eitaa logo
ن والقلم(حسینی لیلابی)
1.4هزار دنبال‌کننده
241 عکس
252 ویدیو
39 فایل
✔️ پاسخ به سؤالات اعتقادی ✔️ برگزاری مسابقات تحلیل ها ،نظرات و سخنرانی های حسینی لیلابی انتقادات و سوالات👈 @lilabi
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱) [سخنان امام در مجلس ولید] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ وقتی یزید به حکومت رسید به فرماندار مدینه نامه نوشت که از امام حسین(ع) بیعت بگیرد. او هم کسی را در پی امام فرستاد. شجاعت حسینى ایجاب مى کرد از دعوت حاکم مدینه به خاطر وحشت از توطئه سرباز نزند، ولى درایت آن امام بزرگوار نیز ایجاب مى کرد که جانب احتیاط را از دست ندهد، از این رو جمعى از جوانان شجاع و نیرومند بنى هاشم و شیعیان را با خود به سوى خانه حاکم مدینه، (ولید) برد که در صورت لزوم آنها را به درون خانه بخواند و توطئه دشمن را درهم بشکنند! جالب این که امام(ع) همراهان را با خود به درون خانه نبرد بلکه شخصاً وارد شد، و آنها بر در خانه ماندند. امام حسین(ع) بر ولید وارد شد و طبق آداب اسلامى سلام کرد ولید با خوشرویى پاسخ داد و او را نزد خویش نشاند. ولید از مرگ معاویه خبر داد. امام حسین(ع) فرمود:«إنّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»، اکنون براى چه منظورى مرا خواسته اى؟ ولید گفت :تو را براى بیعت دعوت کردم، و همه مردم با یزید بیعت کرده اند! امام که دنبال تدبیری بود آن جلسه مسالمت آمیز خاتمه باید فرمود: تو به بیعت مخفیانه من راضی نمی شوی که. ولید تایید کرد. امام خواست بیرون رود مروان حکم که در جلسه حضور داشت گفت: ای ولید اگر اکنون بگذاری بیعت نکرده بیرون شود هرگز بیعت نخواهد کرد. او را بگیر و مگذار از نزد تو بیرون رود، تا بیعت کند و گرنه گردنش را بزن! امام(ع) ناگهان از جایش برخاست و فرمود: «یَابْنَ الزَّرْقاءَ أَنْتَ تَقْتُلُنی اَمْ هُو؟ کَذِبْتَ وَاللّهِ وَ اَثِمْتَ»; اى پسر زرقاء (زن چشم کبودِ بد سیرت)، تو مرا مى کشى، یا او؟ به خدا سوگند! دروغ گفتى و گناه کرده اى! آنگاه امام(ع) با صراحت وارد بحث شد و رو به ولید بن عتبه کرد و فرمود: «أَیُّهَا الاَمیرُ! إِنّا أَهْلُ بَیْتِ النَّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَةِ وَ مَحَلُّ الرَّحْمَةِ وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ، وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ خَمْر قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَمِثْلی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ». اى امیر! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى باشیم. خداوند با ما آغاز کرد و با ما پایان برد. در حالى که یزید مردى است فاسق، مى گسار، قاتل بى گناهان و آن کسى که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى شود. بنابراین، هرگز مانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد! 👈 وقتی صدای امام بلند شد یاران که بیرون ساختمان منتظر بودند با شنیدند دست به شمشیر وارد شدند که امام آنها را در گیری منع کرد و به منزل بازگشتند. 🟢پیام ها این سخنان را می توان دیباچه قیام عاشورا دانست که پیام های مهمی در آن وجود دارد؛ ➖ امام در این سخنان معرفی چهره معنوی خاندان پیامبر و معرفی چهره پلید یزید پرداخته اند. ➖امام حسین(ع) یزید را با سه ویژگی «شارِبُ خَمْر»، «قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ»، «مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ» معرفی فرموده است. ➖ معتقدیم جمع شدن ویژگی هایی مثل شراب خواری ، بی رحمی، گناه آشکار افراد را به تدریج به جریانی پلید مشابه جریان یزیدی نزدیک میکند؛ جریانی اباحه گر که به بهانه مخالفت با ریاکاران به گناه آشکار و دریدگی افتخار میکند. ➖امام رضا(ع) فرمود:« لَمَّا حُمِلَ رَأْسُ الْحُسَیْنِ إِلَی الشَّامِ أَمَرَ یَزِیدُ لَعَنَهُ اللَّهُ فَوُضِعَ وَ نَصَبَ عَلَیْهِ مَائِدَةً فَأَقْبَلَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ الْفُقَّاعَ...فَمَنْ کَانَ مِنْ شِیعَتِنَا فَلْیَتَوَرَّعْ عَنْ شُرْبِ الْفُقَّاعِ وَ اللَّعِبِ بِالشِّطْرَنْجِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَی الْفُقَّاعِ أَوْ إِلَی الشِّطْرَنْجِ فَلْیَذْکُرِ الْحُسَیْنَ (ع) وَ لْیَلْعَنْ یَزِیدَ وَ آلَ زِیَادٍ یَمْحُو اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ کَانَتْ کَعَدَدِ النُّجُومِ» هنگامی که سر مقدس امام حسین(ع) به شام رفت، یزید ملعون دستور داد آن سر را در میان مجلس نهادند و بساط میگساری را برقرار کردند. سپس یزید و اصحابش بر سر آن بساط نشستند و شروع به میگساری نمودند...پس کسی که خود را از شیعیان ما بداند، باید از آشامیدن فقاع و شطرنج بازی بر حذر باشد. کسی که نظرش به فقاع و شطرنج بیفتد، باید امام حسین (ع) را یاد کند و یزید و آل زیاد را لعنت نماید. خدای مهربان برای این عمل گناهان او را می‌آمرزد، ولو این که به شماره ستارگان باشد. 📘عیون أخبار الرضا ج ۲ ص ۲۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
