💠 با ما همراه شوید:
🔹 #خاکریزهای_سبک_زندگی
🗓 یکشنبهها درکانالِ
🔹اندیشکده سبک زندگی اسلامی
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
💠 #خاکریزهای_سبک_زندگی
📜 اسلام مکتبی #انسانساز و #تمدنساز
🔸 اسلام به واسطه مضامین عالی و انسانساز خود موفقیتهای درخشانی را به دست آورد و توانست یک تمدن باشکوه نهصد ساله را تشکیل دهد به گونهای که این تمدن نصف جهان فعلی را به خود اختصاص داد و زمینه بسیاری از پیشرفتهای علمی جهان امروز شد.
🔸 به طور مثال میتوان به سه پایتخت جهان اسلام در سه دوره تاریخی #تمدن_اسلامی که توسط غیر مسلمانان بررسی شده است اشارهکرد تا دلایل خیره شدن اندیشمندان غیر اسلامی به تشعشعات این پایتختها بهتر درک شود :
1⃣ #مدینه_النبی: اولین پایتخت جهان اسلام شهر مدینه است. که بعدها با نام «مدینه النبی» به جهان معرفی شد. در وصف «مدینه النبی ازمیان صدهامورد، تنها به بیان یک مثال میپردازیم: در قرن دوم هجری قمری سه نفر زرتشتی وارد شهر مدینه میشوند در حالی که مشاهده کردند همه مغازهها باز است ولی ظاهراً کسی در شهر نیست. از یک نفر عابر پرسیدند مردم کجایند؟ آیا دشمنی قرار است حمله کند؟ آن عابر که ظاهراً مسئول امنیت آن بازار بود جواب میدهد که مردم برای نماز رفتهاند وبعدازنماز به مغازههابرمیگردند.آن زرتشتیها با خود گفتند اگر یک دین و یک سیاست حکومتی، باعث شود که مردم به صورت متحد همه اموال خود را رها کنند و برای انجام یک فریضه معنوی بروند در حالی که مطمئمن هستند سرقتی صورت نمیگیرد، قطعاً این دین همان آب گواری انسان تشنه لب است و اینجا مرکز جهانی است که انبیا و صالحان به دنبال آن بودند، لذا به استناد تاریخ آنها در همان مدینه مسلمان میشوند.
2⃣ #بغداد:دومین پایتخت جهان اسلام شهر بغداد است که حدود سال 500 قمری توسط 7000 معمار و کارگر ساخته شد.
زمانی که مغولها به بغداد حمله کردند و آنجا را به آتش کشاندند حدود سه میلیون کتاب سوزانده شد. وجود سه میلیون کتاب در یک شهر دارای پیامهای مهمی است. اعم از اینکه در آن شهر و تمدن، کاغذ، قلم، نویسنده و دانشمند به وفور موجود بوده است.سه میلیون کتاب را بالغ بر سه هزار نفر نوشتهاند و این در صورتی ست که فرض براین گرفته شود که هر نویسنده صد کتاب نوشته باشد و این در حالی است که غرب دوران تاریک خود را سپری میکند و جنگهای خونین و زورگوییهای کلیسا تنها دستاوردهای آن تمدن بوده است.
3⃣ #قرطبه:سومین پایتخت جهان اسلام ازلحاظ تاریخی قرطبه پایتخت اندلس اسلامی(اسپانیای فعلی)است.
قرطبه در قرن7 هجری قمری حدود 1 میلیون نفرجمعیت داشت که درآن شهربه گزارش تاریخ900 حمام عمومی،27 مدرسه رایگان و کتابخانهای با بیش از 400 هزار کتاب وجود داشت.طبق اسناد تاریخی وباستانی خیابانهای پهن و سنگفرش شده شهر،آن شهر را به یکی از اولین شهرهای توریستی تاریخ جهان تبدیل کرد بود.در تاریخ نقل است که: یک راهبه ساکسونی بهنام گراندن شاین که از شهر قرطبه دیدن کرد چنان محو زیباییهای شهر شد که آن را نگین جهان نامید و به آن لقب «شهر نور» را اطلاق کرد.
🔹سلسلهمباحث،خاکریزهای سبک زندگی درپاسخ به این سئوال است که:
چرا و چگونه #تمدن_اسلامی با وجود موفقیتهای درخشانی که در تمدن سازی تا قرن هشت قمری و دوازدهم میلادی داشته، رفته رفته قدرت خود را از دست داد و #تمدن_غرب توانست نماد پیروزی خود را که همان #سبک_زندگی است در جامعه بشری مسلمانان غالب نماید.
📝 #خاکریزهای_سبک_زندگی
🖋حجتالاسلامعباسی اصل
___
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
🍏 #طیباتِ_حیات
💎برتري #چوب_مسواك برمسواك وخميردندان امروزي❗️
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
🍏 #طیباتِ_حیات
💎برتري #چوب_مسواك برمسواك وخميردندان امروزي❗️
💢چوب مسواک قطعه چوبی از درخت اراک است که خواص بی شماری برای استفاده از آن دراحادیث ذکر شده است .
✨پیامبر اکرم (ص)میفرمایند :
اگر مردم نتايج وخواص مسواك كردن رابدانند هيچ گاه مسواك را ازخود جدا نميكردند.
📚 وسائل الشيعه ، ج ۲.
🔍مواد تشكيل دهنده وفوايد مسواك (چوب اراک):
🔬به موجب تحقيقات اخير چوب اراك حاوي مقادير زيادي كلرايد سيليكا، عنصر فلورين، سيليس، ۳ميتل آمين و... است كه هركدام از آنها نقش موثري درجلوگيري از پوسيدگي دندان ضدعفوني کردن دندان ٬سفيدي دندان و بيماري هاي لثه و...ميشود.
👨🔬يكي از بزرگترين دانشمندان علم دندان پزشكي درجهان با انجام تحقيقات بسيار وصرف هزينه فراوان، مواد موجود در چوب اراك رااستخراج وبصورت خميردندان دراورد اين خمير دندان توسط يك شركت سويسي عرضه شد اما تاثيري كه در چوب اراك بود در خمير دندان وجود نداشت❗️
👈دليل اين قضيه به وجود تركيبات شيمياي فراوان در چوب اراك برميگردداين درخت داراي تركيباتي است كه تاثير آنها زماني آشكار ميگرددكه بابزاق دهان تركيب شود بعد از تركيب دربين دسته هاي باكتري هاي مضر دهاني جولان كرده ودرزمان اندكي ميتواند 97٪ميكروبها راازبين ببرد
❌اين درحالي است كه به گزارش جمعيت دندانپزشكي آمريكا مسواك پلاستيكي به دليل عدم قدرت آن به نفوذ به لايه مخاطي دهان برفعاليت باكتريها تاثيري ندارد وفقط آنها راميپوشاند وهمان تكه مسواك چوبي به دليل خاصيت كشش وانجذاب است كه قادر به كشتن باكتري هاست.
__
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
🌸إِلَهِی وَ اجْعَلْ هَوَايَ عِنْدَكَ🌸
🔻خدایا!
خواهش دل مرا
به سوی خودت قرار بده
📖صحیفه سجادیه_دعای٢٢
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
⚜ #علی(ع)
#معمار_سبک_زندگی (۱۰)
✨راهبردهای امام علی (ع) برای #نجات_بشر
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
💎 #علی(ع) #معمار_سبک_زندگی (۱۰)
✨حضرت علی(ع)، انسانی به مثابه خورشید است که دائماً در حال فایده رساندن میباشد، نقطه اوج این تمثیل را شاید بتوان در آخرین لحاظ عمرمبارکعلی(ع)دانستکهبامشقت به دنبال بیان کردن آخرین راهبردها برای نجات بشری بوده است،ایشان که در این وصیت نامه عموم مسلمانان را مخاطب نموده است به 14 محور اشاره می کند، که به دو مورد از این محورها اشاره میشود.
✨حضرت می فرمایند :« اوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُکِتَابِی :
✨ ۱.بِتَقْوَی اَللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ
یعنی «به #تقوای_الهی و #نظم_در_امور » معیارهای اسلامی بودن یک جامعه را باید در چه چیز دید؟ این معیارها را باید از کدام منبع باید استخراج کرد؟
اگر علی(ع) را « امام معصوم» و نهج البلاغه را « منبع» و سخن ایشان را « معیار» بدانیم، پس باید « تقوا» و « نظم» را یک شاخصه برای تعیین میزان اسلامی بودن جامعه در نظر گرفت.اما چرا ؟زیرا تقوای(تعادل در گرایش های) باطنی سبب نظم ( تعادل در کنش های) ظاهری می شود و نظم ظاهری سبب تقوای باطنی می شود پس جامعه ای که روزانه میلیاردها دلار خرج ورزش می کند ولی این هزینه را برای تولید شغل خرج نمی کند، جامعه ای بی نظم و بی تقوا می باشد.
✨۲. وَ اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلْقُرْآنِ لاَ یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ یعنی : « خدا را ، خدا را ، درباره قرآن ، مباد که دیگران در عمل کردن به آن بر شما پیشی گیرند»به نظر می رسد که عمل دقیق و عمیق به قرآن یعنی استخراجِ دو محور « اصول و راهبرد » در سه حوزه « فردی و خانوادگی و اجتماعی» از قرآن و و قانونی سازی بر آنها و« #اقناع_و_الزام» اجتماعی درعمل به آنها. در این صورت جامعه اسلامی بهترین جامعه در عمل به قرآن خواهد بود. مثلا طرح « #مشاور_سالمند» برای نگه داری والدین سالمند نزد فرزندان با هدف عمل به دستور قرآن هرچند 12 محور دیگر تیز قابل تفصیل و استخراج راهبردهای فاخر می باشد اما بنا بر مختصر نویسی است.
✍حجتالاسلامعباسی اصل؛تیرماه 95
_
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
🌷 #اشارات_ره_بر 🌷
💎هركس خودش را موظف بداند كه #انفاق كند
🔹ما هميشه از اسلام اينطور فهميده ايم كه كسب درآمد البته از طرق مشروع آزاد است و مانعى ندارد؛
🔹منتها اين اجازه همراه با ايجاب و الزام انفاق است؛ يعنى اگر كسى درآمدى كسب كرد، ولى حتى انفاق مستحب نكرد، او پيش خداى متعال مؤاخذ است.
