.
🖊 شبهه: «رقص» موجب شادی بیماران، پرستارها و کادر درمانی میشود و این شادی، «تسریع در بهبودی» برای بیمار و «استقامت» برای کادر درمانی را به دنبال دارد.
🖊 پاسخ: اگر «رقص درمانی» نتیجه مذکور را داشت باید در غرب نتایج بهتری در مقابله با کرونا میدیدیم و باید آمار آن را تایید میکرد.
🖊 در حالی که تعداد «بهبود یافتهها» (تا ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ و مطابق سایت worldometers.info) در آمریکا 63%، در اسپانیا 79%، در ایتالیا 64%، در فرانسه 65% اما در ایران ۹۲% است.
پس «دلیل موفقیت ایران» را، باید در جایی دیگر جستجو کرد.
🖊 همین طور است استفاده از شراب برای کرونا.
اگر «شراب درمانی» نتیجهبخش بود غرب باید نتیجه بهتری در کرونا میداشت (چون هم شرابهای خالصتری دارند و هم نوشیدن شراب، نزد آنها عادی است)
🖊 همین طور است «توسل به حیوانات»؛
اگر «تقاضای دعا» از حیوانات علت موفقیت بر کرونا بود، غرب تا به حال باید مشکل کرونا را پشت سر گذاشته باشد، چون نگهداری حیوانات در خانه و محبت به آنها در غرب رایجتر است.
🖊 نتیجه: علت موفقیت «ایران» (که از هر سو تحریم شده) چیز دیگری است و باید آن را در «حکومت دینی» جستجو کرد.
.
@porseman_andishe
.
🌷 تاثیر بحران شیوع کرونا بر اعتقادات مذهبی مردم
🔹۴۸.۴ درصد پاسخگویان گفته اند در روزهای شیوع کرونا اهمیت دین و خداوند برای آنها نسبت به قبل تغییری نکرده است. ۴۷ درصد مردم گفته اند در ایام کرونا، اهمیت دین و خداوند برای آنها نسبت به قبل بیشتر شده است. فقط ۳.۵ درصد گفته اند این اهمیت نسبت به گذشته کمتر شده است. ۱.۱ درصد هم به این سوال پاسخ ندادند.
🔹اهمیت دین و خدا در دوران کرونا برای زنان در مقایسه با مردان بیشتر از قبل شده است. بیشتر شدن اهمیت دین و خدا نسبت به قبل در میان افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از سایر افراد و برای افراد دارای تحصیلات غیر دانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی مشاهده میشود.
🔹نظرسنجی به صورت تلفنی و با جامعه آماری افراد بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در سطح ملی و حجم نمونه ۱۵۶۳ در تاریخ ۲۴ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ اجرا شده است./ایسپا
.
@porseman_andishe
🌷
💠رابطه علم و دین در نگاه «اجتهاد تمدنساز»
✍️گفتاری از آیت الله علیرضا اعرافی
🔹در نگاه اجتهاد تمدنی وقتی به سراغ منابع دینی میرویم چهار مرحله را طی میکنیم:
🔸۱- در باب یک قضیه بهصورت تک گزاره میخواهیم نظر دین را به دست آوریم. اوایل شکلگیری اجتهاد اینگونه بوده است. شبیه مسائل مستحدثه در فضای فقهی امروزه است. مسئلهای است با توجه به متون و منابع نظر میدهد.
🔸۲- اجتهاد منظومهای: این است که مجموعه از گزارههای پیرامون یک موضوع کلان به شکل یکرشته درمیآید و بهصورت مثلاً کتاب البیع یا مباحث امامت درمیآید. کاری که شیخ طوسی در مبسوط کرد این بود که ابواب فقهی را طبقهبندی کرد و توسعه داد و متأسفانه هنوز ما در همان ذهنیت شیخ طوسی حرکت میکنیم. البته این منظومهها که درست میشود هیچ استاندارد قطعی ندارد و ممکن تعداد آنها و نوع برش زدن به موضوع نیز متفاوت باشد؛ مثلاً زینت بحثی است که در ابواب مختلف فقهی آمده است ولی میتوان یک برش بزنیم و باب جدیدی بنام تزین ایجاد کرد و این مباحث مختلف را در آن گرد آورد. مقوله زن نیز همینطور است و اگر این موضوع را مستقل مطرح نکنیم هر جای کتابهای فقهی یک بحثی در مورد جنسیت دارد ولی میتوان مقوله زن را بهطور جداگانه بحث کرد. در علوم دیگر اسلامی همچون تفسیر و کلام نیز میتوان چنین کاری انجام داد.
