مرحله دوم تحقیق- طرح نامه نویسی
#روش_تحقیق
#مهارت_های_پژوهش
#روش_مقاله_نویسی
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
مرحله سوم تحقیق- جمع آوری اطلاعات و فیش نگاری
#روش_تحقیق
#مهارت_های_پژوهش
#روش_مقاله_نویسی
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
مرحله چهارم تحقیق- پردازش اطلاعات
#روش_تحقیق
#مهارت_های_پژوهش
#روش_مقاله_نویسی
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
مرحله پنجم تحقیق- نحوه تنظیم مقاله
#روش_تحقیق
#مهارت_های_پژوهش
#روش_مقاله_نویسی
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
روش های مستندسازی مطالب و ارجاع دهی
#روش_تحقیق
#مهارت_های_پژوهش
#روش_مقاله_نویسی
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
گزارشی از نشست علمی درباره امام حسن عسکری علیه السلام
برگزار شده در حوزه علمیه امام خمینی (ره)
در تاریخ 1403/7/21
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
حجت الاسلام پناه زاده
گزارشی از نشست علمی درباره امام حسن عسکری علیه السلام برگزار شده در حوزه علمیه امام خمینی (ره) در تا
❇️سیره سیاسی امام حسن عسکری (ع) و سازمان وکالت
ائمه علیهمالسلام بر اساس شرایط زمانه امامت می کردند. مثلاً حضرت علی ( ع ) با توجه به اینکه حدود 5 سال حکومت کردند در آن دوران شیوه امامت خاصی داشتند و امام سجاد ( ع ) نیز با توجه به خفقان شدید دورانشان، با روشهایی همچون دعا و مناجات امامت کرده و معارف تشیع را انتشار میدادند.
امام حسن عسکری علیهالسلام نیز باتوجه به شرایط زمان و مکان خویش شیوههای خاصی را برای امامت در پیش گرفتند. از جمله فعالیت های امام حسن عسکری علیه السلام در دوران امامتشان عبارتند از:
1️⃣ تشکیل سازمان وکالت
سازمان از زمان ائمه اخیر گسترش یافت. امام حسن عسکری علیه السلام در مناطق مختلف ممالک اسلامی وکلائی نصب کرده بودند تا مردنم از طریق ایشان سؤالات شرعی و مسائل موردنیاز و همچنین وجوهات را با حضرت ردو بدل کنند. مثل وکلت ابراهیم بن مهزیار در اهواز و وکالت احمد بن اسحاق قمی در قم. برای مطالعه درباره سازمان وکالت می توانید به کتابی که استاد محمدرضا جباری در این زمینه نوشته اند مراجعه فرمائید.
2️⃣ فعالیت های سِرّی
مثلاً عثمان إبن سعید از اصحاب و وکلاء امام هادی (ع)، امام حسن عسکری (ع) و امام مهدی(عج) که اولین نائب خاص امام زمان ( عج ) نیز شمره می شود از طرف امام فعالیت های مخفیانه داشت. یکی از القاب عثمان إبن سعید ، سمّان (روغن فروش) بود. زیرا عثمان، اموال و نامههای شیعیان را در ظرفهای روغن میگذاشت و نزد امام میبرد تا کسی از وجود و محتوای آن باخبر نشود. نظیر این مسئله درباره یکی از شیعیان امام صادق علیه السلام که در پوشش خیارفروشی سؤال خود را آن حضرت پرسید نیز مطرح شده است.
همچنین روزی امام به «داود بن اسود» که خدمت گزار آن حضرت بود چوب مدوّر و بلند و کلفتی داد و فرمود: این چوب را بگیر و نزد «عثمان بن سعید» ببر. در مسیر، در اثر سهلانگاری این شخص، چوب شکست و نامه های داخل آن بیرون ریخت! داود به سرعت چوب و نامهها را زیر بغل گرفته و نزد امام برگشت و امام او را به خاطر این سهلانگاری سرزنش کرد. این قضیه نشان می دهد که امام، اسناد، نامه ها و نوشته هایی را که سرّی بوده، در میان چوب، جاسازی کرده و برای یاران میفرستاد.