🔹ما نمى توانيم بگوييم كه انفاق واجبمان را كرديم، مالياتمان را داديم، خمس و زكاتمان را هم داديم، از اين پول نمى خواهيم خرج كنيم؛ در حالى كه مى دانيم در جامعه فقر و كمبود هست؛ نخير، اين آدم پيش خداى متعال سعادتمند نيست؛ مرضى عند الله نيست؛ براى خاطر اينكه آن حسابهاى الزامى جداست؛ باب ديگر و جريان ديگرى است.
🔹 انفاقات استحبابى را هم براى ما قرار داده اند. مستحب است، يعنى آن حكم واجب را ندارد كه من در هر موردى لزومااين كار را بكنم؛ اما اگر كسى بالمره باب اين مستحب را بر روى خودش ببندد، بلاشك خلاف اراده و خلاف اقتضاى احكام الهى كار كرده است؛ …
🔹هركس خودش را موظف بداند كه انفاق كند. آن كسانى كه بيشتر درآمد دارند، نسبت انفاق را بيشتر كنند. آن كسانى كه كمتر درآمد دارند، باب را نبندند؛ به همان نسبت انفاق كنند. اگر اين كار راه بيفتد، البته خوب خواهد شد....
🔹اگر اين روح نيكوكارى و انفاق در مردم به وجود بيايد، خوب است...
🔹آنچه يك روز در كشور ما و ساير كشورهاى اسلامى اين روحيه همه گير بوده است؛ يعنى هركسى موظف بوده كه پولى براى انفاق كنار بگذارد؛ يا رايج بوده كه در ماه رمضان به نيازمندان افطارى بدهند؛ نبايد بگذاريم اين كارها كم بشود.
✨امام خامنه ای -۱۳۷۰/۱۲/۱۲
_
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
⚜ #علی(ع) #معمار_سبک_زندگی
✨ #جمع_بندی (پیام آخر)
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
💎 #علی (ع) #معمار_سبک_زندگی
🔆 #جمع_بندی
⚜علی (ع) در دوره ای می زیست که مردم به واسطه تعالیم پیامبر، روند روبه #رشدی نسبت به #دنیا_شناسی و #دنیا _خواهی را طی می کردند ولی بعد از رحلت پیامبر(ع)، این روند روبه #سقوط رفت و از آنجایی که این روند سقوطی تا کنون ادامه دارد، #نقش_علی(ع) و تعالیم او در این هزار و چهارصد سال به خوبی روشن می شود.
⚜علی (ع) #ریشه روند سقوطی جامعه اسلامی را « #حب_دنیا» می دانست و راهکار مقابله با آن را #تقوا_علمی ( مبتنی بر تقوا، مقدمه چیدن و نتیجه گرفتن ) و #تقوای_عملی (مبتنی بر عقبا سازی عمل کردن) معرفی می کرد.
⚜ لذا همیشهٔ تاریخ دو گروه #بیمار که هر دو در #دنیا_خواهی دچار #افراط یا #تفریط بود، به نبرد با او پرداختند.
⚜ دشمنی بی تقوایان علمی و عملی به دو صورت ذیل بوده است :
1⃣ #ترور_شخصی :
کسانی که چه برای دنیا خواهی ( معاویه و طلحه و زبیر) و چه برای دنیا نخواهی ( #خوارج) به دنبال ترور او بودند.
2⃣ #ترور_شخصیتی :
کسانی که چه برای دنیانخواهی مانند خوارج زمان, که #جاهلان_علمی و #عملی می باشند)
و چه برای دنیا خواهی مانند صاحب نظران و صاحب عملان #دین_ستیز و #دین_گریز ،که #فاسقان علمی و عملی می باشند،
به دنبال از بین بردن شخصیت تاثیر گذار او بر تاریخ و جامعه بشری بودند.
⚠️ آنان از همه ابزار خود اعم از #تهدید و #تزویر و #تبلیغ برای تخریب و تحریف علی(ع) و معارف او بهره می برند.
❗️اما حاصل این تلاش های گسترده و تاریخی دشمنان علی(ع) آن است که
👈 انسان های #محدود #پیرامون_علی (ع) که قدرت مقابله با معاویه را نداشته امروز تبدیل به کشورها و #جوامعی شده اند در جهان امروز در مقابل دشمنان #ایستاده و #افتخار ثبت میکنند. لذا با جرات می توان گفت بهترین معیار برای #فهم_حق و حقیقت و میزان انطباق با علی(ع) و معارف او می باشند.
✍ حسین عباسی اصل – تیرماه96
_
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras
▪️ #منبر_مجازی
مشک آن است که خود ببوید...
🏴 بهمناسبتشهادتامامصادق(ع)
💠 #اندیشکدهسبکزندگیاسلامی
🔍www.mirras.ir
🔸️eitaa.com/mirras