eitaa logo
روشنی چشم رسول(ص)
190 دنبال‌کننده
941 عکس
58 ویدیو
7 فایل
شناسه ارتباطی @noornamaaz هر دوره انس با یکی از اجزای نماز دو روز در هفته مطالب آموزشی جدید . دوره های برگزار شده موجود در کانال: طهارت، قبله، پوشش، حمد ، اذان و اقامه،تکبیره الاحرام دوره ی در حال برگزاری: طهارت
مشاهده در ایتا
دانلود
کشفیاتم از وقتی که فهمیدم بسم الله الرحمن الرحیم ۱۱۴ بار نازل شده و هر سوره با توجه به محتوایش بسم الله مخصوص خودش را دارد! سعی میکنم اول کارهایم بسم الله رو بگم که کارم به اسم خودش به سر و سامان برسه. فهمیدم مقام اولوهیت،مقامیه که اسما ظهور پیدا کردند و به این واسطه عالم خلق شد! و از اولین رجوع از هفت رجوع سوره مبارکه حمد رجوع به اسم رب و به مقام الوهیت حقه که باید همه ی این عالم را مخلوق ببینم و عین ربط و فقر به خدای متعال چقدر لازم دارم بیشتر بفهمم که با اسمهای خدای بزرگ چه اتفاقاتی در عالم میفته؟ @hobbenamaz
شب زیارتی اباعبدالله (ع) با تمام جانم زمزمه می کنم... 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🍃 🌸 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّه (اَبَداً)مابَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَه اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لزیارتکم ،اَلسَّلامُ عَلی الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن وَ عَلى اَوْلادِالْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحاب الْحُسَیْنِ 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💖 @hobbenamaz
🖤 پای درس امام جواد(ع) 🖤 شرایط پذیرش توبه چهار چیز است: ١- پشیمانی قلبی ٢- استغفار با زبان ٣- جبران كردن گناه ٤- تصمیم جدّی بر این كه دیگر مرتكب آن گناه نشود. @hobbenamaz
🌱 سلام دوستان خوبم 🌘 نماز دهه ی اول ذی الحجه از امشب شروع میشه 🦋 از فیض این نماز بی بهره نباشید ان شاءالله @davat_namaz
🖤 *پای درس امام محمدباقر(ع)* 🖤 سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نکند. @hobbenamaz
*دعاهای دوست خدا(۱) * تصمیم گرفتم از این عید قربان دعاهای زیبای حضرت ابراهیم را در قنوت هایم یا بعد نماز بخونم💖 : 🌸 *رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ* پروردگارا! به من (فرزندى) از صالحان ببخش.»(صافات/۱۰۰) 🌸 *رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ* پروردگارا! به من علم و دانش ببخش، و مرا به صالحان ملحق کن.(شعرا/۸۳) @hobbenamaz
*دعاهای دوست خدا (۲) * تصمیم گرفتم از این عید قربان، دعاهای زیبای حضرت ابراهیم را در قنوت و یا بعد از نمازم بخونم💖 : 🌸 *رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ* پروردگارا! مرا بر پادارنده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا! دعاى مرا بپذیر (ابراهیم/40) 🌸 * رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ* پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روزى که حساب برپا مى شود، بیامرز!»(ابراهیم/41) . @hobbenamaz
