قال علی بن الحسین علیه السلام خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة...
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
کرشمه تو شرابی به عاشقان پیمود
که علم بیخبر افتاد و عقل بیحس شد
زینب جان چه کردی که عرشت بر فرشت فائق آمد و برای ارتباط و اتحاد و اطلاع از قدسیات ، محتاج و منتظر فرشیات و حصولیات نماندی ...
تو آن بودی که راس فرزندان و برادر و بردار زادگان خود را بر سر نی دیدی و ننالیدی ، بل مبتهجانه ندای ما رایت الا جمیلا سر دادی...
و چه زیبا قرآن فرمود واتقواالله یعلمکم الله...
دمی با #مولوی...
گر گریزی بر امید راحتی
زآن طرف هم پیشت آید آفتی
مولوی در این بیت سخنی بلندی با توجه به تلفیق #جهان_شناسی و #انسان_شناسی ارائه میدهد...
میگوید اگر فکر کردی با تبدل امور بیرونی میتوانی به رفاه و آسایش محض برسی بدان که وارونه ای ....
از روی #وهم اوضاع خویش را خراب مکن، زندگی حاضرت را بهم مزن و به دنبال زندگی جدید مرو...
ماده ذاتش تزاحم و تصادم و تصادف است از موطن #ترکیب، #بساطت مجو...
بدان که زشت و زیبا، تلخ و شیرین، سپید و کدر ، از درون می آید ، #منظرت را عوض کن ...
╔══▫️... 🌺 ...▫️══╗
🆔 @ostadshirvani
╚══▫️... 🔅 ...▫️══╝
#معبود
🔸 هر معروفی، محبوب و هر محبوبی مطلوب و هر مطلوبی، معبود است...
🔹 پس شناخت را افزایش میدهیم، تا #معبود_مطلق را عابد شویم...
╔══▫️... 🌺 ...▫️══╗
🆔 @ostadshirvani
╚══▫️... 🔅 ...▫️══╝
#هو_الغَنیّ
▫️۱. نگاه بالا به پایین از جانب یک نازل ، به عالی سبب ضحک میشود مثل نگاه عالمانه ترِ یک شاگرد به معلم خود....
▫️۲. نگاه بالا به پایین یک همسان به یک همسان سبب خشم میشود.....
مثل نگاه برتر بینی یک شاگرد به شاگرد دیگر....
▫️۳. نگاه بالا پایین یک بالای حقیقی، به پایین تر از خود، حس رضایت را برای انسان رقم خواهد زد....
مثل نگاه معلم به شاگردانش....
▫️۴. نگاه پایین به بالای یک وجود رفیع و منیع، به یک وجود حقیر و ناقص سبب شرم خواهد شد....
مثل نگاه عاشقانه خداوند به ما...
الحمدلله الذی تحبب الی و هو غنی عنی...
هیچ برتریی، جز نابرتر بینی وجود ندارد...
╔══▫️... 🌺 ...▫️══╗
🆔 @ostadshirvani
╚══▫️... 🔅 ...▫️══╝
نوعی جدایی است رسیدن به آرزو
از بیمِ فصل، وصل آید و از شوقِ وصل، فصل
#م_ح
@sooyesama
طغیان مظلوم
سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْعَبْدَ لَيَكُونُ مَظْلُوماً فَمَا يَزَالُ يَدْعُو حَتَّى يَكُونَ ظَالِماً....
همانا بنده گاهی مورد ظلم قرار میگیرد و آنقدر نفرین میکند و ظلم را مرور میکند تا ظالم میشود...
گاهی انفعالات ، بیش از اتفاقات است ...
اگر ظالمی با ظلمش ، ضربهای بر بدنهی روان ما، وارد کرد ... خود ما هم با کینه ورزی های عمیق نسبت به او و رفتار مذمومش، به هویت آرامش طلبِ درونمان، ظالم میشویم...
🔔اردوی اندیشه و حکمت اسلامی
بامحوریت بیانیه گام دوم
👥با حضور برجسته ترین اساتید
(اطلاعات بیشتر در پوستر)
⏱زمان برگزاری: 8 شهریور بمدت ۴روز
📍مکان : شهر مقدس قم
🔗شرکت برای همه وقمی ها مجاز است
🔍ثبت نام و اطلاعات بیشتر برادران
@ava1234
🔍ثبت نام و اطلاعات بیشتر خواهران
@ava_khaharan
🔖مدرسه مجازی گام دوم آوای توحید
https://eitaa.com/joinchat/3576430603Cf4a92fc96a
تعیین و تکلیفِ مرید، برای مرادِ کاملِ مکمل...
احمد نیری: به نقل از مرحوم حضرت آیت الله بهجت:
مرحوم دربندی با آن فضلش در بالای سر حرم سیدالشهدا فریاد می زد یا حسین به حق مادرت حضرت زهرا (سلام الله علیها) شمر را شفاعت نکن و سه دفعه بلند این جمله را میگفت.
به او گفتند آیا شفاعت شمر ممکن است؟
گفت: چرا ممکن نیست؟ حضرت اباعبدالله مظهر رحمت واسعه خدا هستند، چه میدانیم؟ ما قسمش می دهیم که این کار را نکند.
جناب محتشم کاشانی هم در این خصوص می فرمایید:
ترسم جزای قاتل او چون رقم زنند
یک باره بر جریده رحمت قلم زنند
فارق از اینکه بحث شفاعت و تفضل و رحمت، در دستگاه نظام معرفت دقیق دینی، چه هویتی دارد(پیوستگی اعمال و حالات دنیوی و شاکله ی هویت مثالی) و در فکر عوام دینی چه جلوه ی پیدا کرده ، احساسات بعض از مریدان و محبین، خیلی عجیب است و مرا به یاد این فرمایش حضرت مولی الموحدین ع می اندازد که وقتی به نیازمندی بخشش میکرد فردی به حضرت اعتراض فرمود و حضرت در پاسخ او فرمودند :
لَا کَثَّر الله فِي المؤمنين ضَرَبک! اَعطي اَنا وَ تَبخل انتَ ...
خداوند مانند تو را زیاد نکند من می بخشم تو بخل می ورزی...
که این بیان حضرت، خیلی با آیه ۳۷ سوره نساء دارد:
الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَيَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ.
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺨﻞ ﻣﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ ، ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺨﻞ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.
چرا که شاید فکر میکنیم با بخشش، چیزی که نصیب بخشیده شده می شود (مفعول) ، بیش و پیش از چیزی ست که عائد، بخشنده (فاعل)می شود.
دمی با حسین جنتی....
وقتِ "چِرا" به شوقِ "چَرا" در شکم مریز،
تا صبحِ روزِ حشر مبادا علف شویم!
میفرماید این نشئه هنگامه ی چِرا گفتن و تعقل و شناخت و آگاهی ست، نکند تمامیت خودت را صرف چَرا و چریدن و دریدن کنی، نکند به فرموده حضرت امیر ع چونان که همُّها علفها(آنان که تمام همتشان علف خوردن است) باشی ، چرا که آنکه دغدغه ی چیزی دارد، همان است( این نکته و رمز اگر بدانی دانی / هرچیز که در جستن آنی آنی) و در نشئه ی بعدی، به حکم حکمتِ اتحاد عاقل و معقول وعقل، و حشر با صورت اخیر، علف محشور میشوی .
شُکر خدا که سفرهی باریکِ شیخ و شاه،
پَهن آنچنان نبود که ما بیشرف شویم...
شاکر باش که چون عمر بن سعدیان، جایی در دستگاه یزیدیان نداری و سفره ی آنان تا وجود تو پهن نگشت، چرا که سفره ی آنان وارداتش منصب و مسند و مال و چاپلوسی و... ست و چون واردَت شد ،صادراتش بی شرفی و بی وجدانی ست.