eitaa logo
نویسندگان حوزوی زنجان
262 دنبال‌کننده
77 عکس
29 ویدیو
0 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان زنجان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ارسال نشانی صفحه شخصی فضلا👇 دریافت یادداشت👇 @S_f_70 #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
وکیل ترامپ در ایران! محسن برهانی، حقوقدان اصلاحطلب، ترامپ را از حکم قتل شهید سلیمانی تبرئه کرد! ▪️برهانی که در فضای مجازی به مواضع بی منطق و همسو با ضدانقلاب و بر ضد جریان انقلابی کشور شناخته میشود از مدافعین سرسخت قاتلین مردم در فتنه ززآ بود.! ▪️او پیشتر در اهانتی آشکار به شهید غیرت حمید الداغی که در دفاع از چند دختر با چاقو به شهادت رسید او را نفله خواند! ▪️همچنین برهانی در پاسخ به چرایی عدم محکومیت نسل کشی در غزه توسط او، در توجیهی خنده آور، جنگ در غزه را خارج از حیطه رشته تحصیلی خود دانست.! ▪️اینک با دفاع تمام قد از ترامپ، برهانی وارد مرحله جدیدی در ابراز ارادت و چاکری به دشمنان ملت ایران شده است. ▪️و گویا در کل، جریان غربگرا وارد فاز جدیدی در پرستش غرب شده است! ✍🏻صراط @howzavian_zanjan
پیروزی نسبی حماس: بررسی ابعاد یک دستاورد در نبردی نابرابر پرسش پرتکرار این روزها این است: آیا حماس در نبرد اخیر با اسرائیل پیروز شد یا اسرائیل؟ با نگاهی کلان و با در نظر گرفتن چند نکته‌ی کلیدی، پاسخ به این پرسش تا حد زیادی روشن می‌شود. به ویژه با توجه به نابرابری شدید نیروها به نفع اسرائیل با آن همه حمایت بین‌المللی و همچنین ناکامی اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلامی خود در مقابل تحقق نسبی خواسته‌های حماس، می‌توان به این نتیجه رسید که حماس به یک پیروزی نسبی دست یافته است. دلایل این مدعا را می‌توان در چند محور بررسی کرد: ۱. نابرابری قوای نظامی و منابع: حماس در مقابل اسرائیل، با ارتشی قدرتمند و برخوردار از حمایت‌های گسترده‌ی بین‌المللی، گروهی نسبتاً کوچک با منابع محدود به شمار می‌رود. صرف انجام عملیاتی پیچیده و موفقیت‌آمیز مانند «طوفان الاقصی» و وارد آوردن خسارات قابل توجه به اسرائیل در چنین شرایط نابرابری، دستاوردی بزرگ برای حماس محسوب می‌شود. این عملیات، توانایی حماس در برنامه‌ریزی و اجرای حملات مؤثر را به نمایش گذاشت. ۲. اهداف متعارض و نتایج حاصله: اسرائیل در این نبرد اهدافی چون نابودی کامل حماس، توقف دائمی پرتاب راکت‌ها و آزادی اسرای خود را دنبال می‌کرد که هیچ‌کدام به طور کامل محقق نشدند. در مقابل، حماس با اجرای عملیات، توانست توجه جهانی را بار دیگر به مسئله‌ی فلسطین و وضعیت وخیم نوار غزه جلب کند. همچنین، طرح خواسته‌هایی مانند بهبود شرایط محاصره‌ی غزه و آزادی اسرا (که بخشی از آن محقق شد)، از دیگر دستاوردهای حماس به شمار می‌رود. این امر نشان می‌دهد که حماس توانسته است تا حدی دستور کار سیاسی و رسانه‌ای را به نفع خود تغییر دهد. ۳. تغییر معادلات منطقه‌ای: عملیات حماس نشان داد که این گروه همچنان بازیگری قدرتمند و تأثیرگذار در صحنه‌ی سیاسی فلسطین است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این امر، معادلات قدرت در منطقه را تا حدودی دگرگون ساخت و نشان داد که بدون