eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
574 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰هشتمین جلسه از سلسله جلسات اندیشه‌ورزی موسسه معیار اندیشه 🔺موضوع: ویژگی های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولی جامعه 🔻با ارائه: حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا مهدوی، استاد حوزه علمیه قم 🔸تاریخ: سه‌شنبه ۸ اسفند‌ماه ۱۴۰۲ ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اصلح از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی کیست؟ 🔸تقیّد جدّی به دین داشته باشد 🔸به دنبال استقلال کشور باشد 🔸به دنبال مبارزه با فساد باشد 🔸در پیگیری منافع ملی جدی باشد ✅هرکسی این خصوصیات را داشته باشد اصلح است. 🆔 @hokmrani_dini
🔰حکم شرعی شرکت در انتخابات؟ 🔺یکی از مشهورترین، مقبول‌ترین و محکم‌ترین قواعد فقهی در فقه اسلامی و شیعی، قاعده «وجوب حفظ نظام» و «حرمت اختلال در نظام» است. در اینکه منظور از «نظام» چیست، تفاسیر مختلفی ارائه شده است: «کیان جامعه مسلمین»، «حدود و ثغور کشورهای اسلامی»، «نظام عام یا نظام کلان اجتماع و معیشت» و «حکومت یا نظام سیاسی اسلام». 🔺بر اساس این قاعده که مستند به مبانی دین‌شناختی و منابع قرآنی و روایی است، رعایت و انجام هر کاری که موجب حفاظت از جامعه مسلمین، تأمین امنیت جامعه اسلامی، استحکام کیان اسلامی و یا موجب بقا و استمرار نظام سیاسی اسلامی باشد، شرعاً واجب است. و هر کاری که به هر گونه‌ای موجب پراکندگی یا از هم‌گسیختگی جامعه اسلامی، به خطر افتادن امنیت و استقلال جامعه اسلامی و تضعیف نظام سیاسی اسلامی شود، شرعاً‌ حرام است. 🔺بر همین اساس، فقهای بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، ابوصلاح حلبی و شیخ طوسی در صورت وجود خطر برای اساس اسلام و مرزهای جامعه اسلامی «جهاد» و حتی «جنگیدن تحت فرمان حاکم جائر» را نیز واجب می‌دانستند. 🔺می‌دانیم که بسیاری از فقیهان شیعی، حضور امام معصوم علیه السلام یا نائب خاص وی را یکی از شرایط وجوب جهاد می‌دانستند. بنابراین چنین فتواهایی که ناظر به شرایط عصر غیبت است، نشان از اهمیت حفظ نظام اسلامی دارد. 🔺تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیده‌ای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف می‌تواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. 🔺اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است. به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است. 🔺(ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیش‌ترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» می‌دانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است. به همین دلیل، می‌فرمود: «حتی آن مسلمی که در آفریقاست حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است» (صحیفه امام، ج۱۹، ص۴۸۷) 🔺بلکه در یک جمله بسیار کلیدی و مهم فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر –و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است» (صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۳) 🔻خلاصه آنکه از مسلمات فقه اسلامی و شیعی این است که: 🔖۱. حفظ اسلام واجب و بلکه از حفظ امام معصوم علیه السلام هم واجب‌تر است؛ 🔖۲. نظام و حکومت اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام و تحقق آرمان‌ها و اهداف و ارزش‌های اسلامی است؛ در نتیجه، حفظ نظام اسلامی مهم‌ترین وسیله برای حفظ اسلام بوده و حفظ آن از حفظ امام معصوم علیه السلام هم مهم‌تر است. 🔖۳. از مهم‌ترین ابزارهای حفظ نظام اسلامی و مأیوس کردن دشمنان اسلام از اختلال در نظام اسلامی، شرکت گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح است (هزینه‌های هنگفت دشمنان برای مأیوس کردن مردم از انتخابات نشان می‌دهد که حضور گسترده مردم در انتخابات می‌تواند نقشه‌های دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ایجاد ناامنی و انشقاق در جامعه اسلامی را نقش برآب کند.) 🔖۴. شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز به عنوان مقدمه واجب، واجب است. و امام خمینی(ره) چقدر زیبا و فقیهانه این حقیقت را بیان می‌کردند: «حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملت و چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و رأی به وکلا ندهند و رأی به مجلس خبرگان ندهند و وکلایی که باید تعیین بشود و کسری دارند، رأی کم بیاورند، اینها برخلاف تکلیف عمل کرده‌اند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند» (صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۰۲) ✍احمدحسین شریفی 🆔 @hokmrani_dini
