🔰هفتمین جلسه از سلسله جلسات اندیشهورزی موسسه معیار اندیشه
🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات
🔻با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی و روابط بین الملل
🔸تاریخ: دوشنبه ۳۰ بهمنماه ۱۴۰۲
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشهورزی
🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات
🔻حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بینالملل
#بخش_اول
🔹در زمان شاه، جهان دو قطبی چپ و راست بود که هر دو در خطا بودند. شاه ایران نوکر جریان راست جهانی یعنی آمریکا بود. از این رو جریان انقلابی تحت فشار غرب (آمریکا) و دوستی شرق (شوروی) بود.
🔹طبعا بسیاری از انقلابیون که شناخت و تقوای درستی نداشتند، شیفته باورهای انقلابی کمونیستی بودند. برخی نیز شیفته غرب بودند و در برابر نگاه کمونیزم جهانی، نگاه ملی گرا و متمایل به غرب و آمریکا داشتند.
🔹این دو جریان، هر دو وابسته به شرق و غرب و تحقیر کننده ظرفیتها و استقلال ایران بودند. در این میان، امام خمینی و بدنه مردم ایران، شعارشان «نه شرقی نه غربی؛ جمهوری اسلامی» بود.
🔹تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، دو دوره استعمار وجود داشت؛ استعمار کهن که اشغال سرزمین بود و استعمار نو که اشغال حاکمیت با آوردن افراد دست نشانده بود؛ مانند شاه ایران که دست نشانده آمریکا و انگلیس بود و مانند شاه کنونی عربستان و اردن و مصر.
🔹با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نخستین شکست بزرگ به دوره استعمار نو وارد شد و غرب وارد استعمار فرانو شد که همان تغییر ذهنها و قلبها است که برجستهترین جنگ افزار گلوبالیزم است.
🔹انقلاب ایران نتیجه همکاری رهبر دینی ایران و مردم دیندار ایران بود و این جریان، جریان اصلی انقلاب بوده است.
🔹ولی در دو سوی افراط و تفریط چپ و راست، طبعا در فضای جهان دو قطبی و به ویژه ایران متأثر از کمونیزم، قیام مردم ایران که یک انقلاب بود نه رفرم، مورد سوء استفاده جریانهای چپ کمونیستی قرار گرفت و بیشتر احزاب سیاسی پس از انقلاب، احزاب چپگرا بودند؛
🔹ولی با این رو، رهبر ایران، با یک جریان راست ملیگرا به عنوان دولت موقت، موافقت کرد؛ یعنی دولت ملی بازرگان که طرفدار آمریکا بود.
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نیروهای مقاومت فلسطین به قرآن عمل میکنند
💠رهبر معظم انقلاب اسلامی:
🔸امروز در داخل غزّه و داخل فلسطین نیروهای مقاومت دارند به قرآن عمل میکنند؛ امروز آنها دارند به قرآن عمل میکنند.
🔸مقاومت در داخل غزّه در حال ایستادگی در مقابل دشمن است؛ اُذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِاَنَّهُم ظُلِمُوا وَ اِنَّ اللَّهَ عَلى نَصرِهِم لَقَدير؛ خدای متعال انشاءاللّه نصرت هم خواهد داد به آنها.
۱۴۰۲/۱۲/۰۳
#حکمرانی_دینی
🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
💠امام خامنهای(مدظلهالعالی):
مهمترین کار امروز این است که پشتیبانیها از رژیم غاصب و صهیونیست قطع بشود و مردم غزه، مردم فلسطین، مقاومت فلسطین به هر نحو ممکن پشتیبانی بشوند و کمک بشوند.
۱۴۰۲/۱۲/۰۳
#حکمرانی_دینی
🆔 @hokmrani_dini
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشهورزی
🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات
🔻حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بینالملل
#بخش_دوم
🔹جهان پس از انقلاب اسلامی ایران، جهان گذر از استعمار نو به استعمار فرانو و حرکت شتابان به سوی گلوبالیزم و نظام تک قطبی آمریکایی بود. از این رو جریانهای سیاسی درون ایران اولین مجموعه های به شدت متأثر از این رویکرد جدید جهانی بودند و هم جریان راست و هم جریان چپ، در دو رویکرد سخت و نرم کار را دنبال کردند.
