eitaa logo
مدرسه علوم اسلامی هویت ْ
277 دنبال‌کننده
59 عکس
17 ویدیو
6 فایل
بِسْــمِ الله 💠 مدرســه علوم اسـلامی "هویت" 🌱 هویت، مهمترین مولفه های هویتی حوزه علمیه را در نسبت با عصر جدید مورد بازخوانی قـرار میدهد! 📞 ارتباط با ادمین؛ @Hoviat_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یادداشت | بَرگِ اوَّل ْ بسم الله 💠 حوزه علمیه کجا ایستاده است؟! حوزه علمیه به عنوان نهاد امامت، همواره در طول تاریخ ارتباط وثیقی با مسائل فکری داشته و تلاش کرده است با انتقال معرفت و فکر موجبات هدایت فکری جامعه را فراهم کند. امروزه با ظهور پدیده انقلاب اسلامی صحنه وسیع و افق بلندی پیش روی افکار اسلامی باز شده و در این کارزار و جنگ حقیقیِ فکری لزوم حضور حوزه و فکر او بیش از پیش در میدان جامعه احساس میشود به همین جهت است که طلبه باید آگاهی و بینشی گسترده داشته و از مسائل فکری روز باز نماند. خاطر نشان می کنیم که مسئولیت حوزه در این عرصه اولاً تولید و تکثیر اندیشه های ایستا و ای نیست بلکه ماموریت اصلی او ایجاد بستری برای و افکار نو و تکاملی در سطح نخبگان و جامعه است؛ در این صورت حوزه رونق گرفته و قسمتی از رسالت حوزه ایفا خواهد شد. 💠 فلسفه تشکیل "هویت" چیست؟! گروه هویت با دغدغه بازخوانی هویت حوزه علمیه فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است؛ این گروه با توجه به آنکه و عنصر را همواره مایه افتخار حوزه میدانسته در صدد آن است که چالش ها و مسائل فکریِ مبتلابه جامعه حوزوی و مذهبی را در پرتو اندیشه رهبر معظم انقلاب و نیازهای روز در معرض تضارب آرا نخبگان قرار داده و در محیطی که منطق، اخلاق و استدلال حاکم باشد عادت ثانوی نخبگان یعنی تضارب آرا و عقول را در قالب نشست های گفتگومحور احیا کند. 🔰 برگزاری هر نشست گفتگومحور، پشتوانه عمیق پژوهشی داشته و این پژوهش ها در قالب یادداشت های کوتاه در کانال یا جزوات و مقالات منتشر خواهد شد. @Hoviat_howze
گزارش جلسه | بَرگِ نخُست ْ بسمک الله 💠 در تاریخ سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ جلسه ای پژوهشی با حجت الاسلام و المسملین احمد قاری استاد حوزه علمیه و معاونت پژوهش حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تنظیم شد؛ 💠 گروه مطالعات پژوهشی هویت در این جلسه به معرفی اصولی که گروه بر آن شکل گرفته است پرداخته و مجموعه ای از دغدغه ها و مسائل حوزه عصر انقلاب را مطرح کرد. پس از طرح این مسئله که پایه برنامه ریزی های گروه در جهت است، حجت الاسلام والمسلمین قاری مطالبی فرمودند: 💠 استاد قاری با بیان اینکه میتوان «تحول» حوزه علمیه را به عبارت و حرکت به سوی کمال ترجمه کرد، اشاره کردند که بسیاری از نزاع های پیش آمده در مقابل حرکت های تحولی ممکن است برآمده از کج فهمی از معنای تحول باشد و اگر هر جریان تحولی قصد تحول آفرینی دارد باید با تببین معنای «تحول» کار خود را آغاز کند. در ادامه ایشان با بیان اینکه «ضعف زدایی» و «» می تواند بهترین تفسیر از تحول حوزه علمیه باشد، ویژگی این تبیین را جلوگیری از اصطکاک های احتمالی دانستند! 💠 در واقع اگر افرادی در برابر این معنای از تحول مقاومت کنند، دچار مدیریت حوزه های علمیه در طول تاریخ هستند؛ در حالی که وجود سبک های گوناگون تعلیم و تربیتی مانند سامرایی و قم یا روش تعلیم فقاهت میرزا و آقاضیاء عراقی نشان دهنده این موضوع است که ضعف هایی در هرکدام از این مدیریت های تحصیلی وجود داشته است. @Hoviat_howze
