کتاب حق هستی به زبان فارسی در موضوع تقریر اندیشه های تقریبی آیت الله ابوالقاسم علیدوست به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی از شاگردان معظم له قلمی شد.قرار نویسنده بر آن است که در هر دفتر از مجموعه حق هستی به یک موضوع از منظومه فکری استاد خویش بپردازد، دفتر یکم از این مجموعه به اندیشه های تقریب میان مذاهب اسلامی و میان ادیان پرداخته است.
در پیشگفتار کتاب می خوانیم:
یکی از مصادیق «حق هستی» اندیشههای ناب متفکران است که در پرتو عقل و نقل، حق هستی را پاس میدارد؛ آری اندیشه، حق هستی است که باید رعایت و پرداخت شود. این نام را برای تبیین و تقریر اندیشههای آیتاللّه ابوالقاسم علیدوست حفظهالله برگزیدیم.
مجموعه «حق هستی» در هر جلد به یک موضوع از اندیشههای استاد معظم با عنوان «دفتر» میپردازد. دفتر پیش رو دفتر یکم از این سفینه نامی و سامی است؛ در این دفتر از اندیشههای تقریبی میان مذاهب و ادیان سخن به میان میآید.
دفتر یکم: اندیشههای تقریبی
این دفتر به مسائل ذیل میپردازد:
1. مناظره میان آیتاللّه علیدوست و دکتر بن غامدی؛
2. شیعه، باورها و عملکردها؛
3. هجمه به اسلام با انواع تاکتیکها؛
در ادامه در قالب پرسش و پاسخ از ابعاد دیگر اندیشه حضرت استاد به شرح ذیل سخن به میان آمده است:
4.مدیریت مناظره؛
5. غرض ورزی یا جهالت؛
6. تبلیغ علیه امامت؛
7. تقریب با تنزل؛
8. من الاسلام للانسان؛
9. برادری انسانی، مبنای نوع دوستی؛
10. خانه مشترک بشریت؛
11. خاطره سفر به واتیکان.
مطالب فوق به استثنای مورد نهم، به قلم این کمترین قلمی شده است. مطالب در قالبهای اخذ مصاحبه، تقریر مطالب از دروس خارج فقه و اصول، دروس اخلاق و سخنرانیها جمعآوری شده است.
امید آن است که مجموعه دفاتر حق هستی بتواند مسیر را برای کشف منظومه فکری و روششناسی تفکر حضرت استاد هموار کند، تا مطالبی که در خاطر عاطر حضرت استاد گذشته است در این مجموعه به یادگار بماند. (حق هستی، دفتر یکم، ص 15).کتاب حق هستی در 180 صفحه در قطع پالتویی با جلد سلفون سخت همراه با کاور به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت 35 هزار تومان عرضه شده است.مشتاقان می توانند این کتاب را از کتابگاه خریداری کنند.
لینک خرید آنلاین:
https://basalam.com/ketabeadib/product/567884
May 11
اگر یک کتاب می خواهید که واقعی و از سر تجربه راه و رسم موفقیت اقتصادی کلان رو نشان داده باشد، و از اخلاق خوب هم دور نباشد
کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست اثر کیم و چوونگ موسس و رییس کمپانی دوو رو بخونید.
در آداب المتعلمین از قدیم یاد می دادند که طلبه و دانشجو در اختلاف علما و دانشمندان وارد نشود، فعلا صحبت طرفین رو در بقعه امکان بگذارد و تحصیل دانش کند، وقتی رشد کرد و علم و عقلی یافت اونوقت اظهار نظر کند.....ای کاش در ما فرهنگ می شد که در هر چه طفل هستیم و دانشی نداریم اظهار نظر نکنیم.
افسوس که:
با طفل ابجدی از سرالقدر چه گویی
بر بی بصر چه خوانی اسرار ما سوا را
#حسینی_کمال_آبادی
@hkamal
#نمایشگاه_مجازی
کتاب های سید مرتضی حسینی کمال آبادی را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران با
20 درصد تخفیف
و
ارسال رایگان آثار
از طریق لینک زیر دریافت کنید:
https://b2n.ir/372956
به عنوان فردی که بیش از یک دهه تمرکز بر مدیریت در تحصیل دارد عرض می کنم
برای طلاب به ویژه پایه یکم تا دهم الگویی بهتر از علامه حسن زاده آملی نیافتم.
جامعیت، کثرت خاطرات تحصیلی، عطش علم، تحمل رنج، عدم ترجیح هیچ امری بر دانش و.... از او الگویی ساخته است که می تواند مایه سعادت هر طالب علمی را فراهم اورد.
به تعبیری استخوان خورد کرده تحصیل دانش است که دانش اگر آتش شود او در میانش شعله ور است.
سالیانی که مشغول نوشتن کتاب تشنه دانش بودم، به گنجینه ای از خاطرات درس آموز و زیست علمی اصیل برخورد کردم، که بدون اغراق در کمتر عالمی می توان یافت طوبی له و حسن مآب.
هنگامی که مشغول نوشتن کتاب تشنه دانش بودم پیوسته از خداوند متعال می خواستم که اتمام و چاپ کتاب در زمان حیات حضرت علامه باشد، که چنین شد و خداوند را از این بابت شکر گزارم.
امیدوارم که تشنه دانش کتاب بالینی مشتاقان تحصیل گردد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#تشنه_دانش
#کتاب_تشنه_دانش
#تحصیل
#طلبه
#دانشجو
#علم
#حوزه
#دانشگاه
#کتابخانه
#استاد
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#حسینی_کمال_آبادی
#نشر_پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#انتشارات_پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#کتاب
حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم
مداح اهل بیت علیهم السلام
جناب آقای محمود کریمی حفظه الله
سلام علیکم
با احترام به عرض می رساند که شکرانه وجود شما و پیشرفتی که به همت شما و همکاران محترمتان در عرصه مداحی به وجود آمده، پیوسته جاری است و این نوای ماندگار را به گوش جان می سپاریم.
در میان اشعار پر محتوایی که با صدای خود جاودان کرده اید، گاه ابیاتی دیده می شود که با محتوای دین، شریعت و عرفان شیعی ناسازگار است و این کمترین در مواردی به برخی از این ابیات اشاره کرده ام.
در ایام فاطمیه سال گذشته، بیتی وجود داشت که اگر به محتوای آن و به وفق مصطلح به کار رفته، معنا شود، ترویج غلو در ذات و کفر است، ظاهرا امسال نیز این شعر را دوباره بازخوانی کردید که نشان از عدم واکنش کارشناسان دینی یا عدم توجه به تذکر آنان در این باره دارد. از این رو مقداری در این باره توضیح می دهم به امید آنکه اگر صحیح است، اصلاح شود؛ آن بیت این است:
«فقیر بانویی ام که غنی بالذات است»
مصطلح «غنی بالذات» به این معنا است که غنایی که این وجود دارد به سبب ذات خود است و از جایی مورد افاضه قرار نگرفته است، ذات او در بی نیازی کافی است و ذات او عین غنی بودن است.
ظاهرا کسی تا به حال نگفته این مصطلح، معنای دیگری داشته باشد، در این صورت، هیچ بانو و آقایی مصداق «غنی بالذات» بودن نیست و فقط ذات مقدس خداوند متعال است که غنی بالذات است، عقل و نقل نیز گواه این مهم هست؛ به فرموده خداوند متعال در قرآن کریم: يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ؛ اى مردم، شما به خدا نيازمنديد، و خداست كه بىنياز ستوده است. سوره مبارکه فاطر آیه 15.
جناب آقای کریمی، هرچند وادی مدح و نجوا، وادی عشق و محبت ویژه است و فضای خود را دارد، اما این هرگز به این معنا نیست که اجازه ورود غلو را به خود دهد، آن هم غلو در ذات که در تاریخ افرادی به دنبال آن بودند که برای خود جایگاهی باز کنند، اهل بیت را خدا کنند که خود را اهل بیت و..... (ر ک: کتاب غالیان نوشته دکتر نعمت الله صفری فروشانی) این در حالی است که در راه خداوند، هر چه انسانی مقرب تر باشد، فقیرتر است، و برترین انسان های عالم، فقیرترین آنان به خداوند متعال هستند بلکه عین فقرند. عاشقان کوی او الفقر فخری می زنند.
مداح محترم، شما از بنده بیشتر آگاهید که آنان که دنبال شر افروزی هستند، این اشعار را با زیر نویس از زبان های مختلف دنیا منتشر می کنند تا شیعه امامیه را مصداق غلاة نشان دهند و این در واقع نقض غرضی است که شما عمر خود را بر آن نهادید، چه شیرین فرمود صادق آل محمد صلوات الله علیهم: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً»؛ یعنی زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما (بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۱۵۱).
تجربه نشان داده که مداحی به ویژه در این سطح، نیاز به کارشناس یا حلقه کارشناسانی دارد تا از رخنه این آسیب ها در امان باشد.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
3/11/1399= 8 ج2/1442
@hkamal
نامه ای به حاج محمود کریمی در نقد بیتی در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها
@hkamal
نامه ای به حاج محمود کریمی در نقد بیتی در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها
@hkamal
نامه ای به حاج محمود کریمی در نقد بیتی در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها
@hkamal
نامه ای به حاج محمود کریمی در نقد بیتی در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها
@hkamal
May 11
حسینی کمال آبادی
یادداشت «ماندگاری دستاوردها» 👇
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان ها در طول عمر خود در تلاش هستند و از رهگذر کوشش هایشان به دستآوردهایی می رسند.
یکی از نعمت های خداوند که به برخی از بندگان روزی شده است، ماندگار دستآوردهایشان در این گنبد دوار است.
برخی حتی پس از مرگشان نیز با دستاورهایشان زنده اند و این نعمت بزرگی است.
در گوشه و کنار شهر خانه ها، وسیله ها و... از دستاوردها را می بینیم که کناری افتاده اند و رو به زوالند، انسان غصه می خورد که چرا باید این نتیجه، چنین شود.
عدم ماندگاری و پایداری دستاوردهای علت های گوناگونی دارد، مانند اینکه اصل دستاورد از راه صحیح به دست نیامده باشد، یا به دست نا اهلان سپرده شده باشد، یا صاحب دستاورد فکری برای بقای آن نکرده باشد و فقط مدت بهره بری خود را می دیده است، البته در کنار این موارد فرهنگ بهره بری و عدم اسراف نیز مهم است، برخی نه خود خورد نه به کسی دهند جز سیره زندگیشان است و...
اگر افق دیدمان را درباره دستآوردهایمان باز نگه داریم، می توان آن را ماندگار کرد و از بهره های آن حتی پس از مرگ نیز بهره مند شد تا به صورت صدقه جاریه برای انسان شود.
برخی خاندان ها را انسان می بیند که نسل اندر نسل پزشک یا عالم دینی مانند خاندان حکیم هستند و این گوهر بین آن ها ماندگار است.
برخی کتاب ها وجود دارد که پشت به پشت و قرن پس از قرن چاپ می خورد و فایده رسانی می کند مانند الغدیر علامه امینی ره
برخی منازل وجود دارد که قرن ها در آن مراسم مذهبی خوب برگزار می شود مانند برخی منازل و تکیه ها در قم
برخی خاندان ها وجود دارند که صله ارحام آن ها بنیادین است و گستره ارتباط آنها با بستگانشان زیاد است.
یکی از اساتیدم می فرمودند که ما از صفویه تا به حال پشت به پشت عالم دینی بودیم ولی اولاد من نتوانستند در این راه قدم بگیرد و ظاهرا من آخرین این شجره هستم.
این ماندگاری و بهره بری نسل های آینده، باعث می شود که آن ها از نقطه صفر شروع نکنند و بر پایه و اعتباری که اجدادشان به ارث گذاشته اند؛ قدم بگیرند و پیشرفت کنند.
انقدر این مساله مهم است که می توان برای آن کتابی نگاشت و راهکارهای ماندگار کردن دستاوردها را در آن باز گفت و به دنبال نهادینه سازی و تبدیل به فرهنگ کردن آن شد.
این بقا مرهون خیلی از عوامل است، یکی از آن ها، دعا و درخواست از خداوند متعال است که نتیجه کوشایی و پویایی انسان را خالد و ماندگار کند. به سروده شیخ اجل سعدی در گلستان:
بماند سالها این نظم و ترتیب
ز ما هر ذرّه خاک افتاده جایی
غرض نقشیست کز ما باز ماند
که هستی را نمی بینم بقایی
مگر صاحبدلی روزی به رحمت
کند در کار درویشان دعایی
به نظر شما راهکارها ماندگار شدن دستاورها چیست؟
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
8 اسفندماه 1399
@hkamal
May 11