eitaa logo
.:. حجره فقاهت .:.
764 دنبال‌کننده
194 عکس
10 ویدیو
8 فایل
کانال رسمی مجموعه حجره فقاهت .:. فرصتی برای آشنایی با سیره علمی و عملی فقهاء امامیه .:. ارتباط با مدیریت‌: @info_feghahat پایگاه اینترنتی: hojre-feghahat.com
مشاهده در ایتا
دانلود
(1) 💠 انکار کتاب حدیقة الشیعه یک حرکت مذبوحانه توسط صوفی مسلکها می باشد! - بیانات مرحوم آیت الله سید محمد ضیاء آبادی: 🔸 گاه ادعا می کنند که کتاب حديقة الشيعه اصلا مجعول و ساختگی بوده و هیچ ارتباطی به مرحوم محقق اردبیلی ندارد و نسبتش به آن مرد بزرگ دروغ است و بی اساس. - ولی ياللاسف که این دست و پا زدنها بی فایده و جز یک حرکت مذبوحانه ای بیش نمی باشد. - زیرا در بسیاری از آن روایات تصریح شده که اگر دوستداران ائمه ی هدی (علیهم السلام) به فرقه ی صوفیه تمایلی پیدا کنند، آن بزرگواران از آنها بیزار خواهند بود. 🔹ناگزیر به دست و پا افتاده برای یافتن راه فرار از این تنگنا گاه می گویند این روایات در مذمت صوفیه ی اهل تسنن وارد شده است و به ما که شیعه و دوستدار اهل بیت رسول (صلی الله علیه و آله) می باشیم مربوط نیست. 🔸 چنان که در همین روایت منقول از امام هادی (سلام الله علیه) خواندیم که پس از آن که امام (سلام الله علیه) مذمت شدید از جمعیت صوفیه کردند، یکی از حضار عرضه داشت: آیا اگر چه آن صوفی معترف به حق شما باشد؟ - و امام مانند شخص خشمگین نگاهی به آن شخص کرد و فرمود: واگذار این گفتار را! کسی که معترف به حق ما باشد در مقام آزردن ما بر نمی آید. تا آنجا که فرمود: ❌ الصّوفيّة كلّهم من مخالفينا، و طريقتهم مغايرة لطريقتنا؛ صوفيه تمامشان از مخالفین ما هستند و راه آنها از راه ما جداست. 📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می‌باشد. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat
💠 توکّل، لازمه موفقیت در کارها - بیانات اخلاقی حضرت آیت الله مظاهری (مدظله): 🔹لازمۀ موفّقيت در هر كاري، توكّل است و بدون آن، رسيدن به موفّقيت امكان‌پذير نيست. اگر انسان در امور زندگی خداوند را وكيل قرار دهد، به مطلوب خود دست خواهد يافت. 🔸توكّل به اين معني است كه انسان به جايي برسد كه به جز خداوند تبارك‌‌ و تعالي به هيچ كس اميد نداشته باشد و خداوند را پناه خود بداند. پيامبر اكرم«صلی الله علیه و آله و سلم» اين حالت را صد در صد در خود به‌وجود آورده بودند. 📜 نمونه‌اي از توكّل آن حضرت در يكي از جنگ‌ها تجلّي پيدا كرد، چنان‌كه نقل مي‌كنند: 🔹در جنگ‌ ذات الرّقاع، بين دشمن و مسلمانان يك كوه فاصله بود. در يك طرف كوه مسلمانان و در طرف ديگر آن، كفّار قرار داشتند. هر دو طرف به شدّت خسته بودند و در دو طرف كوه به استراحت مي‌پرداختند. - پيامبر اكرم «صلی الله علیه و آله و سلم»، بر فراز آن كوه رفتند و بر تپه‌اي خوابيدند. يكي از سران لشکر دشمن هم از آن طرف كوه بالا آمد و پيامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» را در حالت خواب ديد. با خود گفت: بهتر است او را بکشم تا همۀ جنگ و جهادها تمام شود. 🔸شمشير را از غلاف بيرون كشيد و بالاي سر آن حضرت حاضر شد و گفت: يا محمد! آن حضرت چشمان خود را باز كردند و خود را زير شمشير دشمن ديدند. او گفت: آيا كسي هست كه الان تو را از دست شمشير من نجات دهد؟! - پيامبر اكرم «صلی الله علیه و آله و سلم» بدون اينكه تزلزل و نگراني از خود نشان دهند، بدون درنگ پاسخ دادند: «رَبي و رَبك»؛ نام خدا كه بر زبان آن حضرت جاري شد، آن كافر بر خود لرزيد و بر زمين افتاد. 🔹پيامبر اكرم«صلی الله علیه و آله و سلم»با چالاكي از جا برخاستند و شمشير را برداشتند و بالاي سر او قرار گرفتند و شمشير را بلند كردند و فرمودند: حال چه كسي است كه تو را از دست من رهايي بخشد؟ - آن فرد زرنگي كرد و پاسخ داد: جودُكَ و كَرَمُكَ؛ پيامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» او را رها كردند. آن مرد بلند شد و گفت: به خدا قسم تو از من بهتر و كريم‌تري. 📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می‌باشد. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat
💠 از موقوفه شاهان صفوی برای استنساخ بحارالانوار تا ورود کتاب های علامه مجلسی به منازل مردم - بیانات حضرت آیت الله شبیری زنجانی (مدظله): 🔹 شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی شد. شاه سلیمان موقوفه ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم قرار داده بود - و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود. 🔸 در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه: 👈🏻 شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این گونه تعابیر از زبان شاهان به ندرت خارج می شد. همچنین نوشته است كه هندی ها در دولتخانه شاهی بت می پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد. 🔹 در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، - مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می كرد. 🔸 شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود. - شاهان قاجار و صفویه، بی دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. 🔹در زمانی كه عثمانی می خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می گرفتند یا كوتاه می آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی كردند، عثمانی غلبه می كرد. 📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می‌باشد. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکایت زیارت دو عاشق و دلداده سیدالشهداء علیه السلام 👈🏻 - بخشی از مصاحبه اختصاصی "مجموعه حجره فقاهت" با 🎙حضرت آیت الله سیدعلی شهرستانی 🗓 رجب المرجّب ۱۴۴۲ - مشهد مقدس 📚 به ما بپیوندید| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat
💠 سختی های مرحوم آخوند خراسانی در راه تحصیل علم و فضیلت 🔹مرحوم آخوند خراسانى، صاحب کفایه که تشنه درس استادش شیخ مرتضى انصارى بود، روزى یگانه پیراهنش را شسته بود و منتظر بود تا خشک شود. 👈🏻 چون موقع درس فرا رسید و پیراهن هنوز خشک نشده بود، براى آنکه از درس استاد محروم نگردد، قباى خود را در بر کرد و مچهاى آستین را بست… 🔸و در حالی که عبا را به دور خود پیچیده بود وارد مجلس درس شیخ شد و در گوشه اى نشست و به سخنان استاد گوش فرا داد و پس از خاتمه درس به سرعت بسوى محلّ سکونت خود شتافت زیرا نمى خواست کسى متوجه آن وضع گردد. 🔹ظهر آن روز کسى درب حجره را کوفت. وقتى آخوند محمد کاظم در را باز کرد، شیخ مرتضى را دریافت! استاد به شاگرد خود سلام کرد و بقچه اى از زیر عباى خود بیرون آورد و آن را به دست او داد و با لحنى سرشار از محبّت گفت: 🔸از اینکه در این وقت مزاحم شده ام معذرت مى خواهم. من مى توانستم پیراهن نویى تهیّه کنم، امّا دلم مى خواهد پیراهن خود را به شما بدهم و امیدوارم با قبول آن مرا خوشحال کنید. 🔹شیخ آنگاه به سرعت از حجره شاگرد خود دور شد، به طورى که آخوند نتوانست از لطف استاد خود سپاسگزارى کند، وقتى باز کرد دید که شیخ دو دست از پیراهن هاى خود را براى او آورده است. 📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می‌باشد. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat
(2) ⭕️ طلاب مبتدی و علاقه مندان به سیر و سلوک، مراقب ریاضت های عارفان صوفی مسلک باشند! ✍🏻 حضرت آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی) می نویسند: 🔹غالب صوفیان و گروه‌هایى که دم از عرفان مى ‌زنند معتقدند که براى و تسلط بر هوى ‌و هوس ‌ها باید از ریاضت ‌ها استفاده کرد و منظور از ریاضت آن است که جلوى خواسته نفس را بگیرند یا برخلاف آن عمل کنند یا به ‌سراغ اعمالى بروند که بسیار شاقّ و سخت است؛ - خواه مشقت آن جسمانى باشد، مانند رفتار شبلی که شب ‌ها نمک در چشم خود مى ‌ریخت که خوابش نبرد و بیدار بماند و با خدا راز و نیاز کند، - و یا مشقت روحى داشته باشد، مانند آنچه غزالى درباره ابن کُرینى نقل کرده که در شهرى، به پاکى و تقوا معروف شد، براى این‌که آبروى خود را نزد مردم ببرد تا از اطراف او پراکنده شوند دست به دزدى آشکارى زد و در حمام لباس ‌هاى گران ‌قیمتى را سرقت کرد به ‌گونه ‌اى که فاش شود و چنین شد و مردم او را دزد حمام نامیدند. 