد را به اسم مادر خونخوار و معروفهاش (ابن آکله الاکباد) خواند.
و هر دو را که در اوج قدرت و غرور به تخت تکبر و استکبار تکيه زده بودند و بر قدرت پوشالی خود مي باليدند، خوار و ذليل ساخت.
پس روشن شد که اين روايت جعلي است و شان حضرت زينب(س) اجل از اين امور است.(۱۵)
📚منابع:
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۱۴
۲)منتهی الآمال محدث قمی، ج۱، ص۵۶۹
۳)عاشورا پژوهی با رویکرد تحریف شناسی، صحّتی، ص۷۱
۴)قامعه اهل الباطل بحرانی ستری، صص۲۰-۷۷-۹۰
۵)المنتخب طریحی، ج۲، ص۴۳۵
۶)امالی شیخ طوسی، ص۹۱
۷)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۱۴
۸)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۳
۹)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۸
۱۰)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۶
۱۱)عوالم العلوم بحرانی، ج۱۱، ص۹۵۱
۱۲)سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۰۹
۱۳)زینب من المهد الی اللحد قزوینی، ص۴۰
۱۴)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۶
۱۵)سفینه البحار محدث قمی، ج۱ ،ص۵۵۸
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
4⃣7⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «کامل الزیارات» حاوی بیان آداب زیارت و روایاتی در فضیلت زیارت و اقامه عزاء و گریه بر حضرت رسول اکرم(ص)، اهل بیت(علیهم السلام) و امامزادگان و مؤمنان؛ اثر مرحوم إبن قُولوِیه قمی(متوفی ۳۶۷ق) از شاگردان مرحوم شیخ کلینی و از برجسته ترین مشایخ و اساتید مرحوم شیخ مفید بود.
کتاب «کامل الزیارات» از مهم ترین و معتبرترین منابع روایی و دعایی شیعه است که علماء و فقهای شیعه به آن مراجعه کردهاند.✍📚👇
@TarikhEslam
4_12012237547897858.pdf
46.11M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «کامل الزیارات»
@TarikhEslam
✅تیغ زدن مردم ایران توسط تاجران آمریکایی زمان شاه
🔴زمان شاه تاجران آمریکایی برنج تایلندی را کیلویی ۲۸ ریال می خریدند و بعد کیلویی ۶۳ ریال به مردم ایران می فروختند.
📚روزنامه رستاخیز ، ۲۸ مرداد ۱۳۵۷
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
▪️الانه که عده ایی طرفدار شاه بگن ببینید زمون شاه برنج تایلندی کیلویی ۶ تومن بود و الان شده حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار است!!!
چی باید پاسخ بدیم !
این پاسخ (ساعاتی دیگر پاسخ درج میشه )👇
✅مقایسه قدرت خرید برنج تایلندی زمان شاه با حال حاضر
🔻زمان شاه
🔹نشان داده شد زمون شاه حقوق دبیران لیسانسه حدود ۵۰۰ تومان است (کلیک)
🔹برنج تایلندی زمون شاه هم کیلویی ۶ تومان
🔸اگر حقوق (۵۰۰) رو بر قیمت برنج (۶) تقسیم کنیم می شود ۸۳
👈به عبارتی قدرت خرید معلمان برای برنج تایلندی زمون شاه ۸۳ است.
🔻الان
🔹فرض کنیم حال حاضر حقوق معلمان لیسانس با سابقه چند سال ۱۰ میلیون باشه (که بیشتره )
🔹برنج تایلندی هم الان فرضا کیلویی 40 هزار تومان
🔸با تقسیم حقوق (۱۰ میلیون ) بر قیمت برنج (40 هزار) عدد 250 بدست می آورد.
👈یعنی قدرت خرید معلمان حال حاضر برای برنج تایلندی 250 است
🔴به عبارتی قدرت خرید زمون شاه برای برنج تایلندی برای معلمان ۸۳ و در حال حاضر 250 است
⚠️یعنی قدرت خرید فعلی ۳ برابر شده
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅دختری ۶ ساله در سال ۵۵ بر اثر اشتباه متخصص بیهوشی در یکی از بیمارستان های تهران مُرد و جسدش در گروی هزینه همان بیهوشی توقیف شد و به خانواده دختر تحویل داده نشد!
📚روزنامه اطلاعات، ۸ مرداد ۱۳۵۵
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
⚫️ تصویر موشکهای ایرانی در تظاهرات ضد نتانیاهو در تلآویو!
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh2 🔜 #پدرفتنه
🔺️دانشمندان نیوزیلندی: ریشۀ زبان انگلیسی به ایران برمیگردد
🔹️یک تیم از دانشمندان دانشگاه اوکلند نیوزیلند به سرپرستی پروفسور راسل گری، با انجام تحقیقاتی دربارۀ منشاء زبانهای هندواروپایی، به این نتیجه رسیدهاند که ریشۀ برخی زبانها از جمله انگلیسی، به ۸ هزار سال قبل در منطقۀ شمالغربی ایران و شرقی ترکیه امروزی برمیگردد.
🔹️زبانهای هندواروپایی پُرتکرارترین خانواده زبانهای جهان است که تعداد آنها بیش از ۴۰۰ زبان است و شامل انگلیسی، روسی، فرانسوی، گیلیک اسکاتلندی، هندی-اردو، بنگالی و پنجابی میشود.
🔹️این تیم بینالمللی متشکل از بیش از ۸۰ متخصص زبان، گسترش واژگان اصلی را از ۱۶۱ زبان هند و اروپایی، از جمله ۵۲ زبان باستانی یا تاریخی مانند لاتین، تجزیه و تحلیل کردند.
@Akharinkhabar | akharinkhabar.ir
#باستانگرایی
🔶 تئوری ایران منهای اسلام | ایرانپرستی دروغین
🔰 اسلام تکمیلکننده همه ادیان الهی است، اما فقط این نیست؛ بلکه میراثی است که بهترینِ ایرانیان برای ما به ارث گذاشتند. اسلامستیزان، تنها با یک دین الهی دشمنی نمیکنند، بلکه حاصل دسترنج شریفترینِ ایرانیان را لگدمال میکنند. همچون فرزندی بیخرد یا شیاد که نتیجه زحماتِ پدرش را به آتش میکشد و در عین حال، از سر نادانی یا به دروغ ادعا میکند که دوستدار پدر است.
🔘 جریان باستانگرایی در این صد سال اخیر، همواره در خدمت سیاستهای انگلیس، یهود و... بوده و جز خیانت، میوهای نداشته و ندارد. اما فریاد دروغینِ وطنپرستیاش در آسمان پیچیده است. چراییِ این ادعای کِذب را میتوان در کلام پائول یوزف گوبلز (Paul Joseph Goebbels) وزیر هیتلر یافت که گفت: دروغ هر چه بزرگتر باشد، باورپذیرتَر است!
در این تکنیک که به دروغ بزرگ (große Lüge) مشهور است، باستانگرایان نمیگویند «ما دشمن ایران نیستیم»، بلکه میگویند: «ما عاشق ایران هستیم و اصلاً ایرانپرستی با آن معنی مصدریاش، خودِ ما هستیم!»
#نقد_باستانگرایی
#گوبلز
#دروغ_بزرگ
#خیانت
#رقص_استعمار
✍🏻 مهدی رستمی
@ir_bastan