eitaa logo
روشنی چشم رسول(ص)
190 دنبال‌کننده
941 عکس
58 ویدیو
7 فایل
شناسه ارتباطی @noornamaaz هر دوره انس با یکی از اجزای نماز دو روز در هفته مطالب آموزشی جدید . دوره های برگزار شده موجود در کانال: طهارت، قبله، پوشش، حمد ، اذان و اقامه،تکبیره الاحرام دوره ی در حال برگزاری: طهارت
مشاهده در ایتا
دانلود
به این آیه مهم تا حالا فکر کردم؟ این آيه شریفه👆 سوره اعراف از غرر آيات قرآن است: ما تمام فرزندان بنی آدم را که خلق کردیم روح آن‌ها ابتدا خلق شده است. که عرض کردیم گاهی دوهزار سال قبل از آمدن انسان به دنیا روح او خلق شده است. بعد خدای متعال برای این که این روح معرفت داشته باشد و در قیامت نگوید خدایا تو مرا خلق کردی من که نمی شناختم اولین لطفی که خدا در حق انسان کرد در ابتدای خلقت او را عارف به خودش قرار داد. بعد می فرماید : وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ در مورد تمام آنهايي که هنوز در صلب پدران هستند و می بایست به دنیا بیایند ما این کار را کردیم .. چه کار کردیم؟ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ آنها را شاهد بر خودشان گرفتیم. استاد سعادت فر @hobbenamaz
یک قول و قرار جانانه وقتی خدای سبحان روح را خلق کرد او را شاهد بر خودش گرفت . سوال کرد: ✴️ تو بودی؟ قطعا جواب داد: نه!!! ✴️خلق شدی؟ بله ✴️چه داری؟ من که اصلا نبودم که چیزی داشته باشم اگه موجودی باشد دارایی هم دارد من اصلا نبودم! من خلق شدم! پس هر چه دارم از آن توست تو دادی...!من عین فقرم هیچی ندارم...! بسیار خوب حالا یک اقرار ازش گرفت: ✴️من ربت هستم؟ قالوا بلی.... بله که هستی! انسان وقتی این وجود فقری خودش را دقت بکند پس برای مناجات با حق هم چیزی ندارد جز آن که با کلامِ خودِ او مناجات او را بگوید و شما می بینید تمام نماز کلام حق است و اولین عملی که شخص بعد از تکبیره الاحرام و قرائت انجام می دهد قیامی است که با قرائت همراه است. استاد سعادت فر @hobbenamaz
با کلامِ خودش ثنایش را میگویم وقتی شخص این معرفت را پیدا کرد و عجز خود را از معرفت خدای متعال و از ثنای او دید پس آن موقع لب باز می کند به همان فرمایش رسول اکرم (ص) لاَ أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ: من هیچ ثنایی برای تو ندارم هر چی خودت فرمودی ما از زبان تو، تو را ثنا می گوییم دقت کنید لاَ أُحْصِي ثَنَاءً این من هیچ ثنایی ندارم چون ثنا درک معرفت است مگه من میتوانم تو را درک کنم تا ثنا بگویم؟.... أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ همون ثنایی که خودت برای خودت می گویی حالا نمازگزار در نماز یعنی قرائتش یعنی لاَ أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ من با آن‌چه خودت ثنای خودت را گفتی ثنایت را می گویم. استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم فکر کن خدا خودش باهام قول و قرار گذاشته و من در فطرتم با تمام وجودم میدونم او منو آفریده و من در همه لحظات به خالقم نیاز دارم! ولی فطرتمو پوشوندم و قد خاب من دسیها رو الان متوجه شدم یعنی چی! من فطرتمو دفن کردم و پوشوندم ! من از حقیقت خودم فرار کردم! من سرگرم شدم به این دنیا و مافیها.‌ اما حالا که جایگاه خودم و او را میدونم که او خالق است و من قادر به درک او نیستم چطوری در نماز ثنایش رو بگم با این سطح درک! بهترین راه همین بود که با کلام خودش ثنا بگم ! و چه شروعی با شکوه تر از این برای قرائت نماز : شروع با سوره مبارکه حمد @hobbenamaz
چرا در همه نمازها سوره مبارکه حمد میخوانیم؟ چون حمد در واقع امّ قرآن و مادر قرآن است و در قرآن داریم: وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ حمد یک طرف گذاشته و تمام قرآن را یک طرف اما این تعبیری که خداوند متعال درباره سوره حمد کرده است همه اسرار قرائت و حمد در همین آيه است. تمام سر قرائت در همین چند کلمه است پیامبر خدا نفرمود ما به تو مثلا سوره حمد دادیم فرمود :سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي دادیم. استاد سعادت فر @hobbenamaz