🔸پناه بردن به خرافات، مانند چله نشینى و حتى پناه بردن به افکار شیطانى و خود ، براى پیشرفت در مسائل روحى و پرداختن به اذکار بى معنا یا بى محتوا و دنباله روى بى چون و چرا از شیخ و قطب و مرشد و به تعبیر دیگر، دلیل راه، - و غلو درباره مشایخ و پناه بردن به مکاشفات خیالى و پندارى، از آسیب هاى دیگرى است که دامن گروهى از عارفان را گرفته و سر از عرفان هاى کاذب و شیطانى درآورده است. 🔹رهبانیت معمول در مسیحیت و پرهیز کشیشان از ازدواج نیز شاخه‌اى از همین ریاضت ‌هاست. ❓ولى سخن این است که منظور از ریاضت چیست و کدام ریاضت، مشروع و کدام‌ یک نا مشروع است... - مرحوم فیض کاشانى در محجة البیضاء مى‌گوید: 👈🏻 راه‌ هاى ریاضت براى انسان‌ها مختلف است؛ اساس ریاضت آن است که انسان چیزى را که مایه لذت و خوشحالى او مى‌شود ترک کند. مثلاً کسى که از مال و ثروت خوشحال مى‌شود یا از جاه و مقام لذت مى ‌برد یا از کثرت پیروان و شاگردانش در تدریس خوشحال مى ‌شود سزاوار است این امور را که سبب شادى و لذت او مى ‌شود ترک کند. 🔸کوتاه‌ سخن این که ریاضت، که در عرف امروز به ‌معناى ورزش است، در اصطلاح علماى اخلاق و ارباب سیر و سلوک و عرفا به‌ معناى تحمیل مشکلاتى است بر جسم یا بر روح براى تقویت اراده یا پیشرفت ‌هاى معنوى و سلطه بر هواى نفس و وسوسه‌هاى شیطان. 📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می‌باشد. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat
💠 نامه‌ی لطیف و ادبی یک طلبه به حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی 🔹 در اوائل تحصیلم در قم، روزی از تهران به قم با قطار مسافرت می‌کردم و از حسن اتّفاق با مرحوم آقا شیخ ماشاءالله اوحدی اراکی که در زمان مرحوم [آیةالل‍ه] حاج شیخ عبدالکریم حایری (رحمه الله تعالی) در قم به تحصیل مشغول بود و لطایف و بذله‌گویی‌های او در بین طلّاب معروف بوده است، 🔸در قطار ملاقات حاصل و باهم مأنوس شدیم. ایشان کاغذی را که به مرحوم آقای حاج شیخ نوشته بود و یک قطعه فرش از مرحوم آقای حاج شیخ خواسته بود [نشانم داد]... 📜متن نامه بدین قرار است: به شرف عرض مقدّس محضر عالی می‌رساند: 🔹فرش حقیر، گلیمی است که رشتهٔ استصحاب قسم ثانی و ثالثش نزدیک به انقطاع [است]. خوب است ایجاد احتمالی بشود که علی المبنی گلیم استصحابی از دست نرود. 🔸 و دیگرْ فرشِ حقیر، یک طاقه روفرشی است که ابتدای نسجش معلوم نیست. فقط از تاریخش همین قدر معلوم [است] که مدّتی قماط حضرت هابیل بوده؛ دفعهٔ دیگر به شکل تار عنکبوت بیرون آمده، درب غار را گرفته و جای انگشت آن ملعون در وسط روفرشی نمایان [است]. 🔹 و بعد از آن سه سلسله معلوم نیست از کجا به دست پدر اهل بیت افتاده. به‌هرحال او را به عنوان جهیزیّهٔ منحصره وارد به خانهٔ حقیر نموده. به قدری این عتیقه محترم است که هروقت مهمان محترمی وارد می‌شود، در اتاق انداخته، متأسّفانه مهمان پایین اطاق می‌نشیند. - علّتش این است که به قدری حاکی از زمین است که گویا همین است. زیرا بعضی اوقات، خود بنده هم اشتباه می‌کنم. بلکه اهل بیت یک دفعه فریاد بلند می‌کند که: روفرشی پدرم و یادگار مرحوم والدم کو؟ آن وقت بعد از دقّت زیاد معلوم می‌شود تارهای ضعیفش مثل رشتهٔ عقیده مردم این زمان روی زمین کشیده! 🔸 باری، چون جواهرشناسید، به غیر از امام (علیه السّلام) مشتری برای او پیدا نمی‌شود. لذا این معامله را با آن بزرگوار کرده که عتیقه را برای او خریداری و وجهش را ماه به ماه بپردازید. - در هرصورت رویی به حضرتت انداخته که فرشی تهیّه بشود، بلکه منضم هم بشود با او روفرشی. متمنّی است که قافیه‌ها را به ماء نافیه جواب ندهید و خصوصیت «ماء» ملغی است! 📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود می‌باشد. 📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت 🆔 @hojre_feghahat