🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #سبا، صفحه 428، آیات 1 تا 7
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
248.mp3
559.2K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه 428
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 #رهبر_معظم_انقلاب: بعد از چهل سال، دشمنان ما ضعیفتر از روز اوّلند و ما قویتر از روز اوّلیم.
🔺👈 این نشاندهندهی این است که خدای متعال با ما است
☝️امّا یک شرط دارد: شما با #خدا باشید
اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.
97/12/07
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 13
______________________
🌱📍🌱الهِی کَیْفَ ایَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَماتِی وَ اَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی اِلاَّ الجَمیلَ فِی حَیوتی
(معبودم! چگونه مأیوس باشم از توجه و عنایت خوب تو پس از وفاتم، در حالی که تو عهده دار نشده ای امور مرا مگر به نحو خوب و نیکی در هنگام حیاتم)🌱📍🌱
◀️امید در دنیا
افراد مؤمن همیشه بارقه امید در دلشان می درخشد، چشم به عنایات او داشته و هیچ گاه به بن بست نمی رسند، بر عکس افرادی که ایمان به خداوند ندارند در مقابل یک مشکل همه چیز را از دست رفته پنداشته و زود خود را می بازند، این خود باختگی تا آنجاست که گاهی دست به خودکشی هم می زنند، به خلاف افراد با ایمان که در سخت ترین شرایط هنوز هم بارقه های امید در دلشان می درخشد.
سالها بود که یوسف صدیق از پدرش دور و ناپدید شده بود، به طوری که همگان فکر می کردند که از بین رفته و یا برای همیشه مفقود گشته است، ولی پدر پیر او که در غم هجران فرزند می سوخت به واسطه نور ایمانی که داشت هنوز امیدوار بوده، به طوری که
پس از سالیانی دراز به فرزندانش توصیه کرده که در جستجوی یوسف حرکت کنند و به آنها گفت:
«و لاَ تَایْٔسُوا مِنْ رَوْحِ اللّه ِ اِنَّه لاَ یایْٔسُ مِنْ رَوْحِ اللّه ِ اِلاَّ القَوْمُ الْکَافِرُونَ»(یوسف /87.).
(از رحمت خداوند مأیوس نباشید. همانا نومید نمی باشند از رحمت خداوند جز کافران).
پدرش ابراهیم خلیل الرحمن هم می فرماید:
«وَ مَنْ یَقْنَطُ مِنْ رَحْمَهِ رَبِّهِ إلاّ الضَّالُّونَ»(حجر/56.).
(چه کسی، جز گمراهان، از رحمت پروردگارش نومید می شود؟).
انسان منهای ایمان در مقابل نعمت سرکشی می کند و در مقابل نقمت خود را می بازد.
«وَ اِذَا اَنْعَمْنَا عَلَی الاِْنْسَانِ اَعْرَضَ وَنَابِجَانِبِهِ وَ اِذَا مَسَّهُ الشَّرُّکَانَ یَؤسًا»(اسراء /83.).
(چون به انسان نعمت دادیم از ما روی گرداند و خویش را از ما دور کند و چون شرّی به او رسد بسیار مأیوس است).
ولی انسان مؤمن در مقابل نعمت شکرگزاری نموده و در مقابل نقمت تحمل و صبر را پیشه خود می سازد(نمل /19؛ لقمان /17).
◀️ امید به آخرت
همچنان که در دنیا باید امیدوار به عنایت الهی بود نسبت به آخرت هم نباید مأیوس از رحمت او بود. فرد با ایمان با دلی شاد و خرّم چشم به درخشش «لاَتَقْنَطُوا» دوخته که خداوند می فرماید:
«قُلْ یا عِبَادِیَ الَّذِینَ اَسْرَفُوا عَلی اَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّه ِ اِنَّ اللّه ِ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعا»(2).
(بگو ای بندگان من، افرادی که نسبت به خود زیاده روی کرده و از حد تجاوز نموده اید، مأیوس نباشید از رحمت خداوند، خداوند تمامی گناهان را می بخشد).
