هو
🔅 پشمینه پوشی صوفیه سنتی در انبیاء الهی «۲»
✍امین الاسلام طبرسی مفسر و محدث کبیر جهان تشیع در حدیثی از نبی اکرم نقل میکند:
ترجمه👈ای ابن مسعود اگر ،بخواهی تو را از وضع نوح خبر می دهم... همانا لباسش مویین و غذایش جو بود و اگر بخواهی تو از وضع داود خلیفه خدا در زمین خبر می دهم؛ لباسش مویی و غذایش جو بود و اگر بخواهی تو را از وضع سلیمان علیه السلام خبر می دهم که با پادشاهی ای که داشت خود جو میخورد ولی به مردم ارد سفید اطعام میکرد و لباس او از مو بود و وقتی شب وی را فرا می گرفت دستش را به گردنش میبست و تا صبح عبادت میکرد و اگر خواسته باشی تو را از وضع ابراهیم علیهالسلام خلیل الرحمن آگاه میکنم لباسش پشم و غذایش جو بود و اگر بخواهی تو را از وضع یحیی مطلع می سازم؛ لباس او از لیف خرما و غذای او برگ درختان بود. و اگر بخواهی تو را از حال عیسی بن مریم که تعجب آور است خبر می دهم؛ می گفت خورشت من گرسنگی و شعار من ترس از خدا و لباس من پشم گوسفندان است...
📗نام کتاب : مكارم الاخلاق نویسنده : الطبرسي، رضي الدين جلد : 1 صفحه : 448
#عرفان_اسلامی
#صوفیه
#تصوف
#عرفان
هو
🔅 پشمینه پوشی صوفیه سنتی در انبیاء الهی
🖊جمعیت زیادی از صوفیه پوشیدن لباس پشمی و زبر را جزءای از مناسک خود میشمردند و یکی از علت هایی که صوفیه را به این نام میشناسند پوشیدن لباس پشمی (صوف) است.
👈علامه مجلسی ره از شیخ صدوق ره نقل میکند که هفتاد هزار پیامبر پشمینه پوش بودند:
وقد سلك فج الروحاء سبعون ألف نبي حجاجا عليهم ثياب الصوف
ترجمه👈همانا هفتاد هزار پیامبر که لباسی از پشم بر تن داشتند دشت روحاء (محلی میان مکه و مدینه که راه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله به سوی بدر پنکه بوده است) را بقصد انجام حج پیمودهاند
📗نام کتاب : بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 11 صفحه : 358
#عرفان_اسلامی
#صوفیه
#تصوف
#عرفان
هدایت شده از لینک
دوره تربیت مترجم حرفهای
⚡️ #رایگان ⚡️
https://eitaa.com/joinchat/1681129871Cc1ba0f68b8
لینک کانال VIP☝️
•
هو
خیز تا از درِ میخانه گُشادی طلبیم
به رَهِ دوست نشینیم و مُرادی طلبیم
زادِ راهِ حَرمِ وصل نداریم مگر
به گدایی ز درِ میکده زادی طلبیم
اشکِ آلودهٔ ما گرچه روان است ولی
به رسالت سویِ او پاک نهادی طلبیم
لذتِ داغِ غمت بر دلِ ما باد حرام
اگر از جورِ غمِ عشقِ تو دادی طلبیم
نقطهٔ خالِ تو بر لوحِ بصر نَتوان زد
مگر از مَردُمَکِ دیده مِدادی طلبیم
عشوهای از لبِ شیرینِ تو دل خواست به جان
به شکرخنده لَبَت گفت مَزادی طلبیم
تا بُوَد نسخهٔ عِطری دل سودازده را
از خطِ غالیه سایِ تو سوادی طلبیم
چون غمت را نَتَوان یافت مگر در دلِ شاد
ما به امّیدِ غمت خاطرِ شادی طلبیم
بر درِ مدرسه تا چند نشینی حافظ؟
خیز تا از درِ میخانه گُشادی طلبیم
هو
آه که امروز دلم را چه شد؟
دوش چه گفته است کسی با دلم؟
از طلب گوهر گویای عشق
موج زند موج چو دریا دلم
روز شد و چادر شب میدَرَد
در پی آن عیش و تماشا دلم
از دل تو در دل من نکتههاست
اه چه ره است از دل تو تا دلم
گر نکنی بر دل من رحمتی
وای دلم وای دلم وا دلم
ای تبریز از هوس شمس دین
چند رود سوی ثریا دلم
💔
هو
عقل تا تدبیر و اندیشه کند
رفته باشد عشق تا هفتم سما
عقل تا جوید شتر از بهر حج
رفته باشد عشق بر کوه صفا
مولانا
هو
ابوالحسن خرقانی و ازو گفت: هر روز هزار هزار بار از تو بگریزم، و هر بار بلعجبی نو میسازی و از دنبالم بیایی:
فریاد از تو!
دردِ فراوان از تو!
نامهها
عینالقضات همدانی
@yarekhaksar
هو
❇️ علت این که بعضیها را نا خواسته و نادانسته دوست میداریم یا از بعضیها احساس دوری و تنفر می کنیم به سخیت و تناسب روحی عالم ارواح بر میگردد که اگر در آن عالم تناسب و سنخیت روحی باشد احساس دوستی می کنیم ولی اگر تناسب و سنخیت روحی نباشد احساس تنفر می کنیم؛ چنانکه پیامبر (ص) فرمودهاند:
اَلاَرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ فَما تَعارفَ مِنها اِئتَلَفَ وَ ما تَناکَرَ مِنها اِختَلَفَ.
📚 [جامع الاخبار،ص171]
ارواح (مانند) لشكريانى گرد آمده هستند؛ آنها كه يكديگر را بشناسند با هم انس مى گيرند و آنان كه همديگر را نشناسند از هم دور مى شوند.
و از این باب است که وقتی ابن ملجم به علی (ع) عرض ارادت و محبت کردند، حضرت فرمودند:
چرا روحم روح تو را نمی شناسد.
اِنَّ اللهَ خَلَقَ الاَرواحَ قَبلَ الاَبدانِ ... فَما تَعارَفَ مِنها هُنالِکَ اِئتَلَفَ فِی الدُّنيا وَ ما تَناکَرَ مِنها اِختَلَفَ فِی الدُّنيا وَ انَّ روُحی لاتَعرِفُ روُحَکَ.
📚 [بحارالانوار، ج42، ص196]
خداوند ارواح را دو هزار سال پيش از بدنها آفريد. ... ارواحى كه در آنجا هم دیگر را می شناختند، در اين دنيا نيز با هم انس و الفت می گیرند. و آنان كه آنجا یک دیگر را نمی شناختند(و تناسب و سنخیت نداشتند)، در دنیا هم اختلاف پیدا می کنند( و از هم دیگر دوری می نمایند).
و تاریخ نشان داد که ابن ملجم از ازل(البته با اختیار و اراده خود که در همه مراتب وجودی جاری است و وجود دارد) سنخیت و تناسبی با آن حضرت نداشتند.
@Niknam_Arabshahi
هو
عزیز:
در پاره اى اخبار آمده است كه : داود عليه السلام در نوحه گرى و تلاوت زبور بسيار خوش صدا بود. انسان ها، پرندگان ، درندگان و گزندگان همه براى شنيدن صدايش جمع مى شدند، و از هر صنفِى گروهى جان مى سپردند، و از مجلس او هزارها جنازه بيرون مى آوردند. سليمان عليه السلام چون ديد كه مردگان بسيار شده اند صدا زد: پدر! شنوندگان را قطعه قطعه كردى (يا از هم پاشيدى) و گروهى از بنى اسرائيل را كشتى ! آن حضرت نوحه گرى را قطع مى كرد و به دعا كردن مى پرداخت .
در خبر است كه حق تعالى خطاب به ارواح در عالم ذر كرد: الست بربكم .(647)
((و اين خطاب را به آواز خوب كرد و در جان ها لذت آن خطاب مانده است ، از آن است كه جان ها از آواز خوب لذت مى برند)).
بحرالمعارف
عالم ربانى و عارف صمدانى مولى عبدالصمد همدانى
هدایت شده از رسم وفا
🏞 #عکس | 🔰 دلدادگی به مرحوم علامه طباطبایی
📖 #برگی_از_دفتر_سعادت
#️⃣ #عکس_نوشته
📎#وزیری_فرد
🌐@rasmevafa