eitaa logo
کانال حسین دارابی
874.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
5هزار ویدیو
68 فایل
مؤسس استارتاپ تربیپ Tarbiapp.com تو زمینه‌های مختلف تحقیق میکنم تا به مطلب درست برسم تحصیلاتم مهم نیست، ارشد عمران، روانشناسی، تاریخ تشیع همه آدرسامون👇 takl.ink/hossein_darabi آیدیم @darabi_hosein . . #ترک_کانال . . . . . .
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 دکتر پیرامون نگرش مرحوم استاد (ره) به طب سنتی و پزشکی جدید🔹 پدرم در سال های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ متوجه بیماری خود شد و از ابتدا نیز خود را به طور در اختیار پزشکان جدید قرار داد و داروهایی برای ایشان تجویز شد. حدود یک سال نیز تحت بودند، اما بیماری . پزشکان گفتند در این شرایط که بیماری برمی گردد باید عضو برداشته شود. پدرم از دکتر ملک حسینی و دکتر صالح پور که پزشکانش بودند، عوارض را سوال کرد و آنان پاسخ دادند یکسری تحرکات شما کم می شود و عوارضی دارد. با توجه به اینکه فعالیت اجتماعی مرحوم آیت الله حائری شیرازی گسترده بود و ایشان جزو روحانیونی بودند که فعالیت و عملکرد اجتماعی زیادی داشتند و هم امام جمعه شیراز و نمایندگی ولی فقیه در استان فارس بودند و هم به نقاط مختلف کشور برای سخنرانی رفت و آمد می کردند، برای ورود ایشان به وضعیت جدید نیاز به فرصت بود. پدرم نیاز به فرصت داشت تا استعفا دهد؛ چون ایشان اعتقاد داشت با این شرایط، من نباید در جایگاه امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان قرار داشته باشم. بالاخره استعفا دادند و استعفای ایشان پذیرفته شد. آیت الله حائری تا شرایط جدید را بپذیرند، در کمتر از ۲ سال، روش های درمانی دیگری را انتخاب کردند، به عنوان مثال کردند و رژیم های غذایی خاصی را رعایت می کردند. این روند ادامه داشت تا اینکه آقای ... را به ایشان معرفی کردند و گفتند ایشان طبابت هایی برای آیت الله شاهرودی داشته که موثر بوده است. آیت الله حائری تنها یک یا دو بار آقای ... را ملاقات کرد که ایشان بابت معاینه هیچ هزینه ای دریافت نکرد اما تجویزی کرد که بعدها پزشکان گفتند این تجویز باعث بدتر شدن بیماری ایشان شده است. این که بگوییم پزشک معالج آیت‌الله حائری شیرازی، ایشان بوده، درست نیست؛ چرا که تنها یک الی دو بار همدیگر را ملاقات کردند. ایشان در کنار اینکه پزشکی جدید را در مواقع ضروری و حاد مرجع می دانست، از یک طب مکمل نیز استفاده می کرد. مدتی که پدرم از رژیم خاص استفاده کرد، مدت طولانی نبود و بعد از آن نیز طبق نظر پزشکان کرد و هفت سال پس از این جراحی نیز برنامه های بسیار متعدد و وسیعی در سطح کشور داشت و از ایشان برکات و آثاری زیادی به جا ماند که این آثار مربوط به بعد از جراحی ایشان بود. @haerishirazi
کانال حسین دارابی
🔻آیت الله حائری شیرازی و تجویز طب‌سنتی حجت الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی فرزند مرحوم حائری شیرازی
نظر دکتر علی حائری فرزند دیگر آیت الله حائری شیرازی درباره روند درمان پدرش که الان تو کانال گذاشتن در مطلب قبلی من نظر برادر ایشان یعنی حجت‌الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی رو گذاشتم، جانب انصاف هست که نظر ایشون روهم بگذارم. البته ایشون هم اشاراتی کردن به تجویز بدون نتیجه استاد طب سنتی کردن . و نکته بعدی اینکه آیت الله شاهرودی هم به استاد روازاده مراجعه کردن هم آقای تبریزیان. ک در خلال درمان جناب تبریزیان، زمان رو از دست دادن و سرطان پخش شد. حتما کانال استاد حائری رو دنبال کنید @haerishirazi
خوب کاری کردید. این روزها خیلی از پیج‌های طب اسلامی درحال سیاهنمایی، اخبار بد، پمپاژ ناامیدی و مطالبی غیر از طب اسلامی هستن. مخاطبین رو انقدر میترسونن که روح و روان‌شون رو بیمار میکنن. آیا رسالت طب اسلامی که میگن این بوده؟ | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 دوتا سوال خیلی ساده ولی مهم ❇️ سوال اول: یادتونه ١۶_١٧ سال پیش که بیماری مسری هپاتیت اومده بود، چی شد که این بیماری بعد از مدت کمی ریشه کن شد؟ پاسخ: چون به سرعت واکسیناسیون عمومی انجام شد و همه بدون چون و چرا اومدن و واکسن زدن رفتن، تموم شد. اما سوال دوم مهمتره ❇️سوال دوم: میدونید دلیل اینکه اون موقع هیچکس با واکسیناسیون عمومی مقابله نکرد، اعتراض و جنجال به‌پا نکرد، چی بود؟ پاسخ: چون اون زمان استاد تبریزیان‌ها و دیگر اساتید واکسن‌هراس فعالیتشون رو شروع نکرده بودن و واکسن رو ممنوع اعلام نکرده بودن. مردم واکسن زدن و تموم شد و رفت، نه کسی عقیم شد، نه کسی فلج شد، نه کسی...... البته این عزیزان میگن عوارضش شاید بعدا باشه، مثلا صدسال بعد😐 خلاصه اگر کرونا ریشه‌کن نشد بدونید فعالیت‌های این دوستان مانع ریشه‌کن شدنش شده. بی‌جهت همراهی‌شان نکنید. | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
ما یک هفته‌س موضوعمون یکم جدی شده وگرنه خیلی باحالم من😁 گزارش مناظرات انتخاباتیم معروفه😃 مطالب قبلو برید ببینید.
آقا این طنزنویسی ماهم شده ملعبه‌ی دست معاندین😂 متن‌های جدی، استدلالی، منطقی هم مینویسیم و طرف مقابل نمیتونه به محتوا ایراد وارد کنه، گیر میده به طنزنویسی ما، مثلا نقد به طب اسلامی نوشتیم، نمیتونه رد کنه میگه برو به همون طنزنویسیت ادامه بده، یا مثلا ویس یکی از اساتید که خیلی پخش شده بود رو دریک مطلب طولانی جزبه جز با دلیل و منطق و سند نقد کردیم و ایراداتش رو گرفتیم، حالا یا من اشتباه کردم باید بیان بگن این مواردی که گفتید اشتباهه، اگر درست گفتم، اعتراف به اشتباه کنن. در جواب بنده با طعنه و کنایه نوشتن جوانک طنزنویس با پول و رانت اومده داره فعالیت میکنه😐😢 آقا طنزنویسی ما چه ربطی به مسائل دیگه‌مون داره. مثل اینکه الان که من دارم تو دانشگاه دارم درس میخونم، جواب سوالات امتحان رو بنویسم، استادمون بهم صفر بده بگه تو برو همون طنزنویسی‌ات رو انجام بده😂 آقا دوتا چیز متفاوته. طنزنویسی یک مهارته برا ارائه محتوای متفاوت و جذاب. من کلی بچه مدرسه‌ای تو کانالم دارم بخاطر همین طنزنویسی، مطالب دینی و انقلابی رو با زبان طنز بهشون منتقل میکنم. خیلی پیام دارم که خانوادگی تو کانالم هستن و مطالبمو میخونن و کلی تشکر میکنن و میگن ما خانوادگی مطالبو میخونیم و میخندیم. خب این خیلی خوشحال کننده‌اس. انقدر اعتماد یک خانواده به یک شخص و کانالش نکنه یوقت شب اول قبر وقتی ازم سوال میکنن خدات کیه، پیامبرت کیه، امامت کیه، وقتی جواب دادم با گرز، تَق بزنن تو سرم بگن این همون جوانک طنزنویسه‌ برو تو جهنم به طنزنویسی ادامه بده 👿 فکر نمی‌کنم اینطوری باشه. اتفاقا بخاطر طنزنویسی و ادخال سرور در قلوب مؤمنین میرم بهشت😍 خلاصه طنزنویسی ربطی به داشتم علم و دانش و محتوا نداره، طنز یک مدلی از ارائه‌اس. باید بتونیم تفکیک کنیم. خدا هم تو قرآن برخی جاها خیلی جدی صحبت میکنه، برخی جاها داستان میگه، برخی جاها مثال از مگس و پشه میزنه درسته بیایم بگیم خدایا تو با اون عظمتت با اون علمت چرا از پشه و مگس مثال میاری؟ یا مثلا این همه خطیب داریم با بیان‌های متفاوت، یکی آروم حرف میزنه، یکی آتشین، یکی با لطافت، یکی هم با طنز. این ربطی به دانش طرف نداره، محتوا باید جدا ارزیابی بشه، شما شیخ حسین انصاریان رو ببینید خیلی آروم حرف میزنه، شاید خیلیا نپسندن و گوش ندن، ولی این خللی در علم ایشون نداره که بسیار باسواد هستن. اگه بازم نیاز به توضیح داره، میتونم یک هفته مثل این بحث طب سنتی و مدرن روش صحبت کنم و بارسم شکل توضیح بدم😂 @hosein_darabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دهباشی و تاجزاده در دره پنجشیر😂 اعزام اولین اصلاح‌طلبان تیپ خاتمیون به افغانستان |عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
خخ. محتوا ساختن برامون. البته من نمیگم الکیه، مراجع تقلید و علمای بزرگ میگن طب اسلامی نداریم، طب سنتی داریم. این مسائلی که بعنوان طب اسلامی دارن میگن اغلب سندیت نداره 12نکته وجود داره که ثابت میکنیم، طب اسلامی به این معنا نداریم درمطلب بعدی👇 این 12 نکته عصاره‌ای از دلایل مراجع ، علما و حدیث‌شناسان است
🔴 برای اینکه اثبات شود داریم باید حداقل به ۱۲ نکته اساسی زیر پاسخ دهیم: 🔻۱. ثابت کنیم که در اسلام به جز برخی دستورات کلی برای رعایت بهداشت و سلامتی؛ دستورات پزشکی خاصی برای درمان بیماری‌ها داریم. مثلا چگونگی رفع گرفتگی عروق یا سرطان خون از طریق آیات و احادیث. (بیماری‌هایی که جدید هم نیستند و هزاران سال قدمت دارند) وقتی قرآن درباره عدد رکعات نماز با این اهمیت سکوت کرده چگونه می‌تواند وارد جزئیات درمان و امور پزشکی شده باشد؟ چنین دستوراتی مطلقا در قرآن و روایات نیست و با فرض محال اگر چنین روایاتی وارد شده باشد وارد مرحله بعد یعنی میزان اعتبار روایات و اطمینان‌آور بودن آن‌ها می‌شویم. 🔻۲. در بحث روایات پزشکی و درمانی روایات صحیح السند بسیار کم است در مقابل انبوهی روایت موضوع و یا ضعیف السند داریم. به‌علاوه از منابع معتبری نیستند و از نظر صاحب‌نظران علم حدیث این منابع و بسیاری از روایات تضعیف شده‌اند.‌ دقت کنیم حتی با وجود برخی روایات صحیح‌السند، نام آن را نمی‌گذارند و از چند روایت، علم خارج نمی‌شود. علم ، مبانی، مبادی، اصول، ساختارها و تعاریف مشخصی دارد، همانند علم کلام اسلامی، فلسفه اسلامی و ... اجمالا طب اسلامی با تعریف و شاخص‌های حداقلی یک علم انطباق ندارد 🔻۳. اینکه گفته شود علم طب، همانند علم فقه است و همان‌گونه استنباط می‌شود، نوعی مغالطه است. علم فقه مستند به آیات قطعی قرآن و روایات معتبره است. مقایسه علم طب و علم فقه مقایسه‌ای نادرست است. کدام فقیهی تاکنون توانسته ادعا کند که علم طب همانند علم فقه است؟ در واقع با این ادعا، پایه قوی و مستحکم علم فقه را نیز متزلزل خواهیم کرد. 🔻۴. کدام بخش طب اسلامی قطعی و یقین‌آور است؟ روایات طبی عموماً یا خوشبینانه غالباً و به هستند. با چنین اسنادی چگونه می‌تواند یقین‌آور و اطمینان بخش باشد؟ می‌دانیم که حتی با اثبات سلسله و متن یک حدیث، احادیث، هستند. 🔻۵. در بحث نیز این سوال اساسی مطرح است که آیا قلمرو دین مسائل درمان مسلمانان است؟ جزئی یا کلی؟ هرگز قلمرو دین این نیست. مگر نه اینکه پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع)، مسلمانان را به اطباء ارجاع می‌داده‌اند؟ ، یک شیوه ثابت در سیره اهل بیت است. یعنی قلمرو دین، پزشکی و... نیست. 🔻۶. البته می‌توان سرآغاز علم طب را آموزه‌های وحیانی انبیاء اولین دانست که به مرور، تجربه دانشمندان به آن افزوده شده است لیکن این ادعا که طب ِاسلامی و راه رسیدن به آن علم، وحی است، علاوه بر اینکه متکی بر براهین عقلی و شرعی نیست، بطلان آن به وسیله تجربه ثابت شده است. 🔻۷. اما با عبور از مبادی تصدیقیه؛ در بعد مصداقیه نیز موضوع محل خدشه است. مدعیان طب اسلامی می‌گویند که حدیث پزشکی داریم. مگر چه تعداد حدیث داریم که از آن، حدیث پزشکی و طبی است؟ برای نمونه؛ مرکز تحقیقات دارالحدیث با تعدادی اساتید خبره، دو مجلد احادیث پزشکی را تحقیق و منتشر کردند که حداکثر به دو هزار حدیث می‌رسد. اغلب این احادیث، مرسل، ضعیف السند و یا ضعیف المتن هستند 🔻۸. یکی از ادله بسیار قوی در رد طب اسلامی، بعد روایات پزشکی است که بحثی مستوفی می‌طلبد. در دانش فقه الحدیث بسیاری از روایات طبی رد می‌شوند و یا حداقل تسامحاً بر موارد جزئیه مصداقیه و نه کلیه، دلالت می‌نمایند 🔻۹. احادیث طبی، هفت دسته هستند و منطق فهم خودشان را دارند. احادیث، صرفا یک جمله عربی نیستند که بتوان با فرهنگ لغت آن‌ها را ترجمه کرد و به مفهوم آن رسید و به عنوان مراد معصوم بیان کرد. امری که امروزه مرسوم است. علم منطق فهم حدیث بر این اساس پایه‌ریزی شده است 🔻۱۰. توجه کنیم روایاتی که درباره خواص میوه‌ها و خوردنی‌ها و... آمده در محل نظر نیستند بلکه آن چه در علم طب (مدرن، سنتی، اسلامی) مطرح است بُعد است.‌ این احادیث (در صورت اثبات سند و متن) قواعد پیچیده‌ای برای فهم دارند. مثلاً به مدخل و یا در احادیث ارجاع می‌دهم. (با ترجمه دقیقی که عرب فهم می‌کند و نه ترجمه امروزی غلط در غالب کتب. ده‌ها نمونه قابل بیان است) که کاملا منطبق بر زمانه و شرایط خاصی است و قابلیت تعمیم ندارد 🔻۱۱. اما از بُعد قاعده تخصیص.‌ عموماتی از طرف شارع در حوزه‌های مختلف بیان شده است. چه بسا که مربوط به یک زمان، مکان و شرایط خاص است. در بسیاری از موارد در حوزه (علاج) تخصیص داریم و تعمیم ندارد. مثلاً: الحبة السوداء شفاء من كل داء. (سیاه دانه دوای هر دردی است) 🔻۱۲. توجه داریم که طب سنتی (یونانی، ایرانی، هندی، چینی) با قدمت هزاران ساله که محصول تجربه عمومی بشر است با طب اسلامی متفاوت است و بخش‌هایی از آن در روایات اهل بیت هم آمده است. به طب سنتی میتوان عنوان علم داد ولی طب اسلامی خیر @hosein_darabi
☝️مطلبی تخصصی قابل توجه اساتید طب اسلامی که تابحال پاسخ قانع کننده به آن نداده‌اند. این 12 سوال عصاره‌ای از نظرات علما و مراجع است که می‌گویند طب اسلامی نداریم نظرات برخی از علما و مراجع درباره اینکه چرا طب اسلامی نداریم👇👇 روی join (پیوستن)پایین صفحه بزنید و تا آخر بحث مطالبمون رو بخونید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نظر آیت الله جوادی آملی درباره طب اسلامی کدام طب اسلامی؟ کدام طب نبوی؟ با احادیثی که بیشتر آن ضعیف السند هستند؟ شخصی میگفت شش هزار حدیث طبی داریم. ۹۵درصد این احادیث سند صحیح ندارند. آن تعداد معدود حدیث صحیح هم درباره حجامت است و نمک و... که اینها هم باید بررسی شود و اگر صحیح بود باید با تجربه ثابت شود به مریض سبزی میدن که دل‌دردش خوب بشه، میره سونوگرافی میکنه میفهمن اصلا مشکل جای دیگه‌س... تجربه باید به تجربه یقینی برسد | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0 روی join (پیوستن)پایین صفحه بزنید و تا آخر بحث مطالبمون رو بخونید👇
🔴 آیت‌الله مکارم شیرازی : « چیزی به نام طب اسلامی نداریم؛ بگویید طب سنتی. قرآن در زمینه طب دستوراتی دارد و روایات اگر معتبر باشند دستوراتی دارند، ولی اسلام چیزی به عنوان طب نیاورده‌ است. هرکس کمی سواد طبی دارد، طبیب نمی‌شود آیت الله مکارم: برخی با اسم برای منافع خود سودجویی کرده و مشکلاتی را برای جهان اسلام بوجود آورده‌اند و ما مدافع حرمیم و از اسلام باید دفاع کنیم تاهرچیزی خواستند به آن اضافه نکنند آیت الله مکارم در کلیپ سوم افزود، ما طب اسلامی نداریم، ولی طب مسلمین داریم، سپس به طب بوعلی اشاره میکنند که طب بوعلی طب سنتی‌ست | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0 روی join (پیوستن)پایین صفحه بزنید و تا آخر بحث مطالبمون رو بخونید👇
🔵 نظر علامه مصباح در زمینه طب اسلامی: بگوییم طب سنتی، نه، طب اسلامی آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آورده‌اند؟ يا آنچه نقل شده [مثلاً در کتاب‌های طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتاب‏هاي پيشينيان و هم دوره‏‌هاي آنان هست؟ 🔻 آيا آن‌ها [ روایات اهل بیت] همان دستوراتی است كه در طب‌‏های قديم باستانی نظير طب يونانی، طب ايرانی، هندی و چينی مطرح بوده است؟! به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسائل طبی آمده، با آنچه در كتب يونانی يا كتب ايرانی يا ساير تمدن‏‌های كهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟ اگر قرار است به مسأله طب اسلامی بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسی كنيم كه در اين ميراث دينی، چه چيزهايی وجود دارد كه می‌‏توان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقی عالمانه‌‏ای برای اين كار طراحی كنيم. صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل یک داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامی يا طب نبوی حل نمی‌‏كند. روايات در دسترس است، كتاب‏‌هايی هم نوشته شده و شرح‏‌هايی نيز برای آن، نگاشته‌‏اند، اين‌‏ها اگر كارآيی داشت، تا به حال از آن استفاده می‌كردند. 🔻 آيا تعريف از طب بوعلی و محمدبن زكريا رازی، مفهوم طب النبی را شرح می‌‏كند؟ آيا طب النبی همان است كه آنها گفته‌‏اند؟! درحالی كه بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از گرفته شده، و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است. مبانی طب بوعلی همان اصول موضوع يونانيان است. مطالبی از قبيل: عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يونانی و طب باستانی وجود دارد. پس نمی‌‏توان مطالب ذكر شده را ناميد؛ چرا كه در آن‏‌ها نه از اسلام اثری پيدا است، نه وحی در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتی كه ديگران كرده‌اند مطلب خاصی اضافه شده است. گاهی مفاهيم براي ما خلط مي‌‏شود. 🔻اگر گفتيم طب اسلامی همان طب يونانی است ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طب‏‌های باستانی شباهت دارد ـ تحقيق درباره طب اسلامی (به عنوان اسلامی) ديگر جايگاهی نخواهد داشت، و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان تحقيق كنيم. 🔻وقتی می‌‏توانيم طب اسلامی را به عنوان یک موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصی را در اين زمينه آورده است و اين می‌تواند پيش‌‏فرض تحقيق باشد، يعنی بدانيم كه اسلام مطلب جديدی را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد. برای مثال صرف اين كه روايتی را پيدا كنيم كه مسأله‌‏ای را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلی، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانه‌‏ای از اشاره به آن مسأله ديده می‌‏شود، نمی‌‏توان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است. مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبی يا مطالب فيزيكی نبوده، بلكه شأن او است. دليلي كه ما برای نبوت اقامه مي‌‏كنيم اين نيست كه نيازهاي مادی بشر را رفع كند. بشر با تحقيقات علمی خود و به همراه انگيزه‏‌های كه در نهان دارد، مي‏‌تواند راه زندگی دنيایی و راه تأمين سلامتی خود را كسب كند. اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبی را در اين زمينه‌‏هایی فرموده‌‏اند، برای اين نبوده كه وظيفه و رسالت آنان اقتضاء می‏‌كرده است؛ بلكه آن مسائل مصالحی بوده از روی تفضل و كمک به مردم، عنايت می‌‏فرمودند، بيان و راهنمایی می‌‏كردند. ‏ی اسلام اين نيست كه مطالب طبی بيان كند. 🔻در حقيقت، ما اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشيم، هيچ نقصی در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبر نيست. اگر در اين زمينه می‌خواهيم تحقيقی كنيم، برای دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمک‌هایی به انسانيت كردند و چه مواريث علمی و گرانبهایی برای ما جهت بهره‏‌گيری برجا گذاشتند. پس اولين اصلی كه ما بايد به عنوان یک اصل و پيش‏‌فرض تحقيق درباره طب اسلامی يا طب النبی بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدی آورده باشد. منبع: استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيش‌فرض‌های طب اسلامی: ‌پرسش‌‌هايی برای پژوهش، همايش طب‌النبی(ص) _ سالن همايش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران ٨۵/١٢/١٠ | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استاد فاطمی نیا: تو را به حضرت زهرا بگید طب سنتی، نگید طب اسلامی! شیخ صدوق میگوید این روایات طبی برخیش اقلیمی است، برخی‌اش رو اصلا ساختن برای مسخره کردن شیعیان و.. رساله ذهبیه یاهمون طب الرضا کاملا ساختگی‌ست. میگویند این دستورات را امام رضا علیه السلام برای مأمون نوشته است. مأمون کوفت بخورد، امام رضا علیه السلام بیکار بود برای مأمون دستور طبی بنویسد؟ | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
چشم آخراشه، امشبم شب شهادت حضرت رقیه هست، درهرصورت طنز نمی‌نوشتم 🙏
بر منکرین عنبرنسارا لعنت😁
🔴 رسالت ائمه طب و طبابت نبود 🔸 روایات طبی برای اثبات حقانیت ائمه بوده نه نفی ارزش تجربه بشری🔸 ✍آیت الله حائری شیرازی اینهایی که می گویند ما طب جدید را قبول نداریم و فقط طب قال الصادق و قال الباقر را قبول داریم، اشتباه می‌کنند. ائمه این جراحی ها را قبول ندارند؟ خیلی هم قبول دارند! گاهی این آقایان افراط و تفریط می کنند. کل علوم تجربی را می گویند باید اسلامی باشد. این روایات طبی برای این بوده که ائمه بگویند ما هم بلدیم و از شما هم بهتر بلدیم، [نه اینکه بخواهند ارزش تجربۀ بشری را نفی کنند]. ما اگر از طب اسلامی صحبت می کنیم به خاطر این است که در لسان ائمۀ اطهار برای مداواها، برای بیماری ها هم ارشاداتی شده، ما هم این ارشادات را جمع آوری می‌کنیم و از آنها استفاده می کنیم. اما آن ها اصلاً نیامده اند برای پزشکی. این جزء رسالت ائمه و انبیاء نیست. برای این ها باید از راه خودش که تجربه هست وارد بشویم، اگر انبیاء و اولیاء در این زمینه مطلبی بگویند حاشیه ی وظائف شان است، متن کارشان جای دیگر است. اینکه ائمه گاهی در پزشکی مطالبی می‌فرمودند مثل این بوده که شما یک سری معلومات را به بچه ات نشان بدهی تا بفهمد که بابایش هم بلد است. از معلمش هم بهتر بلد است. اما اگر تکلیف های بچه ات را خودت انجام بدهی بچه چیزی یاد نمی گیرد و رشد نمی کند. ائمه این علوم را به مردم نشان می دهند، برای اینکه وقتی می خواهند نصیحت کنند، مردم نصیحت ها را قبول کنند. امام رضا وقتی که به مامون می گوید من مزاجت را بهتر از این چیزی که اطبا بلدند درست می‌کنم، با این کار می خواهد قبضه اش کند [نه اینکه ارزش طب تجربی را نفی کند]. در تعارضاتی که دستورات طبی ائمه با طب جدید دارد، اولویت با دستورات ائمه است. ائمه ما در طبی که دارند، استادند. اما ما که می خواهیم روال کار را طی کنیم، باید از راه تجربه برویم. از راه تعبد نباید برویم. بدانید که در علوم تجربی بر مبنای تعبد به جایی نمی رسید. منبع سایت و کانال رسمی آیت الله حائری شیرازی @haerishirazi | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
ارسالی شما @hosein_darabi
🔴 مگر اسلام کامل نیست؟ پس آیا باید درباره همه علوم کامل صحبت کرده باشد؟ علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل آیه شریفه که می‌فرماید قرآن "تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ" است یعنی قرآن همه‌چیز را بیان کرده است، تفسیر زیبایی می‌کنند. ایشان می‌گوید قرآن(و روایات اهل بیت) همه‌چیز را برای‌ هدایت انسان گفته است نه همه مسائل، چون وظیفه قرآن و اسلام هدایت انسان است. بنابراین چیزی از هدایت را فروگذار نکرده است اما معنایش این نیست که قرآن و روایات راجع به انرژی هسته‌ای، فیزیک، شیمی، (طب) و علوم دیگر گفته باشند چون رسالتش اصلا این نبود. آیا راجع به انرژی هسته‌ای روایت داریم؟ ‌آیا انرژی هسته‌ای اسلامی است یا غیراسلامی است؟ علامه طباطبایی درباره علوم دینی و غیردینی می‌فرمایند این به فلسفه علم بازمی‌گردد و جهان‌بینی. اگر جهان‌بینی ما توحیدی باشد همه علوم توحیدی می‌شود. الان هم دقت کنید رهبر انقلاب درباره انرژی هسته‌ای بر اساس مبانی شرعی و دینی می‌فرمایند اگر انرژی هسته‌ای در خدمت مردم و سلامت مردم و رفاه حال استفاده شود اسلامی است، اگر برای کشت‌وکشتار استفاده شود حرام می‌شود. عکس مربوط به عمل جراحی علامه طباطبایی در انگلیس می‌باشد | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
کانال حسین دارابی
🔴 مگر اسلام کامل نیست؟ پس آیا باید درباره همه علوم کامل صحبت کرده باشد؟ علامه طباطبایی در تفسیر ال
🔵 عمل چشم بدون بیهوشی داستان عمل چشم علامه طباطبایی تو لندن خیلی جالب و عجیبه، آیت الله جاودان نقل میکنه، دکتر انگلیسی‌ وقتی میخواسته چشم رو جراحی کنه به علامه گفته باید بیهوش بشید، علامه گفته بود لازم نیست بیهوشی در هوشیاری عملم کنید، پزشک تعجب کرده بود، گفته بود حالا دردش هیچی توعمل نباید پلک بزنید کار ما سخت میشه. علامه گفته بود اختیار پلک من دست خودمه، خلاصه ١٧ دقیقه عمل طول میکشه و علامه پلک نمی‌زنه. اینه قدرت روحی علمای بزرگ شیعه بعد عالم به این بزرگی برای درمان میره خارج، چون اگه تو ایران میموند چشماش کور می‌شد. رفت جسمش رو در اختیار پزشک خارجی قرار داد چون از لحاظ علمی جلوتر از ماها بودن. وقتی صحبت جسم و ماده میشه جسمش رو دراختیار اونا قرار میده چون عقل همین رو حکم میکنه، ولی روحش رو ابداََ. و اتفاقا درباره روح برعکس بود، از خارج فیلسوفان بزرگ میومدن ایران و میرفتن قم درخدمت علامه وجلوش زانو میزدن. | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 واکسن واجب شرعی‌ست این بیانات آیت الله سبحانی برای قبل از کروناس آیت‌الله سبحانی در ادامه به موضوع مطرح شدن طب اسلامی و یا طب ایرانی اشاره کرد و گفت: در روایات ما احادیثی درباره سالم زندگی کردن آمده همانند "کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ"، اما یک‌ سری از روایات از این دست جنبه محلی و منطقه‌ای دارد، شیخ صدوق که حدیث‌شناس هستند در این رابطه گفته‌اند که حضرت این موضوع را برای آن محل عنوان کرده‌اند و نمی‌توان کل جهان را از طریق آن درگیر کرد. 🔻این مرجع تقلید با اشاره به برخی گفته‌ها درباره طب نوین گفت: اینکه می‌گویند طب امروز، طب آمریکا و جاهای دیگر است، حرف غلطی است، این طبی است که قبل از اسلام بوده و اطبا اسلام آن را تکمیل کرده‌اند و غربی‌ها تکمیل‌تر کردند و این علمی است که از اول آمده و دست به دست شده و امروز به دست ما رسیده است. 🔻وی عنوان کرد: نمی‌شود علم طب نوین را تکذیب کنیم، علمی که جنبه تجربی دارد، البته این نیست که خودمان صرفا اعتماد به دیگران کنیم و باید خودمان نیز روی علم کار کرده و اکتشاف انجام دهیم. 🔻آیت‌الله سبحانی با اشاره به برخی گفته‌ها که افرادی در لباس روحانیت و یا با نام اسلام می‌گویند نباید از واکسن استفاده کرد گفت: واکسن واجب شرعی است و حیات ما به آن بستگی دارد، بنده در کتاب‌های خودم نوشته‌ام که چیزهایی که عقلای عالم بر آن نظر دارند، ما از آنجا کشف می‌کنیم که شرع مقدس هم تایید می‌کند و در کتاب‌های خودم یکی از مثال‌هایی که زدم موضوع واکسن است. این مرجع تقلید عنوان کرد: در موضوع طب اسلامی، خواجه نصیر، شیخ الرئیس و بقراط و... هم دارند، اگر بر روی یک سلسله گیاهان مطالعه کنند اشکالی ندارد، اما اینکه بخواهیم علم نوین را انکار کنیم این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست. | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
🔴 نظر مقام معظم رهبری درباره طب اسلامی شاید براتون جالب باشه تابحال حضرت آقا لفظ طب اسلامی رو تو بیاناتشون استفاده نکردن. فقط از طب سنتی صحبت کردن. شما در سایت farsi.khamenei.ir که نوشته‌ی تمام بیانات حضرت آقا نوشته شده رو ببینید و کلمات رو سرچ کنید حرف بنده رو تصدیق می‌کنید. یک جمله‌ای در سایت‌ها هست که به آقا نسبت میدن که گفتن احیای طب ایرانی اسلامی دغدغه بنده است. که این از زبان خود آقا جایی ثبت نشده، نقل قول جناب طریقت منفرد هست که خودشون در زمینه طب سنتی _اسلامی فعالن و موسسه دارن و الان هم به شدت ضدواکسن هستن. فرضا اگر آقا چنین چیزی گفته باشن اصلا و ابدا منظورشون از طب ایرانی اسلامی، این طب اسلامی که دوستان میگن نیستش. در مطالب بعدی میگم منظور چیه | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 دوستان میگن اگه راست میگی اینو بگذار تو کانالت که آقای نوری همدانی طب اسلامی رو تایید کرده 🔻اتفاقا ماهم همین حرف آیت الله نوری رو میگیم. چیزی که اسلام درباره طب و سلامتی گفته بیشتر عمل است تا دوا. همون کلیاتی که گفته شده. مثلا تا گرسنه نشدی نخور، تا سیر نشدی دست بکش از غذا، خوب غذارو بجو، وسط غذا آب نخور، فلان میوه‌هارو بخور و... این دستورات عملی خودش پیشگیری از بیماری میکنه. ولی طب اسلامی فعلی وارد درمان و دوا شده و مدعی هستش که همه بیماری‌هارو درمان میکنه، که آیت الله نوری میگن این درست نیست. 🔻درادامه آیت الله نوری میفرمایند که باید مرکزی باشه که بیان روی دستورات اسلام بشینن تحقیق کنن تا به نتیجه برسه. یعنی طب اسلامی که الان هست کار علمی لازم انجام نشده. تازه درادامه ایشون میگن باید کسایی که از طب اسلامی دکان بازکردن و دارن شیادی میکنن رو باید جلوشون رو بگیرید. این که اصلا بدترین توصیف از این اطبای اسلامی کنونی هست که کلی پول میگیرن برای داروهاشون برای دوره‌های آموزشی‌شون که سه روزه استاد طب‌اسلامی تحویل جامعه میدن | عضو شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0