📣 #انعکاس| آخرین گام رهایی
🔸منبر دهه اول محرم
🔹 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان
➖از شب اول محرم➖ ساعت ۲۰:۴۵ ➖ تهران➖ بزرگراه شهید چمران➖ پل مدیریت ➖دانشگاه امام صادق (ع)➖
📌پخش زنده (در صورت آنتندهی):
📎 aparat.com/panahian_ir/live | تصویری
📎 aparat.com/panahian_Audio/live |صوتی
🖥 پخش تلویزیونی خلاصۀ سخنرانی، هر روز حوالی ۱۸:۰۰، از شبکه افق
#حکمرانی_مردمی
#مردمیسازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫️ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
🔸 ۱۲ شب منبر با موضوع امامت امت در جبهه حق از رسانه حکمرانی مردم
به مناسبت فرا رسیدن ایام نهضت عاشورایی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
✍ تهیه و تنظیم: حجت السلام والمسلمین ولوی
موضوعات: 👇
۱. دو گانه صحیح در نبرد کربلا
۲. حق یا باطل ؟ راه سومی نیست
۳. معیار جریان حق، اهداف جریان حق
۴. ارتباط تحولات عالم و اراده مردم
۵. محور حرکت جریان حق (امام - امت) است
۶. مبانی نقش مردم در آیات
۷. امامتِ امت
۸. همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات)
۹. همراهی امام با امت ۲ (شرکت در خطای جمعی)
۱۰. همراهی امام با امت ۳ (مدیریت ولایی و مظلومیت امام)
۱۱. جایگاه مردم در مدیریت طاغوت
۱۲. وظایف و نقش مردم
#امامت_امت
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
💠 جلسه اول: دوگانه صحیح در نبرد کربلا
یکی از نکات مهمی که واقعه کربلا را یک واقعه هویتساز قرار داده، تصویر دقیقی است که عرصه نبرد کربلا از جبهههای درگیری نشان میدهد.
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین مسلمانان و غیر مسلمانان نیست!
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین نمازخوان متدین و غیر نمازخوان و غیر متدین نیست! (البته تدین با آن تصویری که ما از تدین داریم)
🔻 صحنه درگیری در واقعه کربلا، صحنه درگیری بین شیعه و غیر شیعه نیست!
🔹 اگر بگویید که بحث اسلام و غیر اسلام است باید گفت سیدالشهداء وهب نصرانی بیابان نشین را به سپاه خودش راه میدهد ولی بسیاری از بزرگان و علما و فقهای اسلامی، به سپاه حسین بن علی (ع) راهی ندارند.
🔹 اگر بگویید که بحث نمازخوان و غیر نمازخوان است باید گفت آن طرف میدان هم نماز جماعت برگزار میشود. نقل صریح است که لشکر حر بن یزید به سیدالشهدا (ع) اقتداء کردند. امام سجاد (ع) میفرمودند در مقابل ما در کربلا ۳۰ هزار نفر بودند که همگی خودشان را از امت پیامبر میدانستند. در مقاتل نوشتهاند: در آن لحظه ای که عمر سعدملعون میخواست دستور حمله بده، گفت: یا خَیْلَ اللّهِ ارْكَبی وَ بِالْجَنَّةِ اَبْشِری.
بعد شهادت سیدالشهدا، در کوفه ۵ مسجد به یُمن شهادت مولا ساختند. (مساجد ملعونه)
🔹 اگر بگویید که بحث شیعه و غیر شیعه است باید گفت یکی از بزرگترین یاران سیدالشهداء که امام حسین (ع) به طور ویژه او را دعوت کرد و او مشتاقانه همه خانواده و ثروت هنگفت خودش را رها کرد و به سیدالشهداء پیوست کسی است که پیشتر عثمانی مذهب است! یعنی در دوگانه بین امیرالمؤمنین (ع) و عثمان بن عفان خلیفه سوم، طرف عثمان را میگرفت. (البته بعدها به سپاه امام مجتبی پیوست) او کسی نیست جز زهیر بن القین.
🔸جبهههای درگیری در کربلا رو اشتباه نفهمیم.
دقیقترین تعبیر در مورد دوگانه نبرد در کربلا چیزی نیست جز نبرد حق و باطل.
یک دوگانه کاملاً قرآنی ...
⭕ یک نکته برای رفع شبهه:
منظور تنقیص نماز و شیعه و... نیست.
دینی که خداوند میپذیرد، اسلام است.
مکتبی که میپذیرد شیعه است.
اولین چیزی که خداوند میپرسد، نماز است.
مسئله این است که خداوند متعال در قرآن به دنبال احقاق حق و ابطال باطل است.
🔅 لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ
🔅 لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ
آنگاه این هدف و تحقق این هدف روی شیعه و سنی سوار نشده، روی دوگانه مسلمان و غیر مسلمان سوار نشده.