*دعاهای دوست خدا(۳) * تصمیم گرفتم از این عید قربان دعاهای زیبای حضرت ابراهیم را در قنوت هایم یا بعد نماز بخونم💖 : 🌸 *رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَآ إِنَّكَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ* (ابراهيم واسماعيل همچنين گفتند:) پروردگارا! ما را تسليم (فرمان) خود قرارده واز نسل ما (نيز) امّتى كه تسليم تو باشند قرارده و راه وروش پرستش را به ما نشان ده وتوبه ى ما را بپذير، كه همانا تو، توبه پذير مهربانى(بقره/۱۲۸). . @hobbenamaz
دومین رجوع سوره حمد چیه؟ گفتیم اولین رجوع قرائت، رجوع به اسم رب و به مقام الوهیت حق است که انسان همه ی این عالم را مخلوق می بیند و عین ربط و فقر به خدای متعال می باشد. رجوع دوم که امام صادق(ع) فرمودند با الحمدلله رب العالمین که در این آیه شریفه رجوعی که عبد دارد این است که همه ی این ثناها را از آن رب العالمین می بیند یعنی اولا حصر ربوبیت میکند در خدای متعال ، رب العالمین اوست ! استاد سعادت فر @hobbenamaz
حصر ربوبیت یعنی چه؟ یعنی تنها ذاتی که میتواند هر موجود را به کمال لایقه ی خودش برساند ذات اقدس است چون رب به معنای مربی صرف نیست یک معلم هم مربی است اما او فقط یک بعد شاگرد رو گاهی تربیت میکند رب یعنی آن کسی که (آن ذاتی ) که بتواند موجود رو به تمام آن کمالاتی که دارد برساند و ربوبیت از آن خالق است ببینید تمام این موجودات اعم از موجودات مادی و غیر مادی، عالم ملائکه در همه ی اینها اوست که میداند کمال هر موجود در چیست ! در واقع رب است که همه ی این ثناها مخصوص و مختص به اوست او رب است! او دارد تربیت میکند! او دارد میرساند! حالا که او هر موجودی را به کمال خودش میرساند پس همه ی ثناها برای اوست! استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم با الحمدالله رب العالمین و در دومین رجوعم، به ربی که رب تمام ذرات عالمه رجوع میکنم! یادم باشه که هیچ مربی در عالم به اندازه ای که خالقم در موردم می‌دونه حتی من رو نمی‌شناسه که بتونه به من کمک کنه تا به کمالی که خداوند من را شایسته اش میدونه برسونه! یادم باشه که خدای مهربانه که داره همه رو می‌رسونه پس همه ثناها مختص خودِ خود بی همتاشه!💖 @hobbenamaz
رجوع سوم سوره مبارکه حمد رجوع بعدی که امام صادق فرمودند الرحمن الرحیم است. فرمودند نمازگزار رجوع میکند به اینکه تمام موجودات عالم از رحمت خاص خداوند برخوردارند. خود خدای سبحان در آیه ای فرمود و رحمتی کل شی. اجمالش این است که تمام موجودات عالم در واقع مخلوق رحمتند ببینید الرحمن خلق الانسان ! الرحمن است که همه ی موجودات این عالم را خلق فرموده و با اسم شریف الرحمن خلق شده پس همه مشمول رحمتند و بعد از آنجایی که این رحمت که رحمت عام است و مخصوص عالم دنیاست و رحمت ویژه خاصه که در آخرت است با اسم شریف رحمن قابل مشاهده است پس این هم رجوع سوم است. همه ی ذرات این عالم با اسم شریف رحمن حق مرتبطند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم در سوره حمد نمازم رجوع میکنم به رحمانیت خدای رحمان که با رحمتش انسان را خلق کرد! به رحمت عامش که شامل حال کافر و مسلمان است پناه میبرم و در سایه این پناه عالمگیر وقتی محبتش به همه ذرات جهان را مرور میکنم انگار دلم پر از امید و خواستنش می‌شود‌. چقدر با این پشتوانه عشق لایتناهی او می شود عاشقانه و پر از امید در این دنیا به کِیف و خوشی زندگی کرد...چقدر نگرانی ها دورند.... و چقدر این مدل زندگی بهشت💖 @hobbenamaz