سبعا من المثانی چیست؟ بصورت اجمال سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي یعنی هفت سیر ملکوتی عبد است که با سوره حمد صورت می گیرد اگر نماز معراج مومن است اولین معراج او با این سوره مبارکه حمد است و هفت معراج است! هفت معراج سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي پس دانستن این هفت رجوع بسیار تا بسیار مهم است و در بعضی روایات داریم هفت مرتبه بر مریض خوانده بشود یا هفتاد مرتبه اگر بر میتی خوانده شد و میت زنده شد تعجب نکنید ! استاد سعادت فر @hobbenamaz
هفت رجوع چیه؟ معنی سبع روشن است یعنی هفت اما مثانی یعنی چه ؟ یک معنا گاهی در تفاسیر می شود میگویند هفت دومرتبه ای علتش هم این است که سوره مبارکه حمد هفت تا آيه دارد و دو مرتبه نازل شده است. خوب اما همین کفایت می کند یعنی عظمت سوره حمد همین است که دو بار نازل شده است... نه... این یک بطن و تفسیر باطنی دیگری دارد که آن تفسیر باطن او را سرّ قرآن قرار داده است. حالا کلمه مثانی یعنی چی؟ ببنید کلمه مثانی از ماده " ثنی" و شما تثنیه هم از همین ماده است. کلمه ثنی به معنای عطف و رجوع است.علتی که به عدد دو ،تثنیه گفته شده است چون در واقع این یک رجوع به اون یک کرده دو تا یک کنار هم قرار گرفتند شده تثنیه.پس اصل معنای ثنی به معنای رجوع است.حالا سبع من المثانی یعنی هفت رجوع الی الله عرض کردم هفت سیر ملکوتی ست که با این سوره مبارکه حمد تحقق پیدا می کند.این اجمالا معنای سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي است . اما هفت رجوعی که در این سوره مبارکه وجود دارد در اینده عرض میکنم‌. استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم همیشه برام سوال بود که چرا سوره حمد!؟ چرا این سوره پایه مشترک همه نمازهاست؟.. حالا میدونم که هفت رجوع در این سوره به خدای سبحان وجود داره که خودش سیر ملکوتیه...!! مشتاقم که هفت سیر رو زودتر بفهمم...که نمازم به مهربانی اش نماز بشه...یعنی میشه بالاخره پاهامو از بند این زمین در نماز رها کنم و حال نمازم حال نماز رسول الله (ص) بشه که می‌فرمودند نماز روشنی چشم من است! یعنی میشه ؟! @hobbenamaz
شب زیارتی اباعبدالله (ع) با تمام جانم زمزمه می کنم... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃 🌸 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّه (اَبَداً)مابَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَه اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لزیارتکم ،اَلسَّلامُ عَلی الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن وَ عَلى اَوْلادِالْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحاب الْحُسَیْنِ 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💖 @hobbenamaz
اولین رجوع سوره مبارکه حمد با بسم الله الرحمن الرحیم است! راجع بسم الله الرحمن الرحیم به این نکته توجه کنید تنها آيه ای که 114 مرتبه نازل شده است بسم الله الرحمن الرحیم است فکر نکنید بسم الله الرحمن الرحیم یکبار نازل شده است و اول 113سوره قران قرار گرفته و یک دفعه هم در اول نامه حضرت سلیمان قرار گرفته است! یعنی خدا یکبار بسم الله الرحمن الرحیم بر پیامبر نازل کرده و هر سوره پیامبر بسم الله الرحمن الرحیم را بگذارد! خیر! 113 مرتبه بخاطر 113 سوره، چون سوره برائت بسم الله الرحمن الرحیم ندارد،113 این ایه بر پیامبر نازل شده است! روایت داریم اصحاب وقتی جبرییل نازل میشد و بسم الله الرحمن الرحیم را قرائت می کرد بر پیامبر ،حضرت میفرمود جبرئیل آمد و بسم الله الرحمن الرحیم را آورد می فهمیدند سوره قبلی تمام شده است و سوره جدید میخواهد آغاز