هو
عاشق به یقین دان که مسلمان نبود
در مذهب عشق کفر و ایمان نبود
در عشق دل و عقل و تن و جان نبود
هر کس که چنین باشد نادان نبود
#ابو_سعید_ابوالخیر
هو
و می فرموده اند : طالب می باید که در زمانی که با دوستی از دوستان حق تعالی صحبت می دارد واقف حال خود باشد و زمان صحبت را با زمان گذشته موازنه کند ، اگر تفاوت یابد به حکم أصبت فألزم صحبت آن عزیز را غنیمت داند
و می فرموده اند : لا إله نفی الهه طبیعت است . الا الله اثبات معبود به حق ، جل جلاله . محمد رسول الله خود در مقام فاتبعونی در آوردن است . مقصود از ذکر آن است که به حقیقت کلمه توحید برسد و حقیقت کلمه آن است که از گفتن کلمه ماسوی به کلی نفی شود . بسیار گفتن شرط نیست .
و می فرموده اند که : حضرت عزیزان علیه الرحمة و الرضوان می گفته اند که : زمین در نظر این طایفه چون سفره ای است ، و ما می گوییم : چون روی ناخنی است ، هیچ چیز از نظر ایشان غایب نیست .
و می فرموده اند : به سر توحید می توان رسیدن ، اما به سر معرفت رسیدن دشوار است . وقتی که حضرت خواجه به سفر مبارک می رفته اند ، یکی از بزرگزادگان خراسان را تعلیم ذکر کرده بوده اند . در وقت مراجعت با ایشان گفتند که : فلان کس به تکرار سبق ذکر که تعلیم گرفته بود ، کم مشغولی کرد . فرمودند که : باکی نیست . پس از وی پرسیدند که : ما را هیچ خواب دیدی ؟ گفت : آری ؟ فرمودند که : همین بس است . از این سخن معلوم می شود که هر که را اندک رابطه ای به این عزیزان می باشد ، امید است که آخر الأمر ملحق به اینان گردد و آن سبب نجات و رفع درجات وی شود .
شخصی در حضرت ایشان گفت : فلان کس رنجور است ، توجه خاطر شریف دریوزه می دارد . فرمودند : اول بازگشت خسته می باید ، آنگاه توجه خاطر شکسته .
از خدمت ایشان طلب کرامات کردند . فرمودند : کرامات ما ظاهر است . با وجود چندین بار گناه بر روی زمین می توانیم رفت .
و می فرموده اند که : از شیخ ابو سعید ابوالخیر قدس سره پرسیدند که : در پیش جنازه شما کدام آیت خوانیم ؟ فرمودند که : آیت خواندن کار بزرگ است . این دو بیت خوانید :
چیست از این خوبتر در همه آفاق کار
دوست رسد نزد دوست یار به نزدیک یار
پس حضرت ایشان فرموده اند : در پیش جنازه ما این بیت خوانید :
مفلسانیم آمده در کوی تو
شیء لله از جمال روی تو
از خدمت مولانا جلال الدین خالدی رحمه الله تعالی پرسیدند که : نسبت سلوک و طریقت خواجه بهاءالدین از متأخران مشایخ و طریقه که مناسبت دارد ؟ فرمود که : سخن از متقدمات گویید ! دویست سال زیاده است تا این نوع ظهور آثار ولایت که بر خدمت خواجه بهاءالدین به عنایت الهی شده است ، بر هیچ کس از مشایخ طریقت از متأخران نشده است .
شیخ قطب الدین نام ، پیری از اصحاب خواجه ، به خراسان تشریف آورده بود . وی گفت که : من خرد سال بودم ، حضرت خواجه مرا فرمود که : به فلان کبوترخان ر و کبوتر بچه ای چند بیاور ! چون کبوتر بچگان می آوردم ، مرا خاطر به آن میل کرد که یک کبوتر بچه زنده نگاهداشتم و به حضور خواجه نیاوردم . چون کبوتر بچگان را پختند و بر حاضران قسمت کردند ، مرا ندادند و گفتند : فلان کس نصیب خود زنده گرفته است .
وفات ایشان در شب دوشنبه ، سیم ماه ربیع الاول ، سنه احدی و تسعین و سبعمائه بوده است ، قدس الله تعالی روحه .
📚 ـــ نفحات الانس ـــ ص ۳۹۲
@salvatia
هو
تمسک کردن به هر چه دل را به حق سبحانه جمع گرداند، شرطِ لازم است و گذاشتنِ آنچه دل را جدا گرداند از حق سبحانه واجب. فَأَعْرِضْ عَن مَّن تَوَلَّى عَن ذِكْرِنَا (النجم /۲۹) از پیشگاه، حکمی است واجب الإمتثال. به هیچوجه هیچ عذری را اینجا گنجایی نی.
هر که تواند که اعراض کلّی کند از شواغل صوريّه و معنويّه، حصول دولتِ وصول به نقد از آن اوست.
تو مباش اصلا کمال اینست و بس
تو ز خود گم شو، وصال اینست و بس
از خود چو گذشتی همه عیش است و طرب
از پیشِ تو تا دوست بسی نیست تویی
بعد از حصول سعادتِ فراغت از گرفتاری اندیشهٔ غیر، جز وصول به مقصود چه تواند بود.
در نگر آخر که بعد «لا» چه ماند
بعدِ «لا» آخر چه میماند دگر؟
حضرت خواجه عبیدالله احرار -قدس سره-
📗 رسائل خواجه احرار
رسالهٔ فقرات
@salvatia
هو
رَجَعَنَا مِن جهَادِ الأصغَر إلی جهاد الأکبر
بازگشتیم از جهادِ کوچکتر به جهادِ بزرگتر.
حدیث نبویﷺ
ای شهان کشتیم ما خصمِ برون
ماند خصمی زو بتر در اندرون
کشتنِ این کار عقل و هوش نیست
شیرِ باطن سُخرۀ خرگوش نیست
دوزخست این نفس و دوزخ اژدهاست
کو به دریاها نگردد کم و کاست
https://t.me/masnavie
هو
مطمئنترین طریقِ سلوک الی الله در زمان فقدان شیخِ کامل و مکمِّل
در وقت فقدان شیخ کامل و مکمّل که (شخص را) تربیت کند، التزامِ صلوات بر رسول الله -صلی الله علیه و آله و سلم- طریق موصِل است مر طالب را و همین صلوات و توجه او بدانحضرت -صلی الله علیه و آله و سلم- تربیتِ او به احسن آداب نبویه و تهذیب او به اشرف اخلاق محمَّدیه خواهد کرد و ترقی او به اعلی ذروۀ کمال و ایصال او به محل اسنی از حضرت کبیر متعال خواهد نمود و به وصول به درگاه الهی و قرب حضرت رسالتپناهی مشرف خواهد ساخت و وصیت میکردند بعضی مشایخ به قرائتِ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و به کثرتِ صلوات بر رسولالله -صلی الله علیه و آله و سلم- و میفرمودند که به قرائت «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» شناختیم خدایِ واحدِ احد را و به کثرتِ صلوات صحبت داشتیم به پیغمبر خدا -صلی الله علیه و آله و سلم- .
📗 طریقۀ عالیۀ صلواتیه، صفحۀ ۵۳
@salvatia
هو
عشق آمد و آتشی به جانم افروخت
پروانهصفت سوز و گدازم آموخت
خاکستر من اگر به دوزخ ریزند
دوزخ داند چگونه میباید سوخت
قیری بغدادی
@yarekhaksar
هو
مستانه مستم میکنی، دل را زدستم میکنی...
گه باده نوشم ای صنم،گه می پرستم میکنی
در سوزو تابم میکنی، هردم خرابم میکنی...
گه می نوازی ماه من،گاهی زهستم میکنی
حیران شدم در کار تو،درمانده از رفتار تو...
هم می گشایی پای را،هم قفل و بستم میکنی
با من نگویی چیستی، اهل کجا یا کیستی...
گاهی بلندم میکنی، گاهی تو پستم میکنی
آتش زدی کاشانه را،بردی دل دیوانه را...
هم شاد شادم ای صنم،هم غم پرستم میکنی
بگرفته ای جان مرا،کردی به زندانت مرا...
می بخشیم عالم به من، گه ورشکستم میکنی
دل را به زاری می بری،اندرخماری می بری
خوبم که آزردی مرا،آنگه تو مستم میکنی...
مولانا
هو
«... گدایی واقعی، ردخور ندارد! إذا تمّ الفقر فهو اللّه.. »
استاد شیخ قاسم الطهرانی ایده الله
هو
✅آيتالله انصاری همدانی(ره) خطاب به آيتالله نجابت(ره):
🔻«دیدی چقدر مشکل! این راه عشق است، یعنی باید همه چیز را فدا کنی خودت را هم باید فدا کنی، تا برسی!
🔻آدم تا از خودش نگذره محاله برسه.
🔻تا وقتی انسان خود پرسته محال خدا پرست بشه، و این عشق است که راه را هموار می کند.
@varesoon
بازنشر تلاوت های شاهکار و مقاطع کم نظیر و اناشید ماندگار دینی؛
ارتقای سطح فرهنگ شنیداری قرآن و هنر فاخر تلاوت
برای شنیدن نوای آسمانی وحی با بهترین آواهای در دسترس به ما بپیوندید
کانال تخصصی تلاوت قرآن
✅دولت سحر✅
@doulatesahar🌹
هدایت شده از مَشارِقُ الأَنْوار
┄┄┅━༅❀﷽❀༅━┅┄┄
➣ اندر بیان توبه و تلقین ذکر
قلب وقتی حیات معنوی می یابد که بذرهای توحید (یعنی اذکار) را از قلبی زنده اخذ کند.
📚 سر الاسرار عبدالقادر گیلانی قدس سره ، ص 66
•❈•══════┅┅
@An_Noor128
هو
عشق دردی ست بی درمان ، از سوی حضرت جانان
تا « آن به آن » خودیت عاشق صادق را از وی بگیرد تا جمله معشوق باشد و بس ، پس قدر عشق بدان که تو را به حال و مقام محو و فنا واصل میگرداند .
شمس تبریزی
هدایت شده از مجموعه هنری یاقوت سبزقم
چند نما از غرفه مجموعه هنری یاقوت سبز قم در نمایشگاه قرآن مصلای تهران
هو
جوانمردی سه چیز است: بار کشیدن بی نالیدن، و فریاد رسیدن بی منّت نهادن، و مِهر داشتن بی مِهر جُستن.
روضة المریدین
ابن یزدانیار همدانی
تصحیح و تحقیق: محمد سوری و نصرالله پورجوادی
@yarekhaksar
هو
سبحانَ مَن علا فتعالی
سبحان العلیّ الاعلی دونَ دُنُوَّ الادنی
سبحان خالق النّور
شکراً لِخالق النّور
سبحان خالق النّور
حکماً لخالق النّور
سبحان خالق النّور
عدلاً لخالق النّور
سبحان خالق النّور و بحمده
سبحان خالق النّور عزّوجلّ جلالُه
تسبیح سلطانالعارفین بایزید بسطامی
دفتر روشنایی؛ از میراث فرهنگی بایزید بسطامی
محمدرضا شفیعی کدکنی
@yarekhaksar
هو
چون آتش عشق ترا حاصل شد، هیزمِ تنِ تو سوخته گردد.
آنگه تو نمانی، عشق مانَد!
تو ندانی، عشق داند!
چون خود را به خود یافتی از خودی خود خلاص یافتی ...
سید محمد گیسو دراز
@yarekhaksar
هدایت شده از بحرالمعارف🌺🍃
﷽
هر که یکی از دوستان خدارا ببیند، گویی خدارا دیده واو را یاد کرده است.دوستان خداوند، بوی خوش وی در زمین اند؛ که راستگویان آن را می بویند. آن گاه آن بوی خوش به دل هایشان رسیده با توجه به منزلتشان ، مشتاق پروردگارشان می شوند.هر کس خدارا دوست بدارد، شوق قلبش دگرگون می کند؛ از همه چیز روگردان شده ناگزیر همه ی اندیشه وفکرش یکی می گردد و
آن: ( لا اله الاالله ) است.
رسائل عبدالقادر گیلانی(ره)، ص۳۱
@Wahidololia
هو
✨﷽✨
حضرت شمس
بحث از راه ،فايده ندارد
راه را، رفتن می بايد ....
https://t.me/donyaye_darvishi
هو
✨﷽✨
همت از درویش صاحب دل طلب
خدمت درویش کن حاصل طلب
درد هجران از دل درویش جو
راحت ار می جویی از واصل طلب
گوهر ار خواهی درآ در بحر ما
ور نمی خواهی برو ساحل طلب
حضرت جانانه را از جان بجو
خدمت دلدار خود در دل طلب
مشکلت حل وا شود گر طالبی
هم ز طالب حل این مشکل طلب
در ره عشقش قدم مردانه نه
رهبری صاحبدلی کامل طلب
قابل کامل اگر آری به دست
نعمت الله را از آن قابل طلب
#حضرت_شاه_نعمت_الله_ولی
https://t.me/donyaye_darvishi
هو
مغربی آنکه تواش میطلبی در خلوت
من عیان بر سر هر کوچه و کو میبینم
«شمس مغربی»
هو
آوردهاند که یکی مسلمانی و یکی بتپرستی را به حکم جواری که داشتند، دوستی افتاد و اتحاد و یکدلی پیدا آمد.
مسلمان به حکم شفقت و دوستی با این بتپرست میگفت جوانی و روی خوب تو در آتش دوزخ.
بتپرست گفت: به چه سبب به دوزخ خواهم رفت؟
مسلمان گفت: چیزی را سجده و عبادت میکنی که به خدایی نشاید و خدایی را که هجده هزار عالم و آسمان و زمین و تو را و وی را آفرید، سجده نمیکنی.
بتپرست میگوید: اگر انصاف میطلبی، نخست انصاف از خویشتن بده، من این را که سجده میکنم، دو هزار دینار است. در هر چشم او صد دینار مروارید است. اگر سجده میکنم دو هزار دینار را سجده میکنم، و تو و بقیهی مسلمانان هر دیناری را، بلکه هر دانهای را، بلکه هر تسویی را سجده میکنند، بلکه به امید حصول حبّهای موهوم، کافر نعمتِ فاجری را هزار کنند. شما هر حبّهای را سجده گزارید تا من دو هزار دینار را سجده گزارم.
مسلمان را تیرِ سخن بتپرست بر هدفِ دل آمد. توبهی نصوح از طلب دنیا و محبّت مال کرد و سر از درهم و دینار درگذشت.
ده شرط سلوک شیخ نجمالدین کبری
هو
❤️هفدهم رمضان سالروز ولادت قطب الاقطاب امام وارث المحمدی بحر الذاخر فی المعارف اللهیه خاتم الاولیا شیخ اکبر سیدی محیی الدین بن عربی سلام الله علیه مبارک باد.
✅شیخ اکبر محیی الدین بن عربی رضی الله تعالی عنه و عنا به در هفدهم ماه مبارک رمضان سال 560 هجری شمسی برابر با 28 ژوئیه سال 1165 میلادی در خانواده ی زهد و تقوی و جاه و جلال در بلده ی مقدسه ی مرسیه از بلاد اندلس پای به عالم خاکیان گذارد تا اسیران عالم خاک را با خود به افلاک برد .
🔹همو که خداوند به ایشان فرمود بندگانم را نصیحت نمای .
🔸همو که پیامبر ختمی مرتبت به قلب مطهرش فصوص الحکم را برای راهنمایی عباد القاء فرمود .
🔹همو که به فرموده ی خودش در خطبه ی فتوحات جوامع الکلم به حضرتش داده شد .
🔸همو که مقام منیع ختم اولیاء به ایشان تفضل گردید و پیامبران الهی این مقام را به او تبریک گفتند.
🔹همو که اولین استادش به فرموده ی حضرتش حضرت عیسی روح خداست .
🔸همو که صاحب فتوحات است و زبان مطهرش ترجمان اشواق .
🔹همو که وجودش در مکنون است و روحش بحر محیط
🔸همو که معلم توحید است و بالاخره همو که شیخ اکبر است .
ای برون از وهم و قال و قیل من خاک بر فرق من و تمثیل من