شب زیارتی اباعبدالله (ع) با تمام جانم زمزمه می کنم... 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 🖤 🖤 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّه(اَبَداً)مابَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَه اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لزیارتکم ،اَلسَّلامُ عَلی الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن وَ عَلى اَوْلادِالْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحاب الْحُسَیْنِ 🖤 🖤 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 😭 😭 @hobbenamaz
رجوع چهارم سوره حمد رجوع چهارم با مالک یوم الدین است که امام صادق (ع) می‌فرمایند حصر مالکیت است وقتی او مالک یوم الدین است. دنیا که از اسمش پیداست یعنی دنیا! مرتبه ی نزدیک به ماست. بیده ملکوت کل شی وقتی او ملکوت را داشته باشد مُلک به طریق اولی در اختیار اوست چون ملکوت مبالغه ی ملک است ! استاد سعادت فر @hobbenamaz
فرق ملک و ملکوت چیه؟ گاهی ظاهر یک موجود رو می بینید ! ظاهر یک درخت رامی بیند! ظاهر یک سنگ رو می بینید این می شود ملک ! اما این درخت رو با باطنش با هم میشود دید. وقتی این درخت رو با باطنش با هم دیدید می شود ملکوت! استاد سعادت فر @hobbenamaz
بیده ملکوت کل شی وقتی ملکوت کل شی به دست اوست خوب مسلم است که مُلک هم دراختیار اوست . حالا او وقتی مالک یوم الدین است، دنیا هم که دنیاست پس عالم نزدیکتر به ماست به طریق اولی مالک اوست پس حصر مالکیت است . استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم وقتی خدا در قرآن به ما اطلاع داده که ملکوت همه چیز به دست خودشه ! پس وقتی دارم نمازمو میخونم و به مالک یوم الدین رسیدم بدونم هیییچ کس در عالم جز او مالک چیزی نیست!! این مالکیت های اعتباری چند روزه گولم نزنه مالک اصلی رو فراموش کنم چه چیزهایی که مالکش هستم مثلا و متاعا الی حین هستند به گفته قرآن و تا زمان معینی دست منند !! و چه چیزهایی که در آرزوی مالک شدنشان هستم! به خودم لازمه بعضی چیزها رو بفهمونم! نگاه عوامانه ای که جلوی چشمامه رو کنار بزنم و درست ببینم همونطوری که خدا خواسته و در قرآن راهنماییم کرده و در نماز ازم خواسته هر روز چند بار تکرارش کنم که ملکه ذهنم بشه! ؟🤔 @hobbenamaz
حصر پنجم :ایاک نعبد حصر پنجم با ایاک نعبد صورت می گیرد و به معنای حصر عبودیت است. قرآن درباره ی آسمان ها و زمین و هر چه در آن‌هاست میفرماید همه عبدند. ما یک عبودیت تکوینی داریم یک عبودیت تشریعی عبودیت تکوینی: تمام این عالم و ذرات عالم عبد او هستند و مطیع او هستند اما انسان و جن که خدا به این دو موجود اختیار داده است. بقیه موجوات عالم گیاهان، ... عبدند و مخصوصا جمادات عبد هستند. عابدترین موجودات جماداتند. که قرآن از اونها تعبیر خاص دارد می فرماید گاهی یک سنگ که از کوه رها میشود از خشیه الله است. همیشه به عوامل مادی نباید او را نسبت داد. غرض اینه که تمام موجودات تکوینی عبدند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