ولی شخصی که ایمان ندارد مشمول «اولئک یئسوا» است که خداوند می فرماید :
«وَالَّذِینَ کَفَرُوا بِایَاتِ اللّه ِ وَ لِقائِهِ اُولئِکَ یَئِسُوا مِنْ رَحمَتی وَ اُولئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ اَلِیمٌ»(عنکبوت /23).
(و آنهایی که به آیات خداوند و لقای او کافر شدند، آنها از رحمت من مأیوس هستند و برای ایشان عذابی دردناک است).
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:
«عَجِبْتُ لِمَنْ یَقْنَطُ وَ مَعَهُ الاِسْتِغْفارُ»(نهج البلاغه، حکمت 87).
(تعجب می کنم از کسی که مأیوس می شود، در حالی که با او استغفار می باشد).
یعنی در صورتی که خداوند متعال راه استغفار را باز گذاشته و انسان در هر لحظه ای می تواند به خداوند بازگشته و از او پوزش بطلبد چرا مأیوس می باشد، آخر درب رحمت الهی همیشه باز است و هیچ گاه دست رد به سینه او زده نمی شود.
نسیم رهایی و نجات پیوسته از سوی پروردگار متعال می وزد و آیات قرآنی و دعاهای وارده مرتب نوید رحمت می دهند. از این رو هیچ گاه نباید از رحمت الهی نومید بود و باید چشم به عنایات او داشت.
کسی که مأیوس از رحمت خداوند است او را نشناخته و توجّه به وسعت کرم وی ندارد و از حکمت و فلسفه آفرینش بی خبر است و متوجه نیست بر این که اصل آفرینش بر پایه رحمت و احسان است نه نقمت و محرومیت.
فرد نومید از رحمت وغفران الهی ممکن است دست به هر خلافی بزند و مرتکب هرجنایتی بگردد. از این رو در هیچ شرایطی دستورات دینی آدمی را به یأس نمی کشاند و پیوسته روزنه امید را برای او باز می گذارد.
◀️ ایمنی و یأس از خدا
همچنان که یأس از رحمت الهی از گناهان کبیره است، ایمنی از تدبیر او و به تعبیر روایی ایمنی از مکر الهی هم گناهی بزرگ می باشد(2).
ایمنی و یأس هر دو انسان را به فساد می کشانند و سبب می شوند که انسان دست به هر گناهی بزند از این رو باید در تبلیغات دینی توجه کامل به این دو آفت اجتماعی بشود.
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید:
«اَلْفَقِیهُ کُلُّ الْفَقِیهِ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَهِ اللّه ِ وَلَمْ یُؤْیِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللّه ِ وَ لَمْ یُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَکْرِاللّه ِ»(نهج البلاغه، حکمت 87).
(فقیه تمام عیار، کسی است که مردم را از رحمت الهی نومید مسازد و از شادمانی خدایی مأیوس نکند و از تدبیر و چاره سازی (عذاب) خداوند هم ایمن نسازد).
◀️ نومیدی و یأس از مردم
نقطه مقابل یأس از پروردگار، یأس از مردم و به طور کلی غیر خداوند است، انسان عارف چشم به دست احدی غیر از خدا نداشته و کسی غیر از او را نمی شناسد، تنها اتکال او به ذات بی نیاز الهی است و به موجودی دلبستگی ندارد.
بر دوخته ام دیده چو باز از همه عالم
تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است
همچنان که در نماز با دلی پاک و مخلصانه می گوید «ایّاک نعبد» با اعتمادی محکم و استوار هم می گوید: «وایّاک نستعین». یأس و نومیدی از مردم و دستمایه آن دو موجب حریت روح آدمی وآرامش نفسانی اوست همچنان که طمع و چشم داشت به آنان موجب اسارت و ذلت انسانی می باشد.(میزان الحکمه، ج10، ص761)
عزت دینی مؤمن در آن است که از دست مردم مأیوس بوده و تنها به عنایات خدایی بنگرد.
جبرئیل به رسول اکرم عرض کرد وگفت:
«وَ اعْلَمْ أَ نَّ شَرَفَ الرَّجُلِ قِیَامُهُ بِاللَّیْلِ وَ عِزُّهُ اسْتِغْنَاؤُهُ عَنِ النَّاسِ»(میزان الحکمه، نقل از خصال صدوق، ج1، ص7).
