🔸به مناسبت کودتای سوم اسفند و به قدرت رسیدن پهلوی اول؛
📍پیشبینی آیتالله مدرس درباره سرنوشت رضاخان
▪️در سال ۱۳۰۷ رضاخان که به شدت از مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری آیتالله سید حسن مدرس به تنگ آمده بود، دستور تبعید وی را صادر کرد. پس از مدتی رضاخان به وسیله ماموری پیغام داد که ایشان در سیاست دخالت نکند، به عتبات برود و در آنجا مجاور باشد.
▫️اما مدرس در پاسخ گفت:
«به رضاخان بگوئید من دخالت در سیاست را وظیفه خود میدانم. اینجا جای خوبی است و به من خوش میگذرد. تو را هم روزی انگلیسیها به جایی پرتاب میکنند. اگر توانستی بیا همینجا (خواف) هرچه باشد اینجا بهتر از تبعیدگاهها و زندانهای خارج از کشور است. این را بدان که من در وطنم به قتل میرسم و تو در غربت و سرزمین بیگانه خواهی مرد.»
📌 ادامه مطلب
#یادداشت
@howzeh100
📌مخالفت حاج شیخ با ورود حوزه به اختلافهای فکری بیفایده
@howzeh100
📍شیخ عبدالکریم حائری: نمیخواهم باعث ریخته شدن خون بیگناهان باشم
▪️مهاجرتهای مکرر شیخ عبدالکریم حائری از این شهر به آن شهر و از ایران به عراق و بالعکس، نشان از آن داشت که وضع موجود را نمیپسندید و به دنبال استقرار آرمانهای اصیلش میگشت. آرمان او خوشبختی ایران و جامعه ایرانی بود. او دنبال راهی میگشت تا مردم ایران را از بدبختی مادی و معنوی برهاند. آرمان او آن بود که کمونیسم و ایسمهای دیگر، تهدیدی برای فکر و عقیده مردم ایجاد نکند.
▫️شیخ مؤسس در برابر بیشتر وقایع سیاسی روز، موضع خاصی اتخاذ نکرد، زیرا احتمالا موضعگیریهای اینگونه را علاوه بر اینکه بیثمر میدانست، آن را اقدامی سطحی و روبنایی تلقی میکرد که اعتبار شخص موضعگیرنده مخصوصا از طبقه عالمان و حافظان پایگاه دین در کشور را زیر سؤال میبرد و او را از حیّز انتفاع در اقدامات بعدی ساقط میکرد. اینگونه بود که خود را وارد جریانات سیاسی روز نکرد و له یا علیه آنان موضعی نگرفت.
📌 ادامه مطلب
#یادداشت
@howzeh100
🗓 ۷ اسفند ۱۳۰۲
🔻سیلی یکی از نمایندگان طرفدار رضاخان در مجلس شورای ملی به لیدر اقلیت مجلس، آیتالله سیدحسن مدرس، زمینهساز برگزاری تظاهرات اعتراضآمیز مردم در خارج از مجلس شد.
#روزشمار
@howzeh100
🔸مروری بر سه کتاب منتشرشده دربارهی حضرات آیات سیدمحمدتقی خوانساری، احمد خوانساری و علامه طباطبایی
📍سهگانهای برای شناخت چهرههای موثر حوزه علمیه
▪️مرزبان ایمان و یقین؛ عنوان کتابی است که در احوالات آیتﷲ سید محمدتقی خوانساری نگاشته شده است. در این کتاب ۷۶۰ صفحهای، احوالات این عالم برجسته از زبان افرادی که ایشان را رؤیت کردهاند و یا ذکری از ایشان شنیدهاند بازگو شده است.
▫️مرجع متقین؛ کتاب دیگری است که از عالمی دیگر از شهر خوانسار سخن گفته است. آیتﷲ سید احمد خوانساری موضوع روایت این کتاب است. این کتاب در ۷۹۹ صفحه تنظیم شده است.
▪️آشنای آسمان؛ عنوان کتاب دیگری است از این نویسنده و ناشر. این کتاب که به شرح احوالات و خاطرات از مرحوم علامه طباطبایی اختصاص دارد، در ۲۹۶ صفحه تنظیم شده است.
📌 ادامه مطلب
#معرفی_کتاب
@howzeh100
🗓 ۹ اسفند ۱۳۵۷
🔻امام خمینی در پیامی ۱۴ مادهای به ملت ایران فرمودند: آنچه اینجانب به آن رأی میدهم، «جمهوری اسلامی» است و آنچه ملت شریف ایران در سرتاسر کشور از آن پشتیبانی نموده است، همین «جمهوری اسلامی» بوده است؛ نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. من از ملت شریف انتظار دارم که به «جمهوری اسلامی» رأی دهند که تنها این، مسیر انقلاب اسلامی است.
