eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
479 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 ا ▪️«تجدد» و غرب‌زدگی در حکومت شاهنشاهی، تنها مانع پیش‌ ِ روی امام نبود که با انقلاب ۵۷ کنار زده شد. «تحجر» نیز به مثابه‌ی غل و زنجیری سنگین که عقبه‌ای به قدمت زیست متشرعین قشری‌مسلک داشت، حرکت امام خمینی را به عقب می‌راند. ▪️اما ایده‌ی فرهنگی و سیاسی امام خمینی(ره) چه بود که توانست این دو مانع عظیم را از میان بردارد؟ ✅ در ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایده‌ی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد» می‌پردازیم. با حضور: 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه زمان: یکشنبه ۷ خرداد، ساعت ۱۷ مکان: قم، بلوار بسیج،موسسه شناخت 🔻جهت حضور در برنامه به آی‌دی زیر پیام دهید: @fatemedadashi ♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت | @HOWZAVIAN
🔴 فراموشی خدا و فروپاشی خانواده ✍️ احمدحسین شریفی «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ(طه، ۱۲۴) و هر کس از یاد من روی گرداند همانا (در دنیا) معیشتش تنگ شود و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم.» 🔻بی‌جهت نیست که براساس آمارهای بین‌المللی، بیشترین دارو‌های افسردگی در میان بی‌دینان و در جوامع به ظاهر پیشرفته و مرفه مصرف می‌شود. و بر اساس آمارهای ملی، بیشترین فراوانی و بی‌ثباتی خانواده در کشور ما نیز مربوط به مناطق و خانواده‌های به ظاهر مرفه و دهک‌های بالا گزارش می‌شود. 🔗 صفحه حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم @HOWZAVIAN
«لحظه آدمیّه» ✍️ علی اصغر اسلامی تنها، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) د آرش حیدری استاد جامعه شناس با پدیدارشناسی اجتماعی بدن، خود و انسان ایرانی را در «لحظه اسپینوزایی» می بینند، ما خود را در چه لحظه‌ای میبینیم؟ به نظر من، از منظر آیت شناسانه و جامعه شناسی ایتمانی، ما در «لحظه آدمی» هستیم و باید باشیم. يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ به وقت شکاف نفس و بدن «لحظه اسپینوزایی»، لحظه مروق و شرود و تولد انسان مارق و شارد است. «لحظه آدمي»، لحظه انابه و تقوی و تولد انسان منيب و شاهد است. وظیفه ما تبیین و تذکر «لحظه آدمی» انسان ایرانی است @HOWZAVIAN
. 💠 برگزاری پنجمین گعده نویسندگان باشگاه فکرت ⏳ یادداشت‌خوانی حاضران، خوانش گلستان سعدی، گفت‌وگوی آزاد فرهیختگان، خوانش جلال با همکاری 🖌 باشگاه فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی از سفر سلطان تا وام بانک‌ها به کارمندانشان دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
💠 عطر تن کاشی‌های فیروزه‌ ✍️ فاطمه میری، نویسنده حوزوی آن‌وقت که هنوز نمی‌دانستم دل کجاست؟ وقتی به گنبدتان نگاه می‌کردم چیزی درونم شروع به تاپ تاپ می‌کرد؛ چیزی شبیه به نبض، چیزی شبیه به حیات، آن‌وقت بود که دل‌دار شدم. اول شما بودید و بعد محبت را آموختم. اول شما بودید و بعد همه چیز. اصلا مگر می‌شود از عشق گفت و شما اول خط نیامده‌باشید؟ اول‌ بار معنی بهشت را در صحن و سرای‌تان یافتم و بعد، در همان دلِ مکشوفه گفتم: بعید است بهشت به قشنگی این‌جا باشد. اولین بار مشامم به عطر تن کاشی‌های فیروزه‌تان صفا گرفت و بعد از آن همه تجربه رایحه‌ها، هیچ‌کدام مجابم نکرد که غیر از عطر حرم‌تان چیز دیگری مدهوشم کند. می‌خواهم زندگی‌ام رنگ شما باشد بوی حرم‌تان خانه کوچکم را صفا دهد، تکه فرش حرم‌تان قشنگ‌ترین تابلو فرش جهان است، می‌خواهم غبار مانده در تار و پودش، قوت دیوار خانه‌ام باشد. اصلا آن تار و پودی که محل رفت و آمد زائران‌تان باشد قیمت ندارد. تمام حاجات کودکی‌ام در حرم‌تان قد کشید و ثمر داد. حالا اگر حاجتی باشد صفای وجودتان است، اصلا اگر بهانه‌ای باشد دل‌تنگی برای حرم‌تان است. الان خودتان شده‌اید بزرگترین آرزو، مقدس‌ترین میل. شنیده‌ام، نه! هزار بار دیده‌ام که باب‌الجوادتان، گره می‌گشاید و رزق عالم را قسمت می‌کند. آخر مگر جز این است که فرزند باب الحوائج‌اید و پدر جوادالائمه! این وصف‌ها مرا یاد لحظات دعای جامعه‌کبیره در گوشه مقبره شیخ حرعاملی می‌اندازد؛ من مومن‌ام به این فراز از دعای جامعه کبیره که: فِعْلُکُمُ الْخَیْرُ وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ… اگر این مُلک صفایی دارد به صفای شماست، اگر آبرویی دارد شما آبرو داده‌اید و اگر امان دارد شما دعایش کرده‌اید. مولا جان اگر مالی هست برای‌ شماست و اگر فرزندی به‌نام‌تان، اگر علمی هست به‌پايتان و اگر جانی هزاران بار فدای‌تان. @HOWZAVIAN
♦️ نبض غزل ✍️ حسن طاهری ای نبضِ غزل های پُر از شمسه نگاری خوش باد! که بر گِرد حرم معرکه داری ای جلوه نورانیِ آفاق بهشتی از نور تو هر لحظه شده آینه کاری می آیم و می سوزم و در اوج نگاهت از سقف دلم می شکفد چشمه جاری غربت زدگانند که سوی تو می آیند با بال و پری سوخته از گریه و زاری ای خوب! رواق دل ما را بفروزان با یک سبد از نازترین عطر بهاری ما در پی ادراک تو در خلوت خویشیم تا پای در این خانه ویرانه گذاری در حیرتم از رویش پیشِ تو عطشناک تا بر سرِ لم یزرع حاجات بباری این بیت کبودانه ترین واژه درد است تا حکم شکوفایی گل را بنگاری اردیبهشت 1379 مشهد مقدس/ روبه روی ضریح حضرت شمس الشموس @HOWZAVIAN
📌پاندمیِ سخنرانی ✍️ مصطفی گودرزی، پژوهشگر سواد رسانه صبح است و دوباره صفحات مجازی را از بالا به پایین مرور و اخبار را می‌بینم. بازهم کلی نشست، کنگره و اجلاس اما چرا اتفاقی نمی‌افتد و همچنان امروز اگر بد تر از دیروز نباشد همانند دیروز است؟ شاید اگر به جای نشست و اجلاس که مفهوم قعود و سکون را برای انسان تداعی می‌کند نام دیگری می‌گذاشتیم اتفاقات بهتری برایمان رقم می‌خورد. مثلا میگفتم قیام سران فلان نهاد برای فلان موضوع یا حرکت و قیام فعالان فرهنگی برای مساله حجاب و قیام فعالان اقتصادی برای رفع مشکلات و معضلات اقتصاد کشور و ... گویا دغدغه‌مندان آنقدر در نشست‌ها شرکت کرده‌اند که دیگر حال ایستادن پای باورها وحرکت به سمت ارزش هایشان را ندارند. شاید معنای جهاد را به درستی نفهمیده‌ایم اما میدانیم که در جهاد سکون نیست و لازمه آن حرکت است. گفته‌اند: " هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد " برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها را نفی نمی‌کنیم اما گاهی باید سخنت را ایستاده بگویی و شاید در حرکت! و حتی گاهی نباید سخن بگویی و حرکت تو نماد و نشانه‌ای از اندیشه و فهم عمیق توست. باید بررسی کرد که انفکاک ایده و عمل از کجا وارد اجتماع شد که امروز شاهد ایده پردازان بی عمل و عملگرایان بی ایده هستیم. مگر نه اینکه در گذشته‌ی ما ایده‌پردازان همان عملگرایان در صحنه بوده‌اند و نتایج نظریه پردازی‌هایشان در کف میدان عمل مشاهد می‌شد و اگر نتیایج با تصوراتشان همخوانی نداشت به اصلاح تئوری در جهت بهبود عمل می‌پرداختند. و در نتیجه گفته‌اند: به عمل(قیام و حرکت) کار برآید به سخندانی(نشست، همایش، سمینار و اجلاس) نیست! @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی از پشت‌پردهٔ تعطیلی یک برند قدیمی تا روایت خواندنی از یک سقوط سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN