#دولت_مستغرق
دولت روحانی بالاخره در فرجه قانونی به پایان رسید و دولت مستعجل نشد، اما دولت مستغرق بود. در مسائل فرو رفته بود و بسیاری از شاخصها را فرو برد. بسیاری از مردم عادی را سیاسی کرد و رشد اعتراضات در ایران رکورددار شد. اینکه بگوییم دولت روحانی هیچ اقدام مثبتی نداشت قطعاً بیانصافی است، اما اگر بیان مردم شاخص اندازهگیری است، رضایتی را حس نمیکنیم. خروج ایران از بند هفتم منشور شورای امنیت یا توجه ویژه به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی نمونههای خوبی از هزاران کاری است که روحانی به صورت تکموردی انجام داد. در تحلیل چگونگی عمل دولت روحانی صرفاً نمیتوان به تحلیل سیاسی یا اقتصادی بسنده کرد. در تحلیل دولت روحانی باید جایگاهی برای مسائل اعتقادی باز کرد که در ادامه خواهد آمد. برخی دولت روحانی را بدشانسترین دولت بعد از انقلاب اسلامی میدانند که البته بر سر مفهوم کلمه شانس معمولاً در ایران مناقشه است. این شانس را باید به حوزه اعتقادی برد و براساس قاعده «نزن در کسی را که میزنند درت را» تحلیل نمود.
به زعم نگارنده نمیتوان دولت روحانی را بدون توجه به محورهای زیر فهمید، قضاوت کرد و در تاریخ ثبت نمود.
۱- درست است که تحریم یکی از عوامل ناکامی دولت روحانی بود، اما روحانی قبل از گرفتار شدن در کارنامه و برنامه و کارآمدی، گرفتار تنشهای زبانی شد. شاید ۵۰ درصد مشکلات روحانی به زبان وی برگردد. هر جا کم میآورد به بدترین شکل از زبان استفاده میکرد. ادبیات، الفاظ و مفاهیم وی جبههای را علیه وی گشود که فراتر از جریان و جناح بود و تا کف خیابان گسترده شد. زبان توهین برجسته بود. رقابت با نظام برای «رأی سیاه» در سال ۹۶ مشهود بود و تقریباً چیزی باقی نگذاشت. هر آنچه گفت امروز آیینه نقد او شد که «شما مذاکره بلدید؟ شما بلدید با دنیا حرف بزنید؟ آب و صابون، قتل و اعدام» و... محتوای وی در سال ۹۶ بود. با فهم اعتقادی میتوان گفت دولت دوم روحانی دولت رنج و درد بود که هم برای خود او و هم برای مردم این درد و رنج ملموس بود.
۲-روحانی لباس پیامبر پوشیده، اما برخلاف امام جنبههای معنوی /اخروی/فرهنگی / روحی را منتزع از حکومت میدانست و حکومت را مسئول یک بعد از حیات آدمی میدانست. بودجههای نهادهای فرهنگی با هدف ایجاد اعتراض و لوثشدگی به شبکههای اجتماعی فرستاده میشد تا مقابل معیشت مردم قرار گیرد و امثال زیباکلامها آن را مقابل محیط زیست و ... قرار دهند و به سخره بگیرند. روحانی به کار فرهنگی توسط نظام سیاسی اعتقادی نداشت و از بازگو کردن این بیاعتقادی ابایی نداشت.
۳-روحانی تیم منسجم نداشت. برای رأیآوری از راست عبور کرده بود و در به کارگیری چپها هم محتاط بود و هم بعضاً مانع داشت. بنابراین، عموماً سراغ کسانی میرفت که وسط لحاف خوابیده بودند و وقتی هم برای آنان نمیگذاشت. گرفتار روشنفکری و تساهل در مدیریت شده بود. هر کس هر کاری میخواست در دولت بکند راحت بود.
۴- روحانی جز مذاکره نسخهای نداشت و توسعه ایران را صرفاً در سرمایهگذاری خارجی آن هم از مسیر غرب میدانست و، چون اعتقاد نداشت که مشکل غرب با ما بر سر «وجود» است نه «حدود»، فرصت را از دست داد. هم به ظرفیتهای داخل باور کمی داشت و هم شرق را ناآرام و نامطمئن کرده بود.
