📚#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #حجر، صفحه264، آیات 32 تا 51
🗓1399/07/30
🌻 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
264.mp3
466.7K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه264
🗓1399/07/30
🌻@nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
190.pdf
116.1K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_نود
✅ آثار استغفار
✏️2. نزول انواع نعمتها
🗓1399/07/30
🌻 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: نماز شب مایه روشنایی قبر
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره10
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 4
اخلاق فردی و اجتماعی
بعضی معتقدند تمام اصول اخلاقی بازگشت به مناسبات خاص اجتماعی انسان با دیگران می کند بطوری که اگر اجتماعی اصلًا وجود نمی داشت و هر انسانی کاملًا جدا از دیگران می زیست و هر فرد، بی خبر از وجود دیگران زندگی می کرد، «اخلاق» اصولًا مفهومی نداشت، زیرا غبطه و حسد، تواضع و تکبر، حسن ظن، عدالت و جور، عفت، سخاوت و بخل و امثال اینها همه از مسایلی است که فقط و فقط در اجتماع
و برخورد انسان با دیگران مفهوم دارد. بنابراین انسان منهای اجتماع با انسان منهای اخلاق همراه خواهد بود.
ولی در عین اینکه باید اعتراف کرد که بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی با زندگی اجتماعی انسان بستگی دارد، چنان نیست که این مسأله عمومیت داشته باشد، زیرا بسیاری از مسائل اخلاقی هستند که فقط جنبه فردی دارند و در مورد یک انسان تنها نیز کاملًا صادقند. مثلًا «صبر» یا «جزع» بر مصائب، شجاعت یا ترس در برابر پیشامدها، کوشش یا تنبلی در راه رسیدن یک فرد به هدف خود، غفلت یا توجه نسبت به آفریدگار جهان، شکر یا کفران در برابر نعمتهای بی پایان او و امثال این امور- که علمای اخلاق در کتب اخلاقی از آن بحث نموده اند و جزء فضائل یا رذائل اخلاقی شمرده اند- می تواند جنبه فردی داشته باشد و درباره یک فرد که زندگی کاملًا جدا از اجتماع دارد نیز صدق کند.
از اینجا تقسیم اخلاق به «اخلاق فردی» و «اخلاق اجتماعی» روشن می گردد؛ ولی ناگفته پیداست که اخلاق اجتماعی وزنه سنگین تری در علم اخلاق دارد و شخصیت انسان بیشتر بر محور آن دور می زند اگرچه اخلاق فردی نیز سهم قابل توجهی در مورد خود دارد.
#اشتباه_بزرگ
نکته دیگری که در اینجا ذکر آن ضرورت دارد این است که کسانی که برای تهذیب اخلاق و تربیت نفوس از اجتماع کناره گیری کرده و به انزوا می گرایند و تصور می کنند از این راه بهتر می توانند به این هدف بزرگ نایل شوند سخت در اشتباهند، زیرا آنها در واقع موضوع اخلاق اجتماعی را از بین می برند و این عمل گرچه آنها را از مفاسدی برکنار می دارد، ولی این در واقع فضیلت محسوب نمی شود.
از این گذشته تجربه نشان داده که انزوا و گوشه گیری از اجتماع یک رشته مفاسد اخلاقی را مانند کج خلقی، بدبینی به مردم، عجب و غرور، سوء ظن به تقدیر خداوند در انسان ایجاد می کند
لذا اسلام مسلمانان را به زندگی اجتماعی و حتی «سواد اعظم» (شهرهای بزرگ) تشویق کرده و رعایت اصول اخلاقی را در دل اجتماع به انسان توصیه می کند.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت هشتم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: دنیا پر است از خطرها و سختی ها و دام ها
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
☝️☝️
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 4
1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت دوم):
اینک پس از اشاره به برخی از ویژگی ها، نمونه ای ازاین گونه کتابها را در پیش روی قرار می دهیم :
1- اصول کافی [ ثقه الاسلام ، محمدبن یعقوب کلینی ، م 328.329 ه.ق].
این کتاب ، که قرنهاست مرجع پژوهشگران و دانشوران بوده و اکنون نیز چونان گذشته ، معتبرترین کتاب حدیثی به شمار می آید، دائره المعارف روایی است که آبشخور صافی برای تشنگان معارف اسلامی - عقاید،اخلاق و فقه - بوده که با مهارت و نظم ، باب بندی و عنوان گذاری شده است . بخاطر دقت فراوانی که در گردآوری و یادداشت احادیث به کار رفته است و قرب زمانی نویسنده به عصر معصومین[ ع] اعتبار ویژه ای برای این کتاب متنی پدید آورده است . تعلیقات ، تصحیحات فهرستهای فنی ، چاپ شایسته ، زیبنده این گونه میراثهاست که خوشبختانه برخی انجام گرفته و بعضی در دست اقدام است .
2-مکارم الاخلاق: حسن بن الفضل الطبرسی
این کتاب نیز بر شیوه اخلاق روایی ، نگارش یافته است . نخست ازاخلاق النبی[ ص] آغاز گشته ، آداب و سنن را در پی آورده و کاوشهایی را در اخلاق و سجایای اخلاق ، دنبال کرده است .
گفتار معصومین[ ع] ، با چینش و ترتیب تقریبا منظمی ، گرد آمده و با مهارت ، مطالب اخلاق ، به گونه ای ریز و واقع بینانه بررسی شده است .
بخاطراین ارزشمندی ، همواره در محفل دانش پژوهان ، دست به دست می گشته و از شهرت ویژه ای دراخلاق ، برخوردار شده است . چنان که علامه مجلسی[ ره] می فرماید: کتاب المکارم فی الاشتهار کالشمس فی رائعه النهار: [مکارم الاخلاق به مانند خورشید نیمه روز، شهرت داشته و نمایان است] .
3- تنبیه الخواطر و نزهه النواظر المعروف بمجموعه ورام: ورام بن ابی فراس المالکی الاشتری ، م 605 ه.ق .
این کتاب نیز، بحثهای گوناگون اخلاقی را با شیوه اخلاق روایی ، پرداخته است . بخش عمده را روایات تشکیل داده و گاهی از شعر و گفتار کوتاه دیگران نیز، گزارش کرده است .
عبارات گزیده ، کوتاه ، سودمند و متنوع ، نشاط و جذابیت ویژه ، به خواننده می بخشد. چنانکه از دیرباز همواره در محفل خردمندان ، دفتر ذکر و برای پرهیزکاران نغمه موزون بوده است . کاربرد اصلی این کتاب را نیز در همین زمزمه ای بودن آن می توان دانست چنان که پیشینیان هم به این خاطر، یکدیگر را به خواندن آن سفارش می کردند.
کتابهای دیگری نیز دراین راستا جای می گیرند، که از جهت شیوه نگارش و ویژه گیها، مانند چند کتابی است که بر شمردیم .ازاین روی ، به گونه ای گذرا،از آنها یاد می کنیم :
المواعظ : [شیخ صدوق ، م 381 ه.ق] . که روایات اخلاقی را با شیوه ای موعظه ای ،از کلمات معصومین[ ع] گزینش کرده است .
محاسن برقی : [ احمد بن ابی عبدالله برقی ، م 280 ه.ق] . که روایات را براساس ثواب و عقاب اخروی ، گردآورده است .
وافی : [ مولی محسن فیض کاشانی] ، که از عقاید آغاز گشته و سپس به بخش اخلاقیات رسیده و در هر باب ، آیات قرآنی را با شرحی اجمالی ، نقل کرده است . در پی آیات ، گفتار معصومین[ ع] را آورده و بعضا مطالبی را بدانها افزوده است .
بحارالانوار، ج 66 تا 70 :علامه مجلسی ، که به ترتیب اصول کافی ، تحت عنوان کتاب [ ایمان و کفر]، مکارم اخلاق ، و مساوی اخلاق و ... ، نوشته است . آیات مربوطه را با تفسیر و روایات آن را نیز، در پی آورده است .
ریاض السالکین : [ میر سیدعلی خان کبیر]،این کتاب ، بهترین شرح [صحیفه سجادیه] به شمار می رود.
[صحیفه سجادیه] از مطالب و گفتار نغزاخلاقی لبریز است و مهارت و شایستگی ، شارح آن ، کتاب را از بحثها و کاوشها ژرف اخلاقی ، بهره مند ساخت و مفاهیم پرارج صحیفه را قابل فهم گردانید. کاوشگران مسائل اخلاقی ، با مراجعه به آن در می یابند که در منابع اخلاقی تربیتی مقام ارجمندی را داراست .
و نیز، دراین راستا، می توان کتابهای دیگری ، مانند :[ غرر و درر آمدی - چاپ دانشگاه ، 7 جلدی] ،[ مصادقه الاخوان] ، شیخ صدوق ،[ الجواهر السنیه] ، شیخ حر عاملی ،[ مشکاه الانوار] طبرسی [ ارشادالقلوب] ، دیلمی - جلد دوم ،[ تحف العقول] ،ابن شعبه حرانی ،[خصال] ، شیخ صدوق ،[ عده الداعی] ،ابن فهد حلی ،[ مرآت الرشاد]، مامقانی [ المومن] ، حسین سعید اهوازی ،[ کشف المحجه] ، سید بن طاووس ،[ نورالحقیقه و نورالحدیقه] ، عزالدین عبدالصمد را نام برد.
ادامه دارد...
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
در راه عبودیت / #آیت_الله_حق_شناس
امیر المؤمنین (ع) در خصوص عبودیت میفرمایند: «إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً وَ کَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا». حضرت موسی (ع) میفرمایند که خدایا من چیزی دارم که در خزینه تو نیست و تو با همه جلال و بزرگیات نداری و آن دارایی خدایی همچون توست که مثلش وجود ندارد.
دو محبت در یک دل نمیگنجد. قلب شما منظر اله است. حضرت حق (جل جلاله) خطاب به حضرت داود (ع) میفرمایند که محبتم را حرام کردم بر قلبی که غیر از من محبت دیگری را داشته باشد و محبت من شامل حالش نمی شود. پس یکی از موانع رسیدن به حضرت حق حب غیر است.
خدایا حب خودت و حب کسی که تو را دوست دارد و حب کسی که تو او را دوست داری را به ما روزی کن. البته توجه شود که این محبتها در طول هم هستند.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 39
موضوع: آشنایی با گزینهها
اکنون به ذکر مقدمات و عناصر لازم برای این منظور (انتخاب تخصص) میپردازیم.
1. آشنایی با گزینهها
برای هر انتخابی دستکم باید چند گزینه پیش روی ما قرار داشته باشد. یعنی باید نسبت به چند مسیر مختلف شناخت داشته باشیم تا در میان آنها بهترین را انتخاب کنیم.
طلبه در نهایت باید یک نقش اجتماعی را برای خود برگزیند. برای این منظور لازم است با گونههای متنوع خدمت اجتماعی و انواع نقشهایی که به عنوان طلبه میتوان ایفا کرد از نزدیک آشنا باشد. باید فعالیتهای متنوعی که در معرض انتخاب او قرار دارند را هرچند در مقیاس کوچک تجربه و مزمزه کرده باشد. بدین جهت مناسب است طلبه یک تجربه مفید تألیف، یک تجربه موفق تحقیق، یک تجربه تدریس، یک تجربه مدیریت فرهنگی، تبلیغ و سخنرانی ـ در محیطهای متنوع ـ داشته باشد تا از نزدیک با مقتضیات این فعالیتها آشنا شود و بصیرت شخصی بیشتری در تصمیمگیری کسب کند. طلبه باید با جنس فعالیتهای فرهنگی (مانند تحقیق، تدریس، تألیف، تربیت، مدیریت فرهنگی، مناظره و.. . ) آشنا باشد همانگونه که یک معمار موفق با جنس فعالیتهای ساختمانی آشنا است یا یک رزمندة جهادگر با جنس فعالیتهای رزمی باید آشنا باشد.
برای انتخاب رشتة تخصصی تحصیلی نیز جمعآوری اطلاعات عمومی گستردهای از علوم مختلف لازم است. مراد از اطلاعات عمومی اطلاع جامعی از گسترة علوم و قلمرو آنها و انواع موضوعات مورد تأکید هر یک و نیز مراکز تخصصی وابسته است. برای این منظور یک دوره مطالعه انبوه و سرکشی به فضاهای مختلف و حوزههای متنوع دانش مفید بلکه لازم است. زیرا انتخاب گرایش تحصیلی متوقف بر آگاهی عمومی از شاخههای مختلف علوم است. تا پیش از این آشنایی اجمالی، داوری نسبت به علاقه یا استعداد خود، قضاوتی نابهنگام و بدون بصیرت است. البته این انبوهخوانی و اطلاعات عمومی پس از انتخاب رشتة قطعی، در آن رشته هم، مفید واقع میشود.
کسی که از ساختار و مفاهیم یک علم ـ مثلا عرفان نظری ـ اطلاع ندارد هرگز نمیتواند در بارة استعداد علمی خود در آن علم به نتیجهای برسد. از این جهت مقدمة استعدادشناسی آشنایی مؤثر با شاخههای علوم اسلامی است. پس طلبه به دو جهت نیاز به آشنایی با علوم اسلامی از طریق مطالعات پرمایه، متنوع و انبوه دارد. یکی برای تشخیص استعداد خود، و دیگری به جهت نیاز به آشنایی جامع با دین که در فصول گذشته بدان اشاره کردیم.
این نکته نیز گفتنی است که یکی از تخصصهای لازم که نظام حوزههای علمیه باید در صدد تأمین آن باشد، تخصص مدیریت دانش و مهندسی علوم و تخصصها است. فراتدبیری که بتواند نظام تقسیم کار هوشمندانهای برای همیاری متخصصان طراحی کند و گستره، میزان ثقل و مرکز ثقل دانشها و مهارتها را معلوم سازد و با توجه به انواع خدمات حوزوی در جامعه به آرایش دانشها و تخصصها همت گمارد. لازم است در میان طلاب کسانی باشند که بتوانند در تعیین جایگاه و نسب و روابط علوم و ارتباطات میان رشتهای اظهار نظر کنند. خلاها را دریابند و نیازها و اولویتها را به موقع رصد کنند. لازمة چنین تخصصی، جامعیت و آشنایی اجمالی با همة علوم است. اما این جامعیت ناظر به انجام کاری و ایفای نقش خاصی است. چنین متخصصی در هیچ یک از علوم نمیتواند تولید ویژهای داشته باشد یا مشت مؤثری بزند، اما هنر ویژهای که او دارد و کار مهمی را که او انجام میدهد از هیچ کس دیگر نمیتوان انتظار داشت.
برای درک بهتر مطلب مهندسان ساختمانی را در نظر بگیرید. مهندس ساختمان گرچه ممکن است بر تخصصهای فراوان ساختمانسازی به خوبی مسلط نباشد اما با شناخت و احاطهای که به همة آنها دارد در صدد انجام کاری است که هیچ یک از متخصصهای دیگر نمیتواند انجام دهد. پس به این مقوله به چشم یک تخصص باید نگریست و در کنار سایر تخصصها آن را برپا داشت و قطعا بخشی از نیروهای حوزوی باید خود را برای این ایفای این نقش آماده کنند. با این توضیح تخصص مهندسی علوم در کنار سایر تخصصها و تنها به عنوان یک نیاز از انواع نیازها دیده میشود و هرگز به عنوان تنها تخصص مشروع و معتبر به همگان توصیه نمیشود.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | اقدامات رهبر انقلاب برای مبارزه با کرونا
🔻پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در این نماهنگ مجموعه اقدامات رهبر انقلاب برای مبارزه با کرونا را -از ابتدای شیوع بیماری ناشی از این ویروس تاکنون- مرور کرده است.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از Ale-hashem.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ
با کمال تأسف و تأثر ، خبر درگذشت عالم جلیل القدر و روحانی وارسته مرحوم جناب حجت الاسلام و المسلیمن آقای علیرضا خراسانی (رضوان الله علیه) قلوب مومنین و رهراوان مکتب تشیع جعفری را آکنده از غم و اندوه کرد.
این عالم بزرگوار علاوه بر تصدی مسئولیت امور مدیران و کادر مدارس دینی مراکز استانها ، در طول عمر پر برکت خویش در راه پاسداری از اندیشه ها و فرهنگ اسلامی و انقلابی تلاشی کمنظیر داشته که مجاهدت های ایشان در خور تأسی و الگوگیری برای طلاب و فضلای جوان حوزه است.
اینجانب این مصیبت را به حوزه های علمیه ، مراجع عظام تقلید، مدیرمحترم حوزههای علمیه سراسر کشور حضرت آیت الله اعرافی، بیت مکرم خراسانی ، علمای اعلام و مردم غیور آذربایجان صمیمانه تسلیت عرض نموده و علو درجات آن فقید سعید و صبر و اجز جزیل برای بازماندگان را از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.
سید محمدعلی آل هاشم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی
و امام جمعه تبریز
⚫ @ale_hashem
هدایت شده از حوزه نیوز آذربایجان شرقی
🔻تشیع جنازه و تدفین حجت الاسلام والمسلمین علیرضا خراسانی( ره) :
🔸زمان : پنج شنبه ساعت یک بعد از ظهر
🔸مکان : وادی رحمت - قطعه صدیقین
♦️ نماز میت توسط نماینده محتر ولی فقیه در استان اقامه خواهد شد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
خدایا با چه رویی با تو روبرو شوم در حالیکه چهره ام با گناهانم خو گرفته ؟
التماس دعا 🤲
🌹 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
مراسم چهلم والده گرامی استاد شیرزادی
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
📚#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #حجر، صفحه265، آیات 52 تا 70
🗓1399/08/01
🌺 @nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
265.mp3
492.7K
🔊#صوت_قرآن
🎤توسط استاد #منشاوی
✅صفحه265
🗓1399/08/01
🌺@nedaye_tahzib
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
✍️ آیتالله اعرافی:
◼️ مرحوم خراسانی چهرهای ماندگار از خود در اذهان بهجا گذاشت
◻️مدیر حوزه های علمیه در پی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین علیرضا خراسانی پیام تسلیتی صادرکرد.
hawzahnews.com/news/924331
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
#مشق_عشق / الگوی رفتاری علما در خانواده
موضوع: خانه بهشتی #نواب_صفوی
شماره14
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
«می خواهد درسش را ادامه دهد!»
«می خواهد درسش را ادامه دهد!»
پاسخی است که دختر یا خانواده اش به آقاپسری می دهند که به خواستگاری دخترشان آمده یا پاسخی است که پسر یا خانواده اش به دیگران می دهند در مقابل این پرسش که: «چرا ازدواج نمی کنید؟».
این «می خواهد درسش را ادامه دهد!» یک اصطلاح شده است برای کسانی که می خواهند ازدواج نکنند؛ حالا ممکن است واقعاً آن فرد بخواهد درسش را ادامه دهد و فکر کند که ازدواج مانع درسش است، یا اینکه ممکن است پشت این پاسخ، ترس از آداب و رسوم ازدواج، مسائل مالی، یا توانایی شروع یک زندگی مشترک و... باشد. این پاسخ و فرار کردن از ازدواج، تبدیل شده است به یک بیماری، بیماری ای که به دلیل آن خانواده ها و جوان ها به جای اینکه با نزدیکی زمان ازدواج خوشحال و شاد باشند، عزادار می شوند. هرکسی برای اقدام کردن به ازدواج، برای خودش شرایطی را چیده است؛ یکی پایان سربازی را ملاک قرار داده است، دیگری به دست آوردن شغل مناسب، یکی دیگر خرید خانه و ماشین و...
ازدواج یک ضرورت است، باید انجام بگیرد. باید تحقق پیدا کند. اینکه دخترها بگویند ما هنوز آماده ازدواج نشده ایم، پسرها بگویند ما هنوز عقل زندگی نداریم، حرف های منطقی آن چنانی نیست. در خیلی از مسائل زندگی، ما می بینیم که نه، جوان ها آمادگی هم دارند، خیلی هم خوبند، می فهمند؛ منتهی این ازدواج یک مسئولیت پذیری هم هست. این حس گریز از مسئولیت، مقداری مانع می شود از اینکه این کار انجام شود (بیانات مقام معظم رهبری در خطبهۀ عقد، 28/6/1379)
فرمول اقدام کردن به ازدواج، چیزی است ساده تر از همهۀ این ها؛ ساده در نوشتن و شاید سخت در عمل کردن. به هر حال، اسلام هم برای اقدام به ازدواج برای خودش فرمولی دارد و به مسلمان ها توصیه می کند برای اقدام کردن به ازدواج، از این فرمول استفاده کنند. در این فرمول تفاوتی میان شهر و کشور و تاریخ و زمان و زن و مرد نیست. این فرمول در همهۀ زمان ها کاربرد دارد و برای همۀه آدم هاست. فرمول اقدام به ازدواج از نظر اسلام یک فرمول ویژه است:
«بلوغ جسمی، روحی و عقلی + ایمان + توکل به خدا = فرمول اقدام به ازدواج از نظر اسلام»
فکر کنید تشنه هستید؛ ولی به هر دلیلی به آب دسترسی ندارید. هرچه زمان بگذرد و آب ننوشید، فشار روانی، ضعف جسمانی و... در شما بیشتر می شود؛ پس نوشیدن به موقع است که شما را کمک می کند و هرچه بگذرد، اذیت و آزارتان بیشتر است. یا اینکه تصور کنید میوه هایی دارید بر روی درخت. اگر زود آن ها را بچینید، کال هستند و اگر دیر بچینید، گندیده می شوند.(1) ازدواج هم مثل این هاست؛ اگر زود یا دیر باشد، انسان را دچار مشکل می کند. نه فقط ازدوا ج که هرچیزی زمان و وقت مشخصی دارد. اگر قبل یا بعد از آن اتفاق بیفتد، یا فایده ندارد یا فایده کمی دارد. اگر قبل از سوت داور مبنی بر شروع مسابقه توپ را وارد دروازه کنیم، گل قبول نیست و اگر بعد از سوت داور مبنی بر پایان بازی گل بزنیم هم همین طور!
(پیامبرص می فرمایند: دختران باکره مانند میوۀ روی درخت اند؛ موقعی که می رسد، اگر چیده نشود، اشعه آفتاب فاسدش می کند و وزش باد آن را پراکنده. دختران وقتی به حد بلوغ رسیدند ................ دارویی جز شوهر ندارند و اگر همسر نگیرند، از فساد ایمن نیستند؛ چراکه بشرند و بشر از خطا و لغزش مصون نیست (اصول کافی، ج5، ص337))
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
مروری بر زندگی آیتالله سید مصطفی خمینی؛
👈 عالم انقلابی و یار امام
🔻 رهبر انقلاب: مرحوم حاج سید مصطفی خمینی از لحاظ استعداد و جرئت علمی، تهذیب نفس، شجاعت و منش مبارزاتی انسانی ممتاز بود. ۹۶/۰۷/۳۰
◾️ ایام سالگرد رحلت مرحوم حاج سید مصطفی خمینی(ره)
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پنجشنبه_های_مشاوره_ای
"آموزش تصویری در خانواده"
سخنران حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری
خانواده مرکز آموزش تصویری و غیرمستقیم است. والدین بایستی تصویر زیبایی از کارهای نیکو و عبادات در زندگی فرزند ایجاد کنند. فرزندان دوست دارند رفتارها و خصوصیات والدین را تقلید کنند؛ بنابراین والدین بایستی ابتدا رفتارهای خود را اصلاح کنند.
#ماندگاری
#ندای_تهذیب
🌺 @nedaye_tahzib
🍃 tahzib-howzeh.com
💐 معاونت تهذیب مدرسه
🇮🇷 حوزهعلمیهامیرالمؤمنینع تبریز
➡️🆔 @howzeh_amir