گزارش جلسه | بَرگِ دوم ْ بِسمک الله 💠 در بخش دیگری از جلسه ایشان با ترسیم الگوریتمی برای ایجاد تامل در جامعه حوزوی -به جهت تحول حوزه- مراحلی را برای نیل به این هدف مطرح کردند؛ مرحله نخست این فرایند، 1) ایجاد در بی نقص بودن ساختار حوزه موجود است؛ برخی با تصور اینکه و قدیم پربارتر از اکنون بوده است قایل به کامل بودن نظام سنتی حوزه هستند در صورتی که با مطالعه گزارش های تاریخی و بیانات مراجع و اساتید باتجربه میتوان موارد بسیاری از و ضعف هایی در سیستم آموزشی دوره های قدیمی تر مشاهده کرد. 💠 ایشان با تایید رویکرد در گروه هویت، راهکار ایجاد شک در این یقینِ اشتباه را پرسش سوال دانستند و پیشنهاد کردند این پرسش ها برآمده از میان بیانات بزرگان حوزه قدیم و جدید باشد و این احتمال را مطرح کند که آیا میتوان حوزه را بهتر از شرایط موجود مدیریت کرد یا خیر؟! ایشان ناظر به این بحث به خاطره ای که از آیت الله حکیم نقل کرده اند اشاره کردند؛ میگویند آیت الله حکیم شب تا به صبحی به خواب نرفتند و فردا صبح طلاب از ایشان پرسیدند که دلیل بی خوابی شما چه بوده؟ ایشان در پاسخ فرموده بودند که از شب تا صبح در این فکر بوده ام که آیا کاباره گردهای بغداد به اسلام بیشتر ضربه میزنند یا طلاب حوزه علمیه ولی تا صبح به نتیجه نرسیدم! با طرح این تحلیل ها میتوان حوزه را به فکر فرو برد؛ البته در خصوص روش و قالب ایجاد سوال، نباید از عنصر تبلیغات و ارائه عمومی غافل شد. @Hoviat_howze
گزارش جلسه | بَرگِ سِوم ْ 💠 در ادامه بحث، اعضاء گروه با طرح این بحث که ورود به چالش ها و نواقص حوزه نیازمند «» است، نظر مختار خود در غربال چالش ها که همانا است را تشریح کردند. البته استاد قاری ضمن پذیرش اهمیت این نوع زاویه ورود، تحدید زاویه ورود ها را مناسب دغدغه های عمومی برای تحول حوزه ندانستند و بر لزوم ایجاد تامل بر اساس همه زاویه دیدها و دیدگاه ها تاکید کردند. 💠 در آخر ایشان با بیان مراحل بعدی ایجاد تامل در حوزویان نسبت به تحول شامل: 2) حرکت به سوی شک زدائی و آغاز پژوهش هایی جهت راه حل یابی 3) تحلیل و غیر ساختاری حوزه علمیه جهت جزئی کردن راه حل ها 4) شناخت تفصیلی ضعف ها در هر بخش و نهایتا 5) آغاز حرکت اجرایی و گفتمانی برای حل نواقص و پیشنهاد جایگزین تاکید کردند هرچند در سال های پس از انقلاب حول تحول حوزه علمیه پژوهش های متعددی انجام شده است اما به دلیل ضعف در و یافتن نقشه ای برای اجرای پیشنهادها حرکت قابل توجهی رخ نداده است! @Hoviat_howze
💠 یادداشت | بَرگِ دوم ْ بسْـمِ الله 💠 راه حل بازیابی هویت علمی حوزه چیست؟ 👌 یکی از معضلات جدی عصر مدرن در ایران این است که حوزه علمیه نه تنها در عرصه علم و دانش جدید، نیست بلکه در مواجهه نیز ناتمام رفتار میکند. یکی از ساده ترین تبعات این اتفاق این است که ، دانشگاه را اتاق فکر خود میداند نه حوزه! حوزه باید درمتن حوادث علمی عالَم باشد؛ نباید مثل یک بِرکه جدا افتاده از جریانات علمی و فکری جهان باشد؛ باید دریای عظیمی باشد که جریان ها و فکرهایی به آن وارد بشوند و جریانات و افکاری از آن خارج گردند. 👌 امروز یکی از بزرگترین مشکلات دنیای معاصر، است و این نظم دارای پشتوانه علمی مختص به خود است بهترین راه مواجهه حوزه علمیه با این نگاه، جهش علمی و پرداخت به مسائل روز علمی با پشتوانه های فقاهتی و حکمی خود است این اتفاق نمی افتد مگر اینکه این مسائل در بین صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی به بحث و گذاشته شود. 👌 بنابراین گروه هویت قصد دارد در سلسله نشست هایی به این چالش های فکری با رویکرد علمی و نهادی بپردازد. هرچند در یافتن مسائل باید تابع چالش های شایع بود اما نباید از لایه های زیرساختی که باعث به وجود آمدن آن ها شده اند، غافل شد؛ پژوهش های مقدماتی گروه هویت پیش از برگزاری هر نشست به جهت تامین این هدف است! @Hoviat_howze
💠 یادداشـت | بَرگِ سِـــوم ْ بســم الله 💠 پزشکی WHO و چالش طب اسلامی، مسئله حوزه علمیه است! 👌 پس از تلاش های قابل توجه پزشکان و نظام سلامت کشور در تهیه و توزیع واکسن های ، چالشی غیرقابل انتظار در عرصه نخبگانی و مردمی شکل گرفت و آن مخالفت با تزریق عمومی واکسن بود! 👌 البته که مخالفت با پروتکل های درمانی و پیشگیرانه مطرح شده توسط وزرات بهداشت توسط برخی نخبگان در ماه های قبل سابقه داشت اما این بار در خصوص موضوع واکسن موضوع کمی متفاوت شد؛ چراکه خبرهایی رسیده بود که دولت قصد دارد تزریق واکسن را ملاکی برای تردد های عمومی و آغاز به کار مشاغل و... قرار دهد! 👌 گروهی از مردم و نخبگان با تجمع رو به روی مجلس شورای اسلامی و گروهی در فضای مجازی و... مخالفت خود را با مطرح کردند اما در این میان آنچه حساسیت موضوع را برای حوزه علمیه بالا میبرد، حضور نخبگان حوزوی با داعیه درمانگری پزشکی موسوم به در جمع معترضین بود! حال بعد از گذشت حدود دو ماه از حوادث فوق و عبور از همه جنگ های روانی و نزاع های غیرعلمی، لازم است حوزه علمیه نگرش علمی و دینی خود به مسئله پزشکی اسلامی را مورد بازخوانی قرار دهد؛ 👌 اگر حوزه علمیه نتواند موضوعات این چنینی را که باید بر پایه دانشی عمیق استوار باشد حل کند، لاجرم درگیر کنش های غیرحرفه ای و شعارهایی میشود که به ماهیت علمی حوزه آسیب جدی خواهد زد. 👌 ما در گروه هویت، با مطالعه چند ماهه نزاع های شکل گرفته در مسئله طب منسوب به اهل بیت علیهم السلام، پاسخ و راه حل این دعوای نامنظم فعلی را گفتگو درباره ایده و نحوه مواجهه با و غربی می دانیم! @Hoviat_howze
💠 علم غیراسلامی نداریم!! ‼️این محتوا تایید و رد نمیشود‼️ @Hoviat_howze
💠 اهل بیت (علیهم السلام) را با فیزیک و شیمی و طب چکار؟! ‼️این محتوا تایید یا رد نمیشود‼️ @Hoviat_howze