۵ - رئیس شورای عالی امنیت ملی بود، اما بارها و خصوصاً روزهای سی و یکم شهریور تلاش کرد ارتش و سپاه را مقابل هم قرار دهد یا ارجحیت یکی بر دیگری را تبیین کند و تا مرز جدایی ارتش از حکومت و قرار گرفتن آن در کنار مردم پیش رفت. خود ارتشیان از همه متعجبتر شده بودند.
۶- روحانی درباره کارهایی که معلوم نبود چه سرنوشتی داشته باشند با یقین صحبت میکرد و وعده میداد و دولت را بیاعتبار میکرد. وقتی میگفت «والله قسم اگر مسائل کشور راه حل نداشت نمیآمدم» و بعد از مفاهیمی مانند «نمیگذارند» یا «نمیتوانم بگویم» استفاده میکرد که از آن دو برداشت میشد؛ یا بیعرضگی را پنهان میکرد یا از ساختار قدرت داخلی و ماهیت و مواجهه امریکا با ایران بیخبر بود که هر دو آن سؤالبرانگیز است.
۷ - مدیران ارشد روحانی عمدتاً ارضای مالی شده بودند و میلیاردر بودند، حقوق دولتی برایشان جذابیتی نداشت. ابایی نداشتند که در رسانه بگویند پورشهسوار میشوند یا عید نوروز به فرزندان سکه میدهند یا فرزندان در فرنگ هستند. این افراد به قول جهانگیری با پول زیاد خوب کار میکردند، اما اهل دردسر و سختی و بحران نبودند. بعضی مدیران یا خانواده آنها به چهار سال یا هشت سال دولت به عنوان فرصتی برای فربگی اقتصادی نگاه میکردند که در این دولت رکورددار پروندههای فساد شدیم.
۸- روحانی حرمت اعتدال را نگه نداشت. در داخل هیچ کس نفهمید اعتدال یعنی چی؟ ۴۵ توهین به منتقدان واقعی و فرضی، و ۳۰ مورد تقابل کلامی علنی با رهبری مواردی بود که جبهه انقلاب را فراتر از کارنامه روحانی برد و گویی دعوا ب
ه مبانی رسیده بود.
۹- روحانی هر جا تحت فشار اصلاحطلبان- رأیدهنده- قرار میگرفت راه خلاصی را بلد بود؛ یا ابهامسازی با کلام میکرد یا رفراندوم را طرح میکرد یا گزاره «نمیتوان گفت» یا «اجازه نمیدهند»، یا «اگر با ما بود چه میکردیم» را به کار میبرد و گویی اصلاً پیش از ورود به قدرت، ساختار را نمیشناخته است و یا ریاگونه فرار میکرد.
۱۰- زبان روحانی، نخبگان سیاسی و عملکردش، مردم عادی را به تقابل با وی کشاند. در دولت روحانی بسیاری از مردم عادی سیاسی شدند و ناخودآگاه با درک مشکلات اقتصادی ذهن سیاسی یافتند و متوجه حکومت و دولت شدند و قضاوت میکردند. علت مشکلات را فساد میدانستند و... همینجا بخشی از سرمایه اجتماعی سوخت رفت.
۱١-عملکرد دولت روحانی جز خودش و دو، سه نفر دیگر هیچ مدافعی نداشت. در عرصه سیاسی بعضاً اصلاحطلبان به دفاع میآمدند، اما در حوزه کارنامه و عملکرد هیچ کس حاضر به دفاع از دولت نبود. دولت، دولت تنها بود.
اینکه با برشماری بلایا و حوادث طبیعی و عملکرد ترامپ، دولت روحانی را بدشانسترین دولتها بدانیم باید تحلیل اعتقادی شود. روحانی با لباس پیامبر بود، اما در پوشش نظام دینی، عملگرایی سکولار را برگزید و خداوند نیز اکثر مسیرهای توفیق را برای وی سد نمود. سیل ویرانگر بیسابقه، تحریم بیسابقه، پدیدههای امنیتی نادر، سلسله زلزلهها، خشکسالی مفرط و تصمیمات فاحش اشتباه برای هجو و تخفیف روحانی دست به دست هم داده بودند.
نگارنده با توجه به هویت و کسوت روحانی معتقد است عزت اجتماعی روحانی افول کرد و مگر نه این است که عزت دست خداست؟
١٢-سیاستهای کلی نظام که نقشه راه و ریل قوای کشور است، بعضاً با بیمهری روحانی مواجه یا با اکراه انجام شد. اشتیاق برای پیوستن به معاهدات بینالمللی پررنگ بود که سند ۲۰۳۰ و معاهده آب و هوایی نمونه آن بود. دولت در حوزه عمران و در شرایط سخت ارزی تلاشهای نسبتاً خوبی کرد، اما فضایی که روحانی با زبان علیه خود ایجاد کرده بود باعث بسته شدن چشمها و گوشها شده بود و هر قدر فریاد میزد که دولت افتخارات دارد، کارهای بینظیری کرده و مصداق میآورد، اما گوشی بدهکار نبود. این گوشهای جناح مقابل نبود که بدهکار نبود. گوشهای جریان همسو و مردم نیز بدهکار نبودند و این ظلم از ناحیه روحانی هم به همکارانش شد و هم به خودش. معتقدیم گلاویز شدن با راه و اهداف الهی امام، عزت را از بین میبرد. *حرف و عمل روحانی از این منظر باید بیشتر مورد تحلیل و مداقه قرار گیرد.*
١٣-از آن طرف جهانگیری میگفت این ما هستیم که به قرارگاه خاتم پروژه میدهیم، میتوانیم ندهیم یا پس بگیریم (در پاسخ به زیباکلام)، اما روحانی ابایی نداشت که سپاه را مداخلهکننده در اقتصاد بداند. در درون حاکمیت دشمنانی را مانع کار دولت برای مردم بداند... امروز پروژه سپاه ساخته را افتتاح میکرد و فردا به خاطر دستگیری فلان فرد نزدیک به خود به سپاه حمله میکرد. ظرفیتهای کوچک بیرون دولت مورد بیمهری روحانی بود که اگر نبود آنان را به کمک خود در شرایط تحریم میآورد. البته آنان بعضاً ایثارگرانه آمدند، اما دولت میلی به همافزایی نداشت و چالش با آنان را واجد تولید سرمایه اجتماعی اختصاصی برای دولت میدانست که نشد. این آیینه عبرت مقابل همه دولتها از جمله دولت رئیسی است؛ نه خداوند عزت را تضمین کرده است و نه مردم عقد اخوت بستهاند و نه نظام از اصول و چارچوبهای امام عدول خواهد کرد. نمیدانیم دولت رئیسی در عرصه کار و عملکرد چگونه عمل خواهد کرد، اما در حوزه زبان که ۵۰ درصد مشکلات روحانی را تشکیل میداد، سرمایهای نخواهد سوزاند.
✒️ عبدالله گنجی
💥 سخنرانی نیست، #دستوره!
گاهی که خدمت آقا میرفتیم، عید بود یا مناسبتهای دیگر. میدیدم آقا که صحبت میکنند، *صیاد تند تند یادداشت برمیدارد.* آخرین بار عید غدیر بود ... آقا که شروع به حرف زدن کردند، صیاد ... دفترچهاش را برداشت و شروع کرد به نوشتن. وقتی مراسم تمام شد و داشتیم برمیگشتیم، ازش پرسیدم: «حاج علی، برای چی موقع سخنرانی آقا یادداشت برمیداری؟ حرفهای ایشون رو از تلویزیون پخش میکنند».
گفت: «حاج ناصر، شما حقوق خوندهای، نه؟» گفتم: «بله، ولی چه ربطی به سوال من داره؟» گفت: «ببینم، اجرای امر فرمانده برای ما لازمه؟» گفتم: «بله، لازمه». گفت: «تأخیر در اجرای امر فرمانده برای ما قبح داره و زشته، مگه نه؟» با بیصبری گفتم: «بله، زشته، ولی جواب من رو ندادید».
گفت: «خیلی خب. من که باید از صحبتها یادداشت بردارم، دیگه منتظر اخبار ساعت دو نمیشم، همونجا یادداشت میکنم. بعد در فاصلهای که میشینم توی ماشین، این صحبتها رو به دستورالعمل تبدیل میکنم. وقتی به ستاد کل رسیدم، میدم برای تایپ و بعد هم اجرا.
تو شاید این حرفهای آقا رو سخنرانی تلقی کنی، ولی برای من این حرفها سخنرانی نیست، دستوره. از همون لحظهای که میشنوم تکلیف به گردنم میاد که امری رو از فرماندهم گرفتیم و باید اجرایش کنم. تا ستاد کل برسم وقت رو تلف نمیکنم»
📚 خدا میخواست زنده بمانی – ص ۱۹۷
#ولایت_پذیری
#سبک_زندگی_اسلامی
🇮🇷 روحش شاد و یادش همیشه در دلهای ما زنده باد.
#تنفیذ_خدمت(۱)؛
🌹مروری بر #مضامین_مهم بیانات رهبر انقلاب در مراسم #تنفیذ_دوره_های_مختلف ریاست جمهوری
#تنفیذ_خدمت(۲)؛
🌹مروری بر #مضامین_مهم بیانات رهبر انقلاب در مراسم #تنفیذ_دوره_های_مختلف ریاست جمهوری
#تنفیذ_خدمت(۳)؛
🌹مروری بر #مضامین_مهم بیانات رهبر انقلاب در مراسم #تنفیذ_دوره_های_مختلف ریاست جمهوری
7 گيگابايت #اينترنت_داخلی 7 روزه #هديه همراه اول به پاس 27 سال همراهی مشتركين
فعالسازی با شماره گيری
* ۱٠٠ * ۶۷ #
يا از طريق اپليكيشن همراه من
✍👌✍👌
*❗تحقق حکمرانی اسلامی و تشکیل دولت اسلامی مستلزم وجود کارگزارانی است که با این مفهوم کاملأ آشنا باشند و به انجام آن متعهد باشند.*
👈در واقع کارگزاران دولت اسلامی باید واجدشرایط لازم برای ایجاد دولت اسلامی باشند.
👈بنابراین شایسته سالاری در دولت اسلامی مستلزم کادرسازی می باشد که البته زمانبر است.
👈 به همین دلیل در حال حاضر و در کوتاه مدت مشکل باید از طریق نخبه یابی برطرف شود.
*❗اما این کار هنگامی اثربخش خواهد بود که برای همین نخبگان نیز دورهای کوتاه مدت حکمرانی (بدو خدمت و حین خدمت) برگزار شود تا حداقل در تبیین مفهوم دولت اسلامی و نیز کلیات و اصول اولیه با یکدیگر هماهنگ و هم نظر شوند.*
👈طرح ذیل به همین منظور تنظیم و ارائه شده است.👇
👈ضرورت برگزاری دورههای حکمرانی اسلامی برای کارگزاران دولت / *طرح درس پیشنهادی برای دوره فشرده حکمرانی👇*
http://rahtooshe.com/?p=8715
✍👌✍👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| سخنان مادر گرامی رهبرانقلاب درباره روش تربيت فرزندانشان
▪️ انتشار بهمناسبت سالگرد وفات مرحومه میردامادی
« #الفاتحة مع الصلوات»
📥 سایر کیفیتها👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=37334
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷💐
💐
◼️ #استوری
🏴موضوع: ارباب صدای قدمت می آید....
💐
🇮🇷💐
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
#لطفا این متن رو #مطالعه_کنید، شاید تاکنون #اهمیت آن را درنیافته باشیم.
در زیارت عاشورا چیزی حدود #هجده_دعا میکنیم؛
که متناسب با آن،
👈 #هجده_مقام را از خدا میخواهیم.
درخواستهای انسان در زیارت عاشورا،
دنیوی و مادی و فانی نیست؛
بلکه همگی معنوی است.
ما در زیارت عاشورا،
همراه با این دعاها،
هجده مقام را از خدا درخواست میکنیم؛
که بعضی از آنها بهقدری بالاست؛
که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت؛ نمیتوانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد.
اینها خیلی خواستههای بزرگی هست؛
و انسان از آنها درجات سلوک را یاد میگیرد؛
چون از پائین شروع میشود؛
و به بالا میرسد.
و اما آن مقامها:
۱- مقام خونخواهی امام حسین (علیهالسلام)
⬅️ ان یرزقنی طلب ثارک
اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند؛
مقام خیلی بالایی است؛
چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله، امام زمان است.
۲- مقام وجاهت عند الله
(آبرومندی نزد خدا)
⬅️ اللهم اجعلنی عندک وجیها
۳- مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم:
⬅️ ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرة
⬅️ مع امام منصور
(این درخواست، بسیار ویژه است؛ چون تمام انبیا و اولیا آرزویش را داشتهاند).
۴- مقامی که درخواست میکنیم تمام مراحل زندگی ما،
درهمتنیده با معصوم باشد.
⬅️ اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد...
۵- مقام شهادت:
⬅️ و مماتی ممات محمد و آل محمد
چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری (علیهمالسلام) با شهادت بوده.