(شرافت انسان در قیام و عبادت شبانه و عزت او در بی نیازی از مردم است).
امیر مؤمنان علیه السلام فرمود: نومیدی از مردم ثروت بزرگی است و امام باقر علیه السلام فرمود: بهترین ثروت اعتماد به خداوند و یأس و نومیدی از دستمایه انسانها می باشد.(میزان الحکمه، ج10، ص761)
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#شنبه_های_قرآنی / اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی)
شماره 16
❇️📚«قسمتی از کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ❇️
——————————-👇👇👇👇
🔅جلسه یک | ایمان 1 (قسمت ششم)
❇️.... أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ (آل عمران، آیه 133)
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ... (آل عمران، آیه 134)
همانها که در توانگری و تنگدستی، انفاق میکنند؛ و خشم خود را فرو میبرند؛ و از خطای مردم درمیگذرند؛...❇️
◀️ أعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ »» و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار خود و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و مهیّا برای #پرهیزکاران است
◀️ باتقوا کیست؟
2️⃣ والْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ »» و خشم خود را فرو میبرند
فرو برندگان خشم یعنی چه؟
یعنی بر اساس احساسات کار نمی کنند، همه جا عقل.
اما گاهی عقل هم با خشمهای درست همراه است، نمی بینید در قرآن می گوید: «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ؛ در برابر کفّار سرسخت و شدیدند»
اینی که می گویند والكاظمين الغيظ، معنایش این نیست که شما خیال کنید می خواهیم بگوییم خشم یک ملت، خشم یک انسان، خشم یک جامعه، علیه آن کسانی که باید بر آنان خشم گرفت، نیست و نابود باد، نه.
قرآن هم نمی گوید که این خشمها را فرو بخورید، می گوید بر اساس خشم، کاری انجام ندهید.
«وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ » كظم کنندگان، فروبرندگان. نه فراموش کنندگان؛ فرو برندگان غیظ و خشم. که وقتی خشم فرونشست، انسان می تواند با عقل، با درک، آنچه را که شایسته است انجام بدهد.
3️⃣ والْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ »» و از خطای مردم درمیگذرند
عفو كنندگان از خطاهای مردم. از اشتباهات مردم، از خطاهای مردم، از گناهان مردم،
از لغزش های مردم باید گذشت، باید صرف نظر کرد.
از آن گناهی نباید صرف نظر کرد که لغزش نبوده است. خدا هم از یک چنین گناهی مشکل صرف نظر بکند. از آن عمل خلافی نباید صرف نظر کرد که از روی تعقد و عناد انجام گرفته است.
اما لغزش ها، قصورها که در کار عامه مردم فراوان هست، قابل گذشتن و عفو کردن است.
3️⃣ والَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ
و آنها که وقتی مرتکب عمل زشتی شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا میافتند؛ و برای گناهان خود، طلب آمرزش میکنند
در وادی غفلت، زیر سرپوش غفلت، دیر نپایند.
یک آیه خیلی عجیبی هست در قرآن، در زمينه تذکر پیداکردن؛ «إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا؛ پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسههای شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) میافتند... (اعراف / 201)
این هم برای باتقواهاست اتفاقأ،
وقتی یک گروهی شیطان و شیطان صفت او را احاطه می کنند تا گمراه کنند، تا از راه به در ببرند، تا او را به فراموشی بیندازند،فورأ به یاد خدا بیفتد انسان.
ياد خدا یک چنین چیزی است. یاد خدا حربه ای است در دست ما عليه شيطانها،
یاد خدا ریسمانی است در اختیار ما، برای نجات از ورطه ای که دشمنان هوشیاری ما، در برابر ما به وجود آورده اند.
یاد خدا خیلی چیز ارزشمند و قیمتی است.
چون کار خلافی بکنند یا بر خویشتن ظلم بکنند، خدا را به یاد می آورند (ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ....)
ادامه دارد...
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#امام_خامنه_ای
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
49_Negahi-Motefavet-be-Alfaze-Quran.mp3
3.1M
#شنبه_های_قرآنی
#کلیپ_صوتی
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد #امام_خامنه_ای بشنویم
موضوع: نگاهی متفاوت به الفاظ قرآن
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
SalavatShabaniyeh[03].mp3
5.58M
💠 #صلوات_شعبانیه
🎙 بانوای : حاج #میثم_مطیعی
🔹 اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَهِ النُّبُوَّهِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَهِ ...
🔸 خواندن این صلوات به صورت روزانه در ماه شعبان هنگام ظهر توصیه شده است.
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره 8
——————————
💠چرا باید در عرصه سیاسی حضور یابیم؟👇👇💠
پاسخ اجمالی:
1️⃣ جامعیت دین اسلام
2️⃣ تاکید اسلام بر حضور در عرصه سیاست
3️⃣ گستردگی احکام اجتماعی اسلام
4️⃣ تاکید روایات بر حضور مومنان در سیاست
5️⃣ سیره اهل بیت (علیهم السلام)
6️⃣سیره علما
پاسخ تفصیلی:
6️⃣سیره علما
سیره عالمان شیعه در عصر غیبت نیز در راستای سلف صالحشان قرار داشته و آنان به تناسب موقعیت و وضعیت فرهنگی و سیاسی و محیط سیاسی زمانه خویش، در کنار تاکید ہر مسائل مادی و پاسخ به مؤمنان در خصوص پرسشها در عرصه خصوصی و احوالات شخصيه ، از دو سو فعالیت سیاسی، انجام می دادند.
الف: از یک سو، کتب عالمان پر است از مسائل سیاسی و ابراز عقیده و اظهار نظر در خصوص نظام سیاسی و رفتار سیاسی مطلوب در عصر غیبت.
ب: از سوی دیگر، عالمان شیعی در ادوار و زمانهای مختلف ضمن ورود به مسائل سیاسی در قالب تقابل و تعامل با حاکمان جائر و هدایت سیاسی اجتماعی جامعه به مقدار توان ، رفتارهای سیاسی متفاوت و متنوعی از خود بروز داده اند که بررسی هر کدام از آنها تحقیق مفصلی می طلبد؛ لکن به اجمال میتوان به برخی از آنها اشاره کرد:
◀️ و تعامل مثبت فقیهانی، مانند شیخ مفید با حاکمان آل بویه ؛
(ر.ک: شیخ مفید؛ نبرد جمل؛ ترجمه محمود مهدوی دامغانی ص 9)
◀️ ورود فقيهان شیعی جبل عامل به دربار حاکمان صفویه و همکاری با آنان؛
(ر.ک: مرتضی مطهری: مجموعه آثار، ج ۱۶)
◀️ تعامل و همکاری فقیهان با دربار قاجاریه جهت تأمین مصلحت جامعه اسلامی و هدایت فراگیر مردم و حاکمان؛
(ر.ک: فؤاد ابراهیم؛ «ولایت فقیه در عصر قاجاریه »؛ ترجمه محمد باغستانی؛ مجله فقه (کاوشی نو در فقه اسلامی)، بهار و تابستان ۱۳۹۰، شماره ۲۷
. ۲۸ ، ص۳۲۰.)
◀️ نگارش کتب اخلاقی برای هدایت حاکمان؛ برای مثال کتاب معراج السعاده تألیف ملا احمد نراقی
(ر.ک: مقدمه معراج السعاده ونیز: سید سجاد ایزدهی؛ اندیشه سیاسی ملا احمد نراقی: فؤاد ابراهیم: « ولایت فقیه در عصر قاجاریه (بخش چهارم) »؛ ترجمه محمد باغستانی: مجله فقه (کاوشینودر فقه اسلامی) : بهار و تابستان ۱۳۹۰؛ شماره ۲۷-۲۸ ص۳۲۰.)
◀️ مشارکت فعال در نفی استبداد و تشکیل حکومت با محوریت مردم در قالب نگارش کتب و فعالیت عملی در نهضت مشروطه؛
(مرتضی شیرودی؛ جنبشها و نهضت های سیاسی اسلام معاصر؛ ص۲ ۴. )
◀️ فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو و مبارزه با شرکت های انگلیسی در ایران؛
(همان، ص ۳۷-۴۱.)
◀️ فعالیتهای روشنگرانه ، عدالت طلبانه و تقریب مذاهبی سید جمال الدین اسدآبادی؛
(ر.ک: سید احمد موثقی؛ سید جمال الدین اسدآبادی، مصلحی متفکر و سیاستمدار قم: بوستان کتاب؛ ۱۳۸۰.)
◀️ فعالیت بسیاری از علما در انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی که به شکنجه، تبعید و شهادت بسیاری از آنها انجامید.
امام خمینی در تأکید بر این مدعا و با استشهاد به سیره معصومین, این گونه فرموده است:
ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، مکلفیم شرعا: همان طور که پیغمبر میکرد، همان طور که حضرت امیر می کرده .
(امام خمینی؛ صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۶)
◀️ مقام معظم رهبری نیز با تأکید بر این سیره مسلم، روش عالمان دینی در این خصوص را مورد عنایت قرار داده و در تأکید بر حضور روحانیت در این عرصه، این گونه اظهار داشته است:
«تکلیف دوم (روحانیت) ... تکلیف مجاهدت برای مردم است. اگر انقلاب پیروز هم نشده بود، این تکلیف بود. دأب و روش علما این بود... که به فقرا و طبقات ضعیف کمک کنند و برای حفاظت از آنها، در مقابل زورگو بایستند؛ در مقابل خان بایستند؛ در مقابل سلطان بایستند. اصلا علمای ما... همیشه به این معنا معروف بوده اند... که با ضعفا خوب بودند و به آنها كمك میکردند و با حکومت های طاغوت و قدرتمندها در می افتادند.»
( سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع روحانیون و طلاب استان بوشهر: 1370/10/11)
ادامه دارد..
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #سبا، صفحه 429، آیات 8 تا 14
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
429.mp3
483.6K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه 429
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مجموعه استوری | #فضای_مجازی
🔺️ رهبر انقلاب: جوانها امروز در فضای مجازی فعّالند؛ فضای مجازی میتواند ابزاری باشد برای زدن توی دهن دشمنان.
📲 قابل استفاده در استوری اینستاگرام و...
💻 @Khamenei_ir
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #سبا، صفحه 430، آیات 15 تا 22
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
430.mp3
508K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه 430
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#شرح_مناجات_شعبانیه
شماره 15
__________________
🌱📍🌱الهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَهِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ.
معبودِ من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدی و من به این پرده پوشی، در آخرت محتاج ترم. همانا در دنیا، حتی نزد بندگان شایسته ات نیز، گناهانم را فاش نکردی، پس در روز قیامت، نزد آنها که شاهد می باشند رسوایم مفرما!🌱📍🌱
◀️ خداوندِ ستّارالعیوب
یکی از عنایت های خداوند مهربان در حق بندگان، موهبت پرده پوشی او از گناهان و زشتی های آنان می باشد. در واقع هر انسانی، آبرو و عزت خویش در میان جامعه را مدیون پوشانده ماندن لغزش هایش از جانب خداوند کریم می باشد. مِهرورزی پروردگار در حق آدمیان سبب شده است که تا آخرین حد ممکن، با پرده پوشی از معاصی او، عزت و اعتبار آنها را در برابر دیگران محفوظ بدارد.
از جمله نکاتی که در دعاهای اهل بیت علیهم السلام مورد توجه آنها بوده است، صفت «ستّاریّتِ» خداوند می باشد که به طور مکرر و بارها، پروردگار خود را به این صفت حمیده و زیبا ستوده اند. در اینجا به عنوان نمونه، به برخی از این فرازهای دل نشین اشاره می نماییم:
اَیْ رَبِّ جَلِّلْنی بِسِتْرِکَ، فَلَوِ اطَّلَعَ الْیَوْمَ عَلی ذَنْبی غَیْرُکَ ما فَعَلْتُهُ وَ لوْ خِفْتُ تَعْجیلَ الْعقُوبَهِ لاَجْتَنَبْتُهُ لا لِاَنَّکَ اَهْوَنُ النّاظِرینَ وَ اَخَفُّ الْمُعطَّلِعینَ بَلْ لِاَنَّکَ یا رَبِّ خَیْرُ السّاتِرینَ.(مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزه ثمالی)
پروردگارا! کردار زشتم را در پرده دار. اگر بر گناهم کسی غیر از تو آگاه می شد، آنرا مرتکب نمی شدم و نیز اگر از تعجیل عقوبت می ترسیدم باز هم از خطا اجتناب می کردم.
و این حیا نمودن از مردم و عدم حیا از تو، نه بدان سبب است که قدر و اهمیت تو از دیگران کمتر است و آگاهی تو از گناهانم نسبت به سایرین پایین تر است، بلکه بدان خاطر است که تو ای پروردگارم، بهترین پوشاننده گناهانی.
در جای دیگر از دعای ابوحمزه ثمالی می خوانیم:
«اِلهی فَبِحِلْمِکَ اَمْهَلْتنی وَ بِسِتْرِکَ سَتَرْتَنی حَتّی کَاَنَّکَ اَغْفَلْتَنی؛ معبود من! به سببِ حلمی که ورزیدی مُهلتم دادی، و چون، ستّار بودی، پرده بر لغزش هایم کشیدی تا آنجا که گویا از کارهایم غافل بودی و نمی دیدی».
همچنین سیّدالسّاجدین علیه السلام در دعای شانزدهم صحیفه سجّادیه، این گونه، پروردگارش را به پرده پوشی می ستاید:
یا اِلهی فَلَکَ الْحَمْدُ، فَکَمْ مِنْ عائِبَهٍ سَتَرْتَها عَلَیَّ فَلَمْ تَفْضَحْنی، وَ کَمْ مِنْ ذَنْبٍ غَطَّیْتَهُ عَلَیَّ فَلَمْ تَشْهَرْنی وَ کَمْ مِنْ شائِبَهٍ اَلْمَمْتُ بها فَلَمْ تَهْتِکْ عَنّی سِتْرَها، وَ لَمْ تُقَلِّدْنی مَکْرُوهَ شَنارِها وَ لَمْ تُبْدِ سَوْءاتِها لِمَنْ یَلْتَمِسُ مَعایبی مِنْ جیرَتی وَ حَسَدَهِ نِعْمَتِکَ عِنْدی.
ای معبودِ من! شکر و سپاس تو را که چه بسیار عیبم را پوشاندی و رسوایم نکردی و چه فراوان گناهم را پنهان کردی و در گناهان، مشهورم نساختی و چه بسیار، زشتی ها که انجام دادم و پرده _ آبرویم _ را ندریدی و طوق زشت آن را بر گردنم نیفکندی و بدی های آن را بر همسایگان که در جستجویِ عیب هایم هستند و بر حسودانی که تحمل دیدن نعمت هایت را ندارند، آشکار نساختی.
◀️ پرده پوشی الهی تا آن جاست که گاهی آدمی مغرور می شود، همان طور که امام سجاد علیه السلاممی گوید:
«وَ غَرَّنِی سِتْرُکَ الْمُرْخی عَلَیَّ؛ پرده پوشی ات مرا مغرور ساخته ((مفاتیح الجنان، دعای ابو حمزه ثمالی، ص348))»
مهلت دادن او تا آن جاست که آدمی از حدود الهی تجاوز می کند، همچنان که عرضه می دارد:
«اَنَا الَّذی اَمْهَلْتَنی فَمَا ارْعَوَیْتُ؛ پروردگارا من همان کسی هستم که مرا مهلت دادی، ولی رعایت نکردم (مفاتیح الجنان، دعای ابو حمزه ثمالی)
◀️ پرده پوشی الهی نقش پر اهمیتی در سازندگی شخصی و روابط اجتماعی دارد، انسانها گاهی چهره ای فریبنده دارند، ولی آن سوی چهره اخلاقی گزنده، گاهی زبانی منافق گونه دارند، ولی قلبی پر از حقد و کینه و گاهی هم دارای ظاهری آراسته هستند، ولی کرداری نکوهیده، اگر پرده از روی اخلاق و اعمال برداشته شود هزاران زشتی برملا گردد، آن گاه افراد بی حیا و دریده شوند و گمانهای خوب به یقینهای بد تبدیل شود، قهرا روابط اجتماعی تغییر یابد و نزدیکان از هم ببرند و دوستان، دشمن همدیگر گردند.
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 دیدار رهبر انقلاب با خانوادهی معظم شهدا، گرچه از دوران دفاع مقدس تا به امروز ادامه داشته، اما با شروع جنگهای نیابتی آمریکا و جریان تکفیری در منطقه، و حضور مشتاقان عرصهی جهاد و شهادت باعنوان «مدافعان حرم»، رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.
🔻مجموعهی «لشکر زینبی» گوشهای از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانوادهی معزز شهدای مدافع حرم در ۵ سال گذشته را به تصویر کشیده است.
💻 @Khamenei_ir
🍂سلسله مباحث: #مهارت_های_طلبگی
پنجره اول: #فعالیت_سیاسی
شماره ۱۰
——————————
💠ملاک ها و معیارهای فعالیت های سیاسی طلاب 👇👇💠
1⃣ سیاست اسلامی یا سیاست شیطانی
عرصه سیاست، رویکردهای متفاوتی دارد و تفاوت آن در مکاتب مختلف را نیز باید در مبانی، اصول و خاستگاه هر مکتب و نوع نگرش آن به سیاست جست وجو کرد.
طبیعی است تفاوت رویکرد در عرصه سیاست ، به انتظارات و رفتار خاص انجامیده و مستدعی توصیه های خاصی در این خصوص است.
اساسی ترین نکته در تمایز مکاتب مادی از مکتب سیاسی اسلام در خصوص رفتار و فعالیت سیاسی، رویکرد آنان به سیاست است.
سیاست در دیدگاه غربی، ماهیت مادی دارد و برای تدبیر امور مادی جامعه استفاده می شود و دارای دو گونه رویکرد شیطانی یا حیوانی است.
اما سیاست در نظام اسلام، ابزاری در راستای هدایت مادی و معنوی مردم به سوی جامعه مطلوب محسوب می شود.
مطابق دیدگاه برخی در نظام مادی، سیاست، رویکرد شیطانی دارد و در راستای مبارزه و دستیابی به قدرت تعریف می شود و هر گونه حیله و خدعه برای تأمین این غایت، جایز برشمرده میشود. از این رو در تعریف سیاست گفته اند:
سیاست مبارزه و پیکار میان افراد و گروه ها برای فتح قدرتی است که فاتحان، آن را به سود خود و به زیان مغلوبان به کار می برند
(موريس دوورژه؛ جامعه شناسی سیاسی؛ ترجمه ابوالفضل قاضی؛ ص۳۰-۳۱)»
بر اساس رویکردهای دیگر، سیاست، در راستای تدبیر حیات مادی و متناسب با نیازهای حیوانی انسان ها تعریف می شود؛ لذا برخ سیاست را «علم حکومت بر جوامع» یا «فن و عمل حکومت بر جوامع تعریف کرده و هدف علم سیاست را «تشریح منظم و پیش بینی پدیده های سیاسی» دانسته اند.
این در حالی است که سیاست در منطق اسلام، بعد هنجاری یافته و جدا از اینکه از حیث لغت به معنای اقدام برای سامان دادن چیزی به وسیله اموری آمده که آن را اصلاح می کند و سامان می بخشد، از حيث اصطلاحی، به مدیریت حیات انسان ها - چه در حالت فردی و چه در حالت اجتماعی - برای وصول به عالی ترین هدفهای مادی و معنوی تعریف شده است.
بر خلاف رویکرد سیاست شیطانی یا حیوانی، در رویکرد اسلامی، سیاست پدیده مقدسی برشمرده می شود که انبیا و اولیا از آن به عنوان ابزار در جهت اجرای قوانین الهی، برقراری عدالت، حاکمیت خدا، احقاق حق و خدمت به بندگان خدا استفاده میکردند.
چنانچه مشارکت سیاسی به صورت صحیح انجام شود، با ارزش ترین یا حداقل یکی از با ارزش ترین تکاپوهای انسانی است که در هدف بعثت پیامبران الهی منظور شده است.
ادامه دارد...
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#مهارت_های_طلبگی
#فعالیت_سیاسی
🌹 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیه انقلابی امیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir