فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روضه حضرت رقیه سلام الله علیها
🔊 حجت الاسلام #حامد_کاشانی
#شب_سوم_محرم
#حضرت_رقیه سلام الله علیها
#روضه_تصویری
✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه #شب_چهارم محرم ۱۴۰۲
🔻استاد #حامد_کاشانی
🔺 روضه حضرت حر سلام الله علیه
#شب_چهارم_محرم
#اصحاب_سیدالشهدا
#حضرت_حر علیه السلام
#روضه_صوتی_امام_حسین علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روضه حضرت حر سلام الله علیه
🔊 حجت الاسلام #حامد_کاشانی
#شب_چهارم_محرم
#حضرت_حر علیه السلام
#اصحاب_سیدالشهدا
#روضه_تصویری
✅ @hosenih_maghtal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کجا ایستادهایم؟
🔻نکته مهمی که #رهبر انقلاب درباره هدف تشکیل هیئتهای ذکر اهل بیت علیهمالسلام گفتند...
#آداب_نوکری
✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه #شب_چهارم محرم ۱۴۰۲
🔻استاد #میرزامحمدی
🔺 روضه حضرت حر سلام الله علیه
#شب_چهارم_محرم
#اصحاب_سیدالشهدا
#حضرت_حر علیه السلام
#روضه_صوتی_امام_حسین علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه #شب_چهارم محرم ۱۴۰۲
🔻استاد #میرزامحمدی
🔺 روضه حضرت حر سلام الله علیه
#شب_چهارم_محرم
#اصحاب_سیدالشهدا
#حضرت_حر علیه السلام
#روضه_صوتی_امام_حسین علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #انحراف
🔻یک بیت کاملا انحرافی و حساب شده که در عزاداری های امسال می خواهند، بُلد کنند.
❓چرا اصرار دارند این شعر خوانده شود!؟
🔺(( آقا مرا به لاک سیاه همان زنی که پشت دسته های عزا میرود،ببخش .))
▪️داریم قسم می دهیم به یک چیز نزدیک به حرام و ابزار تبرج که با آن وضو و غسل صحیح نیست....
🔺آن هم مداح مرد به جزئیات آرایش یک زن اشاره میکند!!!
مثلا بگوید آقا مرا به سیاهی خط چشم زنان پشت دسته ببخش!!
#آداب_نوکری
✅ @hosenih_maghtal
✅ #شب_نهم_محرم ۱۴۰۲
🔻 #حضرت_عباس علیه السلام
✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب نهم دسترسی پیدا کنند...
▪️ #تاسوعا
▪️ #شب_نهم
▪️ #شب_نهم_محرم
▪️ #وقایع_روز_نهم_محرم
▪️ #حضرت_عباس علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روضه #شب_نهم حضرت ابالفضل علیه السلام
🔊 حجت الاسلام #حامد_کاشانی
#شب_نهم_محرم
#حضرت_عباس
#تاسوعا
#روضه_تصویری
✅ @hosenih_maghtal
May 11
✅ #شب_دهم_محرم ۱۴۰۲
🔻 #حضرت_حسین علیه السلام
✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز دهم محرم دسترسی پیدا کنند...
▪️ #عاشورا
▪️ #شب_عاشورا
▪️ #روز_عاشورا
▪️#زیارت_ناحیه_مقدسه
▪️ #وقایع_روز_دهم_محرم
▪️ #وقایع_شب_دهم_محرم
▪️ #حضرت_حسین علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
✅ #شب_یازدهم_محرم ۱۴۰۲
🔻زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز یازدهم محرم دسترسی پیدا کنند...
▪️ #شب_یازدهم_محرم
▪️ #روز_یازدهم_محرم
▪️#کاروان_اسرا
✅ @hosenih_maghtal
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روضه #شب_نهم محرم ۱۴۰۲
🔻استاد #حامد_کاشانی
🔺 روضه حضرت ابالفضل سلام الله علیه
#شب_نهم_محرم
#حضرت_عباس علیه السلام
#روضه_صوتی_امام_حسین علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
✅ #شب_دوازدهم محرم ۱۴۰۲
✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز دوازدهم محرم دسترسی پیدا کنند...
▪️#کوفه
▪️#دفن_امام_حسین ع
▪️#دفن_بدنهای_مطهر
▪️#شب_دوازدهم_محرم
▪️#روز_دوازدهم_محرم
▪️#ورود_کاروان_به_کوفه
▪️#حضرت_سجاد علیه السلام
▪️#خطبه_زین_العابدین_در_کوفه
▪️#شهادت_امام_سجاد علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
May 11
✅ #شب_سیزدهم محرم ۱۴۰۲
🔻 شهادت امام سجاد علیه السلام
🔻 ورود کاروان به کوفه
✳️زائران محترم حسینیه مقتل میتوانند با لمس عبارت های زیر به روضه های مربوط به شب و روز دوازدهم محرم دسترسی پیدا کنند...
▪️#کوفه
▪️#ورود_کاروان_به_کوفه
▪️#شب_سیزدهم_محرم
▪️#روز_سیزدهم_محرم
▪️#حضرت_سجاد علیه السلام
▪️#شهادت_امام_سجاد علیه السلام
✅ @hosenih_maghtal
✅بدنهای مطهر شهدای کربلا پس از چند روز و توسط چه کسانی دفن شدند و حکمت تأخیر در تدفین چه بود؟
🔻بعد از شهادت امام حسین(ع) و شهدای عاشورا، عمر سعد که فرمانده سپاه دشمن بود، مدتی در کربلا ماند و کشتگان سپاه خود را جمع کرد و بر آنها نماز خواند، ولی پیکر مطهر امام حسین(ع) و یارانش را بدون غسل و کفن بر روی زمین رها کرد تا سرانجام، این پیکرهای پاک توسط گروهی از مردان قبیلهی بنیاسد که در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند - و بر اساس برخی گزارشها با حضور و راهنمایی امام زینالعابدین(ع) که با روشی اعجازآمیز مانند طی الارض از بند اسارت به آنجا آمده بود - به خاک سپرده شدند.[1]
✳️در مورد اینکه بدن مطهر امام حسین(ع) و یاران ایشان چند روز بعد از شهادتشان دفن شد، نظراتی مطرح است:
🔺بیشتر مورخان و سیرهنویسان متقدم معتقدند که تنها یک روز پس از شهادت امام(ع) و در روز یازدهم محرم، قبیله بنیاسد بدن امام حسین(ع) و یارانش را به خاک سپردند.[2]
🔺برخی از مورّخان و سیرهنویسان نیز گزارش کردهاند که عمر سعد دو[3] و یا سه[4] روز پس از فاجعه عاشورا در کربلا حضور داشت و در این مدت نیز بدن مطهر شهدا به صورت عریان بر روی خاک باقی بود تا او به سمت کوفه حرکت کرد.[5]
♻️از آنجا که گزارشی وجود ندارد که در طول مدت حضور عمر سعد در کربلا، پیکر شهدا را به خاک سپرده شده باشند، و همچنین بر اساس نقلهای روایی، امام سجاد(ع) با روشی اعجازآمیز از اسارت به آنجا آمده بود، این احتمال داده شد که مراسم تدفین در روز سوم شهادت انجام شده باشد.[6]
🔻در همین زمینه امام رضا(ع) در مناظرهی خود با ابن ابیحمزه، از او پرسید:
▪️آیا حسین بن علی(ع) امام بود؟! گفت: آری!
▪️امام(ع) فرمود: پس چه کسی عهدهدار دفن ایشان شد؟
▪️ابن ابیحمزه گفت: علی بن الحسین(ع)!
▪️امام هشتم(ع) فرمود: علی بن الحسین(ع) در آن زمان کجا بود؟!
▪️گفت: در کوفه نزد پسر زیاد زندانی بود؛ اما بدون اینکه آنها باخبر شوند به کربلا آمد، پدرش را دفن نمود و به زندان برگشت.
▪️امام رضا(ع) فرمود: کسی که علی بن الحسین را قدرت داد که به کربلا بیاید، پدرش را دفن کند و برگردد، مرا نیز میتواند به بغداد ببرد تا پدرم را کفن و دفن کنم، در حالی که نه در زندان هستم و نه در اسارت![7]
🔺گزارشی نیز وجود دارد که نشانگر آن است که پیکر شهدا بیش از سه روز در آنجا باقی نماند؛ زیرا سلیمان بن قتّه عدوی سه روز بعد از عاشورا از کربلا عبور نمود و این اشعار را سرود:
➖بر خانه ها و سراپرده خاندان رسول خدا(ص) گذر کردم، ولی آنها را مانند روزگار پرافتخار پیامبر(ص)، آباد و آزاد و در امنیت و آرامش ندیدم!
➖مگر نمینگری که خورشید جهان افروز در سوگ حسین(ع) و یارانش رنگپریده و بیمار است،
➖و زمین و زمان از این سوگ سهمگین به لرزه درآمده و دگرگون شده است.[8]
🔸از آنجا که او در اشعارش هیچ اشارهای به باقیماندن پیکرها بر روی خاک نکرده، میتوان برداشت کرد که شهدا قبل از آن زمان به خاک سپرده شده بودند.
✳️اما در مورد حکمت تأخیر دفن امام حسین(ع) باید گفت؛ اگرچه این تأخیر، نشانی واضح از مظلومیت مضاعف امام(ع) بود که مدتی در زیر آفتاب باشد و دفن نشود و این اندوه بیشتری را برای نسلهای بعد به دنبال داشته باشد؛ اما برای این موضوع و هر ماجرای مشابه دیگر -که ناشی از رفتار دشمن بوده و نه رفتار اهلبیت(ع) - نیازی به آن نیست که حکمتی در نظر بگیریم و در روایات معتبر نیز حکمتی برای این تأخیر بیان نشده است؛ از اینرو هر آنچه در این زمینه گفته میشود برگرفته از برخی برداشتهای استحسانی و سلیقهای است که در قالبهایی مانند شعر عرضه میشود.
#روز_یازدهم_محرم
#شب_سیزدهم_محرم
#روز_سیزدهم_محرم
#دفن_بدنهای_مطهر
#دفن_امام_حسین ع
📚منابع در ادامه...👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
📚منابع 👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
▪️[1] «شناسایی و دفن اجساد شهدای کربلا»، 668؛ «دفن بدن مطهر امام حسین (ع)»، 7001؛ «قبیله بنی اسد و دفن بدن مطهر امام حسین(ع)»، 33804؛ «غسل امام معصوم توسط امام معصوم»، 101022.
▪️[2]. ابو مخنف کوفی، لوط بن یحیی، وقعة الطف، محقق، مصحح، یوسفی غروی، محمد هادی، ص 260، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ سوم، 1417ق؛ طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق، ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 5، ص 455، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، 1387ق. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 4، ص 112، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق؛ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق، زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج 3، ص 205، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق؛ ابن اثیر جزری، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 80، بیروت، دار صادر، 1385ق.
▪️[3]. دینوری، ابو حنیفه احمد بن داود، الاخبار الطوال، ص 259، قم، منشورات الرضی، 1368ش؛ کاشفی سبزواری، ملا حسین، روضة الشهداء، ص 449، قم، نوید اسلام، چاپ سوم، 1382ش.
▪️[4]. استرآبادی، احمد بن تاج الدین، آثار احمدی تاریخ زندگانی پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، ص 494، تهران، میراث مکتوب، چاپ اوّل، 1374ش.
▪️[5]. مقرّم، عبد الرزاق، مقتل الحسین(ع)، مؤسسة الخرسان للمطبوعات، ص 305، بیروت، 1426ق؛ روضة الشهداء، ص 449.
▪️[6]. مقتل الحسین(ع)، ص 335؛ روضة الشهداء، ص 449.
▪️[7]. کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، محقق، مصحح، شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن، ص 464، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق؛ مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة للإمام علی بن أبی طالب(ع)، ص 207، قم، انصاریان، چاپ سوم، 1384ش؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 45، ص ص 169، و ج 48، ص 270، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
▪️[8]. ابن نما حلی، جعفر بن محمد، مثیر الأحزان، ص 110 – 111، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ سوم، 1406ق.
✅ @hosenih_maghtal
✅ #دفن_بدنهای_مطهر
🔻شهادت امام حسین(ع) و اصحابش در دهم محرم سال 61هـ ق، اتفاق افتاد و دفن بدن مطهر آنحضرت(ع) و شهدای عاشورا در پایان روز دوازدهم ( #شب_سیزدهم_محرم) توسط گروهی از مردان قبیلهی #بنی_اسد [1] که در نزدیکی کربلا چادر زده و سکونت داشتند انجام شد.
✳️وقتی لشکر عبیدالله زیاد به سوی کوفه حرکت کرد بدنهای پاک و مطهر امام حسین(ع) و اصحاب و یاران باوفایش به صورت بسیار دلخراشی روی زمین باقی مانده بود و کسی جرأت نمیکرد آنها را دفن کند، تا اینکه زنان قبیلهی بنیاسد مردان خود را مورد شماتت قرار دادند و آنان را به انجام دفن این عزیزان ترغیب نمودند.
🔺به دنبال آن مردان قبیلهی بنیاسد برای دفن آمدند، ولی چون بدنها پاره پاره بود، بدنها را نمیشناختند و در حالت تحیر و تردید باقی ماندند، در این هنگام امام سجاد(ع) به صورت ناشناس در جمع آنان حاضر و یکی یکی بدنها را به بنیاسد معرفی کرد و آنها بدنها را دفن میکردند. پس از دفن شهدا حضرت امام سجاد(ع) خود را به آنان معرفی کردند.[2]
📚منابع:
▪️[1]. در دائرة المعارف تشیع آمده است:
➖«بنیاسد، نام تیرهای از قبایل عرب، از فرزندان اسد بن خزیمه بن مدرکه... این قبیله توفیق و افتخار دفن پیکر مطهر حضرت سید الشهدا و انصار آنحضرت را پس از واقعهی کربلا در سال 61 ق. داشتند. جمعی از اصحاب، علما، شعرا و زعمای امامیه از این قبیله برخاستهاند.
✳️ برخی از همسران پیامبر اکرم(ص) نیز از همین قبیله بودند. این قبیله در سال 19 هجری از بلاد حجاز به عراق رفته، در کوفه و غاضریه از نواحی کربلا سکونت کردند، و از قبایل سلحشور عرب محسوب میگردند. هنگام بنای کوفه، این قبیله محلهی خاصی را در جنوب مسجد کوفه به خویش اختصاص دادند. در سال 36 هجری در جنگ جمل، با علی(ع) بیعت کردند و در کنار آنحضرت جنگیدند. در قیام عاشورا در سال 61 به سه دسته تقسیم شدند:
1⃣موافق با حضرت، 2⃣مخالف و 3⃣بیطرف.
حبیب بن مظاهر، انس بن حرث، مسلم بن عوسجه، قیس بن مسهر، موقع بن ثمامه و عمرو بن خالد صیداوی ازسران موافق بودند و
👈🏻حرملة بن کاهل اسدی(قاتل طفل شیر خوار)، از سران مخالف بود.
🔹گروهی از دسته سوم(بیطرفها) پس از شهادت حسین، زنانشان بر میدان جنگ گذر کرده و اجساد را دیدند و تحت تأثیر قرار گرفتند و به سرزمین خود رفته، مردان را جهت دفن اجساد، خبر کردند.
🔸 ابتدا زنان بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف کربلا روانه شدند. پس از مدتی وجدان مردان بنیاسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال زنان راه افتاده به دفن اجساد امام و یارانش پرداختند. این فداکاری سبب شهرت آنان شد و از آن پس شیعیان به نظر احترام و محبت به قبیلهی بنیاسد مینگرند»
📚دائرة المعارف تشیع، ج 3، ص 340؛ محدثی، جواد، فرهنگ عاشورا، واژهی «بنیاسد».
▪️[2].«دفن بدن مطهر امام حسین (ع)»، 7001؛ « قبیله بنی اسد و دفن بدن مطهر امام حسین(ع)»، 33804؛ «غسل امام معصوم توسط امام معصوم»، 101022؛ #مقتل_مقرم ، عبد الرزاق، #مقتل_الحسین (ع)، ص 217، بیروت، مؤسسة الخرسان للمطبوعات، 1426ق.
#دفن_امام_حسین ع
#شب_یازدهم_محرم
#شب_دوازدهم_محرم
#شب_سیزدهم_محرم
#روز_سیزدهم_محرم
✅ @hosenih_maghtal
May 11
✅بررسی #شهادت_امام_سجاد (ع) امام علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (علیم السلام)
🔻حضرت در سال ۳۸ ه.ق در مدینه به دنیا آمد[۱] مادر ایشان زنی با شرافت از یکی از خاندان های مهم ساسانی به نام شاه زنان می باشد. [۲]مدت عمر شریف ایشان ۵۷[۳] یا ۵۸[۴] سال ذکر شده چرا که بعضی مورخین سال شهادت ایشان را ۹۴ و بعضی ۹۵[۵] می دانند در مورد روز شهادت ایشان هم اختلاف وجود دارد ۱۲ ، ۱۵ ، ۱۸ و ۲۵ [۶] محرم از روز هایی است که در کتابهای تاریخی ذکر شده است.
🔹شیخ مفید می نویسد:
▪️«...فبقی مع جده أمیر المؤمنین ع سنتین و مع عمه الحسن عشر سنین و مع أبیه الحسین (ع) إحدى عشرة سنة و بعد أبیه أربعا و ثلاثین سنة»
🔸 ۲ سال از عمرشان را با امیر المومنین، ۱۰ سال با امام حسن، ۱۱سال با امام حسین و ۳۴ سال هم بعد از پدرشان زندگی کردند. [۷]
✳️علت شهادت
🔻شهادت #حضرت_سجاد (ع) از جمله مواردی است که در کتب شیعه و سنی کمتر در مورد آن بحث شده و حتی کسانی مثل شیخ مفید بر این باورند که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند.[۸]
🔹قدیمی ترین منبعی که شهادت امام را بیان می کند مرحوم صدوق در الاعتقادات الامامیه است که می فرماید:
▪️وَ اِعتِقادُنا .... وَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ سَیِّدُ الْعَابِدِینَ- عَلَیْهِ السَّلَامُ- سَمَّهُ الْوَلِیدُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ فَقَتَلَهُ.... [۹]
▪️بقیه کتب هم اگر چیزی گفته اند به نقل از همین منبع می باشد[۱۰]
🔸مرحوم صدوق اضافه می کند:
▪️« اعتقاد ما شیعیان بر این است که همه اهل بیت حقیقتا شهید شده اند و در این مطلب جای هیچ شک و شبهه ای نیست پس هر کس که در این مطلب شک کند و بگوید آنها به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند از ما نیست و ما از او بیزاری می جوییم.»
🔺سپس این روایت را از پیامبر(ص) نقل می کند:
▪️«و قد أخبر النبیّ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم- و الأئمة- علیهم السّلام- أنّهم مقتولون، فمن قال إنّهم لم یقتلوا فقد کذّبهم، و من کذّبهم فقد کذّب اللّه و کفر به و خرج من الإسلام، وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ»
🔺ضمن اینکه خود صدوق در من لا یحضر[۱۱] و عیون اخبار الرضا[۱۲] و الامالی[۱۳] روایت صحیحی از امام رضا(ع) می آورد که همه ما اهل بیت مقتول شهید هستیم:
▪️... عن أبی الصلت الهروی قال سمعت الرضا ع یقول وَ اللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِیدٌ فَقِیلَ لَهُ فَمَنْ یَقْتُلُکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ فِی زَمَانِی یَقْتُلُنِی بِالسَّمِّ ثُمَّ یَدْفِنُنِی فِی دَارٍ مُضَیَّقَةٍ وَ بِلَادِ غُرْبَةٍ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ صِدِّیقٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِی زُمْرَتِنَا وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجَنَّةِ رَفِیقَنَا
🔺اما نکته جالب اینکه شاگرد شیخ صدوق یعنی شیخ مفید -در شرحی که بر این کتاب نوشته- آورده است که: آنچه که مرحوم صدوق فرموده مورد قبول نیست بلکه از اهل بیت فقط امیر المومنین(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) یقینا کشته شده اند وامام موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) هم با سم از دنیا رفته اند اما سایر ائمه را دلیل بر مسموم شدن یا کشته شدنشان نداریم وحدیثی که صدوق از پیامبر(ص) نقل کرده نیز مضطربه و غیر یقینی است و نمی تواند دلیل واقع شود.[۱۴]
شاید علت اینکه شیخ مفید این حدیث را مضطرب و غیر یقینی می داندکلام صحیحی باشد اما گویا شیخ مفید غافل از این بوده است که از این قبیل روایات که دلالت می کند که اهل بیت شهید شده اند زیاد است که به ادعای علامه مجلسی در بحار به حد تواتر می رسد[۱۵] از جمله می توان به همان حدیث صحیحی که در بالا ذکر شد اشاره کرد ضمن اینکه در کتب تاریخی و غیره شواهد گوناگونی داریم که
🔹ولید بن عبدالملک نسبت به خاندان اهل بیت ظلم و ستم فراوانی روا می داشت که چند نمونه را به عنوان شاهد ذکر می کنیم:
۱- ولید به بهانه توسعه مسجد النبی دستور داد تمام خانه های همسران پیامبر را خراب کنند[۱۶] و ظاهرا امام هم در همان منطقه زندگی می کرده است
۲- والی مدینه وقتی توسط ولید برکنار شد و ولید از مردم خواست تا اگر کسی تقاصی از او دارد اعمال کند، او گفت: کسی که بیشتر از همه از او می ترسم امام سجاد(ع) است این جمله نشان می دهد که امام تحت فشار زیادی بوده است و مورد اذیت شدید واقع می شده. [۱۷]
۳- حسن بن حسن وقتی به دستور ولید محکوم به پانصد ضربه شلاق شد امام سجاد(ع) دعای رفع غم و گرفتاری را به او آموخت و در نهایت از دست عمال ولید خلاص شد. [۱۸]