eitaa logo
ن والقلم(حسینی لیلابی)
1.4هزار دنبال‌کننده
240 عکس
245 ویدیو
39 فایل
✔️ پاسخ به سؤالات اعتقادی ✔️ برگزاری مسابقات تحلیل ها ،نظرات و سخنرانی های حسینی لیلابی انتقادات و سوالات👈 @lilabi
مشاهده در ایتا
دانلود
👌جالبه حتما بخون زمان مطالعه: سه دقیقه 😳تعجب سلمان از توسل پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) حضرت سلمان فرمود: يك روز خدمت حضرت رسول اللّه (ص ) مشرف شدم ، ديدم حضرت در حال سجده هستند و كلماتى را مى فرمايند. خوب كه گوش دادم شنيدم مى فرمايد: «اِلهى بِحَقِّ علىِّ خَفّف عَلىَّ اَوزارى» خدايا بحق على (ع ) قسمت مى دهم گناهانى را كه بر دوش من گذاشته اند سبك گردان . سلمان مى گويد: من تعجب كردم . صبر كردم تا حضرت سر از سجده برداشت بعد عرضكردم يا رسول اللّه شما خدا را بحق على (ع ) قسم مى دهد؟ حضرت فرمود: اى سلمان اگر مى خواهى مقام على (ع ) برايت ظاهر و واضح گردد برو به بقيع و صدا بزن بندار. وقتى او را ديدى مقام على (ع ) را از او بپرس . سلمان مى گويد: وارد بقيع شدم و صدا زدم بندار، ناگهان شخص عظيم الجثه اى را در كنارم مشاهده كردم از احوالاتش جويا شدم ؟! گفت : من يكى از يهوديهاى مدينه بودم . لكن در دل محبت على (ع ) را داشتم . بطوريكه هرروز صبح مى آمدم كنار راه مى ايستادم تا آقاعلى (ع ) از منزل بيرون آيد و جمال نورانى او را زيارت كنم . يكروز صبح كه از منزل بيرون آمدم و بسر راه حضرتش ايستادم خبرى نشد پرس جوئى كردم گفتند آقا على (ع ) به مسجد تشريف برده اند من از ترس ‍ مسلمانها جراءت نمى كردم وارد مسجد شوم . و تا جمال آقا را زيارت نمى كردم ممكن نبود دنبال كار روم . لذا از آمدم محاذى در مسجد ايستادم باميد آنكه شايد چشمم بجمال نورانيش بيفتد. بمجرد آنكه محاذى در آمدم ديدم آقا على (ع ) در ميان مسجد است از جاى خود حركت كرد و نگاهى بطرف من فرمود مثل اينكه ميدانست من منتظر ديدن اويم . من هم جمال دل آراى او را زيارت كردم و پى كارم رفتم تا اينكه اجلم رسيد و در حال كفر از دنيا رفتم و مرا به آتش مبتلا نمودند و لكن قريب به يك ميل آتش از من دور است و بمن صدمه اى وارد نمى كند بخاطر اينكه در دلم محبت على (ع ) است . 📗جمعی از نویسندگان،دانشنامه امام علی (ع) ،ج۱،ص۱۶۶۳ 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
💠داستان عید و شاد کردن یتیم پیامبر اسلام (ص) روزی برای ادای نمازعید از منزل خارج شد. دید گروهی از کودکان با همدیگر بازی میکنند ولی در کنار آنها کودکی است که لباس کهنه و پاره پاره بر تن دارد و گریه میکند. حضرت نزد او آمد و فرمود: «ما لَکَ تَبْکِی وَ لا تَلْعَبُ معَ الصِّبیانِ»؛ چرا گریه میکنی و با بچه ها بازی نمیکنی؟ کودک که آن حضرت را نمی شناخت گفت: ای مرد! به من کار نداشته باش! پدرم در فلان جنگ اسلامی مرده است و مادرم با شوهر دیگری ازدواج نموده؛ مال مرا خورده اند و مرا از خانه خود بیرون کرده اند؛ نه غذا دارم نه آب و نه لباس و نه خانه ای که به آن پناه ببرم. وقتی دیدم بچه ها شاد و خوشحال با همدیگر بازی میکنند، پدر دارند، خانه و کاشانه ای دارند، غم و مصیبت من تازه شد و گریه ام گرفت. پیامبر خدا (ص) با مهربانی دست کودک را گرفت و به او فرمود: «أما تَرْضى أَنْ اکونَ لَکَ أَبا و فاطمهُ أختاً و على عمّاً، و الْحَسَنُ و الحُسینُ أخَوین»؛ آیا راضی نیستی که من پدر تو و دخترم فاطمه، خواهر تو و علی، عموی تو و حسن و حسین، برادران تو باشند؟ کودک یتیم از این سخن حضرت خیلی خوشحال شد و گفت: چرا راضی نباشم؟! پیامبر اکرم (ص) او را به سوی خانه خود برد و لباس های نو و تمیز به او پوشانید و غذا به او داد. کودک یتیم که از فرط شادی در پوست خود نمی گنجید با لبخند و خوشحالی وصف ناپذیری از پیامبر تشکر کرد، از خانه بیرون آمد و به سوی بچه ها دوید تا با آنان بازی کند. وقتی بچه ها او را شادمان و خندان دیدند تعجب کردند و پرسیدند: تو تا الان گریه میکردی چطور شد که اکنون خندان و شادمان هستی؟! کودک یتیم پاسخ داد: آری چون گرسنه بودم و سیر شدم؛ برهنه بودم و لباس نو به تن کردم؛ یتیم و بی پدر بودم و اکنون پدری چون پیامبر، خواهری چون فاطمه زهرا، عمویی چون علی و برادرانی چون حسن و حسین پیدا کرده ام. این کودک به سرپرستی رسول خدا (ص) زندگانی خود را ادامه داد تا زمانی که آن حضرت رحلت نمود؛ هنگامی که خبر رحلت آن حضرت به او رسید، گویی آسمان بر سرش خراب گردید از خانه بیرون آمد ناله و فریادش بلند شد. خاک بر سر میریخت و میگفت: «الآنَ صِرتُ یَتِیماً…. الانَ صِرْتُ غریباً »؛ الان یتیم شدم … الان غریب شدم. 📗محمدی اشتهاردی، پندهای جاویدان، ص۱۰۱ و آمال الواعظین،ج۲،منبر عید فطر هنوز عضو نشدی؟؟ 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال حسینی لیلابی 🆔 @hosseinililab
🟢سؤال ۲۲ https://formafzar.com/form/2sj1p ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
سوره مائده، آیه ۸۲ «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ» بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت؛ و نزدیکترین دوستان به مؤمنان را کسانی می‌یابی که می‌گویند: «ما نصاری هستیم»؛ این بخاطر آن است که در میان آنها، افرادی عالم و تارک دنیا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمی‌ورزند. نکات ➖ در این آیه به دشمنی سرسختانه یهودی ها با مسلمانان، تصریح شده است که ریشه دار و تاریخی يهود با مسلمانان، مورد اشاره قرار گرفته. ➖ در شأن نزول آیه گفته شده ؛ خوشرفتارى نجاشى، پادشاه حبشه و مسيحيان آن كشور را با مسلمانان مهاجرى گفته‌اند كه به رياست جعفربن ابى‌طالب عليهما السلام در سال پنجم بعثت از مكّه به آن ديار هجرت كردند و در حمايت نجاشى، از تعرّض مشركان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال كه يهوديان مدينه با ديدن معجزات و اخلاق والاى پيامبر، ايمان نمى‌آوردند و در توطئه‌ها عليه مسلمانان شركت مى‌كردند، پيمان مى‌شكستند و فتنه بر مى‌انگيختند، روحانيون مسيحى در حبشه، با شنيدن آيات سوره‌ى مريم، گريستند و از مسلمانان جانبدارى كردند. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
امام صادق علیه السلام: «ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ ثَلاَثَةٌ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَأَمَّا اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ عَادِلٌ وَ تَاجِرٌ صَدُوقٌ وَ شَيْخٌ أَفْنَى عُمُرَهُ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَمَّا اَلثَّلاَثَةُ اَلَّذِينَ يُدْخِلُهُمُ اَللَّهُ اَلنَّارَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَإِمَامٌ جَائِرٌ وَ تَاجِرٌ كَذُوبٌ وَ شَيْخٌ زَانٍ» . خداوند سه گروه را بدون حساب وارد بهشت مى‌كند و سه گروه را بدون حساب وارد آتش مى‌كند،اما آنها كه خداوند بدون حساب آنها را وارد بهشت مى‌كند،رهبر دادگستر و بازرگان درستكار و پيرمردى است كه عمر خود را در اطاعت خداوند به سر برده است.و اما آن سه گروهى كه خداوند بدون حساب آنها را وارد آتش مى‌كند،رهبر ستمگر و بازرگان دروغگو و پيرمرد زناكارند. 📘الخصال ، ج صفحه۸۰   به کانال استاد حسینی لیلابی بپیوندید. 🆔 @hosseinililab
