eitaa logo
هنرستان
2.5هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
1.2هزار ویدیو
17 فایل
#رسانه_هنرستان رسانه فرهنگ و هنر با عضویت در #هنرستان از برنامه‌های فرهنگی هنری (سینما، تئاتر، شعر، کتاب، عکاسی، خوشنویسی، تجسمی، نگارخانه، صنایع‌دستی و ...) استان قم باخبر شوید ارتباط با مدیر: @hani_ahmadzadeh رسانه "هنرستان" @honarestan_net
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎 📻 برنامه میدانی رادیویی 🔺تهیه کننده: امیرحسین یاوری 🔺اجرا: علیرضا مهدی‌زاده 🔸️با حضور در روستای وشاره، بخش خلجستان، شهرستان قم 🗓 جمعه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳ 🕖 ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۴۵ 📻 ، موج FM، ردیف 94.5 مگاهرتز ✅ لینک پخش : https://sepehrtv.ir/live/r-qom 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
🔎 💠 انجمن ادبي حوض برگزار می‌کند: 📖 جلسه داستان 📅 جمعه‌ها ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ 🏫 صفائیه، کوچه ۲۶، فرعی زینلی، پلاک ۸ 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
🔎 📝 انجمن ادبی «محیط» 🔻با حضور؛ استاد محمدعلی مجاهدی همراه با شعرخوانی شاعران 📅 جمعه ۱۳ مهرماه ساعت ۱۹ 📍قم، خیابان شهدا (صفاییه)، کوچه۲۸ (بیگدلی)، جنب مطب دکتر برقعی، پلاک ۴۸ ✅ حضور برای برادران آزاد است 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎 🎨 نمایشگاه «در ستایش جستجو» با ۲۳ اثر از نقاشی‌های ‎محمدجواد صالحی از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه ۱۴۰۳ برپاست. 🔹این نمایشگاه در میدان دستغیب، مجتمع دلفین، طبقه دوم، گالری سرو پذیرای علاقه‌مندان هنر است. 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
🔎 📸 نمایشگاه عکس «نور و آیینه» 💠 به همت اداره خبر و اطلاع‌رسانی و مرکز رسانه و فضای مجازی آستان مقدس حضرت معصومه (س) 📅 ۱۲ تا ۲۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🕌حرم مطهر حضرت معصومه(س)، صحن صاحب‌الزمان(عج) 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
🔎 💢 تبدیل خانه موزه شهدا در قم به مقصد گردشگری 🔹سیدمحمد موسوی‌منش سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: خانه موزه شهیدان زین‌الدین با هدف معرفی الگوهای جنگ و جهاد به دانش‌آموزان و گردشگران به یکی از پروژه‌های شاخص فرهنگی شهر قم تبدیل شده است. 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
23.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎 🎭 مدیریت استرس قبل از اجرا 🎬 مدرسه فیلمسازی سیمای مهان قم، استاد محمود الیاسی 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
🔎 📢 دعوت به همکاری 🔹پردیس سینمایی بازار شهر به یک خانم بین ۲۰ تا ۳۰ سال برای شیفت صبح نیازمند است. حقوق و مزایای کار بر اساس قانون کار تعیین می‌شود. 🔻متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در گزینش، به صورت حضوری از ساعت ۱۴ تا ۲۴ به پردیس سینمایی مراجعه کنند. 📍قم، انتهای بلوار الغدیر، مجتمع تجاری بازار شهر، پردیس سینمایی بازار شهر 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
🔎 ▪️برپایی یادمان شهید سیدحسن نصرالله در حرم بانوی کرامت ▫️یادمان شهید سید حسن نصرالله به منظور اهدای صلوات و قرائت قرآن به یاد این شهید جبهه مقاومت در صحن صاحب الزمان(عج) حرم مطهر بانوی کرامت برپا و تصاویر این شهید نیز در صحن های حرم مطهر نصب گردید. 🔰 با از برنامه‌های فرهنگی هنری استان باخبر باشید 👇👇👇 🆔 @Honarestan_net
🔎 💢واژه‌پردازی 🔹زبان‌ها برای ماندن و بالیدن، باید پیوسته بر گسترۀ واژگانی خود بیفزایند. گسترش واژگانی، مهم‌ترین عامل پایایی و پویایی زبان نیست؛ اما جزء نیازهای ضرور هر زبانی است که می‌خواهد عمری درازتر داشته باشد. 🔹افزایش واژگان در زبان‌ها، معمولا از سه طریق است: وام‌گیری از زبان‌های بیگانه؛ احیای واژه‌های کهن و فراموش‌شده؛ ساختن واژه‌های جدید. راه چهارمی هم وجود دارد که بیش‌وکم به آن عمل می‌شود، اما هنوز رسما جزء راه‌های واژه‌سازی به شمار نیامده است. 