eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
726 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو نقل است که شیخ گفت: آن کار که باز‌پسین کارها می‌دانستم، پیشین همه بود، و آن رضای والده بود. و گفت: آنچه در جمله ریاضت و مجاهده و غربت و خدمت می‌جستم، در آن یافتم که یک شب والده از من آب خواست. برفتم تا آب آورم، در کوزه آب نبود. و بر سبو رفتم نبود، در جوی رفتم آب آوردم. چون بازآمدم در خواب شده بود. شبی سرد بود. کوزه بر دست می‌داشتم. چون از خواب درآمد آگاه شد. آب خورد، و مرا دعا کرد که دید کوزه بر دست من فسرده بود. گفت: چرا از دست ننهادی؟ گفتم: ترسیدم که تو بیدار شوی و من حاضر نباشم
هو هر چه می بینی و ادراک می کنی ، همه خودتی : از مرحوم استاد علامه طباطبائى در بيان نامه مرحوم آميرزا جواد آقا كه فرمود: (( آن وقت به عالم خيالش ملتفت مى كردند )) يعنى چه ؟ فرمود: آقا انسان بدانچه علم پيدا مى كند همه در صعق  نفس او است ، همه عالم مثال علم او است . و هر چه كه مى بينى (يعنى ادراك مى كنى ) همه خودتى و از تو خارج نيست . و مراد اين كه آقاى ملكى فرمود: (( بايد فكر را تغيير دهد و همه صورت ها موهومات را محو كرد و فكر در عدم كرد )) اين است كه همه اين ها را مظاهر و مجالى حق داند و حق را در اين مظاهر ببيند و براى آنها استقلال وجودى ننگرد كه مراد عدم اين است . چه ظهور بدون مظهر و جلوه بدون مجلى معنى ندارد و تحقق پيدا نمى كند، پس همه را حق بيند و عارف همان را در آخر مى يابد كه در اول يافته بود. و عامه مردم در حال مى يابند جز اين كه نحوه يافتن تفاوت دارد، و در اين حال به عالم نور و بياض و عيان رسيده است. منبع:آسمان معرفت ، ص 110 علامه حسن زاده  آملی
هو تعریفِ شیخ بهایی از تَصَوّف: تصوف علمی است كه در آن از ذاتِ اَحدیت و اسماء و صفاتِ او از این حیث كه آنها رساننده به تمامِ مظاهر و راههایِ به سوی ذاتِ الهی هستند بحث می‌کند. پس موضوعِ آن، ذاتِ احدیت و صفاتِ ازلیت و صفاتِ سرمدیِ او می‌باشد، و مسائلِ آن، چگونگیِ صدورِ کثرت از او و بازگشتِ آن به سویِ او و بیانِ مظاهرِ اسماء الهی و تصرفِ ربانی و نحوه‌یِ رجوعِ اهل الله به او -سبحانه و تعالی- و نحوه‌یِ سلوک و مجاهده و ریاضاتِ آنها و بیانِ نتیجه‌یِ كُلِّ این اعمال و اذكار در عالمِ دنیا و آخرت، آن طور که در حقیقتِ امر است، و پایه‌هایِ معرفت او و حَدّ و نهایتِ او و اصطلاحاتِ این طایفه در آن می‌باشد. ° کشکول شیخ بهایی، ترجمه‌یِ مرحوم محمدباقر ساعدی (سعادت‌علیشاه خراسانی) قدس‌سره، ج ۲، ص ۴۹۰ • تصویر شیخ بهایی با کشکول و تبرزین، بنقل از گلزار حجة بلاغی (حجة‌علیشاه) @zonnoun
🔶قرارگاه علمی مقابله با امراض روحانی و جسمانی، توسط طلاب علوم حکمی تأسیس شد. 🔺مطالب کاربردی در زندگی فردی و اجتماعی هر زن و مردی. ✅ آیات و روایات ✅ اخلاق نظری وعملی ✅ تدبیرمنزل ✅ طب اخلاطی ✅ هیئت ونجوم 🔶با موضوعاتی چون: ✅تدابیر ازدواج ✅تدابیر تغذیه ✅تدابیر نجومی ✅امراض نفسانی ✅امراض جسمانی https://eitaa.com/maktabteb 📖قرارگاه علمی مقابله با امراض نفسانی و جسمانی هرمس حکیم
هو عالم بدن است وعشق جان است جان است که در بدن روان است عشق است که عاشق است و معشوق عشق است که عين اين و آن است عشق است که نور ديده ماست چون نور به چشم ما عيان است عشق است که زنده دل از آنيم عشق است که جان جاودان است عاشق چو غلام و عشق سلطان عشق است که شاه عاشقان است بنشسته به تخت دل چو شاهی عشق است که پادشه نشان است عشق است که عقل بنده اوست عشق است که سيد زمان است شاه نعمت الله ولی
هو گفت: ریاضت شکستن نفس است به خدمت و منع کردن نفس از فترت(سستی)در خدمت. تذکرة الاولیاء ذکر شیخ ابوعبدالله محمدبن الخفیف "رحمة الله علیه" @Tazkerat_alawliya
هو دانستن حقایق بی‌ کشف و تصفیه‌ باطن میسر نیست و تصفیه نفس و تزکیه آن ممکن نیست بی صحبت مرشد کامل. شمس‌الدین سیدمحمد نوربخش @yarekhaksar
هو كاربر محترم: سلام علیکم و رحمه‌الله آقاجان وقت بخیر نیت و نوع توجه طلاب هنگام تعلم علوم حوزوی به چه نحو باشد؟ و چه میزان غورکردن نیاز هست؟ آیا در صورت توان اجتهاد ظاهری را هدف قرار دهند؟ ممنونم اگر نکاتی راجع به مشی طلبگی در جهت سلوک بفرمایید. basem kasem: با سلام طلبه بايد دروس متعارف را بخوبي ودقت تحصيل كند ودر صورت استعداد تا تحصيل ملكه اجتهاد ادامه دهد تسلط بر علوم ظاهري بعدها در دستگيري وهدايت مستعدين بسوي توحيد وولايت شهودي بسيار مؤثر است اين توصيه اساتيد ومشايخ ما قدست أسرارهم به همه طلابي بوده كه وارد در طريق عرفان وسلوك ميشدند
هو ذوالنون مصری را پرسیدند که عزلت کی درست آید؟ گفت: آنگه که از نفس خود عزلت گیری. مناقب الصوفیه شیخ قطب‌الدین منصور عبادی مروزی @yarekhaksar
هو عین‌القضات می‌فرماید اولین حرفی که در لوح محفوظ پیدا آمد، لفظ محبت بود. سپس نقطهٔ ب با نقطهٔ ن متصل شد و محنت پدیدار گشت. رابطهٔ محبت و محنت، یا عشق و بلا نه پیچیده، بلکه در اساس قابل فهم نیست. زیرا مشخص نمی‌کند این محنت یا بلا کی و چرا نازل می‌شود و فرجامش چه خواهد بود؟ آیا هر بلادیده‌ای مثل شیخ صنعان در حکایات عطار، عاقبت به‌خیر خواهد شد؟ اگر نشد چه؟ اگر سوخت و فانی شد، جزای آخرتش با کیست؟ نمی‌دانم، ولی پیوند محبت و محنت آن اندازه قوی‌ست که یقین بدارید قلب رئوف بی‌حزن نمی‌شود و جز برای مهربانان سوزی در دل کس نیست @kayiturkmenIYI https://t.me/kayiturkmenlYI2/350
هو الله اکبر عبارت از اینست که بردار فکرت را ، از آنچه در وهم تو می آید، و اندیشه توست . و نظر را بلندتر دار که او اکبر است از آن همه تصورها.