هو
آدمی باشد که او را دریاها بس نکند
و آدمی باشد که او را قطره ای چند
بس باشد و زیاده از آن زیانش دارد.
و این تنها در عالم معنی و علوم و حکمت نیست،
در همه چیز چنین است.
مال ها و زرها و کان ها،
جمله بی حد و پایان است
اما بر قدر شخص فرود آید؛
زیرا که افزون از آن را بر نتابد و دیوانه شود .
📘 فیه ما فیه
هو
و گفت: خداوند تعالی دلها را موضع ذکر آفرید چون بانفس صحبت داشتند موضع شهوت شدند و باک ندارند و شهوت ازدل بیرون نرود مگر از خوفی بیقرار کننده یا شوقی بیآرام کننده.
شیخ عبدالله خبیق (ره)
هو
در آن وقت که شیخ ابوسعید ابوالخیر قدس الله روحه العزیز به نیشابور بود به حمام شد. درویشی او را خدمت می کرد و دست بر بازوی شیخ می نهاد و شوخ* از پشت شیخ بر بازو جمع می کرد، چنانکه رسم ایشان است، تا آن کس ببیند، در میان این خدمت از شیخ سوال کرد که ای شیخ جوانمردی چیست؟ شیخ گفت: آنکه شوخ مرد پیش روی او نیاری.حاضران انصاف بدادند که کسی در این معنی از این سخنی نگفته است.
(*شوخ: کثیفی،چرک،آلودگی)
اسرارالتوحید
هو
✨امام حسین علیه السلام در مناجات با خداوند
می فرمود:
✨هركس به غير تو دل ببندد، زيان كرده است.
📚بحارالانوار
.
هو
ابوالحسن خرقانی را پرسیدند که جوانمرد به چه داند که جوانمرداست؟ گفت :
بدانکه اگر خداوند هزار کرامت با برادر او کند، و با او یکی کرده بود، آن نیز ببرد و بر سر آن نهد تا آن نیز برادر او را بوَد.
هو
بدان که در آغاز
"ذکر" تمرینی است
و به صبر و شکیبایی نیاز دارد
و در میان آن
"لذت و انس و شادی" است
و پایانش
فرود آمدن در مقام میباشد
پس به "کوبیدن در" ادامه بده
و خودت را
در برابر "نسیم نفحات الهی" قرار ده
هر چند کاملا
بمقام قرب رسیده باشی....
#عبدالقادرگیلانی
هو
و گفت: «سنگى دیدم در راهى افکنده و بر آن سنگ، نبشته: اقلب و اقرأ» یعنى برگردان و بخوان ، گفت: «برگردانیدم، نوشته بود که: چون تو عمل نکنى بدانچه دانى، چگونه می طلبى آنچه ندانى؟»
تذکره الاولیاء ذکر ابراهیم ادهم (ه)
هو
روزی جوانی به خدمت حضرت خیرالحاج مطهر علیشاه (ره) رسید و گفت حضرت درویش میخواهم درویش شوم , مرا یاری کن , ایشان فرمودند : ان شا الله اما این حقیر که در مقابل تست , یک قرن است که می کوشد اما هنوز خجل از بندگی خداست وای به درویشی.
هو
جهد آن کن که دلِ خود را باز جویی و از میان مشغله ی دنیا بیرون آری و وی را به کمال خویش رسانی که شَرَف و عِزِّ وی در آن جهان پیدا خواهد شد،
که شادی ای بیند بی اندوه
و بقایی بی فنا
و قدرتی بی عجز
و معرفتی بی شبهت
و جمال حضرتی بی کدورت.
📘کیمیای سعادت
امام محمد غزالی
هو
منم آن رند عاشق سرمست
که می عشق می خورم پیوست
در خرابات عشق مست و خراب
دست در دست شاهد سرمست
در دلم عشق و در سرم سود است
در نظر یار و جام می بر دست
ساقی مست و رند لایعقل
به یکی جرعه عقل ما برده است
عاشقانه حریف خمّاریم
فارغ از نیست ایمنیم از هست
از سر هر دو کون خوش برخاست
هر که یک لحظه نزد ما بنشست
میر مستان مجلس عشقیم
سید عاشقان باده پرست
🆔https://t.me/shah_madad
هو
آمد آن ساقی سرمست و به دستش جامی
گوئیا می طلبد همچو من بدنامی
در همه کوی خرابات جهان نتوان یافت
دردمندی چو من عاشق درد آشامی
همدم جام شرابیم و حریف ساقی
یکدمی همدم ما شو که بیابی کامی
در نظر نقش خیال رخ و زلفش داریم
زان نظر صبح خوشی دارم و نیکو شامی
ذوق سرمستی ما گر طلبی ای زاهد
نوش کن از می ما شادی رندان جامی
قدمی نه که به مقصود رسی در ره ما
زان که محروم نشد هر که بیامد گامی
نالهٔ نی شنو ای جان عزیز سید
تا رساند به تو از حضرت او پیغامی
🆔https://t.me/shah_madad
هو
موتور اساسی حرکت سالک، توجه به باطن خودش می باشد و استاد تمام قوای شاگرد را متوجه باطن خودِ شاگرد می کند.
استاد، آینه یِ شاگرد در رجوع به باطن خود و استخراج حقایق توحیدی از باطن به ظاهر خودش است.
🔹🔹🔹🔹
🍀✨گزیده ای از بیانات استاد شیخ قاسم طهرانی ( حفظه الله)✨🍀
هو
كاربر محترم:
سلام علیکم خدمت شما اقا جانم
الحمدالله ممنون اقا جانم فکر میکنم اگر اشتیاه نکرده باشم شما یک جایی فرموده بودین این تجرد از بدن و ماده خیلی مهم نیست
تجرد از صورت هست که فکر میکنم مهم باشه
اقا جانم سالک اگر به چه مرحله ایی به عنایت خداوند برسه
basem kasem:
با سلام تجرد از ماده هم مهم است ونشاندهنده حركت روح براي قطع علايق است منتهى در قدم اول از بدن كه بشدت بدأن تعلق خاطر دارد جدا ميشود ودر مراتب بعدي از صورت وهكذا
هو
💠 سوال کاربر گرامی :
🔸 سلام استاد چگونه میشه از معنویت روح حضرت پیر شاه نعمت الله ولی روحی فداه برای سلوک استفاده کرد؟
ایشان بسیار بالا هستند و بنده بسیار گنه کار چطور دامن ایشان را بگیرم ؟
من برای حضرتشان ذکر و .... زیاد هدیه کردم ولی تا الان موفق به استفاده از حضرتش نشدم
یاعلی
💠 پاسخ استاد طهرانی حفظه الله تعالی :
✨ باسلام در استمداد از ارواح اولیا باید توجه داشت در تقسیم ارزاق معنوی هریک از اولیاء سهمیه معینی در دستگیری دارند . اگر دیدید علیرغم توسلات و توجهاتتون به شاه نعمت الله ولی پاسخی از ناحیه ایشان نمیرسد ملتفت باشید یا به علت وجود خلل در توسلات و توجهات است یا اساسا در این زمینه سهمیه ای وجود ندارد متوجه بقیه اولیاء بشوید .
🥀والحمدلله رب العالمین .
#توسل
#اولیاء_الله
#شاه_نعمت_الله_ولی
•❈•══════┅┅┄
•⊰ @farmaeshateostad313
هو
ببخش ای شیخ ما را گر برون رفتیم از مسجد….
ز مسجد آنچه میجستیم در میخانه پیدا شد!
