لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۴ /۲ / ۱۴۰۳
+ تعریف مسابقات ، موارد مسابقات و بررسی آیات با موضوع مسابقات + مسابقات باید راجح ، مطلوب شارع و مطلوب عرف ، البته بدون نهی شارع باشدادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه ۶ / ۲/ ۱۴۰۳
+ نظام سازی کامل در عنوان فقهی مسابقات مشهود است
+ بررسی تخصصی عناوین فقهی به گونهای است که گویا امروز این عناوین از جانب خداوند متعال نازل شده است .
+ سبق و رمایه یک عقد است و این نوع مسابقه خروجیش تربیت رزمنده و اسبان جنگی برای جنگ میباشد + آیا درعقد سبق و رمایه ، جواز برد و باخت و گروگذاری
خاص مورد جنگ خواهد بود یا نه ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
سبق و رمایه یک عقد است چون در آن ، ایجاب و قبول و عوض و معوض وجود دارد و نیز با قصد تملیک است + اصل ، جواز و حلیتت آن به دلیل نصوص متواتره است.
ارکان عقد شامل : پیشتازان ، ابزار مسابقه ،جوایز و داور میباشد موضوع مسابقه حیوانات سم دار و پیکان و تیغ میباشد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۲/۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
جواز رهان ، متوقف بر وجود موضوع سبق و ر مایه است و در غیر این صورت رهان ، قمار خواهد بود
قاعده حدیثی پیرامون مسابقات و جمع دلالی میان آنها
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۲/۱۱
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
1403 / 2 / 13
+ تقسیم مسابقات به : سبق و رمایه ، بدون رهان ،همراه با لغو ، لعب ،لهو و باطل ، و نیز قمار
+ دلیل جواز مسابقات بدون رهان و نیز با وجود رهان در ابزارآلات جنگی روز
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
تشریح موارد چهارگانه مسابقه و حکم هر قسم
با قیاس مستنبط العله ، وحدت ملاک و مذاق شارع میتوان رهان ردر ابزارآلات و فنون جنگی نمود
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۲/۱۸
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
+ ا نسانهای صالح و ناصالح همه شتابان د رحال مسابقهاند .
+ برای جریان حکم جواز رهان در لوازم و مانورها ی جنگی روزباید بتوانیم قیاس مستنبط العله ، وحدت ملاک و یا مذاق شارع را جاری نماییم
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۲/۱۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
برگزاری مسابقات با جوایز اما بدون رهان اشکالی ندارد بسیاری برگزاری مسابقات با وقف ،نذر و ... راجایز میدانند
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۲/۲۰
۱۲ مه، ۸.۰۶.aac
25.23M
فقه
اقسام مسابقه ، آیا وعده به جایزه بدون عقد سبق و رمایه جایز است یا خیر ؟
دیدگاههای فقها در این زمینه
آیا مسابقه در دفع افسد به فاسد جایز است یا نه ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۲/۲۵
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
30 / 2 / 1403 ت
( فشرده چند جلسه در ارتباط با حکم مسابقات در شرع از ادله قرآنی و روایی )
مسابقه یا رهانی و یا غیر رهانی است.
مسابقه رهانی یا جایز و یا حرام است آیا میتواند حصر در ادله رهانی سبق و رمایه ، اضافی باشد ؟
حکم وعده به رهان ، نذر و یا وقف برای مسابقات رهنی چه حکمی دارد ؟
حکم رهان در آلات و فنون جنگی روز چه حکمی دارد ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
جلسه اول : «بررسی حکم شرعی قمار »
+ هدف از آفرینش انسان ،کرامت انسان ، مدیریت نفس خود ، حیات طیبه
+ بهداشت و درمان جسم و روح
+ هشدار اسلام نسبت به بسته مهلک جسم و روان و از جمله قمار
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۱
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
6 / 3 / 1403 توجه به فلسفه احکام ، منزلت بسیاری از عناوین فقهی را آشکار مینماید .
کرامت انسان ، حیات طیبه و ... همواره باید مدنظر باشد و در این راستا کلام خدا به اجتناب از بسته مهلک قمار ، شراب و ... فرمان میدهد.
تعریف قمار و استدلال به چند آیه برای حرمت قمار
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
1403 / 3 / 8
+ قمار ، همان لعب ، لغو و باطل است ولی به دلیل اهمیت در ترک آن ، به صورت مستقل به آن پرداخته شده است
در قمار ، سه شاخصه وجود دارد
در صورتی که مسابقه با عوض و با آلات قمار باشد حرام است نیزدر صورتی که بدون عوض ولی با آلات قمار باشد
مسابقه گاه در موضوع حلال است و0 گاه در موضوع حرام به نظر میرسد موارد حرمت رهان منحصر به مواردی است که موضوعش حرام باشد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
1403 / 3 / 10
مسابقه با موضوع حرام مانند موارد لهو و لعب ، وجود آلات قمار و عوض دار است
مسابقه با موضوع جایز ، مواردی است که شاخصههای بالا را نداشته باشد مانند مسابقات ورزشی علمی کوهنوردی و...
بسیاری مورد مسابقه با عوض را از مصادیق قمار میدانند
مسابقه بدون عوض عمدتاً دلیلی برای حرمت آن نیست
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
+ موارد تحقق قمار
+ در سبق و رمایه ، جواز رهان مسلم و در قمار،لعب ، لهو و ...منع رهان مسلم است . در مواردی غیر از این دو ، همچون مسابقات در امور راجح ، مندوب و جایز ، رهان چه حکمی دارد ؟
+ ادله منع ، ناظر به موارد ممنوعه و در آنها غلبه و انصراف دارد بنابراین میتوان گفت در غیر موارد ممنوعه دلیلی بر حرمت رهان نیست
در فقه ، موارد عدیدهای بدین گونه است .
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۱۰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
1403 / 3 / 17
تقسیم بندیهای مهم مسائل مربوط به قمار
رهان در موارد جایز ، راجح و مندوب را میتوان تخصصاً از موارد حرام جدا نمود
پرداخت رهان توسط فرد ثالث ، حاکمیت و یا موارد :نذر وقف و وصیت نمیتواند مجوز رهان در موارد ممنوعه باشد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳ / ۳ / ۲۰
+ مسابقه ، گاه با عوض و گاه بدون عوض است .
+ مسابقه عوضدار گاه با آلت قمار و گاه بدون آلت قمار است
+ آیا قمار ، سه شاخصه لهو و رهان به همراه آلات قمار است و یا آنکه لهویست که دو شاخصه رهان و آلات قمار دارد ؟
+ آیا مسابقه بدون رهان و آلات قمار ، باز هم حرام است و مصداق قمار میباشد ؟
+ فروضی که قمار تحقق مییابد و فروضی که قمار نیست .
+ آیا با صرف رهان و یا الات قمار ، قمار ، محقق خواهد شد ؟
+ حکم یلیطهای بختآزمایی چیست ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳ / ۳ /۲۲
+ برگزاری مسابقات در موضوعات حلال و جایز ، با رهان و بدون رهان چه حکمی دارد ؟
+ اصاله الجواز ،اصاله الحلیه و اصالت الصحه ،مقتضی مشروع بودن برگزاری مسابقات حلال و جایز است + ادله مانعه که در باب سبق و رمایه و نیز در باب قمار و باطل آمده است در مورد حرام انصراف و غلبه دارد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳/ ۳/۲۴
+ مهمترین مباحث ، پیرامون جواز اصل مسابقه در هر امر خیر و مندوب است و رهان هم بدون اشکال فرد اکمل و اتم مسابقه میباشد
+ نفس مسابقه و مسارعه در امر خیر در فاستبقوا الخیرات و سارعوا... خواسته شده نه فعل خیر
+ خداوند با تاکیدات و در دفعات بسیار از ما مسارعه و مسابقه خواسته ولی ما آن را حرام میدانیم و این نقض غرض مولاست
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
16 8.20.m4a
12.9M
فقه
در اسلام به امر مسابقات به صورت نظام سازی و مدیریتی پرداخته شده است به صورتی که شخص پیامبر (ص) در مسابقات تیراندازی ، اسب سواری ،شترسواری و کشتی ، پیشگام و حتی خود برگزار کننده مسابقات بوده اند.
ادله بسیاری در کتاب و سنت با واژه مسابقه ، مسارعه و ... ، ما را به اهتمام به برگزاری مسابقات فرا میخواند پس چگونه میتوان گفت : اصل در مسابقه ، چه با رهان و چه بدون ان حرام است بلکه صحیح ان است که گفته شود : اصل در مسابقات : علمی ، ورزشی و معنوی جایز است جز در مواردی که شارع منع کرده است مانند موارد : لعب ، لغو ، لهو ، باطل و قمار به بیان دیگر اصل ، جواز برگزاری مسابقات با موضوع حلال است جز در موارد حرام وگرنه آن همه اهتمام شارع به دعوت به برگزاری مسابقات در امور خیر ، راجح و مندوب ، لغو خواهد بود ادلهای که مسابقات و رهان را منع میکند ، انصراف و غلبه درموارد حرام دارد
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۲۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
۱۴۰۳ / ۳ /۲۹
احادیث مربوط به حرمت قمار بیشتر ناظر به تحقق قمار با آلات قمار است
قمار پیش از آنکه به عنوان رهان و آلات قمار مطرح شود ، امری لهوی است و این خود موضوعی مستقل در حرمت است .
گاه معصوم (ع) به جای اینکه حکم را بیان کنند به معیار توجه میدهند مثلاً میپرسند : آنگاه که خداوند ، حق و باطل را از یکدیگر جدا نمود ، نرد و شطرنج از کدامیک از آنهاست ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
تعریف هر چیز و از جمله قمار ، نقش اساسی در اجرای احکام مربوطه دارد
قمار با دو یا سه شاخصه با توجه به مبانی و ادله قرآنی و روایی
فتاوی مراجع معاصر در خصوص احکام قمار
بازی با ورق و از جمله پاسور چه حکمی دارد ؟
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
جمع دلالی آیات و احادیث مربوط به قمار ، تکیه بر وضع موجود با شاخصههای حرام دارد.
وضعیت مطلوب آن است که کارشناسان خبره تربیتی و اجتماعی برای اوقات فراغت اقشار جامعه ، پکهایی با عناوین : معارف قرآنی و اهل بیت (ع) ، پک ریاضی ، نجوم و سبک زندگی اسلامی به صورت هیجانی و جذاب تولید و عرضه کنند تا جایگزین قمار گردد این نوع بازیها به دور از لهو و لعب و آلات قمار خواهد بود و میتواند با رهان و نیز بدون رهان برگزارگردد.
احکام ، متوقف بر تعاریف خواهد بود ، بنابراین لازم است تعریف درستی از قمار داشته باشیم تا احکام واقعی قمار بر آن مترتب گردد.
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۴/۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه
حکم دو مورد برگزاری مسابقات بسیار کاربردی :
+ حکم برگزاری مسابقات بارهان و بدون آلات قمار
+ حکم برگزاری مسابقات بدون رهان و بدون آلات قمار به نقل از کتاب مکاسب
ادرس کانال درس خارج فقه و اصول کاربردی
https://eitaa.com/hosseinii1402
۴۰۳/۳/۷