شود و این کلید فهم پایان یافتن و آغاز سوره بعد بود. نویسندگان قران پايان سوره را می زدند و ابتدای سوره را با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می کردند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره ای معنایش بسیار متفاوت است! معنای بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره مربوط می شود به آيات آن سوره. یک دلیل فقهی هم براتون عرض بکنم که این مساله واضح شود شما می دانید کسی که غسل بر او واجب است در حال جنابت یا اقسام دیگر که غسل بر او واجب است، این شخص جنب می تواند قرآن کریم تلاوت کند غیر از 4 سوره ای که سجده دارد .... در این 4 سوره حتی بسم الله الرحمن الرحیم را هم نمی تواند بگوید. چون این بسم الله الرحمن الرحیم سوره علق با بسم الله الرحمن الرحیم سوره بقره فرق می کند جایز نیست و حالا ادله دیگری هم داریم که ضرورت‌ ندارد مطرح شود خلاصه این بسم الله الرحمن الرحیم عظمتی است و رجوع به عظمتی که 113 بار برای 113 سوره بر پیامبر نازل شده است. استاد سعادت فر @hobbenamaz
رجوعی که در بسم الله الرحمن الرحیم است! شخص به بسم الله الرحمن الرحیم رجوع می کند ... حالایه توضیحی راجع اسم خدمتتان عرض کنم که ببنیم اسم یعنی چی؟ اولا که می فرمایند بسم الله الرحمن الرحیم .... بسم از اسما حق تبارک و تعالی است که لفظ نیستند. الفاظ فقط برای ماست که در وجود کتبی قران کریم که به دست ما و چشم مادی می بینیم یک الفاظ با الله نوشته شده است و آنجا که خدای سبحان می فرمایند سبح بسم ربک الاعلی " پیامبر تسبیح کن اسم ربت را .... یا در آیه پایانی سوره الرحمن تبارک اسم ربک ذی الجلال و الاکرام. مبارک است اسم رب تو که صاحب جلال و اکرام است. پس بنابراین اسم خدای متعال و اسما خدای متعال " و لله الاسما الحسنی " لفظ نیست آن‌ها یک حقایقی هستند که حد ندارند و می فرمایند اسما خدای متعالی مقام الوهیت حق تبارک و تعالی است. استاد سعادت فر @hobbenamaz
حالا مقام الوهیت چیه؟ یک مقام مقام ذات حق تعالی است. آن ذاتی که نامحدود است هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن ذات اقدسی که حد ندارد پس او اول و آخر و ظاهر و باطن است و در مقام ذات حتی اسم هم دیگه نیست! چون خود اسم یک حد دارد شما وقتی میگید رئوف دارید فقط رافت را می بینید پس یک حد است وقتی گفته می شود ودود ، فقط ودود بدون حق را می بینید این شد یک حد اما ذات ، در واقع هو ، نه اسم دارد نه صفتی در آن مقام دارد. این مقام ذات است. استاد سعادت فر @hobbenamaz
مقام احدیت در مقام احدیت که خدا می فرماید قل هو . خدای متعال از اون مقام ذات برای بنده هایش تنزل کرد به مقام احدیتش و اسم شریف هو را برای خودش بکار برد! که این اسم شریف هو، اعظم اسما است که اشاره می کند به آن ذاتی که فقط من می دانم هست همین دیگر هیچی درباره اش نمی دانم که بگویم در این مقام.بعد می شود مقام واحدیت که مقام اسما است و بعد کله بعد هوالله ، الله می شود اسمی که مستجمع همه صفات است بعد این اسم شریف الله امام اسما حسنی و لله الاسما الحسنی و اسم ودود و شکور و رئوف و رحمن ... استاد سعادت فر @hobbenamaz
اولوهیت، مقام ظهور اسما همه این اسما هم، مقام واحدیت است بعد مقام اولوهیت است. حالا این بسم الله میخواد مقام اولوهیت را بیان بکند. فقط یک اشاره به اولوهیت کنم .مقام اولوهیت مقام ظهور اسما است. این اسما بعد ظهور پیدا کردند شد یک عالم شما در دعای شب عرفه ... این دعایی ست که جبرییل برای رسول اکرم اورده است که مستحب است در شب عرفه و در شبهای جمعه طول سال خوانده شود دعایی که جبرئیل برای پیامبر آورده است ....عظمتش با این آورنده و فرستنده اوست. در این دعای شریف این اولوهیت اسما مقداری باز شده مثلا اسئلک باسمک الذی خلقت. خدایا با اون اسمی که آسمان‌ها را خلق کردی. خدایا با اون اسمی که عیسی بن مریم مرده ها را زنده می کرد با اون اسمی که ...و همین طوری این اسما را در این دعای شریف نگاه کنید این می شود مقام اولوهیت! یعنی مقامی که اسما ظهور پیدا کردند دریا خلق شد کهکشانها خلق شدند،انسان خلق شد ،جمادات نباتات، حیوانات اینها همه ظهور اسما حق هستند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