#صغیر_اصفهانی
هو
مرحوم عبدالقائم شوشتری بعد از اینکه از مکتب تفکیک جداشده بودند و بعداز توسلات زیاد خدمت علامه طهرانی قدس سره رسیده بودند علامه به ایشان گفته بود شما اول برو از علامه طباطبایی قدس سره به خاطر بدگویی هایی که درمورد ایشان داشته ای طلب حلالیت کن بعد بیا اینجا
وبعداز طلب حلالیت از علامه طباطبایی وجریاناتی که با ایشان داشتند مجددا به محضر علامه طهرانی برگشته وطلب دستورالعمل سلوکی کرده بودند ولی علامه طهرانی قدس سره به مرحوم عبدالقائم شوشتری فرموده بودند:
«پسر جان من شما را انسان صادقی یافتم و شما را دوست دارم و دوست دارم به جائی برسی و مضایقهای ندارم. ولی حوالهات پهلوی من نیست. سالکین هر کدام حوالهای دارند و حوالهشان پهلوی یک نفر است و حواله شما پهلوی من نیست. ولی هر وقت خواستید، به منزل ما بیائید و اگر خواستید بیائید مسجد ما.»
هو
أية الله حسن زاده آملی: تنی چند از اساتید بزرگوار ما که در نجف اشرف از شاگردان نامدار [علامه] سید علی قاضی طباطبایی بودند...از وی حکایت می کردند که آن جناب می فرماید: بعد از مقام عصمت و امامت در میان رعیت احدی در معارف عرفانی و حقایق نفسانی در حد محیی الدین عربی نیست و کسی به او نمی رسد. و نیز می فرمود که: ملاصدرا هرچه دارد از محی الدین دارد و در کنار سفره او نشسته است.
علامه طباطبایی:
« در اسلام هیچ کس نتوانسته است یک سطر مانند محیی الدین بیاورد»
هو
سوگند به خدا از آن حرفی [در کتاب فتوحات مکیه] ننوشتم مگر اینکه از املای الهی و القای ربانی یا الهام روحانی در قلب کیانی بوده است ، با اینکه نه رسل متشرعیم نه انبیای مکلف ، زیرا رسالت تشریع و نبوت تکلیف با رسول خدا محمد صلی الله علیه و آله پایان پذیرفت و انقطاع یافت و بعد از وی نه رسولی باشد نه نبیی که تشریع کند و تکلیف فرماید.. سوگند به خدا که برای ما جز میراث و سلوک به طریق محمد صلی الله علیه و آله باقی نمانده.
شیخ محیی الدین بن عربی
فتوحات مکیه ، جلد ۳ ، صفحه ۴۵۶
*هوالحیّ*
قال شیخنا الکامل العارف بالله و بامرالله الشیخ عبدالکريم الجيلي(قدساللهسره) :
لانه(الشيخ الأكبر محيي الدين)_رضی الله عنه_کان هو الانسان الکامل و هذه العلوم التي يوردها في کتبه قاطبة مستفادة له أخذها من روحه...
*شرح المشکلات الفتوحات المکية. ص۴٨
حضرت جیلی قدساللهسره :
جناب شیخ اکبر قدساللهسره انسان کامل بود و تمام علومی که در کتابهایشان آورده اند از روح مقدسش اخذ کرده است..
هو
کشف عوالم در سلوک، ضروری نیست.
📝از ایشان[عبدالرحمن جامی] پرسیدم که بعضی از این طایفه را عوالم کشف می شود و بر بعضی دیگر مخفی می ماند،سرّ درین چه می باشد؟ فرمودند که طریق دو نوع است، یکی سلسلهٔ تربیت که سالک به همان راهی که نزول کرده عود نماید، و دیگر طریق وجه خاص است که طریق خواجگان ما است و سالک این طریق را قبلهٔ توجه، جز نفس ذات نیست و در این طریق کشف عوالم ضروری نیست.
رشحات عین الحیات، ج1
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
مرید درجهٔ خویش در مداومت بر ذکر داند نه در دیدن انوار و غیرها.*
علوم و معارف اگر نباشد گو مباش؛ آنچه بودنش ناگریز است توجه به جناب احدیت است.**
مصنفات فارسی شیخ علاءالدوله سمنانی قدس الله سره، سلوة العاشقین و سکتةالمشتاقین، بند64، ص293