eitaa logo
حکمران
10هزار دنبال‌کننده
324 عکس
164 ویدیو
7 فایل
روایت عمیق سیاست و اقتصاد
مشاهده در ایتا
دانلود
معماری_و_شهرسازی_مطابق_با_سبک_زندگی_اسلامی.pdf
20.93M
🔷فایل کتاب "معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی"، تالیف دکتر محمدمنان رئیسی 🔹در میان ده‌ها مقاله و کتابی که تاکنون توفیق تالیف داشته ام، این کتاب را مهمترین و بلکه ثمره جد و جهد علمی بیش از نیم دهه از عمرم می‌دانم. این کتاب در ۱۲ فصل به رشته تحریر درآمده و شاکله اصلی آن که با رویکردی تمدنی تالیف شده مبتنی بر دو موضوع کلان است: اولا معماری و شهرسازی مطلوب در سبک زندگی اسلامی و ثانیا تحلیل وضع موجود و علت‌کاویِ عدم تطبیق شهرسازی و معماری معاصر ایران بر سبک زندگی اسلامی. ✍🏻محمدمنان رئیسی (نماینده قم) 🔸خلاصه فصل به فصل این کتاب طی روزهای آینده در حکمران منتشر خواهد شد. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
حکمران
🔷فایل کتاب "معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی"، تالیف دکتر محمدمنان رئیسی 🔹در میان ده‌ها م
🟠خلاصه فصل اول کتاب معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی 🛑 فصل اول این کتاب با عنوان «تحقیق از منظر اسلامی: پارادایم معماری و شهرسازی مطابق با سبک زندگی اسلامی» به بررسی روش‌شناسی تحقیق در حوزه معماری و شهرسازی پرداخته و پارادایم‌های مختلف را از منظر اسلامی تحلیل می‌کند. در اینجا خلاصه‌ای از محتوای فصل آورده شده است: 1️⃣. مقدمه و اهمیت موضوع فصل اول به معرفی پارادایم حاکم بر پژوهش پرداخته و تلاش می‌کند جایگاه روش‌شناسی اسلامی در تحقیقات معماری و شهرسازی را تشریح کند. نویسنده با تأکید بر اهمیت مبانی روش‌شناختی، معتقد است که اعتماد به یافته‌های هر پژوهش مستلزم شناخت دقیق از رویکردها و پارادایم‌های به‌کاررفته در آن است. این رویکردها همچون «عینک‌های مفهومی» به محقق کمک می‌کنند تا واقعیت را تحلیل و تفسیر کند. 2️⃣. تعریف پارادایم تحقیق پارادایم تحقیق به‌عنوان چارچوب فکری و فلسفی در نظر گرفته شده که چگونگی درک پژوهشگر از جهان را مشخص می‌کند. نویسنده با بررسی مفاهیمی نظیر عینیت و نسبیت، به ضرورت استفاده از پارادایم‌های بومی و اسلامی اشاره می‌کند. او معتقد است که پارادایم‌های رایج غربی، به‌ویژه پارادایم‌های عینی و نسبی، توانایی پاسخ‌گویی به تمام مسائل معماری و شهرسازی از منظر اسلامی را ندارند. 3️⃣. پارادایم‌های رایج و نقد آن‌ها نویسنده به نقد پارادایم‌های رایج پرداخته و آن‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم می‌کند: ۱. پارادایم عینی: این رویکرد مبتنی بر مشاهده مستقیم و بی‌طرفی محقق است. اما از دیدگاه نویسنده، این روش نمی‌تواند به پیچیدگی‌های معماری و شهرسازی اسلامی پاسخ دهد، چرا که جنبه‌های معنوی و فرهنگی را نادیده می‌گیرد. ۲. پارادایم نسبی: این رویکرد بر زمینه‌های اجتماعی و تاریخی تأکید دارد، اما به دلیل عدم قطعیت و تکیه بر نسبیت، در ارائه راهکارهای پایدار ناکارآمد است. 4️⃣. روش‌شناسی اسلامی نویسنده بر این باور است که روش‌شناسی اسلامی می‌تواند پاسخی جامع به نیازهای تحقیق در معماری و شهرسازی باشد. این روش‌شناسی با ترکیب اصول عقلی و نقلی، چارچوبی ارائه می‌دهد که ضمن احترام به معنویت و ارزش‌های اسلامی، به تحلیل علمی نیز می‌پردازد. منابع اصلی این پارادایم شامل قرآن، احادیث، و تحلیل‌های عقلی است که مبانی نظری و عملی پژوهش را فراهم می‌کند. 5️⃣. اهداف فصل اول یکی از اهداف کلیدی این فصل، ارائه توضیحات مقدماتی درباره مبانی روش‌شناسی تحقیق در این کتاب است. این توضیحات به مخاطب کمک می‌کند تا در فصول بعدی کتاب، مفاهیمی نظیر سبک زندگی اسلامی و ارتباط آن با معماری و شهرسازی را بهتر درک کند. همچنین، نویسنده سعی دارد نشان دهد که چگونه اصول و معیارهای اسلامی می‌توانند به تولید دانش بومی و کارآمد منجر شوند. 6️⃣.جمع‌بندی نویسنده در پایان فصل بر اهمیت تدوین پارادایم‌های بومی و اسلامی تأکید کرده و معتقد است که معماری و شهرسازی اسلامی نیازمند رویکردی جامع و میان‌رشته‌ای است. این فصل با معرفی روش‌شناسی تحقیق، زمینه را برای درک بهتر مباحث فصول بعدی آماده می‌کند. نقد پارادایم‌های عینی و نسبی نیز نشان می‌دهد که استفاده صرف از این رویکردها نمی‌تواند تمام جنبه‌های سبک زندگی اسلامی را پوشش دهد. 🔸نتیجه‌گیری فصل اول کتاب به‌عنوان پایه‌ای برای سایر مباحث عمل می‌کند و پارادایم تحقیق از منظر اسلامی را با جزئیات شرح می‌دهد. این فصل، خواننده را برای درک عمیق‌تر از مفاهیمی نظیر سبک زندگی اسلامی و تأثیر آن بر معماری و شهرسازی آماده می‌سازد و راه را برای تحلیل دقیق‌تر در فصول بعدی هموار می‌کند. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 با یک تیم تخصصی، بودجۀ پیشنهادی و تورم زای دولت (با دلار ۶۶ هزار تومانی) را با نرخ ارز مناسب ۲۸۵۰۰ تومانی اصلاح و با امضای ۱۰۷ نمایند تحویل رئیس مجلس دادیم. 🔸ولی نه اجازۀ طرح در صحن مجلس دادند و نه اجازۀ بررسی در کمیسیون‌ها! تا این لحظه هم پاسخی داده نشده ✍🏻دکتر حسین صمصامی (نماینده تهران) حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🟠 خلاصه کتاب «چگونه دولت ها فکر می کنند: منطقی سازی روابط بین الملل مدرن» 🌐 yalebooks.yale.edu/book/9780300269307/how-states-think/ 🛑این کتاب به طرز خارق العاده ای برای اولین بار به ما نشان می دهد که چرا نباید سیاست هایی را که نمی پسندیم فورا «غیر عقلانی» بدانیم و ردشان کنیم… تجزیه تحلیلی شگرف، مو شکافانه و تامل برانگیز از مسئله ای بسیار اساسی در سیاست بین الملل در عصر جدید گذار در نظم بین المللی… خلاصه‌ای از این کتاب تقدیم مخاطبان می‌شود 🔷نویسندگان: جان مرشایمر و سباستین روساتو 🔹کتاب «How States Think» نوشته جان مرشایمر و سباستین روساتو، به بررسی دقیق نحوه عملکرد دولت‌ها در عرصه بین‌المللی می‌پردازد. نویسندگان با تکیه بر اصول واقع‌گرایی در روابط بین‌الملل، استدلال می‌کنند که دولت‌ها به عنوان بازیگرانی عقلانی و خودمحور، همواره در جستجوی قدرت و امنیت هستند. این کتاب با ارائه چارچوبی جامع، نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری دولت‌ها چگونه شکل می‌گیرد و چه عواملی بر رفتار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. 🔸دولت‌ها به عنوان بازیگران عقلانی نویسندگان استدلال می‌کنند که دولت‌ها مانند افرادی که تصمیمات منطقی می‌گیرند، به صورت عقلانی عمل می‌کنند. آن‌ها دائماً در تلاش هستند تا با توجه به منابع موجود، بیشترین منافع را به دست آورند و خطرات را کاهش دهند. این تصمیم‌گیری بر مبنای دو اصل کلیدی است: - امنیت‌محوری: اولویت اصلی هر دولت، بقا و امنیت در نظام بین‌المللی است. - قدرت‌طلبی: دولت‌ها برای حفاظت از خود و تقویت جایگاهشان، به دنبال افزایش قدرت نسبی هستند. 🔹اهمیت آنارشی در نظام بین‌الملل مرشایمر و روساتو تأکید می‌کنند که نظام بین‌الملل ذاتاً آنارشیک است، به این معنا که هیچ مرجع بالاتری وجود ندارد که رفتار دولت‌ها را تنظیم کند. در چنین محیطی، هر دولت باید خود را مسئول امنیت و بقای خویش بداند. - بی‌اعتمادی ذاتی: دولت‌ها نمی‌توانند به نیات دیگران اعتماد کنند و باید همیشه بدترین سناریوها را در نظر بگیرند. - رقابت مداوم: این بی‌اعتمادی باعث رقابت دائمی برای دستیابی به قدرت بیشتر می‌شود. 🔸تفکر استراتژیک دولت‌ها نویسندگان استدلال می‌کنند که دولت‌ها باید استراتژی‌های دقیقی را برای حفظ امنیت و تقویت جایگاه خود طراحی کنند. این استراتژی‌ها شامل موارد زیر است: - موازنه قدرت: دولت‌ها تلاش می‌کنند تا از برتری مطلق یک قدرت جلوگیری کنند. - اتحادها: تشکیل ائتلاف‌ها یکی از ابزارهای کلیدی برای کاهش تهدیدات است. - بازدارندگی: نمایش قدرت و توان نظامی برای جلوگیری از تجاوز دیگران. 🔹نقش ایدئولوژی و هنجارها بر خلاف دیدگاه‌های لیبرال، نویسندگان بر این باورند که ایدئولوژی و هنجارهای بین‌المللی تأثیر محدودی بر رفتار دولت‌ها دارند. آن‌ها استدلال می‌کنند که این عوامل معمولاً در خدمت منافع قدرت‌طلبانه دولت‌ها قرار می‌گیرند. 🔸انتقاد از دیدگاه‌های لیبرال مرشایمر و روساتو با نقد دیدگاه‌های لیبرالی، تأکید می‌کنند که امید به همکاری جهانی و نهادهای بین‌المللی اغلب غیرواقع‌بینانه است. در واقع، قدرت‌های بزرگ به دنبال تأمین منافع خود هستند و نهادها نیز تنها زمانی تأثیرگذار خواهند بود که در راستای منافع این قدرت‌ها عمل کنند. 🔹نتیجه‌گیری کتاب «How States Think»، تحلیلی دقیق از رفتار دولت‌ها در نظام بین‌المللی ارائه می‌دهد. نویسندگان با تأکید بر عقلانیت، امنیت‌محوری و قدرت‌طلبی، نشان می‌دهند که رفتار دولت‌ها عمدتاً توسط محیط آنارشیک بین‌المللی شکل می‌گیرد. این اثر، علاوه بر توضیح چرایی اقدامات دولت‌ها، به مخاطبان کمک می‌کند تا ماهیت واقعی سیاست بین‌الملل را درک کنند و از امیدهای غیرواقع‌بینانه اجتناب کنند. خرید «دولت ها چگونه فکر می‌کنند» از طاقچه🔻 taaghche.com/book/207928 حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔹وزیر جهاد کشاورزی پاسخگوی این وضعیت نابسامان باشد. قیمت کره خیلی ربط به مذاکره با غرب ندارد. 🔸نمی دانم چرا تیم اقتصادی دولت این نکته خیلی ساده را درک نمی‌کند که از طرف غرب برای ما آبی گرم نمی‌شود. ما این راه رفته‌ایم. چرا باید باز همه‌ی تخم مرغ ها را در این سبد بگذاریم؟ ✍🏻کمال حسین پور (نماینده پیرانشهر و سردشت) حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸حساب توییتر KhameneiNews: گلایه نماینده‌ی یکی از شرکت‌های صنعت پتروشیمی از طول کشیدن سرمایه‌گذاری در میادین گازی؛ رهبر انقلاب خطاب به وزیر نفت و مسئولان دولتی: کاری کنید گله‌های بخش خصوصی از دولت کم بشود و بتوانند واقعا کار کنند. کشور را بخش خصوصی پیش میبرد 🔹سیدیاسر جبرائیلی: ما نیازمند بازنگری در رویکرد صفر و صدی «نفی یا تفویض» نسبت به حضور بخش خصوصی در انفال هستیم. بخش خصوصی باید به سهولت بتواند در معادن و میادین ملی سرمایه‌گذاری کند، لکن حق‌العمل بهره‌برداری را دریافت نماید، نه اینکه انفال را تملک کند و آن را به قیمت جهانی و دلاری به ملت بفروشد. حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔸«نئولیبرال های ریش‌دار» از کجا آمدند؟ 🔹دکتر سید مجید حسینی | استاد دانشگاه تهران لینک یوتیوب🔻 📺 youtu.be/xTmKdsNK_xA حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
حکمران
🔸«نئولیبرال های ریش‌دار» از کجا آمدند؟ 🔹دکتر سید مجید حسینی | استاد دانشگاه تهران لینک یوتیوب🔻 📺 y
خلاصه برنامه ، صوت برنامه و لینک آپارات با کمی تاخیر اضافه خواهد شد
🔸«نئولیبرال های ریش‌دار» از کجا آمدند؟ 🟠خلاصه گفتگوی حکمران با دکتر مجید حسینی 🔸 آغاز گفتگو و نظرات امام خمینی درباره لیبرالیسم مجری: «می‌خواهم صحبتم را با جملاتی از امام خمینی آغاز کنم. امام در منشور روحانیت فرمودند که روحانیت متعهد به خون سرمایه‌داران زالوصفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت. همچنین اعلام کردند که تا من هستم، نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد و منافقین اسلام، این مردم بی‌پناه را از بین ببرند. ایشان تأکید داشتند که انقلاب به هیچ گروهی بدهکار نیست و ما هنوز چوب اعتمادهای خود به گروه‌ها و لیبرال‌ها را می‌خوریم. سؤال من از شما این است: امام خمینی چه چیزی در لیبرالیسم و سرمایه‌داری می‌دیدند که مخالفت خود را این‌قدر صریح و محکم اعلام کردند؟» دکتر حسینی: «بسم‌الله الرحمن الرحیم. به نظر من این جملات ترجمه‌ای از فرمایشات امیرالمؤمنین است؛ چیزی جدیدی نیست. خداوند از علما پیمان گرفته که بر گرسنگی مظلوم و شکم‌بارگی ظالم سکوت نکنند. امام خمینی در این سخنان به وضوح می‌گویند که این سرمایه‌داری شکم‌بارگی ظالم است و گرسنگی مظلوم هم کاملاً مشخص است. این روایت طی قرن‌ها در تشیع وجود داشته است. اما در دهه ۷۰ و ۸۰، این روایت مسلط با ایده‌های آقای رفسنجانی شکسته شد. پیش از آن، شیعه همیشه جریان اپوزیسیون و حامی مظلومان بوده است. لیبرال‌ها از دهه ۷۰ به بعد پیام‌آوران انقلاب شدند.» 🔹 تغییر مواضع انقلابیون و نقش رانت در گفتمان جدید مجری: «برای من عجیب است که بسیاری از افرادی که در اول انقلاب انقلابی و تندرو بودند، امروز حساسیتی به مسائل ندارند. شما در مناظره‌ای با آقای ابیانه مثال زدید که او به‌عنوان یک اصولگرا، از سیاست‌هایی حمایت می‌کند که به نفع سرمایه‌داری است. چه اتفاقی افتاد که انقلابیون به این سمت رفتند؟» دکتر حسینی: «جواب ساده است: رانت. آقای رفسنجانی در سخنرانی خود گفت که چرا مؤمنین نباید شیک بپوشند و شیک بخورند؟ او روایت مسلطی که در دهه اول انقلاب بر اقتصاد حاکم بود را تغییر داد. در دهه ۶۰، روایت ما این بود که مستضعفان باید طاغوت را سرنگون کنند. اما رفسنجانی گفت که طاغوت توسعه را پیش می‌برد و ما به طبقه مسلط نیاز داریم. او طبقه مسلط را توجیه کرد و این تغییر روایت باعث شد انقلابیون رادیکال دهه ۶۰ به طبقه مسلط تبدیل شوند.» 🔸سیاست‌های توسعه و تبعیض اجتماعی مجری: «آیا اقدام عملی خاصی برای پیاده‌سازی این روایت توسعه صورت گرفت؟» دکتر حسینی: «بله، مهم‌ترین اقدام، تغییر روایت زندگی بود. در دهه ۶۰، ما به کسانی که در جنگ جانباز می‌شدند، افتخار می‌کردیم. اما در دهه ۷۰، این افراد به‌عنوان هزینه‌های توسعه معرفی شدند. روایت‌ها تغییر کرد و توسعه به ابزاری برای توجیه تبعیض تبدیل شد. امروز، تبعیض در آموزش، درمان، مسکن و بانک‌ها به‌صورت سیستماتیک وجود دارد.» 🔹 نقش روایت در تغییر اجتماعی مجری: «شما به تغییر روایت اشاره کردید. آیا این روایت واقعاً این‌قدر تأثیرگذار است؟» دکتر حسینی: «بله، هر تغییر مادی از یک روایت شروع می‌شود. انقلاب ۵۷ با یک روایت آغاز شد. روایت توسعه نیز اجازه داد که تغییرات مادی اتفاق بیفتد. مثلاً مدارس غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد در دهه ۶۰ رشد نکردند، زیرا روایت مسلط اجازه نمی‌داد. اما پس از تغییر روایت، این امور عادی شد. امروز نیز روایت توسعه به نفع طبقه مسلط کار می‌کند.» 🔸 نقد اقتصاد نئولیبرالی و تأثیر آن بر فرهنگ مجری: «اقتصاد نئولیبرالی چه تأثیری بر فرهنگ و دین مردم گذاشته است؟» دکتر حسینی: «اقتصاد نئولیبرالی همه‌چیز را از معنا تهی می‌کند و به معامله تبدیل می‌کند. امروز بدن، عشق، آموزش و حتی دین به کالا تبدیل شده‌اند. این اقتصاد نمی‌تواند فرهنگ اسلامی بسازد. وقتی مال‌های بزرگ می‌سازید و برندهای غربی می‌فروشید، نمی‌توانید توقع داشته باشید که فرهنگ اسلامی بماند.» 🔹راهکارهای مقابله با نئولیبرالیسم مجری: «چگونه می‌توان با این روایت مسلط مقابله کرد؟» دکتر حسینی: «ما نیاز به تغییر آگاهی عمومی داریم. این آگاهی باید از طریق علما و روشنفکران ایجاد شود. طبقه متوسط نقش کلیدی در این تغییر دارد. باید به آنها فهماند که رویای موفقیت، دروغی بزرگ است. خوشبختی از رقابت و مصرف‌گرایی حاصل نمی‌شود؛ بلکه از جمع‌گرایی و عدالت‌خواهی به دست می‌آید.» 🔸 جمع‌بندی و پیام نهایی مجری: «صحبت‌های شما بسیار تلخ است. آیا این تلخی مردم را ناامید نمی‌کند؟» دکتر حسینی: «حقیقت ممکن است تلخ باشد، اما تنها راه ایجاد امید است. روایت‌های دروغین توسعه، جامعه را ناامید کرده است. باید این روایت‌ها را شکست و حقیقت را بازگو کرد. حقیقت می‌تواند مردم را برای ساختن آینده‌ای بهتر آماده کند.» حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline
🔸«نئولیبرال های ریش‌دار» از کجا آمدند؟ - سیدمجید حسینی.mp3
16.71M
🔸«نئولیبرال های ریش‌دار» از کجا آمدند؟ 🔹دکتر سید مجید حسینی | استاد دانشگاه تهران حکمران؛ روایت عمیق سیاست و اقتصاد @HokmranOnline