رجوع به مقام اولوهیت حق در بسم الله گفتن عبد رجوع به مقام اولوهیت حق است . اولین رجوع است، تو بعد از این مقام که رجوع کردی اون وقت می توانی به مقام های بعدی هم رجوع پیدا کنی و بیابی . به ما توصیه شده این اسم شریف را در شروع هر کاری بگویید بسم الله. این بسم الله در شروع هر کار خدای سبحان که فرمودند هوالاول هر کاری که با اسم خدای متعال آغاز نشود منقطع الاول است اول ندارد و هوالاخر . کاری که اغاز می شود و رجوع به خدا نباشد منقطع الاول و الاخر است. کاری که رجوع به خدا نباشد ابتر است همین دنیا می ماند و میگذارد و میرود!‌ بنابراین هر عملی که انسان انجام میدهد حتی آب می خورید میگویید بسم الله آن برکت را برای صاحبش دارد. استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم از وقتی که فهمیدم بسم الله الرحمن الرحیم ۱۱۴ بار نازل شده و هر سوره با توجه به محتوایش بسم الله مخصوص خودش را دارد! سعی میکنم اول کارهایم بسم الله رو بگم که کارم به اسم خودش به سر و سامان برسه. فهمیدم مقام اولوهیت،مقامیه که اسما ظهور پیدا کردند و به این واسطه عالم خلق شد! و از اولین رجوع از هفت رجوع سوره مبارکه حمد رجوع به اسم رب و به مقام الوهیت حقه که باید همه ی این عالم را مخلوق ببینم و عین ربط و فقر به خدای متعال چقدر لازم دارم بیشتر بفهمم که با اسمهای خدای بزرگ چه اتفاقاتی در عالم میفته؟ @hobbenamaz
شب زیارتی اباعبدالله (ع) با تمام جانم زمزمه می کنم... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃 🌸 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّه (اَبَداً)مابَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَه اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لزیارتکم ،اَلسَّلامُ عَلی الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن وَ عَلى اَوْلادِالْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحاب الْحُسَیْنِ 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💖 @hobbenamaz
🖤 پای درس امام جواد(ع) 🖤 شرایط پذیرش توبه چهار چیز است: ١- پشیمانی قلبی ٢- استغفار با زبان ٣- جبران كردن گناه ٤- تصمیم جدّی بر این كه دیگر مرتكب آن گناه نشود. @hobbenamaz
🌱 سلام دوستان خوبم 🌘 نماز دهه ی اول ذی الحجه از امشب شروع میشه 🦋 از فیض این نماز بی بهره نباشید ان شاءالله @davat_namaz
🖤 *پای درس امام محمدباقر(ع)* 🖤 سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نکند. @hobbenamaz
*دعاهای دوست خدا(۱) * تصمیم گرفتم از این عید قربان دعاهای زیبای حضرت ابراهیم را در قنوت هایم یا بعد نماز بخونم💖 : 🌸 *رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ* پروردگارا! به من (فرزندى) از صالحان ببخش.»(صافات/۱۰۰) 🌸 *رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ* پروردگارا! به من علم و دانش ببخش، و مرا به صالحان ملحق کن.(شعرا/۸۳) @hobbenamaz
*دعاهای دوست خدا (۲) * تصمیم گرفتم از این عید قربان، دعاهای زیبای حضرت ابراهیم را در قنوت و یا بعد از نمازم بخونم💖 : 🌸 *رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ* پروردگارا! مرا بر پادارنده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا! دعاى مرا بپذیر (ابراهیم/40) 🌸 * رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ* پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روزى که حساب برپا مى شود، بیامرز!»(ابراهیم/41) . @hobbenamaz