eitaa logo
روشنی چشم رسول(ص)
190 دنبال‌کننده
941 عکس
59 ویدیو
7 فایل
شناسه ارتباطی @noornamaaz هر دوره انس با یکی از اجزای نماز دو روز در هفته مطالب آموزشی جدید . دوره های برگزار شده موجود در کانال: طهارت، قبله، پوشش، حمد ، اذان و اقامه،تکبیره الاحرام دوره ی در حال برگزاری: طهارت
مشاهده در ایتا
دانلود
فرق ملک و ملکوت چیه؟ گاهی ظاهر یک موجود رو می بینید ! ظاهر یک درخت رامی بیند! ظاهر یک سنگ رو می بینید این می شود ملک ! اما این درخت رو با باطنش با هم میشود دید. وقتی این درخت رو با باطنش با هم دیدید می شود ملکوت! استاد سعادت فر @hobbenamaz
بیده ملکوت کل شی وقتی ملکوت کل شی به دست اوست خوب مسلم است که مُلک هم دراختیار اوست . حالا او وقتی مالک یوم الدین است، دنیا هم که دنیاست پس عالم نزدیکتر به ماست به طریق اولی مالک اوست پس حصر مالکیت است . استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم وقتی خدا در قرآن به ما اطلاع داده که ملکوت همه چیز به دست خودشه ! پس وقتی دارم نمازمو میخونم و به مالک یوم الدین رسیدم بدونم هیییچ کس در عالم جز او مالک چیزی نیست!! این مالکیت های اعتباری چند روزه گولم نزنه مالک اصلی رو فراموش کنم چه چیزهایی که مالکش هستم مثلا و متاعا الی حین هستند به گفته قرآن و تا زمان معینی دست منند !! و چه چیزهایی که در آرزوی مالک شدنشان هستم! به خودم لازمه بعضی چیزها رو بفهمونم! نگاه عوامانه ای که جلوی چشمامه رو کنار بزنم و درست ببینم همونطوری که خدا خواسته و در قرآن راهنماییم کرده و در نماز ازم خواسته هر روز چند بار تکرارش کنم که ملکه ذهنم بشه! ؟🤔 @hobbenamaz
حصر پنجم :ایاک نعبد حصر پنجم با ایاک نعبد صورت می گیرد و به معنای حصر عبودیت است. قرآن درباره ی آسمان ها و زمین و هر چه در آن‌هاست میفرماید همه عبدند. ما یک عبودیت تکوینی داریم یک عبودیت تشریعی عبودیت تکوینی: تمام این عالم و ذرات عالم عبد او هستند و مطیع او هستند اما انسان و جن که خدا به این دو موجود اختیار داده است. بقیه موجوات عالم گیاهان، ... عبدند و مخصوصا جمادات عبد هستند. عابدترین موجودات جماداتند. که قرآن از اونها تعبیر خاص دارد می فرماید گاهی یک سنگ که از کوه رها میشود از خشیه الله است. همیشه به عوامل مادی نباید او را نسبت داد. غرض اینه که تمام موجودات تکوینی عبدند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
عبودیت تشریعی نداشتن یعنی چه؟ انسان گاهی مع الاسف عبودیت تکوینی دارد اما عبودیت تشریعی ندارد یعنی عبدِ قانونی که خدا برایش وضع کرده، نمیشود و از دستورات خدا اطاعت نمیکند فقط تکویناً عبد است! مثلا وقتی انسان با چشمش یک نگاه بیجا می کند. چشم ما چون تکویناً عبد خداست از اینکه می بیند صاحبش میخواهد یک خلاف انجام بدهد، ناراحت است. در روایات داریم همون لحظه به خدا میگوید خدایا من از عمل او ناراضی ام اما چون تو من را در اختیار او قراردادی من می بینم ! یعنی چشم همون موقعی که صاحبش دارد گناه می کند، از عمل او اظهار برائت می کند و اینکه قرآن می فرماید در قیامت علیه او شهادت میدهد از این باب است. قرآن میفرماید حتی این پوست بدن ما در قیامت علیه ما شهادت میدهد این پوست حتی! اگر این دست خدایی نکرده تماس با چیزی که حرام بوده است داشته ،شهادت میدهد علیه او . خوب چرا ؟ این پوست همون لحظه که تماس بی جا را انجام میدهد اظهار برائت میکند. کانه می گوید مامور هستم و معذور . به این میگویند عبودیت تکوینی اما تشریعا وقتی که انسان خدا برایش شرع قرارداده از این قانون تخطی میکند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
عدالت! میفرمایند عدالت وقتی عملی می شود که عبودیت تشریعی با عبودیت تکوینی مطابقت داشته باشد دوتاشون یکی بشن همینجور که این چشم تکوینا عبده تشریعا هم عبد باشد! این حرام است نمی بیند این دست زدن حرام است، دست نمیزند این شنیدن حرام است،نمیشنود این خوردن حرام است نمی خورد این می شود حصر در عبودیت استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم معنی عدالت رو این طوری فهمیدم که منی که تکوینا عبد خدایم هستم اگر نسبت به شرع و قوانینش هم عبد بودم پس عدالت را مراعات کرده ام! چقدر نگاهم به اعضا و جوارح بدنم دارد عوض می شود: عبدهای هوشمند! فقط فعلا اختیارشان با من است! اصلا اینطوریه که میفهمم این تن و بدن من نیستم! این تن و بدن در اختیار منه! وقتی رسیدم به ایاک نعبد نمازم بدونم تمامِ تمامِ این عالم و مافیها عبدند!عبد! نظرم به جمادات هم عوض شد. استاد میفرمایند عابدترین موجودات! یاد سنگی افتادم که همیشه به رسول الله(ص)سلام میکرد.😍 ؟🧐 @hobbenamaz
حصر در مدد با ایاک نستعین رجوع بعدی حصر در اعانت و کمک و مدد هست با ایاک نستعین‌ یعنی عبد نه تنها خودش بلکه تمام عالم را مخلوق می بیند و محتاج ، پس همه محتاج او هستند پس هر کمکی باید از او خواسته شود! متاسفانه گاهی انسان با اینکه این عبارت را میگوید اما در عبودیت تشریعی اش متوسل به غیر است و کار را به دست دیگری می بیند! پس ایاک نعبد حصر عبودیت است و ایاک نستعین حصر اعانت و مدد و کمک می شود. استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم داشتم فکر میکردم خیلی هامون ممکنه گیر کارمون همین جا باشه ! همین جایی که آدم ها رو مستقل از خدا بدونیم و فکر کنیم اونا میتونن بهمون خیر برسونن در صورتی که اگه ایمان بیارم به ایاک نستعین و عملی تو زندگیم پیاده اش کنم باید بدونم همه آدم ها فقیرند و محتاج خدا. پس هم باید آدم ها از بالاترین مقام و پول و مرتبه تا پایین ترینشون توی چشمم یکسان باشه نه این که به هر کسی بنا بر این چیزهای دنیایی احترام ویژه تری قائل باشم !! و هم این که هر جایی کارم به دست یک مخلوق افتاد یادم باشه خدا همه کاره است و اون مخلوق هم چیزی از خودش نداره ! این طوری دیگه جلوی یک مخلوق دیگه سر خم نمیکنم و او را بالاتر از خودم نمیبینم! یه چیز غلط مرسوم بینمون که میگیم اول خدا بعد فلانی هم باید از زبونم درنیاد چون خداست که هم اول و هم آخر. اونه که بیده الخیره!!!و همه خیرها دست خودشه. اصلا فلانی چیکاره است؟! فلانی وسیله ای است که خدا سر راهم می‌گذاره ! فقط وسیله است. 🧐 @hobbenamaz
شب زیارتی اباعبدالله (ع) با تمام جانم زمزمه می کنم... 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 🖤 🖤 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّه(اَبَداً)مابَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَه اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لزیارتکم ،اَلسَّلامُ عَلی الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن وَ عَلی اَوْلادِالْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحاب الْحُسَیْنِ 🖤 🖤 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 @hobbenamaz
🖤 پای درس رسول الله(ص)🖤  فرزنـدان خـود را بـا محـبت مـن و محبت اهل بيت من و محبت قرآن تربيت كنيد. @hobbenamaz
🖤 پای درس امام حسن مجتبی 🖤 هركه به حُســن انتخاب خداوند تكيه كند ، جز آن وضعى را كه خدا برايش برگزيده است ، آرزوى داشتن وضعى ديگر نكند. @hobbenamaz
بالاترین نعمتی که خدا بهم داده! آخرين رجوع سوره مبارکه حمد با اهدنا الصراط المستقیم تا آخر سوره صورت می گیرد که عبد به این نکته واقف می شود که در بین نعمت های الهی و رحمات الهی، الطاف الهی و کرامت های او؛ هیچ نعمتی بالاتر از هدایت او نیست. بالاترین نعمت هدایت است که انا هدینا السبیل خدا این انسان را خلق کرده است و اول نعمت به او هدایتش است ، بعد انسان اما شاکرا و اما کفورا اینجاست که عبد در واقع به نعمت توجه پیدا میکند و نعمت هدایت را بالاترین هدایت میداند و اهدنا الصراط المستقیم را بیان میکند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
قرائت به قصد انشا یا قصد دعا؟ در نماز، قرائت - قرائت است نباید انسان اینجا قصد دعا بکند اگر قصد دعا بکند نماز باطل است. اینکه اهل سنت در نماز بعد از و لاالضالین آمین میگویند بخاطر همین است. اگر دعا بکنید که دیگر قرائت نیست! بله آدم میتواند یک آیه ی قرآن را به قصد دعا در قنوت نماز بخواند مثل ربنا لا تزغ ...و آیات دیگر. این قصد دعاست انسان در قنوت قصد قرائت ندارد قصد دعاست! دعا را از زبان خدای متعال عرض میکند! ولی اگر در سوره ی حمد قصد دعا بکند دیگر قرائت نیست ، قرائت یعنی اینکه من کلام خدا را نقل میکنم نه اینکه من به قصد دعا میخواهم درخواست بکنم این قرائت نیست! آمین ندارد! بخاطر همین میفرمایند آمین میشود کلام آدمی !! استاد سعادت فر @hobbenamaz
پایان هفت رجوع هر کلام آدمی که در نماز قرار بگیرد نماز باطل است و انسان در نماز هیچ سخنی از خودش ندارد هر چه هست کلام الله است!اگر یک کلمه یک حرف عمدا گفته بشود میشود کلام آدمی. حالا غرض اینکه قصد، قرائت است ولی توجه و رجوع نمازگزار به بالاترین نعمت است نعمت هدایت ! این میشود سبعا من المثانی! پس هفت معراج است. هفت رجوع عبد است به خدای متعال که با سوره ی مبارکه ی حمد این سیر را سالک انجام میدهد که انشالله به تفصیل گفته خواهد شد. استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم چند وقت پیش که دوست قدیمیِ سابق محجبه ام را بعد از مدت ها دیدم و شگفت زده شدم از تغییرات شخصیتی و ظاهریش ...از این که دیگر محجبه نبود...این که به سگ خانگی اش هم همزمان فرزندان معصومش مامان می‌گفت و در تمام مدت معاشرت چند ساعته مان میزبان مواظب بود سگش گرمش نشود و نه حتی بچه های خودش ! این که دغدغه های زندگی اش سطحی و مبتذل شده بود و حول صرفا مادیات و به طرز عجیبی منفعت شخص خودش می چرخید! خدا را به خاطر نعمت هدایتی که بر سرم مستدام کرده بارها و بارها شکر کردم... این که دوست مومنم دغدغه ی جامعه علوی و ظهور دارد. از این که یک نفر دیگر از صف خدا به صف شیطان بپیوندد بی نهایت غمگین میشود! از این که وقتی حال خوش دعایی دارد همه عباد الصالحین جهان را دعا میکند خیر خواه دیگران است و مدام دنبال منفعت های شخصی اش نیست و آماده ایثار برای دیگران است...این که هر روز انگار از چشمه ای سیراب است که انرژی بخشی اش پایانی ندارد... فرق نعمت هدایت در زندگی را بیشتر میفهمم ....من به همه ی خوب ها و خوبی های عالم عشق می ورزم وقتی نعمت هدایت بالای سرم است....و وااسفا اگر این نعمت برداشته شود که تمام امکانات این جهان نمی‌تواند من را سیراب کند وقتی طعم بی نظیر رفع تشنگی در کنار خوبترین های عالم زیر زبانم است! ؟ @hobbenamaz
کشفیاتم تازه فهمیدم نباید در قرائت و موقع خواندن حمد و سوره قصد دعایی داشت !!!!😮تمام آیات را باید مثل روخوانی از قرآن خواند نه با قصد دعا. پس یادم باشه قرائت به قصد دعا در سوره حمد نمازمو باطل میکنه مخصوصا موقع گفتن اهدنا الصراط المستقیم حواسمو جمع کنم! @hobbenamaz
🖤 پای درس امام رئوف(ع)🖤 اگر مدام به خاطر هر اتفاق غمگین بشوی و غصه بخوری اهل غم میشوی و دیگر غم رهایت نمیکند مؤمن باید از این که خدا را دارد خوشحال باشد. @hobbenamaz
سلام و نور چطور ممکنه خدای مهربون دستور به قرائت این آیات در هر نماز داده باشه ولی از ما بخواد که با قصد دعا نباشه؟! روخوانی از قرآن هم باید در انسان احساس ایجاد کند. آیات دعا احساس دعا، آیات بشارت حس شوق و آیات انذار حس خوف... خدا با قلب ما کار داره. چطور بدون خواست عمیق قلبی هنگام بیان اهدنا الصراط المستقیم به هدف واقعی نماز میرسیم؟ استاد این سوال را در صوت پایین👆 پاسخ فرمودند
1881218818_-1045951476.opus
1.76M
پاسخ استاد سعادت فر به سوال بالا در لحن قرائت
مناجات یعنی چه؟ کلمه ی مناجات از ماده نجی است و نجی میفرمایند به معنای دور شدن است. کلمه نجات پیدا کرد هم از همین ماده نجی است وقتی می‌گویید این شخص نجات پیدا کرد یعنی دور شد، جدا شد! در آيات متعددی از قرآن کریم هم به همین معنای نجات است. حالا شما ممکن است‌ بگویید ما وقتی مناجات ميکنيم دور می شویم خیر! نجات یعنی انسان دارد خود را از هر چه غیر اوست جدا می‌کند و دور می‌کند و می‌خواهد خودش را متمرکز در او قرار دهد. استاد سعادت فر @hobbenamaz
شریک خدا! شما در نمازتان می‌خواهید از هر چه غیر خداست دور شوید. از منیت خودتان دارید خودتان را دور می‌کنید و در عوض می‌خواهید متمرکز در او بشوید چرا؟ چون می‌بینید تا از غیر او جدا نشوید اجازه ی ورود به ساحت قدس او را به شما نمی‌دهد. در سوره حج خداوند میفرماید وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ: کسی که برای خدا شریک قرار داد از ملکوت ساقط می شود یا در سوره لقمان : لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ مبادا برای خدا شریک قرار دهی که شرک ظلم عظیم است یعنی اگر بخواهی با غیر باشی و با خدا هم باشی این ظلم است! استاد سعادت فر @hobbenamaz
شرک! شریک، شرک، شرکت یعنی چه؟ یعنی وقتی شما با کسی شریک می شوی یعنی من و او یا من و جمع دیگری با هم پس در شرکت من هستم ، غیر هم هست! حالا شرک به خدای متعال یعنی خدا باشد! من هم باشم! دیگران هم باشند! خداوند میفرماید که من این را نمی‌پذیرم! شریک نمی‌خواهم!حتی اگر شریک من خودت ، خودِ تو باشد! استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم هر چی تعلق خاطرهایم به این دنیا بیشتر میشه سر نماز سخت تر میتونم تمرکز کنم انگار یک عالمه کش به دست و پاهام بسته است و هی سر نماز بالاخره یکی از کش ها بیشتر کشیده میشه و من به جای این که با خدا مناجات کنم همچنان غرق یکی از علقه های خودم میشوم و آخرش میبینم نمازی خوندم که نباید!! عظمت خدا رو نمیبینم! عظمتِ مسائل روزمره ی خودمو می بینم! میبینی! دو تا عظمت کنار هم! شریک و شرک! خدایا من نمی‌خوام مشرک باشم ، دلم میخواد خودمو از یوغ این علقه های بی اساس رها کنم و آسوده خاطر به ساحت قدسی ات پا بگذارم ...جایی که قراره با عشق نفس بکشم و جانم به نگاه پرمهرت مصفا شود...نه این که مدام درگیرِ درگیری های بیهوده ی فانی باشم! یعنی چطور می‌شود خلاص شد از هر چه غیر توست؟ @hobbenamaz