۶- رسیدن به مقام محمود:
⬅️ ان یُبِلِّغنی المقام المحمود
در قرآن آیهای داریم که به پیامبر میگوید:
نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی.
مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت.
خود شفاعت شدن،
یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد (لا یملکون الشفاعة... شفاعت به هر کس نمیرسد).
حالا یک مقامی هست که از شفاعتشدن بالاتر است؛
و آن هم مقام شفاعتکردن است؛
و ما در این فراز،
این را از خدا میخواهیم.
۷- مقام مشارکت در مصیبت ولیّ معصوم:
⬅️ لقد عظمت الرّزِیّة... بک علینا
⬅️ و اسئل الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم...
(یعنی مصیبت شما را،
مصیبت خودم میدانم)
⬅️ الحمد لله علی عظیم رزِیّتی
(دقیقا در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش میداند)
این مقام،
خیلی عظیم است؛
و خیلی باید دربارهاش بحث کرد.
داستان زیارت عاشورا،
داستانِ یکیشدن با اهلبیت است؛
قرار است از این طریق،
به شجره حیات متصل شویم.
۸-مقام برائت:
(برای دوری و تبرّیجستن از بعضی جریانها و افراد و نیز بعضی خصوصیتها)
⬅️ و بالبرائة من اعدائکم
۹- مقام لعن:
این مقام،
آنقدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد.
اول صدتا لعن میدهیم؛
و بعد صد سلام.
(جاروب کن خانه را،
سپس میهمان طلب)
⬅️ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
نکته:
چهره اصلی برائت و لعن،
بعد از ظهور دیده میشود؛
چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمیفهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بودهاند؛
ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کردهاند.
ما الآن از دنیای بعد از ظهور چیزی نمیدانیم؛
و درک نمیکنیم.
اصل برائت در آن زمان اتفاق میافتد.
یعنی وقتی ظهور انجام میشود؛
و میفهمیم چه چیزی را از ما گرفتهاند؛
تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد.
۱۰- مقام سِلم:
⬅️ انی سلم لمن سالمکم
⬅️ و ولیّ لمن والاکم
این مقام،
عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهلبیت،
برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویّات این خاندان.
۱۱- مقام حَرب:
⬅️ حرب لمن حاربکم
این مقام،
یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهلبیت،
برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر.
آیا شما فکر میکنید هر کسی میتواند به مقام مجاهدت برسد؟
۱۲-مقام ایثار:
ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست میکنیم؛
و لااقل ادای آن را درمیآوریم.
ایثار یعنی بذل بهترینها،
و ما در زیارت عاشورا بهترین داشتههای خود را فدای امام میکنیم.
⬅️ بابی انت و امی
۱۳- مقام قربة الی الله:
باید گفت:
مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است؛
منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولیّخدا که در این مسیر پیشتاز است؛
ممکن میشود.
⬅️ انی اتقرب الی الله...
⬅️ اللهم انی اتقرب الیک...
۱۴- مقام دوستی و نزدیکی به اهلبیت:
⬅️ انی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی ...
این مقام نیز،
امتداد مقام قربة الی الله است.
۱۵_مقام معرفت اهلبیت:
(چرا که در حدیث داریم:
من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة)
⬅️ اکرمنی بمعرفتکم و معرفة اولیائکم...
۱۶- مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن:
⬅️ ان یثبّت لی عندکم قدم صدق
⬅️ ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین...
۱۷- مقام رجعت:
که هرکسی قادر نیست به این مق
ام برسد؛
و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد.
⬅️ و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور
۱۸- مقامی که خدا به ما درود بفرستد:
⬅️ اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمة و مغفرة
ما در زیارت عاشورا،
خیلی از این مقامها و خواستهها را بهصورت لامکان و لازمان میخواهیم.
یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمیکنیم.
⬅️ فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی
(یعنی الآن و اینجا و همه روزهای عمرم)
⬅️ و لا جعله الله آخر العهد منی...
(یعنی الیالابد باشد و محدود به حال نباشد.)
در پایان این مطلب باید گفت:
که هدف خلقت ما انسانها،
رشد نامحدود ما از طریق کسب معرفت و محبت و خشوع در برابر خدا و همچنین ولی خداست.👌
لذا این درخواستهایی که ما در زیارت عاشورا به درگاه خدا عرض میکنیم؛
کاملاً همسو با هدف خلقت ماست.
یعنی اگر به مقامات فوق دست یابیم؛
در واقع تا سطوح بسیار بالایی از هدف خلقت دست یافتهایم.🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایتی از نحوه اسارت و شهادت محسن حججی در سالروز شهادتش
🔹تاجیک، راوی دفاع مقدس: وقتی ترکش به پهلو شهید حججی میخورد، بیهوش میشود و بچهها فکر میکنند شهید شده است و عقبگرد میکنند.
🔹شهید حججی در سوریه اسیر میشود اما در عراق سر او بریده میشود.
🌷🌹🌷🌹🌷🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوانان بنیهاشم بیایید
علی را بر در خیمه رسانید
خدا داند که من طاقت ندارم
علی را بر در خیمه رسانم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَی نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند، بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچگاه پیمان خود را دگرگون نکرده اند.
🌹 بیست و ششم مردادماه؛ سالروز بازگشت غرور آفرین آزادگان سرافراز و اسوههای عشق، ایثار، صبر و بردباری به میهن اسلامی گرامی باد.
🌺🌹🌺🌹🌺
با حکم رهبر معظم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا؛ یک فرمانده مقتدر و با تدبیر از خیل هموطنان #اهل_سنت، به نام امیر شهرام ایرانی به #فرماندهی_نیروی_دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.
🌹🌹🌹🌹🌹
با توجه به اوضاع افغانستان اطلاعات خوبی که توسط دکتر فرمانیان درارتباط با تفاوت های طالبان ،داعش،القاعده وسپاه صحابه نگاشته شده را ارسال می نمایم.این مطالب حاصل سالها تلاش علمی وی درشناخت فرقه های اسلامیست وبرای اهل مطالعه بسیار مفید است.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١)
✍به قلم مهدی فرمانیان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🔸قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.
🔹مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.
🔹ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.
🔹سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام:
✔️« آینده افغانستان از آن طالبان است».
این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.
✅حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟
🔹در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش.
ادامه دارد.....
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٢)
🔴 تکفیر و تَکَتُّف
🔹در جنگ شوروری با افغانستان، عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.
🔹این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.
🔹یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.
🔹حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.
🔹النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
🔹بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.
✔️طالبان این گونه اند...
ادامه دارد....
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٣)
🔴 آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان
🔹 طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1) شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.
1️⃣ تفکرات مذهبی:
🔹طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.
✔️ نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.
🔹از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند.
🔹طالب ها به پیروی از تصوف به قبور
اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.
✔️بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف، هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».
2️⃣ رسوم قومیتی:
🔹در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.
🔷 حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی درمناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان، همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.
🔹در کنار این مسائل، نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.
ادامه دارد.....
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٤)
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
ادامه دارد......
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٥)
🔴 تفاوت طالبان با داعش
🔹شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست.
🔹 تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست.
🔹نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست.
✔️به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ".
🔹 به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند.
لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است.
🔘 همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند.
🔹 این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد وعنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت
.
✔️ این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود.
در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!!
🔹اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد.
✔️ از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند.
🔺اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را.
🔺دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند.
🔺سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند.
❌ بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است.
ادامه دارد......
⚡️ناگفته های از طالبان(٦)
🔴 طالبان و شیعه
🔹 برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد.
🔹 بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین».
🔹 پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود.
🔹رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند.
🔹 تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است.
🔹در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند.
🔹بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب.
ادامه دارد.....
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٧)
🔴 آینده افغانستان در سپهر طالبان
🔹 آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است:
1⃣ بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم.
البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید.
2⃣ چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند.
3⃣ پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی گیری آزاد در افغانستان صورت گیرد، طالبان رای بسیار بالایی می آورد. چه بپسندیم یا آن نپسندیم و پسند ما، هیچ فرقی در واقعیت افغانستان ندارد.
4⃣ به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت.
5⃣ افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد و نه به نفع شیعیان است. رویکردهای روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم.
6⃣ خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه برسد به فردا.
✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت...
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗کشور تروریسم، #تروریسم_پرور و حامی تروریسم را بهتر بشناسیم.
👈 به مناسبت ۸ شهریور، #روز_مبارزه_با_تروریسم و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر.