eitaa logo
کانال شهید آقا محسن حججی
59 دنبال‌کننده
269 عکس
412 ویدیو
18 فایل
برای ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/M_o_Farahani
مشاهده در ایتا
دانلود
05_Jalase-2.mp3
21.04M
🔰🔰کتاب 📢📢📢سلسله جلسات استاد سید علی حسینی خامنه ای 🔈🔈 خلاصه جلسه دوم: ⏯⏸موضوع : ایمان دو ✅✅مشهد مقدس مسجد امام حسن مجتبی ❇️❇️رمضان المبارک 1353 شمسی
🔷🔶🔷رسالت بعثت: سعادت دنیا و آخرت1⃣ 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷  🔰🔰🔰بعثت و وحی الهی، حقایقی را برای مردم روشن کرد؛ برای بشریّت حقایقی را روشن کرد. این حقایق به نحوی است که اگر آحاد بشر و جوامع گوناگون بشری به این حقایق ایمان بیاورند و عملاً ملتزم بشوند، حیات طیّبه به اینها خواهد رسید. یعنی چه؟ یعنی زندگی شیرین و پُرفایده و مطلوب، حیات پاکیزه؛ پاکیزه بودنش به این است که مطلوب باشد، شیرین باشد، انسان را در صراط کمال کمک کند به حرکت و برخوردار از همه‌ی زیبایی‌ها و نیکویی‌ها باشد، هم در دنیا و هم در آخرت. این حیات طیّبه است. اگر دلها به این معارف، به این حقایق آشنا بشوند، به آن بگروند و بر لوازم آن پایبند باشند، حیات طیّبه قطعاً در انتظار آنها است. 1⃣خب یک بخش این حقایق عبارتند از منظومه‌ی معرفتیِ اسلام، که منظومه‌ی معرفتی اسلام یعنی نظر اسلام درباره هستی، درباره‌ی انسان، درباره‌ی نقش انسان در عالَم، درباره‌ی ذات اقدس پروردگار، درباره‌ی صفات و اسمای الهی........ 2⃣یک بخش دیگر از این حقایق، منظومه‌ی ارزشیِ اسلام است، ارزشهایی که اسلام آنها را تثبیت کرده است، یعنی به عنوان ارزش آنها را شناخته است؛ که آحاد مردم و جوامع مردمی موظّفند خودشان را به این ارزشها نزدیک کنند [و به سمت آنها] پیش ببرند؛ سعادتشان در این است. 🔷از مثل خلقیّات فردی که انسان دارای صبر باشد، دارای حلم باشد، دارای گذشت باشد و امثال اینها که صفات فردی انسانها است، 🔷🔷🔷تا مفاهیم عمومی و زندگی‌ساز مثل ، مثل ، مثل ، مثل ؛ اینها جزو آن سلسله‌ی ارزشهای اسلامی است که در اسلام بیان شده و تفهیم شده به ما. ❌❌❌یک عدّه‌ای بخطا تصوّر میکنند که این مفاهیم رایج مثل عدالت اجتماعی و آزادی و مانند اینها از غرب به عالَم اسلام آمده است، یا متفکّرین اسلامی اینها را از غربی‌ها یاد گرفته‌اند؛ این کاملاً اشتباه است. 📛📛📛غرب سه چهار قرن بیشتر نیست که با این مفاهیم آشنا شده؛ از بعد از رنسانس با این مفاهیم آشنا شده است؛ در حالی که اسلام ۱۴۰۰ سال قبل از این، این مفاهیم را به طور روشن در قرآن بیان کرده است؛ با این تفاوت که غربی‌ها که اینها را مطرح کرده‌اند، هیچ وقت صادقانه به آن عمل نکرده‌اند -نه به آزادی عمل کردند، نه به عدالت اجتماعی عمل کردند- [آنها] گفتند و عمل نکردند؛ 🔰🔰🔰 [این مفاهیم] در اسلام بود و در زمان پیغمبر عمل شد. این عبارت «اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَینَکُم»،(۷) مال قرآن است دیگر؛ دستور پیغمبر این است که اجرای عدالت بکند؛ این همان عدالت اجتماعی و عدالت همه‌جانبه است؛ یا [میفرماید]: لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنٰتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکتٰابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛(۸) یعنی اصل بعثت همه‌ی انبیا و ارسال رسل و کتب برای این بوده است که قسط -یعنی همین عدل اجتماعی، عدل اقتصادی- در بین مردم برقرار باشد؛ بنابراین اینها مفاهیم قدیمیِ اسلامی است. سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران۱۳۹۹/۰۱/۰۳ 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
🔷🔶🔷رسالت بعثت: سعادت دنیا و آخرت2⃣ 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷  🔰🔰🔰بنابراین این سلسله‌ی ارزشها و سلسله‌ی معارف و منظومه‌ی معرفتی و منظومه‌ی ارزشی به این صورت است. ✅✅✅پشت سر اینها احکام است؛ یعنی «باید» و «نباید»ها، «بکن» و «نکن»ها؛ این احکام اسلامی -چه فردی  و چه اجتماعی- همه‌ برخاسته‌ی از 1⃣آن معارف است 2⃣و منطبق بر آن ارزشها است؛ 📣📣یعنی همه‌ی این تکالیفی که خدای متعال برای فرد مسلِم قرار داده است، نشئت‌گرفته‌ی از همان مفاهیم اصلی و معرفتی است و منطبق با مفاهیم ارزشی است و کمک‌کننده‌ی به صعود در این راه است. خب، این مجموعه‌ای است که در بعثت در واقع به مردم هدیه شد. 🔴🔴🔴 حالا اگر چنانچه بخواهیم اینها تحقّق پیدا بکند، اگر بخواهیم این معارف در فضای عقیدتی جامعه به معنای واقعی کلمه تحقّق پیدا کند، بخواهیم این ارزشها در عمل مردم، در رفتار مردم خودش را نشان بدهد، بخواهیم این احکام که وسیله‌ی پیشرفت و حرکت است، تحقّق پیدا کند، احتیاج به دارد؛ اگر قدرت سیاسی نباشد، قلدرها زیر بار نمیروند، تنبلها انجام نمیدهند، سیاهی‌لشکرِ قلدرها و مستکبرین و پول‌دارها به دنبال آنها حرکت میکنند، یعنی آن مقصود نبوّتها حاصل نمیشود؛ 🛑🛑🛑 لذا در قرآن میفرماید که «ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله».(۱۰)  این مربوط به پیغمبر ما فقط نیست، مربوط به همه‌ی پیغمبران است؛ اینها باید بیایند در کشور مورد اطاعت قرار بگیرند، مردم از اینها اطاعت بکنند. ❇️❇️❇️ لذا وقتی که از یثرب آمدند برای اینکه پیغمبر اکرم را دعوت کنند و اصرار کنند که ایشان به مدینه هجرت کنند، همان جا حضرت با اینها بیعت کرد. 🔵🔵🔵 بیعت یعنی اینکه شما تحت امر ما هستید، ما می‌آییم آنجا به این شرط؛ بعد هم که پیغمبر اکرم وارد شد به مدینه، اوّل‌کاری که کرد، تشکیل قدرت سیاسی و اجتماعی بود؛ یعنی تشکیل حکومت داد؛ این بنابراین یکی از لوازم کار نبوّت است. سخنرانی نوروزی خطاب به ملت ایران۱۳۹۹/۰۱/۰۳ 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
Al-nabaa03.mp3
6.26M
🔰🔰🔰 جلسات آیت الله جوادی آملی ❇️❇️سوره نبأ 📢📢 جلسه سوم ✅✅یازهراء.سلام الله علیها.
06_Jalase-3.mp3
16.74M
🔰🔰کتاب 📢📢📢سلسله جلسات استاد سید علی حسینی خامنه ای 🔈🔈 خلاصه جلسه سوم: ⏯⏸موضوع : ایمان از روی آگاهی ✅✅مشهد مقدس مسجد امام حسن مجتبی ❇️❇️رمضان المبارک 1353 شمسی 🔰🔰 یازهراء.سلام الله علیها. 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
❇️❇️❇️❇️برجسته ترین شعار مهدویت چیست؟❓❓❓ 🌹🌹 امام خامنه ای:🌹🌹 📌📌📌📌برجسته ترین شعار مهدویت عبارت است از عدالت. 🔰🔰🔰مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار میکنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، 📛📛📛اوّلین جمله ای که ذکر میکنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان»؛ یعنی دل بشریت میتپد تا آن نجات بخش بیاید و ستم را ریشه کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمانهای گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند. 🔶🔶🔶این اوّلین درخواست منتظران مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف از ظهور آن بزرگوار است. ✅✅✅یا در زیارت آل یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر میکنید، یکی از برجسته ترین آنها این است که: «الّذی یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً». انتظار این است که او همه ی عالم - نه یک نقطه - را سرشار از عدالت کند و قسط را در همه جا مستقر نماید. 🔴🔴🔴در روایاتی هم که درباره ی آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد. بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در درجه ی اوّل، انتظار استقرار عدالت است. [۱] 💐 💐 💐 💐 ---------- [۱]: . بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه ی شعبان در مصلّای تهران، 1381/7/30💐 💐 💐 💐 💐 💐 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
📌📌📌 وقتی نمی توانیم خورشید بیافرینیم چراغی هم روشن نکنیم⁉️⁉️ 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷 ⛔️⛔️⛔️اعتقاد به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به معنای گوشه گیری نیست. ❌❌❌جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ میکردند، الآن هم در گوشه و کنار تبلیغ میکنند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌آید و اوضاع را درست میکند؛ ما امروز دیگر چه کار کنیم! چه لزومیدارد ما حرکتی بکنیم! 🔴🔴🔴این مثل آن است که در شب تاریک، انسان چراغ روشن نکند؛ چون فردا بناست خورشید عالمتاب بیاید و روز شود و همه ی دنیا را روشن کند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع کنونی من و شما ندارد. [1] ✅✅✅ اگر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دنیای پر از عدل و داد درست خواهد کرد پس ما باید به سهم خودمان در زمینه سازی این دنیا کوشش کنیم. ❇️❇️❇️اگر خورشید منوری خواهد درخشید و دنیا را روشن و منور خواهد کرد این بدین معنا نیست که ما در شب تاریک وقتی نمی توانیم خورشید بیافرینیم چراغی هم روشن نکنیم. [2] ---------- 💐 💐 💐 💐 💐 💐 💐 [1]: . بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه ی شعبان در مصلّای تهران، 1381/7/30. [2]: . سخنرانی رهبر معظّم1367/1/12. 🌿💐🌷🌹🌹🌹🥀🥀🥀🍂🍃🍃🍃🍃 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
❇️❇️عدالت، بستر کمال انسان ها 💐 💐 ✏️✏️✏️✏️امام خامنه ای:🌷🌷 ✅✅✅شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویت در آخرالزّمان هستید و الآن حدود هزار و دویست سال است که ملّت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عجّل الله تعالی فرجه الشریف و جعلنا الله فداه است، 📌📌📌📌چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر میکنید؟ «الّذی یملأ الله به الارض قسطاً و عدلًا»... قسط و عدل، واجب ترین کارهاست. ما رفاه را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون مبارزه، جنگ، سازندگی، توسعه را برای قسط و عدل میخواهیم؛ ⚖⚖⚖⚖برای اینکه در جامعه عدالت برقرار شود، همه بتوانند از خیرات جامعه استفاده کنند و عدّه ای محروم و مظلوم واقع نشوند. 🔺🔺🔺🔺🔺 در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و کمال انسانی خودشان را به دست آورند. 🔶🔶🔶🔶قسط و عدل، یک مقدّمه ی واجب برای کمال نهایی انسان است. [۳] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۳]: . بیانات در دیدار با جمعی از فرماندهان و پرسنل نیروی انتظامی، ۲۵/۴/۱۳۷۶.🍃🍃🍃🍃🍀🍀🍀🍀 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
Al-nabaa04.mp3
5.72M
🔰🔰🔰 جلسات آیت الله جوادی آملی ❇️❇️سوره نبأ 📢📢 جلسه چهارم ✅✅یازهراء.سلام الله علیها.
🔰🔰🔰 انگیزه سیدالشهداء از همان روز اول اقامه عدل بود 🌷🌷 امام خمینی:🌷🌷 🌹🌹🌹خداوند اين سال جديد را بر همه مسلمان ها، بر ملت ما، بر همه مستضعفين جهان مبارك كند. و اين سال يك خصوصياتى دارد كه كم اتفاق مى افتد. نوروز در آستانه ولادت حضرت سيدالشهدا، كه ما بايد انگيزه قيام ايشان را ببينيم چى بود و مقصد ايشان چى بود و وضع زندگى ايشان و همه ائمه عليهم السلام چى بود، خصوصا در ماه شعبان چه وضعى داشتند. 🔰🔰🔰سيدالشهدا سلام الله عليه از همان روز اول كه قيام كردند براى اين امر، انگيزه شان اقامه عدل بود. فرمودند كه، مى بينيد كه معروف عمل بهش نمى شود و منكر بهش عمل مى شود. انگيزه اين است كه معروف را اقامه كند و منكر را از بين ببرد، انحرافات همه از منكرات است، جز خط مستقيم توحيد هر چه هست منكرات است، اينها بايد از بين برود، و ما كه تابع حضرت سيدالشهدا هستيم بايد ببينيم كه ايشان چه وضعى در زندگى داشت، قيامش، انگيزه اش نهى از منكر بود كه هر منكرى بايد از بين برود. 📛📛📛من جمله قضيه حكومت /عدل / جور، حكومت جور بايد از بين برود، از آن طرف وقتى كه مناجاتشان را مى بينيم، مناجاتى كه در ماه شعبان هست و من در نظر ندارم كه در هيچ يك از ادعيه گفته شده باشد كه ادعيه مال همه ائمه است. اين دعاى شعبان، مناجات شعبان مناجات همه ائمه است و در اين، مسائل بسيار هست، معارف بسيار هست و ادب اين كه انسان چه جور بايد با خداى تبارك و تعالى مناجات كند. ما غافليم از اين معانى كه وضع چى است. ❌❌❌ شايد بعضى از جهال ما هم اين طور اعتقاد دارند كه اين ادعيه وارد شده و اين چيزهايى كه از ائمه وارد شده است اينها تشريفات است. مى خواهند ما را یاد بدهند و حال اين كه مساءله اين نيست 😭😭😭 مساءله اين است كه در مقابل خدا ايستادند آنها، آنها مى دانند كه در مقابل چه عظمتى ايستادند، آنها معرفت دارند به خداى تبارك و تعالى و مى دانند چه كنند 🔰🔰🔰 و مناجات شعبانيه از مناجات هايى است كه اگر يك نفر انسان دلسوخته، يك عارف دلسوخته نه از اين عارف هاى لفظى بخواهد اين را شرح كند و شرح كند از براى ديگران، بسيار ارزشمند است و محتاج به شرح است، چنانچه همه ادعيه ائمه عليهم السلام. صحیفه امام ج21ص1 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
Al-nabaa05.mp3
4.85M
🔰🔰🔰 جلسات آیت الله جوادی آملی ❇️❇️سوره نبأ 📢📢 جلسه پنجم ✅✅یازهراء.سلام الله علیها.