🔹پاراگراف برگزیده ⚜چه بیشمارند آنان که با حسین(ع) نیستند، نه خودش و نه دیگران، او را در زمره ی یاران نمی بینند اما آخرالامر در کمند زلف چلیپای عشق، گرفتار خواهند شد. ⚜پس هر که در این حلقه نیست را فارغ از این ماجرا ندانیم که ماجرای حسین ، طوری نیست که افراد به راحتی بتوانند از آن عبور کنند که او یکی یه دونه ی خالق هستی است. ⚜به حکم «لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ»گنهکاران را در خیمه حسین(ع) راهی نیست که ناریان را با نوریان تناسبی نباشد اما ازگنهکاران پشیمان، به طور ویژه پذیرایی میشود و حسین پذیرای گنهکاران پشیمان تاریخ است، از آدم ابوالبشر گرفته تا هر آن که هنوز در خمیرهاش هرچند اندک ، بارقهای از نور فطرت،مانده باشد ، به این مصباح هدایت خواهد پیوست. 📘کتاب ح، صفحه۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
(۲) [سخنان امام در پاسخ مروان] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ روز گذشته، گفتگویی شبانه امام حسین(ع) با ولید و مروان را توضیح دادیم. فردای همان شب در کوچه های مدینه ، گفتگوی میان امام حسین(ع) و مروان در گرفت. مروان گفت: یا اباعبداللَّه! من خیرخواه تو هستم بیا با یزید بیعت کن، خودت را به کشتن نده. امام حسین(ع) فرمود: «اِنّا لِلّهِ وَاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَعَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ (ص)يَقُولُ: اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ اَبى سُفيانَ...وَيحَكَ ! أتَأمُرُني بِبَيعَةِ يَزيدَ وهُوَ رَجُلٌ فاسِقٌ ؟...»   انا للّه و انا اليه راجعون و فاتحه اسلام را باید خواند آن گاه که امّت اسلام گرفتار چوپانى همانند يزيد شده است و من خودم از رسول خدا (ص) شنيدم كه مى فرمود: خـلافت بر آل ابوسـفيان حـرام است. تو مرا به بیعت با یزید توصیه میکنی در حالی که می دانی یزید مرد فاسقی است. 🟢پیام ها ➖احساس مسؤولیت امام حسین(ع) در قبال دین اسلام و دین داری مردم به حدی است که غیرمسلمانان نیز این مطلب را متوجه شده اند چنانچه ایروینگ استون آمریکایی با اشاره به همین احساس مسؤولیت آن حضرت، سخنانی از سر عشق و ارادت خطاب به امام حسین بیان کرده است.👈لینک🔊 ➖ امام حسین(ع) با کلمه « رجل فاسق» با اشاره به شیوه زندگی گناه آلود یزید که در اموری از قبیل شهوت رانی، زن بارگی، همجنس گرایی ،شراب خواری ، سگ بازی، میمون بازی نمایان شده بود هشدار میدهند که این سبک زندگی جامعه انسان ها را به ناکجا آباد و پوچی خواهد کشاند. ➖ امام حسین(ع) در ادامه گفتگو با مروان اشاره فرمود که مردم اگر دستور پیامبر در مورد کنار نیامدن با معاویه( فرموده بود اگر معاویه را روی منبرم دیدند او را بکشند) را جدی می گرفتند امروز گرفتار یزید نمی‌شدند ؛«فَوَاللّهِ لَقَد رَآهُ أهلُ المَدينَةِ عَلى مِنبَرِ جَدّي فَلَم يَفعَلوا ما اُمِروا بِهِ ، فَابتَلاهُمُ اللّهُ بِابنِهِ يَزيدَ» این قسمت از فرمایش امام(ع) به یک سنت الهی اشاره دارد که در قرآن کریم بیان شده است؛« انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» خداوند سرنوشت هیچ قوم( و ملّتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند! ➖مماشات با افراد فاسق و تن دادن به خواسته های اجتماعی آنها ، آنها را را جری تر کرده و با دریدگی بیشتر زیاده خواهی های خود را دنبال خواهند کرد. ➖ برخی افراد متدین ساده لوح که خط مماشات را دنبال می‌کنند باید از این برش تاریخی عبرت بگیرند که اگر به افراد زیاده خواه در جامعه فرصت داده شود به هیچ کس رحم نخواهد کرد و احترام هیچ کدام از مقدسات را نگه نخواهند داشت و حضرت امیر(ع) وصیت فرمود: «لاتَتْرُكُوا الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَيُوَلَّى عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ، ثُمَّ تَدْعُونَ فَلا يُسْتَجَابُ لَكُمْ»امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد كه اشرار بر شما مسلّط خواهند شد سپس هر چه دعا كنيد مستجاب نمى گردد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
روایت است كه چون تنگ شد بر او میدان فتاده از حركت ذوالجناح وز جولان هوا ز بادِ مخالف چو قیرگون گردید عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت كشید پــا ز ركـاب آن خلاصه‌ی ایجاد به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد بلند مرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد زخون دل به نعشت گل فشانم کنار جسم مجروحت بمانم زخون حنجرت گیرم وضویی به زخم پیکرت قرآن بخوانم به چشمم اشک دامن دامن تو است دلم صد پاره چون پیراهن تو است زیارتگاه رگ های بریده زیارت نامه ام زخم تن تو است چگونه تن به زیر ننگ دادند چگونه با تو حکم جنگ دادند نه تنها منع از آبت نمودند جواب آب را با سنگ دادند یقین دارم ز قرآن سر بریدند هم از دین هم ز ایمان سر بریدند اگر چه آب مهر مادرت بود تورا با کام عطشان سر بریدند ولیّ کبریا را سر بریدند امام اولیا را سر بریدند گواهی می دهم با کشتن تو تمام انبیا را سر بریدند به دل بغض نبی را چاره کردند عیال الله را آواره کردند زخنجر گشت قرآن آیه آیه تمام آیه ها را پاره کردند ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
(۳) [سخنان امام با ام سلمه] اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ هنگامى که امام حسین(ع) مى خواست از مدینه بیرون رود، امّ سلمه همسر با وفاى رسول خدا(ص) نزد وى آمد و عرض کرد: پسرم! با رفتنت به سوى عراق مرا اندوهگین مساز، چرا که از جدّت رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «فرزندم حسین(ع) در سرزمین عراق در دشت کربلا کشته خواهد شد». امام فرمود: «یا اُمّاهُ وَ أَنَا وَاللّهِ أَعْلَمُ ذلِکَ، وَ أَنِّی مَقْتُولٌ لا مَحالَةَ، وَ لَیْسَ لی مِنْ هذا بُدٌّ، وَ إِنّی وَاللّهِ لاَعْرِفُ الْیَوْمَ الَّذی اُقْتَلُ فیهِ، وَ أَعْرِفُ مَنْ یَقْتُلُنی، وَ أَعْرِفُ الْبُقْعَةَ الَّتی اُدْفَنُ فیها، وَ إِنّی أَعْرِفُ مَنْ یُقْتَلُ مِنْ أَهْلِ بَیْتی وَ قَرابَتی وَ شیعَتی، وَ إِنْ أَرَدْتِ یا أُمّاهُ أُریکَ حُفْرَتی وَ مَضْجَعی»اى مادر! به خدا سوگند! من نیز این را مى دانم، و یقیناً من کشته خواهم شد و راه گریزى برایم نیست. به خدا سوگند! من روزى را که در آن کشته مى شوم و کسى را که مرا مى کشد و مکانى را که در آن دفن مى شوم، مى دانم! و آنان که از اهل بیت و نزدیکان و شیعیانم کشته مى شوند. همه را مى شناسم! اى مادر: اگر بخواهى قبر و مرقدم را به تو نشان دهم؟! سپس به سوى کربلا اشاره کرد، زمین هموار شد تا آنجا که مرقد و مدفن و جایگاه سپاهیان خود و نیز محلّ توقّف و شهادت خود را به وى نشان داد. در این هنگام امّ سلمه سخت گریست و کار او را به خدا واگذار کرد. ✅پیام ها ➖ در این گفتگو هم ام سلمه هم امام حسین(ع) از طریق پیشگوی هایی که توسط پیامبر(ص) بیان شده بود از شهادت امام حسین(ع) آن هم در کربلا سخن گفته اند و این اثبات میکند امام حسین(ع) بر اساس یک تکلیف الهی اگاهانه به سمت شهادت حرکت کرده اند و هیچ انگیزه مادی و دنیایی در بین نبوده است. ➖امام حسين (ع) والاترين نمونه «تسليم و رضا» در برابر اراده پروردگار بود،آن حضرت در سخني شيوا در اينباره ميفرمايد: «رِضَي اللَّهِ رِضانا اَهْلَ الْبَيتِ نَصْبِرُ عَلي بَلائِهِ وَيوَفِّينا اَجْرَ الصَّابِرِينَ» آنچه خداوند به آن خشنود است ما اهل بيت هم خشنوديم، و بر بلياتي كه از جانب خدا است صبر ميكنيم و او مزد صابران را به ما عطا ميكند. » 💠در حكايتي آمده است كه نزد امام حسين (ع) گفتند كه ابوذر گفته است: «نزد من درويشي بهتر از توانگري و بيماري بهتر از تندرستي است. » امام (ع)فرمود: «رحمت بر اباذر باد؛ اما من ميگويم كه هر كه كار خويش با خدا گذاشت (به هر چه او مقدّر كرد، راضي است) و هرگز تمنا نكند؛ مگر آن چيز را كه خدا براي وي اختيار (و مقدّر) فرموده است. ➖ امام حسین(ع) ام سلمه را که در جایگاه مادر بزرگ ان حضرت قرار دارد را با عنوان« یا اماه» صدا می زند ،و ام سلمه نقش عاطفی مادرانه را به درستی ایفا میکند و این پیام را به مؤمنان می رساند که نقش مادران در تکمیل و تقویت عاطفه انسان ها باید مورد توجه باشد. ➖ام سلمه به عنوان یک بانوی با ایمان در متن تاریخ اسلام، حضوردارد و حضور این دسته از بانوان حضوری با متانت و تاثیر گذار است. طبق احادیث پیامبر در هر زمان چهل مرد و چهل زن ابدال هستند یعنی حضورشان تاثیر معنوی دارد خداوند به خاطر آنها بلا ها را دفع می کند. خوب است نکاتی در مورد ام سلمه تقدیم شود؛ 👈ام سلمه از زنانی است که درصدر مؤمنان و راهنمایان جامعه، قرار دارد. او پس از شهادت همسرش، با پیامبر (ص) ازدواج می نماید تا در جوار آن حضرت، به مقام قرب الهی نایل آید. از عایشه درباره مقام و منزلت ام سلمه نقل شده است: «جبرییل در خانه ام سلمه بیشتر نازل می شد.» ام سلمه سعی می کرد تا معارفی که پیامبر (ص) عرضه می داشتند، بخوبی دریابد و به ذهن و روح خود بسپارد. 👈اهتمام او بر دریافت معارف، آنقدر بوده است که می گویند هرگاه مشغول کاری در خانه بود چون صدای آن حضرت را می شنید با عجله کار را بر زمین می گذاشت و با اشتیاق فراوان، برای شنیدن کلام حضرت می شتافت. 👈 ام سلمه از تربیت ایمانی فرزندانش غفلت نکرده ، آنها را عاشق علی (ع) تربیت کرده بود پسرش در جنگ ها در رکاب حضرت امیر حضور می یافت و دخترش زینب در مدح علی(ع) شعر می سرود . 👈شیعه و سنی حدیث بوسه پیامبر بر تربت کربلا و تحویل دادن آن خاک به ام سلمه را نقل کرده اند که طبق پیشگویی پیامبر روز عاشورا هنگام شهادت امام حسین(ع) آن خاک به خون تبدیل شد و مردم مدینه با صدای گریه و شیون ام سلمه در منزل ایشان حضور یافته و در عزاداری او را همراهی کردند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
اصغر ڪہ بہ چہره از عطش، رنگ نداشت  ياراے سخن، با من دلتنگ نداشت‏ يا رب تو گواه باش، شش ماهه ے من  شد ڪشتہ ے ظلم و با ڪسے جنگ نداشت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
🔵طلب آب برای علی اصغر 👈🏻تاآخر بخوانید از منابع تاریخے و روایے چنین استفاده مے شود ڪہ امام حسین(ع) در روز عاشورا از دشمن، براے علے اصغر آب طلب ڪرد و برخے این درخواست را یڪ نوع نقص براے آن حضرت بہ حساب مے آورند. ما معتقدیم ڪہ امام سرچشمہ حیات است امام هیچ گاه محتاج خلق نیست بلڪہ روزے سایر بندگان هم بہ وجود ایشان وابستہ است. اما با این حال دلایل زیر مے تواند در مورد علت درخواست امام از دشمن مطرح باشد: ۱- با توجه بہ این ڪہ امامان(ع) براے هدایت انسان ها بہ امامت برانگیختہ شدند، آن حضرت مے خواست با نمایش تشنگے ڪودڪ شیرخوار، حس ترّحم را در دشمن احیا و اسباب هدایت آن ها را فراهم نماید. چون آن امام همام در لحظات آخر هم از هدایت لشگریان ابن زیاد، خوددارے نفرمود. از مرحوم آیت الله شاه آبادے استاد امام خمینے نیز نقل شده ڪہ ایشان در جواب همین سوال فرموده اند ڪہ درخواست امام از دشمن برای این بوده ڪہ دست آنہا را بگیرد و هدایت ڪند. ۲- حضرت در صدد اتمام حجت بودند، تا در قیامت براے لشگریان ابن سعد در مورد بستن آب، هیچ عذرے باقے نماند. ۳- امام حسین(ع) مے خواست با نمایش فرزند خردسالش بہ عالم بفهماند ڪہ دشمنان آن حضرت خیلے سنگدل بوده و بہ ڪودڪان شیرخوار هم رحم نڪردند. ۴- تقاضاے آب از دشمن هیچ نقصے را متوجہ امام حسین(ع) نمے ڪند. زیرا ڪہ آب هاے عمومے مثل دریا، رودخانہ و نہرهاے بزرگ، مالڪ خصوصے ندارد و بہ فرمایش امیرالمؤمنین، حق و ملڪ همہ انسان ها است و ڪسے حق جلوگیرے از آن را ندارد. محمد بن سنان از حضرت علے(ع) در مورد آب هاے بیابان سئوال مے ڪند؛ مے فرماید: تمام مسلمانان در آب، آتش و علف هاے بیابان شریڪ هستند. اگر امام حسین تقاضاے آب ڪردند؛ در اصل حق خدایے خود را مطالبہ فرمودند. اگر ڪسے حق خود را از مردم بستاند؛ آیا موجب تنقیص او مے شود؟ 📚 اللهوف، ص۱۶۹ حر عاملی، وسائل‏الشیعة، ج ۲۵، ص ۴۱۷ 👈🏻امروز روز جهانی علی اصغر است 👈🏻اگر حاجتی داری به نیت توسل به باب الحوائج  این یادداشت را فوروارد کن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
مرثیه اے بہ زبان انگلیسے از جستیس راسل برخیز، اے حسین! برخیز اے سَردودمان نسل پیامبر پرچم خود را در پهناے آسمان بہ اهتزاز در آور و با نہایت سرعت (براے دفاع از دین خدا) بیا قبل از آنڪہ مَسند جانشینے(خلافت) خداوند علیم توسط یزید پلید ، غصب گردد اینڪ او بر تن ڪرده زره درخشان را و شمشیر پدرش را بر ڪمر بستہ؛ شمشیر علے را، بعنوان نیرو و توانایے، از جانب خداوند قہّار و نابودڪننده ي (ڪافِران و سرڪشان) Arise Husain! Arise Chief of the Prophet's seed Fling broad thy banner to the skies And come with utmost speed Or ere the throne of the All-Wise Usurped be by foul Yazid He's donned his armour bright His father's sword girt on The sword of Ali, as the might Of the Destroyer's own ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
(۴) [وصیت نامه امام] [منبر کوتاه ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ از جمله افرادی که از امام حسین(ع) خواهش کرد که جانب احتیاط را رعایت کند برادرش محمد حنفیه بود و امام عزم جدی خود را در اعتراض به خلافت یزید بیان کرد و فرمود: «یا أَخی وَاللّهِ لَوْ لَمْ یَکُنْ فی الدُّنْیا مَلْجَأً وَ لا مَأْوىً، لَما بایَعْتُ یَزیدَ بَنْ مُعاوِیَة»؛ (اى برادر! به خدا سوگند! اگر در هیچ نقطه اى از دنیا، هیچ پناهگاه و جاى امنى نداشته باشم هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد).  محمّد حنفیّه از سخن گفتن باز ایستاد و گریست. امام(علیه السلام) نیز مدّتى با وى گریست، سپس فرمود: «یا أَخی جَزاکَ اللّهُ خَیْراً، لَقَدْ نَصَحْتَ وَ أَشَرْتَ بِالصَّوابِ وَ أَنَا عازِمٌ عَلَى الْخُروُجِ اِلى مَکَّةَ، وَ قَدْ تَهَیَّأْتُ لِذلِکَ أَنَا وَ إِخْوَتی وَ بَنُو أَخی وَ شیعَتی، وَ أَمرُهُمْ أَمْری وَ رَأْیُهُمْ رَأْیی، وَ أَمّا أَنْتَ یا أَخی فَلا عَلَیْکَ أَنْ تُقیمَ بِالْمَدینَةِ، فَتَکُونَ لی عَیْناً عَلَیْهِمْ وَ لا تُخْفِ عَنّی شَیْئاً مِنْ أُموُرِهِمْ» برادرم! خداوند به تو پاداش نیکو دهد. خیرخواهى کردى و به راه درست اشاره کرده اى. من اکنون عازم مکّه هستم و خود و برادرانم و برادرزادگان و پیروانم را براى این سفر آماده کرده ام. برنامه و رأیشان همان برنامه و رأى من است. امّا تو اى برادرم! ماندن تو در مدینه ایرادى ندارد تا در میان آنان چشم (خبررسان) من باشى و از تمام امورشان مرا با خبر ساز!) و در آخر وصیت نامه مهم و تاریخی خود را خطاب به محمد مکتوب فرمود تا مدینه را به مقصد مکه ترک کند، در این وصیت بعد از بیان عقاید شان نوشته اند؛ «أَنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً، وَ لا بَطِراً، وَ لا مُفْسِداً، وَ لا ظالِماً، وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ أَسیرُ بِسیرَةِ جَدِّی وَ أَبی عَلىِّ بْنِ أِبی طالِب» من از سرِ مستى و طغیان و فساد انگیزى و ستمکارى قیام نکردم، تنها براى اصلاح در امّت جدّم به پا خواستم. مى خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب(ع) رفتار نمایم. ✅پیام ها ➖ امام حسین(ع) بیعت با یزید را به هیچ عنوان قابل قبول نمی دانستند و تأیید خلافت یزید را نابودی دین و دین داری می دانستند چرا که یزید با رفتار فریبنده و ترویج اباحی گری عزم نابودی دین اسلام را کرده بود. ➖ طبق این وصیت نامه، «امر به معروف و نهی از منکر» هدف مهم قیام اعلام شده است. ➖ جنگ رسانه ای و خطر تحریف واقعیت آن چنان جدی بود که امام تأکید میکند من دنبال حکومت و قدرت طلبی نیستم و هدفی جز امر به معروف ندارم. ➖ اشاره به سیره و روش پیامبر برای اثبات ادعا کفایت می‌کند؛[ وَ أَسیرُ بِسیرَةِ جَدِّی وَ أَبی عَلىِّ بْنِ أِبی طالِب] شنونده وقتی سیره و روش پیامبر (ص)و حضرت امیر(ع) را به خاطر می آورد متوجه می شود که شیوه زمامداری آنها با قدرتمندان زورمدار زمین تا آسمان فرق دارد . و تاریخ بشریت قصه های تکرار نشدنی از شیوه حکمرانی آن دو فرمانروای مقدس به خاطر دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
🔴جو زدگی و همنوایی 👌نکته امام حسینی یکی از ویژگی ها که باعث میشود افراد از نور ایمان فاصله بگیرند عبارت است از اینکه جو محیطی در رفتار و گفتار شان تاثیر میگذارد. چه بسیارند افرادی که مؤمن بودند اما به جهت جو گیر بودن و همراهی کردن با جامعه به تدریج ارزش های ایمانی فاصله گرفتند و این همنوایی نحوه حرف زدن، نوع لباس پوشیدن و در یک کلمه سبک زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد . 🔹سه نوع همنوایی داریم 👈وقتی مردم به این دلیل همنوایی می کنند که فکر می کنند نظر جمع درست است و بر نظرِ آن ها ترجیح دارد، به این نوع همنوایی«همنوایی اطّلاعاتی» گفته می شود. 👈اگر شخص به این دلیل با جمع همنوایی کند که از پیامدهای منفی مخالفت، وحشت دارد، «همنوایی هنجاری» روی داده است؛ یعنی در واقع، شخص با توجه به این که به درستی نظر خود و نادرست بودن نظر جمع اطمینان دارد، امّا به عمد با جمع، همرنگی نشان می دهد تا تصوّری منفی از خود در افراد ایجاد نکند، یا برای این که خود را از درگیر شدن با دیگران حفظ کند، عقاید خود را انکار می کند. 👈تبعیتی که کورکورانه و بدون هیچ دلیل معقولی صورت می گیرد و شخص فقط رفتار را بدین خاطر انجام می دهند که دیگران نیز چنین می کنند آثار و تبعات منفی زیادی به دنبال دارد؛ ➖ امام حسین(ع) درباره سرنوشت این افراد می‌فرماید: «لا اَفْلَحَ قَوْمٌ اشْتَرَوْا مَرْضاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَـخَطِ الْخالِقِ»ملّتى كه خشنودى مردم را با خشم خدا معامله كند، هرگز رستگار نخواهد شد». ➖ خداوند در قرآن کریم آن گاه که از حرام بودن مشروبات الکلی و قمار سخن به میان آورده است. از آن رو که ممکن است برخی افراد ارتکاب این گونه اعمال زشت توسط اکثریت در برخی محیط ها(مثل مراسم های عروسی) بهانه قرار دهند و به این دلیل که اگر این کارها قبیح بودند اکثریت مرتکب نمی شدند، از انجام دستورهای الهی سرباز زنند. خداوند متعال برای این که در این مورد و در تمام موارد، بهانه را به طور کلی از این گونه افراد بگیرد، بیان می دارد که ملاک خوبی و بدی یک عمل، اکثریت یا اقلیت نیست؛ «قُل لَّا یسْتَوِی الْخَبِیثُ وَ الطَّیبُ وَ لَوْ أَعْجَبَک کثرَْةُ الْخَبِیثِ فَاتَّقُواْ اللَّهَ یأُوْلی الْأَلْبَابِ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُون - ای پیامبر! بگو هیچ گاه پاک و ناپاک یکسان نخواهند بود، گرچه از مشاهده فزونی ناپاک دچار شگفتی شوی؛ ای صاحبان عقل و اندیشه! تقوا پیشه کنید تا رستگار شوید». ➖قرآن مجید در موارد متعدد از کسانی که از عقاید نامعقول دیگران پیروی نکرده و با رفتار ناشایست آنان هم نوایی ننموده اند، تجلیل می کند. از جمله این موارد، داستان اصحاب کهف است. ➖۷۲ نفر یاران کربلایی همواره مورد تجلیل هستند که جو اکثریت در آنها تأثیر نگذاشت . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
مراقب دوگانه ها باشیم 👌نکته امام حسینی سالهای گذشته مطلبی به طور گسترده باز نشر داده میشه که ؛امام حسین در عاشورا تذکر دادند که هر کس حق الناس دارد از جمع ما برود بعدشم نتیجه می گرفتند که به جای عزاداری تکالیف شرعی تان به ویژه حق الناس را رعایت کنید . در برخی منابع حدیث نقل شده است که امام(ع) ،عاشورا به یکی از غلامان فرمود: «نادِ أَنْ لا يُقْتَلَ مَعي رَجُلٌ عَلَيْهِ دَيْنٌ وَ نَادِ بِها فِي الْمَوالي فَإِنّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(ص) يَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَيْهِ دَيْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»؛ ميان همه يارانم اعلام كن هر كس دَيْنى بر عهده دارد با من كشته نشود ؛ زيرا كه من از رسول خدا(ص) شنيدم فرمود: «هر كس از دنيا برود و دَيْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قيامت برداشته مى شود» 👈تذکر: این مطلب بیشتر در منابع سنی نقل شده است و از طرف برخی محققین دانش حدیثی مورد تردید قرار دارد. اینجا ببینید 👌گویا چنین خبری ساخته شده تا از زبان سیّدالشهداء(ع)، اهمیت فوق‌ العاده پرداخت «دَین» نسبت به تکالیف دیگر، حتی در بالاترین سطح آن، یعنی جهاد و نبرد با دشمنان فرزند رسول خدا(ص) و محافظت از جان ایشان را دست‌کم در میان پیروان و شیعیان آن حضرت نهادینه نماید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
(۵) [سخنان امام در پاسخ عبدالله بن عمر] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ بعد از آنکه امام حسین(ع)در مدینه ضمن گفتگو با افراد مختلف از قبیل ولید ، مروان،ام سلمه، محمد حنفیه و... از نیت شهادت طلبانه در مخالفت با یزید سخن فرمودند با حضور در کنار قبر پیامبر (ص)ّو وداع با جد عظیم الشان و با تحویل وصیت مکتوب شان به محمد حنیفه مدینه را به مقصد مکه ترک کردند. از جمله افرادی که در مکه با آن حضرت دیدار کرد عبدالله بن عمر بود، وقتی پسر عمر با اشاره پیشگویی پیامبر از شهادت امام حسین(ع) سخن گفت و از او خواست با یزید کنار بیاید تا کشته نشود امام به فرمود: «إنَّ مِن هَوانِ الدنيا على اللّه تعالى أنَّ رَأسَ يحيى بنِ زكريّا اُهدِيَ إلى بَغِيٍّ مِن بَغايا بني إسرائيلَ...أَنَّ بَنی إِسْرائیلَ کانُوا یَقْتُلُونَ ما بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلى طُلُوعِ الشَّمْسِ سَبْعینَ نَبِیّاً ثُمَّ یَجْلِسُونَ فی أَسْواقِهِمْ یَبیعُونَ وَ یَشْتَرُونَ کُلُّهُمْ کَأَنَّهُمْ لَمْ یَصْنَعُوا شَیْئاً، فَلَمْ یُعَجِّلِ اللّهُ عَلَیْهِمْ، ثُمَّ أَخَذَهُمْ بَعْدَ ذلِکَ أَخْذَ عَزیز مُقْتَدِر»  از بى ارزشى و خوارى دنيا نزد خداى متعال است كه سر يحيى بن زكريّا به فاحشه اى بنى اسرائيلى هديه شد قوم بنى اسرائیل از طلوع فجر تا طلوع آفتاب هفتاد پیامبر را مى کشتند آنگاه (با خیالى آسوده) در بازارها نشسته و به خرید و فروش مى پرداختند آن چنان که گویى هیچ کار خلافى مرتکب نشده اند؟! خداوند نیز در کیفرشان شتاب نفرمود تا آن که پس از فرصتى، آنان را با صلابت و قدرت به کیفر رساند (و در هم کوبید). ✅ پیام ها ➖امام (ع) از جريان كشته شدن حضرت يحيي و به ارمغان رفتن سر بريده او به يك جنايتكار ياد مي كند و در طول سفر مکرر از اين حادثه تلخ و جنايت بزرگ، ياد مي نمود و این از وجود يك تشابه تام در ميان قيام و مبارزه او و مبارزه حضرت يحيي (ع) حکایت می کند كه منجر به ارمغان رفتن سر بريده آنان گرديد. ➖ نه تنها امام حسین(ع) از سرانجام حرکت خبر داشت و از جزئیات شهادت خود و مردان قبیله اش خبر میداد دیگرانی مثل پسر عمر هم طبق احادیثی که از پیامبر شنیده بودند از شهادت مظلومانه امام حسین خبر داشتند و این یعنی امام(ع) نه به قصد پیروزی و حکومت بلکه برای شهادت پای در این مسیر گذاشته بودند. ➖ امام با اشاره کردن به ماجرای عجیب قتل هفتاد پیامبر در یک صبحگاه نکته مهمی را مورد اشاره قرار داده اند؛«فَلَمْ یُعَجِّلِ اللّهُ عَلَیْهِمْ» با این توضیح که عجله نکردن خداوند به مجازات جنایتکاران و سکوت خداوند بر این ظلم و ستم نشانه تأیید این اتفاقات نیست تا عده ای نادان نتیجه گیری کنند که چون خدا در برابر گناهان زشت کاری نمیکند پس لابد یا خدایی وجود ندارد یا به این گناهان و جنایت ها رضایت دارد. امام اشاره میکنند که مهلت دادن به جنایتکاران و افراد گنهکار، به عجله نکردن خداوند عزیز مقتدر در مجازات مجرمان بر میگردد. و این سنت الهی امتحان است تا افراد با انتخاب های خود درجات یا درکات اخروی خود را رقم بزنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
(۶) [خطبه خٌطَّ الموت] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ بعد از حضور امام حسین(ع)در مکه نامه هایی بین آن حضرت و مردم شیعه کوفه ، بصره و مدینه ، رد و بدل شد و در این مدت حضور چند ماهه در مکه آن حضرت با ایراد سخنرانی هایی اهداف مقدس شان را برای افراد تبیین کردند. یکی از سخنرانی های مهم و تاریخی که در مکه ایراد فرمودند خطبه ای است که به خُطّ الموت معروف شده است؛ «اَلْحَمْدُلِلهِ ما شاءَ اللهُ، وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللهِ، وَ صَلَّی اللهُ عَلی رَسُولِهِ، خُطَّ الْمَوْتُ عَلی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلی جیدِ الْفَتاةِ، وَ ما أَوْلَهَنی إِلی أَسْلافی اِشْتِیاقُ یعْقُوبَ إِلی یوسُفَ، وَ خُیرَ لِی مَصْرَعٌ اَنَا لاقیهِ. کَأَنِّی بِاَوْصالی تَقْطَعُها عَسْلانُ الْفَلَواتِ بَینَ النَّواویسِ وَ کَرْبَلاءَ فَیمْلاََنَّ مِنِّی اَکْراشاً جَوْفاً وَ اَجْرِبَةً سَغْباً، لا مَحیصَ عَنْ یوْم خُطَّ بِالْقَلَمِ، رِضَی اللهِ رِضانا اَهْلَ الْبَیتِ، نَصْبِرُ عَلی بَلائِهِ وَ یوَفّینا اَجْرَ الصّابِرینَ. لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللهِ(ص) لَحْمَتُهُ، وَ هِی مَجْمُوعَةٌ لَهُ فی حَظیرَةِ الْقُدْسِ، تَقَرُّ بِهِمْ عَینُهُ وَ ینْجَزُ بِهِمْ وَعْدُهُ. مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنا فَاِنَّنِی راحِلٌ مُصْبِحاً اِنْ شاءَ اللهُ تَعالی» حمد و سپاس از آنِ خداست، آنچه او بخواهد [همان شود]، و هیچ توان و قوّتی جز به کمک او نیست، و درود خداوند بر فرستاده‌اش حضرت محمّد(ص). آگاه باشید: قلاّده مرگ بر گردن آدمیزاد، همانند گردنبندی است بر گردن دختران جوان. اشتیاق من به دیدار گذشتگانم (پدر و مادرم و جدّ و برادرم) همانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف است. برای من شهادتگاهی برگزیده شده که به یقین به آن خواهم رسید و گویا می‌بینم گرگان درنده بیابان بین نواویس و کربلا بند بند تنم را پاره پاره کرده و گویی از من شکم‌های تهی و مشک‌های خالی خود را پر می‌کنند. از آن روز که قلم تقدیر الهی بر آن رقم خورده است، گریزی نیست. خشنودی خداوند خشنودی ما اهل بیت است. ما در برابر بلا و آزمایش الهی شکیباییم و او پاداش عظیم صابران را به ما خواهد داد. هرگز پاره تن رسول خدا از وی جدا نمی‌شود و در حضیرة‌ القدس (درجات عالی بهشت) به او ملحق خواهد شد، و چشمان رسول خدا(ص) به ذرّیه‌اش روشن می‌شود و وعده‌اش توسّط آنان وفا خواهد شد. هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آماده لقای خداوند سازد، با ما رهسپار شود، چرا که من به خواست خداوند فردا صبح حرکت خواهم کرد. ✅پیام ها محتوای خطبه خط الموت آگاهی از شهادت و عشق به مرگ در راه خدا دانسته شده است افزون بر آن، در این خطبه کوتاه مطالب مختلفی بیان شده است: ➖خطبه خط الموت را نشانگر اوضاع دینی و اجتماعی عصر امام حسین دانسته‌اند و اینکه آن امام برای اصلاح جامعه، اعلان قربانی کردن خود می‌کند. ➖ در شرایطی که صدها نامه و شاید هزارها نامه با این مضمون برای او آوردند که ما شیعیان و مخلصان توایم و در کوفه و در عراق منتظرت هستیم، دچار غرور نشدصحبت از مرگ کرد. نگفت چنان و چنین می‌کنیم. دشمنانش را تهدید و دوستانش را تطمیع به تقسیم مناصب کوفه نکرد. حرکت مسلمانانه‌ی همراه با معرفت، همراه با عبودیّت و همراه با تواضع، آن وقتی است که همه دستها را به طرفش دراز کرده‌اند و نسبت به او اظهار ارادت می‌کنند. از خطبه نماز جمعه رهبری ➖توصیف زیبایی و جدایی‌ناپذیری مرگ از انسان مانند گردنبندی بر گردن دخترکان. ➖بیان اشتیاق امام برای ملاقات مرگ و دیدن گذشتگان خود. ➖خبر دادن امام حسین(ع) از شهادت خود و چگونگی آن. ➖توصیف دشمنان به گرگان درنده. ➖توصیف حتمی بودن این واقعه و راضی بودن به رضای خداوند ➖بیان اینکه خداوند پاداش صابران را به او می‌دهد. ➖توصیف جایگاه خود در جوار رسول الله(ص) بعد از شهادت. ➖تشویق مسلمانان برای همراهی با امام حسین(ع). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
معیار قداست رعایت دستورات الهی یا برعکس؟ آیت الله بهاءالدینی  می فرمودند: زنان چادری ! عرقی که در فصل گرما به خاطر حفظ حجاب می ریزید، دانه دانه اش خورشید است. شما خورشید خدا هستید. آری روزی رعایت دستورات خدواند و تحمل سختی های آن قداست داشت امروزچی؟! امروز هم، کسی که در جایگاه ستایش گری مرام و مکتب نورانی امام حسین(ع) قرار دارد، به بهانه جذب افراد ، به لاک و آرایش زنانی که نسبت به دستورات خداوند بی مبالات هستند قداست قایل می شود که؛ خدایا! مرا به حرمت آرایش زنان بی مبالات قسم می دهد!!! 👈سید الشهدا در مسیر کربلا فرمود: «إنّ هذهِ الدُّنيا قَد تَغَيَّرَت و تَنَكَّرَت ، و أدبَرَ مَعروفُها ، فلَم يَبقَ مِنها إلاّ صُبابَةٌ كَصُبابَةِ الإناءِ ، و خَسيسُ عَيشٍ كالمَرعى الوَبيلِ أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بهِ ، و أنَّ الباطِلَ لا يُتَناهى عَنهُ» براستى كه اين دنيا ديگرگونه شده و چهره عوض كرده و خوبى هايش پشت كرده و رفته است و از آن جز ته مانده اى همچون ته مانده آبى در ظرفى و اندك عيشى همانند چراگاهى آفت زده باقى نمانده است. آيا نمى بينيد كه به حق عمل نمى شود و از باطل نهى نمى شود؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
زیارت عاشورا.pdf
709.1K
زیارت عاشورا مناسب گوشی شعر ➕ روضه یک خطی مناسب زیارت عاشورا سلام بر تن عریان سید الشهدا سلام بر لب عطشان سید الشهدا به چشم خویش کنید التماس و گریه کنید که هست فاطمه گریان سید الشهدا سلام خلق و سلام خدای عزوجل به زخم های فراوان سید الشهدا به گیسوان پریشان فاطمه سوگند که عالم است پریشان سید الشهدا نشان نیزه و شمشیر و تیر و خنجر و سنگ بهشت لاله و ریحان سید الشهدا روضه؛ همه زخم ها،یک طرف، زخم گلوی نازک علی اصغرش یه طرف سلام بر زخم گلوی علی اصغر او که ذبح شد به روی دست سیدالشهدا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
(۷) [گفتگوی دوم امام با محمد حنفیه] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ سیّد بن طاووس از امام صادق(ع) نقل مى کند:محمّد حنفیّه [که به قصد انجام حج در مکه حضور داشت]در شبى که فردایش امام(ع) از مکّه رهسپار عراق بود، به محضر امام(ع) شرفیاب شد و عرض کرد: اى برادر! تو بى وفایى کوفیان را نسبت به پدر و برادرت، شناخته اى، من نگرانم که با تو نیز چنین کنند. اگر در مکّه بمانى، تو عزیزترین و محترم ترین شخص خواهى بود. امام فرمود: «یا اَخِی قَدْ خِفْتُ اَنْ یَغْتالَنی یَزیدُ بْنُ مُعاوِیَةَ فِی الْحَرَمِ، فَاَکُونَ الَّذی یُسْتَباحُ بِهِ حُرْمَةُ هذَا الْبَیْتِ» برادر! من بیم از آن دارم که یزید، خونم را در حرم (امن خدا) بریزد و بدین سبب حرمت این خانه شکسته شود. محمّد بن حنفیّه عرض کرد: «اگر از این جهت نگرانى، به سمت یمن یا به سرزمین هاى ناشناخته دیگر کوچ کن که تو در آنجا محفوظ ترى و کسى به تو دست نخواهد یافت». امام(ع) پاسخ داد: «أَنْظُرُ فیما قُلْتَ»؛ در این باره مى اندیشم. سحرگاه همان شب محمّدحنفیّه با خبر شد امام حسین(ع) به مقصد عراق حرکت کرده اند ، در حالی که به شدت مریض بود با شتاب حرکت کرد و خود را به امام حسین (ع) رسانید، مهار شتر امام را که بر آن سوار بود، گرفت و عرض کرد: «برادرم مگر به من وعده ندادى که در مورد آنچه را به عرض رساندم بیندیشى؟»امام حسین (ع): آرى.محمّد: پس چرا با شتاب از مکّه خارج شدى؟ امام حسین (ع): بعد از آنکه از تو جدا شدم، رسول خدا (ص) [در بیدارى یا در خواب ] نزد من آمد و فرمود: «یا حسین! اخرج فانّ اللَّه قد شاء ان یراک قتیلا» اى حسین! خارج شو، همانا خداوند خواسته است تو را (براى پیشرفت دین) کشته ببیند. محمّد: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ، اکنون که تو با این وضع حرکت مى کنى، همراه بردن این زنان با تو چه معنى دارد؟ امام حسین (ع): رسول خدا (ص) به من فرمود:«انّ اللَّه قد شاء ان یراهنّ سبایا» همانا خداوند چنین خواسته که آنان را اسیر و گرفتار بنگرد.» آنگاه امام حسین (ع)با محمّد خداحافظى کرد و به سوى عراق حرکت نمود. ✅پیام ها ➖امام حسین(ع) با بیان وحی و دریافت غیبی که در حالت خواب اتفاق افتاده بود تکلیف الهی خود را حرکت به سمت عراق و شهادت در آنجا و اسارت خانواده شان اعلام میکردند. گاه درهم شکستن دشمن سبب پیروزى و رسیدن به اهداف مقدّس مى شود و گاه شهادت و اسارت، و این بار نوبت شهادت و اسارت بود! ➖برخی حرکت امام به سمت کوفه را به جهت محفوظ ماندن از خطر یزید دانسته اند در حالی که مستندات تاریخی از جمله این گفتگو که در بالا نقل شد دقیقا برعکس این احتمال را اثبات می کند یعنی از نظر افراد مختلف ماندن در مکه خطر شهادت را کمتر می کرد اما امام طبق فرمایش خودشان اولا شهادت شان را قطعی می دانستند و شهادت در مکه را به جهت حفظ حرمت کعبه روا ندانسته اند. ➖ در اینکه شهادت امام حسین(ع) چه آثاری به دنبال داشته است افراد با مذاق های سیاسی، ،معنوی ،عرفانی نظرات مختلفی ارائه کرده اند. عده ای شهادت آن حضرت را مطابق با مسیحی ها،«شهادت فدیه ای» دانسته اند یعنی فدا شد تا شیعیان را به مقامات معنوی برساند، عده ای دیگر «شهادت عرفانی» دانسته اند یعنی خواست به مقام ارجمند شهادت نایل شود . چنانچه نیر تبریزی سروده است؛ بایدت در راه دین ای مقتدا کرد جان بهر گنهکاران فدا شست از فرزند و مال و عز و جاه دست تا باشی ضعیفان را پناه غرقه درخون با تن صدپاره باش بر گناه مجرمان کفاره باش 👈اما مشهور ترین نظریه عبارت است از اینکه شهادت آن حضرت از خلافت یزید به عنوان جانشین پیامبر سلب مشروعیت کرد و الا یزید به سبک زندگی اباحی گرانه نه فقط جامعه اسلامی آن زمان را بلکه دین اسلام به نابودی و ابتذال می کشاند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab
(۸) [گفتگوی امام با فرزدق] [منبر کوتاه ] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ ❇️تاریخ هنگامی که امام(ع) به سوى کوفه پیش مى رفت فرزدق شاعر معروف عرب را دید، فرزدق سلام کرد و گفت: «اى فرزند رسول خدا! چگونه به مردم کوفه اعتماد کردى با آن که آنان پسر عمویت مسلم بن عقیل و پیروانش را کشتند؟» اشک از دیدگان امام جارى شد و فرمود: «رَحِمَ اللهُ مُسْلِماً فَلَقَدْ صارَ إِلى رَوْحِ اللهِ وَ رَیْحانِهِ وَ جَنَّتِهِ وَ رِضْوانِهِ، أَلاَ إِنَّهُ قَدْ قَضَى ما عَلَیْهِ وَ بَقِىَ ما عَلَیْنا»؛ خداوند مسلم را رحمت کند، او به سوى رَوْح و ریحان و بهشت و رضوان خداوند رهسپار شد، بدانید او به تکلیف خویش عمل کرد و هنوز تکلیف ما باقى مانده است. سپس این اشعار را ایراد فرمود: فَإِنْ تَکُنِ الدُّنْیا تُعَدُّ نَفیسَةً فَدارُ ثَوابِ اللّهِ أَعْلى وَ أَنْبَلُ وَ إِنْ تَکُنِ الاَبْدانُ لِلْمُوتِ أُنْشِأَتْ فَقَتْلُ امْرِىء بِالسَّیْفِ فِی اللّهِ أَفْضَلُ وَ إِنْ تَکُنِ الاَرْزاقُ قِسْماً مُقَدَّراً فَقِلَّةُ حِرْصِ الْمَرْءِ فِی الرِّزْقِ أَجْمَلُ وَ إِنْ تَکُنِ الاَمْوالُ لِلتَّرْکِ جَمْعُها فَما بالُ مَتْرُوک بِهِ الْحُرُّ یَبْخَلُ اگر (لذّات) دنیوى با ارزش به شمار آید، سراى پاداشِ الهى (بهشت) از آن برتر و ارزشمندتر است و اگر بدن ها براى مرگ آفریده شده، شهادت در زیر ضربات شمشیر در راه خدا بهتر است و اگر روزى ها به تقدیر الهى تقسیم شده، حریص نبودن در طلب روزى زیباتر است و اگر اموال و دارایى براى واگذاشتن جمع آورى مى شود، چرا آزاد مردان (در بذل و بخشش آن) بخل بورزند؟ طبق نقلی دیگر هنگامی که فرزدق با کاروان امام حسین(ع) برخورد کرد. امام(ع) از وضعیّت مردم کوفه سؤال کرد و فرزدق پاسخ داد: «دل هاى مردم با تو و شمشیرهایشان بر ضدّ توست!». امام(ع) فرمود: «یا فَرَزْدَقُ اِنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیْطانِ وَ تَرَکُوا طاعَةَ الرَّحْمانِ وَ أَظْهَرُوا الْفَسادَ فِی الاَرْضِ وَ اَبْطَلُوا الْحُدُودَ وَ شَرِبُوا الْخُمُورَ وَ اسْتَأْثَرُوا فِی أَمْوالِ الْفُقَراءِ وَ الْمَساکینَ وَ أَنَا أَوْلى مَنْ قامَ بِنُصْرَةِ دینِ اللّهِ وَ إِعْزازِ شَرْعِهِ وَ الْجِهادِ فِی سَبِیلِهِ؛ لِتَکُونَ کَلِمَةُ اللهِ هِىَ الْعُلْیا»؛ (اى فرزدق! اینان گروهى هستند که پیروى شیطان را پذیرفتند و اطاعت خداى رحمان را رها کردند و در زمین فساد را آشکار ساختند و حدود الهى را از بین بردند و باده ها نوشیدند و دارایى هاى فقیران و بیچارگان را ویژه خود ساختند و من از هر کس به یارى دین خداوند و سربلندى آیینش و جهاد در راهش سزاوارترم، تا آیین خداوند پیروز باشد. ✅پیام ها این سخن به خوبى نشان مى دهد که امام(ع) روى حمایت و وفادارى مردم کوفه به هیچ وجه حساب نمى کرد، بلکه رفتن به سوى سرزمینى که شهادت او در آن، موج عظیمى را در جهان اسلام بیندازد، و پایه هاى قدرت ظالمان فرومایه را متزلزل کند وظیفه خود مى دانست و الاّ سزاوار بود با شنیدن سخن فرزدق و با جوابى که خود به او داد، مسیر خویش را تغییر داده به مکّه بازگردد، یا راه دیگرى را در پیش گیرد. ➖ امام(ع) مبارزه با کسانى که اطاعت شیطان را بر اطاعت خدا مقدّم شمرده و حدود الهى را تعطیل و فسق و فجور را آشکار ساخته و حقوق مستضعفان را پایمال کرده بودند وظیفه اصلى خود مى دانست؛ به هر قیمتى که تمام شود و هر بهایى که لازم است براى آن بپردازد. ➖ در گفتگوی تاریخی امام حسین(ع) با شاعر معروف فرزذق ،سخن فرزدق که مورد تایید امام حسین(ع) قرار گرفته « تفاوت دلها و شمشیرها» پیام مهمی دارد و آن اینکه 👈پاک بودن دل که شعار برخی افراد شریعت گریز است زمانی ارزشمند است که عمل انسان آن با آن مطابقت کند و الا همان می‌شود که فرزدق گفت دل شان امام حسینی بود عمل شان یزیدی . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⚜ هنوز عضو نشده ای⚜ 👈 درکانال ن و القلم؛ عضو شوید @hosseinililab