عبودیت تشریعی نداشتن یعنی چه؟ انسان گاهی مع الاسف عبودیت تکوینی دارد اما عبودیت تشریعی ندارد یعنی عبدِ قانونی که خدا برایش وضع کرده، نمیشود و از دستورات خدا اطاعت نمیکند فقط تکویناً عبد است! مثلا وقتی انسان با چشمش یک نگاه بیجا می کند. چشم ما چون تکویناً عبد خداست از اینکه می بیند صاحبش میخواهد یک خلاف انجام بدهد، ناراحت است. در روایات داریم همون لحظه به خدا میگوید خدایا من از عمل او ناراضی ام اما چون تو من را در اختیار او قراردادی من می بینم ! یعنی چشم همون موقعی که صاحبش دارد گناه می کند، از عمل او اظهار برائت می کند و اینکه قرآن می فرماید در قیامت علیه او شهادت میدهد از این باب است. قرآن میفرماید حتی این پوست بدن ما در قیامت علیه ما شهادت میدهد این پوست حتی! اگر این دست خدایی نکرده تماس با چیزی که حرام بوده است داشته ،شهادت میدهد علیه او . خوب چرا ؟ این پوست همون لحظه که تماس بی جا را انجام میدهد اظهار برائت میکند. کانه می گوید مامور هستم و معذور . به این میگویند عبودیت تکوینی اما تشریعا وقتی که انسان خدا برایش شرع قرارداده از این قانون تخطی میکند. استاد سعادت فر @hobbenamaz
عدالت! میفرمایند عدالت وقتی عملی می شود که عبودیت تشریعی با عبودیت تکوینی مطابقت داشته باشد دوتاشون یکی بشن همینجور که این چشم تکوینا عبده تشریعا هم عبد باشد! این حرام است نمی بیند این دست زدن حرام است، دست نمیزند این شنیدن حرام است،نمیشنود این خوردن حرام است نمی خورد این می شود حصر در عبودیت استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم معنی عدالت رو این طوری فهمیدم که منی که تکوینا عبد خدایم هستم اگر نسبت به شرع و قوانینش هم عبد بودم پس عدالت را مراعات کرده ام! چقدر نگاهم به اعضا و جوارح بدنم دارد عوض می شود: عبدهای هوشمند! فقط فعلا اختیارشان با من است! اصلا اینطوریه که میفهمم این تن و بدن من نیستم! این تن و بدن در اختیار منه! وقتی رسیدم به ایاک نعبد نمازم بدونم تمامِ تمامِ این عالم و مافیها عبدند!عبد! نظرم به جمادات هم عوض شد. استاد میفرمایند عابدترین موجودات! یاد سنگی افتادم که همیشه به رسول الله(ص)سلام میکرد.😍 ؟🧐 @hobbenamaz
حصر در مدد با ایاک نستعین رجوع بعدی حصر در اعانت و کمک و مدد هست با ایاک نستعین‌ یعنی عبد نه تنها خودش بلکه تمام عالم را مخلوق می بیند و محتاج ، پس همه محتاج او هستند پس هر کمکی باید از او خواسته شود! متاسفانه گاهی انسان با اینکه این عبارت را میگوید اما در عبودیت تشریعی اش متوسل به غیر است و کار را به دست دیگری می بیند! پس ایاک نعبد حصر عبودیت است و ایاک نستعین حصر اعانت و مدد و کمک می شود. استاد سعادت فر @hobbenamaz
کشفیاتم داشتم فکر میکردم خیلی هامون ممکنه گیر کارمون همین جا باشه ! همین جایی که آدم ها رو مستقل از خدا بدونیم و فکر کنیم اونا میتونن بهمون خیر برسونن در صورتی که اگه ایمان بیارم به ایاک نستعین و عملی تو زندگیم پیاده اش کنم باید بدونم همه آدم ها فقیرند و محتاج خدا. پس هم باید آدم ها از بالاترین مقام و پول و مرتبه تا پایین ترینشون توی چشمم یکسان باشه نه این که به هر کسی بنا بر این چیزهای دنیایی احترام ویژه تری قائل باشم !! و هم این که هر جایی کارم به دست یک مخلوق افتاد یادم باشه خدا همه کاره است و اون مخلوق هم چیزی از خودش نداره ! این طوری دیگه جلوی یک مخلوق دیگه سر خم نمیکنم و او را بالاتر از خودم نمیبینم! یه چیز غلط مرسوم بینمون که میگیم اول خدا بعد فلانی هم باید از زبونم درنیاد چون خداست که هم اول و هم آخر. اونه که بیده الخیره!!!و همه خیرها دست خودشه. اصلا فلانی چیکاره است؟! فلانی وسیله ای است که خدا سر راهم می‌گذاره ! فقط وسیله است. 🧐 @hobbenamaz