💠 اعتنا به یافته های پزشکی شرعا لازم است! ‼️این محتوا تایید یا رد نمیشود‼️ @Hoviat_howze
💠 طب سنتی و توصیه به حرام؟! ‼️این محتوا تایید یا رد نمیشود‼️ @Hoviat_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بســـم الله الرحمـن الرحیــم 💠 نشست گفتگومحور؛ در جستجوی پزشکی اسلامی 🎤 با ارائه و سخنرانی؛ حجت الاسـلام استاد اخــوان 💠 طب منتسب به اسلام تا چه اندازه معنا دارد؟! 🏫 تهران حوزه علمیه مروی | نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی ⏱️ یکــشنبه، ۱۹ دی | ساعت ۱۵ 📣 پخش زنده در: http://www.howzehmarvi.ir/live 📞 ارتباط با مسئول برگزاری؛ @Hoviat_admin
💠 موارد اضطراری در پزشکی اسلامی منتفی است! ‼️این محتوا تایید یا رد نمیشود‼️ @Hoviat_howze
💠 تعلیمات اسلام، تعلیمات طب نیست! ‼️این محتوا تایید یا رد نمیشود‼️ @Hoviat_howze
گزارش جلسه | بَرگِ نخست ْ بســم الله 💠 نشست گفتگومحور «در جستجوی پزشکی اسلامی» بحمدلله در نوزدهم دی ماه ۱۴۰۰ با حمایت در نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی برگزار شد؛ در جلسه مذکور، حجت الاسلام و المسلمین استاد اخوان کارشناس طب و استاد حوزه علمیه با پاسخ به مجموعه سوالات گروه هویت و نخبگان حاضر در جلسه به نکات مهمی در سرفصل های زیر اشاره کردند: الف) طب و پزشکی ب) و بخش مغفول مانده علوم دینی ج) علم و و اشکالات وارد بر آن د) وجوه تمایز طب اسلامی با ایرانی ج) جریانات طب اسلامی و 💠 با توجه به سرفصل های مطرح شده، مجموعه گزارشات مرتبط با نشست در روزهای آتی منتشر خواهد شد. 💠 جهت دسترسی به صوت و بخش هایی از فیلم نشست در کانال گروه هویت در ایتا و تلگرام عضو باشید🙏🏻 @Hoviat_howze
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت نشست گفتگومحور «درجستجوی پزشکی اسلامی» 🎙با ارائه؛ حجت الاسلام استاد محمدعلی اخوان 💠 برای دریافت اخبار و محتوای مرتبط با این نشست را دنبال کنید @Hoviat_howze
💠 یادداشت | بَرگِ چهارم ْ بسـم الله 💠 نباید از «آزادی‌» ترسید و از «مناظره‌» گریخت‌ و «نقد و انتقاد» را به‌ کالای‌ قاچاق‌ و یا امری‌ تشریفاتی‌، تبدیل‌ کرد چنانچه‌ نباید بجای‌ مناظره‌، به‌ «جدال‌ و مراء»، گرفتار آمد و بجای‌ آزادی‌، به‌ دام‌ هتاکی‌ و مسئولیت‌ گریزی‌ لغزید. آن‌ روز که‌ سهم‌ ، سهم‌ و سهم‌ ، همه‌ یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود، آغاز روند خلاقیت‌ علمی‌ و تفکر بالنده‌ دینی‌ در این‌ جامعه‌ است‌ و کلید جنبش‌ «تولید نرم‌افزار علمی‌ و دینی‌» در کلیه‌ علوم‌ و معارف‌ دانشگاهی‌ و حوزوی‌ زده‌ شده‌ است‌. 💠 من‌ عمیقا متأسفم‌ که‌ برخی‌ میان‌ مرداب‌ «سکوت‌ و جمود» با گرداب‌ «هرزه‌گوئی‌ و کفرگوئی‌»، طریق‌ سومی‌ نمی‌شناسند و گمان‌ می‌کنند که‌ برای‌ پرهیز از هر یک‌ از این‌ دو، باید به‌ دام‌ دیگری‌ افتاد. حال‌ آنکه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ آمد تا هم‌ «فرهنگ‌ خفقان‌ و سرجنبانیدن‌ و جمود» و هم‌ «فرهنگ‌ آزادی‌ بی‌مهار و خودخواهانه‌ غربی‌» را نقد و اصلاح‌ کند و فضائی‌ بسازد که‌ در آن‌، «آزادی‌ بیان‌»، مقید به‌ «منطق‌ و اخلاق‌ و حقوق‌ معنوی‌ و مادی‌ دیگران‌» و نه‌ به‌ هیچ‌ چیز دیگری‌ ، تبدیل‌ به‌ فرهنگ‌ اجتماعی‌ و حکومتی‌ گردد و حریت‌ و تعادل‌ و عقلانیت‌ و انصاف‌، سکه‌ رائج‌ شود تا همه‌ اندیشه‌ها در همه‌ حوزه‌ها فعال‌ و برانگیخته‌ گردند و «زاد و ولد فرهنگی‌» که‌ به‌ تعبیر روایات‌ پیامبر اکرم‌ و اهلبیت‌ ایشان‌ (علیهم‌ السلام‌)، محصول‌ «تضارب‌ آراء و عقول‌» است‌، عادت‌ ثانوی‌ نخبگان‌ و اندیشه‌وران‌ گردد. ✒️ مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه برخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی | بهمن ۱۳۸۱ @Hoviat_howze
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 طب اسلامی؛ از رویا تا حقیقت! 🌱 آنچه میبینید بخش هایی از نشست گفتگومحور با ارائه استادمحمدعلی اخوان است. 📝 معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی برای مشاهده فیلم کامل نشست در کانال هویت عضو باشید: @Hoviat_howze
💠 یادداشت | بَرگِ پنجُـم ْ بســم الله 🌿محیــط آزادِ فکــری🌿 💠 مرحوم صاحب حدائق با مرحوم وحید بهبهانی، ؛ هر دو در كربلا زندگی می‌كردند؛ معاصر، مباحثه هم می‌كردند باهم. یك شب در حرم مطهر سیّدالشّهدا (سلام‌الله‌علیه) این‌ها سر یك مسئله‌ای شروع كردند بحث كردن، تا اذان صبح این دو نفر روحانی ایستاده- حالا وحید بهبهانی آن‌وقت نسبتاً جوان بوده، اما پیرمردی هم بوده- بحث كردند! مباحثه هم می‌كردند باهم، هم می‌كردند، اما هر دو هم بودند، هر دو هم درس می‌گفتند. من شنیدم كه شاگردان وحید- كه وحید تعصب شدیدی علیه اخباریها داشت- مثل صاحب ریاض و بعضی دیگر از شاگردان وحید، می‌رفتند درس صاحب حدائق هم شركت می‌كردند! این‌جوری بوده؛ ما تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یكی مشرب فلسفی دارد، یكی مشرب عرفانی دارد، یكی مشرب فقاهتی دارد، ممكن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند. 💠 من چند ماه پیش از این، در مشهد گفتم كه مرحوم آشیخ (رضوان اللَّه تعالی علیه) مشرب ضدیت با فلسفه‌ی حكمت متعالیه، مشرب ملّا صدرا، داشت- ایشان شدید، در این جهت خیلی غلیظ بود- امام (رضوان اللَّه علیه) چكیده و زبده‌ی مكتب ملّا صدراست؛ نه فقط در زمینه‌ی فلسفی‌اش، در زمینه‌ی عرفانی هم همین‌جور است. خوب، مرحوم آشیخ مجتبی نه فقط امامرا قبول داشت، از امام ترویج می‌كرد تا وقتی زنده بود. ترویج هم از امام كرد؛ ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام. مرحوم آمیرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مكتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر حمد امام كه در تلویزیون پخش می‌شد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم ، اما حمایت می‌كردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ ، اجتماعی، رفاقتی، باهم مأنوس؛ همدیگر را تحمل می‌كردند. در قم باید این‌جوری باشد. ✒️ مقام معظم رهبری | آذر ۱۳۸۶ @Hoviat_howze
سلام علیکم 🌱 حوزه علمیه مروی اقدامات قابل توجهی در جهت نشر و بهبود پژوهش های پژوهشگران(اعم از طلبه و دانشجو) انجام داده است؛ برای آشنایی با ظرفیت های چاپ و نشر اثر همچنین حضور و فعالیت در گروه های مطالعات پژوهشی در نمایشگاه کتاب امسال به غرفه حوزه علمیه مروی مراجعه کنید! 🌱برای آشنایی با گروه مطالعات پژوهشی «هویت» روز یکشنبه۲۵اردیبهشت از ساعت ۱۶ الی۲۰ در خدمت شما هستیم. 📚 آدرس غرفه انتشارات حوزه علمیه مروی: 🕌 شبستان مصلی تهران، راهرو ۱۳، غرفه ۱۸ ✅ مشتاق زیارت دوستان هستیم
💠 یادداشت | برگِ ششـم ْ بسـم الله 🌿محیط آزادِ فکری🌿 💠 آزاداندیشی جایش توی تلویزیون نیست؛ آزاداندیشی جایش توی جلسات تخصصی است. مثلاً فرض کنید در زمینه‌ی فلان مسئله‌ی سیاسی، یک جلسه‌ی تخصصیِ دانشجوئی بگذارید؛ دو نفر، پنج نفر، ده نفر بیایند آنجا با همدیگر بحث کنند؛ این میشود آزاداندیشی. همین جور، بحث سر معارف اسلامی است؛ همین جور، بحث سر تفکرات مکاتب گوناگون جهانی است؛ همین جور، بحث سر یک مسئله‌ی علمی است. بنابراین جلسه باید جلسه‌ی تخصصی باشد؛ والّا توی جلسات عمومی و در صدا و سیما دو نفر بیایند بحث کنند، آن کسی که است، لزوماً نخواهد کرد؛ آن کسی غلبه خواهد کرد که بیشتر عیّاریِ کار دستش است و میتواند بازیگری کند؛ مثل قضیه‌ی عکس مار و اسم مار. گفت: کدام یکی مار است؟ مردم با اشاره به عکس مار گفتند: معلوم است، مار این است. بنابراین آزاداندیشی در جلسات تخصصیِ متناسب با هر بحثی باید باشد؛ در محیطهای عمومی جای آن بحثها و نیست. این هم معنایش این نیست که دارد تحمیل میشود؛ نه، بالاخره یک فکر حق مطرح میشود؛ «ادع الی سبیل ربّک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالّتی هی احسن». این و موعظه‌ی حسنه و برای چیست؟ «ادع الی سبیل ربّک». یعنی این قبلاً یک اصل موضوعی است، دعوت به سمت خداست. در همه چیز همین جور است. دعوت باید با زبان درست انجام بگیرد، اما جهت دعوت باید مشخص باشد. معنی ندارد که انسان جهت دعوت را آزاد بگذارد؛ این موجب گمراهی مردم میشود. مردم را باید هدایت کرد. 🖋 مقام معظم رهبری | مرداد ۱۳۸۹ @Hoviat_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 💠 بدین وسیله اعلام میشود با انتشار جمع بندی و گزیده مباحثات و مطالعات گروه هویت در فصل علم (مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) در قالب نشریه شماره سیزدهم حوزه علمیه مروی، این فصل از فعالیت های محتوایی گروه هویت پایان یافت و مقدمات آغاز فصل معنویت (حکمرانی|مردم|رسانه) در حال تدارک است؛ 💠 از همه نخبگان و علم آموزان استدعا داریم با مطالعه مکتوبات گروه هویت در این شماره از نشریه حوزه علمیه مروی، ما را از نظرات و انتقادات خود بهره مند نمایند. 📎 ضمنا از طلاب و دانشجویان محترم دعوت میشود با مطالعه و دقت در منطق مطالعاتی و گفتمانی گروه، در صورت تمایل به همکاری با ادمین کانال ارتباط حاصل کنید. 🌱 گروه هویت 🔰معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی @Hoviat_howze