در نظر گرفتن حماس، هیچ راه‌حل پایداری برای مناقشه‌ی فلسطین و اسرائیل قابل تصور نیست. ۴. تأثیر بر افکار عمومی: با وجود تبلیغات منفی و گسترده‌ی رسانه‌های غربی علیه حماس، این گروه به دلیل ایستادگی در برابر اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطینیان، در میان بخش‌هایی از مردم فلسطین، جهان اسلام و حتی برخی کشورهای غیرمسلمان، محبوبیت و حمایت بیشتری کسب کرد. این امر نشان می‌دهد که روایت حماس از این درگیری‌ها، در بخشی از افکار عمومی جهان بازتاب داشته است. در نتیجه، با در نظر گرفتن این مؤلفه‌ها، می‌توان ادعا کرد که حماس با وجود محدودیت‌های فراوان، توانسته است در این درگیری به یک پیروزی نسبی دست یابد. این پیروزی به معنای شکست کامل و قاطع اسرائیل نیست، بلکه به معنای اثبات وجود، توانایی و تأثیرگذاری حماس در شرایطی به شدت نابرابر است. این امر به ویژه با توجه به ناکامی اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلام شده و تحقق نسبی خواسته‌های حماس، نمود بیشتری پیدا می‌کند. ✍علی اسدی @howzavian_zanjan
وقتی جای جلاد و شهید عوض می‌شود... چگونه می‌توان دل را در سوگ کسی محزون داشت که منتظر امام غائب بود اما امام قائم را یاری نکرد؟ و چگونه می‌توان در برابر فراق کسی که جانش را در راه حقیقت و مردانگی نهاد، خاموش ماند؟ این تقابل تلخ، جان را می‌فشارد و احساسات را به بازی می‌گیرد. در این بازی پرتناقض، چگونه می‌توان مرز میان حق و باطل را شناخت و قلبی را که در سوگ مظلوم می‌تپد، تسلی بخشید؟ ✍علی محمدی هوشیار @howzavian_zanjan
🔹تصویر بالا: ۱۵ ماه اسارت در غزه 🔹تصویر پایین: ۳ ماه اسارت در زندان های رژیم اسرائیل ✍🏻علی اکبر صیدی @howzavian_zanjan
عاشقان مذاکره ● چند روزی است که برخی به هر کس که نظری مخالف نظر خود دارند برچسب تندرو و کاسبان تحریم و ...می زنند، و طوری القاء می کنند که همه مردم منتظر مذاکره با دولت قاتل و جانی ترامپ هستند و کلید حل مشکلات دست آمریکا است. ▫️چند توصیه بکنم خدمت عزیزان: ● اولا آقا توصیه فرمودند که مخرج مشترک با دشمن نداشته باشید و به جوانان و توانمندی های داخلی اتکا کنید. ●ثانیا وفاق اینگونه نمی شود اگر دنبال وفاق واقعی هستید باید نظرات مخالف رو هم بشنوید و احترام بگذارید، ولی اگر به دنبال وفاق میلی هستید کار خود را ادامه بدهید. ✍️حسین پیامی @howzavian_zanjan
گلایه های امام 🔹دیروز که سخنان امام خامنه‌ای را در جمع تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی رویداد ملی «پیشگامان پیشرفت» رو دنبال میکردم، جدای از و امیدی که حاصل شد، نکته ای ذهنم را درگیر کرده است و آنهم گلایه های حضرت آقا بود. 🔹چقدر برخی مسئولان، دستورات و توصیه ها و منویات امام جامعه را نادیده گرفته اند در حالی که میدانند هرجا به این توصیه ها عمل شد، موفقیت در پی آن آمد. 🔹ولی من به عنوان یک نگاهی دیگر به این گلایه ها داشتم. از دیروز در حال بومی سازی این گلایه ها نسبت به حوزویان و مدیران ارشد حوزه بودم. 🔹وقتی توصیه ها و مطالبات امام را از ساختار حوزه و روحانیون مرور میکردم، چه بسیار مطالباتی بود که بدان جامه عمل پوشانده نشده بود. از بگیر تا و روحانیون و تا ماندن حوزه علمیه قم و خیلی از مطالبات دیگر که در سالهای مختلف از حوزه انجام شده است. 🔹دیروز این گلایه ها برای همه بود. برای هر کسی که کمترین نقش را در مسائل کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، قضایی، تقنینی، علمی، و دینی دارد. هم وظایف فردی هم وظایف اجتماعی. نکند شامل بیان دیروز حضرت آقا باشیم که فرمودند: «حرف زیاد است اما باید عمل کرد» 🔹یاد سید الشهدای مقاومت بخیر که درباره شأن ولی فقیه و امام به علامه مصباح یزدی چنین فرموده بودند: «اگر ولی دستوری داد، باید آنرا اطاعت کنیم. اگر نهی کرد باید اطاعت کنیم. تا اینجا قدر متیقن است. اما وقتی مسئله ای را بررسی میکنیم، کافی است احتمال بدهیم این مسئله مورد رضایت ایشان است، آنرا انجام میدهیم و اگر احتمال بدیم مورد رضایت ایشان نیست، از انجام آن کار پرهیز میکنیم». علامه مصباح هم فرموده بودند: این ولایت حقیقی است. ✍️محمد جواد طهماسبی @howzavian_zanjan
من شرمنده شدم 🔸آه که چه زخم عمیقی بر دل امت نشست، آن‌گاه که ولی جامعه، مردی از تبار پیامبر رحمت، با اندوه و شرمساری فرمود: من شرمنده شدم. آیا این کلام چیزی جز ناقوس عذاب الهی است که بر ما به صدا درآمده است؟ چگونه چنین شکستی در پیمان با ولی خدا رخ داد که او، به‌جای افتخار، شرمساری را در برابر چشمان جهانیان به زبان آورد؟ 🔸ای مسئولان!!! ای مدیران !! ای پشت میز نشینان!! آیا سنگینی این جمله را درک کرده‌اید؟ این سخن، مهر تأیید بر ندانم‌کاری‌ها و کم‌کاری‌هایی است که به پای ولایت نوشته شد. این جمله، آیینه‌ای است که غفلت‌ها و کوتاهی‌ها را به‌وضوح در برابر ما قرار داد. آیا این شرمساری، شرمساری یک رهبر بود، یا تازیانه‌ای بر وجدان یک ملت؟ 🔸 فقیه، چیزی جز ادامه مسیر ولایت رسول‌الله نیست. او وارث رسالت پیامبر است، و هر غمی که بر دل او بنشیند، زخم بر پیکره امت است. چرا کاری کردید که او که پناهگاه دل‌هاست، خود دل‌شکسته و شرمسار شود؟ 🔸ای مردم! ای مسئولان! اگر دل در گرو ایمان دارید، بر خود بلرزید و زانو بزنید. استغفار کنید! دست از غفلت بشویید و با توبه و اصلاح عمل، این شرمساری را جبران کنید. بدانید که امروز کلام ولی خدا، همان صدای رسول‌الله است. هر ناراحتی او، خشم خداوند را به همراه دارد. آیا این اندوه عظیم را پاسخ نخواهید گفت؟ 🔸این کلام ولی، نه توبیخی ساده، که هشداری آسمانی است. باید برخیزیم و پیش از آن‌که دیر شود، دست به کار شویم. مبادا روزی فرارسد که دیگر فرصتی برای جبران باقی نباشد. ✍ موسی آقایاری @howzavian_zanjan
پیوستن به FATF آری یا خیر؟؟!! این روزها از پیوستن ایران به FATF و خروج از لیست سیاه، تحلیل های ضد و نقیض فراوانی شنیده می شود. گاها کسانی اظهار نظر می کنند که حتی متن FATF را هم یک بار نخوانده اند. 🔷 برای تصمیم گیری و تحلیل این اقدام نه از روی حب و بغض، نه از روی تعصب و نه با نگاه سطحی و خرد بلکه باید با مطالعه و مشورت با متخصصین و با در نظر گرفتن مصلحت عمومی ملت ایران، تحلیلی جامع و متقن ارائه دهیم. 🔶 در این نوشتار به دنبال تحلیل این پدیده اجتماعی نیستم بلکه از موافقین و مخالفین درخواست دارم برای تصمیم گیری نهایی به سوالات زیر هم پاسخ دهند: ۱- اثر پیوستن به FATF چیست؟ آیا واقعا گشایش اقتصادی حاصل می شود؟ آیا همه کشورهایی که FATF را قبول کرده اند، به گشایش اقتصادی رسیده اند یا وضعیت اقتصادی آنها بدتر شده؟ ۲- آیا با پیوستن به FATF ، تحریم های آمریکای جنایت کار و اروپا لغو می شود؟ تحریم های که علت بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران هستند. مخصوصا تحریم های غیر قانونی آمریکا که نه از روی قانون بلکه با زور و اجبار به ایران اعمال کرده است؟ ۳- آیا با قبول FATF می توان تحریم ها را دور زد؟ مخصوصا در زمان حاضر که آمریکا شرکت هایی که در حال دور زدن تحریم ها هستند را شناسایی و آنها را هم تحریم کرده است. ۴- آیا با پیوستن به FATF تحریم های ثانویه ی آمریکا هم لغو می شود؟ تحریم هایی که کشورهای دیگر با زور و ترس از آمریکا به ایران اعمال کرده اند؟ ۵- آیا قبول FATF با نظام محاسباتی امامین انقلاب و مبانی فکری رهبر معظم انقلاب، سازگاری دارد؟ چرا؟ 🔹 هر دو گروه موافق و مخالف باید به سوالات بالا با دلیل و استدلال متقن، جواب دهند و از روی حجت شرعی حرف بزنند. چرا که همه ما در رابطه تمام قضاوت هایی که می کنیم مورد سوال خواهیم گرفت. (وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا) ✍ حسین امیریان @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد مبتذل! کلیپی از تلفظ اشتباه دکتر پزشکیان در فضای مجازی پربازدید شده است که واژه «مُترصّد» را « متر۱۰۰» تلفظ میکند.! ▪️بررسی نوع واکنش ها و مواجهه جریان انقلابی با سوتی های فراوان رئیس جمهور نشان دهنده عدم برخورد جناحی و تمسخر و استهزا و تضعیف رییس جمهور است و صرفا تلاش میکند مشاورین رییس جمهور را نسبت به این مسأله توجه دهد. ▪️اما مقایسه این برخورد با آنچه مدعیان اصلاحات و کسانی که پز روشنفکری میدهند در حق کردند، به معنای واقعی کلمه انسان را به جمله میرساند.! ▪️آیا هایی چون رحمت الله بیگدلی که زندگی خود را وقف یافتن تلفظ اشتباه از شهید رییسی کرده بودند اینک نیز برای دکتر پزشکیان فرهنگ واژگان جدید مینویسند؟! ▪️آیا امثال مصطفی ملکیان در مورد سواد رییس‌جمهور نظری ندارند؟ و یا اینکه این سبک مبتذلشان در نقد، مختص شهید مظلوم آیت الله رییسی بود؟ ▪️اشتباه لفظی از هرکسی در هر مقامی ممکن است و ضمن تلاش برای عدم خطا، اما نباید نقد یک دولت با چنین مسائل پیش پا افتاده و سطحی رخ دهد بلکه باید سیاست ها و جهت گیری ها و عملکرد را مبنای تایید و یا نقد قرارداد. 🔹تضعیف رییس جمهور در مسائل بی ارزشی مانند تپق زدن و خطای لسانی نه تنها اخلاقی نیست بلکه باعث تضعیف جایگاه ریاست جمهوری و اختلاف بی مورد بین موافقان و مخالفانش میشود. و البته نقدهای جدی و مبنایی و صحیح را نیز به حاشیه میراند. امیدواریم سطح سیاست ورزی و کنش گری اجتماعی در بین شخصیت‌های جامعه ارتقا یابد و نقدها منصفانه و مودبانه ابراز گردد. ✍ صراط @howzavian_zanjan
در این جلسه تحلیلی رو عرض کردم: 🔹واقعیت این است که نماز جمعه و حتی نماز جماعات مساجد از سبک زندگی جامعه دور شده است و برنامه زندگی مردم عادی و نوع زیست اجتماعی آنها، نوعا اجازه حضور مستمر در این مراکز را نمی دهد. ▪️نه اینکه خودشان تمایلی نداشته باشند یا مخالف نماز جمعه باشند. ▪️راهکار هم اینجاست که تنها زمانی مردم ترجیح می دهند که ساختار فضای زندگی شان را تغییر دهند که ما بازاء ملموسی را دریافت کنند. 🔹قطعا خطبه های نماز جمعه نقطه کانونی این تحول هستند و اگر امام جمعه بتواند در این ساحت اقتضائات و مطالبات بومی و منطقه ای و ملی را بگنجاند و درطول هفته در بستر رسانه آنرا پیگیری کند این ترجیح تاحدودی حاصل می شود. نکته دیگر مشارکت مردم در برگزاری نماز جمعه است. این موضوع جنبه راهبردی اش مدنظر است و نماز جمعه را در خاستگاه حقیقی اش قرار می دهد. پ ن: البته از حق نگذریم اخیرا صحن مصلی لبریز از جمعیت است و تا آخر صحن پر میشه و خطبه ها هم بسیار گویا و گوش دادنی است. ولی نکات بنده نسبت به پایداری و بالابردن سطح کیفی نماز مطرح شد. ✍ مرتضی توکلی @howzavian_zanjan
مباهته: جدال با بدعت یا جواز بهتان؟ مباهته، اصطلاحی فقهی برگرفته از عبارت «باهِتوهُم» در حدیثی از پیامبر(ص)، به معنای مبهوت کردن مخالفان است. در تفسیر این عبارت دو دیدگاه اصلی وجود دارد که منشأ اختلاف در جواز یا عدم جواز تهمت به اهل بدعت شده است: ۱. اقناع با برهان قاطع، نه بهتان اکثر علمای شیعه، مباهته را به معنای اقناع مخالفان با دلایل محکم و مبهوت کردن آنها از پاسخگویی تفسیر کرده‌اند، نه تهمت زدن. این گروه معتقدند که هدف از مباهته، غلبه منطقی و استدلالی بر بدعت‌گذاران است، نه توسل به دروغ و افترا. از جمله فقهای برجسته این دیدگاه می‌توان به فیض کاشانی ( وافی، ج۱، ص۲۴۵)، ملا صالح مازندرانی ( شرح اصول کافی، ج۱۰، ص۴۳)، علامه مجلسی ( بحار الأنوار،ج۷۱، ص:۲۰۵؛ مرآة العقول، ج۱۱، ص۸۱)، صاحب ریاض ( ریاض المسائل، ج۱۶، ص۴۲)، صاحب جواهر (جواهر الکلام، ج۴۱، ص۴۱۳)، شیخ عباس قمی ( تعریب منتهی الآمال، ج۲، ص۶۸۹) و مرتضی مطهری ( سیری در سیره نبوی(ص)، ص۱۰۳) اشاره کرد. آنها با استناد به آیاتی مانند «فَبُهِتَ الَّذِی کفَرَ» (بقره/ ۲۵۸)، تأکید می‌کنند که مبهوت کردن باید از طریق برهان و استدلال باشد. ملا صالح مازندرانی تصریح می‌کند که در نقد مخالفان نباید ذره‌ای از حقیقت منحرف و مرتکب دروغ شد (شرح اصول کافی، ج۱۰، ص۴۳). ۲. جواز بهتان با شرایطی برخی از فقها، از جمله شیخ انصاری (المکاسب، ج۲، ص۱۱۸)، خویی ( مصباح الفقاهة، ج۱، ص۷۰۱) و گلپایگانی ( الدر المنضود، ج۲، ص۱۴۹)، با شرایطی، دلالت این حدیث را بر جواز بهتان زدن به اهل بدعت دانسته‌اند. البته باید توجه داشت که نظر گلپایگانی با اعتراض شاگردش مواجه شده و در پاورقی کتاب، دیدگاه مجلسی و صاحب ریاض مبنی بر عدم جواز بهتان ذکر شده است (کریمی جهرمی، الدرّ المنضود، ج۲، ص۱۴۹). این دیدگاه سابقه زیادی ندارد و ظاهراً برای اولین بار توسط شیخ انصاری (متوفی ۱۲۸۱ قمری) مطرح شده است. نقد دیدگاه دوم و جمع‌بندی: منتقدان دیدگاه دوم استدلال می‌کنند که تهمت زدن نه تنها به ضرر اهل بدعت نیست، بلکه ممکن است باعث مظلوم‌نمایی آنها شود و نتیجه عکس داشته باشد (محمدی ری‌شهری، دانشنامه قرآن و حدیث، ج۱۶، ص۱۰۱). آنها معتقدند منظور از «بهتان» در این حدیث، بهتان اصطلاحی است نه لغوی، یعنی اظهار خلافکاری‌های بدعت‌گذاران برای مبارزه با بدعت، نه نسبت دادن دروغ به آنها (محمدی ری‌شهری، دانشنامه قرآن و حدیث، ج۱۶، ص۱۰۱). برخی نیز در صحت سند یا دلالت حدیث بر جواز بهتان تشکیک کرده‌اند. آیت الله شبیری زنجانی با صحیح دانستن سند روایت «باهتوهم»، تهمت زدن را با سیره ائمه مغایر می‌داند و معتقد است دین با راستی و صداقت پایدار است نه با تهمت. از نظر او این روایت یا باید کنار گذاشته شود (مطروح) یا به تأویل برده شود (مؤول). او معتقد است جایی نداریم که ائمه مخالفان خود را با دروغ و تهمت از میدان به در کرده باشند. قوام دین به راستی و صدق است. وی تصریح می کند که این روایت با مسلمات شرع هم منافات دارد. وی در پاسخ به استفتائی می‌نویسد: حتی اگر معنای مباهته، بهتان باشد، با توجه به راستی‌آزمایی, این روش نادرست است و نتیجه معکوس دارد. ( دوماهنامهٔ تقریرات، شماره ۳، دی ۱۳۹۴، ص۱۰؛ فتوای ۵ تن از مراجع عظام تقلید درباره دروغ گفتن و بهتان زدن به افراد». شفقتنا، اسفند ۱۳۹۵) با توجه به این بررسی، تفسیر غالب و مورد تأیید بسیاری از علمای شیعه از عبارت «باهِتوهُم»، معنای اول یعنی «محکوم کردن مخالفان با دلایل قاطع و مبهوت ساختن آنان از پاسخگویی» است و نه «تهمت زدن و نسبت دادن دروغ به آنان». این تفسیر با اصول اخلاقی و آموزه‌های دینی سازگارتر بوده و از بروز پیامدهای منفی و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. ✍علی اسدی @howzavian_zanjan
فعالیت‌های علنی فرقه طاهری با پوشش محیط زیست ▪️ اعضای فرقه طاهری، که با نام «عرفان حلقه» نیز شناخته می‌شوند، اخیراً با پوشش فعالیت‌های محیط‌زیستی اقدام به تبلیغ جریان انحرافی خود کرده‌اند. این گروه که پیش‌تر با برگزاری جلسات درمانگری و عرفانی افراد را جذب می‌کرد، اکنون با استفاده از موضوعات محیط‌زیستی و خیریه‌ای به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد. ▪️در تاریخ ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۳، اعضای این فرقه در ارومیه و تبریز اقدام به جمع‌آوری زباله‌های حاشیه دریاچه ارومیه کردند. آن‌ها از فعالیت‌های خود فیلمبرداری و عکاسی کرده و تصاویر را با ذکر نام «سازمان صلح طاهری» در فضای مجازی منتشر کردند. در این گزارش‌ها، اعضا با چهره‌های آشکار و بدون پوشش حضور داشتند و هشتگ‌هایی مانند «پاکسازی حاشیه دریاچه ارومیه توسط دوستان عرفان کیهانی ارومیه و تبریز» و «سلامت انسان در گرو سلامت زمین» استفاده کردند. ▪️این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که عرفان حلقه به عنوان یک جریان انحرافی و غیرقانونی در ایران شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد، علنی‌سازی فعالیت‌ها و عدم پوشاندن چهره‌ها توسط اعضای این فرقه، بخشی از یک برنامه‌ریزی هدفمند باشد تا با برخورد قضایی با آن‌ها، سازمان‌های حقوق بشری و سازمان صلح طاهری در کانادا با مظلوم‌نمایی، حاکمیت ایران را تحت فشار قرار دهند. ▪️ استفاده از پوشش‌های خیریه، محیط‌زیستی و حمایت از ناتوانان، روشی است که جریانات انحرافی مانند بهائیت و عرفان حلقه بارها از آن برای ترویج اهداف خود سوءاستفاده کرده‌اند. این اقدامات نشان‌دهنده تلاش این گروه‌ها برای نفوذ در جامعه و ایجاد چالش‌های امنیتی و اجتماعی در ایران است. محمد جواد نصیری @howzavian_zanjan