🔹 اگر کسی یک دوگانهای را ایجاد کند و بپرسد که «یک مسلمان اهل نماز، روضه، حج، زکات، خمس، با اخلاق مهربان و نماز شب خوان، فقط ملحق به جریان حق نشده باشد در نسبت با یک غیرمسلمانی که در جبهه حق مشغول تلاش و فعالیت است...» چه پاسخی باید بدهیم؟
در آیه ۶۲ سوره بقره در وسط درگیری با اهل کتاب، خداوند میفرماید:
🔅 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
مگه اینها نباید بیایند مسلمان بشوند؟ چرا ولی علت دعوتشان به اسلام چه چیزی بوده است؟ اون جوری نماز نخوانند و این جوری بخوانند؟ به جای تفیلا (نماز یهودیها) صلاة به جای بیاورند.. دعوا اصلا این موارد نیست...
سوره مائده را ببینید:
وقتی اسلام به استقرار و اوج خودش میرسد و هیمنه دارد، خداوند میفرماید:
🔅 وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ
(آیات قبلیاش هم درباره یهودیها، همین را میگوید)
🔹 تمام حرف این است که کربلا دوگانه حق و باطل است. به خاطر همین است که همه جور آدم را به خودش جذب میکند!
اربعین رفتهاید؟
انسانها در کربلا تمام آرمانهای خودشان را میبینند. شکوه و پاکی حق را میبینند، پستی و نجاست باطل را میبینند.
باید تلاش کرد، به این جریان پیوست...
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #بازتاب| مردم آمده بودند
🔸گفتگو پیرامون مشارکت مردم در حل مسائل کشور
🔸مردم گفتند نقش ما چیست؟
🔸مردم ۸۰ برابر دولت هزینه کردند.
🔹 با حضور:
مهندس محمدعلی حیدری دلگرم
عضو هیئت مدیره کانون سنگر سازان بیسنگر
دکتر محمدعلی شم آبادی
رییس هیئت مدیره کانون سنگر سازان بی سنگر
#هم_عهدی
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه دوم: حق یا باطل؟ راه سومی نیست
🔹 در عرصه کربلا تصویری دقیق از دوگانه قرآن وجود داره که همین باعث میشود فارغ از اعتقادات و عملکرد، اقشار مختلف، کربلا و قیام سیدالشهدا (ع) را آرمان خودشان ببینند.
این دوگانه، دو گانه حق و باطل است.
میتوان گفت تمام وقایع قرآنی و تمام درگیریهایی که در قرآن به تصویر کشیده شده است، همه و همه در قالب نبرد تاریخی حق و باطل است.
🔹 از خلقت انسان و تقابل با ابلیس بگیرید تا جریان هابیل و قابیل تا برسد به انبیای دیگر مثل نوح (ع)، ابراهیم (ع)، بنی اسرائیل تا پیغمبر اسلام (ص) (درگیری با مشرکان، اهل کتاب، اعراب، منافقان و ...)
همه این موارد در قرآن برای این است که
🔻 یک حقی است و یک باطلی است
🔻 یک نور است و یک ظلمات است
🔻 یک ولایت الله است و یک ولایت طاغوت است
🔻 یک حزب الله و یک حزب الشیطان است.
همه اینها تعابیر مختلفی است که در مورد این تقابل در قرآن وجود دارد.
عرصه قیام سیدالشهدا هم قیام جریان حق علیه باطل است.
▫ مثال اول: حضرت در پاسخ به نامه حبیب و سلیمان صرد و رفاعه، یک جمله از نامه خودشان را برایشان میفرستد و میفرمایند: این یک جمله شما ارزش دارد و خوب است!
🔅 وَ قَدْ فَهِمْتُ كُلَّ الَّذِي اقْتَصَصْتُمْ وَ ذَكَرْتُمْ وَ مَقَالَةُ جُلِّكُمْ أَنَّهُ لَيْسَ عَلَيْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ يَجْمَعَنَا بِكَ عَلَى الْحَقِّ وَ الْهُدَى
▫ مثال دوم: ولید حاکم مدینه از طرف یزید ملعون مأمور میشود تا از حضرت بیعت بگیرد. به حضرت میگوید که یزید امر کرده که بیعت کنید.
حضرت میفرمایند ما خاندان عترت هستیم، (بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ) در مقابل چه کسی دارد ادعای خلافت میکند! یزید! رجل فاسق، شارب الخمر، قاتل النفس، معلن بالفسق
اصلا این دو با هم جمع نمیشوند... مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ، نه اینکه من بیعت نمیکنم، نه! مثل من با مثل یزید نمیتواند بیعت کند.
🔹 اینجا حضرت دوگانه اصیل حرکت خودشون مطرح میکنند.
این دوگانه حق و باطل شاکله اصلی قیام عاشوراست.