🔴📛⛔️فقرا در مال اغنیاء شریک هستند 🌷🌷 امام خمینی:🌷🌷 🔰🔰🔰ما حديث داريم كه مى شود با آن فتوا داد و عمل كرد و آن اين است كه «باشد به اين كه فقرا در مال اغنياء شريك هستند» «1». مگر نه اين است كه مال مورد شركت مشاع است، پس فقرا در مال اغنيا شركت دارند. 📛📛📛كسى كه حقوق مالى خود را پرداخت نكرده است، سهمى كه مى بايست پرداخت كند به صورت مشاع در دست اوست و در صورت عدم پرداخت به صورت تصاعدى افزايش پيدا مى كند، تا آن جا كه اگر كليه اموالشان را هم بدهند باز بدهكارند. --------------------- 🌹🌹«۱» مستدرک الوسائل ج7ص24 إنّ الله جعل ارزاق الفقراء فی اموال الاغنیاء 🌹🌹«۲»صحیفه امام جلد 14 صفحه 302 🔵🔵حضار: اعضای شورای نگهبان 📅 27 فروردین سال 1360 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
📛❌📌اسلام نه با سرمایه داری موافق است و نه با کمونیسم 🌷🌷 امام خمینی:🌷🌷 📛📛امروز ما گرفتار دو جريان هستيم: 1⃣ يكى آن جريانى است كه همين كه به نفع مستضعفين و محرومين سخن گفته شود و از كاخ نشين‌ها و غاصبين حقوق مردم صحبتى بشود مى گويند اين همان كمونيسم است.. 2⃣و جريان ديگر اين كه وقتى گفته شود خودسرانه اقدام به تقسيم زمين يا گرفتن اموال ننماييد، مى گويند طرفدارى از سرمايه داران و فئودال‌ها شده است. 🔰🔰🔰 در حالى كه همان طور كه مى دانيد اسلام نه با سرمايه دارى موافق است نه با كمونيسم. اسلام راه و رسم ديگرى غير از اينها دارد. من متأسفم كه در بين گروه اول گاهى كسانى هستند كه بعضى اوقات به احاديثى متوسل مى شوند، مثلًا مستند خود را آن فرمان حضرت امير- عليه السلام- قرار مى دهند كه ايشان به مالك اشتر فرمودند «۱»؛ 💬 اولًا اين فرمايش حضرت يك حكم حكومتى است و نمى شود به آن فتوا داد، 💬💬 ثانياً در مورد زكات است، در حالى كه حكومت اسلامى به وسيله خمس اداره مى شود. احتمال است حضرت يا به لحاظ وضع خاص منطقه چنين حكمى كرده باشند يا اين كه علم داشته اند كه مردم آن منطقه افرادى راستگو و صادق هستند. ✅✅✅ اما ما حديث داريم كه مى شود با آن فتوا داد و عمل كرد و آن اين است كه «باشد به اين كه فقرا در مال اغنيا شريك هستند» «۲». مگر نه اين است كه مال مورد شركت مشاع است، پس فقرا در مال اغنيا شركت دارند. كسى كه حقوق مالى خود را پرداخت نكرده است، سهمى كه مى بايست پرداخت كند به صورت مشاع در دست اوست و در صورت عدم پرداخت به صورت تصاعدى افزايش پيدا مى كند، تا آن جا كه اگر كليه اموالشان را هم بدهند باز بدهكارند.🌹🌹🌹🌹 --------------------- 🌹🌹«۱» نهج البلاغه نامه ۵۳ « و تفقد امر الخراج بما یصلح اهله...» 🌹🌹«۲» مستدرک الوسائل ج7ص24 «إنّ الله جعل ارزاق الفقراء فی اموال الاغنیاء» 🌹🌹 «۳»صحیفه امام جلد 14 صفحه 302 🔷🔷حضار: اعضای شورای نگهبان 📅 27 فروردین 1360 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
هدایت شده از محسن قنبریان
🕯منبع خوب مچ گیری❗️ 🔅رهبر معظم انقلاب درباره مطالب کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن -که رمضان سال۵۳ ایراد کرده اند- فرمودند:"الان هم آنها را تٲیید می کنم"."این سخنرانی ها منبع خوبی برای مچ گیری ماست"(۸۱/۴/۴) http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/weekly/files/278/Khattehezbollah_226-pdf-file_Large.pdf ✅دو افسوس: 1⃣ آدمها و گروه ها و نهادهای زیادی با این کتاب بین نیروهای حزب اللهی معروف و مخاطب دار شدند؛ اما در دوره ها و درس گفتارها، از این کتاب کمتر بعنوان منبعی خوب برای [مچ گیری در تعبیر ایشان] استفاده می شود! صاحب این گفتارها، الان بیش از ۳۰سال است رهبر نظام اسلامی است. از آن مطالب -که "پایه های فکری ایجاد یک نظام اسلامی بود"- می توان در نظام اسلامی موجودمان سراغ گرفت! از دلیل فاصله ها پرسید! بحثی عینی نه صرفا ذهنی و تجریدی (همانگونه که ویژگی این کتاب است) ترتیب داد. ❗️لکن اغلب پردازندگان به این کتاب رویکردی تبلیغی-ترویجی (آن هم معیوب) دارند! فیلسوف ترها، حتی عینیت کتاب و ناظر به متن اجتماع بودن را با موشکافی ها و شرح و توضیح غیر ضروری کلمات و اصطلاحات گرفته و مثل سایر کتابهای اعتقادی خشک و انتزاعی و عملا بی اثر و خنثی اش می کنند! ❗️تقریبا هیچ کس نشنیده حتی منبری های فاطمیه و محرم خود بیت رهبری و ائمه جمعه منصوب ایشان، مثل این کتاب، "عدالت و قسط را با توحید معنا کنند و نظام طبقاتی را شرک بخوانند!" ❗️هیچ کس نشنیده این سالها، جامعه فاقد آزادی را بردگی و پذیرش عبودیت غیر خدا تعریف کنند! آزادی[بخصوص در فکر و سرنوشت] را با توحید و فقدانش را با شرک هم آغوش کنند! ❗️هیچ کس نشنیده نبوت و ولایت را آنقدر که کتاب ایشان به عدالت و قسط ربط داده؛ برمنابر این دهه ها به عدالت و قسط ربط دهند! بلکه متٲسفانه مشهورترین مبلغان ولائی صراحتا دوگانه غلط عدالت-ولایت می سازند و عدالت طلبی را به ولایت گریزی می ترسانند! یا با بودن ولایت، تحقق عدالت را خود به خودی و حصولی می خوانند! یا در نظام ولایت، آنچه هست را عدالت یا دارای مصلحتی بالاتر از عدالت می شمارند!(اشعری مسلکی) در حالیکه ولیّ امروز جامعه و صاحب اندیشه آن کتاب نفیس خود صراحتا می گوید:"در مورد عدالت ما عقب مانده هستیم! در این تردیدی نیست. خودمان اعتراف می کنیم"!(۹۶/۱۱/۲۹) ❗️تازه اینها همه در همان بُعد مفهوم و رویکرد ترویج و تبلیغ این کتاب است. در رویکرد انتقادی کدام معلم و مبلغ این کتاب است که با جملات آتشین آن از نظام ج.ا.ا مچی بگیرد؟!(حتی وقتی رهبری آنرا منبعی خوب برای مچ گیری از خودشان خوانده باشد!) 2⃣برخی مچ گیران صفحات مجازی -که بعضا روحانی و انقلابی و قائل به ولایت فقیه اند- نیز برای نشان دادن کاستی ها در عدالت و آزادی و...جای استفاده از این منبع خوب -که تفسیری قرآنی از آرمانهای ملت است- به حکومت های طاغوت عالم و دمکراسی های دروغ غربی(شرک مُشاع) استناد می کنند! کار بعضی می کشد به اینجا که با محاسبه غلط دولت مستکبر آمریکا را برای مردمش عدالت گسترتر از ج.ا.ا بخوانند! این هم افسوس دیگری است. ✅توصیه: حدود ۲۰دوره این کتاب ارزشمند را مفصل و مختصر تدریس و ترویج کرده ام. بنظرم اساسا کتابی روان و خودخوان است و هیچ ابهام و ایهامی ندارد. به جوانان حزب اللهی توصیه می کنم این رمضان، آنرا با دقت بخوانند. هم ببینند: -چگونه شعارهای اصلی نهضت۵۷ (استقلال، آزادی ، عدالت و...) با توحید تبیین می شود و نبود آنها شرک تلقی می شود!؟ -هم سراغ آن پایه های توحیدی را در جامعه کنونی بگیرند واز مچ گیری وضع موجود با آن بیانات نترسند! ٭جلسات و دوره ها و مباحثه ها با اساتید بنظر بنده پس از طی این دو قدم خوب و کارگشاست؛ نه قبل از آن. 