eitaa logo
میراث/اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
176 ویدیو
11 فایل
💠 میراث/اندیشکده سبک زندگی اسلامی ~•• در بین هزاران کانال باید ❤ به کانالی داد که ثمره آن تأملات زندگی‌ساز باشد ••~ ✅ مدیر اندیشکده: حجت‌الاسلام و المسلمین حسین‌ عباسی‌اصل ⁉️ پرسش درباره‌ی اندیشکده و دوره‌ها: @N_sobhany 🔁 تبادل: @R_Bahreyninejad71
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان 🏴 ◾️وفات حضرت زينب عليها السلام را به محضر آقا و مولايمان حضرت بقية الله، امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و همه شما بزرگواران تسليت عرض می‌نماييم. _________________ #اندیشکده‌سبک‌زندگی‌اسلامی 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۶) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1918 ✅چه هستن ؟ برای برگزاری مهمانی با فواید دنیایی و اخروی قطعا نمی‌توان محدودیتی ایجاد کرد چرا که انسان هر وقت بخواهد می‌تواند مهمانی دهد. اما از آنجایی که اگر آن مهمانی همراه با ناهار یا شام باشد، هزینه آن سنگین خواهد شد، روایات اسلامی را مشخص کرده‌اند که مردم پول‌دار و مردم متوسط بتوانند اولویت‌هایی برای مهمانی دادن در زندگی خود تعیین نماید. قطعا این روایات به معنای محدود کردن مهمانی‌ها نیست بلکه تعیین اولویت‌هاست. از بین روایات پنج اتفاق به عنوان اتفاق‌های خیر معرفی شده‌اند که مستحب است انسان متناسب با وضعیت اقتصادی خود بدهد. ⏪ نکته‌ی مهم این است که هدف از برگزاری مهمانی و ولیمه دادن دو هدف مقدس ذیل است که اگر برای هر کدام خللی پیش آید نه تنها استحباب از بین می رود بلکه گناه جایگزین آن می شود. ✔ - شکر الهی به خاطر نعمت داده شده به عنوان هدف باطنی ✔ - تقسیم شادی در بین نزدیکان خود به عنوان هدف ظاهری ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⏬ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۷) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1923 ✅ چه هستن ؟ ⭕ اما مهمانی های اولویت‌دار را می‌توان از روایت ذیل شمارش کرد : قال نبی (ص) : لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ الرَّجُلُ يَشْتَرِي الدَّارَ وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ ولیمه ( مهمانی به همراه شام یا ناهار ) در پنج چیز است : 🍀یک – (عُرْسٍ) : ازدواج کردن امر عاقلانه و مقدس است، اما دو مساله ضمیمه آن می باشد که رعایت آنها نیز جزو این سنت الهی می باشد و امام رضا(ع) به آنها اشاره می کند و می فرماید : «مِنَ السُّنَّةِ التَّزْوِيجُ بِاللَّيْلِ وَ إِطْعَامُ الطَّعَامِ» یعنی: «ازدواج در شب و اطعام دادن برای عروسی از سنت‌های نبوی است» اما نباید فراموش کرد که اطعام دادن در عروسی سنت الهی است که را دنبال می کند -، به عنوان و با نزدیکان به عنوان و به همین جهت مستحب است، اما اگر شام عروسی با این دو تعارض داشته باشد قطعا استحباب خود را از دست داده و حرام خواهد شد. متاسفانه امروز شاهدیم که شام عروسی به موضوعی علیه هدف خود تبدیل شده و ظاهرا چیزی جز دو مورد ندارد : ▪ -« اسراف نعمت‌های الهی » ▪ -« ریا برای نزدیکان » ❌متاسفانه جامعه امروز ما ضربه‌ی این تغییر رویکرد را خورده است که می‌توان را به صورت مصداق بیان کرد : 〰 – تاخیر در ازدواج به علت بالا رفتن غیر معقول هزینه ازدواج 〰 – طلاق و کوتاه شدن زندگی‌های مشترک که یکی از دلایل آن بی برکت شدن زندگی‌ها به علت اسراف و گناه در شب اول زندگی است 🍀دو – (خُرْسٍ) : یکی از نعمت‌های الهی که مردمی نسبتا زیادی به خصوص در عصر حاضر به طور کلی از داشتن آن محروم هستند و یا با صرف هزینه‌های هنگفت متنعم می‌شوند، نعمت فرزند است که روایات اسلامی برای پاس داشت این نعمت الهی و تقسیم شادی مثبت بین نزدیکان و آشنایان مردم را به برپایی مهمانی تشویق کرده‌اند و خود به آن عمل نموده اند به گونه‌ای که در تاریخ آمده است که : امام موسی بن جعفر به مناسبت تولد یکی از فرزندانش به مردم مسجد و کوچه ولیمه دادند اما آسیبی که در این زمینه دامن جامعه ایرانی را گرفته این است که، خانواده امروز یک بسته‌ی فانتزی و غیر ضروری برای تولد فرزندانشان اعم از و انواع اسباب بازی‌ها و... را در نظر می‌گیرند اما این سنت الهی و انسانی را نادیده گرفته و به فراموشی سپرده‌اند، در صورتی که می‌توان با یک مختصر، بررسی کرد فایده کدام یک بیشتر است، سیسمونی که تا دو الی سه سال نه تنها فایده‌ی بسیار مثبت ندارد بلکه بخش عمده‌ای از خانه‌های امروز را اشغال کرده و هزینه‌ی هنگفتی سر دست خانواده یا خانواده والدین می‌گذارد یا یک وعده که شاید بتواند با نادیده گرفتن آثار و برکات معنوی، دوستداران و مراقبان این کودک را زیادتر و دعای خیر آنان را پشتیبان او نماید. 🍀سه – (عِذَارٍ) 🍀چهار – (وِكَارٍ) خرید خانه از انجایی که تاثیر بسازیی در آرامش روحی و مادی مردم و خانواده‌ها دارد اسلام تاکید بر مهمانی دادن می‌کند تا این گونه اهداف دوگانه محقق شود. از پیامبر خدا نقل است که : « مَنْ بَنَى مَسْكَناً فَلْيَذْبَحْ كَبْشاً سَمِيناً وَ لْيُطْعِمْ لَحْمَهُ الْمَسَاكِينَ ثُمَّ يَقُولُ اللَّهُمَّ ادْحَرْ عَنِّي مَرَدَةَ الْجِنِ وَ الْإِنْسِ وَ الشَّيَاطِينِ وَ بَارِكْ لَنَا فِي بُيُوتِنَا إِلَّا أُعْطِيَ مَا سَأَلَ» یعنی « هر کس که خانه‌ای برای خود می‌سازد ( یا می‌خرد) ، گوسفندی را قربانی کند و از گوشت آن به بینوایان اطعام دهد و این دعا را خواند : خدایا شر جن و انس را از من دور کن و خانه ام را سبب برکت قرار ده» 🍀پنج – (رِكَازٍ) سفر حج و یا هر سفر زیارتی هم می‌تواند بهانه خوبی برای محقق کردن اهداف ( شکر گزاری و تقسیم شادی با نزدیکان) مهمانی باشد لذا اسلام به این مورد نیز تاکید کرده است. ⭕در پایان لازم به ذکر است که این مهمانی‌ها، مهمانی‌های اولویت‌دار و حداقلی هستن و اگر کسی دارای وسعت مالی می‌باشد می‌تواند بیشتر از فواید و بهره‌های مهمانی استفاده کند و افراد بیشتری را بر سفره مهربانی دعوت نماید. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۸) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1925 ✅ چه هستن ؟ ⬅ اکنون که اولویت بیان شد و مهمان‌دهنده‌ها معلوم شدند، باید سراغ رفت و روشن نمود که معارف اسلامی چه مهمان‌هایی را اولویت داده است تا این گونه آن افراد را در صدر لیست دعوت‌مان قرار دهیم. در روایات اسلامی مهمان‌ها به اولویت زیر مطرح شده‌اند : 🍀اول - : این گروه بسیار مورد تاکید خداوند و اهل بیت می‌باشد، چرا که علاوه بر فواید مهمانی، فواید دنیایی و اخروی دیگری شامل حال کسانی می شود که اهل صله رحم هستن که ان شاء الله در جزوات بعدی به آن اشاره خواهد شد. 🍀دوم – : ارتباط با این گروه برای انسان بسیار رشد دهنده است که بهترین مثال آن حضور در دکان عطر فروشی است که حتی اگر انسان عطر نخرد ولی می‌تواند از بوی خوش لذت ببرد، ارتباط با افراد متقی هر چه صمیمی‌تر باشد انسان را از فضایل روحی آنها بهره‌مند می‌کند و از همین جهت است که پیامبر به ابوذر می‌فرماید : «لَا تُصَاحِبْ إِلَّا مُؤْمِناً، وَ لَا يَأْكُلْ طَعَامَكَ إِلَّا تَقِيٌّ یعنی «جز با مومن دوستی نکن و جز افراد متفی را به غذایت دعوت نکن» 🍀سوم – : این گروه گروه عامی را در بر می‌گیرد و به اطمینان زیاد همه عزیزان و دوستان ما را در بر می‌گیرد، اما در گذشته که شیعیان در اقلیت بوده‌اند این دستورالعمل یک دستور راهبردی بوده است که یکی از حکمت‌های آن تشویق شیعیان برای ایجاد رابطه دوستانه و تشکیل جمع‌های خودی با هدف تقویت معنوی و مادی در برابر دشمنان شیعیان بوده است. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۹) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1928 ✅ چه را ترک کنیم ؟؟ از بین ده‌ها دلیل ممدوح برای مهمانی دادن، معارف اسلامی پنج مورد آن را مورد اشاره قرار داد، چند مهمانی را نیز مذموم معرفی می‌کند و از همه مسلمان می‌خواهد که با نرفتن به این گونه مهمانی‌ها در مبارزه با آنها به اندازه خود موثر باشند. را می‌توان در دو گروه تقسیم کرد : ❌یک – : بعضی از مهمانی‌ها را اسلام با توجه به انگیزه و روح حاکم بر مهمانی ممنوع می‌کند که دو مورد می‌باشند : ⬅ الف – : مهمانی‌هایی که افراد دعوت شده به آن انسان‌های پولدار می‌باشند و از ورود فقرا جلوگیری می‌شود. پیامبر در این زمینه می‌فرماید : «لَا يَحْضُرَنَ‏ أَحَدُكُمْ‏ عَلَى مَائِدَةِ قَوْمٍ غَنِيُّهُمْ مَدْعُوٌّ وَ فَقِيرُهُمْ مَرْجُو» یعنی «هیچ یک از شما بر سفره‌ی غذایی که توانگرشان دعوت می‌شود و تهی دستشان دعوت نمی‌شود، نباید حاضر شود» قطعا در این مهمانی‌ها روح حاکم اشرافی می‌باشد، تشخیص این نوع مهمانی‌ها زیاد سخت نمی‌باشد. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از این گونه مهمانی‌ها، شرکت کنندگان در آن و نوع پذیرایی‌ها به خوبی اشرافی بودن آن را نشان می‌دهد. البته لازم به ذکر است که باید اشرافی بودن هر مهمانی را با نوع وسعت مالی و طبقه‌ی اجتماعی فرد مهمان دهنده و مهمانان سنجید و یک قاعده‌ی کلی نمی‌توان داد. ⬅ ب- : از آنجایی که اهداف مهمانی، الهی و سازنده است هر گونه حاشیه‌ای که این اهداف را مخدوش کند و از آن گناه و معصیت بسازد ممنوع است به خصوص مساله ساز و آواز که اصولا حاشیه‌ای است که بسیار زود تبدیل به متن می‌شود و زمینه انحراف اهداف را بسیار سریع رقم می‌زند. پیامبر می‌فرماید : «اجب دعوه من دعاک من المسلمین ما لم یظهروا المعازف فاذا اظهروا المعازف فلا تجبهم» یعنی «دعوت هر مسلمانی را تا زمانی که ساز و آواز راه نینداخته است بپذیر پس اگر ساز و آواز راه انداخت دعوتشان را قبول نکن». 🔵البته برای همه ما پیش آمده است که به بسیاری از عروسی‌ها و جشن‌های فامیل دعوت شده‌ایم که در آن بساط ساز و آواز پهن است و ما مردد شده‌ایم که در آن شرکت کنیم یا نه ؟ از سوی مساله صله رحم است و از سوی دیگر ترس از گناه، در این صورت چه باید کرد ؟ ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۰) ✅ چه را ترک کنیم ؟؟ ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1930 ⬅ برای همه ما پیش آمده است که به بسیاری از عروسی‌ها و جشن‌های فامیل دعوت شده‌ایم که در آن بساط ساز و آواز پهن است و ما مردد شده‌ایم که در آن شرکت کنیم یا نه ؟ از سوی مساله است و از سوی دیگر ، در این صورت چه باید کرد ؟ برای جواب لازم است دو مورد را بدانیم : ✔- جامعه مذهبی و معتقد باید به صورت فعال در تجمع‌ها و خاصتا تجمع فامیل شرکت داشته باشد و از موضع انفعال خارج و نقش موثری ایفا کند ✔- متاسفانه بسیاری از کارهای که با آداب اسلامی سازگار نیست امروز به صورت عرفی در فرهنگ ما جا افتاده است و طرح جایگزینی برای آن ارائه نشده است. یعنی بسیاری از مردم در هنگام جشن و عروسی از همان سازکاری تبعیت می‌کنند که در جامعه رایج است. مثلا بسیاری از ساز و آوازها امروز به صورت مرسوم در تالارهای عروسی به صاحبان جشن تحمیل می‌شود. بنابراین بسیاری از مردم با مسائل غیر اسلامی موافق نیستند بلکه تنها مشکل‌شان عدم قدرت مبارزه با عرف حاکم است، که بخشی از این مشکل به جامعه مذهبی بر می‌گردد که طرح جایگزینی ارائه نداده و عموما در این برنامه‌ها منفعلانه حاضر می‌شوند. با لحاظ این دو مقدمه می‌توان داد : 🍀- در صورتی که حضور شما یا خانواده شما برای مهمانی دهنده مهم است می توانید در هنگام دعوت شدن و پیش از رفتن به مهمانی با میزبان شرط کنید که : «در صورتی ما میایم که ساز و آواز نباشد و درصورتی که می‌خواهید داشته باشید زمانی که ما میایم آن را موقتا تعطیل کنید» 🍀- در صورتی که نمی‌توانید شرط بالا را بگذارید ولی احتمال می‌دهید با حضور شما میزبان به رودرواسی افتاده و حیثیت شما را حفظ می‌کند پیشنهاد می‌شود که به مهمانی تشریف ببرید و در صورتی که توفیقی برای شما حاصل نشد بعد مدت بسیار کوتاهی یعنی در حد تبریک و احوال پرسی و تشکر از دعوت شان آنجا را ترک کنید. هیچ عیبی ندارد و حتی بسیار خوب است که همه بدانند که شما مهمانی را برای وجود ساز و آواز ترک کرده‌اید. در صورتی که نمی‌توانید شرط کنید و مطمئن هستید که حیثیت شما به عنوان انسان مذهبی لحاظ نمی‌شود، به مهمانی نروید ولی حتما با تماس و یا رفتن به منزل آن فرد از دعوت‌شان تشکر کنید و وظیفه‌ی خود را اعم از هدیه دادن یا... انجام بدهید. ⭕در اینجا بد نیست از بین جشن‌هایی که دعوت شدم و موفقیت‌های به دست آمد و یا نیامد، دو خاطره موفقیت آمیز تعریف نمایم : چندی پیش به عروسی یکی از اقوام نزدیک دعوت شدم، از آنجایی که نمی‌توانستم به مهمانی دهنده به علت سن بالا شرط کنم، با ادبیات خاصی به او گفتم : فلانی ما رو خوب می‌شناسی، همه می گن مذهبی هستی، ما بیام دردسری برای شما ایجاد نمیشه ؟؟ گفت : خیر اتفاقا خیلی خوشحال می‌شویم. گفتم : بعد کسی به شما انتقاد نکنه که چرا فلانی را دعوت کردی و بساط شادی ما را بهم زدی و موسیقی را خاموش کردی و از این گونه حرف‌ها !! گفت : میزبان من هستم و هر چه تشخیص بدم انجام میدهم. واقعا هم همینطور شد و وقتی بنده وارد مهمانی شدم موسیقی خاموش شد و پذیرایی مفصلی از بنده به عمل آمد. ⭕یک بار دیگر به عروسی یکی از اقوام نزدیک در تهران دعوت شدم، اما نه توسط مهمانی دهنده بلکه توسط واسطه، برای همین نتوانستم با مهمانی دهنده شرط کنم ولی احتمال می‌دادم که حضورم سبب رعایت بعضی از مسائل بشود، برای همین به مهمانی رفتم، از فاصله دور صدای موسیقی میامد و به نظر می‌رسید که تعطیل کردن این موسیقی خیلی آسان نباشد اما توکل بر خدا کردم و با خود گفتم : اگر برای چند دقیقه هم بتوانم این موسیقی و این گناه را تعطیل کنم توفیقی‌ست که ان شاء اللّه عروس و داماد فیض معنوی‌اش را ببرند. جالب اینکه تا وارد سالن عروسی شدم، خواننده‌ای که بسیار در حس بود!!! نگاهی به من انداخت و بعد از چند ثانیه گفت : برای سلامتی امام زمان (عج) صلوات !!! و همه صلوات فرستادند با راهنمایی میزبان بر یک میز شش نفره نشستم و بعد از سلام و احوال‌پرسی با عبارت مختلفی همه (شش نفر) می‌گفتند : از سردرد نجاتمان دادی هر چند بعد از 20 الی 30 دقیقه که می‌خواستم بروم مهمانی دهنده گفت : بخدا اگر 5 میلیون به این گروه ارکستر نداده بودم موسیقی را تعطیل می کردم. 🔵 خلاصه آنکه بعضی از جشن‌ها منتظر حضور ما و شما هستن تا بهانه‌ای برای رعایت آداب اسلامی پیدا کنند. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۱) ✅ چه را ترک کنیم ؟؟ ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1933 ❌دو– : بعضی از مهمانی‌ها به واسطه مهمانی‌دهنده مذموم هستند مانند دو مورد ذیل : ⬅ الف – : بعضی از آدم‌ها اساسا برای فخر فروشی و مهمانی می‌دهند، در صورتی که این روحیه مهمان برای ما روشن شد باید این مهمانی رو ترک کرد حتی اگر بهترین غذاها را در بهترین جا به مهمانان بدهد. از پیامبر نقل شده که : «ان رسول الله نهی ان یوکل طعام المتباهین» یعنی «پیامبر از خوردن غذای کسانی که برای فخر فروشی به دیگران غذا می‌دهند نهی فرمود» این ممنوعیت یک شیوه مناسب برای مقابله و مبارزه منفی با فخر فروش و هم چشم و هم چشمی است تا این پدیده شوم و مذموم ریشه کن شود. ⬅ ب – : یکی از راه مقابله با ، مقابله منفی با افراد منافق یا فاسق است چرا که آنها زمینه ترویج فساد را فراهم می کنند از همین جهت پیامبر اسلام میفرماید : «نَهَانَا رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ إِجَابَةِ طَعَامِ الْفَاسِقِين» یعنی «پیامبر ما را از اجابت دعوت و خوردن غذای فاسقان نهی کرد» «أَبَى اللَّهُ لِي زَادَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُنَافِقِينَ وَ طَعَامَهُمْ» یعنی «خداوند من را از خورد غذایی مشرکین و منافقین نهی کرده» ⬅ ج – : امام صادق می‌فرماید : «الْأَكْلُ عِنْدَ أَهْلِ الْمُصِيبَةِ مِنْ عَمَلِ أَهْلِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ السُّنَّةُ الْبَعْثُ إِلَيْهِمْ بِالطَّعَامِ» یعنی «غذا خوردن نزد مصیبت دیدگان از رفتار و کردار زمان جاهلیت است و سنت اسلامی آن است که دیگران غذای آنان را فراهم کنند» دقت در این روایت ما را با فاصله جدی رفتارهای اجتماعی‌مان با اسلام ناب روشن می‌کند. ⁉ واقعا چرا کسی که مصیبت دیده می‌شود : 〰-باید به مردم بعد از تشیع و دفن مرده خود غذا بدهد ؟ با چه دلیل عقلی و شرعی بار مسئولیت او را سنگین‌تر می‌کنیم به طوری که هم نگرانی میزبانی داشته باشد و هم مصیبت فراق عزیز ؟؟ 〰-باید به مردم سوم و هفتم و چهلم اطعام دهد ؟؟ کدام هدف مهمانی ( شکر گزاری یا تقسیم شادی با نزدیکان ) در توجیه این امر مذموم مورد توجه قرار گرفته است ؟؟ آیا پایه‌ای دینی یا عقلی دارند ؟؟ اما در مقابل اسلام می‌گوید، همان کسی که در شادی‌ها، شما را شریک کرده است، وقتی دچار مصیبتی می‌شود، وقت آن است که شما جبران کنید و با حمایت‌های معنوی ( حضور در مراحل مختلف و دلداری دادن ) و مادی ( تامین غذای و ... ) او را دلگرم نماید. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۲) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1943 ها و های در سبک زندگی اسلامی : ⭕ بهترین دستورالعمل‌های اسلامی را می‌توان در قرآن استخراج کرد و بعد از آن سراغ باید رفت، بنابراین «باید» از و «باید» از استخراج می‌کنیم. ⬅ یکی از آیات قرآنی که به مساله می‌پردازد ، داستان است و از آنجایی که ابراهیم یک اسوه و الگو برای مسلمانان و مومنان می‌باشد قطعا می‌توان از این داستان ضمن اهمیت ، را نیز آموزش دید. 🔶اما داستان حضرت ابراهیم (ع) : هَلْ أَتَئكَ حَدِيثُ ضَيْفِ إِبْرَاهِيمَ الْمُكْرَمِين‏ (*) إِذْ دَخَلُواْ عَلَيْهِ فَقَالُواْ سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ قَوْمٌ مُّنكَرُونَ(*)فَرَاغَ إِلىَ أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ(*) فَقَرَّبَهُ إِلَيهْمْ قَالَ أَ لَا تَأْكلُونَ یعنی : آيا خبر مهمانهاى بزرگوار ابراهيم به تو رسيده است؟ (*)در آن زمان كه بر او وارد شدند و گفتند : «سلام بر تو!» او گفت : «سلام بر شما كه جمعيّتى ناشناخته‏‌ايد!» (*)سپس پنهانى به سوى خانواده خود رفت و گوساله فربه (و بريان شده‏‌اى را براى آنها) آورد، (*)و نزديك آنها گذارد، (ولى با تعجّب ديد دست بسوى غذا نمی‌برند) گفت : «آيا شما غذا نمی‌خوريد؟!» ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۳) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1956 و در سبک زندگی اسلامی : چهار از ⬇️ ⭕ اما نکات قابل استنباط که «» هستند : 🍀یک– : همانطور که از آیات روشن است حضرت ابراهیم بعد از ورود مهمان سریعا تدارک پذیرایی دادند. بسیار زیبنده است که بدو ورود مهمان، پذیرایی از او صورت بگیرد و اگر هوا گرم است نوشیدنی خنک و اگر هوا سرد است نوشیدنی گرمی به او داده شود، تا مراحل بعدی پذیرایی سر فرصت صورت بگیرد، البته که تاخیر غیر عرفی بین پذیرایی‌ها هم صحیح نمی‌باشد و لازم است که میزبان با توجه به زمان مهمانی و وقت مهمان برنامه‌ریزی داشته باشد. ☘دو_ داشته‌ها : همانطور که از آیه بر می‌آید حضرت ابراهیم برای مهمانان ناشناخته که حتی نمی‌داند در آینده آنها را خواهد دید یا نه؟ بهترین پذیرایی را آماده می‌کند و به بهترین شکل این پذیرایی را محقق می‌کند. نشانه پذیرایی با « داشته‌ها» کلمه «» به معنى است، و انتخاب چنين گوساله‏‌اى براى احترام به ميهمانان، و استفاده بيشتر اطرافيان بوده است‏ و همچنین نشانه پذیرایی به « شکل» ، کلمه «» به معنى است. اما چرا ابراهيم پنهانی این برنامه را ریخت ؟ براى اينكه ممكن بود اگر ميهمانان متوجه شوند مانع از چنين پذيرايى گردند، از این رفتارها به خوبی آشکار می‌شود که ابراهیم (ع) تعارف نمایشی نداشت و واقعا این مهمان را دری برای کسب رضایت الهی می‌دانست و مهمانوازی با شخصیت ایشان عجین بود. اما امکان دارد این سئوال مطرح شود که چرا ابراهيم برای مهمانان سه نفره خود غذاى فراوان و مفصل تهيه كرد؟ جواب آنکه معمولا اشخاص سخاوتمند هرگاه ميهمانى براى آنها فرا رسد تنها به اندازه ميهمانان غذا تهيه نمی.كنند، بلكه غذايى فراهم می‌سازند كه علاوه بر ميهمانان تمام كسانى كه براى آنان كار می‌كنند در آن شريك و سهيم باشند، و حتى همسايگان و نزديكان و اطرافيان ديگر را هم در نظر می‌گيرند، بنا بر اين هرگز چنين غذاى اضافى اسراف محسوب نمی‌شود، و اين معنى امروز هم در ميان بسيارى از عشاير و آنها كه به شكل سنتى سابق زندگى می‌كنند ديده می‌شود. 🍀سه– « فَقَرَّبَهُ إِلَيهْمْ » : تعارف کردن مد نظر در اینجا با تعارف‌های توخالی و پوشالی و رفع مسئولیتی متفاوت است و بلکه معنای کاملا مخالفی دارد. تعارف در اینجا به معنی اقدام مثبت برای برطرف کردن رودربایستی و خجالت مهمان است. همانطور که در آیه روشن است حضرت ابراهیم غذا را به سمت مهمان سوق می‌دهد تا او خجالت خود را کنار گذاشته و به راحتی دست دراز کند و به خاطر رودربایستی از خوردن محروم نشود. مثلا در تاریخ نقل است که روز حارث این مغیره نزد امام صادق مهمان بود، او نقل می‌کند که وقت غذا شد و برایمان پلو آوردند و من با ایشان شروع به خوردن کردم، سپس آن حضرت با دست خود در سینی پلو خطی کشید و فرمود تا این خط باید بخوری» 🔆 پس روشن می‌شود که میزبان وظیفه دارد تمام سختی‌های مهمان برای خوردن را از پیش رو بردارد و او را به شکل‌های مختلف تشویق به خوردن کند چرا که امکان دارد مهمان رودربایستی داشته و خجالت بکشد. 🔵 مرور چند نکته در اینجا مفید است : 〰- : خواننده گرامی می‌داند که افراط و تفریط در هر زمینه بد است، از جمله در تعارف کردن چرا که گروهی به صورت تفریط می‌گویند که «چرا تعارف بکنم، اگر بخواهد می‌خورد» و گروهی دیگر به صورت افراطی با اصرارهای مکرر و یا با جملاتی مانند «اگر این سینی را تمام نکنی ناراحت می شوم» و «اگر تمام سینی را نخوری می‌فهمم که غذا خوب نبوده» و... که هر دو، ضد هدف تعارف است، باعث آزار مهمان می‌شوند. 〰-الحمدالله در جامعه ایرانی، رواج خوبی دارد و معمولا قومیت‌های مختلف دوست دارند مهمان‌شان غذایی خوب و به مقدار زیاد بخورد و هر بخش از کشور شیوه‌های خوبی برای تشویق مهمان به خوردن دارند که رنگین کردن سفره با هدف به اشتها درآوردن مهمان باید پاس داشته شود. 〰-متاسفانه و پوشالی که در جامعه رواج دارد، نه تنها فضیلت نیست بلکه می‌تواند دروغ هم باشد. 🍀چهار_مهمان، است‌ نه زن یا مرد : مهمان وقتی به منزل میزبان می‌رود، مهمان خانواده به حساب می‌آید نه مهمان زن یا مرد خانه، که اینگونه هر کدام از زن و مرد بخواهند از مسئولیت‌های میزبانی شانه خالی کنند، همانطور که در آیه روشن است حضرت ابراهیم، به سراغ اهل و خانواده خود رفت و تهیه غذا برای مهمان را از آنها درخواست نمود. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ ______ 🔸eitaa.com/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۴) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1959 و در سبک زندگی اسلامی : هشت‌ از ⏬ ⭕اما از نیز می توان هشت «» را استخراج کرد : 🍀یک– : استقبال نیکو و گرم در کیفیت مهمانی بسیار تاثیر گذار است و این استقبال اعم از نوع نگاه، نوع پوشش، نوع احوال‌پرسی و آماده بودن مکان نشستن مهمان و پذیرایی و... می‌باشد. در این زمینه امام علی (ع) می‌فرماید : «الْبَشَاشَةُ أَحَدُ الْقَرَاءَيْن» یعنی «خوش‌رویی نیمی از مهمان‌نوازی است» 🍀دو_ : مهمان بر میزبان و اهل خانه مقدم است یعنی اگر غذا یا هر پذیرایی دیگری به تعداد اهل خانه و میهمان به مقدار کافی نیست، باید مهمان را مقدم داشت و باقی مانده آن را ولو کم، بین اهل خانواده توزیع کرد. ابن شهر آشوب نقل می‌کند که مردی نزد پیامبر آمد و از گرسنگی خود شکایت کرد حضرت کسی را نزد همسر خود فرستاد و فرمود همان مقدار کم موجود در خانه را حاضر کن که امشب مهمان خواهیم داشت. 🍀سه_ : یکی از اقداماتی که توسط معارف اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، هم غذا شدن میزبان با مهمان است به اطمینان زیاد این دستور العمل برای نجات مهمان از معذب بودن و خجالت کشیدن است چرا که برای مهمان سخت است که خود مشغول خوردن باشد و ببیند میزبان غذا نمی‌خورد به گونه‌ای که پیامبر اسلام می‌فرماید : «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُحِبَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَلْيَأْكُلْ مَعَ ضَيْفِه» یعنی «هرکس دوست دارد که خداوند و پیامبرش او را دوست داشته باشند با مهمانش غذا بخورد» 🍀چهار_ : یکی از اقداماتی که می‌تواند رودرواسی و خجالت مهمان را برطرف نماید، شروع به خوردن غذا توسط میزبان است چرا که این گونه میزبان یک شیوه برای صرف غذا را پیشنهاد می‌دهد و مهمان می‌تواند از آن تبعیت کند پیامبر اسلام می‌فرماید : «صَاحِبُ الرَّجُلِ يَشْرَبُ أَوَّلَ الْقَوْم» یعنی «صاحب خانه قبل از دیگران می‌نوشد ( و می‌خورد)». ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۵) ⬇ پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1982 و در سبک زندگی اسلامی : هشت‌ از ⏬ 🍀پنج_ : یکی دیگر از اقداماتی که منجر به راحتی مهمان در صرف غذا می‌شود این است که میزبان آخرین نفری باشد که دست از غذا می‌کشد، تا مهمان بتواند در مقداری که علاقه دارد میل کند و اتمام غذای همه او را از خوردن محروم نکند، لذا در سیره پیامبر آمده است : «كَانَ إِذَا أَتَاهُ الضَّيْفُ أَكَلَ مَعَهُ وَ لَمْ يَرْفَعْ يَدَهُ مِنَ الْخِوَانِ حَتَّى يَرْفَعَ الضَّيْفُ يَدَهُ» یعنی «ایشان غذایش را با مهمان می‌خوردند و دست از سفره نمی‌کشید تا آنکه مهمان دست از سفره می‌کشید» 🍀شش_ : شاید جالب باشد که بدانیم اسلام نه تنها به شست دست‌ها قبل و بعد از غذا سفارش نموده بلکه در موضوع مهمانی اولویت‌ها را نیز تعیین کرده است، در این زمینه پیامبر اسلام می‌فرماید : «صَاحِبُ الرَّحْلِ يَتَوَضَّأُ أَوَّلَ الْقَوْمِ قَبْلَ الطَّعَامِ، وَ آخِرَ الْقَوْمِ بَعْدَ الطَّعَام» یعنی «میزبان باید قبل از غذا و پیش از همه دست‌هایش را بشوید و بعد از غذا آخر از همه دست‌هایش را بشوید» 🔆اما آنچه که به عنوان دلیل این اولویت در روایات بیان شده است می‌باشد : 〰-میزبان اول همه دستتان خود را بشوید تا این گونه مهمان برای شروع غذا خورد خجالت نکشد و یا برای به زحمت انداختن میزبان به جهت راهنمایی به روشویی رودربایستی نکند. پیامبر می‌فرماید : «الْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ يَبْدَأُ صَاحِبُ الْبَيْتِ لِئَلَّا يَحْتَشِمَ أَحَد» یعنی «میزبان دست‌های خود را قبل از سایرین برای شروع غذا بشورد تا کسی خجالت زده نشود» 〰-میزبان بعد از مهمان دست خود را بشوید چرا که مهمان سریع تر از چربی و کثیفی دستان خود راحت شود. امام صادق می‌فرماید : «يَكُونُ آخِرُ مَنْ يَغْسِلُ يَدَهُ صَاحِبَ الْمَنْزِلِ لِأَنَّهُ أَوْلَى بِالصَّبْرِ عَلَى الْغَمَرِ» یعنی آخرین کسی که دستش را می‌شورد صاحب منزل است زیرا او بر صبر کردن بر چربی و بوی بد گوشت بر دست سزاوار تر از مهمان است 🍀هفت_ ( یا آذوقه برای راه ) : در حالی که آخرین مراحل مهمانی در حال سپری شدن است توصیه‌ی زیبا می‌تواند این آهنگ سخاوت را کامل نماید و آن هم توصیه به هدیه دادن یا آذوقه راه است. برای مثال : مهمانی در حال اتمام است و مهمانان در حال جمع کردن وسایل برای رفتن هستند، سنت زیبایی خواهد بود اگر بخشی از پذیرای اعم از اجیل یا میوه و یا... را در کیسه یا جعبه‌ی گذاشته و به مهمان با بهانه‌های مختلف مانند «در راه بخورید» و یا «فردا صبحانه بخورید» و... تقدیم کنیم. اگر چه مهمان سعی می کند نگیرد اما مطمئن باشید از سخاوت شما خوشحال و توشه شما برایش مفید خواهد بود. این سخاوت از سیره‌ی امام صادق (ع) استخراج می‌شود. نقل است که : عده‌ای بر آن حضرت مهمان شدند و امام از آنان پذیرایی کرد و چون خواستند بروند به آنها توشه و آذوقه دادند. 🍀هشت_ : آخرین مرحله از مهمانی، بدرقه است که آن هم باید به خوبی صورت بگیرد تا عملیات مهمان نوازی به خوبی به اتمام برسید. پیامبر اسلام در این زمینه می‌فرماید : «إنّ من السّنّة أن يخرج الرّجل مع ضيفه إلى باب الدّار» یعنی «از حقوق مهمان است که تا آستانه درب با او بروی و بدرقه اش کنی». ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 (۱۶) پست قبل را اینجا👇بخوانید 🔸https://eitaa.com/mirras/1985 ✅ « » : ⬅ « » را مورد بررسی قرار دادیم و اکنون نوبت به بررسی « » بپردازیم. آنچه که نیاز به استدلال ندارد و بسیار روشن است آن که، با این ارزش بسیار و فواید دنیایی و اخروی در جامعه ما کم رنگ‌تر شده و آمار این سنت الهی پایین آمده است. ❌اما آنچه نیاز به دقت دارد پی بردن به ریشه این اتفاق ناپسند در جامعه باشد. شاید جالب باشد اگر بدانیم مقصر اصلی و ریشه‌ای این ( ) وجود، ظهور و بروز « » در جامعه ایرانی است که در روایت اسلامی به تفصیل معرفی و از آنها نهی شده است. ⭕اما موارد ذیل می‌باشند : 🍀یک– : در روایات اسلامی امر به آسان‌گیری و آسان‌سازی مهمان شده است. میزبان باید بداند که به هستند و متناسب با آنها باید به دو گونه عمل کند، که هر دو در این روایت امام صادق آمده است : «إِذَا أَتَاكَ أَخُوكَ فَأْتِهِ بِمَا عِنْدَكَ وَ إِذَا دَعَوْتَهُ فَتَكَلَّفْ لَهُ» یعنی «یکی از وظایف میزبان در هنگامی که مهمان سرزده آمد این است که خود را به تکلف نندازد و آنچه را در خانه دارد برایش بیاورد ولی اگر مهمان را از قبل دعوت نموده است، برای پذیرایی او تلاش کند» ⏪ باید دانست که آسان‌گیری مهمانی با عدم مهمانوازی تفاوت دارد و میزبان جز در زمینه پذیرایی باید در سایر موارد به درستی و دقت عمل نماید، البته اگر کسی بتواند یا علاقه داشته باشد که خود را برای مهمان سرزده هم به زحمت بندازد، هیچ عیبی ندارد چرا که نشان از سخاوت وی می‌باشد کما اینکه حضرت ابراهیم چنین کرد، اما به شرط آنکه آفت این مورد، که «تنفر از مهمان و مهمانی» است دامن گیر او نشود، پیامبر اسلام در مورد تکلف و به سختی انداختن خود برای مهمان می‌فرماید : «لا تتكلفوا للضيف فتبغضوه، فانه من ابغض الضیف فقد ابغض الله » خود را برای مهمان به سختی ننداز که از او متنفر می‌شوید و هر کس از مهمان متنفر شود از خدا متنفر شده است. ✖متاسفانه این آسیب امروز در جامعه ما مشاهده می‌شود که یک مهمانی را انقدر برای خود سخت می‌کنند که به یک مهمانی در سال اکتفا می‌کنند. ⁉اما سئوال جدی این است که چرا اکثریت جامعه ما، یاد گرفته‌اند به جای آسان کردن یک مساله مثل مهمانی، آن را به راحتی حذف کنند ؟؟ 🔆به نظر می‌رسد ، نقش زنجیرهای اسارات را ایفا می‌کند و ما را به راحتی از مزایا و منافع یک امر اسلامی و انسانی محروم می‌کند. ✒حجت‌الاسلام حسین عباسی اصل ⬇ _________________ 🔍www.mirras.ir 🔸️eitaa.com/mirras 🔷sapp.ir/nardebansoud 🔹sapp.ir/mirras