که دوگانه قرآن است
🔅 قال أبو جعفر يا خيثمة القرآن نُزِّل أثلاثا ثلث فينا و في أحبائنا، و ثلث في أعدائنا و عدو من كان قبلنا و ثلث سنة و مثل
🔻 یک سوم در مورد جریان حق
🔻 یک سوم در مورد جریان باطل
🔻 یک سوم هم سنتهای جاری در این تقابل، روابط این دو جریان
بعد امام صادق ع فرمودند این تقابل همیشگی است:
🔅 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الدِّينَ دَوْلَتَيْنِ دَوْلَةَ آدَمَ وَ هِيَ دَوْلَةُ اللَّهِ وَ دَوْلَةَ إِبْلِيس
اما نکته مهمی که قرآن اشاره می کند این است که:
🔅 فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلال (۳۲ یونس)
این یک قاعده مهم و اساسی است. یا حق یا باطل راه سومی وجود ندارد.
🔹 تمام زندگی بشریت، (هر جای این عالم با هر اعتقاداتی) در میان این تصمیم خلاصه میشود: که با حق خواهی بود یا با جریان باطل؟ راه سومی نیست.
گوشه بشینی و دخالت نکنی ، نداریم.
به هر میزان که اندیشه ما به دوگانه حق و باطل نزدیکتر شود، قرآنیتر میشویم.
🔹 معیار نهایی در سنجش خوبی و بدی همین است: حق و باطل است
اگر میخواهید یک فردی را قضاوت کنید، همان اول مبتنی بر چهره، حجاب و نمازش و ... قضاوتش نکنید،بلکه ابتدا ببینید کدام جبهه است؟
🔻 اگر در جبهه حق باشد، اگر خراب کاریهایی هم داشته باشد، درست میشود
🔻 اما اگه در جبهه باطل باشد، هزار رکعت نماز هم در هر شبانه روز بخواند، آخرش خیر نمیشود!
✍تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
ماهنامه فناوری شهروندی.pdf
31.92M
📄 #معرفی_مقاله| فناوری شهروندی
🔸 ماهنامه فناوری شهروندی
اندیشکده شفافیت برای ایران
#فناوری
#مردمی_سازی
#مشارکت_مردم
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| به عشق حسین (ع) میبخشم
🔸پویشی است برای بخشیدن و بخشیده شدن.
🔸 برآنیم تا به همت مردم عزیز و صلح یاران سراسر کشور، به حرمت امام حسین(ع)، صلح، بخشایش و گذشت را گسترش دهیم.
📌 جهت کسب اطلاعات بیشتر:
Sabr.ir
#قوه_قضائیه
#ستاد_ملی_صبر
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه سوم: معیار جریان حق، اهداف جریان حق
🔹 آن چیزی که عاقبت به خیری را برای انسان تضمین میکند، اتصال به جریان حق است.
اگر این نسبت مشخص نشود، معلوم نیست که اعمال خوب انسان نتیجهبخش باشد.
سؤالی که در این جا مطرح میشود آن است که راه تشخیص حق از باطل چیست؟
🔻 چون اتفاقی که میافتد تلبس حق بالباطل است
🔻 باطل چون ذاتاً قبیح است، همیشه در لباس حق میآید.
🔻 زشتترین معصیتها در دنیای مدرن با پشتوانه علم و تحقیقات دانشگاهی انجام میشود.
راه قرآن برای انفکاک و جدایی حق از باطل «بیّنه» است:
دلیل روشن است
بیّنه یعنی چی؟ یعنی چیزی که اگر آمد، دیگر بعد از آن، هیچ دلیلی قابل قبول نیست.
🔅 لَمْ يَكُنِ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ
اجمالا باید گفت وقتی که بیّنه بیاید، کفر و ایمان از هم جدا میشوند. در واقع انفکاک اهل کفر از اهل ایمان است.
🔹 حالا مسئله اصلی این است که آن بیّنهای که بین جریان کفر و جریان ایمان جدایی میاندازد و حق و باطل را مشخص میکند چیست؟
🔅 رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً
🔹 دلیل روشنی که حق و باطل را تبیین میکند و ملاک حق بودن یا باطل بودن است، ولی خداست.
زمانی که پیامبر بیاید، آن زمان خطوط اصلی مشخص میشود.
در نسبتی که مردم با ولی خدا میگیرند خطوط اصلی مشخص میشود.
🔅 كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فيمَا اخْتَلَفُوا فيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فيهِ إِلاَّ الَّذينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ
🔹 کسی که میخواهد جریان حق را بشناسد، باید خط ولایت را بشناسد و نسبت صحیحی با خط ولایت برقرار کند. حالا ممکن است یک جایی خطا کند؛ بعداً باید برای آن یک کاری کرد.
مهم این است که از خط ولایت خارج نباشد و رابطهاش (ولو رابطه قلبی، حتی اگر رابطه عملی هم نباشد) را با ولی خدا محکم کند.
🔹 در قرآن روی رابطه قلبی هم تأکید شده است و گفته شده که رابطه قلبیتان هم باید در جریان حق باشد.
🔅 قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى
در نقطه مقابل
🔅 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِياءَ، تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِما جاءَكُمْ مِنَ الْحَقِّ ، يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً في سَبيلي وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتي تُسِرُّونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِما أَخْفَيْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ
🔹 پس شاخص اصلی در جریان حق، شخص ولی خداست.
این همون چیزی است که شیعه را از سایر مذاهب جدا میکند.
🔹ما قصد تبیین جریان حق را نداریم.
بحث ما پیرامون نقش مردم در حاکمیت حق است.
آنچه که تا الان مطرح شد، مقدمهای بود برای این که جایگاه بحث تبیین بشود.
🔹 حق و باطل مهمترین دوگانه بشریت است.
بعد از آن که ما به جریان حق منتسب شدیم، مهمترین مسئله این است که وظیفه ما در این جریان چیست؟
قبل از پاسخ به این سوال، لازم است بدانیم، مقصد جریان حق کجاست؟
بالاخره خداوند متعال فرموده است:
🔅 لیحق الحق و یبطل الباطل
🔅 جاء الحق و زهق الباطل
یعنی در این درگیری همیشه حق پیروز است.
مقصد جریان حق یک هدف بسیار بسیار بزرگ است.
از اول خلقت تمام فراز و نشیبها برای تحقق آن هدف است.
آن هدف چیست؟
اقامه دین، اظهار دین علی الدین کله
🔅 هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
🔅 شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسى أَنْ أَقيمُوا الدِّينَ
این حرف بسیار مهم است.
یعنی هر مکتبی، هر تفکر غیر از تفکر توحیدی باید کنار گذاشته شود. در اقتصاد، فرهنگ، سیاست، روابط اجتماعی، سبک زندگی و...
ادامه دارد... 👇
🔹 هدف بزرگ است، اما باید بشود.
خدای متعال فرموده «و لو کره الکافرون» هر کسی نخواهد مهم نیست، همین که منِ خدا آن را بخواهم، پس باید بشود.
و این خواهد شد عزیزان...
اساساً فلسفه انتظار و مسئله ظهور همین است. روز فرج یعنی روز تحقق حق...
🔹 حالا یک نفر نیاید این وسط بگوید مگر میشود؟
🔻 این همه جریان باطل با قدرت اقتصادی آنچنانی که نبض تمام بازارها ر در دستش دارد..
🔻 قدرت سیاست آنچنانی که هر جایی بخواهد فتنه به پا میکند..
🔻 قدرت رسانهای آنچنانی که...
🔻 قدرت تکنولوژی فلان و بهمان...
🔻 قدرت نظامی اینجور و اون جور ...
قرآن میفرماید ابداً این جلوههای پوشالی قدرت طاغوت و قدرت باطل، شما را ناامید نکند
باطل در نگاه قرآن مثل کف روی آب میماند:
🔅 أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةُ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَ مِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فىِ النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَ أَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فىِ الْأَرْضِ كَذَالِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ
🔸 خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر درّه و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش [سیلابی] جاری شد، سپس سیلاب، کفی پُف کرده را به روی خود حمل کرد، و نیز از فلزاتی که برای به دست آوردن زینت و زیور یا کالا و متاع، آتش بر آن میافروزند، کفی پُف کرده مانند سیلاب بر میآید؛ این گونه خدا حق و باطل را [به امور محسوس] مَثَل میزند. اما آن کفِ [روی سیل و روی فلز گداخته در حالی که کناری رفته] به حالتی متلاشی شده از میان میرود، و اما آنچه [چون آب و فلز خالص] به مردم سود میرساند، در زمین میماند. خدا مَثَلها را اینگونه بیان میکند [تا مردم در همه امور حق را از باطل بشناسند.]
🔅 أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كلَِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ(24) تُؤْتىِ أُكُلَهَا كلَُّ حِينِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(25) وَ مَثَلُ كلَِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ(26 ابراهیم)
کسی با اندیشه قرآن زندگی کند ابداً تحت تأثیر این مظاهر قدرت در طاغوت نمیشود.
اما سؤال اصلی بحث این است که نقش توده مردم در این هدف بزرگ چیست؟
🔻 خب ما عرض کردیم که محور اصلی این جریان ولایت است.
🔻 حق کجاست؟ حق جایی است که ولی خدا باشد.
🔻 اما آیا ولی خدا مأمور اقامه حق است؟
🔻 نقش مردم در اقامه حق چیست؟
این سؤال اصلی بحث ماست که باید مقداری رویش تأمل بکنیم.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom