eitaa logo
حکمرانی مردم (استان سمنان)
295 دنبال‌کننده
935 عکس
245 ویدیو
56 فایل
مسئله اصلی، کلید اصلی اینجاست. حضور مردم در همه مسائل حل کننده مشکلات است و حضور مردم هیچ جایگزینی ندارد. راه ارتباطی: @hokmrani_mardom_ostan_semnan #حکمرانی_مردم #مردمی_سازی
مشاهده در ایتا
دانلود
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه چهارم: تحولات عالم به رفتار مردم وابسته است 🔹 لازم است ابتدای بحث این نکته تذکر داده شود که از این جهت بحث اعتقادی گفته می‌شود که بدانیم بحث نقش مردم در حاکمیت حق، یک بحث منبری و خطابه‌ای صرف نیست که بخواهیم جو بدهیم و تشویق کنیم بلکه کاملا مبنای توحیدی و تکوینی دارد. 🔹 یکی از کلیدواژه‌های مهم و اساسی در قرآن در مورد ربوبیت خداوند متعال، سنت است. به صورت خیلی خلاصه باید گفت، سنت‌های الهی، سازوکار تحقق ربوبیت خداوند است. خداوند متعال در جای جای قرآن می‌فرمایند که ما بر اساس سنت‌ها عمل می‌کنیم. در مباحث توحید گفته می‌شود که تمام تأثیر و تأثرات عالم، همه از جانب خداست. آن قدر جنبه ربوبی پروردگار مطلق و محیط است که جایی برای نقش‌آفرینی احدی غیر از او باقی نمی‌ماند. اگر از این منظر به آیات قرآن توجه شود، آدم متعجب می‌شود. 🔻 هیچ کسی حق شفاعت ندارد 🔻 در بحث ولایت میفرماید: فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ 🔻 علم غیب فقط برای خداست: إنَّما الغَیْبُ للِهِ 🔻 تا جایی که پیامبر(ص) می‌فرمایند: وَ إِنْ أَدْرِي أَ قَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ ما تُوعَدُونَ 🔹 شاید به همین جهت است که برخی از مذاهب نسبت به مسئله ولایت، شفاعت و امامت دچار سوءبرداشت‌های اعتقادی هستند؛ زیرا آن قدر بیانات خداوند در قرآن هیمنه دارد که می‌گویند: 🔻 شفاعت غیر خدا نداریم 🔻 ولایت غیر خدا نداریم 🔻 علم غیب فقط برای خدا ... ❌ آنقدر این ربوبیت عظیم، محیط، مهیمن و مسلط هست که برخی به اندیشه‌های جبری افتادند و می‌گویند که ما هیچ اثر و نقشی در مسائل نداریم! در نتیجه در مسائل اجتماعی کناره‌گیر می‌شوند، در مسائل اعتقادی دچار شبهه می‌شوند و تبعات دیگر... زمانی که خبر شهادت سیدالشهدا (ع) به برخی رسید: گفتند این اراده خداونند بوده و ما کاری نمی‌توانستیم بکنیم❗ 🔹 ربوبیت مطلق درست است اما یک نکته اساسی در فهم این ربوبیت وجود دارد و آن نکته این است که خداوند متعال اساس تحولات این عالم را (حتی ربوبیت خودش را) مبتنی بر رفتار مردم قرار داده است که اسم آن می‌شود سنت‌های الهی. سنت خدا یعنی چی؟ 🔻 راه و روش ثابت خداوند در تعامل با مخلوقات خواهد بود. در تدقیق این مفهوم باید اینچنین گفت: حوادث مختلف عالم بر اساس قواعد و ضوابطی ثابت در جریان است که این قوانین ثابت، شامل تمام ضوابط فردی، اجتماعی، تاریخی، مادی، معنوی و ... می‌شود. در این میان نحوه تعامل خداوند با جامعه بشری (با اوصاف مختلف) بر اساس ضوابطی معین است. یعنی اگر فرد یا جامعه‌ای دارای وصفی خاص باشد، خداوند متعال نیز بر حسب آن وصف تعامل خاصی با فرد یا جامعه خواهد داشت که تمام این گزاره شرطی در ادبیات قرآن «سنن الهی» گفته می‌شود. از آن جایی که خداوند، رب مطلق است، سنن الهی نیز ذیل ربوبیت الهی تعریف می‌شود. به بیان دیگر، سنن الهی در حقیقت همان روش ربوبیت خداوند در تعامل با فرد و جامعه، با توجه به اقتضای فرد و جامعه است. مثال: ▫ به هر اندازه که جامعه ایمان داشته باشد، خداوند به همان درجه از ایمان نگاه می کند و سنت‌های مربوط به همان درجه از ایمان جاری می‌شود. ▫ سنت‌های دوره حاکمیت دینی با دوره حاکمیت غیردینی فرق می‌کند. ▫ در حال جهاد باشید یا در حال سازش، سنت‌ها فرق می‌کند. ▫ اهل استقامت و صبر باشید ولی کم باشد یا زیاد باشد، سنت‌ها فرق می‌کند. 🔹 خلاصه حرف این است: فارغ از اینکه بحث جریان حق و باطل رو داشته باشیم، تکویناً عالم و تحولاتش به رفتار خود ما بستگی دارد. ادامه دارد... 👇
جریان ربوبیت مطلق روی رفتار خود (ناس) را در آیات قرآن مشاهده کنیم. 🔅 لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ برای انسان نگهبانانی است که از پیش رو و پشت سر او را حفظ می‌کنند، از امر الهی. امر الهی جریان دارد، این ربوبیت مطلق هست ولی این که کدام امر الهی، کدام جریان محقق بشود این بر عهده خود شماست. (ادامه رو ببینید) 🔅 إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ شما هر تغییری داشته باشید، خدا هم روی همان موج تغییر می کند. 🔅 وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ این بخش هم به نظر می‌آید که برای آن حالتی است که قومی تغییر سوء دارد. این یک آیه ، آیه دیگر: 🔅 ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‏ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليم 🔻 «لم یک»: یعنی آیا خدا قدرت ندارد؟ نه، بلکه خدا روی یک سنتی عمل می‌کند. خدا تغییر نمی‌دهد و نعمت را نمی‌گیرد مگر اینکه خودشان تغییر کنند و اقتضاء و شرایط برخورداری اون نعمت را از دست بدهند. یک مثال دیگر که خیلی خوب نشان می‌دهد که به چه میزان، ریز رفتارهای ما در جریان سنت‌های الهی اثرگذار است: 🔅 يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ 🔅 الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَ عَلِمَ أَنَّ فيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ 🔹 اگر استقامت کم بشود و ضعف نشان بدهید، خداوند تخفیف میدهد، تخفیف منفی! یعنی نصرت خدا از ۱ به ۱۰ تبدیل می‌شود به ۱ به ۲❗ از این مثال‌ها در قرآن خیلی زیاد است که نشان می‌دهد نقش مردم و انسان‌ها در تحولات عالم (نه فقط جریان حق) یک نقش تعیین کننده است. ذیل ربوبیت خداست ولی تعیین کننده است. در جلسه بعدی این قاعده را در بستر جریان حق بررسی خواهیم کرد؛ که اگر امت نباشد، امام هیچ کاری نمی‌کند. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 | رهایی مشتری ندارد! 🔸امروز برای استخدام، و عضو هیئت علمی و اسیر بروکراسی اداری شدن، که خلاقیت را می‌سوزاند، سر و دست می‌شکنند! 🔹 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان شب سوم محرم، هیات میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع) 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه پنجم: محور حرکت امام امت است 🔹 شاخصه اصلی جریان حق در طول تاریخ شخص ولی خداست که مظهر تجلی ولایت الهی است. تمام ارکان دین با وجود اهمیت‌شان، همه مدیون ولایت هستند. 🔻 نماز مدیون ولایت هست. اوج نماز جایی است که انسان از کانال ولی خدا نمازش را بالا بفرستد. 🔻 مقصود حج، ولی خداست. تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام این کلام رسول خداست که ولایت اصل و پایه دین است. 🔹 هر چه قدر شما در عبادات و اعمال دینی رشد کنید، حال خوب داشته باشید، کثرت نماز، کثرت روزه و...، اگر به معرفت امام و ولی خدا نرسیم، اگر در عصر خودمان نتوانیم به مسیر ولی خدا متصل بشویم، بی‌تعارف باید گفت که هیچ بهره‌ای از دین نمی‌بریم. ولایت اصل و اساس است. اگر نسبت‌مان را در دوره فعلی با ولی خدا مشخص نکنیم معلوم نیست عاقبت‌مان خیر باشد یا نه! 🔹 البته بحث ما پیرامون ولایت نیست. ما می‌خواهیم در مورد نقش مردم در جریان حق صحبت کنیم. چرا به مسئله ولایت اشاره شد؟ به خاطر یک نگرانی! نگرانی از چه چیزی؟ از اینکه اهمیت فوق‌العاده مسئله ولایت، روی نقش مردم سایه بندازد! وقتی می‌گوییم محور جریان حق، ولی خداست، نگرانی‌ای که وجود دارد این است که مردم فکر کنند این محوریت در حرکت رو به جلوی جریان حق هم با امام است! ⭕ این فهم، یک اشتباه بسیار بسیار ناگوار است که ما گمان کنیم حرکت امام محور است❗ 🔹 اینجا دو مسئله متفاوت وجود دارد که نباید اشتباه بشود. یک بار شما می‌گویید که من جریان حق را از کجا پیدا کنم❓ علم جریان حق دست چه کسی است❓ 🔻 در پاسخ به این سؤال شما، باید گفت امام. آن کسی که در غبار و ظلمت می‌تواند راهنمای راه باشد، امام است. نمازی که بر محور ولی خدا باشد حجی که بر محور ولی خدا باشد اخلاق خوبی که بر محور ولی خدا باشد زندگی ای که بر محور ولی خدا باشد این می‌شود جریان حق. از این جهت محور جریان حق، امام است. 🔹 اما مسئله دوم این است که آیا جریان حق در مسیر تحقق اهدافش، باز هم، امام محور است❓ آیا حرکت جریان حق امام محور است❓ 🔻 اگر امام محور است، چرا تا الان بر جریان باطل غلبه کامل نکرده است؟ 🔻 اگر محور در حرکت ولی خداست، خب، اولین آدم ولی خدا بوده است؛ آخرین آدم هم ولی خداست. همیشه ولی خدا در این عالم حضور داشته است؛ (لولا الحجه لساخت الارض) پس چرا آن هدف محقق نشده است؟ در تاریخ پر است از شکست‌های سنگین جریان حق! این سؤال بسیار مهمی اس.ت 🔹 در پاسخ ما این است که در حرکت جریان حق، امام محور نیست! پس چه چیزی و چه کسی محور است؟ 🔻 محور حرکت جریان حق ترکیب «امام - امت» است. 🔻 جریان حق برای نیل به سوی اهداف خودش، باید به اوج ترکیب طلایی «امام - امت» برسد. 🔹 این نکته را اگر بفهمیم، خیلی از مسائل برایمان قابل فهم می‌شود. ادامه دارد... 👇
▪ مثلا چرا امیرالمؤمنین (ع) در مقابل بسیاری از انحرافات سکوت می‌کند! اساسا چرا رهبر جامعه با برخی انحرافات برخورد نمی‌کند! ▫ آآآآی فلان جا بدحجابیه ▫ آآآآی فلان جا دزدی شده ▫ آآآآی فلان جا بهمان شده ▫ آقای امیرالمؤمنین(ع)، شما چرا برخورد نمی‌کنید؟ ▪ آقای امام سجاد(ع) شما در مدینه زندگی می‌کنید که در همسایگی شما فساد و فحشا جریان دارد و شما چیزی نمی‌گویید؟ قیامی نمی‌کنید؟ ▪ آقای امام صادق (ع)، ما از خراسان آمده‌ایم، شما چرا قیام نمی‌کنید؟ 🔻 می‌دانید چرا امام صادق (ع) جواب‌شان رو ندادند؟ زیرا آن‌ها امت نبودند. امت یعنی جمعی که مقصد واحد دارند و همان هدف به آن‌ها هویت امتی داده است. 🔻 امام صادق (ع) امت نداشتند. 🔻 حضرت صادق (ع) به سُدَیر گفتند اگر من به اندازه این گوسفندها آدم داشتم قیام می‌کردم. سُدَیر شمرد و دید 17 تاست. 🔹 نقش امت در تحقق جریان حق، محور است. • اینکه حالا گفته شد باید یک ترکیب «امام - امت» داشته باشیم، شاید یک مسامحه‌ای هم باشد! وگرنه طبق قاعده‌ای که عرض شد، محور در حرکت، خود مردم هستند، خود امت. ▪ تصور برخی از حرکت جریان حق و نقش ولی خدا در این جریان ، تصورات مارادونایی 😐 می‌باشد. 🔻تصور می‌کنند امام، مارادوناست! خودش توپ می‌گیرد، همه را دریبل می‌زند و بعد، خودش هم گل می‌زند! 🔻 تصور می‌کنند امام، خودش جلو می‌رود! حالا مردم بیایند یا نیایند... 🔻 تصور می‌کنند امام، همه بدعت‌ها را کنار می‌گذارد و مردم از حاکمیت عدل او بهره‌مند می‌شوند!!! ▪ یک دفعه امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی را که آخر شب در ماه رمضان می‌خوانید اشتباه و بدعت است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده! امیرالمومنین می‌فرمایند که صدای برخی از رزمندگان لشکر من درآمد! که تو می‌گویی فلان نماز را نخوانیم؟ مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشوند بنابراین بی‌خیال شدم !!! 🔹 می‌دانید این صحبت یعنی چی؟ یعنی مولا با یک بدعت کنار اومد⁉ بله❗ 🔻 امام که مثل مارادونا عمل نمی‌کند! باید جامعه با او همراه بشود. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه ششم: مبانی نقش مردم در آیات 🔹 این که در حرکت جریان حق، اساساً باید ترکیب طلایی «امام - امت» شکل بگیرد تا جبهه حق بتواند رو به جلو حرکت کند. 🔹 در این ترکیب نکات ظریفی هست: 🔻 مثلاً در مورد نوع رابطه امام با امت، نوع مدیریت ولایی امام ظرافت‌هایی وجود دارد که باید به آن مفصل پرداخت. مثلاً اینکه امامی که باید اطاعت شود، در اطاعت از خودش، اصلاً اجبار به کار نمی‌برد. 🔻 یکی دیگر از ظرافت‌های ترکیب «امام - امت» مسئولیت‌های امت است. اجمالاً عرض کنم که از دل این ارتباط بین امام و امت، یک نوع امامت، یک نوع ولایت برای امت ایجاد می‌شود. یعنی امتی که پای امامش بیاید، در یک لایه خودش تبدیل به امام می‌شود. امت امام، امتی است که امامت می‌کند. 🔹 آنقدر در مورد اهمیت ولایت به ما گفته شده که ما تصور می‌کنیم که بار اصلی حرکت جریان حق، بر دوش انبیاء و اولیاء و ائمه (ع) است. 🔻 مثال بارز این تفکر که ما گمان داریم بار اصلی حرکت جریان حق بر روی دوش امام است، نگاهی است که در عمق نگرش ما نسبت به مسئله ظهور وجود دارد: ▫ ما در مورد ظهور چه می‌گوییم: تا نیایی گره از کار بشر وا نشود. برخی دیگر اگر شاهکار کرده باشند، در مورد نقش‌آفرینی دوران ظهور و محدوده وظایف‌شان را در حد اینکه کمکی بکنیم و... گفته یا نوشته باشند! نه عزیز من! سرداران سپاه حجت ابن الحسن (عج) خودشان تا آخر همه چیز را فهمیده‌اند. آقا صدایش می‌کند و می‌گوید فلانی بیا و اروپا با تو... هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد... 🔹 دقیقاً بر خلاف نگاه ما نسبت به مأموریت و حیطه مسئولیت ولی خدا، قرآن یک نگاه دیگری دارد. در آیات قرآن می‌بینید که خداوند متعال می‌فرماید: یا رسول الله وظیفه تو فقط ابلاغ دین است. 🔅 ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ 🔅 فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ آن جایی هم که دستور می‌دهد به اطاعت از رسول خدا (ص)، انگار اصلاً زوری در میان نیست! 🔅 وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ احْذَرُوا فَإِنْ تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما عَلى‏ رَسُولِنَا الْبَلاغُ الْمُبينُ این موضوع فقط مختص پیامبر اسلام هم نیست❗ 🔹 در سوره اعراف داستان‌های انبیاء مختلف را بیان می‌کند؛ تقریبا در همه این داستان‌ها این عبارت با الفاظ مختلف، هست. زمانی که دشمنان انبیاء پیام انبیاء را قبول نمی‌کنند، انتهای جواب انبیاء و نهایت اقدام آن‌ها چیست؟ 🔅 فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى‏ عَلى‏ قَوْمٍ كافِرينَ برای‌مان سوال پیش می‌آید که یعنی هیچ اقدام دیگری نمی‌خواهید بکنید؟ فقط ابلاغ؟؟؟ خب اینگونه که کاری نمی‌شود انجام داد؟ خب نشود❗ مگه وظیفه امام و ولی خدا این است که حتماً کاری بشود انجام داد؟ خب اینگونه که ایمان نمی‌آروند؟ خب نیاروند! اینگونه که طاغوت و جریان باطل برچیده نمی‌شود؟ خب نشود! 🔹 سوال پیش می‌آید که مگر توحید، عدالت، قسط و... جز اهداف انبیاء نیست؟ مظلومان عالم چه می‌شوند؟ پیاده سازی دین چه می‌شود؟ یعنی پیغمبر نباید دین را پیاده‌سازی کند؟ 🔹 چرا حرف در دهان خدا می‌اندازید؟ پس نقش من و شما چه می‌شود؟ اصلا تو باید بروی و امام را بیاری که کار بشود! 🔹 این نشان می‌دهد که هنوز معرفت‌مان خیلی با ادبیات قرآن فاصله دارد. متاسفانه سازوکار تحقق اهداف حق را در قرآن جستجو نکرده‌ایم. اگه بخواهیم ترکیب طلایی امام - امت را به خوبی در یک آیه نشان بدیم باید به آیه 25 سوره حدید اشاره کنیم. آیه در مورد مراحل اقدام رسولان الهی است. 🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ هر چیزی که برای ابلاغ پیام و تمام شدن حجت پیام هدایت خدا لازم است دست انبیاء داده شد: 🔅 لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ 🔻بینات یعنی ادله روشن؛ آنقدر روشن که اگر یک نفر در عالم به پیام پیامبران ایمان بیاورد، بقیه حق ندارند بگویند که دلیل کافی نداشتیم. (در سوره شوری به آن اشاره شده است) 🔻 کتاب یعنی برنامه منسجم؛ پاسخ همه سوالات شما در آن وجود دارد. 🔻 میزان یعنی شاخص سنجش حق و باطل، خوب و بد، صحیح و ناصحیح. 🔹 خب هدف ارسال انبیاء چیست؟ اینکه در این دنیا قسط و عدالت برقرار باشد و ظلم نشود. 🔻 برای اجرایی شدن این هدف، انبیاء چه کار می‌کنند؟ قرآن می‌فرماید که انبیاء برای اجرایی شدن این هدف، تقریبا هیچ کار خاصی وظیفه‌شان نیست، جز ابلاغ❗ ادامه دارد... 👇
🔅 لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ تا مردم برای قسط قیام کنند. یا بر اساس ترجمه‌های دیگر، مردم بر اساس قسط قیام کنند. 💠 خلاصه اینکه مردم باید قیام کنند. 🔹 خب، رسول خدا (ص) چه کاری باید انجام دهد؟ ابلاغ کند، توصیه کند، موعظه کند قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنى وَ فُرادى رسول باید تشویق کند 🔅 فَقاتِلْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ لا تُكَلَّفُ إِلاَّ نَفْسَكَ وَ حَرِّضِ الْمُؤْمِنين‏ 🔹 اگر مردم برای جهاد نیامدند؟ خب نیایند! اینگونه که ولی خدا به اهدافش نمی‌رسد و حکومتی برایش باقی نمی‌ماند؟! جواب مشخص است! چرا پیامبر (ص) باه اهدافش نرسید؟ 🔅 شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ أَنْ أَقيمُوا الدِّين... خدای متعال می‌فرماید که برای مسلمون‌ها شریعتی تشریع شده که جامع شریعت نوح، ابراهیم، موسی و عیسی است؛ که همه‌ی این‌ها ریشه در «الدین» دارد. خدا یک دین دارد و چندین شریعت. محور اصلی شریعت پیامبر آخرالزمان و محور پیام همه انبیای اولوالعزم در این آیه چیست؟ 🔅 أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ 🔹 مردم باید دین را اقامه کنند قرآن می فرماید: 🔅 أَقِيمُوا الصَّلاةَ 🔻 شما باید نماز را برپا بدارید 🔻 شما باید روزه را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید حجاب را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید همه خوبی‌ها را در جامعه گسترش بدهید 🔻 شما باید جلوی همه زشتی‌ها و خطاها را را در جامعه بگیرید. 💠 یک اشتباه در ذهن ما هست که فکر می‌کنیم در حاکمیت اسلام، یک حاکمانی هستند و یک مردمی هستند. این حاکمان حکومت می‌کنند و مردم هم زیر چتر حکومت عدل این‌ها زندگی‌شان را پی می‌گیرند. 🔹 در فقه ما مسئول اجرای حدود شرعی چه کسی است؟ 🔻 بالاتفاق همه علماء بر اساس اتفاق روایات می‌فرمایند که مسئول اجرای حدود حاکم شرع است. 🔻 دست دزد را حاکم باید قطع کند 🔻 کسی که مرتکب عمل خلاف عفت شد، شما حق ندارید مستقل وارد بشوید، باید حاکم اجازه و حکم بدهد حالا قرآن را ببینید: 🔅 وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما 🔅 الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ قرآن می‌فرماید مسئول بریدن دست دزد و کوتاه کردن دست دزد و اختلاس‌گر، مردم هستند نه حاکمیت❗ 🔸 یعنی مردم باید کاری کنند که امکان قطع کردن دست دزد پدید بیاید برای آن که این بحث بهتر جا بیفتد، آیه 33 سوره مائده را نگاه کنید 🔅 إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا ... 🔹 این حکم است که حاکم باید معاند و محارب با حاکمیت دین را بکشد! 🔻 اما چرا امیرالمؤمنین (ع) نمی‌کشت ؟ چرا پیامبر (ص) کسانی را که می‌خواستید پیغمبر را ترور کنند، می‌شناخت ولی دستوری در موردشان نداد؟ 🔻 در آیات قرآن پر است از دستور به برخورد شدید با منافق، ولی چرا پیامبر این کار را نکرد؟ 💠 چون حکم برای مردم است امت باید فضا را به گونه برای رهبر جامعه باز کند و به او بسط ید بدهد تا بتواند قانون خدا را اجرا کند. بتواند دین را اجرا کند. ادامه دارد... 👇
🔹 نه تنها اجرای دستورات دینی توسط حاکم و رهبر و ولی خدا، نیازمند خواست و اراده و حضور در صحنه مردم است. حتی اصل حکومت ولی خدا نیازمند خواست و حضور امت است. 🔅 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها 🔹 شما باید امانت ولایت و حاکمیت و مدیریت جامعه را بدهید به دست ولی خدا. 🔻 چه کسی از علی (ع) در عدل، در فهم، در رشادت، در تقوا، در مردم‌داری و... برتر است؟ 🔻 خب چرا باید علی (ع) سکوت کند؟ رازش این است که باید حضور حاضر باشد. 🔸 لذا بعد 25 سال مولا فرمود: لولا حضور الحاضر ... اگر مردم بعد ماجرای خلیفه سوم نمی‌آمدند، امیرالمؤمنین (ع) چه کار می‌کردند؟ هیچ❗ 🔹 نقش مردم در حاکمیت اسلام به گونه‌ای است که اگر کسی جایگاه ولایت را نداند، تصور می‌کند که مردم حاکمند و حاکم محکوم❗ 🔸 حضرت امام (ره) می‌فرماید: «من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش می‌کنم که هوشیار و مراقب باشید.» (جلد 21، صفحه 93) این یعنی این که، شما هستید که انقلاب را به دست این و آن می‌دهید. 🔹 در برخی آیات خداوند می‌فرماید امت اسلام در جایگاهی است که عذاب هم به دست شماست❗ یعنی کاری که قبلا خداوند خودش با عذاب استیصال برای کفار رقم می‌زد، این هم به دست مردم است. 🔅 قَتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُم‏ 🔻 خب اگر امت اسلام در مقابل کفر قتال نکند، خدا با کفر چه می‌کند؟ مشخص است! هیــــــچ. 🔻 یعنی خدا آمریکا و اسرائیل را نابود نمی‌کند؟ نه❗ 🔹 خداوند متعال وقتی می‌خواهد پیامبرش را یاری کند، می‌فرمایند یا رسول الله یاری من این است: یک عده امت مؤمن می‌آیند و به تو کمک می‌کنند. 🔅 وَ إِنْ يُريدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ 🔻 اگر دشمنان خواستند به تو خدعه بزنند، خدا برای تو کافی است. 🔻 کفایت خدا به چه صورت است؟ بالمؤمنین. این همان ترکیب طلایی امام - امت است. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه هفتم: امامتِ امت 🔹 زمانی که در مورد نقش مردم در حاکمیت حق و حرکت جریان توحید صحبت می‌کنیم، باید این ذهنیت ناصحیح در اندیشه ما اصلاح بشود که تحقق جریان توحید، منوط به ولی خداست. این تصویر باید در ذهن‌مان جا بیفتد که برای حرکت جریان توحید باید ترکیب طلایی امام - امت رقم بخورد. اینکه امام در جایگاه امامت خودش مستقر بشود و بتواند کار امامت را به طور کامل انجام بدهد، این منوط به حضور امت و خواست امت هست❗ 🔹 به همین ترتیب، اگر در یک حاکمیت دینی، نقش مردم و امت کم‌رنگ شود و امت از سازوکار حاکمیت کنار گذاشته شود، این حاکمیت از دینی بودنش فاصله می‌گیرد. حتی اگر نماز جماعت‌ها شلوغ باشد، همه روزه بگیرند، همه با حجاب باشند و غیرتی و...، این جامعه ابداً دینی نیست! و در نگاه دقیق‌تر، این یک جامعه غیر الهی است. ▫ مثال: امام می‌خواهد در جامعه عدالت ایجاد کند: 🔻 یک نگاه این است که امام، حاکم است و حکومت دارد، ابزار اقتصادی، نظامی، سیاسی، رسانه ای و... در اختیار و قدرت اوست. او می‌تواند با این ابزارها مردم را به گونه‌ای اداره کند که عدالت ایجاد شود. دزدی نباشد، فساد اداری نباشد و... • اما این مدل ابداً اسلامی نیست ، ان شاء الله جلسات بعد عرض می کنم ، این مدل ، رویه طاغوتی است و توحید حقیقی از دل این شیوه حاکمیت بیرون نمیاد. 🔻 مدل دیگر اجرای عدالت این است که امام دستش را برای اجرای عدالت جلوی مردم دراز کند. برای اجرای عدالت، مردم به امام و حاکم کمک کنند. اگر مردم کمک نکنند عدالت هم ایجاد نشود. نه اینکه امام توانش را وسط بگذارد ولی عدالت ایجاد نمی‌شود؛ نه. امام زورش را هم نمی‌زند. چون امام با امت حرکت می‌کند❗ نه اینکه امام ظرفیت حرکت رو به جلو را در عدالت ندارد، نه؛ بلکه دارد ولی حرکت نمی‌کند❗ 🔅 أَيُّهَا النَّاسُ أَعِينُونِي عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ كَارِها 🔹 علی (ع) رشادت که دارد، سیاست هم دارد، اوج بصیرت و عدل و زهد و کمالات است. اما در اجرای عدالت از مردم کمک می‌خواهد. نه اینکه او شخصاً نیازمند به کسی باشد؛ نه. سازوکار حاکمیت دین، این اقتضا را دارد. در نگاه دین مردم جزو بدنه حاکمیت هستند. مردم خودشان حاکم هستند. حاکمیت باید مردمی بشود، یک شعار نیست که جذب حداکثری شود یا رأی جمع کنیم❗ یک واقعیت قرآنی است که اگه محقق نشود، حاکمیت دینی نخواهیم داشت❗ 🔹 مردمی شدن حاکمیت یعنی مردم خود را جزو بدنه حاکمیت بدانند. حتی وظایف ظاهری حاکمیت را متوجه خودشان بدانند. دیگر نباید در حاکمیت دین، به زور قانون و تبصره و مشوقات مردم بیان پای کار حاکمیت بیایند. 🔻 اگر حاکم اعلام کرده است که ما مشکل تحدید نسل داریم، این دغدغه، در نگاه اسلام، دغدغه خود مردم است، نه اینکه یک حاکمیتی هست و به مشکلی برخورده و حالا میخواهد با زور قانون و تصبره و مشوق‌ها مشکلش را حل کند. 🔻 مسئله حاکم و والی و امام در حاکمیت دینی، مسئله مردم است. ادامه دارد... 👇
🔹 وقتی در مورد حرکت جریان حق و گسترش توحید سخن می‌گوییم شاید اولین گام تحقق یک حاکمیت دینی باشد. 🔻 یک پایگاهی که بشود از آنجا توحید را از آنجا گسترش داد. 🔻 باید یک حاکمیتی باشد که زیر سیطره طاغوت نباشد و بتواند با بسط ید به گسترش توحید بپردازد. ▫ یکی از اقدامات مهم حضرت ابراهیم (ع) زمانی که هجرت می‌کند، ایجاد پایه‌های یک پایگاه توحیدی در مکه است. 🔅 رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ 🔅 رَبَّنا إِنِّي أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ 🔅 رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ این کلیدواژه پایگاه دین است 🔅 الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ اینجا تبدیل به پایگاه توحید بشود تا به دنبال آن 🔅 فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ 🔹 اولین اقدام اساسی پیامبر بعد از هجرت حاکمیت دینی است. در گام بعد این پایگاه توحید (ام القری) باید منتشر شود. شعارهایش، آرمانهایش، اندیشه‌اش و حتی جغرافیایش. 🔻 سؤال این است که بسط توحید در سایر امت‌ها بر عهده کیست؟ آیا حاکمیت؟ آیا ولی خدا؟ در نگاه اول ممکن است کسی به این نتیجه برسد که برای گسترش این مسائل نیاز به ابزارهای وسیع است. ابزار اقتصادی، رسانه‌ای‌، نظامی و... است و این‌ها در اختیار حاکمیت است و مردم ندارند؛ پس ابتدائا وظیفه حاکمیت است. اما مسئله آن است که در نگاه قرآن آن عنصر اصلی در بسط توحید، امت توحیدی است و نه امام توحید❗ 🔹 تعبیر قرآن از امتی که پای امامش بایستد و قیام لله کند و برای بسط توحید اقدام کند، «امتِ امام» است. 🔅 وَكَذلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيكُم شَهيداً 🔹 خداوند خطاب به جامعه دور و بر پیغمبر می‌فرماید که شما یک امت وسط هستید، یک امت میانه. حالا میانه‌ی چه چیزی؟ ادامه آیه توضیح می‌دهد. میانه رسول الهی و سایر بشریت. 🔻 پیامبر چه نسبتی برای شما دارد؟ همان نسبت را شما با سایر امت‌ها دارید. 🔅 وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ 🔹 ای امت اسلام در راه خدا جهاد کنید، حق جهاده، جهاد ویژه! چرا، چون شما امت برگزیده‌ای هستید. برگزیده برای یک مأموریت! در ادامه می‌فرماید این مأموریت و این جهاد ، آیین ابراهیمی است. خوب نتیجه جهاد چیست؟ 🔅 لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ 🔹 هدف چیست؟ مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «هدف عبارت است از ساختن کشوری که بتواند در دنیا الگو باشد؛ لتکونوا شهداء علی النّاس. آن چنان بالا قرار گیرید که بتوانید ناظر بر همه‌ی عالم باشید؛ بر همه‌ی روش‌ها، بر همه‌ی تمدّن‌ها و مدنیّت‌ها» 🔹 امّت اسلامی باید امروز در دنیا به برکت اسلام آن‌چنان باشد که مثل مشعلی راه بشریت را روشن کند؛ مثل خورشیدی بر بشریت بتابد و به آنها خیر برساند؛ آنها را گرما ببخشد، آنها را نورانیّت ببخشد، به آنها حرکت ببخشد، به آنها حیات بدهد. آن جامعه‌ی اسلامی که باید «لتکونوا شهداء علی النّاس» باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید «یدعون الی الخیر» باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید پیشرو بشریت در همه‌ی خیرات باشد، این‌گونه است. 🔹 امت پای کار امام، وظیفه اصلی‌اش، گسترش دین است. این امت است که باید برای انتشار پیام انقلاب کار کند و نه امام و حاکمیت❗ 🔅 قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي هم من دعوت می‌کنم و هدایت می‌کنم، هم من اتبعنی. این آیه را که بارها شنیده‌اید: 🔅 وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّة 🔸 امت بشود امام. اوج نقش‌آفرینی یک امت در جریان حق است که می‌شود امام. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران طی حکمی «سهیل کیارش» را به‌ عنوان «دستیار مردمی‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران» منصوب کرد. به گزارش «ایثار»، متن حکم دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به این شرح است: جناب آقای سهیل کیارش سلام علیکم؛ نظر به تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی و در راستای امر مردمی‌سازی دولت، به موجب این حکم به عنوان دستیار مردمی‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران، منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با بهره‌مندی از ظرفیت‌های تخصصی موجود و با همکاری مدیران و کارکنان خدوم بنیاد و همچنین استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های جامعه معزز ایثارگری، زمینه تحقق اهداف و سیاست‌های کلی نظام و دولت را با اولویت‌های ایجاد تحول مردم‌پایه و عدالت‌محور با تأکید بر ظرفیت جوانان و ارتقای اعتماد و امید مردم به دولت با بهره‌گیری از سیاست‌ها و ظرفیت‌های دولت مردمی، فراهم آورید. امید است با استعانت از درگاه خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در اجرای برنامه‌های مورد نظر در چارچوب قوانین و مقررات موفق و مؤید باشید. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
1402.05.05-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-10-32k.mp3
18.7M
🔉 آخرین گام رهایی 🔰 اصلاح ساختار قدرت و واگذاری قدرت به مردم برای رهایی از ظلم 🕌 دانشگاه امام صادق(ع)، ۱۴۰۲.۰۵.۰۵ https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه هشتم: همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات) 🔹 امام در نسبت امت مؤمن باید به گونه‌ای امامت کند که امت خودش را بزرگ کند (امام ساسة العباد)، تا جایی که امت بشود امام. لذا امام پای بزرگ کردن امت خودش پیر می‌شود. 🔹 پیغمبر خدا (ص) فرمودند: شَیَّبَتْنِی سورةُ هودٍ از برخی مفسران و صحابه پرسیدند که چرا سوره هود؟! جواب دادن که به خاطر این آیه: 🔅 فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ آن چیزی که پیامبر را پیر می‌کند، استقامت خودش نیست. او شرح صدر دارد. آن چیزی که پیامبر را پیر می کند همراه کردن امت در مسیر استقامت است❗ 🔻 امت یک جایی خسته می‌شود 🔻 امت ممکن است دنیا دوست شود 🔻 امت ممکن است تطمیع شود 🔸 به همین خاطر، امام در حرکت خودش کمال همراهی با امت را باید داشته باشد. کمال همراهی امام با امت یعنی چه؟ یعنی امام با وجود اینکه نهایت کمالات است (إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَأَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَمَعْدِنَهُ وَمَأْواهُ وَمُنْتَهاهُ) اما در حرکت، خود جدا از امت حرکت نمی‌کند. با حفظ جایگاه امامت، با امت حرکت می‌کند. 🔹 خداوند متعال در برخی آیات انبیای خودش را توبیخ می کند که چرا جدا از امت حرکت کردید⁉ سوره طه خداوند متعال در سوره طه به حضرت موسی (ع) عتاب می‌کند: 🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ ▫ ماجرا چه بود؟ 🔻 قرار است این قوم، قوم برگزیده بنی اسرائیل به سوی ارض مقدس برود. 🔻 برای این مأموریت نیاز به منشور مأموریت است. 🔻 به همین دلیل همه داشتند به سوی کوی طور می‌رفتند. 🔻 از دریای سرخ که عبور کردند، آنجا موسی (ع) زودتر از قوم خود به سوی طور می‌رود. 🔻 هارون (ع) را به عنوان خلیفه در میان بنی اسرائیل می‌گذارد. 🔻 موسی (ع) ۳۰ روز عبادت می‌کند، خداوند خطاب به موسی (ع) میفرماید ۱۰ روز دیگر هم بمان. اواخر ده روز که می‌رسد خداوند به او می فرماید که: 🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ 🔻 موسی (ع) هم می‌فهمد که گیر کار کجاست؛ قرار بوده که با هم اینجا بیایند، می‌فرماید: 🔅 قَالَ هُمْ أُولَاءِ عَلَى أَثَرِي وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى خدایا آن‌ها پشت سر من با هارون (ع) در حال آمدن هستند، اما خیلی آرام آرام و لِخ لِخ! می‌آمدند. من زودتر آمدم که دل شما را به دست بیاریم❗ در آیه بعد خداوند می‌فرماید: نتیجه این که جدا از امت آمده‌ای، می‌دانی چیست؟ 🔅 قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ 🔹 خداوند خطاب به پیامبر اسلام (ص) هم می‌فرماید: 🔅 وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ یا رسول الله، قرآن را زود زود برای مردم نگو، اجازه بده هر زمان که وقتش شد. 🔹 پیامبر حقیقت قرآن از همان ابتدا در جان مبارکش دارد ام اجازه بیانش را ندارد. چرا❓ چون باید متناسب با امت قرآن را بخواند. حتی در مورد روایات اهل بیت (ع) هم همین است. فقهای ما هم، غالباً همین طوری عمل کردند: ▫ در مورد فتوای تحریم تنباکو نقل است که مرحوم میرزای شیرازی در مورد تأثیر فتوای خودش استعلام می‌گیرد که آیا امت ظرفیت اجرا را دارد یا نه و بعد فتوا را صادر می‌کند. برای اینکه کمال همراهی احساس کنید، چند لایه را باید برای شما مثال بزنم. 🔰 لایه ۱ 🔹 نه تنها امام بدون امت رو به جلو حرکت نمی‌کند بلکه حتی حاضر است برای اینکه امت با او بماند، خطا و بدعت امت را نادیده بگیرد❗ 🔻 یعنی امام در مقابل بدعت و انحراف سکوت می‌کند؟ بله❗ ▫ شب‌های قبل عرض کردم، یک جا امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی که آخر شب در ماه رمضان می‌خوانید، این سنت اشتباهی است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده! خود امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: برخی از رزمنده‌های لشکر من صدای‌شان درآمد که تو آمدی می‌گویی ما فلان نماز را نخوانیم؟؟؟ مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشود، بنابراین بیخیال شدم❗ ادامه دارد... 👇
🔹 شرک گناهی است که خداوند متعال فرمود من این گناه را نمی‌بخشم! اما می بینید که در آیات قرآن یک ولی خدا در برابر شرک علنی و بسیار قبیح امتش سکوت می‌کند❗ ▫آن جایی که موسی (ع) برای دریافت الواح به سوی طور رفت و هارون (ع) را خلیفه خودش قرار داد. 🔻 هنوز خیسی پای مردم به واسطه عبور از دریا خشک نشده! که سامری گوساله می‌سازد و مردم گوساله‌پرست می‌شوند❗ 🔻 هارون می‌گوید این چه کاریست؟ مردم هم، پشت به پشت هم در مقابل هارون... 🔻 زمانی که موسی (ع) که برمی گردد به هارون (ع) می‌گوید چرا هیچ کاری نکردی؟ جواب هارون چیست؟ 🔅 قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ هارون (ع)، چرا سکوت کردی؟ تمام دعواها سر توحید بود! حالا می‌گویی بیخیال این شرک تا وحدت جامعه بنی اسرائیل حفظ بشود⁉ 🔸 مسئله وحدت در قرآن حول مأموریت امت است. مأموریتی که مأموریت اصلی انبیاء است. هیچ چیزی نمی‌تواند در مقابل آن قرار بگیرد❗ بسیج تمام مستضعفان عالم مأموریت ماست. حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمودند: 🔅 من يك پيشنهادى در چند روز پيش از اين كردم كه اگر اين پيشنهاد را عمل بكنند، اين اسباب اين مى‌شود كه روابط ان‌شاءاللَّه كم‌كم پيدا بشود. و او ايجاد يك «حزب مستضعفين»، تمام مستضعفين دنيا، اعم از مُسْلم و غير مُسْلم- اين دولت‌هاى غيراسلامى كه به مردم ظلم می‌كنند؛ ملت‌ها اين طور نيستند. ملت مثلًا امريكا، ملت فرانسه، آنها كه ظلمى نمی‌خواهند بكنند. اين كه ظلم می‌كند، آن كه خلاف می‌كند، دولت‌ها هستند. آنها هم مستضعفين‌شان گرفتار مستكبرين است- اگر يك حزبى در عالَم پيدا بشود، يك حزب عالَمى، حزب مستضعفين، كه همان «حزب اللَّه» است، اين مشكل رفع بشود. با رفع اين دو اشكال، تمام مشكلات مسلمين رفع می‌شود؛ هيچ قدرتى با اين قدرت‌ها نمی‌تواند مقابله بكند (صحیفه ۹/۳۳۱) 🔹 مسئله تفرقه یکی مسائلی است که مانع مردمی شدن حاکمیت می‌شود. خب این لایه اول که امام حتی حاضر است برای همراهی امت انحرافاتی از آنها را نادیده بگیرد❗ ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
18929.pdf
3.11M
📄 | بررسی موانع حکمرانی مردمی در ایران 🔸 راهکارهایی برای ارتقای نقش مردم در حکمرانی 🖋 تدوین کننده: سینا شیخی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه نهم: همراهی امام با امت ۲ (حتی در خطای امت) 🔹 وقتی عنصر امت را در حرکت جریان حق جدی بگیرید، پیش از همه، خود امام که محور جریان حق است، اهمیت این مسئله را می‌فهمد. لذا همراهی امام با امت حداکثری است. امام حق ندارد به هر بهانه‌ای امت را رها کند❗ اساسا توبیخ یونس (ع) در قرآن از این جهت بود که او امت خود را رها کرد؛ امتی که حتی قرار بود عذاب بشود! خداوند می‌فرماید که نباید رهایشان می‌کردی! نباید در مقابل امت بی‌صبری کنی. 🔹 جلسه قبل یک لایه از این همراهی حداکثری (که امام گاهی اوقات در مقابل بدعت علنی امت سکوت می‌کند و کنار می‌آید) مطرح شد. اما در یک سطح دیگر نه تنها امت خطا می‌کند و امام کنار می‌آید و نادیده می‌گیرد، حتی امام در خطای امت شرکت می‌کند‼ 🔹 خوب دقت بشود، این‌ها بحث‌هایی است که لبه‌های اعتقادی دارد، یکدفعه یکی می‌گوید یعنی امام معصوم خطا می‌کند❓ در خطا شرکت می‌کند❓ می‌داند عملی خطاست و مرتکب می‌شود❓ 🔻 پاسخ این است که این خطا، خطای منافی عصمت امام نیست. مثل چی؟ مانند پدری که می‌داند یک کار اشتباه است، اما برای اینکه بچه تجربه کنترل شده‌ای از اشتباه داشته باشد، یا مثلا خطای بزرگتری رخ ندهد، یا مثلا رابطه پدر و فرزندی حفظ شود، با این خطا جلو می‌آید. پدر خطا می‌کند ولی آیا خطای پدر همان خطای کودک است؟ خطای کودک از روی جهل است! اما خطای پدر از روی علم است! 🔹 امام اگر با خطای امت همراه می‌شود، امت جاهلانه خطا می‌کند، اما امام عالمانه وارد میدان می‌شود. او خطا نکرده اگر چه ظاهرش این است که او هم خطا کرده! ▫ برخی می‌گویند این که قرآن به پیامبرش مکرر گفته: یا رسول الله استغفار کن، از این جهت است؛ زیرا ظاهرش این است که او هم داخل یک خطا شرکت داشته است. ▫ مثلاً در جریان جنگ احد رسول الله (ص) می‌دانست که راه مقابله با این لشکر این است که داخل مدینه بمانند، اما جوان‌ها اصرار کردند و رفتند بیرون مکه. شد شکست سنگین اسلام با قیچی شدن سپاه و شهادت حمزه سیدالشهداء. ▫ مثال دیگر حکمیت زمان امیرالمومنین (ع) است. فکر می‌کنید مشکل خوارج با امیرالمؤمنین (ع) چه بود؟ این بود که چرا تو حکمیت رو قبول کردی؟ چون ظاهرش خطاست. خیلی دلسوزانه هم می‌گفتند، مبنای قرآنی هم داشتند. اما آن‌ها حقیقت امامت امام را نفهمیده بودند و اینجاست که امام مظلوم می‌شود. ▫ مثال دیگر صلح امام مجتبی (ع) است. در کتاب «صلح امام حسن» شیخ راضی آل یاسین می‌نویسد در اول کار، اساساً امام مجتبی (ع) همان مسیر جهاد امیرالمؤمنین (ع) را پی گرفت! امام حسن (ع) همان لشکر را مجدد مجهز کردند. یعنی امام مجتبی (ع) جداً برای جهاد رفته بود ولی آمدند مقابل مردم ایستاد فرمودند: ما از نبرد پشیمان نیستیم قبلا شما اهل جهاد بودید اما الان دنیا براتون مهم شده... صلح امام مجتبی شرکت در خطای جمعی امت بود! ▫ در دوران زعامت مقام معظم رهبری، از ایشان حتی یک جمله در تأیید سازش و مذاکره با امریکا سراغ ندارید. اما چرا رهبر انقلاب پای برجام را امضا می‌کند؟! از دیپلمات‌ها دفاع می‌کند! چرا رهبری این خطا را مرتکب می‌شوند؟! 🔹 اگر امتی خطا کند و امام مجبور شود با خطای امت همراه شود، فکر نکنید خدا از کنار خطای امت راحت می‌گذرد❗ می‌گذرد، اما راحت نمی‌گذرد❗ ▫ در ماجرای گوساله‌پرستی، خداوند آن‌ها را بخشید 🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنْكُمْ اما در کنار این بخشش، بنی اسرائیل، تلفات سنگین داد! 🔅 فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ▫ در اُحد خطا بکنید، حمزه را از دست خواهید داد ▫ به حکمیت تن بدهید، خوارج از دلش زائیده می‌شود و علی(ع) را از شما می‌گیرد! ▫ اگر امام‌تان را مجبور به صلح کردید، می‌رسد به کربلا❗ ادامه دارد... 👇
🔹 یک بار دیگر با هم مرور کنم: 🔻 برای پیشبرد جریان حق ترکیب امام - امت ضروری است. 🔻 برای حفظ ترکیب طلایی، امام نهایت همراهی را با امتش خواهد داشت. 🔻 تا جایی که حتی با بدعت‌های بزرگی هم ممکن است کنار بیاید! چرا؟ برای حفظ امت. 🔹 این سوال و این شبهه مطرح می‌شود که امام تا کجا حاضر است با امت و انحراف او کنار بیاد⁉ 🔻 اگر بگوییم که امام برای حفظ امت همه بدعت‌ها و انحرافات را می‌پذیرد، یعنی یک حرفی شبیه اندیشه ماکیاولیستی می‌شود که تحقق هدف با هر ابزاری و این اساساً با هدف امامت امام سازگار نیست! ▫ بالاخره پدر تا یک جایی در مقابل خطای بچه سکوت می‌کند، حالا بچه چاقو برداشته و می‌خواهد سر برادرش را ببرد 😱 اینجا هم پدر سکوت کند❓ پاسخ این سؤال طبق تاریخ اسلام می‌شود مقایسه جریان امام مجتبی (ع) و جریان سیدالشهدا (ع) که فعلاً به آن نمی‌پردازیم . 🔹در تاریخ قرآنی بنی اسرائیل شما دو مدل رفتار متفاوت از حضرت موسی (ع) نسبت به بنی اسرائیل می‌بینید. 🔻 جلسه قبل یکی از این دو صحنه را برای شما عرض کردم. کنار آمدن هارون (ع) در مقابل انحراف شرک بنی اسرائیل. طبیعتاً گناه شرک بزرگترین معصیتی است که می‌شود فرض کرد اما بعد از این واقعه موسی (ع) امت خودش را ترک نمی‌کند! حتی قرآن می‌فرماید ما عفو کردیم، البته کفاره سنگینی پرداخت شد، اما خدا بخشید و موسی امت خودش ر! ترک نکرد: 🔅 وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ 🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنكُمِ مِّن بَعْدِ ذَلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ این یک صحنه است. 🔻 صحنه دوم جایی است که موسی (ع) بنی اسرائیل را نفرین می‌کند! نفرین حضرت موسی (ع) چیست؟ 🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ اینجا دیگه موسی (ع) می‌فرماید: اصلا امتی نیست! منم و برادرم هارون... . 🔹 چه انحرافی در بنی اسرائیل رخ داده است که موسی (ع) می‌گوید من امت پاکار ندارم؟ 🔻 این کلام موسی (ع) مربوط به آن جایی است که بنی اسرائیل رسیدند پشت درهای ارض مقدس و قرار بود جهاد فی سبیل الله کنند. یعنی همان قیام لله را که اصل اساس مأموریت امت است انجام بدهند، ولی انجام ندادند. قرآن می‌فرماید موسی (ع) به بنی اسرائیل گفت: 🔅 يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي‏ كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‏ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ چه جوابی دادند؟ 🔅 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ 🔹 اصلا بیرون کردن اینها مأموریت شماست! بعد دو نفر از بنی اسرائیل که برخوردار از نعمت بودند 🔅 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ جواب دادند که: نخیر، ما نیستم. جواب‌شان خیلی بد بود. نشان می‌داد اینها اهل جهاد نیستند. 🔅 قالُوا يا مُوسى‏ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ بعد از این صحنه است که موسی (ع) فرمود: 🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ اینجا بود که موسی از امتش برید. 🔸 برای این که امت پای امام بماند و امام با خطاهای امت کنار بیاد، شرط اساسی‌اش مجاهد ماندن است. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom_semnan