eitaa logo
انجمن علمی تاریخ دانشگاه یزد
235 دنبال‌کننده
141 عکس
17 ویدیو
5 فایل
🌹🌱انجمن علمی گروه تاریخ دانشگاه یزد🌱🌹 💢کانال ایتا: https://eitaa.com/historyyazd 💢کانال تلگرام: https://t.me/historyyazd 🧔🏻دبیر انجمن: @Erfan_Yousefi1234 🪧پل ارتباطی با ما و ارسال محتوا: @History_Yzd
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان با مشارکت شهرداری و سازمان فرهنگی،اجتماعی، ورزشی یزد برگزار میکند: 📜 سلسله نشست های تخصصی یزد شناسی 📌نشست اول:یزد در سپیده دمان تاریخ(دوره ی یزد پیش از تاریخ) 🎤 سخنران تخصصی این نشست: 🖇 دکتر محسن میرجانی 🕰 زمان: دوشنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ الی ۲۰ عصر 📍 مکان: بلوار شهید صدوقی_سالن شهید آوینی شهرداری یزد ✔️ورود برای عموم علاقمندان آزاد است ✔️گواهینامه آموزشی برای شرکت کنندگان صادر می‌شود. 📲 راه‌های ارتباط با مدیریت اسناد و کتابخانه ملی استان یزد: 🔵وب:https://www.nlai.ir/web/yazd/ ⚫️ روبیکا: rubika.ir/asnad_melli_yazd 🟠 ایتا: eitaa.com/asnad_yazd 🟡 اینستاگرام: instagram.com/yazdasnad ⚪️بله:https://ble.ir/yazd_nlai -نشست-های-تخصصی-یزد -یزد -فرهنگی-اجتماعی-ورزشی -محسن_میرجانی
کارگروه تخصصی باستان‌شناسی انسان‌شناختی انجمن علمی انسان‌شناسی ایران برگزار می‌کند: 🔷سلسله سخنرانی‌های باستان‌شناسی انسان‌شناختی( ۳ و ۴)🔷 همراه با اعطای مدرک دو‌زبانه معتبر سخنرانی اول 🔷انسان‌شناسی شناختی برای باستان‌شناسان🔷 سخنران: دکتر لیلا اردبیلی انسان‌شناس شناختی هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی زمان برگزاری: چهارشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۸ الی ۲۰ سخنرانی دوم 🔷چگونه باستان‌شناسی نو به ایران راه یافت؟🔷 سخنران: دکتر کامیار عبدی باستان‌شناس انسان‌شناس هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی زمان برگزاری:پنج شنبه، ۱۱بهمن‌ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۸ الی ۲۰ دبیر علمی نشست‌ها: دكتر حميدرضا قرباني هیأت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان مدیر کارگروه تخصصی باستان‌شناسی انسان‌شناختی انجمن انسان‌شناسی ایران ⏳مهلت ثبت‌نام: تا پایان ساعت اداری روز یکشنبه،۷ بهمن ماه مجازی در پلتفرم: اسکای روم ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر: 📞۰۹۳۶۶۷۲۳۸۴۳ 📬 @mrymhasanpooran1376 راه های ارتباطی و صفحه هات رسمی ما در فضای مجازی: 📧ایمیل: anthropological.archaeology@gmail.com کانال اول کانال دوم پیج اول پیج دوم
با سلام و احترام قابل توجه اساتید محترم و دانشجویان گرامی طبق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه کلاسهای ساعت ۱۳ و ۱۵ در نیمسال جدید ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ به ساعت ۱۳:۳۰ و ۱۵:۳۰ تغییر می یابد که در برنامه هفتگی هم اصلاح خواهد شد. https://eitaa.com/historyyazd
❇️تمامی ملزومات : 📆چهارشنبه و پنجشنبه؛ ۱۰ و ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ ⏳۲۴ ساعت پس از شروع زمان مشخص شده انتخاب واحد برای هر فرد (گزارش ۵۹) 📣اطلاعیه انتخاب واحد 📋پلنر کمک‌کننده برای برنامه‌ریزی انتخاب واحد 👈نحوه برنامه‌ریزی برای انتخاب واحد 👈آموزش تصویری و گام به گام انتخاب واحد 🗳نظرسنجی اساتید ●ترم ۴۰۱۲ ●ترم ۴۰۲۱ ●ترم ۴۰۲۲ ●ترم ۴۰۳۱ 👈تمامی گزارش‌های گلستان 👈تمامی پردازش‌های گلستان 👈شماره دروس پرکاربرد 🗓تقویم آموزشی نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۰۴-۱۴۰۳ 📞هر شماره‌ای که به آن نیاز دارید (اساتید، کارمندان، آموزش و...) ❓پرسش‌های متداول آموزشی ❔⚠️خطای ۱۳ و ۱۷ چیه؟ ❓فراموشی رمز گلستان 📌پردازش‌های کاربردی: 🔅پردازش ۱۲۱۰۰ انجام عملیات ثبت‌نام اصلی (انتخاب واحد) 🔅پردازش ۱۲۳۷۰ انجام عملیات ترمیم (حذف و اضافه) 📌گزارش‌های کاربردی: 🔅گزارش۵۹ مشاهده ساعت انتخاب واحد (ترمیم) 🔅گزارش۷۶ مشاهده نتیجه ثبت‌نام مقدماتی 🔅گزارش۷۷ نتیجه انتخاب واحد (ترمیم) درطول انتخاب واحد (ترمیم) 🔅گزارش ۸۸ برنامه هفتگی در طول انتخاب واحد (ترمیم) 🔅گزارش ۷۸ برنامه هفتگی نهایی (۴۸ ساعت پس از ترمیم) 🔅گزارش ۱۱۰ دروس ارائه شده در ترم ✍️آموزش کار با گزارش ۱۱۰ 🔅گزارش ۱۰۲ دروس ارائه شده در ترم و شرایط اخذ آن 🔅گزارش ۲۱۲ لیست دروس ارئه شده ویژه دانشجو 🔅گزارش ۲۸۴ دروس گذرانده و نگذرانده دانشجو برای فارغ‌التحصیلی 🆔YUSSA_News یوسا نیوز
مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) بر همه مسلمانان جهان و مسلمانان ایران زمین گرامی باد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه یزد https://eitaa.com/historyyazd
جشن سده جشنی ایرانی و باستانی است که در شب دهم بهمن با روشن کردن آتش های بزرگی برپا می‌شود، ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه خود در مورد این جشن می‌نویسد که:((ایرانیان پس از ماه‌های سرد سال منتظر بودند که سرما کاملاً از بین برود و فصل زمستان به پایان برسد آنها شروع زمستان را پنج روز پس از ماه آبان و پایان آن را ۱۰ روز پس از ماه بهمن می‌دانستند شب دهم بهمن را شب گزنه می‌نامیدند یعنی شبی که سرما در آن بسیار گزنده است و گویی انسان را می‌گزد.))
در مورد علت روشن کردن آتش در این شب روایت شده است: ضحاک پادشاه ستمگر دستور داده بود هر روز دو جوان را بکشند و مغز آنها را به عنوان غذا به مارهای که روی شانه های او روییده بودند بدهند مامور اجرای این دستور فردی به نام مائیل بود هر بار یکی از این دو نفر را آزاد می‌کرد و به آنها توصیه می‌کرد به کوه دماوند بروند و در آنجا خانه‌هایی بسازند و پنهان شوند و سپس به جای مغز انسان مغز قوچی را با مغز جوان کشته شده مخلوط می‌کرد تا ضحاک متوجه نشود. سال‌ها بعد وقتی فریدون ضحاک را شکست داد مائیل نزد او آمد و ماجرای نجات جوانان را تعریف کرد فریدون فرستاده هایی به دماوند فرستاد تا حقیقت را بررسی کنند و وقتی فرستاده ها به دماوند رسیدند آزاد شدگان هر کدام بر روی پشت بام‌های خانه خود آتش روشن کردند. 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 تا جمعیتشان بیش از حد واقعی به نظر برسد این اتفاق در شب دهم بهمن رخ داد فرستاده فریدون با دیدن این صحنه تعداد زیادی از افراد را مشاهده کرد که مائیل نجاتشان داده است از آن پس روشن کردن آتش در این شب به یادبود نجات انسان‌ها از چنگال ضحاک به سنتی تبدیل شد؛ که هنوز پابرجاست فریدون از این رویداد بسیار خوشحال شد. و خود به دماوند رفت تا آزادشدگان را ببیند سپس مائیل را به حلقه نزدیکان خود افزود و حکومت دماوند را به او سپرد و او را بر تخت زرین نشاند.
در مورد دلیل تاریخی شکل‌گیری جشن‌هایی مانند جشن سده باید اشاره به تلاش برای ملت سازی و ایجاد هویت ملی واحد کرد؛ این تلاش‌ها بدان منظور صورت می‌پذیرفته است که افرادی که در یک قلمرو واحد زندگی می‌کنند و باید با دشمنان آن قلمرو بجنگند و مفهومی را فراتر از محدودیت‌های قبیله‌ای و محلی خویش درک کنند و خود را با سایر مردمی که در آن قلمرو زندگی می‌کنند در مفاهیم مشترک شریک بدانند. مهمترین دستاورد اشکانیان ایجاد مفهوم ایران بوده است. حماسه ملی و سنت‌ها و رسوم از جمله پایه‌های شکل‌گیری روایتی فراگیر برای ملت سازی است شکل‌گیری مفهوم ایران را اغلب به ساسانیان نسبت می‌دهند اما در واقع این تلاش‌ها برای شکل گیری این مفهوم از دوره اشکانیان آغاز شده بود برای مثال به نظر می‌رسد که در دوره اشکانیان آیین‌های قومی به صورت آیین‌هایی فراگیر و ملی درآمده است. اینطور می‌توان گفت که هر گروه قومی در گوشه کنار قلمرو اشکانی نوعی از جشن زمستانی را به صورت‌های گوناگون اجرا می‌کرد. نسخه‌های محلی مختلفی از آن وجود داشته است که ریشه جشن سده به آن باز میگردد ولی با تلاش‌های اشکانیان یک نوع سنت خاص در مورد این جشن در سطح ملی برای تمام مردم قلمرو ایران جا افتاده است. همچنین تلاش اشکانیان برای سر و سامان دادن به زمان اتفاق افتادن جشن های ملی در گاهشماری نیز قابل توجه است و تلاش‌های اشکانیان برای تنظیم تقویم خود نیز در همین جهت صورت گرفته است زیرا هر یک از این مراسم ها در موقع خاصی از سال انجام می‌گرفته است. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 انجمن علمی دانشجویی تاریخ دانشگاه یزد https://eitaa.com/historyyazd