🔹جریان راست سخت و آشکار که در دولت ملی بازرگان بودند، به زودی اعلام ناتوانی و استعفا کردند و در ادامه نیز بنیادهای فکری آنان یعنی نهضت ملی، رسماً منحل اعلام شدند.
🔹از این رو این جریان(راست تند و سخت)، به پایان راه رسید ولی جریان راست نرم و گلوبالی کار خود را در پوشش التقاطی دین و ایران پی گرفت که برجسته ترین شخصیت آن اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی هستند. اینها راست گلوبالی در ایران بوده اند که 16 سال کشور را در دست داشته اند.
🔹جریان چپ نیز دو دسته شدند، برخی بر پایه رویکرد چپ مارکسیستی و خشونت نظامی و ترور کار را دنبال کردند؛ مانند «مجاهدین خلق» با ریاست مسعود رجوی و سپس مریم رجوی که اینان نیز با ترور 17هزار نفر، سرانجام به پایان خود رسیدند.
🔹ولی گروه دیگر، با رویکرد مخملی و براندازی سوروسی و گلوبالیستی، کار را دنبال کردند، مانند «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی». اینها همان نئومارکسیتهای ایران هستند که در ادبیات جهانی با نام گلوبالیست شناخته می شوند. خاتمی نماد برجسته این جریان بود که در ادبیات گلوبالیستها، به گورباچف ایران برای فروپاشی انقلاب معروف شد.
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰هشتمین جلسه از سلسله جلسات اندیشهورزی موسسه معیار اندیشه
🔺موضوع: ویژگی های نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولی جامعه
🔻با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا مهدوی، استاد حوزه علمیه قم
🔸تاریخ: سهشنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۲
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰محورهای مطرح شده در هفتمین جلسه اندیشهورزی
🔺موضوع: جریان شناسی راهبردی ایران با نگاهی به انتخابات
🔻حجتالاسلام والمسلمین ابوالفضل امامی، دکترای فقه سیاسی وروابط بینالملل
#بخش_سوم
🔹امامین انقلاب تکانههای بسیار شدید چپ و راست که با ابرقدرتهای چپ و راست جهانی تقویت می شدند را به گونه ای مدیریت کردند که کشور انقلابی ایران از آن اوج بالای دره، یک لحظه هم به دره سقوط نکرد! این شاهکار است! چنین کسانی لایق مدیریت سیاسی و ریاست هستند.
🔹کشور ایران 32 سال از عمر چهل و اندی سالش که همه دچار جنگ داخلی یا خارجی سخت، نیمه سخت (اقتصادی و تحریم) و نرم (فرهنگی) بوده است در دست کسانی بوده که به لحاظ مبانی فکری سرباز ابرقدرت شرق یا غرب بوده اند! با این حال ولیّ فقیه در برابر این تکانهها نه تنها دچار تزلزل نشد، بلکه شوروی و آمریکا را نیز شکست داد و روز به روز به توان منطقه ای اش افزود؛ تا جایی که سوریه را نگه داشت، عراق را نگه داشت، یمن را نگه داشت، ونزوئلا را نگه داشت و همه رقبای منطقهای را به زانو درآورد و اکنون نوبت به زیرکشاندن اسرائیل و آمریکاست و این چیزی است که قطعا رخ خواهد داد!
🔹پس از فتنه 88 جریان راست و چپ گلوبالی هم عملاً فروپاشید و نوبت شکل گیری جریان انحرافی میانهرو شد. نخستین گام جریان میانهرو انحرافی در دولت حسن روحانی(راست گلوبالی پیشین) بازسازی شد و سپس بخشی از جریان اصولگرایی به میانهرو انحرافی رو آورد که نام آن را محافظه کاری و نگه داشتن دوست و دشمن برای خویش مینامیم.
🔹شهوت ریاست و سیاست می تواند خود ما و سرنوشت جامعه را به دست ما به تباهی بکشاند! از این رو باید در پی کسی باشیم که هم بسیار دانا است، هم بسیار شجاع است و هم بسیار شکیبا و اهل گذشت! کسی که براستی خود را نساخته است، نمی تواند جامعه را بسازد! زیرا تعصبات گروهی و هوای نفس حزبی بسیار قویتر از هوای نفس فردی است و چنین فردی اگر جایگاه اثرگذاری هم بیابد، بسیار ستمگر و بسیار نادان است: «فَحَمَلَهَا الإنسانُ إنَّه کَانَ ظَلوماً جَهولاً»
🔹سه جریان اصلی در انتخابات کنونی ایران هستند:
آ. جریان محافظه کار و راست گلوبالی میانهرو
ب. جریان انقلابی حزبی
ج. جریان چپ گلوبالی میانهرو
به گمان می رسد که بیشترین نمایندگان از جریان محافظه کار حاکم و سپس جریان انقلابی رأی خواهند آورد. این دو جریان فهرست مشترک یا نیمه مشترکی به مردم معرفی خواهند کرد.
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشهورزی
🔺موضوع: ویژگیهای نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه
🔻حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم
#بخش_اول
🔹قبل از صحبت درباره موضوع جلسه ابتدا باید قدری عقبتر برویم و درباره مسائل دیگری مانند انسانشناسی، هدف از خلقت و آفرینش و غایت آفرینش گفتگو کنیم. این مسائل پیشنیاز موضوعی هستند که بنا داریم درباره آن صحبت کنیم. ما معتقدیم خلقت همراه با هدایت بوده است: «قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ».
🔹پس اینگونه نیست که خداوند انسان را آفریده باشد و او را رها کرده باشد تا او هر کار دلش خواست انجام دهد. نتیجه چنین تفکری همین وضعیتی است که در حال حاضر در دنیا داریم میبینیم که کسانی که تفکر مادی دارند و یا حتی معتقد به خدای متعال هستند اما خداوند را در حد خالقیت قبول دارند و ربوبیت خداوند و توحید ربوبی را منکرند یعنی میگویند خداوند انسان را آفرید و او را به حال خود رها کرده است، این تفکر، از خداوند عالم تعبیر به خدای ساعتساز میکند مانند ساعتسازی که ساعت را میسازد و آن را کوک میکند که از این به بعد ساعت خودش کار میکند.
🔹سخن بعدی این تفکر این است که اساسا خداوند حق ندارد در کار بندگانش دخالت کند. این تفکر تا حدی در جامعه ما نیز دیده میشود. فرد معصیت میکند و میگوید دلم میخواهد انجام دهم.
🔹در جامعه ما برخی مشکلات سیاسی و فرهنگی که از سوی برخی جریانها مانند اصلاحطلبان که دیده میشود، ریشه در این تفکر دارد. یعنی ریشه تفکرات سیاسی برخی جریانها، مشکلات معرفتی و عقیدتی است. بعضی از سران این جریانها گفته بودند ما باید گناه را به رسمیت بشناسیم چون خداوند ما را مختار آفریده که یا فجور را اختیار کند و یا تقوی لذا یک نفر تقوی را اختیار میکند و دیگری نقطه مقابل آن را. که البته روشن است که این مغالطه است.
🔹در کتاب ارتش سری روشنفکران پیام فضلینژاد صفحه 313 سخنی از سید حسین مرعشی آورده است. آقای مرعشی میگوید: در عرصه سیاسی اسلام و لیبرالیسم آشتیپذیرند و دیدگاه لیبرالی ما معتقد است که حاکمیت، مسوول هدایت مردم نیست و این درسی است که قرآن به ما میدهد. آقای روحانی هم همین سخن را تکرار کرد و گفت حکومت مسوول نیست مردم را به بهشت ببرد. امتداد این تفکر را در حوزه علمیه نیز میبینیم مجموعههایی مانند مجمع محققین و مدرسین همین دیدگاهها را دارند.
🔹این در حالی است که عالمان دین تصریح میکنند که آفرینش هدف و غایتی دارد که خداوند مشخص کرده و انسان را هم به سوی آن هدایت کرده است. آیات قرآن نیز در این زمینه بسیار فراوانند مانند: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ». اگر حیات بشر محدود به زندگی در همین عالم مادی شود، زندگی پوچ و عبث است.
🔹انبیاء الهی خط خلافت را در دنیا روشن کردند که این خط باید امتداد پیدا کند. امکانات دنیا بیحساب و کتاب به ما داده نشده بلکه در بهرهمندی از آنها باید توجه به خط خلافت داشته باشیم. در دوران غیبت هم این خط خلافت باید همچنان استمرار پیدا کند. استمرار آن هم به دست علماست و جامعه برای اینکه در این مسیر حرکت کند نیاز به یک رهبر و زمامدار دارد که قائد و امام جامعه باشد.
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشهورزی
🔺موضوع: ویژگیهای نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه
🔻حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم
#بخش_دوم
🔹در عصر غیبت در حکومت دینی تمام مسوولیتها بر عهده ولی فقیه است؛ هم سلطه تشریعیه و قانونگذاری، هم قوه قضائیه و هم قوه اجرائیه. از سوی دیگر روشن است که یک نفر نمیتواند مباشرةً و مستقیما تمام این امور را انجام دهد بلکه باید از دیگران کمک بگیرد. و اساسا با همین یاری و نصرت امّت است که خود امت رشد میکند.
🔹ولی فقیه برای قوه قضائیه فردی را منصوب میکند که بر اساس ضوابط و مقررات، باید عمل کند. در رابطه با قوه مقننه هر چند به آن مجلس «قانونگذاری» میگوییم اما این تعبیر، تعبیر دقیقی نیست. چون برخی میگویند قانون را خود خداوند جعل کرده و قوه مقننه که در مقابل خدای متعال نمیتواند قانونگذاری نمیکند.
🔹حضرت امام(ره) در کتاب ولایت فقیه میفرماید باید به مجلس بگوییم «مجلس برنامهریزی». این سخن دقیقی است پس مجالس کارشان برنامهریزی و ریلگذاری برای قوه مجریه است. لذا مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است چون اگر برنامهها خوب طراحی شوند، دولت چارهای ندارد باید طبق آنها عمل کند. به خصوص اگر مجلس قوی باشد و نظارت بر دولت داشته باشد که به آن برنامهها و طرحها عمل کند.
🔹بنابراین در حکومت اسلامی مجلس و سایر قوا برای این هستند که به ولی فقیه کمک کنند و او را نصرت نمایند. و ولی فقیه هم دنبال آن است که امت را در مسیر هدف نهایی و غایی از خلقت انسان حرکت دهد و سعادت دنیا و آخرت آنها را تامین کند.
🔹برنامهریزی نیز در هر جامعهای سه بُعد دارد؛ فرهنگ، سیاست و اقتصاد. البته در اینجا بینشها و جهانبینیها در نظامبخشی به این ابعاد جامعه بسیار تاثیر دارند. یعنی اگر بینش، بینش مادی بود اقتصاد را در راس قرار میدهد، سیاست و فرهنگ را ذیل اقتصاد تعریف میکند اما اگر تفکر، تفکر الهی بود، فرهنگ را اصل قرار میدهد، سیاست و اقتصاد را ذیل فرهنگ تعریف میکند.
🔹یکی از اشتباهاتی که برخی افراد در کشور ما مرتکب میشوند این است که تصور میکنند فرهنگ، سیاست و اقتصاد مستقل از هم هستند در حالی که این اشتباه است. چون فرهنگ جدای از سیاست و اقتصاد، تحقق عینی ندارد. انسان این مشکل را در برخی از برنامهریزیها و عملکردها میبیند.
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشهورزی
🔺موضوع: ویژگیهای نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه
🔻حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم
#بخش_سوم
🔹بهترین صورت برای اینکه بدانیم نماینده اصلح چه کسی است، سخنان خود ولی فقیه در این زمینه است که بر اساس آنها باید تصمیمگیری شود. چون این نماینده قرار است ناصر ولی فقیه باشد و کمک بدهد اهداف ولی فقیه محقق شوند لذا خود ولی فقیه بهتر میداند چه کسانی به درد این مسوولیت میخورند. به همین جهت فرمایشات ولی فقیه را باید مرتب تکرار کنیم تا تبدیل به گفتمان شوند.
🔹به نظر بنده قانون مربوط به انتخابات باید اصلاح شود چون ضوابطی که برای نمایندگان مشخص کردند، ضوابط حداقلی است. برای کسی که قرار است در نظام اسلامی داخل مجلس برود، شرایط برای او باید بسیار سختتر از این باشد. برخی شرایط نمایندگی در حال حاضر، شرایط دم دستی و ابتدایی است در حالی که قرار است این فرد ناصر ولی فقیه باشد که لازمه آن این است که این فرد انسان بزرگی باشد.
🔹انسانهای ضعیف که وارد مجلس میشوند، طبیعتا قانون ضعیف هم تصویب میکنند. پس در گام اول باید قانون انتخابات اصلاح شود تا انسانهای قوی وارد مجلس شوند که قوانین قوی و جامع تصویب شود تا بعدا نارضایتیها پیش نیاید. در این زمینه طرحهایی هم توسط برخی بزرگان مانند مرحوم علامه مصباح مطرح شده که طرحهای خوبی است و باعث رشد جامعه میشود.
🔹به دلیل همین مشکلات و کاستیها، ولی فقیه اکنون علاوه بر شورای نگهبان، یک هیات نظارت هم از مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داده است که وقتی قرار است طرح یا لایحهای در مجلس بررسی شود، هیات نظارت بررسی کند ببیند آیا این طرح یا لایحه با سیاستهای کلی نظام سازگار است یا خیر؟ که اگر سازگار نیست آن را کنار بگذارند.
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰مطالب مطرح شده در هشتمین جلسه اندیشهورزی
🔺موضوع: ویژگیهای نماینده شایسته و نقش آن در نصرت ولیّ جامعه
🔻حجتالاسلام و المسلمین غلامرضا مهدوی استاد حوزه علمیه قم
#بخش_چهارم
🔹نماینده ولو اینکه از یک حوزه انتخابیه رای آورده است اما در داخل مجلس، برای کل کشور تصمیم میگیرد. اما برخی از افرادی که انتخاب میشوند سطح مجلس را در حد شورای شهر پایین میآورند و خواستههای محلی و شهری خودشان را دنبال میکنند.
🔹اولین شوون و وظیفه نماینده بررسی لوایح و طرحهاست که باید دقیق آنها را بررسی کند تا آنها در نهایت دقیق و پخته شوند. نماینده شایسته کسی است که توانایی بررسی لوایح و طرحها را داشته باشد، برای آن وقت بگذارد. دومین شان نماینده، نظارت بر مصوبات مجلس است که باید بررسی کند آیا دولت به طور صحیح به آن مصوبات عمل میکند یا خیر؟
🔹هر قدر نماینده مجلس به وظایف خود بیشتر عمل کند، بیشتر در مسیر اهداف انقلاب است و ولی فقیه را بیشتر نصرت میکند. مجلس باید در تراز انقلاب اسلامی باشد و منویات ولی فقیه را انجام دهد. حتی شاید بتوان گفت اگر مجلسی باشد که در برخی امور خلاف فرامین رهبری عمل کند، این خلاف شرع هم است. به لحاظ فقهی و شرعی، شان نماینده این است که باید در خدمت ولی فقیه باشد. نمایندهای که در خدمت ولی فقیه نباشد، خنثی و بیاثر که نیست بلکه در خدمت اهداف غیر ولی فقیه است و این اشکال شرعی هم دارد.