🔰مردم پشتوانه‌ حکومت اسلامی 💠امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ‏ 🔸حکومت، نه حالا حکومت دینی، بلکه حکومت‌های دیگر هم اگر چنانچه بدون پشتوانه‌ مردمی باشند، و مردم طرف‌دار این‌ها نباشند، مجبورند با شمشیر و شلّاق زندگی کنند؛ یعنی امکان ادامه‌ حکومت نیست. 🔸حالا حکومت اسلامی و قرآنی که اهل ظلم و شمشیر و شلّاق بی‌خودی بر سر مردم نیست، بنابراین نمی‌تواند بدون پشتوانه‌ مردم حرکت کند. 🔸نه امکان داشت بدون پشتوانه‌ مردم جمهوری اسلامی به وجود بیاید، نه بعد که به وجود آمد، امکان داشت که ادامه پیدا کند. ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹جهان پس از انقلاب اسلامی ایران، جهان گذر از استعمار نو به استعمار فرانو و حرکت شتابان به سوی گلوبالیزم و نظام تک قطبی آمریکایی بود. از این رو جریانهای سیاسی درون ایران اولین مجموعه های به شدت متأثر از این رویکرد جدید جهانی بودند و هم جریان راست و هم جریان چپ، در دو رویکرد سخت و نرم کار را دنبال کردند. 🔹جریان راست سخت و آشکار که در دولت ملی بازرگان بودند، به زودی اعلام ناتوانی و استعفا کردند و در ادامه نیز بنیادهای فکری آنان یعنی نهضت ملی، رسماً منحل اعلام شدند. 🔹از این رو این جریان(راست تند و سخت)، به پایان راه رسید ولی جریان راست نرم و گلوبالی کار خود را در پوشش التقاطی دین و ایران پی گرفت که برجسته ترین شخصیت آن اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی هستند. اینها راست گلوبالی در ایران بوده اند که 16 سال کشور را در دست داشته اند. 🔹جریان چپ نیز دو دسته شدند، برخی بر پایه رویکرد چپ مارکسیستی و خشونت نظامی و ترور کار را دنبال کردند؛ مانند «مجاهدین خلق» با ریاست مسعود رجوی و سپس مریم رجوی که اینان نیز با ترور 17هزار نفر، سرانجام به پایان خود رسیدند. 🔹ولی گروه دیگر، با رویکرد مخملی و براندازی سوروسی و گلوبالیستی، کار را دنبال کردند، مانند «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی». اینها همان نئومارکسیتهای ایران هستند که در ادبیات جهانی با نام گلوبالیست شناخته می شوند. خاتمی نماد برجسته این جریان بود که در ادبیات گلوبالیستها، به گورباچف ایران برای فروپاشی انقلاب معروف شد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات 🔻حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بین‌الملل 🔹امامین انقلاب تکانه‌های بسیار شدید چپ و راست که با ابرقدرتهای چپ و راست جهانی تقویت می شدند را به گونه ای مدیریت کردند که کشور انقلابی ایران از آن اوج بالای دره، یک لحظه هم به دره سقوط نکرد! این شاهکار است! چنین کسانی لایق مدیریت سیاسی و ریاست هستند. 🔹کشور ایران 32 سال از عمر چهل و اندی سالش که همه دچار جنگ داخلی یا خارجی سخت، نیمه سخت (اقتصادی و تحریم) و نرم (فرهنگی) بوده است در دست کسانی بوده که به لحاظ مبانی فکری سرباز ابرقدرت شرق یا غرب بوده اند! با این حال ولیّ فقیه در برابر این تکانه‌ها نه تنها دچار تزلزل نشد، بلکه شوروی و آمریکا را نیز شکست داد و روز به روز به توان منطقه ای اش افزود؛ تا جایی که سوریه را نگه داشت، عراق را نگه داشت، یمن را نگه داشت، ونزوئلا را نگه داشت و همه رقبای منطقه‌ای را به زانو درآورد و اکنون نوبت به زیرکشاندن اسرائیل و آمریکاست و این چیزی است که قطعا رخ خواهد داد! 🔹پس از فتنه 88 جریان راست و چپ گلوبالی هم عملاً فروپاشید و نوبت شکل گیری جریان انحرافی میانه‌رو شد. نخستین گام جریان میانه‎رو انحرافی در دولت حسن روحانی(راست گلوبالی پیشین) بازسازی شد و سپس بخشی از جریان اصولگرایی به میانه‎رو انحرافی رو آورد که نام آن را محافظه کاری و نگه داشتن دوست و دشمن برای خویش می‌نامیم. 🔹شهوت ریاست و سیاست می تواند خود ما و سرنوشت جامعه را به دست ما به تباهی بکشاند! از این رو باید در پی کسی باشیم که هم بسیار دانا است، هم بسیار شجاع است و هم بسیار شکیبا و اهل گذشت! کسی که براستی خود را نساخته است، نمی تواند جامعه را بسازد! زیرا تعصبات گروهی و هوای نفس حزبی بسیار قویتر از هوای نفس فردی است و چنین فردی اگر جایگاه اثرگذاری هم بیابد، بسیار ستمگر و بسیار نادان است: «فَحَمَلَهَا الإنسانُ إنَّه کَانَ ظَلوماً جَهولاً» 🔹سه جریان اصلی در انتخابات کنونی ایران هستند: آ. جریان محافظه کار و راست گلوبالی میانه‌رو ب. جریان انقلابی حزبی ج. جریان چپ گلوبالی میانه‌رو به گمان می رسد که بیشترین نمایندگان از جریان محافظه کار حاکم و سپس جریان انقلابی رأی خواهند آورد. این دو جریان فهرست مشترک یا نیمه مشترکی به مردم معرفی خواهند کرد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹قبل از صحبت درباره موضوع جلسه ابتدا باید قدری عقب‌تر برویم و درباره مسائل دیگری مانند انسان‌شناسی، هدف از خلقت و آفرینش و غایت آفرینش گفتگو کنیم. این مسائل پیش‌نیاز موضوعی هستند که بنا داریم درباره آن صحبت کنیم. ما معتقدیم خلقت همراه با هدایت بوده است: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ». 🔹پس اینگونه نیست که خداوند انسان را آفریده باشد و او را رها کرده باشد تا او هر کار دلش خواست انجام دهد. نتیجه چنین تفکری همین وضعیتی است که در حال حاضر در دنیا داریم می‌بینیم که کسانی که تفکر مادی دارند و یا حتی معتقد به خدای متعال هستند اما خداوند را در حد خالقیت قبول دارند و ربوبیت خداوند و توحید ربوبی را منکرند یعنی می‌گویند خداوند انسان را آفرید و او را به حال خود رها کرده است، این تفکر، از خداوند عالم تعبیر به خدای ساعت‌ساز می‌کند مانند ساعت‌سازی که ساعت را می‌سازد و آن را کوک می‌کند که از این به بعد ساعت خودش کار می‌کند. 🔹سخن بعدی این تفکر این است که اساسا خداوند حق ندارد در کار بندگانش دخالت کند. این تفکر تا حدی در جامعه ما نیز دیده می‌شود. فرد معصیت می‌کند و می‌گوید دلم می‌خواهد انجام دهم. 🔹در جامعه ما برخی مشکلات سیاسی و فرهنگی که از سوی برخی جریانها مانند اصلاح‌طلبان که دیده می‌شود، ریشه در این تفکر دارد. یعنی ریشه تفکرات سیاسی برخی جریانها، مشکلات معرفتی و عقیدتی است. بعضی از سران این جریانها گفته بودند ما باید گناه را به رسمیت بشناسیم چون خداوند ما را مختار آفریده که یا فجور را اختیار کند و یا تقوی لذا یک نفر تقوی را اختیار می‌کند و دیگری نقطه مقابل آن را. که البته روشن است که این مغالطه است. 🔹در کتاب ارتش سری روشنفکران پیام فضلی‌نژاد صفحه 313 سخنی از سید حسین مرعشی آورده است. آقای مرعشی می‌گوید: در عرصه سیاسی اسلام و لیبرالیسم آشتی‌پذیرند و دیدگاه لیبرالی ما معتقد است که حاکمیت، مسوول هدایت مردم نیست و این درسی است که قرآن به ما می‌دهد. آقای روحانی هم همین سخن را تکرار کرد و گفت حکومت مسوول نیست مردم را به بهشت ببرد. امتداد این تفکر را در حوزه علمیه نیز می‌بینیم مجموعه‌هایی مانند مجمع محققین و مدرسین همین دیدگاهها را دارند. 🔹این در حالی است که عالمان دین تصریح می‌کنند که آفرینش هدف و غایتی دارد که خداوند مشخص کرده و انسان را هم به سوی آن هدایت کرده است. آیات قرآن نیز در این زمینه بسیار فراوانند مانند: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ». اگر حیات بشر محدود به زندگی در همین عالم مادی شود، زندگی پوچ و عبث است. 🔹انبیاء الهی خط خلافت را در دنیا روشن کردند که این خط باید امتداد پیدا کند. امکانات دنیا بی‌حساب و کتاب به ما داده نشده بلکه در بهره‌مندی از آنها باید توجه به خط خلافت داشته باشیم. در دوران غیبت هم این خط خلافت باید همچنان استمرار پیدا کند. استمرار آن هم به دست علماست و جامعه برای اینکه در این مسیر حرکت کند نیاز به یک رهبر و زمامدار دارد که قائد و امام جامعه باشد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹در عصر غیبت در حکومت دینی تمام مسوولیتها بر عهده ولی فقیه است؛ هم سلطه تشریعیه و قانون‌گذاری، هم قوه قضائیه و هم قوه اجرائیه. از سوی دیگر روشن است که یک نفر نمی‌تواند مباشرةً و مستقیما تمام این امور را انجام دهد بلکه باید از دیگران کمک بگیرد. و اساسا با همین یاری و نصرت امّت است که خود امت رشد می‌کند. 🔹ولی فقیه برای قوه قضائیه فردی را منصوب می‌کند که بر اساس ضوابط و مقررات، باید عمل کند. در رابطه با قوه مقننه هر چند به آن مجلس «قانون‌گذاری» می‌گوییم اما این تعبیر، تعبیر دقیقی نیست. چون برخی می‌گویند قانون را خود خداوند جعل کرده و قوه مقننه که در مقابل خدای متعال نمی‌تواند قانون‌گذاری نمی‌کند. 🔹حضرت امام(ره) در کتاب ولایت فقیه می‌فرماید باید به مجلس بگوییم «مجلس برنامه‌ریزی». این سخن دقیقی است پس مجالس کارشان برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای قوه مجریه است. لذا مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است چون اگر برنامه‌ها خوب طراحی شوند، دولت چاره‌ای ندارد باید طبق آنها عمل کند. به خصوص اگر مجلس قوی باشد و نظارت بر دولت داشته باشد که به آن برنامه‌ها و طرح‌ها عمل کند. 🔹بنابراین در حکومت اسلامی مجلس و سایر قوا برای این هستند که به ولی فقیه کمک کنند و او را نصرت نمایند. و ولی فقیه هم دنبال آن است که امت را در مسیر هدف نهایی و غایی از خلقت انسان حرکت دهد و سعادت دنیا و آخرت آنها را تامین کند. 🔹برنامه‌ریزی نیز در هر جامعه‌ای سه بُعد دارد؛ فرهنگ، سیاست و اقتصاد. البته در اینجا بینش‌ها و جهان‌بینی‌ها در نظام‌بخشی به این ابعاد جامعه بسیار تاثیر دارند. یعنی اگر بینش، بینش مادی بود اقتصاد را در راس قرار می‌دهد، سیاست و فرهنگ را ذیل اقتصاد تعریف می‌کند اما اگر تفکر، تفکر الهی بود، فرهنگ را اصل قرار می‌دهد، سیاست و اقتصاد را ذیل فرهنگ تعریف می‌کند. 🔹یکی از اشتباهاتی که برخی افراد در کشور ما مرتکب می‌شوند این است که تصور می‌کنند فرهنگ، سیاست و اقتصاد مستقل از هم هستند در حالی که این اشتباه است. چون فرهنگ جدای از سیاست و اقتصاد، تحقق عینی ندارد. انسان این مشکل را در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و عملکردها می‌بیند. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹بهترین صورت برای اینکه بدانیم نماینده اصلح چه کسی است، سخنان خود ولی فقیه در این زمینه است که بر اساس آنها باید تصمیم‌گیری شود. چون این نماینده قرار است ناصر ولی فقیه باشد و کمک بدهد اهداف ولی فقیه محقق شوند لذا خود ولی فقیه بهتر می‌داند چه کسانی به درد این مسوولیت می‌خورند. به همین جهت فرمایشات ولی فقیه را باید مرتب تکرار کنیم تا تبدیل به گفتمان شوند. 🔹به نظر بنده قانون مربوط به انتخابات باید اصلاح شود چون ضوابطی که برای نمایندگان مشخص کردند، ضوابط حداقلی است. برای کسی که قرار است در نظام اسلامی داخل مجلس برود، شرایط برای او باید بسیار سخت‌تر از این باشد. برخی شرایط نمایندگی در حال حاضر، شرایط دم دستی و ابتدایی است در حالی که قرار است این فرد ناصر ولی فقیه باشد که لازمه آن این است که این فرد انسان بزرگی باشد. 🔹انسان‌های ضعیف که وارد مجلس می‌شوند، طبیعتا قانون ضعیف هم تصویب می‌کنند. پس در گام اول باید قانون انتخابات اصلاح شود تا انسان‌های قوی وارد مجلس شوند که قوانین قوی و جامع تصویب شود تا بعدا نارضایتی‌ها پیش نیاید. در این زمینه طرح‌هایی هم توسط برخی بزرگان مانند مرحوم علامه مصباح مطرح شده که طرح‌های خوبی است و باعث رشد جامعه می‌شود. 🔹به دلیل همین مشکلات و کاستی‌ها، ولی فقیه اکنون علاوه بر شورای نگهبان، یک هیات نظارت هم از مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داده است که وقتی قرار است طرح یا لایحه‌ای در مجلس بررسی شود، هیات نظارت بررسی کند ببیند آیا این طرح یا لایحه با سیاستهای کلی نظام سازگار است یا خیر؟ که اگر سازگار نیست آن را کنار بگذارند. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از موسسه معیار اندیشه
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشه‌ورزی 🔺موضوع: ویژگی‌های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه 🔻حجت‌الاسلام و‌ المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم 🔹نماینده ولو اینکه از یک حوزه انتخابیه رای آورده است اما در داخل مجلس، برای کل کشور تصمیم می‌گیرد. اما برخی از افرادی که انتخاب می‌شوند سطح مجلس را در حد شورای شهر پایین می‌آورند و خواسته‌های محلی و شهری خودشان را دنبال می‌کنند. 🔹اولین شوون و وظیفه نماینده بررسی لوایح و طرحهاست که باید دقیق آنها را بررسی کند تا آنها در نهایت دقیق و پخته شوند. نماینده شایسته کسی است که توانایی بررسی لوایح و طرحها را داشته باشد، برای آن وقت بگذارد. دومین شان نماینده، نظارت بر مصوبات مجلس است که باید بررسی کند آیا دولت به طور صحیح به آن مصوبات عمل می‌کند یا خیر؟ 🔹هر قدر نماینده مجلس به وظایف خود بیشتر عمل کند، بیشتر در مسیر اهداف انقلاب است و ولی فقیه را بیشتر نصرت می‌کند. مجلس باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و منویات ولی فقیه را انجام دهد. حتی شاید بتوان گفت اگر مجلسی باشد که در برخی امور خلاف فرامین رهبری عمل کند، این خلاف شرع هم است. به لحاظ فقهی و شرعی، شان نماینده این است که باید در خدمت ولی فقیه باشد. نماینده‌ای که در خدمت ولی فقیه نباشد، خنثی و بی‌اثر که نیست بلکه در خدمت اهداف غیر ولی فقیه است و این اشکال شرعی هم دارد. 🔹ویژگی بعدی نماینده اصلح، تدیّن و تقوا و پاک‌دستی است. اگر نماینده اهل دنیا و تجملات باشد، چشمش را بر نظارت دقیق می‌بندد. انجام کارهای بزرگ با تجملات نمی‌سازد. کسانی که کارهای بزرگ انجام می‌دهند، تعلقاتشان به دنیا کم است. حضرت امام(ره) درباره مرحوم مدرس می‌فرماید: مدرس وارسته بود، وابسته نبود. نماینده‌ای که دنبال جاه و مقام و جمع مال دنیا باشد، به درد مجلس نمی‌خورد. لذا تعهّد و تدیّن واقعا مهم است. 🔹نکته بعد موضوع تخصص نماینده است. باید ببینیم این تخصص آیا به درد نظام اسلامی می‌خورد یا خیر؟ این تخصصها گاهی تا بخواهد در خدمت اهداف ولی فقیه قرار بگیرد، کار دارد. سال 89 سفری که رهبری به قم داشتند سخنانی مطرح کردند که در همین رابطه است. ایشان در آن سخنان به صراحت می‌فرمایند علوم انسانی کنونی که با مبانی و جهان‌بینی غربی است، مضر است. در سخن دیگری در همان سفر، ایشان درباره علوم انسانی موجود، تعبیر «ذاتا مسموم» را به کار می‌برند و می‌فرمایند: این علوم انسانی‌ای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است. 🔹الان مشکل ما در نظام اسلامی همین است، ریشه مشکل این است. بنابراین نماینده‌ها باید اساسا با مبانی اسلامی آشنا باشند و حتی به ذهن می‌رسد که نماینده‌ها لازم است یک دوره آشنایی با مبانی معرفتی اسلام را بگذرانند و با مباحث آشنا شوند. البته از اساس باید نظام تعلیم و تربیت ما به شکل ریشه‌ای اصلاح شود و در خدمت اسلام قرار گیرد. 🔹ویژگی دیگر نماینده اصلح این است که بینش نماینده باید بینش تمدنی باشد. بینش او نباید در حد شهر و منطقه خودش باشد بلکه باید بداند در دنیا چه خبر است و نگاه تمدنی داشته باشد. ⚛️ موسسه معیار اندیشه 🆔 @meyare_andishe
🔺حمد و ستایش خداوند بابت نعمت مردم متدین، متعهد، انقلابی، ولایتمدار و وظیفه‌شناس که علی‌رغم شدیدترین تحریم انتخابات از سوی رسانه‌های بیگانه و منافقین داخلی، پای کار آمدند و برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب ثبت کردند، بی‌تردید این مردم مورد لطف و امداد الهی قرار خواهند گرفت. 🔸لَّاتَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُولَٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (سوره مجادله آیه ۲۲) 🔹ﮔﺮﻭهی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻧﻤﻰ‌ﻳﺎبی ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺴﺎنی ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺩشمنی ﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺩﻭستی ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ، ﮔﺮ ﭼﻪ ﭘﺪﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﻓﺮﺯﺍﻧﺪﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﻳﺎ ﺧﻮﻳﺸﺎﻧﺸﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭحی ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺷﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖﻫﺎیی ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮِ [ﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ] ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭی ﺍﺳﺖ ﺩﺭﻣﻰﺁﻭﺭﺩ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ‌ﺍﻧﺪ، ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺧﺸﻨﻮﺩﻧﺪ. ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺣﺰﺏ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ بی‌ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺣﺰﺏ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﺍﻧﻨﺪ. 🆔 @hokmrani_dini
🔰تحلیل محتوایی ۶ رسانه مهم ضد انقلاب با موضوع انتخابات ◀️اگر چه در یک ماه اخیر تمام رسانه های ضد انقلاب کمپین بزرگی علیه انتخابات طراحی کرده بودند و تمامی فعالیتهایشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای دلسرد کردن مردم و کاهش حضور پای صندوقهای رای بود اما با یک بررسی دقیق میبینیم که درصد بالایی از فعالیتها مستقیم به انتخابات میپردازه ✅ این تحلیل صرفا به رصد و بررسی فضای اینستاگرام پرداخته و بقیه رسانه ها مانند ◀️ماهواره ◀️تلگرام ◀️توئیتر یا x نپرداخته ایم و نیاز به تحلیل و بررسی مستقل داره 🔹صفحه voa با ۲/۹۰۰/۰۰۰ مخاطب به طور میانگین روزی ۵۰ پست بارگزاری میکند در سه روز اخیر بیش از ۱۰۵ پست علیه انتخابات منتشر کرده یعنی روزی ۳۵ پست 🔹صفحه مسیح علی‌نژاد با ۸/۶۰۰/۰۰۰ مخاطب به طور میانگین در هر روز ۱۵ پست بارگزاری میکند در سه روز گذشته ۳۲ پست فقط بر علیه انتخابات منتشر کرده 🔹صفحه manoto با ۱۳/۵۰۰/۰۰۰ مخاطب در هر روز به طور متوسط ۷۵ پست بارگزاری میکند، در سه روز گذشته ۱۳۵ پست فقط بر علیه انتخابات منتشر کرده 🔹صفحه tavana با ۱۶۰۰/۰۰۰ مخاطب در هر روز به طور میانگین ۳۰ پست بارگزاری میکند که در سه روز اخیر ۵۳ پست بر علیه انتخابات منتشر کرده 🔹صفحه dw دویچه وله فارسی با ۲/۱۰۰/۰۰۰ مخاطب به طور میانگین ۳۵ پست بارگزاری میکند که در سه روز اخیر ۴۲ پست فقط بر علیه انتخابات بارگزاری کرده 🔹صفحه BBC فارسی با ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ مخاطب در هر روز به طور میانگین ۸۰ پست بارگزاری. میکند که در سه روز گذشته با انتشار ۲۳ پست علیه انتخابات فعالیت میکند ✅ مهمترین محورهای فعالیت مستقیم علیه انتخابات ◀️تحریم انتخابات ◀️تمسخر انتخابات ◀️تخریب شورای نگهبان ◀️نمایشی خواندن انتخابات ◀️تشکیک در سلامتی انتخابات ◀️ترویج شایعاتی درباره رد صلاحیتها ◀️انتشار آمارهای دروغ از میزان مشارکت ◀️تحقیر افرادی که در انتخابات شرکت میکنند ◀️تبلیغ سلبریتی‌هایی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند ✅ محورهایی که غیر مستقیم به انتخابات پرداخته ◀️مشکلات اقتصادی ◀️نقد ساختارهای سیاسی نظام ◀️عملکرد سوء برخی از مسئولین ◀️مقایسه بعد از انقلاب با قبل از انقلاب ◀️تعریف از امکانات و آزادیهای غربی ⁉️نتیجه این همه فعالیتها چه شد؟ اگر چه این فعالیتها بی تاثیر نبوده و عده ای توسط همین هجمه ها دلسرد شده ، عده‌ای ناامید از اصلاح و... شده‌اند اما آنچه مهم است اینکه همه بنگاههای رسانه‌ای ضد انقلاب نتوانستند به اهدافشون برسند. چرا که امید داشتند با این حجم از فعالیت مشارکت به زیر ۲۰٪ برسه اما حضور پر شور بیش از ۴۰٪ مردم پای صندوقهای رای ضربه سنگینی به این رسانه‌ها وارد کرد. ✍احمد صابری تولایی 🆔 @hokmrani_dini
🔰«مدیریت» شرایط تحوّلی کنونی، مهم‌ترین نیاز امروز 🔺در هر نظام سیاسی تغییر نسلی و تحول در آرایش سیاسی نیروها و کارگزاران حکومتی، قطعی و قهری است. حفظ شرایط موجود ممکن نیست و اگر ممکن هم باشد، مطلوب نیست. 🔺بالاتر از تغییر، جهش‌هایی است که در طول حیات یک نظام سیاسی رخ می‌دهد که نشان از تغییرات عمیق‌تر در بستر جامعه است و به طور طبیعی پیامدهای گسترده‌تری نیز به دنبال دارد. 🔺نظام اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در مسیر خود هم تغییر دارد و هم جهش و تحولات بزرگ. آنچه در انتخابات اخیر مجلسین اتفاق افتاد، از نوع جهش بود نه تغییر. 🔺مساله‌ای که در شرایط کنونی مهم و حیاتی است، «مدیریت» این جهش به نفع آرمانهای انقلاب اسلامی است. گاه اتفاقات مبارک، با سوء مدیریت، پیامدهای نامبارکی می‌یابند. 🔺فضای ایجاد شده در ساختار سیاسی کشور، به گونه‌ای است که با «مدیریت صحیح»، می‌تواند حرکت انقلاب اسلامی را متناسب با گام دوم سرعت ببخشد و اهداف انقلاب را دست‌یافتنی‌تر کند. 🔺در شرایط کنونی، قوه عاقله حاکم بر کُنشگران انقلابی، باید راهبردی، منطقی و متناسب با مبانی اسلام و انقلاب و همچنین اقتضائات کشور، بیندیشد و عمل کند. هیجانات را باید مدیریت کرد، نگاه باید به آینده باشد نه گذشته. مجلس کنونی علاوه بر طرح‌های بسیار مهم زمین مانده، باید طرح‎های مهم‌تری را نیز کلید بزند. ✍️ محسن رضایی 🆔 @hokmrani_dini
🔰کاهش ۸۵ درصدی فروش خُرد لوازم خانگی 🔺بازرس اتحادیه لوازم خانگی: 🔹در یک سال گذشته اصناف فروش لوازم خانگی ۸۵ درصد کاهش فروش داشته‌اند و حدود ۱۸ درصد از فعالان این بخش کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند. 🔹ایجاد فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی که تنها در شهر تهران منجر به ایجاد رکود برای بیش از ۴ هزار فعال صنفی شده است. 🔹بانک‌ها تسهیلات مالی خرید کالا را تنها در اختیار این چند فروشگاه بزرگ قرار می‌دهند اما به فروشگاه‌های صنفی تسهیلاتی فروشی ارائه نمی‌کنند. 🌐متن کامل 👈 tn.ai/3048668 ✍️ آثار نامطلوب فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، در جامعه در حال گسترده‌تر شدن است و احتمال دارد در آینده برخی از پیامدهای منفی آن قابل جبران نباشد. ♦️به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که مجلس جدید، باید به آن ورود کند، همین مساله است. 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 جمهوریت، عین اسلامیت است 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان: 🔺اسلامیت نظام و ولایت یعنی به میدان آوردن مردم. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لِیَقُومُ النّاسُ بِالقِسط» ما پیامبران را می‌فرستیم تا مردم قیام کنند به قسط. 🔺جمهوریت که کنار اسلامیت قرار می‌گیرد، قیدی نیست که اضافه شود به اسلامیت بلکه قید توضیحی است. اساسا دوئیتی بین آنها وجود ندارد. 🔺اگر کسی جمهوریت را از اسلام جدا بداند، اصلاً اسلام را نفهمیده! 🔺معنای ولایت یعنی به میدان آوردن مردم. معنای ولایت یعنی نقش دادن به مردم. معنای ولایت یعنی به قدرت تشخیص رساندن مردم. 🆔 @hokmrani_dini
✅ حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۲ یک وظیفه تمدنی و یک جهاد بود 🔰رهبر معظم انقلاب: 🔹لازم میدانم اشاره کنم به موضوع مهم انتخابات و از ملت ایران تشکر کنم بخاطر حضورشان در پای صندوقهای رأی. هم یک وظیفه‌ اجتماعی و تمدنی را ملت ایران با این حضور انجام دادند، هم یک جهاد انجام دادند. 🔺 میگوییم جهاد؛ چرا؟ چون در مقابل تبلیغات دشمنان بود. حدود یک سال تقریباً، دشمنان ملت ایران، دشمنان ایران اسلامی، دشمنان جمهوری اسلامی از اطراف دنیا تلاش کردند که مردم را منصرف کنند از انتخابات و انتخابات را از رونق بیندازند. 🔹مردم با حضور خودشان در پای صندوقها، در مواجهه‌ی با این حرکت دشمنان، یک حرکت بزرگ و حماسه‌آمیزی را انجام دادند، بنابراین این یک جهاد بود. 🔹از دست‌اندرکاران انتخابات هم تشکر میکنیم، از مسئولین برگزاری، از مسئولین تبلیغات، از مسئولین امنیت، از همه‌ی کسانی که به‌نحوی به برگزاری انتخابات کمک کردند. ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰وضع دنیا تغییر کرده است 💠امام خمینی(ره): 🔸دنیا امروز بیدار شده است، مظلومین دنیا بیدار شده اند... 🔸وضع دنیا تغییر کرده است. 🔸امروز قدرت ها باید گوش کنند به حرف ملت ها. 🔸نه آمریکا نه سایر قدرت ها با ملت ها نمی توانند مقابله کنند... 🆔 @hokmrani_dini
🔰لیبرالیسم ایدئولوژی شیطانی است/ نسل کشی غزه، پروژه صهیونیستها برای ایجاد اسراییل بزرگ است 🔺«الکساندر دوگین» فیلسوف برجسته روس: 🔹نظام تک قطبی در حال افول است. ترقی روسیه، چین، مقاومت اسلامی از جمله در آسیای غربی؛ تمام این پدیده‌ها نشان میدهد که ما اکنون در روند تغییر این نظام تک قطبی به یک نظام چند قطبی هستیم. 🔹لیبرالیسم از همان ابتدا با قرار دادن فرد به عنوان ارزش مطلق و مرکز جهان، تمام احتمالات را برای رویارویی با حقیقت از بین برد. این ویرانی مسیحیت و روح سنتی جهان بینی بود. 🔹لیبرالیسم نه تنها یک ایدئولوژی سکولار بلکه ایدئولوژی ضد مسیحی و شیطانی است که در مرکز آن شخصیت دجال است و این موجود از طریق شبکه لیبرال سعی میکند انسان، تمام محتوای بشریت را نابود کند. 🔹تنها راه برای نابودی رژیم صهیونیستی به خودی خود باید به دست جمعیت مسلمان و جهان اسلام رقم بخورد. 🌐متن کامل👈 mehrnews.com/x34pdw 🆔 @hokmrani_dini
🔰دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی باید متشرّع باشند 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی: 🔸یک شاخص عمده‌ جمهوری اسلامی این است که دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی متشرع باشند، متشرع باشند مراعات حرام و حلال و دروغ و غیبت و تهمت این‌ چیزها را بکنند 🔸ما همچنانی که در کارهای شخصی خودمان باید مراقبت بکنیم و تقوا پیشه کنیم از محرمات اجتناب بکنیم در محیط سیاسی و در کار سیاسی هم عیناً همین وجود دارد باید از محرمات اجتناب کرد، باید این را در رأس کارها باید قرار داد. 🔸امیرالمؤمنین (علیه ‌السّلام) می‌فرماید: لَو لَا التُّقىٰ لَکُنتُ اَدهَى العَرَب [کافی، ج۸، ص۲۴؛ «اگر تقوا اجازه می‌داد، من مکّارترین و زیرک‌ترین مردمان عرب بودم.»] 🔸در کارهای سیاسی، در برخوردهای سیاسی، در دسته‌بندی‌های سیاسی که قهراً با اختلاف سلیقه نوعی دسته‌بندی وجود دارد باید مراعات تقوی کرد، باید مراعات اجتناب از محرمات شرعی را به جِد انسان بایستی داشته باشد این اگر بود ان‌شاءاللّه نتایج کار هم مطلوب خواهد بود خدای متعال هم به کار برکت خواهد داد. ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ 🆔 @hokmrani_dini
🔰کرسی علمی ترویجی «ماهیت فقه حکمرانی» 🔺با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه 🔺ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار مدیر گروه فقه مضاف دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹 دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ 🌐 پخش آنلاین👈 b2n.ir/p58187 🆔 @hokmrani_dini
🔰از مهم‌ترین زمینه‌های رفع اختلافات و مشاجرات در جامعه، اجرای دقیق قانون است 🔺یکی از مهم‌ترین زمینه‌های از بین رفتن اختلافات و مشاجرات در سطح جامعه، وضع قوانین جامع و اجرای دقیق آنهاست. زمانی که قانون وضع نشود و یا وضع شود اما به خوبی اجرا نشود، اختلافات و نزاع‌ها در میان آحاد جامعه افزایش می‌یابد چرا که هر کس بر اساس فهم، دیدگاه، مبانی فکری، سبک زندگی، تعلّقات و وابستگی‌ها و اغراض خود در جامعه رفتار می‌کند و یا به تفسیر قانون معطّل‎مانده می‌پردازد که در نتیجه سر از مشاجرات فراوان در‌می‌آورد. 🔺بنابراین برای جلوگیری از این وضعیت، اولا باید قانون قوی و مستحکم وضع نمود که هم قابلیت تفسیر به رای نداشته باشد و هم فاقد گریزگاه باشد، ثانیا در مقام اجرا قاطعانه اجرا شود و دچار تزلزل و فراز و نشیب نشود. 🔺این مساله در موضوعاتی که احکام آنها در شرع به صراحت آمده و یا جزء بدیهیات شرع هستند، اهمیت مضاعف می‌یابد و در رابطه با آنها باید بدون تعلّل و درنگ، قانون مناسب و منطبق بر موازین اسلام وضع کرد و اجرا نمود در غیر اینصورت هر روز در سطح جامعه چالش وجود خواهد داشت. حکم حجاب و عفاف از این قبیل است. 🔺حجاب جزء احکام ضروری دین است، نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و یا آن را جزء اولویتهای دسته چندم قرار داد. مسوولین محترم باید به موازات سایر مسائل مهم و اولویت‌دار، به این مساله نیز اهمیت دهند و این حکم الهی را حساب‌شده و با هماهنگی همه نهادها و سازمان‌های مسوول، اجرا کنند. 🔺تاخیر در تصویب قانون عفاف و حجاب و یا شانه خالی کردن از اجرای قوانین موجود و یا واگذار کردن این مساله به دیگر نهادها و یا نگرانی و ترس از اجرای آن و یا انفعال از جو رسانه‌‌ای و... همه به ضرر نظام اسلامی و جامعه تمام می‌شود. 🔺نظام سیاسی‌ای که از ابتدا تصمیم گرفته بر اساس مبانی دین و نظام ولایت فقیه عمل کند، برخی مسوولین آن نباید بعد از ۴۵ سال از تاسیس، در اجرای برخی احکام مسلم شرع، لُکنت داشته باشند و آن را محوّل کنند به خود افراد جامعه که نتیجه قطعی آن نزاع‌ و مشاجرات و سوء استفاده دشمنان است. 🔺کارگزاران حکومت اسلامی باید به این حقیقت باور داشته باشند که اجرای احکام و حدود الهی، خیر دنیا و آخرت جامعه را به دنبال دارد. احکام اجتماعی اسلام را خداوندِ خالق و حکیم وضع کرده که به مصلحت انسان بیش از همه آگاه است. ✍️ محسن رضایی 🆔 @hokmrani_dini
💐💐فرارسیدن ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی مبارک باد 🆔 @hokmrani_dini
🔰وظایف مجاهدان در وضعیت جنگی 🔹مردان نظامی و مرزبانان جغرافیا به هنگام جنگ نظامی و ناامنی‌های مرزی، خواب و آسایش و آرامش را برخود حرام می‌کنند؛ زیرا می‌دانند که لحظه‌ای غفلت ممکن است به قیمت مرگ خود و دیگران تمام شود. 🔹مردان و مرزبانان علم و فرهنگ و سیاست و اقتصاد و اخلاق چطور؟ مگر نه اینکه دشمنان دین و جامعه اسلامی همواره و بی‌وقفه در حال جنگ و قتال با جامعه اسلامی‌اند و تا زمانی که پرچم دین برپا باشد از این جنگ و مبارزه کوتاه نمی‌آیند: «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا» (بقره، ۲۱۷) 🔹آیا در چنین وضعیتی که با یک جنگ شناختی و اقتصادی و فرهنگی تمام‌عیار مواجهه‌ایم، نباید خواب و آسایش و آرامش را برخود حرام کنیم؟ اگر ما خود را به خواب زده و از دشمن غافل شویم، به یقین دشمن ما در خواب نیست و لحظه‌ای چشم از ما بر نمی‌دارد: «إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ، الْأَرِقُ‏؛ وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه‏؛ مرد جنگی، بیدار است؛ و کسی که از دشمن آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت» 🔹گویا همین الان نیز فرمان جهاد (ع) خطاب به همه جامعه پیروان جاری و ساری است که: «وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً؛ و مخوابيد جز اندكی، يا لختى بخوابيد و لختى بيدار مانيد» یعنی همانگونه که به هنگام وضو، اندکی آب در دهان ریخته و آن را مضمضه می‌کنيد و فرو نمی‌بريد، در حال جنگ نيز خواب را در حد مضمضه به چشمان خود برسانيد و نه در حد فرو بردن. ✍️احمدحسین شریفی 🆔 @hokmrani_dini
🔰 امر به معروف و نهی از منکر هم قانونی و هم شرعی است/ می‌خواهند به زور کشف حجاب را به ملت ایران تحمیل کنند 🔸احمد وحیدی، وزیر کشور در اولین آئین تجلیل از آمران به معروف و ناهیان از منکر: 🔺اگر بانویی بخواهد خود را رعایت کند با برچسب‌های مختلف سعی در تخریب وجهه او می‌کنند. 🔺حجاب امری ، و است لذا برای نباید دچار انفعال شویم. 🔺ما با حُسن نیت می‌گوئیم افرادی که را رعایت نمی‌کنند، با بی‌اطلاعی فریب دشمن را می‌خورند. 🔺همه باید حمایت کنند و قانون هم همین را می‌گوید که اگر کسی مانع امر به معروف و نهی از منکر شد جرم مرتکب شده است. 🔺امر به معروف و نهی از منکر هم اجازه نمی‌خواهد. امر به معروف و نهی از منکر، هم و هم است و لذا نیاز به مجوز ندارد. 🔺البته امر به معروف و نهی از منکر چارچوب خود را دارد، امر به معروف و نهی از منکر هم زبانی است، در مراحل بعدی مسئولیت قوه قضائیه است که به عنوان جرم به آن نگاه و رسیدگی کند. 🔺ما وظیفه داریم از شما حمایت کنیم و به همه شما بگوییم دچار انفعال و سردی نشوید. یک امر شرعی و زیرساختی است. 🔺دشمن فقط به دنبال لطمه به نیست، حجاب مقدمه و شروعی برای دشمنان است که به خدشه وارد کنند. 🆔 @hokmrani_dini
🔰همایش بین المللی چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی ♦️ قابل توجه پژوهشگران ارجمند: مقالات این همایش به چند روش حمایت می‌شوند: - پذیرش ISC - امکان برگزاری کرسی برای مقالات برتر - امکان برگزاری نشست برای مقالات برتر و ضبط و انتشار آن به زبانهای مختلف - امکان ارائه مقالات برتر در روز همایش - امکان انتشار محتوای مقاله به صورت درسنامه - امکان ارائه استدیویی محتوی مقاله توسط محقق و انتشار به چند زبان در فضای بین الملل 🔸متقاضیان مقالات سفارشی با آی دی زیر مکاتبه نمایند. 🔸مقالات در محورهای مذکور و موضوعات آزاد مرتبط با عنوان همایش پذیرفته می‌شود. 🔺مهلت ارسال آثار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ 💠جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی زیر در ایتا مکاتبه نمایید: 👈🏻👈🏻 @houshyari_jafar 🆔 @hokmrani_dini