eitaa logo
فقه و اصول کاربردی
101 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
202 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه + موارد تحقق قمار + در سبق و رمایه ، جواز رهان مسلم و در قمار،لعب ، لهو و ...منع رهان مسلم است . در مواردی غیر از این دو ، همچون مسابقات در امور راجح ، مندوب و جایز ، رهان چه حکمی دارد ؟ + ادله منع ، ناظر به موارد ممنوعه و در آنها غلبه و انصراف دارد بنابراین می‌توان گفت در غیر موارد ممنوعه دلیلی بر حرمت رهان نیست در فقه ، موارد عدیده‌ای بدین گونه است . ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول + ورود ناخواسته برخی از مباحث مربوط به اهل تسنن در فقه و اصول شیعه آیا اجماع با آن همه اقسام و مسائل ، بحثی کاربردی و یکی از مصادر و ادله احکام است ؟ + اجماع در تشیع و تسنن + اجماع از نظر شیعه هنگامی معتبر است که کاشف قطعی از قول معصوم (ع ) باشد در حالی که هیچ یک از طرق ارائه شده برای این امر، واصل به مقصود نخواهد بود ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه مباحث بالا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه 1403 / 3 / 17 تقسیم بندی‌های مهم مسائل مربوط به قمار رهان در موارد جایز ، راجح و مندوب را می‌توان تخصصاً از موارد حرام جدا نمود پرداخت رهان توسط فرد ثالث ، حاکمیت و یا موارد :نذر وقف و وصیت نمی‌تواند مجوز رهان در موارد ممنوعه باشد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺نشست علمی «بررسی میزان و نحوه تأثیر علم رجال در فرایند استنباط» 🎤استاد حمید وحیدی 🎤استاد سید مصطفی حسینی‌ نسب 🎞فیلم جلسه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰ + مسابقه ، گاه با عوض و گاه بدون عوض است . + مسابقه عوض‌دار گاه با آلت قمار و گاه بدون آلت قمار است + آیا قمار ، سه شاخصه لهو و رهان به همراه آلات قمار است و یا آنکه لهویست که دو شاخصه رهان و آلات قمار دارد ؟ + آیا مسابقه بدون رهان و آلات قمار ، باز هم حرام است و مصداق قمار می‌باشد ؟ + فروضی که قمار تحقق می‌یابد و فروضی که قمار نیست . + آیا با صرف رهان و یا الات قمار ، قمار ، محقق خواهد شد ؟ + حکم یلیط‌های بخت‌آزمایی چیست ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰ + اجماع همچون آزادی ، دموکراسی ، حقوق بشر و ... عنوانی سیاسی و از ناحیه سیاست مداران و در راستای غصب خلافت می‌باشد. + اجماع ، آنگاه حجت است که کاشف از قول معصوم ( ع)و در نهایت ، خبر واحد و یا متواتر می باشد یعنی در حقیقت همان سنت است و هیچ چیز دیگر + اجماع به قول سید مرتضی فقط اجماع دخولی و به قول شیخ طوسی فقط اجماع لطفی است . بحث اجماع در اصول شیعه به تقلید از اهل تسنن و شاید با قصد تالیف بوده است ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ /۲۲ + برگزاری مسابقات در موضوعات حلال و جایز ، با رهان و بدون رهان چه حکمی دارد ؟ + اصاله الجواز ،اصاله الحلیه و اصالت الصحه ،مقتضی مشروع بودن برگزاری مسابقات حلال و جایز است + ادله مانعه که در باب سبق و رمایه و نیز در باب قمار و باطل آمده است در مورد حرام انصراف و غلبه دارد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۴ + اجماع از مصادر احکام فرعی است و حال آنکه اجماع نخستین ، در ارتباط با اصلی از اصول دین و غصب خلافت است + جعل و وضع اجماع از اهل تسنن است و در فقه جعفری مستندی برای آن نیست + برخی از بزرگان شیعه ناگزیر به بحث از آن و ورود آن در فقه جعفری شدند همانند بسیاری از اصطلاحات دیگر که در اصول شیعه ماندگار شده و وارداتی ازاهل تسنن اند + اجماع دخولی و لطفی کاشف از هیچ حدیثی نمی‌باشند ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳/ ۳/۲۴ + مهم‌ترین مباحث ، پیرامون جواز اصل مسابقه در هر امر خیر و مندوب است و رهان هم بدون اشکال فرد اکمل و اتم مسابقه می‌باشد + نفس مسابقه و مسارعه در امر خیر در فاستبقوا الخیرات و سارعوا... خواسته شده نه فعل خیر + خداوند با تاکیدات و در دفعات بسیار از ما مسارعه و مسابقه خواسته ولی ما آن را حرام می‌دانیم و این نقض غرض مولاست ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره توبه / آیه ۲۳ و۲۴ ۱۴۰۳ / ۳ / ۲۴ + خود فراموشی از مهم ترین بلیات + معرفت و تربیت نفس ، بایستی به گونه‌ای باشد که در هنگام انتخاب ، مهم ترین چیزها برایش دوست داشتنی تر از خدا نباشد + هرگاه عزیزترین افراد خانواده , کفر را انتخاب کنند , مومن باید همه را به کناری نهاده و خدا ، دوست داشتنی ترین فرد برایش باشد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه در اسلام به امر مسابقات به صورت نظام سازی و مدیریتی پرداخته شده است به صورتی که شخص پیامبر (ص) در مسابقات تیراندازی ، اسب سواری ،شترسواری و کشتی ، پیشگام و حتی خود برگزار کننده مسابقات بوده اند. ادله بسیاری در کتاب و سنت با واژه مسابقه ، مسارعه و ... ، ما را به اهتمام به برگزاری مسابقات فرا می‌خواند پس چگونه می‌توان گفت : اصل در مسابقه ، چه با رهان و چه بدون ان حرام است بلکه صحیح ان است که گفته شود : اصل در مسابقات : علمی ، ورزشی و معنوی جایز است جز در مواردی که شارع منع کرده است مانند موارد : لعب ، لغو ، لهو ، باطل و قمار به بیان دیگر اصل ، جواز برگزاری مسابقات با موضوع حلال است جز در موارد حرام وگرنه آن همه اهتمام شارع به دعوت به برگزاری مسابقات در امور خیر ، راجح و مندوب ، لغو خواهد بود ادله‌ای که مسابقات و رهان را منع می‌کند ، انصراف و غلبه درموارد حرام دارد ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول اجماع معتبر اجماعی است که کاشف از قول معصوم (ع) و وی در بین مجمعین باشد (دخولی ) و بالاخره اجماع همان خبر واحد و یا خبر متواتر است ادعاهای اجماع در کتاب‌های فقهی عمدتاً به معنای اتفاق همه فقهاست و اجماع اصطلاحی نیست چون مواردی که ادعای اجماع شده معمولاً مستند به آیات و احادیث بسیار است. آیا اجماع از مصادر احکام می باشدو تاکنون دلیل حکمی قرار گرفته است ؟ نمی توان مواردی برای اجماع دخولی یافت که دلیل حکمی قرار گرفته باشد . ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۱۴۰۳ / ۳ /۲۹ احادیث مربوط به حرمت قمار بیشتر ناظر به تحقق قمار با آلات قمار است قمار پیش از آنکه به عنوان رهان و آلات قمار مطرح شود ، امری لهوی است و این خود موضوعی مستقل در حرمت است . گاه معصوم (ع) به جای اینکه حکم را بیان کنند به معیار توجه می‌دهند مثلاً می‌پرسند : آنگاه که خداوند ، حق و باطل را از یکدیگر جدا نمود ، نرد و شطرنج از کدامیک از آنهاست ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول ‌ ۱۳۰۴ / ۳ / ۲۹ هرگاه در بین اجماع کنندگان امام ( ع ) باشد ، آن اجماع حجت است ، گرچه دو نفر باشند و اگر امام ( ع ) در بین آنان نباشد حجت نیست گرچه ۱۰۰ نفر باشند نخستین اجماع درباره خلافت بوده است و پس از ان از مصادر احکام فرعیه نزد اهل تسنن گردید تنها ، اجماع دخولی است که مستلزم قول امام (ع ) است که آن هم غیرعملی می‌باشد زیرا کسی مدعی نقل آن نشده است ادله‌ای که اهل تسنن برای حجیت اجماع ، اقامه کرده اند . پذیرش اجماع از سوی امامیه از آن رو بوده است که انکار آن به معنای انکار خلافت به شمار می‌آمده است ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
بسمه تعالی سلام علیکم با توجه به اتمام درس خارج مسابقات و قمار پیشنهاد شما برای بحث جدید چیست؟ لطفاً مطالب مورد نظر خودتان را به صورت صوت و یا پیام با این شماره 09132863751 در ایتا بارگذاری فرمایید با سپاس فراوان
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه تعریف هر چیز و از جمله قمار ، نقش اساسی در اجرای احکام مربوطه دارد قمار با دو یا سه شاخصه با توجه به مبانی و ادله قرآنی و روایی فتاوی مراجع معاصر در خصوص احکام قمار بازی با ورق و از جمله پاسور چه حکمی دارد ؟ ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم / سوره توبه / آیه شریفه ۲۳ و ۲۴ آیا حکم به کنار نهادن خانواده در صورت کفر ورزی آنان و نیز به کنار کار و مسکن در تعارض با ایمان داری ، عادلانه و منصفانه است ؟ خدا و رسول بر اموال و جان‌های مومنان مقدم و بر آنهاولایت دارند امدادهای الهی در جنگ‌ها ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه جمع دلالی آیات و احادیث مربوط به قمار ، تکیه بر وضع موجود با شاخصه‌های حرام دارد. وضعیت مطلوب آن است که کارشناسان خبره تربیتی و اجتماعی برای اوقات فراغت اقشار جامعه ، پک‌هایی با عناوین : معارف قرآنی و اهل بیت (ع) ، پک ریاضی ، نجوم و سبک زندگی اسلامی به صورت هیجانی و جذاب تولید و عرضه کنند تا جایگزین قمار گردد این نوع بازی‌ها به دور از لهو و لعب و آلات قمار خواهد بود و می‌تواند با رهان و نیز بدون رهان برگزارگردد. احکام ، متوقف بر تعاریف خواهد بود ، بنابراین لازم است تعریف درستی از قمار داشته باشیم تا احکام واقعی قمار بر آن مترتب گردد. ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
طراحی و تولید اصل اجماع با دلیل‌های ساختگی که برای آن اقامه شده ، با هدف غصب خلافت حقه انجام پذیرفته است انحراف امامت از مسیر درست آن به معنای ارتکاب اعظم کبائر و محروم ساختن انسان‌ها از هدایت‌ها و مدیریت امامان علیهم السلام بوده است بهانه‌های غصب خلافت ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه حکم دو مورد برگزاری مسابقات بسیار کاربردی : + حکم برگزاری مسابقات بارهان و بدون آلات قمار + حکم برگزاری مسابقات بدون رهان و بدون آلات قمار به نقل از کتاب مکاسب ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر قرآن کریم سوره توبه / آیه ۲۴ و ۲۵ اگر الزامی در پذیرش دین نیست این همه آیات الزام‌آور به چه منظور است ؟ + امدادهای غیبی خداوند پس از شکست مسلمانان ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ( آخرین جلسه بحث احکام شرعی مسابقات و قمار ) لهو ، لعب ، لغو ، باطل و قول زور ، محور و ملاک بسیاری از احکام از جمله : غنا ، قمار و ... است . معنای هر یک از این الفاظ و نسبت بین هر یک از این‌ها. ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول نخستین اجماع ، مستند و توجیه بزرگترین انحراف و تحریف در اصول دین و ارتکاب اعظم مظالم در تاریخ بشریت بوده است . انحراف در ادیان و کتب آسمانی گذشته نیز کاری بدین منوال بوده است. مخالفت با قول خدا (جل وعلا)و رسول (ص) در امر خلافت و امامت کاری بود ه که زمینه‌های آن در زمان حیات رسول اکرم فراهم شده بود. خلافت و امامت در طول تاریخ از سوی خداوند صادر شده و از آن انبیا و اوصیای آنان بوده است در مورد امیرالمومنین و فرزندانش نیز باور شیعه چنین است. ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی https://eitaa.com/hosseinii1402