🔹ویژگی بعدی نماینده اصلح، تدیّن و تقوا و پاکدستی است. اگر نماینده اهل دنیا و تجملات باشد، چشمش را بر نظارت دقیق میبندد. انجام کارهای بزرگ با تجملات نمیسازد. کسانی که کارهای بزرگ انجام میدهند، تعلقاتشان به دنیا کم است. حضرت امام(ره) درباره مرحوم مدرس میفرماید: مدرس وارسته بود، وابسته نبود. نمایندهای که دنبال جاه و مقام و جمع مال دنیا باشد، به درد مجلس نمیخورد. لذا تعهّد و تدیّن واقعا مهم است.
🔹نکته بعد موضوع تخصص نماینده است. باید ببینیم این تخصص آیا به درد نظام اسلامی میخورد یا خیر؟ این تخصصها گاهی تا بخواهد در خدمت اهداف ولی فقیه قرار بگیرد، کار دارد. سال 89 سفری که رهبری به قم داشتند سخنانی مطرح کردند که در همین رابطه است. ایشان در آن سخنان به صراحت میفرمایند علوم انسانی کنونی که با مبانی و جهانبینی غربی است، مضر است. در سخن دیگری در همان سفر، ایشان درباره علوم انسانی موجود، تعبیر «ذاتا مسموم» را به کار میبرند و میفرمایند: این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است.
🔹الان مشکل ما در نظام اسلامی همین است، ریشه مشکل این است. بنابراین نمایندهها باید اساسا با مبانی اسلامی آشنا باشند و حتی به ذهن میرسد که نمایندهها لازم است یک دوره آشنایی با مبانی معرفتی اسلام را بگذرانند و با مباحث آشنا شوند. البته از اساس باید نظام تعلیم و تربیت ما به شکل ریشهای اصلاح شود و در خدمت اسلام قرار گیرد.
🔹ویژگی دیگر نماینده اصلح این است که بینش نماینده باید بینش تمدنی باشد. بینش او نباید در حد شهر و منطقه خودش باشد بلکه باید بداند در دنیا چه خبر است و نگاه تمدنی داشته باشد.
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe
🔰 کتاب «ملیگرایی در ایران و نسبت آن با انقلاب اسلامی» به همت موسسه معیار اندیشه و به قلم حجتالاسلام محمد ملکزاده عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ رسید.
✍️ امروزه یکی از مسایل اساسی در جوامع اسلامی به ویژه جامعه مذهبی ایران، تعامل دین با ناسیونالیسم و ارتباط اندیشه دینی با اندیشه ملیگرایی است. بیتردید ایرانیان که از احساسات عمیق دینی و شیعی برخوردارند، تعلق خاطری نیز به میهن و وطن خویش دارند.
🔹این کتاب ضمن جمع میان این دو مسئله از دیدگاه اسلام، درصدد اثبات این ادعا است که اگر در تعیین حدود ملیت ایرانی، عنصر آریایی اساس و محور قرار گیرد، نتیجه، تحقق همان خواستههای استعمار و خوابهای پریشانی خواهد بود که قدرتهای غربی برای جوامع اسلامی از جمله جامعه مذهبی ایران دیدهاند.
🔹زیرا پیامد این احساس با خط مشی ملی و سیاسی خاص خود، از یکسو جدایی از ملل اسلامی غیر آریایی و از سوی دیگر گرایش به سمت اروپا و غرب و حرکت در جادهای است که استعمار در مسیر اهداف خود برای ملتهای مسلمان از جمله ملت ایران هموار نمودهاند.
🔺این کتاب با قیمت پشت جلد ۲۵۰ هزار تومان به چاپ رسیده که با تخفیف ۲۵درصد عرضه خواهد شد.
◀️ برای سفارش خرید پیام بگذارید: @mmfm60
⚛️ موسسه معیار اندیشه
🆔 @meyare_andishe