eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
كاربر محترم: استاد یک سوالی میپرسم از چند نفر پرسیدم در این باره کتب زیادی هم مطالعه کردم نظر شما را هم بدانم سالک در چه مرتبه ای از فنا میتوانند تربیت معنوی شاگردان خود را داشته باشند برخی می گن از سفر چهارم برخی میگن انتهای سفر سوم نظر شما چیه استاد basem kasem: بستگي به شاكله طرف ودستور اساتيد وأرواح عاليه اي دارد كه وي با أنها در تماس است معمولا پس از انتهاء از اسفار اربعه ولي گاهي شاكله بنحوي است كه حتى به فناء هم برسد قدرت دستكيري ندارد مانند مرحوم شيخ محمد بهاري وسيد جمال الدين گلپايگاني وبالعكس بعضي از نفوس كه هنوز به فنا نرسيده اند ولي شاكله ايشان قدرت دستگيري وراهبري دارد ميتوانند دستكيري كنند ولي أنهم مشروط به دستور به دستكيري يا إذن به أن دارد حتى بعضي از كملين مأمور به دستكيري نيستند بلكه ماذونند والحاصل نسبت أفراد كامل وناقص با دستكيري وتربيت عموم وخصوص من وجه است ١- كامل ومامور ٢-كامل وماذون ٣- كامل وممنوع ٤- ناقص ومامور ٥- ناقص وماذون ٦- ناقص وممنوع. از اساتيد ومشايخ ما مرحوم حاج سيد كمال وحاج سيد مرتضى وحاج شيخ حسن مصطفوي قدست اسرارهم مأذون بودند مرحوم سيدنا الاستاذ الطهراني قدس سره مأمور بود كذلك مرحوم اقاي انصاري وحداد وقاضي قدست أسرارهم مرحوم بيات نسبت بخودشان ميفرمودند إذن ندارند ولي أفراد از مصاحبت وتجاربشان استفاده ميكردند
كاربر محترم: سلام علیکم و رحمه‌الله آقاجان وقت شما بخیر احساس میکنم اوایل که آدم میخواد به راه بیفته، نفس همه‌ی قوای خودش رو بسیج می‌کنه و در هرچهره ای که بتونه ظهور می‌کنه تا آدم رو از ادامه منصرف کنه یا به تسویف و تاخیر بندازه. در این وسط به هر صغری و کبرایی که بتونه چنگ میندازه و حتی از خود عرفان و دین علیه عرفان و دین استفاده می‌کنه. basem kasem: با سلام دقيقا همين طوره البته در ابتداي ورود به بقيه أطوار هم به صورت مناسب سعي ميكنه سالك را به طور پايينتر بكشاند
كاربر محترم: یک جا به کسی فرمودید دربرابر خطورات و اعوجاجات «جا نخور» همین رو سرمشق قرار دادم. و سعی میکنم اصلا مجال اعتنا به حرف و حدیث های نفس ندم چون بمحضی که گوش میدم به حرفش سفره ی خودش رو باز می‌کنه. اما در طول روز مرتبا اعوجاجات زیادی رو پشت سر میذارم آسمون به ریسمون میبافه. اما امید دارم این گرد و غبار بخوابه و صفا به دل وارد بشه basem kasem: اتفاقا يك روز از مرحوم حاج أقا كمال قدس سره برسيدم بهترين روش برخورد با خواطر چيست فرمودند جا نخور ومحل بهش نذار
بشنو ای محبوب! که مقصود آفرینش تویی، نقطه مرکز و محیط کائنات تویی، آن مشیت و فرمان، که بین آسمان و زمین در حرکت است تویی، بسیط و مرکب تویی، من ادراک را در تو آفریدم، تا آیینه دیدار من باشد، اگر مرا ادراک کنی خود را نیز در خواهی یافت، اما اگر در سودای خود باشی، طمع مدار که هرگز با ادراک نفس خود مرا ادراک کنی، تو به چشم من توانی دید، مرا و خود را، و به چشم خود نخواهی دید، مرا و خود را ... محی الدین ابن عربی (ره) بدان که محبّت خدای تعالى مقامی بلند است، و نهایت مقامات است. و غایت کمال بنده آن است که دوستی خدای تعالى بر دل وی غالب شود، و همگی دل وی را فرو گيرد. و اگر همگی دل را فرو نگيرد، باری چنان باشد که دوستی خدای غالب تر بود ، از دوستی چیزها دیگر که نجات بنده در این است. و لذت و راحت در آخرت بر قدر دوستی خدا خواهد بود؛ هر که را زیاده باشد، زیاده بود؛ و هر که را هیچ نباشد، هیچ نبود عزیزالدین نسفی (ره) اگر عاشقی، از عافیت بگریز و اگر دیوانه ای از سلامت بپرهیز. خواجه عبدالله انصاری (ره)
✨چطور بفهمیم سالک هستیم یانه؟!✨ ❓سلام و آرزوی سلامتی من یکی از اعضای گروه توحید هستم ببخشید که پیام میدم از کجا میشه فهمید که اصلا در سلوک هستیم یا نه ؟ 💠💠💠💠 🖌استاد شیخ قاسم طهرانی(حفظه الله): 🔷با سلام و آرزوي موفقيت، اينكه شب و روز احساس ميكنيم گمشده اي داريم و دنبال أو هستيم ولي اونو نميبينيم، يك وجودي وقدرتي كه فوق ماست و ما را از درون به سمت خودش ميكشه. اين احساس اگر استمرار داشت يعني أهل سلوكيم. والحمدلله https://t.me/Soalsolokyfarsy
كاربر محترم: وسوال دوم هم عنایت بفرمایید که در این مدت دو سه هفته سعی در انجام اعمال ومراقبات هست اما خوابهایی کا میبینم  گنگ وسایه طور شده واز خواب بلند می شوم چیزی یادم نمی آید در صورتی که از چیزهایی که در طول زندگی داشتم خوابهای شفاف ونزدیک واقعیت بوده وبسیار کمک کننده در مسیر حال سوالم این است  الان باید نگران این جریان باشم یا نه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم وسوال دیگرم این است یک شاگرد در چه اندازه می تواند از استادش  پرسشگر باشد وآیا هر نگرانی پیش آمد  اجازه پرسش‌گری دارد یا نه وتشخیص این مساله مشکل است ممنونم از توجهتون هو الحي القيوم: كلا سالك بايد نگاهش به حالات وافكار وأعمال خود در بيداري ودر صدد تصحيح أنها باشد اينكه خواب ميبيند يا نه وخوابهايش جطور است ملاك نيست ونبايد به أنها اعتنا كند بطور كلي دليل سوال كردن زياد تشتت واضطراب درونيست سالك بايد تمام همش به انجام مراقبات قلبي وقلبي باشد تا بتواند ارامش باطني پيدا كرده وبه باطن خود مراجعه وحقائق توحيدي را دريافت كند
رابطه متحدین قلوب با یکدیگر و مسئله‌ی تاثیر و تأثرات این ارتباط کاربر محترم: شنیده شده که در اثر ارتباط وثیق قلبی بین دو یا چند نفر از رفقای اهل سلوک، گویی اصلا یک نفر هستند و مسئله فقط به اتحاد قلبی محدود نمی‌شود بلکه فرضا اگر مشکلی در جسم یکی ظاهر شود، در دیگران هم بروزی پیدا می‌کند. میخواستم بپرسم آنقدر که این مسئله در خصوص قبض و گرفتگی حال مشهود است، در بسط هم همینطور است یا خیر؟ (یعنی وقتی یکی بدحال است، گویا این اتحاد قلبی، اثر آن قبض را نصف یا کمتر می‌کند، آیا بسط هم تقسیم می‌شود؟) جواب: اتصال اهل معنى با هم اين خاصيت را دارد كه وقتی به يكی چيزی برسد، بخاطر اتحاد قلوب، اتوماتيك به طرفهای دیگر هم ميرسد. فقط يك عيب دارد؛ طرفهای دیگر متوجه نمی‌شوند اين حالات خوش مال خودشان نيست و ببركت دوستان و رفقاست. لذا همه مشايخ عرفان وسلوك روی مساله اتحاد قلوب اهل سلوك خيلی تأكيد می‌كنند و جدا شدن از اهل سلوك را به هر بهانه‌ای‌ خطرناك می‌بينند. مسئله اتحاد قلوب خیلی راهگشاست. فرضا یکی از رفقای طریق انسان نازکی ست و ابتلایی در مسیر پیش روی اوست، نفر دیگر که قوت بیشتری دارد، بار او را برمی‌دارد؛ حتی اگر به صورت ظاهری به یکدیگر نزدیک نباشند و چه بسا فرسنگ‌ها فاصله داشته باشند. مرحوم حاج آقا كمال درباره جلسات ذكر و صمت و دعا بين اهل سلوك می‌فرمودند: هر كدام از افراد توجه وحضوری دارد. همه كه روی هم جمع می‌شود، تشديد می‌شود،  سپس باعث جلب رحمت و توجه و عنايت حق براي همه می‌شود. حالا افراد متوجه بشوند يا نشوند. اين اثر وضعی اتحاد قلوب است. فرمایشات استاد طهرانی حفظه الله
✨مراقبه✨ 🔹نداشتن مراقبه نسبت به حقائق توحیدی بعد از اینکه سالک آنها را به شکل حال یا در موطن فکر ذوق کرد به سرعت موجب جلب قوای شریره می شود و به آنها اجازه بازی کردن با روح و فکر سالک را می دهد. لذا سالک از جهت در معرض قرار گرفتن نسبت به هجمه های شیطانی با غير سالک تفاوت دارد. و شیوه و روش شیطان در اغواء سالک به طور کامل با اسلوب و روش اغواء دیگران فرق می کند. 🔹به دلیل همین تنوع روش و اسلوب اغواء، سالک ناچار است که با استاد خبیر و صاحب تجربه طولانی نسبت به انواع اغوائات شیطان و اسلوب و روش های مختلف او، ارتباط و اتصال داشته باشد. هلاک شد کسی که حکیم مرشدی نداشت. 💠بارزترین نشانه های سیطره و تسلط شیطان بر سالک عبارتند از: ✓ حصول حالت اضطراب و تشویش که در جسم او نیز به شکل غضب و سخن گفتن با لحن تند و قساوت  منعکس می شود. ✓ استفاده از دروغ و قهر و غلبه در برابر بندگان خدا ✓ نداشتن حالت پایدار در خواب و خوراک و احساس تپش و لرزش در قلب و احساس تنگنایی و خفگی ✓ فراموش کردن جمیع منن و عنایات و عطایای الهی و مجاری این عنایات که عبارت اند از رفیق یا خانواده یا استاد یا حیوان و ... ✓ جست و جو از عیوب و لغزش های مردم یا دوستان به گونه ای که اگر به عیب و لغزشی دست پیدا نکند نفس او عیوب و ایراداتی به سبب سیطره وهم و خیال و رخت بستن عقل و شرع از ساحت نفس برای آن می سازد. 🔹اغوائات شیطان نسبت به سالکان همیشه از راه راست(یمین) آشکار و ظاهر می شود یعنی از مسیری که ظاهر آن خیر است و صحیح و مطابق عقل زیرا که سخن ملعون که گفت:از سمت راست آنها می آیم کنایه از ورود و اغواء او از راه دین و اخلاق و قواعد شرعیه دارد لذا این اغوائات را کسانی که مومن و صالح هستند می پذیرند زیرا که کلام او را مطابق موازین ظاهری دین و اخلاق می بیند. و مادامی که سالک به واسطه مراقبه دقیق نسبت به احوالات و خواهش های خود و پناه بردن مستمر به درگاه الله تعالی و تضرع و دعا و زاری کردن پیوسته،خود را برای مواجهه با این اسلوب و روش شیطان آماده نکند؛به زودی شیطان بر او غالب می شود زیرا که از طریقی که برای سالک آشنا نیست بر او هجوم آورده است.    🌱عصمنا الله و ایاکم عن شرور انفسنا بحق المظاهر التامات للصفات و الاسماء الکلیة الإلهية محمد و اهل بیته الطیبین الطاهرین والحمدلله. https://t.me/Soalsolokyfarsy
پاسخ نورعلی‌شاه به زاهدی که با اهل عرفان مخالفت می‌کرد: ما ابر گهر باریم هی هی جبلی قم قم ما قلزم زخاریم هی هی جبلی قم قم گر نور خداجوئی بیهوده چه میپوئی ما مشرق انواریم هی هی جبلی قم قم اسرار نهانی را گر فاش و عیان خواهی ما مخزن اسراریم هی هی جبلی قم قم این روز تو همچون شب گر تیره و تاریکست ما شمع شب تاریم هی هی جبلی قم قم با قافله وحدت گر زانکه سری داریم ما قافله سالاریم هی هی جبلی قم قم ما رند قدح نوشیم از نام و نشان رسته در میکده خماریم هی هی جبلی قم قم در روز ازل با حق چون قول بلی گفتیم ما بر سر اقراریم هی هی جبلی قم قم با جنت و با دوزخ ما را نبود کاری ما طالب دیداریم هی هی جبلی قم قم ما باقی باللهیم فانی ز خودی خود منصور سر داریم هی هی جبلی قم قم در اول و در آخر در ظاهر و در باطن ما پرتو دلداریم هی هی جبلی قم قم در طور لوای حق رب ارنی گویان مستغرق دیداریم هی هی جبلی قم قم ای زاهد افسرده رو طعنه مزن ما را ما آه شررباریم هی هی جبلی قم قم در میکده وحدت چون نور علی دایم مست می جباریم هی هی جبلی قم قم (مخاطب وی محمد علی کرمانشاهی معروف به «صوفی کش» است. نواحی غرب ایران «جبل» نام داشته است و «جبلی» در این اشعار یعنی «کرمانشاهی») منبع: گنجور
تو را سفارش میکنم به اینکه هیچ یک از خَلق خدا را حقیر مشمار، زیرا خداوند هنگامی که آفریدش ، حقیرش نداشت. لا تحقرن عباد الله أن لهم قدراً و لو جمعت لك المقامات. بندگان خدای را حقیر و کوچک مشمار چون آنان را قدر و مقداری است؛ اگرچه تو را جملگی مقامات باشد.
كاربر محترم: سلام علیکم و رحمت الله و برکاته آقاجان شرطی که انسان با رعایت آن، به جمیع شروط سلوک الی الله وفا کرده باشد و همیشه آن را بخاطر داشته باشد چیست؟ basem kasem: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته احساس هميشگي افتقار وذلت وحالت ابتهال وتضرع مستمر 📚محاضره ۲۳ رمضان ۱۴۴۰: الطريق الصحيح والأساس والمتقن للوصول إلى الأحدية هو أمام الله، أن يكون ذليلًا أمام الله ويطلب الذلة من الله، ذلة نفسه، ذلة روحه، ذلة كل ما يتصوّر أنه مالكه، الله تبارك وتعالى يقول: ✨(يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ ۖ وَاللهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (١٥)) سورة فاطر لا يوجد طريق إلّا الذلة أمام الله تبارك وتعالى، ولا طريقة للوصول إلى الأحدية إلّا أن نتلبّس ونتمسّك بالفقر، ونطلب من الله تبارك وتعالى الذلة المحضة أمامه. لا نريد كمالات، لا نريد كذا، أصلاً مراتب لا نريده، مقامات لا نريده يا الله، نحن فقط نريد الذلة أمامك إذا تم فهو  ، كلام أهل المعرفة، "إذا تم الفقر" والمشكلة في هذا!