پسره قبل از همه سر سفره سحری و افطار حاضر میشد . بهش گفتن تو که روزه نمیگیری.... گفت آره، اما دیگه کافر که نیستم😂
👌به عشق علی مرتضی بخوان پهلوان قوی پنجه یهودی تعداد زیادی از مسلمانان را به شهادت رسانید. کسی را یارای مبارزه با او نبود تا اینکه پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را به رزم او فرستاد. امیرالمؤمنین(ع) به سوی مرحب رفت. هنگامی که مرحب امام را دید به سویش شتافت و زمانی که مشاهده کرد حضرت او را بزرگ و با اهمیت برنمی‌شمرد ناراحت شد و بر او بسیار سنگین آمد. سپس جلو آمد در حالی که می‌گفت: من کسی هستم که مادرم مرا مرحب نام نهاد؛ اَنَا الَّذی سَمَّتْنی اُمّی مرحبا علی(ع) قدم پیش نهاد و فرمود: من کسی هستم که مادرم مرا حیدر نامید، شیر بیشه‌‏ای که خشم و قهرش شدید است. اَنَا الَّذی سَمَّتْنی اُمّی حَیدَرَة ضِرْغَامُ آجَامٍ وَ لَيْثٌ قَسْوَرَةٌ هنگامی که مرحب این سخن را شنید، گریخت  و از جنگ با علی علیه السلام کناره گیری کرد چون زنی پیشگو  به او گفته بود با هر کسی خواستی ستیز کن اما با کسی که اسمش حیدر باشد جنگ نکن و الا حیدر تو را خواهد کشت. پس ابلیس در چهرۀ دانشمندی از دانشمندان یهود بر او مجسّم شد و گفت: مرحب کجا می‌روی؟ مرحب گفت: این هماورد، خود را حیدر می‌خواند! ابلیس پرسید: مگر حیدر کیست؟ مرحب گفت: دایه‌ام مرا از رزم با مردی به نام حیدر بیم می‌داد و می‌گفت: او تو را خواهد کشت. ابلیس به او گفت: ننگ بر تو. اگر حیدر جز این یک نفر نبود هرگز مانند تویی از نزد چون اویی بازنمی‌گشت [و فرار نمی‌کرد]. تو سخن زنان را می‌پذیری در حالی که آنان بیش از آنچه درست بگویند به خطا می‌روند. حیدر در جهان فراوان است. اینک بازگرد شاید تو او را از بین ببری. پس اگر او را کُشتی بر قومت سَروَری و آقایی می‌یابی و من پشتیبان تو می‌باشم. [بازگرد که] یهودیان به تو پناه می‌جویند. پس ابلیس او را بازگرداند و به خدا قسم اندکی نگذشت [به مقدار زمان میان دوشیدن شیر از شتر] که علی(علیه‌السلام) ضربتی به او زد و او با صورت به زمین افتاد و یهودیان در حالی که می‌گفتند مرحب کشته شد، مرحب کشته شد، شکست خوردند… 📗خلاصه شده از ؛ امالی طوسی مطلب مرتبط👈 لینک 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
🟢سؤال۲۳ https://formafzar.com/form/24tzd ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
قرائنی که شب قدر بودن شب ۲۳ را اثبات میکند. 🔹شب جُهَيْنَی امام باقر فرمود:«رَجُلٌ مِنْ جُهَيْنَةَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّ لِي إِبِلاً وَ غَنَماً وَ غِلْمَةً وَ أُحِبُّ أَنْ تَأْمُرَنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَشْهَدَ اَلصَّلاَةَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَدَعَاهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَسَارَّهُ فِي أُذُنِهِ فَكَانَ اَلْجُهَنِيُّ إِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ دَخَلَ بِإِبِلِهِ وَ غَنَمِهِ وَ أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ وَ غِلْمَتِهِ فَبَاتَ تِلْكَ اَللَّيْلَةَ فِي اَلْمَدِينَةِ فَإِذَا أَصْبَحَ خَرَجَ بِمَنْ دَخَلَ بِهِ فَرَجَعَ إِلَى مَكَانِهِ .» مردی به نام «جهنی» خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و عرض کرد: یا رسول الله من دارای گوسفند و شتر هستم. دوست دارم دستور بدهی که یک شب را در ماه رمضان وارد شهر مدینه شوم و خدا را عبادت کنم. پیامبر(ص) به گوش او چیزی گفت و آن مرد از خدمت پیامبر خارج شد. بعدها مردم می دیدند که آن مرد در شب بیست و سوم ماه رمضان با شتران، گوسفندان و اهل و عیال خود وارد مدینه می شد 📗تهذيب الأحکام،ج۴ ،ص۳۳۰ 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
نماز شب قدر دو رکعت در هر رکعت بعد از اینکه حمد رو خوندی ،«قل هوالله» رو هفت بار بخون بعد از اینکه نماز را تمام کردی هفتاد بار بگو «استغفرالله و اتوب الیه» 👈پیامبر این نماز را یاد داده و فرموده اگر شب قدر این نماز را بخونی خدا هم خودت، هم پدر مادرتو می بخشه التماس دعا
🟢نماز جعفر طیار پیامبر(ص)به جناب جعفر مأموریت داده بود که تعدادی از مسلمانان را به حبشه ببره تا از خطر کفار در امان باشند وقتی جناب جعفر این مأموریت را به خوبی انجام داد و مسلمانان را در مدینه به پیامبر بازگرداند. پیامبر خواست از این خدمت او تشکر کنه ، فرمود میخوام بهت جایزه بدم. پس نماز ی را بهش تعلیم داد که به نماز جعفر طیار معروف است. 😍برای بخشش گناهان و برآورده شدن حاجات اثر عجیبی داره نماز جعفر طیار چه جوری خونده میشه؟ دو نماز دو رکعتی باید بخونی در هر رکعت ، کلی تسبیحات اربعه باید بخونی،یعنی« سبحان اللهِ و الحمدللهِ و لا اله الا اللهُ و اللهُ اکبر» ☜ بعد از حمد و سوره : ۱۵ بار ☜در رکوع پس از ذکر رکوع: ۱۰ بار ☜هنگام ایستادن از رکوع: ۱۰ بار ☜در سجده اول پس از ذکر سجده: ۱۰ بار ☜هنگام سر برداشتن از سجده اول: ۱۰ بار ☜در سجده دوم پس از ذکر سجده: ۱۰ بار ☜هنگام سر برداشتن از سجده دوم: ۱۰ بار بعد از نماز که میخوای بخشش گناهانتو و برآورده شدن حاجاتتو از خدا بخوای قبلش این ذکرها را انجام بدی خیلی خوبه؛  ⇤«یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ…» اون قد کن تکرار تا نفست تموم بشه ⇤ «یا رَبّاهُ یا رَبّاهُ یا رَبّاهُ…» اون قد کن تکرار تا نفست تموم بشه ⇤ «رَبِّ رَبِّ رَبِّ…»اون قد کن تکرار تا نفست تموم بشه ⇤  «یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ…» اون قد کن تکرار تا نفست تموم بشه ⇤ «یا حَیُّ یا حَیُّ یا حَیُّ…» اون قد کن تکرار تا نفست تموم بشه  ⇤«یا رَحیمُ یا رَحیمُ یا رَحیمُ…» اون قد تکرار تا نفست تموم بشه ⇤  «یا رَحمانُ یا رَحمانُ یا رَحمانُ…» ۷ بار ⇤ «یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ» ۷ بار 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
👌حدیث جالب پیامبر(ص) در ضمن حدیثی طولانی فرمود وقتی شب قدر تمام می شود فرشتگان از جبرئیل سوال میکنند امشب خداوند با بندگان چه کرد او پاسخ می دهد :«إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ نَظَرَ إِلَيْهِمْ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ وَ غَفَرَ لَهُمْ إِلاَّ أَرْبَعَةً فَقِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنْ هَؤُلاَءِ اَلْأَرْبَعَةُ قَالَ رَجُلٌ مَاتَ مُدْمِنَ خَمْرٍ وَ عَاقَّ وَالِدَيْهِ وَ قَاطِعَ رَحِمٍ وَ مشاحن [مُشَاحِناً] قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَا اَلْمُشَاحِنُ قَالَ هُوَ اَلْمُصَارِ» خداوند در اين شب به آنان نظر كرد و از خطاهايشان درگذشت و آنان را بخشود ، جز چهار تن. گفته شد : اى پيامبر خدا! آنان كيان اند ؟ فرمود : « شرابخوار ، آزارنده پدر و مادر خود ، قطع کننده صله رحم و مُشاحِن» . گفته شد : اى پيامبر خدا! مشاحن كيست؟فرمود: کینه توز 📗فضائل الأشهُر الثلاثة،ج۱،ص۱۲۵. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک تا ده.pdf
610.1K
امتیازات تا سؤال ده ۷۸ نفر👈 بدون غلط ۲۵۳ نفر👈 کمتر از ۳ غلط
11به بعدپاسخ های مسابقه.pdf
548.8K
امتیازات ۱۱ تا ۲۰ ۱۴۴ نفر بدون غلط
لطفا هر دو لیست را ببینید اگر مطمئن بودید که در مورد شما اشتباهی صورت گرفته تذکر دهید تا اصلاح بشه. جون من😊 فقط در صورتی که از پاسخ صحیح تان مطمئن شدید درخواست بررسی بدهید. و درخواست بررسی شامل اسم کامل تان و شماره سؤال مورد نظر تان باشد
🟢سؤال۲۴ https://formafzar.com/form/sgp7b ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
👌جالبه در عراق زن و شوهر عشایر که از شدت فقر و نداری به ستوه آمده بودند تصمیم می گیرند برای بیرون رفتن از این شرایط به حاکم بغداد که مرد کریم و بخشنده ای بود مراجعه کنند .آنها باید برای دستیابی به حاکم بهانه ای جور می کردند. تصمیم گرفتند به رسم تحفه بیابانیان ، آبِ بارانی که روی سنگی جمع شده بود و برای اهل بیابان ارزشمند بود را داخل مشکی جمع کنند و آن را برای حاکم اهدا کنند . بالاخره مرد بیابانی با آن تحفه به سمت بغداد و قصر حاکم بغداد حرکت می کند. وقتی به قصر حاکم می رسد نگهبانان از سیمای رنجور و خسته او ، نیازش را در می یابند. او اظهار می کند تحفه ای برای حاکم آورده است او را به پیش حاکم راهنمایی میکنند . حاکم بعد از دریافت آن تحفه ابزار خوشحالی می‌کند و دستور می دهد بعد از خالی کردن مشک آب به داخل ظرفی ، مشک را از زر و سیم پُر کنند سپس دستور می دهد به آن مرد کمک کنند تا با کشتی از مسیر دجله به سمت آبادی اش بر گردد . آن مرد بیابانی در مسیر برای اولین بار آب بی تنهایی رودخانه دجله را مشاهده می‌کند . او متوجه اشتباه خود و کرامت حاکم می شود که او از سر بی اطلاعی خیال کرده بود که آبی که آورده بود یک تحفه قابلی است اما حاکم با وجود این همه آب صاف و گوارا ، آب ناصاف و دُردآلود بیابان را از او با رویی گشاده پذیرفته است . 👌تطبیق تمثیل آنچه در داستان بالا گفته شد به عنوان تمثیل است، در عصر ارتباطات، شاهد هستیم که غرب وحشی، از اخلاق و انسانیت دم میزند و شعار محبت پ انسانیت خود را به عنوان تحفه قابل به مسلمانان عرضه میکند. در حالی که اگر به عظمت شکوه و گستره شگفت انگیز محبت، عشق و انسانیت در مکتب اسلام پی ببرند باید از تحفه خود خجالت بکشند . در مکتب قرآن، عشق و محبت به دیگران و احساس مسولیت نسبت به دیگران در چهار مرتبه بیان شده است. 👈در پست بعدی توضیح داده میشه 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
👌جالبه حتما بخوان ⏰زمان مطالعه: پنج دقیقه در مکتب قرآن، عشق و محبت به دیگران و احساس مسولیت نسبت به دیگران در چهار مرتبه بیان شده است و این چهار مرتبه از محبت ، با هیچ انگیزه ای، غیر از انگیزه های ایمانی محقق نمیشه؛🔺 ۱.[الف بین قلوبکم] قرآن در مرحله اول دعوت به محبت فرمود و به جهت خاصیت منفعت طلبی انسان ها تنها عاملی که میتواند عشق و محبت واقعی را بین انسان ها برقرار کند ایمان است. «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» او همان كسى است كه تو را با يارى خود و مؤمنان تقويت كرد. و دل هاى آن ها را باهم الفت داد. اگر تمام آن چه روى زمين است را صرف مى كردى تا ميان دل هاى آنان الفت دهى نمى توانستى، ولى خداوند در ميان آن ها الفت ايجاد كرد. او توانا و حكيم است(۱) ۲.[المؤمنون اخوه] در مرحله دوم انسان ها را برادر دانسته. اسلام با طرح موضوع اخوت و برادرى، ارتباط اجتماعى را در سطح ژرف ترى به تصوير كشيده است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» مؤمنان برادر يكديگرند. پس ميان دو برادر خود را صلح و آشتى دهيد و تقواى الهى پيشه كنيد، باشد كه مشمول رحمت او شويد!(۲) ➖اميرالمؤمنين (ع) مى فرمايد: «الإخوانُ فى اللَّهِ تعالى تَدومُ مودَّتُهُم لِدَوامِ سَبَبها» آنان كه در ارتباط با خدا با هم برادرند، مودّتشان پايدار است؛ زيرا علتِ اين مودّتْ پايدار است. ۳.[فَسَلِّمُوا عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ] در مرحله سوم انسان جان یکدیگرند که این معنی در دو آیه مورد اشاره قرار گرفته؛ ☜«فَاذَا دَخَلْتُم بُیُوتَاً فَسَلِّمُوا عَلَی أنْفُسِکُم تَحِیَّةً مِن عِندِاللهِ مُبارَکَةً طَیِّبَةً»(۴) علامه طباطبایی: مقصود از سلام كردن بر خود ، سلام كردن بر هر كسى است كه در خانه باشد، در اينجا نيز اگر نفرمود: بر اهل آن سلام كنيد ، خواست يگانگى مسلمانان با يكديگر را برساند، چون همه انسانند. ☜«لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُبِينٌ» چرا هنگامی که آن [تهمت بزرگ] را شنیدید، مردان و زنان مؤمن به خودشان گمان نیک نبردند [که این تهمت کار اهل ایمان نیست] و نگفتند: این تهمتی آشکار [از سوی منافقان] است؟! [که می خواهند در میان اهل ایمان فتنه و آشوب و بدبینی ایجاد کنند] (۵) در تفسیر نمونه می نویسند: جالب اينكه در آيه فوق به جاى اينكه تعبير كند شما درباره متهم به اين تهمت بايد حسن ظن داشته باشيد مى‌گويد: شما نسبت به خودتان بايد حسن ظن مى‌داشتيد، اين تعبير چنان كه گفتيم اشاره به اين است كه جان مؤمنان از هم جدا نيست و همه به منزله نفس واحدند كه اگر اتهامى به يكى از آنها متوجه شود گويى به همه متوجه شده است و همانگونه كه هر كس خود را موظف به دفاع از خويشتن در برابر اتهامات مى‌داند بايد به همان اندازه از ديگر برادران و خواهران دينى خود دفاع كند . ۴[وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ ] وقتی دیگر انسان ها به منزله جان آدمی محسوب شد به نظر می‌رسید که این مرتبه از محبت به دیگر انسان ها اوج محبت باشد اما باید گفت بالاتر از این مرحله نیز وجود دارد. و آن اینکه دیگران را بر خود مقدم بر داری. و این امر جز با انگیزه های الهی و دینی قابل تصور نیست. «وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» آنان با اين كه خودشان نياز به چيزهايى داشتند، باز هم مهاجران را بر خود ترجيح دادند و مقدم شمردند.(۶) 🔶ایثار در دو معنی در مکتب اسلام مطرح شده است ایثار جان و ایثار مال 👈در پست بعدی در این باره حرف خواهیم زد. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ن و القلم؛کانال مسابقات با جایزه نقدی 🆔 @hosseinililab
🟢سؤال۲۵ https://formafzar.com/form/nywln ⌛️مهلت پاسخ: تا اذان صبح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سحر بخیر