3️⃣ تدابیر امنیتی
آن حضرت تدابیری اتخاذ میکردند تا آسیبی به شیعیان نرسد. روزی ایشان گروهی از شیعیانش را از وجود جاسوس در میانشان باخبر کرد. وقتی آن شیعیان فردموردنظر را بازرسی کردند دیدند که در آستین وی چند نامه بر علیه آنان نوشته و جاسازی کرده بود. همچنین آن حضرت برای اینکه وکیلشان نامههای آن حضرت را از نامههای جعلی تشخیص دهد، شیوه دستخط خاص خودشان را با او اعلام کردند.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
#امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
#نشست_علمی
#سازمان_وکالت
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
📚 معرفی کتاب «ثمرات ظهور»
🔹 بیان ثمرات ارزشمند ظهور حضرت بقیةاللهالاعظم صلواتاللهعلیه که در آیات قرآن کریم و روایات رسول خدا و اهلبیت علیهمالسلام آمده است، انتظار برای تحقق ظهور را در مؤمنین میافزاید و بدین طریق انتظار فرج را در قلوب مؤمنین نهادینهتر میکند.
🔸 تفسیر و تحلیل آیات و روایات، استفاده از منابع متعدد، دستهبندی منطقی مطالب و عدم خروج از موضوع، از مهمترین ویژگیهای این نوشته است که باعث امتیاز آن از بعضی نوشتههای مشابه شده است.
این کتاب از پنج فصل تشکیل یافته است:
1️⃣ در بخش اول بررسی خواهیم کرد که در آینۀ آیات و روایت، با ظهور حضرت مهدی علیهالسلام چه تحولی در عرصۀ اعتقادات دینی و احکام آن رخ خواهد داد؟
2️⃣ در بخش دوم بررسی خواهیم کرد که با ظهور آن حضرت، در زمینۀ گسترش عدالت و نفی ظلم و احقاق حقوق مظلومان چه پیشرفتی روی خواهد داد؟
3️⃣ در بخش سوم به دنبال این مسئله هستیم که ظهور ایشان چه اثری بر امور دینی و دنیوی مردم خواهد گذاشت؟
4️⃣ نزول و ظهور برکات زمینی و سماوی، عمران و آبادانی و رشد علم و عقلانیت از دیگر ثمرات ظهور آن حضرت هستند که در بخش چهارم این کتاب به تبیین آنها خواهیم پرداخت.
5️⃣ بخش پنجم و پایانی این کتاب نیز تبیینکنندۀ روایاتی است که دربارۀ مبارزۀ حضرت مهدی عجلاللهتعالیفرجهالشریف با دشمنان، طواغیت و ظالمان وارد شدهاند.
#معرفی_کتاب
#آثار_مکتوب
#مهدویت
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❇️معرفی کتاب «مَثَلُ الْمُؤْمِن»
(چهل تمثیل اخلاقی و تربیتی دربارۀ مؤمن از لسان آیات و روایات)
🖋تألیف بنده حقیر حجت پناه زاده
یک دسته از آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهمالسلام، نصوصی هستند که در مقام بیان ویژگیهای انسان باایمان، تمثیلاتی را برای مؤمن ذکر کردهاند. بر طبق این فرمایشات آسمانی، لازم است انسان مؤمن به بهرهگیری از خصوصیات نیک الگوهایی که بهعنوان مَثَل ذکر شدهاند، خود را مزین به محاسن آنها نماید.
نوشتۀ پیش رو درصدد این است که با ارائۀ این تمثیلات قرآنی و روایی، الگوهایی را در جهت تقویت ایمان مؤمنین و اصلاح عقائد و رفتارشان به آنان معرفی نماید.
1️⃣فصل اول این کتاب مختص به آن دسته از تمثیلات مؤمن است که در قرآن کریم آمده است.
2️⃣فصل دوم این کتاب نیز دربردارندۀ تمثیلاتی است که در روایات معصومین علیهمالسلام آمدهاند.
❇️هر چیزی زکاتی دارد!✨
در روایات اهل بیت علیهمالسلام برای موضوعات مختلفی زکات تعریف شده است. در روایات زیر زکات موضوعات مختلف اینچنین بیان شده است:
1️⃣ زکات بدن
الإمام على «ع»: زکاة البدن، الجهاد و الصّیام
(زکات بدن، جهاد کردن و روزه داشتن است).
الإمام العسکریّ «ع»: مقصود از این فرموده خداى بزرگ: «آتوا الزّکاة» (زکات بدهید)، یعنى «از مال و موقعیّت اجتماعى و نیروى بدنى. زکات نیروى بدنى به این است که [مثلا] کمک کنى به برادرى که خرش افتاده است، یا سوار کنى کسى را در بیابان و در راه ...»
2️⃣ زکات جاه و مقام
الإمام علی «ع»: زکاة الجاه بذله
(زکات جاه، گذاشتن آن است در خدمت مردم).
الإمام على «ع»: إنّ اللَّه فرض علیکم زکاة جاهکم، کما فرض علیکم زکاة ما ملکت أیمانکم
(خدا زکات مقام را بر شما واجب کرده است، به همان گونه که زکات مال را واجب کرده است).
الإمام علی «ع»: من الواجب على ذی الجاه، أن یبذله لطالبه
(آنچه بر صاحب جاه و مقام واجب است، گذاشتن آن است در خدمت متقاضیان).
الإمام الصّادق «ع»: الشّفاعة زکاة الجاه
(وساطت [براى درست شدن کار مردم] زکات جاه است).
الإمام العسکریّ «ع»: زکات مقام، برطرف کردن نیازهای کسانی است که امکان برطرف کردن آن نیازها برایشان فراهم نیست.
3️⃣ زکات زیبایى
الإمام على «ع»: زکاة الجمال، العفاف
(زکات زیبایى، عفّت و پاکدامنى است).
4️⃣ زکات بردبارى
الإمام على «ع»: زکاة الحلم، الاحتمال
(زکات بردبارى، تحمّل است).
5️⃣ زکات شجاعت
الإمام على «ع»: زکاة الشّجاعة، الجهاد فی سبیل اللَّه
(زکات شجاعت، جهاد کردن در راه خداست).
6️⃣ زکات برترى
الإمام على «ع»: التّواضع زکاة الشّرف
(زکات برترى موقعیّت، فروتنى است).
7️⃣ زکات تندرستى
الإمام على «ع»: زکاة الصّحّة، السّعی فی طاعة اللَّه
(زکات تندرستى، کوشیدن در راه طاعت خداست).
8️⃣ زکات عقل
الإمام على «ع»: زکاة العقل، احتمال الجهّال
(زکات عقل، تحمّل کردن جاهلان است).
9️⃣ زکات علم
الإمام على «ع»: زکاة العلم، نشره، و بذله لمستحقّه، و إجهاد النّفس فی العمل به
(زکات علم، یاد دادن آن به شایستگان، و وادار کردن خود به عمل به آن است).
الإمام على «ع»: بذل العلم زکاة العلم
(زکات علم، نشر علم است).
🔟 زکات قدرت
الإمام على «ع»: زکاة القدرة، الإنصاف
(زکات قدرت، انصاف دادن [دادگرى] است).
الإمام على «ع»: العفو زکاة القدرة
(زکات قدرت، عفو است).
1️⃣1️⃣ زکات پیروزى
الإمام على «ع»: زکاة الظّفر، الإحسان
(زکات پیروزى، نیکى کردن است).
الإمام على «ع»: العفو زکاة الظّفر
(زکات پیروزى، عفو کردن است).
2️⃣1️⃣ زکات ثروت و رفاه
الإمام على «ع»: زکاة الیسار، برّ الجیران و صلة الأرحام
(زکات توانگرى، نیکویى کردن به همسایگان و صله ارحام است).
الإمام على «ع»: بذل العطاء، زکاة النّعماء
(زکات نعمتها، بخشندگى است).
الإمام علی «ع»: زکاة النّعم، اصطناع المعروف
(زکات نعمت دارى، پرداختن به نیکوکارى است).
الإمام الصّادق «ع»: المعروف زکاة النّعم
(زکات نعمت، کار نیک کردن است).
📚به نقل از: حکیمى، محمدرضا و حکیمى، محمد و حکیمى، على - آرام، احمد، الحیاة / ترجمه احمد آرام، ج 6، ص 406 الی 414؛ 6جلد، دفتر نشر فرهنگ اسلامى - تهران، چاپ: اول، 1380ش.
#فیش_منبر
#حدیث
#زکات
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
❇️ براى هر جزء از اجزاء بدن نیز زکاتى است ✨
1️⃣ زکات چشم
الإمام الصّادق «ع»: على کلّ جزء من أجزائک زکاة واجبة للَّه عزّ و جلّ، بل على کلّ شعرة، بل على کلّ لحظة، فزکاة العین، النّظرة بالعبرة و الغضّ عن الشّهوات و ما یضاهیها.
