لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
30 / 2 / 1403 ت
( فشرده چند جلسه در ارتباط با حکم مسابقات در شرع از ادله قرآنی و روایی )
مسابقه یا رهانی و یا غیر رهانی است.
مسابقه رهانی یا جایز و یا حرام است آیا میتواند حصر در ادله رهانی سبق و رمایه ، اضافی باشد ؟
حکم وعده به رهان ، نذر و یا وقف برای مسابقات رهنی چه حکمی دارد ؟
حکم رهان در آلات و فنون جنگی روز چه حکمی دارد ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
جلسه اول : «بررسی حکم شرعی قمار »
+ هدف از آفرینش انسان ،کرامت انسان ، مدیریت نفس خود ، حیات طیبه
+ بهداشت و درمان جسم و روح
+ هشدار اسلام نسبت به بسته مهلک جسم و روان و از جمله قمار
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۱
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
6 / 3 / 1403 توجه به فلسفه احکام ، منزلت بسیاری از عناوین فقهی را آشکار مینماید .
کرامت انسان ، حیات طیبه و ... همواره باید مدنظر باشد و در این راستا کلام خدا به اجتناب از بسته مهلک قمار ، شراب و ... فرمان میدهد.
تعریف قمار و استدلال به چند آیه برای حرمت قمار
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
1403 / 3 / 8
+ قمار ، همان لعب ، لغو و باطل است ولی به دلیل اهمیت در ترک آن ، به صورت مستقل به آن پرداخته شده است
در قمار ، سه شاخصه وجود دارد
در صورتی که مسابقه با عوض و با آلات قمار باشد حرام است نیزدر صورتی که بدون عوض ولی با آلات قمار باشد
مسابقه گاه در موضوع حلال است و0 گاه در موضوع حرام به نظر میرسد موارد حرمت رهان منحصر به مواردی است که موضوعش حرام باشد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
1403 / 3 / 10
مسابقه با موضوع حرام مانند موارد لهو و لعب ، وجود آلات قمار و عوض دار است
مسابقه با موضوع جایز ، مواردی است که شاخصههای بالا را نداشته باشد مانند مسابقات ورزشی علمی کوهنوردی و...
بسیاری مورد مسابقه با عوض را از مصادیق قمار میدانند
مسابقه بدون عوض عمدتاً دلیلی برای حرمت آن نیست
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
+ موارد تحقق قمار
+ در سبق و رمایه ، جواز رهان مسلم و در قمار،لعب ، لهو و ...منع رهان مسلم است . در مواردی غیر از این دو ، همچون مسابقات در امور راجح ، مندوب و جایز ، رهان چه حکمی دارد ؟
+ ادله منع ، ناظر به موارد ممنوعه و در آنها غلبه و انصراف دارد بنابراین میتوان گفت در غیر موارد ممنوعه دلیلی بر حرمت رهان نیست
در فقه ، موارد عدیدهای بدین گونه است .
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۱۰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
1403 / 3 / 17
تقسیم بندیهای مهم مسائل مربوط به قمار
رهان در موارد جایز ، راجح و مندوب را میتوان تخصصاً از موارد حرام جدا نمود
پرداخت رهان توسط فرد ثالث ، حاکمیت و یا موارد :نذر وقف و وصیت نمیتواند مجوز رهان در موارد ممنوعه باشد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰
+ مسابقه ، گاه با عوض و گاه بدون عوض است .
+ مسابقه عوضدار گاه با آلت قمار و گاه بدون آلت قمار است
+ آیا قمار ، سه شاخصه لهو و رهان به همراه آلات قمار است و یا آنکه لهویست که دو شاخصه رهان و آلات قمار دارد ؟
+ آیا مسابقه بدون رهان و آلات قمار ، باز هم حرام است و مصداق قمار میباشد ؟
+ فروضی که قمار تحقق مییابد و فروضی که قمار نیست .
+ آیا با صرف رهان و یا الات قمار ، قمار ، محقق خواهد شد ؟
+ حکم یلیطهای بختآزمایی چیست ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳ / ۳ /۲۲
+ برگزاری مسابقات در موضوعات حلال و جایز ، با رهان و بدون رهان چه حکمی دارد ؟
+ اصاله الجواز ،اصاله الحلیه و اصالت الصحه ،مقتضی مشروع بودن برگزاری مسابقات حلال و جایز است + ادله مانعه که در باب سبق و رمایه و نیز در باب قمار و باطل آمده است در مورد حرام انصراف و غلبه دارد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳/ ۳/۲۴
+ مهمترین مباحث ، پیرامون جواز اصل مسابقه در هر امر خیر و مندوب است و رهان هم بدون اشکال فرد اکمل و اتم مسابقه میباشد
+ نفس مسابقه و مسارعه در امر خیر در فاستبقوا الخیرات و سارعوا... خواسته شده نه فعل خیر
+ خداوند با تاکیدات و در دفعات بسیار از ما مسارعه و مسابقه خواسته ولی ما آن را حرام میدانیم و این نقض غرض مولاست
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
16 8.20.m4a
12.9M
فقه
در اسلام به امر مسابقات به صورت نظام سازی و مدیریتی پرداخته شده است به صورتی که شخص پیامبر (ص) در مسابقات تیراندازی ، اسب سواری ،شترسواری و کشتی ، پیشگام و حتی خود برگزار کننده مسابقات بوده اند.
ادله بسیاری در کتاب و سنت با واژه مسابقه ، مسارعه و ... ، ما را به اهتمام به برگزاری مسابقات فرا میخواند پس چگونه میتوان گفت : اصل در مسابقه ، چه با رهان و چه بدون ان حرام است بلکه صحیح ان است که گفته شود : اصل در مسابقات : علمی ، ورزشی و معنوی جایز است جز در مواردی که شارع منع کرده است مانند موارد : لعب ، لغو ، لهو ، باطل و قمار به بیان دیگر اصل ، جواز برگزاری مسابقات با موضوع حلال است جز در موارد حرام وگرنه آن همه اهتمام شارع به دعوت به برگزاری مسابقات در امور خیر ، راجح و مندوب ، لغو خواهد بود ادلهای که مسابقات و رهان را منع میکند ، انصراف و غلبه درموارد حرام دارد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۲۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳ / ۳ /۲۹
احادیث مربوط به حرمت قمار بیشتر ناظر به تحقق قمار با آلات قمار است
قمار پیش از آنکه به عنوان رهان و آلات قمار مطرح شود ، امری لهوی است و این خود موضوعی مستقل در حرمت است .
گاه معصوم (ع) به جای اینکه حکم را بیان کنند به معیار توجه میدهند مثلاً میپرسند : آنگاه که خداوند ، حق و باطل را از یکدیگر جدا نمود ، نرد و شطرنج از کدامیک از آنهاست ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
تعریف هر چیز و از جمله قمار ، نقش اساسی در اجرای احکام مربوطه دارد
قمار با دو یا سه شاخصه با توجه به مبانی و ادله قرآنی و روایی
فتاوی مراجع معاصر در خصوص احکام قمار
بازی با ورق و از جمله پاسور چه حکمی دارد ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
جمع دلالی آیات و احادیث مربوط به قمار ، تکیه بر وضع موجود با شاخصههای حرام دارد.
وضعیت مطلوب آن است که کارشناسان خبره تربیتی و اجتماعی برای اوقات فراغت اقشار جامعه ، پکهایی با عناوین : معارف قرآنی و اهل بیت (ع) ، پک ریاضی ، نجوم و سبک زندگی اسلامی به صورت هیجانی و جذاب تولید و عرضه کنند تا جایگزین قمار گردد این نوع بازیها به دور از لهو و لعب و آلات قمار خواهد بود و میتواند با رهان و نیز بدون رهان برگزارگردد.
احکام ، متوقف بر تعاریف خواهد بود ، بنابراین لازم است تعریف درستی از قمار داشته باشیم تا احکام واقعی قمار بر آن مترتب گردد.
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۴/۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
حکم دو مورد برگزاری مسابقات بسیار کاربردی :
+ حکم برگزاری مسابقات بارهان و بدون آلات قمار
+ حکم برگزاری مسابقات بدون رهان و بدون آلات قمار به نقل از کتاب مکاسب
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۷
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر آن » .
واجبهای وقتیه شمسیه ( اوقات صلوات ) و قمریه (اهله )
چرا قطع به اوقات شرعی نداریم !
نظام سازی در اوقات باید توسط مجتهدان منجم باشد
عدم اختلاف در گذشته هلال در تاریخ اسلام
✅ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر آن »
آشفتگی و ابهام در اوقات شمسیه و قمریه به چه دلیل است ؟
منجمان در کجا قرار دارند ؟
✅ ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر آن »
چرا اوقات شمسیه و قمریه علی رغم سامان بخشی شارع مقدس نابسامان است؟
رازهای نگرشهای گوناگون موجود در این موضوع به چه دلیل است؟
✅ ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر آن »
با توجه به نابسامانیهای موجود در اوقات شمسیه و قمریه و در نتیجه عدم تحقق مقصود شار ع در تکالیف وقتیه ، راه علاج چیست؟
منجمان و فقهاهم در این زمینه راهکار قطعآوری ندارند.
با توجه به اینکه اوقات شمسیه و قمریه ، موضوعهایی پیچیده هستند تنها مجتهدانی که منجم باشند میتوانند در این زمینه صاحب نظر باشند در دیگر علوم تخصصی هم مانند پزشکی ،اقتصادی و ... ، روال همین است و بدون شناخت آنها صدور احکام بیمعناست.
✅ ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر آن »
آیا با توجه به پیچیدگیهای موضوعات و عناوین فقهی مانند اهله ، تجارت ،صنعت و ...، تحقق مجتهد مطلق ، امکانپذیر است ؟
واقعیت این است که هر مجتهدی باید در موضوعاتی مثل فلسفه، اقتصاد، صنعت ، پزشکی و ... متخصص باشد تا بتواند در این امورفتوی دهد.
تعیین موضوع البته شأن فقیه است چون غالباً نه تنها برای عموم مردم تعیین موضوع مشکل است بلکه در موضوعاتی مانند عناوین گذشته فقط برای مجتهد متخصص در آن علم صدور فتوا امکانپذیر است بنابراین وجود مجتهدان متخصص در موضوعات یک ضرورت است.
✅ ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📣لطفا برای دوستان خود به اشتراک بگذارید
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
✅ادرس کانال درس تفسیر قرآن و معارف اسلامی
https://eitaa.com/tangvamaaref
✅ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
✅ادرس کانال درس خارج اصول کاربردی
https://eitaa.com/darskharejosulkarbordi
استاد:سیدحسن حسینی دولت آبادی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر آن »
تنها ، فقیهی که متخصص در رشته های : نجوم , پزشکی ، قضایی و... باشد میتواند در این رشتهها نظر فقهی بدهد.
برای به دست آوردن احکام یقینیه هلالیه نیز به لجنه ای از فقهای منجم نیاز است.
✅ ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر آن »
بحث مهم تفسیری و فقهی
شارع ، برتحصیل اوقات یقینیه شمسیه و قمریه اهتمام تمام دارد. فتاوی فقها و دیدگاههای منجمان پیرامون اوقات شرعیه به طور کلی مفید یقین نیست.
د لالتها و افادات قرآنی بر حرکت منظم و غیر قابل تغییر خورشید و ماه و زمین در راستای تحقق قطعی مواقیت و ماه و سال دلالت صریح دارند.
تقدیر منازل ماه و وجودخورشید برای بدست آوردن سالها و نیز انجام محاسبه ، جایگاه خورشید و ماه را برای ارائه تقویمی قطعی برای اوقات شمسیه و قمریه آشکار میسازد.
✅ ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
موضوع : « شناخت هلال و احکام مترتب بر ان »
در حرکت کواکب و شمس و قمر، به نص قرآن ، نظم ثابت ، حکیمانه و بدون تغییر حاکم است .
رهاورد وجود نظم ثابت در کواکب و شمس و قمر ، تحصیل اوقات یقینیه است به دلیل آیات شریفه : ... قل هی مواقیت ؛ قدره منازل ... ؛لتعلموا عدد السنین و الحساب و الشمس والقمر بحسبان .
محاسبه ، خیر الطرق و ادق السبیل برای تعیین اوقات شمسیه و هلالیه است.
✅ ادرس کانال درس خارج فقه کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402