📝محسن قنبریان ۹۹/۲/۳ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬امام خامنه ای: در زمینه عدالت باید از خدای متعال و مردم عزیز عذرخواهی کنیم ✅✅ما دهه‌ی چهارم انقلاب را دهه‌ی پیشرفت و عدالت نامگذاری کردیم 👌👌 پیشرفت به معنای واقعی کلمه در کشور اتّفاق افتاده است؛ 📛📛عدالت را نمیگویم؛ درمورد عدالت ما عقب‌مانده هستیم؛ در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف میکنیم، اقرار میکنیم. در دهه‌ی پیشرفت و عدالت بایستی هم در پیشرفت موفّق میشدیم، هم در عدالت؛ در پیشرفت به معنای واقعی کلمه موفّق شدیم، واقعاً پیشرفت کردیم و در همه‌ی زمینه‌ها پیشرفت اتّفاق افتاده است؛ [امّا] در زمینه‌ی عدالت، باید تلاش کنیم، باید کار کنیم، باید از خدای متعال و از مردم عزیز عذرخواهی کنیم. ⛔️⛔️درمورد عدالت مشکل داریم و ان‌شاءالله با همّت مردان و زنان کارآمد و مؤمن، در این ناحیه هم پیشرفت خواهیم کرد امّا در زمینه‌ی پیشرفت مادّی انصافاً کارهای بسیار زیاد و بسیار مهمّی انجام گرفته. بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی۱۳۹۶/۱۱/۲۹ 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
هدایت شده از محسن قنبریان
⚖مادر عدالتها❗️ 🔅مقام معظم رهبری در نیمه شعبان فرمود: "این عدلی که انتظار هست حضرت[مهدی]بوجود بیاورند عدل در یک بخش خاص نیست عدل در همه شئون زندگی است: عدالت در قدرت، عدالت در ثروت، عدالت در سلامت، عدالت در کرامت انسانی و در منزلت اجتماعی و عدالت در معنویت و امکان رشد..." (۹۹/۱/۲۱) 🔹وقتی دائم برای مستمندان فراخوان کمک می دهیم؛ همان وقت که حماسه عمومی و زیبای همدلی اتفاق می افتد؛ داریم خبر می دهیم: "عدالت در ثروت" اتفاق نیافتاده که این همه فقیرند! 🔹حتی اگر شبانه و مخفی کمک ها را به آنها برسانیم؛ "منزلت اجتماعی" ماست که افزون میشود. اگر کمک ها را به خط و رسانه ها را برخط و هنرمندانه، خدمت خود (فرقی نمی کند خود حقیقی یا حقوقی) گزارش کنیم؛ باز منزلت اجتماعی ماست که تصاعد می کند نه آن مسکین محتاج که چشم به راه کیسه بعدی است! 🔹با انفاق، "معنویتی" می یابیم و با ذخیره ای که داریم، پای وعظی می نشینیم، زیارتی میرویم، خلوت و سحری می گیریم که آن محتاجِ نان برایش آسان نیست. نه خوردنِ انفاق، ثواب انفاق دارد و نه احتیاج، صبر و شکر را آسان می کند و نه فقر، فراغت برای عبادت می گذارد! ⬅️می بینی چه حلقه های متصلی است؟! 🔸از اینروست که: "تقسیم عادلانه منابع ثروت" بین مردم (بعد عدالت در قدرت و حاکمیت عدل)، و وظیفه اصلی حکومت اسلامی است. بدون آن توزیع انبان نان، "تبعیض در منزلت و معنویت و رشد" را ناخواسته خواهد داشت. البته مُسکن موقت و کف سیره امامانِ محروم از حاکمیت است. شاید حالا سرّ انفاق پشت پرده یا نقاب زده ی آن معصومان را بهتر بفهمی! مطلب مرتبط: عدالت در بیانیه گام دوم 📝 محسن قنبریان ۹۹/۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
✅🌷🌷عنوان مدافعین حرم 🌷🌷داریم،،، خیلی خوب ❇️❇️عنوان مدافعین🌷 سلامت هم داریم،،، بسیار عالی 🔴🔴چرا عنوان مدافعین استقلال و معیشت نداریم،،، خیلی بد ⏮⏮روز جهانی کارگر را باید روز مدافعین استقلال و معیشت نامگذاری کرد 🌹🌹امام خمینی:🌹🌹 🔰🔰از پيغمبر اكرم شنيده ايد كه نقل شده است كه را، يعنى همان محلى كه كار درش تاثير كرده و پنبه بسته، آنجا را بوسيد و اين، يك نشان ارزش است براى كارگر در طول تاريخ. ✅✅پيغمبر اسلام كه اولين فرد انسان هاست و بزرگترين انسان كامل است، نسبت به كارگر اينطور تواضع بكند و كف دست او را كه علامت كار است ببوسد، 👌👌اين نكته دارد كه كف دست را بوسيده، نه پشت دست را. كف دست آثار كار درش هست، مى خواهد ارزش كار را به عالميان اعلام كند، به مسلمين اعلام كند كه ارزش كار اين است كه آنجائى كه كارگر كه كار كرده است، در اثر كار يك نشانه اى پيدا كرده من آنجا را مى بوسم كه ملت هاى اسلامى و بشر ارزش اين كارگر را بداند......... ❇️❇️يا در بعضى روايات فرموده اند كه قطره عرقى كه از بدن كارگر مى آيد مثل قطره خونى است كه از شهداى در راه خدا مى آيد. چقدر اين ارزش دارد. آنهائى كه الان در جبهه‌ها جنگ مى كنند و در جبهه بحمدالله پيروزمندانه جنگ مى كنند و اخيرا هم پيروزى بزرگى به دست آوردند و اميد است پيروزى نهائى را به دست بياورند انشاءالله، اين چقدر ارزش دارد، عرق شما هم كه در كارخانه‌ها مى ريزد، همان ارزش را دارد، براى اينكه شما هم براى احياء يك كشور، براى وابسته نبودن يك كشور به خارج، براى استقلال كشور اسلامى زحمت مى كشيد، آنها هم براى دفاع از يك كشور اسلامى، دفاع از اسلام زحمت مى كشند. 📌📌 آنها كارگرند مثل شما و شما مجاهديد مثل آنها و اين يك نعمت بزرگى است كه نصيب كارگرها در قشر وسيع و شما عزيزان كه در كارخانه‌ها و در مواردى كه صنعت در آنجا حكمفرماست، كار مى كنيد...... 🔵🔵اسلام براى كارگر ارزش قائل است، براى كارگر و كار ارج قائل است و احترام قائل است، يعنى همانطورى كه يك شخص عالم، يك شخص مجاهد را توصيف مى كند، شخص كارگر، زارع، هر كارگرى را[ توصیف میکنند]، مى گويد همه شان مثل همند، مثل شانه اى كه اين رده هائى كه دارد، همه هم قد هستند، مثل هم هستند،_آن شانه هاى آنوقت اينطور بودند،_ اينها هم همين طور همه برابر هستند. 🕋🕋در قرآن كريم هم تصريح مى كند كه امتيازها به اين مسائلى كه سرمايه داشتن، قدرت داشتن نمى دانم و امثال اينها نيست، ارزش‌ها و بزرگى‌ها به تقواست، به ارزش انسانى است. __________ منبع: صحیفه امام ج16 ص234 زمان:11 اردیبهشت 1361 مناسبت: روز جهانی کارگر 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(1)🍁🍂🥀 🌷🌷 شهید سید محمد باقر صدر:🌷🌷 🌚🌚فقر و محرومیت از خود طبیعت سرچشمه نگرفته بلکه نتیجه سوء توزیع[ثروت و امکانات و فرصت ها] و انحراف از روابط صحیح و درست میباشد،،روابطی که لازم بوده اغنیاء را با فقراء پیوند دهد 📛📛و در حدیث آمده است گرسنه نماند فقیری مگر آنکه ثروتمندی بهره مند شد 📢📢يعلن الاقتصاد الإسلامي بوضوح : أنّ الفقر والحرمان ليس نابعاً من الطبيعة نفسها ، وإنّما هو نتيجة سوء التوزيع والانحراف عن العلاقات الصالحة التي يجب أن تربط الأغنياء بالفقراء ، فيقول - على ما جاء في الحديث - :«ما جاع فقير إلّابما متّع به غنيّ»1💐💐💐💐 --------------- 1 نهج البلاغه منبع: کتاب اقتصادنا ص376 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
💕آسمان فرصت پرواز بلندی است ولی قصه این است چه اندازه کبوتر باشی...💕 یازهراء.سلام الله علیها.
🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(2)🍁🍂🥀 🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷 ✅✅بهترين راه براى اينكه تأمين بشود در يك جامعه‏ ى اسلامى، اين است كه حكومت اسلامى و دولت اسلامى سياستى اتخاذ بكنند و قوانينى وضع بكنند كه بر طبق آن قوانين همه‏ ى افراد در جامعه‏ ى اسلامى قادر باشند آزادانه فعاليت اقتصادى كنند و همه‏ ى قشرهاى مردم از فعاليت اقتصادى خود بتوانند بهره‏ مند بشوند؛ 📛📛اين يكى از آن وجوه امتياز و جدائى بين نظام اسلامى در اقتصاد و نظامهاى غربى است. در نظامهاى غربى اگرچه به حسب ادعا، به حسب قوانين معمولى و اساسى مردم آزادند كه فعاليت اقتصادى داشته باشند، اما در حقيقت اين آزادى متعلق به همه‏ ى مردم نيست؛ اين منابع عظيم ثروت، اين درياها، اين منابع طبيعى، اين دشتهاى حاصلخيز، اين معادن، اين همه امكاناتى كه جزو ثروتهاى عمومى جامعه محسوب ميشود، اينها اينجور نيست كه راحت در اختيار همه‏ ى قشرهاى جامعه قرار بگيرد و هر كسى بتواند بر روى آن بهره‏ بردارى و كار بكند و منتفع بشود، ❌❌بلكه آن كسانى عملًا و واقعاً آزادند كه داراى ثروتهاى انباشته و زياد هستند، كه سررشته‏ ى اقتصاد جامعه، بلكه حتى خواهم گفت سررشته‏ ى سياست جامعه و اداره‏ ى جامعه در دست آنهاست؛ آنها هستند كه در حقيقت از منابع ثروت استفاده ميكنند و بر آنها تسلط و سيطره دارند و استفاده و بهره‏ بردارى را آنها ميكنند و آنها فضا را براى استفاده‏ ى عموم جامعه تنگ كردند؛ 🔴🔴لذا شما مى‏بينيد در جوامع سرمايه‏ دارى، چه جوامع پيشرفته‏ ى سرمايه‏ دارى و چه جوامع عقب‏ افتاده‏ ى سرمايه‏ دارى، مثل بيشتر كشورهاى جهان سوم، اغلب مردم در يك فقر شديدى هستند؛ بخصوص در اين كشورهاى عقب‏ افتاده؛ در حالى كه اجتماعات عظيمى از مردم دچار فقر و بيكارى و بی جائى و بی مسكنى و محروميت از بيشتر مواهب زندگى هستند، 📌📌 يك عده‏ ى معدودى آزادانه تلاش ميكنند، فعاليت ميكنند، ثروت درمى‏ آورند، معادنى دارند، معادن ديگرى را ميگيرند؛ كارخانجاتى دارند، كارخانجات ديگرى را ايجاد ميكنند، داير ميكنند؛ زمين هائى دارند، زمنيهاى ديگرى را به آن اضافه ميكنند؛ از درياها استفاده ميكنند، از همه‏ ى منابع طبيعى در حقيقت يك عده معدود از جامعه استفاده ميكنند؛ 🔺🔺ديگران چه كسبه‏ ى جزء، چه كارگران، چه كارگران معادن، چه كارگران كشاورزى، چه كارگران كارخانجات، در حقيقت ريزه‏ خوار خوان آنها و استفاده‏ كننده از زيادى ثروت آنها و گوشه‏ ى سفره‏ ى آنها هستند؛ خودشان امكان تلاش، امكان توليد، امكان بهره‏ بردارى، امكان كار سازنده، امكان توليد ثروت به آن معناى حقيقى ندارند ❇️❇️پس راه اينكه ما اقتصاد آزاد را به معناى حقيقى خودش در جامعه به وجود بياوريم، اين است كه از اين انحصار جلوگيرى كنيم؛ امكانى در جامعه به وجود بيايد كه اغلب افراد جامعه، بيشتر قشرهاى جامعه يا همه‏ ى كسانى كه قدرت كار دارند، اينها بتوانند از امكانات طبيعى، از زمين، از دريا، از انفال، از دشتها، از مراتع استفاده كنند.🌺🌺🌺🌺🌺 __________________ خطبه‏ هاى نماز جمعه تهران‏1366/07/24 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(3)🍁🍂🥀 🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷 🔰🔰اين حديث معروفى كه از قول اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة والسّلام) نقل ميشود كه البته بنده سند آن را درست نميدانم كه ميفرمايد:«ما رأيت نعمة موفورة الّا و فى جانبها حقّ مضيع» يعنى هيچ جا هيچ نعمت فراوان و انباشته‏ اى را نديدم، مگر اينكه در كنار آن يك حق ضايع شده‏ اى را ديدم؛ اين حديث يك معناى دقيق و لطيفى دارد كه ناظر به همين مطلبى است كه عرض شد. ❌❌بعضى تصور كردند معناى اين حديث اين است كه هرجا نعمت زيادى هست، اين در حقيقت دزدى و غصب از يك عده است؛ پس در كنار آن غاصب، يك عده مردم ضعيف هستند؛ بعد اشكال كردند به اين حديث كه نه، ما می بينيم كسانى ثروتهائى دارند كه از راه دزدى و غصب هم نيست، از راه تلاش است؛ اين نيست معناى حديث؛ ✅✅ معناى حديث به حسب آنچه كه به ذهن بنده می آيد، اين است كه آنجائى كه نعمت فراوانى هست، ثروت زيادى هست، امكانات زيادى هست، خود ثروت، خود نعمت موفور، در حقيقت امكانات كسب درآمد بيشتر را به آن صاحب ثروت مي بخشد و به همان نسبت اين امكان را از دسترس ديگران دور نگه ميدارد؛ آن كسى كه داراى يك سرمايه‏ ى زيادى در جامعه هست، او بيشتر ميتواند توليد ثروت بكند و از ثروتهاى معمولى مُرده‏ ى افتاده‏ ى متعلق به عموم مردم بيشتر ميتواند استفاده كند تا آدم فقير. ❇️❇️ پس هرجا نعمت زيادى هست، فرصتها در اختيار اوست، امكانات در اختيار اوست، ميدان تلاش اقتصادى در اختيار اوست، قوانين در غالب كشورها بر طبق نظر او و اين طبقه به وجود می آيد؛ بنابراين فرصت از دست اكثريت مردم كه آن ثروت را ندارند، گرفته ميشود. بنابراين، اين حرف، اين حديث، چه مستند به مولاى متقيان باشد يا نباشد، مضمون، مضمون درستى است. ❌❌پس بنابراين راه درست اقتصاد آزاد در جامعه‏ ى اسلامى اين نيست كه ما اين آزادى را فقط در اختيار آن كسانى قرار بدهيم كه قدرت مانور اقتصادى دارند، 📌📌بلكه علاوه‏ ى بر اينكه افرادى كه قدرت حركت و فعاليت اقتصادى دارند، آنها بايد كار اقتصادى بكنند، بايد وضع جامعه، نظام جامعه، قوانين جامعه، كيفيت ارتباطات جامعه به شكلى باشد كه همه‏ ى مردم، يعنى همه‏ ى آن كسانى كه قدرت كار دارند، آنها همه بتوانند فعاليت آزاد اقتصادى كنند و از كار خودشان منتفع بشوند. ______________ خطبه‏ هاى نماز جمعه تهران‏1366/07/24 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(4)🍁🍂🥀 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷 ✅✅نكته‏ ى بعدى در باب اين است كه همه‏ ى انواع آزادى در جامعه‏ ى اسلامى بايد به وسيله‏ ى قدرت حاكم اسلامى در جامعه كنترل و هدايت و نظارت بشود؛ اين كنترل براى چيست؟ ❇️❇️براى اين است كه اين آزادى به فساد منتهى نشود؛ اين آزادى موجب سلب آزادى ديگران نشود. در آزادى بيان هم همين جور است، در آزادی هاى سياسى هم همين جور است، در آزادی هاى فرهنگى هم همين طور است كه قبلًا درباره‏ ى اينها بحث مفصلى شده؛ در آزادى اقتصادى هم همين جور است. 📌📌 اگر آزادى فعاليتهاى اقتصادى را اينجور معنا كنيم كه آن كسانى كه قدرت فعاليت و مانور اقتصادى دارند، اينها آزادند، هرچه خواستند توليد كنند، هر جور خواستند عرضه كنند، هر وقت خواستند توزيع كنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف كنند، اين يقيناً نظر اسلام نيست. 🔰🔰اسلام در كنار آزادى اقتصادى و مالكيت خصوصى كه به همه‏ ى افراد جامعه اعطا كرده و داده، نظارت و كنترل دقيق دستگاه حاكميت را هم بر همه‏ ى اينها لازم دانسته؛ يعنى بايد دستگاه حكومت مراقب باشد كه از اين آزادی ها سوء استفاده نشود؛ حتى در مصرف بايد مراقبت بشود كه اسراف به وجود نيايد؛ 📛📛 البته اسراف در يك حدى فقط يك گناه شخصى است. شما اگر در داخل منزلتان يك چيزى را به صورت مسرفانه مصرف كرديد، اين يك فعل حرام است فقط، يك كار گناه است، چون اسراف كار خلاف است ديگر، كار حرام است، يك كار حرامى كرديد؛ اما اگر همين كار حرام به حدى رسيد و به كيفيتى درآمد كه نظام اقتصادى جامعه را تهديد ميكند، در جامعه فقر را گسترش ميدهد، مايه‏ ى محروميت قشرهاى عظيمى از مردم ميشود، اشياء و اجناسى را كه با زحمت زياد و با شركت عمومى توليد ميشود، اينها را به فنا و نابودى تهديد ميكند، آن‏وقت دولت اسلامى وظيفه دارد، تكليف دارد كه بيايد در مقابل اين اسراف و در مقابل اين زياده‏ روى و تضييع اموال بايستد؛ _________ خطبه های نماز جمعه تهران 1366/07/24 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid ادامه دارد........
🍂🍁🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(5)🍂🍁🥀 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷 🚨🚨در به مقتضاى ، مسئوليت امور اقتصادى جامعه و سنگينى بار امور اقتصادى جامعه هم بر دوش مردم است؛...... 📌📌انفاق و دادن مال و اداره‏ ى امور نيازهاى اقتصادى و پر كردن خلأهاى اقتصادى مستقيماً بر دوش ملت و مردم است و آحاد مردمى است كه كارهاى اقتصاد جامعه و فعاليت آزاد اقتصادى را در جامعه دارا هستند. اين يك اصل اسلامى است؛ مسئله‏ ى انفاق. ⛈🔥در جامعه‏ ى اسلامى يك حادثه‏ اى رخ ميدهد كه دولت احتياج پيدا ميكند به پول؛ اين پول را مردم بايد تأمين كنند؛ جنگى در جامعه پيش می آيد، ويرانی اى پيش می آيد، بيماری اى پيش می آيد، حادثه‏ ى فوق‏ العاده‏ اى پيش می آيد، نظر اسلام اين است كه مردم بايد به قدر وسع و توانائى خودشان اين خلأ را پر كنند 📌📌البته چون همه‏ ى مردم در يك سطح نيستند، آن كسانى كه بهره‏ مندى بيشترى دارند، امكانات بيشترى دارند، تكليف بيشتر بر عهده‏ ى آنهاست و اين يك نكته‏ اى است كه مردم ما و جامعه‏ ى اسلامى ما بايد به آن توجه كافى و لازم را معطوف كند........ 📛📛آن كسانى كه بيشترين بهره‏ مندی ها را در جامعه دارند، اينها وظيفه‏ شان با مردم عادى يكسان نيست. اگر در يك مسئله‏ اى، در يك حادثه‏ اى شما می بينيد فلان زن مستمندِ طبقه‏ ى ضعيف يا متوسط طلاى خودش را مثلًا، يادگار دوران جوانى خودش را، زينت منحصر به فرد خودش را، دستمزد كار شبانه‏ روزى و پر زحمت روزهاى متمادى خودش را می آيد در اختيار مصرف عمومى و جهاد فی سبيل‏ اللّه ميگذارد و در حقيقت در راه خدا انفاق ميكند، اگر حد تلاش و ايمان در جامعه‏ ى ما اين است، آن كسانى كه از امكانات بالائى برخوردار هستند، بايد به همان نسبت به پر كردن اين نيازها و خلأها كمك كنند ❌❌اين نميشود كه در جامعه‏ ى اسلامى ما جامعه‏ اى كه به هدايت قرآن حركت ميكند، در راه اسلام حركت ميكند، براى خدا و اعلاى كلمه‏ ى دين جنگ ميكند و در مقابل اين هدفها و شعارها تحمل آن همه مشكلات را ميكند، يك عده‏اى هم در جامعه باشند كه بهره‏ مندی هائى هم داشته باشند، برخورداری هائى هم داشته باشند، هيچ مسئوليتى هم در مقابل نيازهاى جامعه حس نكنند؛ اين از نظر اسلام اصلًا قابل قبول نيست. 🔰🔰اين آيه‏ اى كه در اول خطبه عرض كردم: «وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ»، همين مطلب را بيان ميكند. ميفرمايد در راه خدا انفاق كنيد و به دست خودتان، خودتان را در هلاكت نيندازيد؛ يعنى اگر انفاق نكرديد، به دست خودتان، خودتان را در هلاكت مى‏اندازيد. ⁉️⁉️ امروز حقيقت قضيه اين است، مى‏بينيم قشرهائى را، مردمى را كه برخوردارى‏هاى آنها از جامعه‏ى اسلامى و از روند معمول جامعه‏ى اسلامى از متوسط مردم بيشتر است، اما كمكهاشان به نيازهاى عمومى از متوسط مردم كمتر است؛ اين قابل قبول نيست......... 🚫🚫آن كسانى كه در طبقات بالاتر و بهره‏ مندی هاى بيشتر هستند، درآمدهاى بيشتر دارند، امكانات بيشترى داشتند و توانستند بيشتر بهره‏ مند بشوند، اينها مسئوليت و تكليف بيشترى دارند؛ اين قابل قبول نيست كه آنها خودشان را بر كنار بدارند 🚨🚨و نكته اينجاست كه جامعه‏ ى اسلامى به صورت تعارف اين حرف را نميزند، اين يك وظيفه است، يك تكليف است، نه فقط يك حكم اخلاقى. اين همه آيات انفاق در قرآن بيان يك حكم اخلاقى نيست، بيان يك فريضه‏ ى شرعى است؛ شما ببينيد لحن «انفقوا» در قرآن همان لحن «جاهدوا فى سبيل اللّه» است. «أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ‏»، «جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ‏»، يك جور حرف زده؛ يك جور مردم را مخاطب قرار داده و اين يكى از آن نكات مهمى است كه در طى حتماً بايد به آن توجه بشود؛ _________ خطبه های نماز جمعه تهران 1366/07/24 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid ادامه دارد........
🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(6)🍁🍂🥀 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷 📛📛جمع ثروت و عدم انفاق از نظر اسلام يك ضد ارزش و يك گناه و شايد يك گناه كبيره است. اينجور نيست كه چون كار با سرمايه جايز و مباح هست، پس بنابراين انسان حق دارد- ولو از طرق مشروع و حلال- ثروتى را جمع كند و آن را نگه دارد، درحالیكه جامعه به ثروت او و به امكانات او و به دارائى او احتياج دارد، آن را در راه مصالح عمومى و در راه خدا خرج نكند؛ اين جايز باشد و مباح باشد، چنين چيزى نيست. ✅✅در اسلام انفاق يك اصل است؛ بايد در راه خدا خرج كرد. نميگويند معامله نكنيد و تحصيل مال نكنيد، بكنيد، اما خرج كنيد. اسلام مردم را عادت ميدهد كه آنچه را كه به دست آورده‏ اند، به قدر نياز زندگى- نياز متوسط، نه حالا با سختی و فشار، نياز معمولى و متوسط، ولو توأم با مقدارى رفاه و آسايش و گشايش در روزى- براى خودش صرف كند و خرج كند، ما زاد او و آنچه زياد میايد، بايد در راه مصالح عمومى جامعه خرج بشود. ⛔️⛔️اگر كسى ثروت را درآورد و آن را با اسراف، با خرجهاى بيخودى، با زياده‏ روی هاى گوناگون، با تجمل، با اشرافیگرى، با خوراك مسرفانه، با پوشاك مسرفانه، با مركب يا منزل مسرفانه، همه‏ ى آن را خرج كرد يا آن را نگه داشت و جمعِ ثروت كرد، اين از نظر اسلام مذموم و منفور است؛ 🔺🔺عدم انفاق منفور و مذموم است و اگر با جمع ثروت همراه باشد، حرام است. آيات متعددى در قرآن بعلاوه‏ ى روايات فراوان وجود دارد كه من به اين دو آيه اشاره ميكنم كه اولى در سوره‏ حديد است، ميفرمايد: «وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ. الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ‏»؛ آن كسانى كه بخل مي ورزند، ديگران را هم وادار به بخل ورزيدن ميكنند، ديگران را هم از انفاق در راه خدا باز ميدارند، خودشان هم اموال خودشان را در راه خدا نميدهند. اين بخل كردن معنايش اين نيست كه فقط حقوق شرعيه را نميدهد؛ بلكه فراتر از حقوق شرعيه، فراتر از آنچه كه در شريعت اسلامى معين شده كه بايد ادا كند، اگر بيش از آن هم زيادى داشت، درحالیکه جامعه به آن احتياج دارد، بايد در راه جامعه خرج كند. ❇️❇️ آن‏وقتى كه جهاد متوقف به مال يك ثروتمندى است، بناى موارد لازم عمرانى در جامعه محتاج به اموال ثروتمندان هست كه بدون آن، كار مردم لنگ ميماند و زندگى مردم معطل ميماند، آن‏وقتى كه در جامعه فقراى زيادى هستند كه دولت اسلامى نميتواند آنها را تأمين بكند، آن‏وقت آيا اسلام راضى است كه همين طور فقرا در اين فقر زندگى كنند يا مشكلات جنگ و جهاد در راه خدا بر دوش جامعه سنگينى كند، يك عده‏ اى هم ثروتهاى خودشان را جمع كنند كه از همين امكانات عمومى جامعه به دست آوردند- و حالا فرض كنيم كه از راه‏هاى حرام هم نبوده، از راه‏هاى معمولى و مشروع بوده، اگر فرض كنيم كه از راه‏هاى مشروع آنقدر ثروتهاى آنچنانى ميشود فراهم بشود، اگر فرض كرديم فراهم نميشود كه هيچ، مطلب روشن است- اينها هم ثروتها را براى خودشان حفظ كنند و نگه دارند درحالیکه جامعه به اين احتياج مبرم دارد، اين قابل قبول نيست و از اسلام چنين چيزى بر نمی آيد، بلكه ضد اين بر می آيد. 🔰🔰 آن آيه ديگر، همين آيه‏ معروفى است كه: «الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏»؛ آن كسانى كه طلا و نقره را گنج ميكنند، ذخيره ميكنند و در راه خدا آن را انفاق نميكنند- شايد طلا و نقره خصوصيتى نداشته باشد؛ آن كسانى كه پول را، ثروت را، سرمايه را گنج ميكنند و ذخيره ميكنند و در حالى كه نياز مبرم جامعه به او هست، آن را در راه خدا انفاق نميكنند، آن هم مشمول همين «يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ» باشد- آن وقت ميفرمايد: «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏». اگر اين گناه نباشد، اگر گناه كبيره نباشد، اين «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏» ديگر چرا؟ ⁉️آنها را به عذاب دردناكى مژده بده؛ يعنى بگو كه منتظر عذاب دردناك الهى باشند ♨️♨️كه اين عذاب دردناك هم ميتواند در دنيا نتايج طبيعى اعمال سوء آنها باشد كه البته فقط به خود آنها اين نتايج برنمیگردد، بلكه گريبان همه ى جامعه را ميگيرد؛ و البته ممكن است عذاب اخروى باشد، كه احتمالًا هر دوى اينها هم هست‏ _________ خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/15 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid ادامه دارد........
❌نگاهمان را نسبت به این آیه اصلاح کنیم «و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة» 📛📛تنها نگاه موجود در میان فرهیختگان به این آیه این بوده که در شبهات عاشوراء مطرح کنند و به شبهه پاسخ دهند ، والسلام 🍁🍂🥀فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(7)🍁🍂🥀 🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷 📖📖«و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة»؛ یعنی در راه خدا انفاق کنید و به دست خودتان، خودتان را در هلاکت نیندازید. ✅✅که یک روایتی در بعضی از تفاسیر نقل کردند در ذیل این آیه که در یکی از جنگهای مسلمین با روم که ابوایوب انصاری صحابی پیغمبر اکرم هم در آن شرکت داشت، یکی از سربازان اسلام که مرد متهور و شجاعی بود، رفت به میدان و جنگید و در صفوف دشمن رخنه کرد تا اینکه رفت به قلب دشمن. ❌❌عده‌ای که در این طرف او را نگاه میکردند، فریادشان بلند شد که: «سبحان الله القی بنفسه الی التّهلکة»؛ این شخص خودش را به هلاکت انداخت، یعنی اشاره‌ی به آیه‌ی قرآن که: «و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة». حالا حساسیت یک مسلمان قرآن‌شناس را اینجا ببینید که چقدر زیاد است. ❇️❇️ابوایوب انصاری در آنجا حاضر بود، دید اینها دارند در معنای «و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة» اشتباه میکنند و فکر میکنند معنای اینکه نباید انسان خود را به دست خود در هلاکت بیندازد، این است که نباید به قلب لشگر دشمن بزند و دارند این جوان مسلمان شجاع را به خاطر شجاعتش محکوم میکنند؛ فریادش بلند شد، گفت ساکت باشید، این آیه درباره‌ی ما نازل شد. ما آنجا بودیم و میدانیم که این آیه برای چه نازل شد. 👌👌 ماجرا این بود که وقتی اسلام بعد از گذشت چند سالی بعد از هجرت یک عزتی پیدا کرد و یاوران اسلام زیاد شدند، ما که انصار بودیم با خودمان فکر کردیم که خب، روز اول مهاجرین محتاج به کمک ما بودند، ما آنها را کمک میکردیم و به مصارف جامعه‌ی اسلامی مدد میرساندیم. 🔰🔰امروز دیگر خوب است ما یک قدری به خودمان برسیم، برویم سراغ کسب و کارمان و ترمیم خرابیهامان و تهیه‌ی لوازم زندگی به قدر یک زندگی مرفه و از جهاد در راه خدا و از انفاق در راه خدا غافل میشدیم. این آیه نازل شد، به ما گفت: «و انفقوا فی سبیل الله»؛ در راه خدا انفاق کنید، «و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة»؛ خودتان در تهلکه نیندازید با این فکر غلط، با این تصوری که دیگر حالا ما کار خودمان را کردیم، خوب است یک قدری هم به خودمان بپردازیم و برسیم. ❇️❇️«فتهلکة فی الاقامة فی المال و الولد»؛ ابوایوب انصاری گفت: تهلکه در این است که مسلمان پابند مال خود و زندگی خود و خانواده‌ی خود بشود و از تکلیف الهی که جهاد و انفاق هست، غافل بشود. ⛔️⛔️تهلکه این نیست که انسان شجاعی با دشمن خدا مقابله کند، اگرچه جانش به خطر بیفتد. این برداشت مسلمان صدر اسلام از آیه‌ی «و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة» است. __________ خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/15 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid ادامه دارد........
🔱⚠️📛❌ قارون های زمانه ات را بهتر بشناس❌📛🔱⚠️ 🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(8)🍁🍂🥀 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷 🔰🔰آن مسئله‌ای که در باب انفاق باید مورد توجه قرار بگیرد و من خیلی گذرا از آن عبور میکنم تا به آیاتی که یادداشت کردم برسم، این است که برای رفع فقر در جامعه، برای پر کردن خلأهای مالی در جامعه، برای شریک کردن همه‌ی آحاد مردم در اداره‌ی جامعه، بهترین راه و موفقترین وسائل، همان وسیله و راهی است که اسلام معین کرده. ✅✅یعنی اینکه کسانی که تمکن دارند، به هر اندازه‌ای که تمکن دارند، به مخارج عمومی، به مصارف عمومی کمک کنند که یکی از آنها کمک به فقراست، اما منحصر در کمک به فقرا هم نیست. ❌❌این نمیشود که در جامعه‌ی اسلامی کسانی کسب مال و ثروت بکنند و تصور بکنند که آنچه دارند، «انّما اوتیتوه علی علم» حرف قارون را بزنند. وقتی میگفتند این اموال را جمع میکنی، میگفت من با زیرکی خودم، با دانائی خودم، با کوشش و تلاش خودم به دست آوردم، ناز شستم. این فکر، فکر غلطی است که کسی بگوید آنچه من به دست آوردم، با تلاش و زیرکی و هوشیاری خودم بوده، پس ناز شستم. نه، مسئله این نیست در منطق اسلام، ❇️❇️ مسئله این است که همه موظفند به نیازهای اجتماعی کمک کنند. اگر در همین جامعه‌ی کنونی ما رفع فقر در جامعه با یک برنامه‌ریزی به وسیله‌ی کمکهای مردمی مورد توجه قرار بگیرد، مطمئناً در طول چند سالی وضعیت جامعه و چهره‌ی کشور عوض خواهد شد و در همه جای دنیا همین جور است. 🌍🌏🌎 البته در مقیاس جهانی هم بین کشورهای فقیر و غنی مسائلی از همین قبیل و حادتر از این وجود دارد که حالا او از محل بحث ما خارج است؛ 🇮🇷🇮🇷 ما در چهارچوب جامعه‌ی خودمان بحث میکنیم. پس برای اینکه در جامعه تعادل ثروت به وجود بیاید، جامعه دو قطبی از لحاظ ثروت نشود، اسراف و فساد مالی به وجود نیاید، فقر به وجود نیاید، بهترین راه و موفقترین شیوه‌ها همین شیوه‌ی انفاق است. 🔰🔰 لذا میبینید که در قرآن آیات متعددی، ده‌ها آیه درباره‌ی انفاق هست و برای راه‌های مختلف، از جمله برای جهاد فی سبیل الله که گمان میکنم هفت تا، هشت تا آیه در قرآن، جهاد با مال را در کنار جهاد با جان قرار داده. همچنانی که جهاد با نفس واجب است، پس جهاد با مال هم واجب است. «و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم»؛(۵) هم مال و هم جان، در یک ردیف، در یک طراز، با یک لحن مورد توجه قرار گرفته. ______________ خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/29 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid ادامه دارد........
🚨🚨بی تفاوتی و خونسردی نسبت به فقر فقراء و عدم انفاق ، یکی از نشانه های نفاق است🕸🕸 🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(9)🍁🍂🥀   🌷🌷امام خامنه ای:🌷🌷 🔰🔰چند آیه در قرآن هست که میفهماند به ما که انفاق نکردن در راه خدا و خشکدستی در راه‌های خیر علامت نفاق است؛ نفاق که شاخ و دم ندارد. آن کسانی که ادعای ایمان میکنند و اگر به آنها بگوئید بی ایمان، بدشان می‌آید؛ اما حاضر نیستند یک ریال از مال خودشان را در راه خدا خرج بکنند و حاضر نیستند بخش متناسبی از مال را در راه خدا بدهند، 📛📛اینها یا الان منافقند یا خوف نفاق درباره‌شان هست که یک جا در علائم منافقین میفرماید: «المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض یأمرون بالمنکر و ینهون عن المعروف و یقبضون أیدیهم»دستهاشان را میبندند؛ یعنی انفاق نمیکنند 🔰🔰و در یک جای دیگر هم آن کسانی هستند که با خدا عهد میکنند که اگر خدا به آنها چیزی بدهد، در راه خدا انفاق کنند: «فلمّا اتاهم من فضله بخلوا به و تولّوا» اینها هم که بعد از آنی که چیزدار شدند، بخل میکنند، اینها را خدا میفرماید: «فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا الله ما وعدوه»؛چون وعده‌ی خدا را تخلف کردند، بنابراین خدای متعال در دل اینها نفاق می‌اندازد. 📌📌پس حاصل مطلب اینکه یکی از نشانه‌های منافق این است که او قبض ید میکند، یعنی انفاق نمیکند. نه، نمیتوانیم حالا بگوئیم که هر کسی که قبض ید میکند، این مطلقاً منافق است، اما مطمئناً یکی از علائم منافق این است. 🔥🔥در آیاتی، عذاب الهی را برای کسانی که انفاق نمیکنند، وعده داده. به چه دل خوش هستند کسانی که در راه خدا حاضر نیستند انفاق بکنند؟ که این آیه‌ی بسیار شدیدالحن: «خذوه فغلّوه. ثمّ الجحیم صلّوه. ثمّ فی سلسلة ذرعها سبعون ذراعا فاسلکوه. انّه کان لا یؤمن بالله العظیم. و لا یحضّ علی طعام المسکین»؛ اینجا مسئله‌ی انفاق نکردن نیست، مسئله‌ی بیتفاوت بودن در مقابل فقرِ فقرا و مستمندان است. خونسرد بودن در مقابل نیازهای جامعه است؛ خونسرد هم نباید بود. ✅✅حتی آن کسی که خودش هم نمیتواند انفاق کند، باید دیگران را وادار کند به انفاق. در آخر سوره‌ی منافقون میفرماید: «و انفقوا ممّا رزقناکم من قبل ان یأتی احدکم الموت فیقول ربّ لو لا اخّرتنی الی اجل قریب فاصّدّق و اکن من الصّالحین» یعنی در آنوقتی که مرگ به سراغ او می‌آید - که ناگهانی هم مرگ به سراغ همه می‌آید، همه ناگهان با مرگ روبه‌رو میشوند، پیش‌بینی‌اش را نکردند - آنجا ناگهان به خود می‌آید، میگوید پروردگارا عقب بینداز این مهلت را، شاید بتوانم من تصدق بدهم در راه خدا، بتوانم انفاق کنم. حسرت انفاق نکردن اموالی که حالا او خواهد رفت و آنها خواهد ماند. ________________ خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/29 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid ادامه دارد........