(بر هر جزئى از اجزاى بدن تو دادن زکاتى در راه خداى بزرگ واجب است، بلکه بر هر تار مویى، بر هر نگاهى، پس زکات چشم، نگریستن براى عبرت گرفتن است، و چشم پوشیدن از نامحرم و شهوات ...)
2️⃣ زکات گوش
الإمام الصّادق «ع»: ... زکاة الأذن، استماع العلم و الحکمة و القرآن، و فوائد الدّین من الحکمة و الموعظة و النّصیحة و ما فیه نجاتک، بالإعراض عمّا هو ضدّه من الکذب و الغیبة و أشباهها
(زکات گوش، شنیدن علم و حکمت و قرآن و حکمتهاى مفید دینى و پند و اندرز نجاتبخش، بهمراه دورى گزیدن از آنچه بر ضد اینهاست، یعنى دروغ و غیبت و نظایر آنها [مطالب واهى و سست کننده عقیده، و زنگارافشان بر جزم ایمانى و عزم خدایى]).
3️⃣ زکات زبان
الإمام الصّادق «ع»: ... زکاة اللّسان، النّصح للمسلمین، و التّیقّظ للغافلین، و کثرة التّسبیح و الذّکر و غیره
(زکات زبان، اندرز دادن به مسلمانان و بیدار کردن غافلان و ذکر و تسبیح بسیار گفتن و انثال اینها است)
4️⃣ زکات دست
الإمام الصّادق «ع»: ... زکاة الید، البذل و العطاء و السّخاء بما أنعم اللَّه علیک به، و تحریکها بکتبة العلوم، و منافع ینتفع بها المسلمون فی طاعة اللَّه تعالى، و القبض عن الشّرور
(زکات دست، بخشندگى و سخاوت است از آنچه خدا به تو انعام کرده است، و بکار گرفتن آن در نوشتن علوم، و رهنمودهایى که مسلمانان در طاعت خداى متعال از آنها بهرهمند شوند؛ و همچنین به کار نبردن آن در هر کار بد و هر اقدام شر)
5️⃣ زکات پا
الإمام الصّادق «ع»: ... زکاة الرّجل، السّعی فی حقوق اللَّه تعالى، من زیارة الصّالحین، و مجالس الذّکر، و إصلاح النّاس، و صلة الرّحم، و الجهاد، و ما فیه صلاح قلبک و سلامة دینک ...
(زکات پا، کوشش در انجام دادن حقوق خداى متعال است، یعنى رفتن به دیدن صالحان، و حضور در مجالس ذکر، و کوشش در اصلاح امور مردمان، و صله رحم، و جهاد، و هر چه صلاح قلب و سلامت دین تو در آن باشد)
📚به نقل از: حکیمى، محمدرضا و حکیمى، محمد و حکیمى، على - آرام، احمد، الحیاة / ترجمه احمد آرام، ج 6، ص 406 الی 414؛ 6جلد، دفتر نشر فرهنگ اسلامى - تهران، چاپ: اول، 1380ش.
#فیش_منبر
#حدیث
#زکات
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
📝 فرق بین «فتوا»، «احتیاط واجب» و «احتیاط مستحب»
احکامی که مجتهد بیان میکند به یکی از سه صورت زیر است:
1️⃣ فتوا: اگر مجتهدِ اعلم در مسئلهای فتوا دهد، مقلّد آن مجتهد یعنى کسى که از او تقلید مىکند نمىتواند در آن مسئله به فتواى مجتهد دیگر عمل کند.
علاوه بر مواردى که بدون هیچ قیدى، نظرى نقل مىشود، عباراتى نظیر «اقوى آن است»، «بنا بر اقوى»، «اظهر آن است» و «بعید نیست» (زنجانی)، «ظاهر چنین است» یا «أقوى چنین است» (مکارم) فتوا محسوب میشوند.
2️⃣ احتیاط واجب: در مقام فتوا که قبل و یا بعدازآن فتوایی بر خلافش نباشد، بهعبارتدیگر اگر مجتهد فتوا ندهد و بفرماید «احتیاط آن است که فلان طور عمل شود»، ترک آن جایز نیست. بلکه باید یا به همان احتیاط عمل کند و یا به مجتهد دیگر با مراعات الاعلم فالاعلم رجوع نماید.
تعبیرات «مسئله محل تأمّل است» یا «مسئله محل اشکال است» به معنای احتیاط واجب هستند.
3️⃣ احتیاط مستحب: اگر مجتهد فتواى صریحى دهد سپس اضافه کند «احتیاط آن است که ترک نشود»، این را «احتیاط مستحب» مىگویند و مقلّد مىتواند به آن عمل کند یا نکند.
همچنین اگر اول احتیاط کند و بعدازآن فتوا دهد، مثل آنکه بعد از احتیاط بگوید «اگرچه حکم این است» و یا بگوید «اگرچه اقوا چنین است» و یا آنکه احتیاط همراه با لفظى باشد که استحباب از آن فهمیده مىشود، مثلاینکه بگوید «اولى و احوط چنین است». ترک احتیاط در این سه مورد جایز است.
📚 توضیح المسائل (محشّى - امام خمینى)؛ ج1، مسئله 7؛ تحریر الوسیلة، ج1، مسئله 34
#آموزش_احکام
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir
🔺سه دلیل قرآنی برای دشمنی با اسرائیل
1️⃣ «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» [سوره نساء، آیه 141]
(خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است).
از آنجا که کلمه «سبیل» به اصطلاح از قبیل نکره در سیاق نفى است و معنى عموم را میرساند از آیه استفاده میشود که کافران نه تنها از نظر منطق بلکه از نظر نظامى و سیاسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هیچ نظر بر افراد با ایمان، چیره نخواهند شد.[تفسیر نمونه، ج4، ص 175]
با توجه به این آیه هر طرح، عهد نامه، رفت و آمد و قراردادى که راه نفوذ کفّار بر مسلمانان را باز کند حرام است. پس مسلمانان باید در تمام جهات سیاسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى از استقلال کامل برخوردار باشند.[تفسیر نور، ج2، ص 191]
بر این اساس مسلمانان حق ندارند با رژیمی سازش کنند که سالهاست در حال غصب اراضی مسلمانان است و با خلع سلاح آنان حکومت خود را بر آنان تحمیل کرده است.
2️⃣ «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهیراً لِلْمُجْرِمینَ»[سوره قصص، آیه 17]
(موسی گفت: پروردگارا، بهپاس اینکه بر من نعمت ارزانى داشتى، هرگز پشتیبان مجرمان نخواهم بود).
به رسمیت شناختن اسرائیل یعنی تأیید ظلم ظالم، یعنی پذیرش مالکیت این رژیم بر سرزمینهای غصب کرده، یعنی چشمپوشی از تمام ظلمهایی که در طول این سالها بر مالکان اصلی این سرزمین صورت گرفته است. به رسمیت شناختن اسرائیل یعنی پشتیبانی از مجرم.
3️⃣ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا کانُوا مَعَهُ عَلى أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ»[سوره نور، آیه 62]
(جز این نیست که مؤمنان کسانى هستند که به خدا و پیامبرش ایمان آوردهاند و هنگامیکه در کارى عمومى با او هستند، تا از او اجازه نگیرند نمى روند).
منظور از «امر جامع» هر کار مهمى است که اجتماع مردم در آن لازم است و تعاون و همکاریشان ضرورت دارد، خواه مسئله مهم مشورتى باشد، خواه مطلبى پیرامون جهاد و مبارزه با دشمن و خواه نماز جمعه در شرایط فوقالعاده و مانند آن. [تفسیر نمونه، ج14، ص 563]
مسلمان نسبت به همکیشان خود بیتفاوت نمیشود، سرنوشت مسلمانان دیگر برایش بیاهمیت نیست، توصیههای رهبران دینیاش را پشت گوش نمیاندازد، از هر کاری که باعث تقویت اسلام، مسلمین و حکومت اسلامی میشود کوتاهی نمیکند. مسلمان از اجتماعات سیاسی مذهبی غایب نمیشود. برای مسلمان بودن، ایمان کافی نیست؛ توجه به جامعه و مسلمانان دیگر هم لازم است
•┈┈••✾••┈┈•
@hojjat_panahzadeh
www.panahzadeh.blog.ir