eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
435 ویدیو
168 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ششمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی ✔️ برادران و ✔️ خواهران 🔸با حضور و مشاوره: 🔶 رضا مصطفوی، مدیر نشر عهدمانا 🌱پیشینه‌ی مهمان ویژه: نویسنده‌ی کتاب‌هایی چون کیمیاگر، التیام، تمنا و گپ‌وگفت حرفه‌ای سردبیری نشریاتی چون «خیمه»، «نجم»، «منور» و «ماه نامه امتداد» 🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای 📆 زمان: یک‌شنبه ۲۱ خرداد، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت با همکاری 🖌 باشگاه فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 کانون نویسندگان حوزوی 📣 اعلام حضور برادران به نشانی 🆔 @Aftabehazer 📣 اعلام حضور خواهران به نشانی‌ 🆔 @mahta_sa 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 تا جمهوری اسلامی قوی نشود سبک زندگی ما اسلامی نمی‌شود ✍️ حجت الاسلام محسن ابراهیمی، استاد حوزه و مدیر صفحه فقه روز ▫️نزدیک به ۹۰ سال پیش در چنین روزهایی، رضاشاه پهلوی به ترکیه سفر کرد و پس از یک سفر یک ماهه به ایران بازگشت و دست به اصلاحات متعددی زد. از مهمترین اقدامات او، کشف حجاب اجباری بود. ▫️رضاخان از طرفی در ترکیه پیشرفت، آبادانی و رفاه دید و از طرفی نبود حجاب بر سر زنان را. خوشبینانه اگر نگاه کنیم، او مایل بود که همان پیشرفت در ایران هم بوجود آید اما اخذ مابالعرض مکان ما بالذات کرد. او مظاهری مثل بی حجابی که معلول مبانی غربی بود را علت پیشرفت و آبادی و صنعت دانست. ▫️به گونه دیگری هم میتوان دید. انسان اینگونه است که وقتی چیزی را دوست دارد، سعی میکند تا میتواند خود را شبیه به آن کند. از آسانترین شبیه شدن ها شبیه شدن های ظاهری‌ست. ▫️برخی از ما ملت ایران از وقتی با تمدن غرب آشنا شدیم، به حق پذیرفتیم که در آنجا رفاه و صنعت و پیشرفتی است که در کشور ما وجود نداشت. این تمدن که بر مبانی ای در باب معرفت و انسان استوار است و اساس آن مادی گرایی و انکار ماوراء است، مظاهری همچون نوع پوشش و سبک زندگی دارد. ▫️ما که آن امتیازات و پیشرفت ها را دیدیم، اعتمادی به آنها برایمان حاصل شد و در پی رسیدن به آن مزایا و پیشرفت ها برآمدیم. حال یا گمان کردیم آن مظاهر علت آن پیشرفت هاست و یا از باب علاقه و اعتماد سعی کردیم حداقل در ظاهر شبیه شویم. ▫️لذا در طول تاریخ آشنایی ما با غرب، نظرات مختلفی در نسبت ما با غرب مطرح شد و حدوسط اصلی اعتماد به آن تمدن و نتیجه آن شبیه شدن به آنها در سبک زندگی و پوشش بود. البته این مسئله فقط انفعالی و از جانب ملت ها نبود. بلکه انگیزه های زیادی وجود داشت که سعی داشت به صورت فعّال، این سبک زندگی در جوامع ترویج شود. 🔗 متن کامل در فقه روز @HOWZAVIAN
🔸رادمردی از دیار گیلانعلی‌رضا مکتب‌دار 📌آنگاه که تبر استعمار و خودکامگی، بر قامت درختان مقاومت در این سرزمین فرود می‌آمد و سروقامتان این دیار، یکی پس از دیگری بر زمین می‌افتادند، سروِ جوانی بالیدن آغاز کرد که درک درستی از اوضاع و شرایط مملکت و اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی موجود داشت و از نقشه‌های خائنان به این مرز و بوم و توطئه‌های خطرناک دشمنان آن نیز آگاهی داشت. 📌میرزا یونس مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی در سال 1295 هـ.ق در محله استادسرای رشت، دیده به جهان گشود. در آستانه اجتهاد بود که وقایع ایران، مسیر زندگی‌اش را تغییر داد و او را به خیزش علیه استعمار و استبداد واداشت. 📌آزادی‌خواهان فراوانی گرد شمع وجودش حلقه زدند، اما فقدان عنصر بصیرت در میان آنان، این حلقه را از هم گسست و از سوی دیگر، روس‌ها نیز از حمایت او و قیامش سر باز زدند، اما او در به ثمررساندن نهالی که کاشته بود، مصمم و استوار بود. 📌در شانزدهم خرداد سال 1299 هـ.ش، در شهر رشت، حکومت جمهوری اعلام کرد که به گفته رهبر فرزانه انقلاب، یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی، بود. هرچند عمر این جمهوری چندان نپایید، اما الگویی شد برای نظامی که پس از سالیانی چند، در ابعادی گسترده‌تر شکل گرفت و جهان را تحت تأثیر خود قرار داد. @HOWZAVIAN
📌 بی‌تقوایی با خاله زنک‌بازی سیاسی ✍ حجت الاسلام علی مهدیان، استاد و مشاور حوزوی 🔹فیلم مسخره بازی جوان متدین حزب اللهی با میرسلیم در حرم حضرت اباالفضل(ع) را دیدید؟ اگر خندیدید و خوشتان آمد با شما سخنی ندارم. اما اگر مثل من احساس بدی پیدا کردید، نکته ای دارم برای گفتن. برادران من! 🔹بیایید کمی از بالاتر به وضعیت خودمان نگاه کنیم. این حال و روز ما است. حال و روز کسانی که بیشترین امید را به آنها داریم. فلان مداح مان برای آنکه بگوید من هم مشکلات را می‌فهمم در سرود خوانی اش دولت مردمی و مجلس انقلابی را تمسخر می‌کند، بعد که می‌خواهد عذرخواهی کند باز همان‌ها را تکرار می‌کند. آن یکی که با توییت‌هایش نیش و‌ کنایه می‌زد حالا در اشعارش همان‌ها را واگویه می‌کند. 🔹میرسلیم کلی حرف بد و بی اخلاقی گفته، تو هم به خودت حق می‌دهی بگویی، حداد رفته با فلان آدم عوضی دست داده، تو هم مو را از ماست می‌کشی‌ و یاد تبری افتاده‌ای که چی؟ که طرف را با خاک یکسان کنی و بگویی دست همه شان در یک کاسه است. نکنید رفقا! شما سردار سلیمانی را هم با نیش و کنایه می‌نواختید وقتی سخنانش درباره روحانی و هاشمی را می‌شنیدید. این رسمش نیست. 🔹کار سیاسی، خاله زنک بازی نیست. آن روز که عدالتخواهی را نقد می‌کردم گفتم این یک فرهنگ است، این فرهنگ، جنگ و جدال «بیهوده» می‌آفریند، دو قطبی می‌سازد. سیاست را من و شما از حضرت روح الله آموختیم، که اساسش رشد بود، رشد حقیقی، در بستر مبارزه با استکبار، برخی دندان فشردنهای دوستان آدم را به این فکر می‌اندازد که نکند استکبار بزرگ و اساسی را رفیقش می‌داند نه آمریکا. 🔹هر چه نزدیک انتخابات می‌شویم، صحنه برای ایجاد دو قطبی در کشور فراهم تر میشود من به غافلین احساسی و اراذل و اوباش داخلی ولو با کت و شلوار دانشگاهی یا عبا عمامه حوزوی کاری ندارم. روی سخنم به برادران حزب اللهی‌ام است. خودم را و شما را به رعایت تقوا توصیه می‌کنم. نکند ندانسته به دلیل همین بی اخلاقی‌هایمان بازیچه دست دشمن شویم و در تنور دو قطبی‌های اجتماعی بدمیم. 🔹دو قطبی کاری می‌کند که ولو هشتاد و پنج درصد هم ملت در انتخابات بیایند، دشمن فشارهای تاریخی تحریمش را آغاز کند، آن روز دود این بی تقوایی ها به چشم همه مردم خصوصا محرومین و مستضعفین خواهد رفت. کمک کنیم صحنه عقلانیت پیدا کند. تا بتوانیم از ایمان مردم، امید کشت کنیم. باز هم خود دانید. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با نام شهید شهر عطر آگین است با یاد شهیدان سفرم شیرین است من رزق زیارت از خدا خواستم و دیدم که سر سفره‌ی زین‌الدین است @shaeranehowzavi
🔸درب یا در؟ کدام واژه درست است؟ ✍ سعید احمدی «در» فارسی است؛ به معنای چیزی که با آهن یا چوب و مانند آن‌ها برای ورودی مکان‌هایی همچون خانه می‌سازند و در آنجا نصب می‌کنند. «درب» عربی است به معنای دروازه، راه و در بزرگ و فراخ. جمع آن دروب است. در، مفرد و جمع آن درها درب مفرد و جمع آن دروب 🔗قلمدار @HOWZAVIAN
🔸نهی از منکر و حکومت دینی ✍ بابک شکورزاده بعد از انتشار لایحه عفاف و حجاب، انتقاداتی از سوی طیف‌های مختلف به آن شد. مهم‌ترین ایرادی که از سوی دغدغه‌مندان فرهنگی به این لایحه گرفته شد این است که در یک کلام، این لایحه بازدارندگی لازم از بی‌حجابی را ندارد و بلکه چه بسا باعث ترویج این ناهنجاری هم خواهد شد. وقتی بندهای مختلف این لایحه را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این انتقاد تا حدود زیادی به جاست و نمی‌تواند بازدارندگی کافی را داشته باشد؛ چرا که عمده چیزی که این لایحه بر آن تأکید دارد جریمه نقدی است؛ آن هم جریمه‌هایی که آن قدر ناچیز است، برای طرفداران بی‌حجابی که عمدتا اقشار متوسط به بالا را شامل می شود رقمی به حساب نمی‌آید و به راحتی بستری را  برای این جماعت فراهم می‌کند تا به این ناهنجاری اخلاقی - اجتماعی دامن بزنند. شاید بتوان گفت که این لایحه به خرید طرح ترافیک شهرداری شباهت دارد. در آن‌جا شهروندان برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبلغی را پرداخت می‌کنند که بتوانند به این منطقه وارد شوند که البته در اکثر موارد نقض غرض است و با فلسفه تعیین محدوده طرح ترافیک که جلوگیری از ترافیک شدید است در تنافی است. در این جا هم گویا شخص بی‌حجاب مبلغی می‌دهد تا بتواند هرطور که می‌خواهد در انظار عمومی حاضر شود!    از ویژگی‌های بارز این بیانیه بی‌توجهی کامل به نهی از منکر است و عملا هیچ جایگاهی برای این عمل الهی لحاظ نشده است. مسئولین ذیربط این نکته را فراموش نکنند که نهی از منکر از لوازم حکومت الهی است. خداوند متعال درباره یاران خدا  که وعده یاری به آن‌ها داده شده   در قرآن کریم می‌فرماید: «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ؛ آنها كسانى هستند كه هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم نماز را بر پا مى‏دارند و زكات را ادا مى‏كنند و امر به معروف و نهى از منكر مى‏نمايند. (حج/41)   در این آیه نهی از منکر از ویژگی کسانی شمرده شده که صاحب قدرت هستند. با این حال دیگر جایی برای چون چرا باقی نمی‌ماند. اگر کسی هر طوری که می‌پسندد بخواهد در جامعه حاضر شود و عفت عمومی را خدشه‌دار کند آیا حکومت دینی نباید هیچ واکنشی نسبت به آن داشته باشد؟!  . @HOWZAVIAN
🔸بهبود یا بهبودی؟ کدام درست است؟ بهبود مصدر مرکب به معنای خوب‌بودن و تندرستی است و به «ی» نیاز ندارد. کاربرد درست «بهبود» است. ✏️در صفحه قلمدار @HOWZAVIAN
. 📰دکه‌ی تیترخوانی شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN