فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پسر آیت الله شاهرودی:
مقام معظم رهبری به پدرم گفتند من حرف محافظان و پزشکانم رو بیچون و چرا قبول و گوش میکنم. حرف پزشکت را گوش بده، پدرم گفت چشم. ولی بعد ازآن استاد طب اسلامی رأی پدرم را زد و متاسفانه زمان گذشت....
آیت الله شاهرودی سرطان خوشخیمی داشتند که با یک عمل جراحی برطرف میشد ولی دستورات طب اسلامی فاصله انداخت و دیگر عملهای جراحی بعدی و سفر به آلمان هم دیگر نتیجه نداد
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
همه حرف ما اینهکه تعصب نداشته باشید روی طب سنتی، همین. اگر بچهتون تب کرد اشکال نداره دستورات طب سنتی رو انجام بده، مثلا پاشویه کن با نمک دریا، با سرکه، مایعجات خنک بده مثل کاسنی، بابویه، دمکرده بنفشه یا روغن بنفشه پایه زیتون رو بمال به پیشونیش و دستورالعملهای دیگه که من همشو حفظم
انجام بده اگه خوب شد خداروشکر ولی اگه نشد برو سراغ آستامینوفن و بروفن، و طب مدرن وگرنه بچهات تشنج میکنه. قبل از اینکه به نقطه بحرانی برسه از طب سنتی استفاده کن و تو بحران بذارش کنار. والا عقل هم همینو میگه. تو بیماریهای دیگه هم همینطور
#حسین_دارابی
@hosein_darabi
🔴 تواین دوتا نظر سنجی زیر، حتما شرکت کنید مهمه برام
الیته معمولا مخالفا تو نظرسنجیها شرکت میکنن😄 ولی بازم خوبه، فضای کلی دستم میاد
1_ بحثمون تا الان درباره طب سنتی و طب اسلامی چطور بوده؟ 👇
https://EitaaBot.ir/poll/qfsjzd?eitaafly
2_مقداری از بحثمون درباره طب سنتی و اسلامی مونده، ادامه بدم یا تمومش کنم؟ 👇
https://EitaaBot.ir/poll/gt9p3j?eitaafly
امروز صبح رفتیم در دل طبیعت و کوه که نه تنها نت نبود، بلکه آنتن هم نبود، وقت نشد چندساعتی مطلب بزنم🤦♂ عقب افتادیم. گزارشی از طبیعتگردی هم میگذارم لذت ببرید
پاسخی به حسین دهباشی😒
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
الان رفتیم از یه مغاره یه چندتا خرت و پرت خرید کردیم با بچهها، وقتی سوار شدیم پسرم گفت بابا نورا این شکلاته رو از مغازه برداشته، بعبارتی دزدی کرده بود😂 در عنفوان یکسالگی
خلاصه با اینکه دور شده بودیم برگشتیم و پس دادیم و به فردا موکول نکردم، هم بخاطر حق الناس بودنش هم اثر تربیتی که داره، بچهها باید بصورت عملی بفهمن چقدر این مسائل مهمه.
به فروشنده گفتم اینو دخترم برداشته بود، گفت آقا باشه اشکالی نداشت، راضیم بده بهش. تو دلم گفتم مسخره کردی مارو خب همون اول میگفتی این همه راه برنمیگشتیم 🤦♂😂 خلاصه پس دادم. البته گفتم پسرم دیده بوده دو تا دستش بود، اون یکی رو یا انداخته سرجاش یا جای دیگه انداخته، راضی باش. فکر کنم میخواست درخواست ویدئوچک بده از طریق دوربین ها ببینه چی شده.
#حسین_دارابی
@hosein_darabi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹#مصاحبه دکتر #علی_حائری پیرامون نگرش مرحوم استاد (ره) به طب سنتی و پزشکی جدید🔹
پدرم در سال های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ متوجه بیماری خود شد و از ابتدا نیز خود را به طور #کامل در اختیار پزشکان جدید قرار داد و داروهایی برای ایشان تجویز شد. حدود یک سال نیز تحت #شیمی_درمانی بودند، اما بیماری #برگشت. پزشکان گفتند در این شرایط که بیماری برمی گردد باید عضو برداشته شود. پدرم از دکتر ملک حسینی و دکتر صالح پور که پزشکانش بودند، عوارض را سوال کرد و آنان پاسخ دادند یکسری تحرکات شما کم می شود و عوارضی دارد. با توجه به اینکه فعالیت اجتماعی مرحوم آیت الله حائری شیرازی گسترده بود و ایشان جزو روحانیونی بودند که فعالیت و عملکرد اجتماعی زیادی داشتند و هم امام جمعه شیراز و نمایندگی ولی فقیه در استان فارس بودند و هم به نقاط مختلف کشور برای سخنرانی رفت و آمد می کردند، برای ورود ایشان به وضعیت جدید نیاز به فرصت بود. پدرم نیاز به فرصت داشت تا استعفا دهد؛ چون ایشان اعتقاد داشت با این شرایط، من نباید در جایگاه امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان قرار داشته باشم. بالاخره استعفا دادند و استعفای ایشان پذیرفته شد.
آیت الله حائری تا شرایط جدید را بپذیرند، در کمتر از ۲ سال، روش های درمانی دیگری را انتخاب کردند، به عنوان مثال #پرتونگاری کردند و رژیم های غذایی خاصی را رعایت می کردند. این روند ادامه داشت تا اینکه آقای ... را به ایشان معرفی کردند و گفتند ایشان طبابت هایی برای آیت الله شاهرودی داشته که موثر بوده است. آیت الله حائری تنها یک یا دو بار آقای ... را ملاقات کرد که ایشان بابت معاینه هیچ هزینه ای دریافت نکرد اما تجویزی کرد که بعدها پزشکان گفتند این تجویز باعث بدتر شدن بیماری ایشان شده است.
این که بگوییم پزشک معالج آیتالله حائری شیرازی، ایشان بوده، درست نیست؛ چرا که تنها یک الی دو بار همدیگر را ملاقات کردند. ایشان در کنار اینکه پزشکی جدید را در مواقع ضروری و حاد مرجع می دانست، از یک طب مکمل نیز استفاده می کرد. مدتی که پدرم از رژیم خاص استفاده کرد، مدت طولانی نبود و بعد از آن نیز طبق نظر پزشکان #جراحی کرد و هفت سال پس از این جراحی نیز برنامه های بسیار متعدد و وسیعی در سطح کشور داشت و از ایشان برکات و آثاری زیادی به جا ماند که این آثار مربوط به بعد از جراحی ایشان بود.
@haerishirazi
کانال حسین دارابی
🔻آیت الله حائری شیرازی و تجویز طبسنتی حجت الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی فرزند مرحوم حائری شیرازی
نظر دکتر علی حائری فرزند دیگر آیت الله حائری شیرازی درباره روند درمان پدرش که الان تو کانال گذاشتن
در مطلب قبلی من نظر برادر ایشان یعنی حجتالاسلام شهاب الدین حائری شیرازی رو گذاشتم، جانب انصاف هست که نظر ایشون روهم بگذارم. البته ایشون هم اشاراتی کردن به تجویز بدون نتیجه استاد طب سنتی کردن . و نکته بعدی اینکه آیت الله شاهرودی هم به استاد روازاده مراجعه کردن هم آقای تبریزیان. ک در خلال درمان جناب تبریزیان، زمان رو از دست دادن و سرطان پخش شد.
حتما کانال استاد حائری رو دنبال کنید
@haerishirazi
خوب کاری کردید. این روزها خیلی از پیجهای طب اسلامی درحال سیاهنمایی، اخبار بد، پمپاژ ناامیدی و مطالبی غیر از طب اسلامی هستن. مخاطبین رو انقدر میترسونن که روح و روانشون رو بیمار میکنن. آیا رسالت طب اسلامی که میگن این بوده؟
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 دوتا سوال خیلی ساده ولی مهم
❇️ سوال اول: یادتونه ١۶_١٧ سال پیش که بیماری مسری هپاتیت اومده بود، چی شد که این بیماری بعد از مدت کمی ریشه کن شد؟
پاسخ: چون به سرعت واکسیناسیون عمومی انجام شد و همه بدون چون و چرا اومدن و واکسن زدن رفتن، تموم شد.
اما سوال دوم مهمتره
❇️سوال دوم: میدونید دلیل اینکه اون موقع هیچکس با واکسیناسیون عمومی مقابله نکرد، اعتراض و جنجال بهپا نکرد، چی بود؟
پاسخ: چون اون زمان استاد تبریزیانها و دیگر اساتید واکسنهراس فعالیتشون رو شروع نکرده بودن و واکسن رو ممنوع اعلام نکرده بودن.
مردم واکسن زدن و تموم شد و رفت، نه کسی عقیم شد، نه کسی فلج شد، نه کسی...... البته این عزیزان میگن عوارضش شاید بعدا باشه، مثلا صدسال بعد😐
خلاصه اگر کرونا ریشهکن نشد بدونید فعالیتهای این دوستان مانع ریشهکن شدنش شده. بیجهت همراهیشان نکنید.
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
آقا این طنزنویسی ماهم شده ملعبهی دست معاندین😂 متنهای جدی، استدلالی، منطقی هم مینویسیم و طرف مقابل نمیتونه به محتوا ایراد وارد کنه، گیر میده به طنزنویسی ما، مثلا نقد به طب اسلامی نوشتیم، نمیتونه رد کنه میگه برو به همون طنزنویسیت ادامه بده، یا مثلا ویس یکی از اساتید که خیلی پخش شده بود رو دریک مطلب طولانی جزبه جز با دلیل و منطق و سند نقد کردیم و ایراداتش رو گرفتیم، حالا یا من اشتباه کردم باید بیان بگن این مواردی که گفتید اشتباهه، اگر درست گفتم، اعتراف به اشتباه کنن. در جواب بنده با طعنه و کنایه نوشتن جوانک طنزنویس با پول و رانت اومده داره فعالیت میکنه😐😢
آقا طنزنویسی ما چه ربطی به مسائل دیگهمون داره. مثل اینکه الان که من دارم تو دانشگاه دارم درس میخونم، جواب سوالات امتحان رو بنویسم، استادمون بهم صفر بده بگه تو برو همون طنزنویسیات رو انجام بده😂 آقا دوتا چیز متفاوته. طنزنویسی یک مهارته برا ارائه محتوای متفاوت و جذاب. من کلی بچه مدرسهای تو کانالم دارم بخاطر همین طنزنویسی، مطالب دینی و انقلابی رو با زبان طنز بهشون منتقل میکنم. خیلی پیام دارم که خانوادگی تو کانالم هستن و مطالبمو میخونن و کلی تشکر میکنن و میگن ما خانوادگی مطالبو میخونیم و میخندیم. خب این خیلی خوشحال کنندهاس. انقدر اعتماد یک خانواده به یک شخص و کانالش
نکنه یوقت شب اول قبر وقتی ازم سوال میکنن خدات کیه، پیامبرت کیه، امامت کیه، وقتی جواب دادم با گرز، تَق بزنن تو سرم بگن این همون جوانک طنزنویسه برو تو جهنم به طنزنویسی ادامه بده 👿 فکر نمیکنم اینطوری باشه. اتفاقا بخاطر طنزنویسی و ادخال سرور در قلوب مؤمنین میرم بهشت😍
خلاصه طنزنویسی ربطی به داشتم علم و دانش و محتوا نداره، طنز یک مدلی از ارائهاس. باید بتونیم تفکیک کنیم. خدا هم تو قرآن برخی جاها خیلی جدی صحبت میکنه، برخی جاها داستان میگه، برخی جاها مثال از مگس و پشه میزنه درسته بیایم بگیم خدایا تو با اون عظمتت با اون علمت چرا از پشه و مگس مثال میاری؟
یا مثلا این همه خطیب داریم با بیانهای متفاوت، یکی آروم حرف میزنه، یکی آتشین، یکی با لطافت، یکی هم با طنز. این ربطی به دانش طرف نداره، محتوا باید جدا ارزیابی بشه، شما شیخ حسین انصاریان رو ببینید خیلی آروم حرف میزنه، شاید خیلیا نپسندن و گوش ندن، ولی این خللی در علم ایشون نداره که بسیار باسواد هستن. اگه بازم نیاز به توضیح داره، میتونم یک هفته مثل این بحث طب سنتی و مدرن روش صحبت کنم و بارسم شکل توضیح بدم😂
@hosein_darabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دهباشی و تاجزاده در دره پنجشیر😂
اعزام اولین اصلاحطلبان تیپ خاتمیون به افغانستان
#حسین_دارابی |عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
خخ. محتوا ساختن برامون. البته من نمیگم الکیه، مراجع تقلید و علمای بزرگ میگن طب اسلامی نداریم، طب سنتی داریم. این مسائلی که بعنوان طب اسلامی دارن میگن اغلب سندیت نداره
12نکته وجود داره که ثابت میکنیم، طب اسلامی به این معنا نداریم درمطلب بعدی👇 این 12 نکته عصارهای از دلایل مراجع ، علما و حدیثشناسان است
🔴 برای اینکه اثبات شود #طب_اسلامی داریم باید حداقل به ۱۲ نکته اساسی زیر پاسخ دهیم:
🔻۱. ثابت کنیم که در اسلام به جز برخی دستورات کلی برای رعایت بهداشت و سلامتی؛ دستورات پزشکی خاصی برای درمان بیماریها داریم. مثلا چگونگی رفع گرفتگی عروق یا سرطان خون از طریق آیات و احادیث. (بیماریهایی که جدید هم نیستند و هزاران سال قدمت دارند) وقتی قرآن درباره عدد رکعات نماز با این اهمیت سکوت کرده چگونه میتواند وارد جزئیات درمان و امور پزشکی شده باشد؟
چنین دستوراتی مطلقا در قرآن و روایات نیست و با فرض محال اگر چنین روایاتی وارد شده باشد وارد مرحله بعد یعنی میزان اعتبار روایات و اطمینانآور بودن آنها میشویم.
🔻۲. در بحث روایات پزشکی و درمانی روایات صحیح السند بسیار کم است در مقابل انبوهی روایت موضوع و یا ضعیف السند داریم. بهعلاوه از منابع معتبری نیستند و از نظر صاحبنظران علم حدیث این منابع و بسیاری از روایات تضعیف شدهاند. دقت کنیم حتی با وجود برخی روایات صحیحالسند، نام آن را #علم نمیگذارند و از چند روایت، علم #طب_اسلامی خارج نمیشود. علم ، مبانی، مبادی، اصول، ساختارها و تعاریف مشخصی دارد، همانند علم کلام اسلامی، فلسفه اسلامی و ... اجمالا طب اسلامی با تعریف و شاخصهای حداقلی یک علم انطباق ندارد
🔻۳. اینکه گفته شود علم طب، همانند علم فقه است و همانگونه استنباط میشود، نوعی مغالطه است. علم فقه مستند به آیات قطعی قرآن و روایات معتبره است. مقایسه علم طب و علم فقه مقایسهای نادرست است. کدام فقیهی تاکنون توانسته ادعا کند که علم طب همانند علم فقه است؟ در واقع با این ادعا، پایه قوی و مستحکم علم فقه را نیز متزلزل خواهیم کرد.
🔻۴. کدام بخش طب اسلامی قطعی و یقینآور است؟ روایات طبی عموماً یا خوشبینانه غالباً #مرسل و به #نقل_وجاده هستند. با چنین اسنادی چگونه میتواند یقینآور و اطمینان بخش باشد؟ میدانیم که حتی با اثبات سلسله و متن یک حدیث، احادیث، #ظنی_الصدور هستند.
🔻۵. در بحث #قلمرو_دین نیز این سوال اساسی مطرح است که آیا قلمرو دین مسائل درمان مسلمانان است؟ جزئی یا کلی؟ هرگز قلمرو دین این نیست. مگر نه اینکه پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع)، مسلمانان را به اطباء ارجاع میدادهاند؟ #ارجاع، یک شیوه ثابت در سیره اهل بیت است. یعنی قلمرو دین، پزشکی و... نیست.
🔻۶. البته میتوان سرآغاز علم طب را آموزههای وحیانی انبیاء اولین دانست که به مرور، تجربه دانشمندان به آن افزوده شده است لیکن این ادعا که طب ِاسلامی و راه رسیدن به آن علم، وحی است، علاوه بر اینکه متکی بر براهین عقلی و شرعی نیست، بطلان آن به وسیله تجربه ثابت شده است.
🔻۷. اما با عبور از مبادی تصدیقیه؛ در بعد مصداقیه نیز موضوع محل خدشه است. مدعیان طب اسلامی میگویند که #دهها_هزار حدیث پزشکی داریم. مگر چه تعداد حدیث داریم که #دهها_هزار از آن، حدیث پزشکی و طبی است؟ برای نمونه؛ مرکز تحقیقات دارالحدیث با تعدادی اساتید خبره، دو مجلد احادیث پزشکی را تحقیق و منتشر کردند که حداکثر به دو هزار حدیث میرسد. اغلب این احادیث، مرسل، ضعیف السند و یا ضعیف المتن هستند
🔻۸. یکی از ادله بسیار قوی در رد طب اسلامی، بعد #فقه_الحدیثی روایات پزشکی است که بحثی مستوفی میطلبد. در دانش فقه الحدیث بسیاری از روایات طبی رد میشوند و یا حداقل تسامحاً بر موارد جزئیه مصداقیه و نه کلیه، دلالت مینمایند
🔻۹. احادیث طبی، هفت دسته هستند و منطق فهم خودشان را دارند. احادیث، صرفا یک جمله عربی نیستند که بتوان با فرهنگ لغت آنها را ترجمه کرد و به مفهوم آن رسید و به عنوان مراد معصوم بیان کرد. امری که امروزه مرسوم است. علم منطق فهم حدیث بر این اساس پایهریزی شده است
🔻۱۰. توجه کنیم روایاتی که درباره خواص میوهها و خوردنیها و... آمده در #طب محل نظر نیستند بلکه آن چه در علم طب (مدرن، سنتی، اسلامی) مطرح است بُعد #درمان است. این احادیث (در صورت اثبات سند و متن) قواعد پیچیدهای برای فهم دارند.
مثلاً به مدخل #داء و یا #سَنّوت در احادیث ارجاع میدهم. (با ترجمه دقیقی که عرب فهم میکند و نه ترجمه امروزی غلط در غالب کتب. دهها نمونه قابل بیان است) که کاملا منطبق بر زمانه و شرایط خاصی است و قابلیت تعمیم ندارد
🔻۱۱. اما از بُعد قاعده تخصیص. عموماتی از طرف شارع در حوزههای مختلف بیان شده است. چه بسا که مربوط به یک زمان، مکان و شرایط خاص است. در بسیاری از موارد در حوزه #درمان (علاج) تخصیص داریم و تعمیم ندارد. مثلاً: الحبة السوداء شفاء من كل داء. (سیاه دانه دوای هر دردی است)
🔻۱۲. توجه داریم که طب سنتی (یونانی، ایرانی، هندی، چینی) با قدمت هزاران ساله که محصول تجربه عمومی بشر است با طب اسلامی متفاوت است و بخشهایی از آن در روایات اهل بیت هم آمده است. به طب سنتی میتوان عنوان علم داد ولی طب اسلامی خیر
#حسین_دارابی
@hosein_darabi
☝️مطلبی تخصصی قابل توجه اساتید طب اسلامی که تابحال پاسخ قانع کننده به آن ندادهاند. این 12 سوال عصارهای از نظرات علما و مراجع است که میگویند طب اسلامی نداریم
نظرات برخی از علما و مراجع درباره اینکه چرا طب اسلامی نداریم👇👇
روی join (پیوستن)پایین صفحه بزنید و تا آخر بحث مطالبمون رو بخونید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظر آیت الله جوادی آملی درباره طب اسلامی
کدام طب اسلامی؟ کدام طب نبوی؟ با احادیثی که بیشتر آن ضعیف السند هستند؟ شخصی میگفت شش هزار حدیث طبی داریم. ۹۵درصد این احادیث سند صحیح ندارند. آن تعداد معدود حدیث صحیح هم درباره حجامت است و نمک و... که اینها هم باید بررسی شود و اگر صحیح بود باید با تجربه ثابت شود
به مریض سبزی میدن که دلدردش خوب بشه، میره سونوگرافی میکنه میفهمن اصلا مشکل جای دیگهس... تجربه باید به تجربه یقینی برسد
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
روی join (پیوستن)پایین صفحه بزنید و تا آخر بحث مطالبمون رو بخونید👇
🔴 آیتالله مکارم شیرازی : « چیزی به نام طب اسلامی نداریم؛ بگویید طب سنتی. قرآن در زمینه طب دستوراتی دارد و روایات اگر معتبر باشند دستوراتی دارند، ولی اسلام چیزی به عنوان طب نیاورده است. هرکس کمی سواد طبی دارد، طبیب نمیشود
آیت الله مکارم: برخی با اسم #طب_اسلامی برای منافع خود سودجویی کرده و مشکلاتی را برای جهان اسلام بوجود آوردهاند و ما مدافع حرمیم و از اسلام باید دفاع کنیم تاهرچیزی خواستند به آن اضافه نکنند
آیت الله مکارم در کلیپ سوم افزود، ما طب اسلامی نداریم، ولی طب مسلمین داریم، سپس به طب بوعلی اشاره میکنند که طب بوعلی طب سنتیست
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
روی join (پیوستن)پایین صفحه بزنید و تا آخر بحث مطالبمون رو بخونید👇
🔵 نظر علامه مصباح در زمینه طب اسلامی:
بگوییم طب سنتی، نه، طب اسلامی
آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آوردهاند؟ يا آنچه نقل شده [مثلاً در کتابهای طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتابهاي پيشينيان و هم دورههاي آنان هست؟
🔻 آيا آنها [ روایات اهل بیت] همان دستوراتی است كه در طبهای قديم باستانی نظير طب يونانی، طب ايرانی، هندی و چينی مطرح بوده است؟! به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسائل طبی آمده، با آنچه در كتب يونانی يا كتب ايرانی يا ساير تمدنهای كهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟
اگر قرار است به مسأله طب اسلامی بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسی كنيم
كه در اين ميراث دينی، چه چيزهايی وجود دارد كه میتوان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقی عالمانهای برای اين كار طراحی كنيم.
صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل یک داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامی يا طب نبوی حل نمیكند. روايات در دسترس است، كتابهايی هم نوشته شده و شرحهايی نيز برای آن، نگاشتهاند، اينها اگر كارآيی داشت، تا به حال از آن استفاده میكردند.
🔻 آيا تعريف از طب بوعلی و محمدبن زكريا رازی، مفهوم طب النبی را شرح میكند؟
آيا طب النبی همان است كه آنها گفتهاند؟!
درحالی كه بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از #يونانيان گرفته شده، و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است. مبانی طب بوعلی همان اصول موضوع يونانيان است.
مطالبی از قبيل:
عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يونانی و طب باستانی وجود دارد.
پس نمیتوان مطالب ذكر شده را #طب_اسلامی ناميد؛ چرا كه در آنها نه از اسلام اثری پيدا است، نه وحی در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتی كه ديگران كردهاند مطلب خاصی اضافه شده است. گاهی مفاهيم براي ما خلط ميشود.
🔻اگر گفتيم طب اسلامی همان طب يونانی است ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طبهای باستانی شباهت دارد ـ تحقيق درباره طب اسلامی (به عنوان اسلامی) ديگر جايگاهی نخواهد داشت، و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان #طب_سنتی تحقيق كنيم.
🔻وقتی میتوانيم طب اسلامی را به عنوان یک موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصی را در اين زمينه آورده است و اين میتواند پيشفرض تحقيق باشد، يعنی بدانيم كه اسلام مطلب جديدی را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد.
برای مثال صرف اين كه روايتی را پيدا كنيم كه مسألهای را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلی، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانهای از اشاره به آن مسأله ديده میشود، نمیتوان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است.
مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبی يا مطالب فيزيكی نبوده، بلكه شأن او #هدايت است.
دليلي كه ما برای نبوت اقامه ميكنيم اين نيست كه نيازهاي مادی بشر را رفع كند.
بشر با تحقيقات علمی خود و به همراه انگيزههای كه در نهان دارد، ميتواند راه زندگی دنيایی و راه تأمين سلامتی خود را كسب كند.
اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبی را در اين زمينههایی فرمودهاند، برای اين نبوده كه وظيفه #نبوت و رسالت آنان اقتضاء میكرده است؛ بلكه آن مسائل مصالحی بوده از روی تفضل و كمک به مردم، عنايت میفرمودند، بيان و راهنمایی میكردند.
#وظيفهی اسلام اين نيست كه مطالب طبی بيان كند.
🔻در حقيقت، ما اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشيم، هيچ نقصی در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبر نيست.
اگر در اين زمينه میخواهيم تحقيقی كنيم، برای دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمکهایی به انسانيت كردند و چه مواريث علمی و گرانبهایی برای ما جهت بهرهگيری برجا گذاشتند. پس اولين اصلی كه ما بايد به عنوان یک اصل و پيشفرض تحقيق درباره طب اسلامی يا طب النبی بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدی آورده باشد.
منبع:
استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيشفرضهای طب اسلامی: پرسشهايی برای پژوهش، همايش طبالنبی(ص) _
سالن همايشهای رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران ٨۵/١٢/١٠
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استاد فاطمی نیا: تو را به حضرت زهرا بگید طب سنتی، نگید طب اسلامی!
شیخ صدوق میگوید این روایات طبی برخیش اقلیمی است، برخیاش رو اصلا ساختن برای مسخره کردن شیعیان و..
رساله ذهبیه یاهمون طب الرضا کاملا ساختگیست. میگویند این دستورات را امام رضا علیه السلام برای مأمون نوشته است. مأمون کوفت بخورد، امام رضا علیه السلام بیکار بود برای مأمون دستور طبی بنویسد؟
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 رسالت ائمه طب و طبابت نبود
🔸 روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه بوده نه نفی ارزش تجربه بشری🔸
✍آیت الله حائری شیرازی
اینهایی که می گویند ما طب جدید را قبول نداریم و فقط طب قال الصادق و قال الباقر را قبول داریم، اشتباه میکنند. ائمه این جراحی ها را قبول ندارند؟ خیلی هم قبول دارند! گاهی این آقایان افراط و تفریط می کنند. کل علوم تجربی را می گویند باید اسلامی باشد.
این روایات طبی برای این بوده که ائمه بگویند ما هم بلدیم و از شما هم بهتر بلدیم، [نه اینکه بخواهند ارزش تجربۀ بشری را نفی کنند]. ما اگر از طب اسلامی صحبت می کنیم به خاطر این است که در لسان ائمۀ اطهار برای مداواها، برای بیماری ها هم ارشاداتی شده، ما هم این ارشادات را جمع آوری میکنیم و از آنها استفاده می کنیم. اما آن ها اصلاً نیامده اند برای پزشکی. این جزء رسالت ائمه و انبیاء نیست. برای این ها باید از راه خودش که تجربه هست وارد بشویم، اگر انبیاء و اولیاء در این زمینه مطلبی بگویند حاشیه ی وظائف شان است، متن کارشان جای دیگر است.
اینکه ائمه گاهی در پزشکی مطالبی میفرمودند مثل این بوده که شما یک سری معلومات را به بچه ات نشان بدهی تا بفهمد که بابایش هم بلد است. از معلمش هم بهتر بلد است. اما اگر تکلیف های بچه ات را خودت انجام بدهی بچه چیزی یاد نمی گیرد و رشد نمی کند.
ائمه این علوم را به مردم نشان می دهند، برای اینکه وقتی می خواهند نصیحت کنند، مردم نصیحت ها را قبول کنند. امام رضا وقتی که به مامون می گوید من مزاجت را بهتر از این چیزی که اطبا بلدند درست میکنم، با این کار می خواهد قبضه اش کند [نه اینکه ارزش طب تجربی را نفی کند].
در تعارضاتی که دستورات طبی ائمه با طب جدید دارد، اولویت با دستورات ائمه است. ائمه ما در طبی که دارند، استادند. اما ما که می خواهیم روال کار را طی کنیم، باید از راه تجربه برویم. از راه تعبد نباید برویم. بدانید که در علوم تجربی بر مبنای تعبد به جایی نمی رسید.
منبع سایت و کانال رسمی آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
#حسین_دارابی | عضو شوید 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0