#روزشمار
@howzeh100
🔸گزارشی از نشست قم پژوهان به مناسبت یکصدمین سال تاسیس حوزه قم؛
📍مروری بر عملکرد مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم در صد سالگی حوزه علمیه
▪️حجتالاسلام محمدحسین فروغی، در نشست بنیاد قمپژوهی که در مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم برگزار شد، ضمن معرفی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم عنوان کرد: مرکز اسناد قم از سال ۵۹ کار خود را آغاز کرد و حمید روحانی موسس این مرکز بوده است که اولین کار ایشان کتاب تاریخ نهضت امام خمینی (ره) بود که بعد از انقلاب و حضور در قم، مرکز اسناد انقلاب را در کوچه آبشار راهاندازی میکند و اولین کارهای مرکز نیز انجام کارهای معمول مثل برش روزنامهها و آرشیو اسناد معمولی بوده است.
▫️وی اظهار کرد: از سال ۵۸ و ۵۹ دستوری مبنی بر تجمیع اسناد موجود در مراکز مختلف در مرکز اسناد صادر میشود و در سال ۶۱ مرکز اسناد تهران تاسیس میشود و بخشی از اسناد قم به آنجا منتقل میشود.
📌 ادامه مطلب
#نشست_تخصصی
@howzeh100
🗓 ۱۰ اسفند ۱۲۹۸
🔻آیتالله محمدتقی شیرازی معروف به میرزای شیرازی طی فتوایی، استخدام یا کار کردن در اداره قیمومیت انگلیس را برای مسلمانان تحریم کرد. به دنبال صدور این فتوا، تعداد زیادی از کارکنان آنجا استعفا دادند و این روند، به مرور افزایش یافت.
#روزشمار
@howzeh100
🔸به مناسبت سالگرد سید هادی خسروشاهی؛
📍دیپلماتِ حوزه
▪️سیدهادی خسروشاهی را میتوان دیپلماتِ حوزه نامید. وی پنج سال سفیرِ ایران در واتیکان بود. در اروپا مجلاتی را به زبان انگلیسی منتشر کرده بود. او همچنین سه سال نمایندگی ایران در مصر را به عهده داشت. وی با زبانهای انگلیسی، ایتالیایی، عربی و ترکی استانبولی آشنایی داشت.
▫️سیدهادی خسروشاهی گاهی به نمایندگی از طرفِ امام خمینی، گاهی از طرفِ حوزه علمیه و اغلب با دغدغههایی شخصی با متفکران جهان اسلام مرتبط بود. با تحولاتِ جهانی آشنایی داشت. در ایتالیا مرکزی به نام مرکز فرهنگی اسلامی- اروپا تأسیس کرد. بیش از ۱۶۵ نوع کتاب و نشریه از قرآن مجید و نهج البلاغه تا کتابهای برخی بزرگانِ عرصهٔ اندیشه را به زبانهای فارسی، ایتالیایی، عربی، انگلیسی و فرانسه در اغلب کشورهای اروپایی منتشر کرد.
📌ادامه مطلب
#یادداشت
@howzeh100
📍توجه ویژه حاج شیخ عبدالکریم به نویسندگان متعهد و رعایت اخلاق پژوهش
▪️حاج شیخ عبدالکریم حائری، رساله و کتاب را از مهم ترین پیام رسانی می شمرد و اثرگذاری آن را از سخنرانی، کم تر نمی دانست او طلاب فاضل را برمی انگیزاند که اندیشه ها و مقوله های مورد نیاز دینی را بنگارند و در دسترس مردم قرار دهند. افزون بر آثار مثبت تبلیغی و پیام رسانی رساله و کتاب، نوشتن را سبب شرح صدر و باز شدن فکر و تمرکز در یافته ها می دانست.
▫️حاج شیخ، هر نوشته و رساله را نمی پسندید. نوشته ای را مفید می دانست که مستند و تحقیقی باشد. استوار و متین نوشته شده باشد، گرهی را بگشاید و ادیبانه، روان و گویا باشد.
▪️توجه مؤسس حوزه به اهل قلم و احترام به آنان و بزرگ شمردن قدر و منزلت آنان سبب شد فضلای حوزه، به نگارش روی بیاورند و از معارف اسلامی، آن چه مورد نیاز مردم و جامعه می دیدند، با قلمی خوش و روان، بنگارند و در دسترس مردم قرار دهند.
📌 ادامه مطلب
#یادداشت
@howzeh100
🗓 ۱۲ اسفند ۱۳۴۰
🔻آیتالله سیدمحمود طالقانی طی سخنانی در مسجد هدایت با اشاره به اقدامات دکتر علی امینی، اظهار داشت: وقتی نخستوزیر مملکت نتواند جلوی ناموس خودش را بگیرد، چطور میتوان از او انتظار حفظ مملکت و ناموس سایرین را داشت.
#روزشمار
@howzeh100
🗓 ۱۳ اسفند ۱۳۰۱
🔻آیتالله سیدحسن مدرس با رئیسالوزرایی مستوفیالممالک مخالفت کرد.
📚(روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ج ۱، نشر گفتار، ص ۱۲۴)
#روزشمار
@howzeh100
🔸نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب در بنیاد قم پژوهی؛
📍گزارشی از آئین رونمایی کتاب «تحولات فکری حوزه علمیه قم (۱۳۵۷_۱۳۰۱)
▪️نشست رونمایی از کتاب «تحولات فکری حوزه علمیه قم (۱۳۰۱-۱۳۵۷)» به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم و همکاری بنیاد قمپژوهی در محل این بنیاد برگزار شد. در این نشست، حجتالله علیمحمدی یکی از نویسندگان کتاب، پس از معرفی نویسنده دیگر اثر خانم دکتر مرجان برهانی، اثر مذکور را صرفا درآمدی بر آثار دیگر در این زمینه دانست که پس از این باید به رشته تحریر درآیند.
▫️به نظر نویسنده کتاب، درباره علت یا علل تأسیس حوزه علمیه قم تاکنون موارد زیادی توسط نویسندگان و پژوهشگران ابراز شده، اما وی علت اصلی این اقدام را بحرانی دانست که شیخ مؤسس آن را درک کرد و همان بحران، انگیزه وی را برای بازتأسیس حوزه علمیه قم دوچندان نمود.
📌 ادامه مطلب
#نشست_تخصصی
@howzeh100
🗓 ۱۴ اسفند ۱۳۴۲
🔻اداره دادستانی ارتش با ارسال نامهای به رئیس ساواک، نوشت: قرار بازداشت آقای خامنهای به التزام به عدم خروج از حوزه قضایی تهران، تبدیل شده است. در همین روز، ایشان از زندان قزلقلعه آزاد شد.
📚هدایتالله بهبودی، شرح اسم، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، ص ۱۸۷
#روزشمار
@howzeh100
📍آیتالله بروجردی به روایت دانشنامه ایرانیکا
▪️آیتالله بروجردی پس از تحصیل در نجف در درس آخوند خراسانی، به مدت ۳۵ سال در بروجرد سکنی گزید. شهرت وی به دانش و پرهیزکاری سبب شد تا به عنوان مهمترین مرجع تقلید غرب و جنوب ایران و همچنین قسمتهایی از خراسان و عراق مطرح شود.
▫️یکی از عواملی که به آیتالله بروجردی کمک کرد تا به مقام مرجعیت برسد، خلاقیتی بود که وی در فقه به کار میبست. وی در قم حوزهای تشکیل داد که در واقع ترکیبی از بهترین خصوصیات مکاتب اصفهان و نجف بود.
▪️اقتدار و توسعه حوزه در زمان زعامت آیتالله بروجردی رخ داد. بعد از درگذشت آیتالله حائری یزدی، طلاب ایرانی جذب نجف میشدند، اما پس از ریاست آیتالله بروجردی بر حوزه قم این روند به صورت عکس بدل شد.
📌 ادامه مطلب
#یادداشت
@howzeh100
📍روایتی از فضاسازی مخالفین حضور آیت الله بروجردی در قم
▪️در زمان آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی مخالفتهایی که بود علنی نبود؛ مخالفتهایی نظیر اینکه: مگر چه چیزی کم داشتیم که آقای بروجردی را به قم آوردید؟ یا بعضیها میگفتند مراجع ۳ تا بودند و حالا ۴ تا شدهاند. از این قبیل حرفها بود.
▫️توجه عام پس از فوت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی به سمت آیتالله بروجردی بود.
▪️واعظ شهیری در قم و در مدرسه فیضیه این تعبیر را به کار برد: «مگر از قم آدم قحط بود که از بروجرد سید ریشحنایی و انگلیسی به قم بیاورید؟».
▫️اما پس از تثبیت موقعیت آقای بروجردی وقتی آیتالله گلپایگانی به آقای بروجردی گفت که آن واعظ میخواهد شما را ببیند، آیتالله بروجردی گفتند: «ایشان از خاندان شامخی است و من باید به دیدارش بروم!». آیتالله گلپایگانی گفتند: «اجازه دهید چند دقیقهای خودش بیاید. میخواهد دستتان را ببوسد و برود». آیتالله بروجردی گفتند: «خیر، من باید بروم».
📌 ادامه مطلب
#گفتوگو
@howzeh100
🗓 ۱۶ اسفند ۱۳۴۰
🔻آیتالله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی اعلام کرد که علما، هیچ کدام موافق اصلاحات ارضی نیستند و اگر هر قانون دیگری بر خلاف احکام اسلامی باشد، لغو و باطل است.
📚روزشمار ۱۵ خرداد، ج ۴، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، ص ۲۵۴
#روزشمار
@howzeh100
📌 مواجهه آیت الله بروجردی با مخالفان حضورش در قم
@howzeh100
🗓 ۱۷ اسفند ۱۳۴۵
🔻آیتالله سیدحسن قمی از مشهد با ارسال تلگرامی برای هویدا، نخستوزیر، نسبت به لایحه حمایت از خانواده، اعتراض نمود.
📚هفتهزار روز تاریخ ایران و انقلاب اسلامی، ج ۱، بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی، ص ۲۸۳
#روزشمار
@howzeh100
📍قم - نیمه شعبان 1341 / ماجرای سخنرانی اعتراضی صادقی تهرانی در حضور امام
▪️در ۲۲ دی ماه ۴۱ به مناسبت میلاد مسعود ولی عصر (عج) جشن بسیار مفصل و با شکوهی از طرف طلاب و جمعی از مدرسین قم در مسجد اعظم قم برگزار شد.
▫️طلاب برای برگزاری هر چه باشکوه این مراسم سرمایه گذاری زیادی کردند. تزئینات و آداب و رسوم در حد توان اجرا شده و ظاهر جلسه با شکوه به نظر آمد که البته به جز بزرگداشت این میلاد فرخنده یک هدف دیگر هم در جشن دنبال شد و آن بهره برداری از این جلسه برای تداوم مبارزه علیه حکومت بود.
▪️برای برنامه ریزی این جشن چند منظوره ( که در حقیقت یک منظور واحد بیشتر نداشتیم که آن هم تجلیل و تکریم و تعظیم از احکام اسلامی بود) از چند روز قبل جلسات متعدد برگزار و اعلامیه و تراکت هایی هم تهیه گردید که از آن جشن به نحو احسن استفاده شود.
▫️جمعی از طلاب ...
📌 ادامه مطلب
#یادداشت
@howzeh100
📍تأملاتی در احتیاطات حاج شیخ عبدالکریم حائری
▪️مؤسس حوزه علمیه قم در بحث پیرامون دومین مقدمه از مقدمات انسداد به مبنای استادش میرزای شیرازی بزرگ (صاحب فتوای تحریم تنباکو) اشاره کرده و از روش استادش نتیجه گرفته که حتی اگر فقیهی غالبا به احتیاط قائل شود، باز هم اختلالی در نظام مسلمین و اعمال مذهبی آنان ایجاد نمیشود .
▫️این سخن شیخ یکی از قرائن و مؤیداتی است که نشان میدهد مؤسس حوزه قم از هر دو لحاظ تئوریک و رفتاری به شیوه و باور میرزا اعتقاد داشته و از پیشوای «مکتب سامرا» تأثیر گرفته است.
▪️میرزا اگرچه با رهبری جنبش تحریم توتون و تنباکو در تاریخ معاصر ایران شناخته شده است، اما این تنها رفتار سیاسی شاخص زندگی او محسوب میشود و وی در طول ۸۲ سال حیات و ۲۳ سال مرجعیت و زعامت شیعیان، فقیهی آرام و میانهرو بود و همچون استادش شیخ مرتضی انصاری ترجیح داد که اولویت را به تربیت طلاب و فعالیتهای صنفی و مذهبی داده و از نزاعهای سیاسی ایران و عثمانی به دور باشد.
📌 ادامه مطلب
#یادداشت
@howzeh100
🗓 ۱۹ اسفند ۱۳۴۲
🔻حجتالاسلام محمدجواد باهنر هنگام خروج از مسجد جامع تهران، توسط مأموران ساواک دستگیر شد. وی در سالگرد قمری حادثه خونین مدرسه فیضیه قم در شبهای ۱۸ و ۱۹ اسفند سخنرانی کرده بود.
📚هدایتالله بهبودی، شرح اسم، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، ص ۱۸۳
#روزشمار
@howzeh100
📌 نگاهی به تاریخ سیاسی - اجتماعی حوزه قم، صدسال پس از تاسیس
تلگـــــــرام:
🔗 https://t.me/howzeh100
ایتــــــــا:
🔗 https://eitaa.com/howzeh100
ســـــــروش:
🔗 splus.ir/howze100
بلــــــــه:
🔗 https://ble.ir/howzeh100
اینســـــتاگرام:
🔗 https://instagram.com/howzeh100