🔹من نام این راه را «واژه‌پردازی» می‌گذارم؛ در مقابل «واژه‌سازی». در واژه‌سازی، ما کلمه یا ترکیبی را که پیشتر نبوده است، می‌سازیم؛ مثل «پوشه» یا «پرونده» یا «فناوری» یا «آسیب‌شناسی». در واژه‌پردازی، کلمۀ جدیدی ساخته نمی‌شود، بلکه کلمه‌های موجود و رایج، در شکل یا معنایی جدید با روابطی متفاوت، پردازش یا پرورش می‌یابد. 🔹روشن است که این شکل یا معنای جدید، باید همسانی‌هایی با شکل و معنای قدیم کلمه داشته باشد؛ اما به هر حال، «کلمۀ جدید» به حساب می‌آید. پیش از مثال، بگویم که در واژه‌پروری، کلمه‌ای که بازپروری می‌شود، باید همراه قرینه‌‌ای باشد که معنای جدید و پرداخته را پیش چشم خواننده بیاورد. 🔹مثال روش این شیوۀ واژه‌افزایی، کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن» است. کلمۀ راهنما در پیشینۀ زبان فارسی، هیچ گاه با «زدن» به کار نرفته بود؛ اما وقتی در ماشین‌ها چراغ راهنما نصب کردند، نیاز بود که برای استفاده از آن، کلمه‌ای بیابیم یا بسازیم. مردم ترکیب «راهنما زدن» را ساختند و گرفت. 🔹در واقع کلمۀ «راهنما» در ترکیب «راهنما زدن»، تغییر کاربری داده و با پذیرفتن فعل «زدن»، چهره‌ای جدید از خود را به نمایش گذاشته است. پیش از این ابتکار، با «راهنما» هر کاری می‌کردند جز «‌زدن»! در اینجا، کلمۀ «راهنما» ساخته یا احیا نشده است؛ بلکه از رهگذر بازپروری و پردازش، معنایی جدید یافته است که البته پیوستگی آشکاری با معنای قدیم خود دارد. 🔹«حروف‌چینی» هم مثال خوبی است. حرف و چیدن، جدید نیست؛ اما نسبت دادن آنها به یكدیگر كه در چاپخانه‌‌ها اتفاق افتاد، جدید است. از همین دست است کلمۀ «ارتباط‌گیری» که در روابط‌عمومی مؤسسات و اداره‌ها ساخته شد و جا افتاد. «پرینت گرفتن» و «نظر گذاشتن = کامنت» هم همین حکایت را دارد. 🔹واژه‌پردازی غیر از ترکیب‌سازی است. در ترکیب‌سازی، کلماتی کنار هم می‌نشینند که پیشتر نیز میان آنها هم‌نشینی یا همراهی بوده است. بنابراین «آسیب‌شناسی» و مانند آن، ترکیب‌سازی است، نه واژه‌پردازی؛ زیرا «آسیب را شناختن»، جدید نیست؛ بر خلاف – مثلا – ارتباط گرفتن یا راهنما زدن، که جدید است. 🔹واژه‌پردازی، گرته‌برداری هم نیست. در گرته‌برداری، بر اثر تقلید از زبان‌های بیگانه، گاهی دو کلمه کنار هم می‌آیند که پیشتر با هم نمی‌آمدند و اکنون نیز نیازی به هم‌‌نشینی آن دو با یک‌دیگر نیست. مثلا وقتی کسی می‌گوید: «اجازه بدهید نخست خدمت شما سلامی داشته باشم» سلام را با داشتن، همراه کرده است که نه ریشۀ تاریخی دارد و نه نیازی به آن است؛ چون می‌توانست بگوید: «اجازه بدهید نخست سلامی کنم». از همین‌‌ گونه است: دوش گرفتن و خواب افتادن. 🔹این را هم بگویم که ما می‌توانیم برای غنی‌سازی زبان، رابطه‌های متفاوت میان کلمات را از متون گذشته کشف کنیم و به کار ببریم. مثلا من با نگاهی سطحی و سریع به باب نخست گلستان(سیرت پادشاهان)، ده‌ها رابطۀ واژگانی به چشمم خورد که امروز برای ما «متفاوت» محسوب می‌شود. 🔹چند نمونه‌اش را در زیر می‌آورم: «برادران حسد بردند و زهر در طعامش کردند» حسد بردن = حسادت ورزیدن، حسودی کردن. زهر در عذا کردن= زهر در غذا ریختن. «فرصت نگاه می‌داشتند.» فرصت را نگه داشتن = قدر فرصت را دانستن. «فریدون ... پادشاهی یافت.» پادشاهی یافتن = به پادشاهی رسیدن. «ملک را عجب آمد.» عجب آمدن = تعجب کردن. «خیال باطل بست.» خیال بستن = پنداشتن. «چندان نعمت را به چندین مدت برانداخت.» نعمت برانداختن = هدر دادن نعمت. 🔹استفاده از این‌گونه رابطه‌های متفاوت، نیاز به مهارت و تجربه دارد و کار نویسندگان تازه‌کار نیست؛ چون اندکی نابلدی در استفاده از این رابطه‌ها، زبان را از ریخت می‌اندازد. در عین حال، دیده‌ام که نویسندگان ورزیده و هنرمند، بدون اینکه به دام کهن‌گرایی و زبان باستانی بیفتند، این رابطه‌ها را به نثر خود راه داده‌اند و از این رهگذر به نثری رنگارنگ و سرشار از واژگان غیر تکراری دست یافته‌اند. 🔹بر هم زدن روابط کلیشه‌ای میان واژگان، اگر هنرمندانه صورت بگیرد، بسامد واژگانی نویسنده را بالا می‌برد و می‌دانیم که یکی از عوامل مهم در آفرینش نثرهای اثرگذار، بسامد واژه‌های غیر تکراری است. ✍ 🆔 @Honarestan_net
🔎 💐 السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ آیینه نوشت؛ حضرت معصومه تصویر بهشت؛ حضرت معصومه از ایل و تبار ماه، از نسل بهار خورشیدسرشت؛ حضرت معصومه ✍ شاعر: 📸 عکاس: 📅 شنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 ایتا | تلگرام | اینستاگرام 🆔 @Honarestan_net