eitaa logo
الذکر الحکیم
1هزار دنبال‌کننده
44 عکس
0 ویدیو
2 فایل
ارتباط با ادمین @HojjatHekmat
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🕯 ادبیات 🌴 شماره 43🌴 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اعراب. قسمت پنجم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗂 معروف است که اعراب را به سه قسم اعراب ظاهری و تقدیری و محلّی تقسیم می‌کنند و گاها دیده می‌شود که تعریف‌های نامناسبی بر این سه قسم ارایه می‌گردد. ✅ به هر حال، اعراب ظاهری آن اعرابی است که از میان دو خصوصیت اعراب( جایگاه و محلّ) و علائم اعرابی، هر دو را می‌پذیرد مثل کلمه زید. ✅ اعراب تقدیری، به اعرابی اطلاق می‌شود که از میان این دو، هر دو را می‌پذیرد ولی به خاطر یک مانعی مثل اجرای قواعد اعلال و یا اتصال یاء متکلم، علائم اعرابی از بین می‌رود. پس اعراب تقدیری همان اعراب ظاهری است که به خاطر وجود یک مانعی در آخر کلمه، دچار از بین رفتگی علائم می‌شود. ✅ اعراب محلّی، از میان آن دو فقط به محلّ و جایگاه و اعراب بسنده می‌کند چون ذات کلمه مبنی، قبول علائم نمی کند؛ از این رو به آن، اعراب محلی اطلاق می‌شود. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
📂 الذکر الحکیم 📂 ادبیات عربی 📂 تحلیل مفاهیم نحوی 🗂 دانش نحو، از علوم پایه حوزه‌های علمیه است که فهم صحیح مسائل آن، کمک شایانی در فهم آیات شریفه، روایات، و تراث فقهی و اصولی دارد. ✔️ تبیین نکات کلیدی ادبیات عربی ✔️ بیان صحیح نقاط مبهم مسائل آن ✔️ بیان نکات مفهومی و تحلیلی ✔️ حل مشکل نحوی و چالش ادبی ✔️ تطبیق نکات نحوی در آیات کریمه، روایات و متون فقهی و اصولی 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 🕯 ادبیات 🌴 شماره 44🌴 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اعراب. قسمت ششم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗂 همان طوری که از تعریف اعراب تقدیری و محلّی فهمیده شد؛ در اعراب تقدیری گفته می‌شود که مقتضی دارد ولی با یک مانعی روبرو است ولی اعراب محلّی اصلا مقتضی پذیرش علائم اعرابی را ندارد. ✅ مشکل اعراب تقدیری، حرف آخِر کلمه است ولی مشکل اعراب محلّی، خود کلمه. ❇️ فرق کلمه «زید» با «هذا» در این است که واضع یا واضعین واژه‌های معرب در فرهنگسرا، اصلا کاری به آخِر واژه معرب نداشته و کلمه را بدین نحو به مردم واگذار کرده‌اند که خود ایشان با جای‌گذاری در جایگاه خاصّی از جمله، علائم مناسب با آن جایگاه را به آن دهند. ولی همین واضع، کلمات مبنی را با حفظ یک حرکت خاصی در آخر آن، در اختیار مردم گذاشته و گفته‌اند که شما حق تغییر حرکت آخر آن را ندارید، و در هر جایگاهی از جمله بنشیند نباید آن حرکت یا سکون تغییر یابد. ✳️ پس همه واژه‌ها دارای اعراب‌اند و فقط نسبت به مقوله علائم اعرابی متفاوتند. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 🕯 ادبیات 🌴 شماره 45🌴 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اعراب. قسمت هفتم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ بیان یک استینافیه بیانی سؤال: در عبارت «جاءَ زیدٌ»، اعراب جاء چیست؟ ✅ پاسخ: هیچ اعرابی ندارد چون اعراب مخصوص معمولات است نه عوامل. ⁉️ اشکال: قطعا در عبارت «یجیءُ زیدٌ»، یجیءُ مرفوع است. پس یجیء هم عامل است و هم مرفوع. پس این موجب نقض کلام فوق شد. ✅ پاسخ: یجیءُ دارای دو لحاظ است. یجیء با لحاظ عاملیت اصلا اعرابی ندارد ولی از جهت معمولیت، مرفوع است و عامل آن معنوی است - و البته مراد از عامل معنوی، نبود هرگونه عامل نصب و جزم است-. یعنی یک‌بار مجموع فعل و فاعل در نظر گرفته می‌شود که در این‌ فرض فعل مضارع اعراب ندارد چون عامل است؛ و یک‌بار هم به مجموع خالی بودن از ناصب و جازم، و فعل مضارع نظر می‌شود که این فعل مرفوع می‌گردد چون در این وضعیت، فعل معمول است. ♻️ نتیجه: اعراب به جایگاهی از جمله گویند که عامل باعث به وجود آمدن این جایگاه‌ها است. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 🕯 ادبیات 🌴 شماره 46🌴 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اعراب. قسمت هشتم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ بررسی اعراب دو جمله‌ی شرط و جواب شرط: 1️⃣ اگر ادات شرط غیر جازم باشد، علی القاعده این دو جمله محلّی از اعراب نخواهد داشت. 2️⃣ اگر ادات شرط جازم باشد، بررسی نوع معمول نیازمند چندین مقدمه است. ✅ مقدمه اول. ادات جزم بر روی خود فعل مضارع معرب، یا بر کل جمله تأثیر جزمی دارد. ✅ مقدمه دوم. ادات جازم یک تأثیر بیشتر ندارد. ✅ مقدمه سوم. این تأثیر جزمی اولویت‌بندی شده است. یعنی اولویت اوّل با تأثیر در خود فعل مضارع معرب بوده که اگر در آن عمل نماید، دیگر آن جمله محلّی از اعراب نخواهد داشت؛ و اگر در فعل مضارع معرب عمل ننماید، این عمل جزم به سمت جمله خواهد رفت و محلّ آن جزم می‌شود. ✅ مقدمه چهارم. ادات ربط مانند فاء و إذا به عنوان مانع عمل جزم بر فعل مضارع معرب شناخته می‌شود. ♻️ پس اولویت با تأثیر جزم بر فعل مضارع معرب است. بر این اساس اگر فعل مضارع معربی در کار نباشد مثل این‌که فعل مبنی باشد؛ و یا فعل، مضارع معرب است ولی تأثیر جزم بر آن با مانعی مانند ادات ربط روبرو بوده، جمله در محل جزم قرار می‌گیرد. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 🕯 ادبیات 🌴 شماره 47🌴 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اعراب. قسمت نهم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🗂 بررسی بحث اعراب و عدم اعراب دو جمله‌ی فعل شرط و جواب شرط با بیانی دیگر: ❇️ وارسی مجزوم شدن یا نشدن فعل یا جمله‌های شرط و جواب به قرار ذیل است. در ابتدا باید جازم یا غیر جازم بودن ادات شرط را معیّن نمود. 1️⃣ اگر مهمل باشد، این جمله‌ها محلّی از اعراب نخواهند داشت. 2️⃣ اگر جازم باشد، معمول از یکی از دو حالت خارج نیست. 1️⃣.2️⃣ فعل مقتضی پذیرش جزم را ندارد مانند فعل مبنی و جمله اسمیه. در این صورت، جمله محلا مجزوم می‌شود. 2️⃣.2️⃣ فعل مقتضی پذیرش جزم را دارد( یعنی فعل، مضارع معرب باشد.) 1️⃣.2️⃣.2️⃣ پذیرش جزم با مانعی روبرو نیست. در این حالت، خود فعل مضارع معرب مجزوم می‌شود و جمله هم محلّی از اعراب ندارد. 2️⃣.2️⃣.2️⃣ پذیرش جزم با مانع روبرو است مثلا بر جواب شرط ادات ربط وارد شده است. در این فرض، چون فعل مجزوم نمی‌شود، جمله دارای اعراب محل جزم خواهد بود. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 🕯 ادبیات 🌴 شماره 48🌴 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ اعراب. قسمت دهم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🧗🏻‍♂️به عنوان تمرین، اعراب جمله شرط و جواب شرط‌های ذیل را معیّن نمایید. 📃 إن یقصد زیدٌ أن یذهبَ، أستعنه. 📄 إن قصد زید أن یذهب، إستعنتُه. 📑 إن قصد زید أن یذهبَ، فأنا أستعینُه. 🧾 إن یقصد زید أن یذهب، فأنا أنصرُه. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
﷽ 🕯 ادبیات 🌴 شماره 49🌴 نادیده نگرفتن واژه‌ی « که » ♻️ در زبان فارسی برای توضیح نمودن یک واژه‌ای به وسیله‎ی جمله، از واژه‎ی « که » استفاده می‌شود. از این رو دانش‌آموختگان ادبیات عربی وقتی از محضر استاد بهره می‌برند و استاد برای ترجمه یک عبارت عربی از این واژه استفاده می‌کند، به راحتی می‌توان نقش آن جمله‌ی بعد از « که » را فهمید. پس: 🌳 «که»‌ای که بعد از موصول ذکر می‌شود دلالت بر صله بودن جمله می‌کند. 🌳 «که»ای که بعد از نکره قرار می‌گیرد حاکی از نعت بودن آن جمله است. 🌳 «که»ای که بعد از معرفه واقع می‌شود نشان از حال بودن آن جمله است. ✧❁ الذکر الحکیم ❁✧ 🆔@Hojjat68Hekmat 🆔https://eitaa.com/joinchat/1290404153Cf2a3596a83
☘ السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ ☘ السَّلامُ عَلَیک یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ ☘ السَّلامُ عَلَیک یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ ☘ السَّلامُ عَلَیک یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ 💐 سالروز میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارکباد 💐
دیدار گروه فقه و حقوق بشر و کارگروه فقه کودک مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) با ریاست محترم مرکز، آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی جزئیات جلسه، در کانال قرار خواهد گرفت انشاله. 🍃 💠 رسانه پژوهشی فقه و حقوق بشر 🆔 @mfeqhihumanrights