در این اجتهاد منظومهای هیچوقت دانشهای اسلامی در هیچ نقطهای متوقف نیست زیرا برشهای متفاوت بر اساس نیاز زمانه ایجاد میشود. اینگونه است که میتواند بینهایت برش داده شود.
🔸۳- همان است که مرحوم شهید صدر پیشگام آن بود و قبل از ایشان کسی بهصورت جامع مانند ایشان کار نکرده بود. شهید صدر با یک عینک نظام سازی وارد اجتهاد شد. اینجا دیگر منظومه نیست بلکه منظومه پلهای است برای اینکه به عمق برویم.
🔹در این زمینه به چند موضوع اشاره میکنم. مثلاً ایشان در مورد «بهداشت و سلامت بشر یا بحث حقوق بشردوستانه» بحث کردهاند و چند گزاره را جمعآوری کردند که بهصورت منظومه شد. در ادامه، روح حاکم بر این منظومه را پیدا کردند و نظامات درست کردند. نظام یعنی منظومهای که با یک روح و قواعد حاکمه منسجم شده است. همچنین گزارههای اقتصادی اسلام را جمع کرده است و کنار هم گذاشت و میگوید اسلام نگاه چندضلعی به اقتصاد دارد. اینجا گزارههای تجویزی فقهی با توصیفی دادوستد دارند. البته متأسفانه شهید صدر به این سؤال پاسخ نداده است که این نظامی که میسازیم ثابت است یا متغیر؟ آیا میتوان به شارع نسبت داد یا نه؟ من گفتهام که نظام سازی دارای ۱۵ خاصیت است.
🔸۴- مرحله چهارم، امتداد این اجتهادها است. این منظومهها و معارف مستنبط بر چهار حوزه زندگی بشر سایه میافکند:
🔻یکی معرفت و دانش بشر؛ این همان است که به بخشی از آن علوم انسانی اسلامی میگویند. بدون تردید آن منظومه و نظامات فکری اسلام امتدادی بر فکر و معرفت بشر پیدا میکند.
🔻امتداد دوم در حوزه هنر و فنون است. قطعاً معماری و شهرسازی و هنرهای بشر تحت تأثیر این نظامات و اندیشههای دین قرار میگیرد.
🔻امتداد سوم سبکهای زندگی است.
🔻امتداد چهارم فنآوریها است که میتواند تحت تأثیر قرار بگیرد.
🔻🔻🔻🔻
🌷
‼️ ضرورت جریان شناسی نوع مواجهه حوزویان در بحران هایی از جنس کرونا در بروز برخوردهای متفاوت : منفی (= انکار و تشکیک در وجود بیماری یا اصل فراگیری و شیوع آن )، منفعل و فعال ) دغدغه نویسنده در نوشتار ذیل است : 👇🏻👇🏻
🌷
💠حوزویان و نوع مواجهه با پدیدهای به نام بحران کرونا!
✏️ محمد وکیلی/حوزه علمیه قم
🔹 با شروع بحران ویروس کرونا در چین و وضعیت گسترش یابندگی شدید آن، از همان ابتداء مشخص بود دیر یا زود پای آن به ایران نیز باز خواهد شد. اتفاقی که با تأخیری چند هفتهای بلاخره به وقوع پیوست و گزارشهایی از آغاز شیوع این بیماری در چند شهر ایران مخابره شد. با گسترش این بیماری با توجه به موج فراگیری و تاثیرگذاری آن، بسیاری از نهادهای اجتماعی نیز وارد عرصه مواجهه با آن شدند؛ از مراکز و نهادهای بهداشت و سلامت گرفته که در خط مقدم مقابله با این بحران بودند تا نهادهای نظامی و انتظامی تا آموزشی و… در این میان یکی از نهادها و سازمانهای اجتماعی کنشگر که در بسیاری از تحولات اجتماعی، وارد کنشگری شده و به ایفای نقش میپردازند، نهاد روحانیت و سازمان حوزههای علمیه است. به دلیل جایگاه اجتماعی و اثرگذاری ویژهای که این قشر دارند نوع مواجه این نهاد با چنین بحران فراگیر و فراجنبهای، می تواند مورد توجه و کنکاش قرار گیرد. همچنان که به دلیل این جایگاه خاص و اثرگذاری بالای اجتماعی، عملکرد و نوع مواجهه آنها در مقابل تحولات و بحرانها مورد توجه و ارزیابی کارشناسان قرار گرفته و از سویی دیگر زیر ذره بین رسانه ای قرار گرفته است. از همین روی جریانشناسی نوع مواجهه این قشر از جامعه در بحران کرونا میتواند مورد توجه قرار گیرد.
🌷 از این منظر می توان نوع مواجهه روحانیت با این پدیده کرونا را به سه دسته کلی تقسیم کرد:
🔸طیفی از روحانیت که مواجه ای منفی و سلبی با این پدیده کرونا داشتند. طیفی که با انکار و تشکیک در وجود چنین بیماری یا در فراگیری و شیوع آن، تلاش مینمودند توصیهها و تجویزهایی کاملا متعارض با توصیههای نهادها و مراکز رسمی مواجهه با این بیماری صادر نمایند. طیفی که با زیر سوال بردن تمام مبانی و حتی مسلمات دانش و یافتههای پزشکی، به موج آنارشیسم علمی و بیاعتباری نهادهای مرجع دامن زده و موجب نوعی سردرگمی در میان مخاطبان خود در مواجهه با این پدیده شدند؛ در سطح رسانهای به نمونههایی چون آتش زدن کتاب طبی هاریسون که هر چند قبل از کرونا اتفاق افتاد اما این نوع مواجه در زمان شیوع کرونا نیز ادامه یافت، توصیه به نادیده گرفتن قرنطینه، تأکید بر دید و بازدید و شکستن طرح فاصلهگذاری اجتماعی، مقاومت در مقابل بسته شدن اماکن مذهبی زیارتی تا حرم لیسی و… اشاره کرد. این طیف نقش پررنگی در دادن سوژههای تخریب روحانیت توسط بعضی از رسانه ها را داشت. به همین دلیل نیز می توان این نوع از نقشآفرینی در چنین بحرانی را نقشآفرینی منفی به حساب آورد.
🔸در کنار طیف اول، طیف دیگری طیفی از روحانیت حضور داشتند که با شیوع و گسترش این بیماری، در انفعال کامل فرو رفتند و نتوانستند برای خود در چنین بحرانی نقشی مفید و اثر گذار تعریف نمایند. هر چند بهانه این طیف از روحانیت همراهی با وضعیت قرنطینه بوده است اما انتظار و توقع جامعه از ظرفیت و جایگاه اجتماعی این طیف، اقتضا می نمود که بتوانند نقشی فعال در این شرایط ایفا نمایند. مصادیق این طیف را می توان در کسانی یافت که در شرایط عادی، میداندار و تریبون داری می کردند اما در شرایط بحران، اسمشان از زبان رسانهها افتاد و به ناگه در سکوت و غیبت فرو رفتند. میتوان گفت این طیف از روحانیت نیز نقشی خنثی و حتی منفی در شرایط بحرانی جامعه ایفا نمودند. طیفی که نباید در شرایط بحرانی به هیچ وجه روی آنها حساب کرد و یا امید داشت پا به میدان بگذارند و میدان داری کنند.
🔸و اما در این میان، طیف سومی نیز بودند که از روزهای نخست شیوع این بیماری، ضمن درک شرایط واقعی جامعه و همراهی با نهادهای مسئول و تصمیمگیر، تلاش نمودند نقش و کنشگری فعال برای خود، مجموعه روحانیت و حوزههای علمیه تعریف نمایند. این طیف از روحانیت که میتوان از آنها به عنوان «روحانیت مسئولیت پذیر» و آماده پذیرش مسئولیت اجتماعی نام برد توانست با تحلیل واقع بینانه شرایط، ضمن ارتباط با سایر نهادها و مجموعههای درگیر بحران، برای خود وظیفه و مسئولیت تعریف نماید. مولفههای شناخت این طیف را می توان در صدور فتاوایی مبنی بر حجیت همراهی و توجه به دستورات ستاد بحران، تشکیل ستاد بحران حوزوی، ارائه مساعدتهای مختلف به ستاد مدیریت بحران، مشارکت در فعالیتهای جهادی، استفاده از تریبونهای حوزوی در تبیین شرایط بحران، و تلاش برای اتحاد و هبستگی نهادهای مذهبی و دینی بینالمللی در مواجهه همدلانه با این بحران اشاره کرد. تجربه ثابت کرده است که این طیف از روحانیت توانایی و ظرفیت بینظیری در کمک به جامعه جهت عبور از شرایط بحرانی را دارند و به همین دلیل نیز میتوان این طیف را به عنوان طیفی با نقشآفرینی مثبت در بحرانها قلمداد کرد.
🔻🔻🔻🔻
✅ وزارت بهداشت پنجم اردیبهشت را به نام حوزههای علمیه کلید زد
◻️وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اسامی روزهای هفته سلامت ( اول تا هفتم اردیبهشت) را با شعار «حمایت همگانی از مدافعان سلامت» اعلام کرد.
✔️ دوشنبه ۱۳۹۹/۲/۱ بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا
✔️ سه شنبه ۱۳۹۹/۲/۲ پزشکان، پرستاران و خانواده نظام سلامت در مقابله با کرونا
✔️ چهارشنبه ۱۳۹۹/۲/۳ آموزش، پژوهش، فناوری و تولید ملی در مقابله با کرونا
✔️ پنج شنبه ۱۳۹۹/۲/۴ هماهنگی و همکاری بین بخشی در مقابله با کرونا
✅ جمعه ۱۳۹۹/۲/۵ روحانیون، نهادهای دینی و همدلی مومنانه در مقابله با کرونا
✔️ شنبه ۱۳۹۹/۲/۶ مردم، همیاران سلامت و مشارکت اجتماعی در مقابله با کرونا
✔️ یکشنبه ۱۳۹۹/۲/۷ هر "رسانه" یک "پایگاه سلامت" در مقابله با کرونا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 پوتین از رهبر ایران چه می داند...
#امید_دانا_زرتشت :
🌐 مجله تایمز : آقای خامنه ای چهار ویژگی منحصر به فرد دارد : هرگز دروغ نمی گوید ؛ سخنان وی آینده نگرانه است و قطعا اتفاق می افتد ؛ سخنان ایشان برای سیاست مداران مهم و روی معادلات جهان تأثیر سریع و جهانی دارد و ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 اللهم صل علی علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا .
🌸 پخش غذای حضرتی
🔔 جزئیات ثبتنام پذیرش داوطلبان ورود به حوزههای علمیه در سال جدید
حجت الاسلاموالمسلمین رستمنژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در گفتگو با خبرگزاری حوزه تشریح کرد:🔻
◽️ثبت نام پذیرش داوطلبان جهت ورود به حوزه های علمیه در سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ آغاز شده است و سامانه پذیرش جهت ثبت-نام و تشکیل پرونده الکترونیکی تا۲۰ خرداد ماه فعال گردیده است.
🔻شرایط عمومی داوطلبان پذیرش در حوزه های علمیه عبارتند از
◽️برخورداری از صلاحیتهای اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی،
◽️اعتقاد و التزام به ولایتفقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛
◽️تابعیت جمهوری اسلامی ایران؛
◽️برخورداری از سلامت جسمی و روحی؛
◽️قبولی حداقل پایه هشتم دوره اول متوسطه با حداکثر سن ۱۸ سال (متولدین۱۳۸۱) و مدت خدمت سربازی
◽️و همچنین تحصیل در مقاطع بالاتر به حداکثر سن اضافه میشود؛
◽️حداقل مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و یا دوازدهم دوره دوم متوسطه برای متقاضیان دوره سفیران هدایت؛
◽️موفقیت در آزمون ورودی، مصاحبه و مشاوره و نداشتن منع قانونی از نظر نظام وظیفه؛
◽️التزام به تعهدات و قوانین مرکز مدیریت حوزههای علمیه
از شرایط ثبت نام می باشد.
◽️حفظ قرآن و نهج البلاغه در کنار رتبههای برتر علمی کشوری، از امتیازاتی است که داوطلبان دارای این موارد میتوانند از آنها بهره گیرند.
◽️ امسال بیش از۴۰۰ مدرسه دوره بلندمدت و حدود ۶۰ مدرسه دوره کوتاه مدت، اعلام ظرفیت پذیرش داشته اند.
⏱ آزمون ورودی حوزههای علمیه در صورت وجود مقتضی و نبود مانع، در روز جمعه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ساعت ۹ صبح برگزار میشود.
🔻متقاضیان در سه گروه در آزمون شرکت میکنند؛
◽️گروه اول؛ پایه های هشتم، نهم و دهم دوره اول متوسطه؛
◽️گروه دوم؛ پایه های یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه، دیپلم و پیش دانشگاهی و دانشجوی کمتر از ۳۰ واحد
◽️گروه سوم؛ فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و دانشجوی بالاتر از ۳۰ واحد.
◽️کارت ورود به جلسه آزمون از روز ۱۷ الی ۱۹تیرماه ۱۳۹۹ در سامانه پذیرش، قابل دسترس خواهد بود و متقاضیان جهت اطلاعات بیشتر به
سایت سنجش و پذیرش حوزه های علمیه paziresh.ismc.ir
و یا به کانال پذیرش: @pazireshhowzeh مراجعه کنند
و با مطالعه دفترچه راهنمای پذیرش (آشنایی با حوزه، قوانین و مراحل پذیرش و راهنمای ثبت نام) اقدام به ثبت نام نمایند.
@Howze_paziresh
🖊اطلاعيه:
قابل توجه طلاب وروحانيون وگروه هاي جهادي
طي هماهنگي معاونت تبلیغ استان با برخي از مجموعه های پشتیبان ، مقداري اقلام غذایی بصورت بسته حمايتي جهت استفاده محرومين وفقرا مناطق و آسيب ديدگان اقتصادي كرونا بصورت يارانه اي ونيم بها تهيه شده است لذا عزيزان در صورت تمايل به تهيه واستفاده از اين بسته هابا شماره تماس 09354589777 آقای خیری پور هماهنگ فرمايند.
مهلت ثبت نام تا روز شنبه بوده وامكان تمديد وجود ندارد .
لیست اقلام بسته های غذایی
۱. برنج هندی ۵ کیلو
۲. روغن مایع ۲ عدد (فامیلا/ اویلا)
۳. ماکارونی ۲ بسته (مانا / زر)
۴. رب گوجه ۱ قوطی (صابری مشهد)
۵. پنیر ۱ بسته (پگاه/ میهن)
۶. رشته پلویی ۱ بسته
۷. شکر ۱ بسته
۸. قند ۱ بسته
۹. چای کیسه ۱ بسته (دبش/ دوغزال)
۱۰.سویا ۲ بسته (سبحان)
۱۱. لپه ۱ بسته (۷۰۰گرمی)
۱۲. عدس ۱ بسته (۷۰۰گرمی)
۱۳. نخود ۱ بسته (۷۰۰گرمی)
۱۴.عسل ۱ شیشه، ۱کیلو(خوانسار)
مي باشد
قيمت بسته 100هزار تومان است .
لازم به ذکر است : طبق بررسی انجام شده قیمت عمده ای این اقلام بیش از 170 هزار تومان می باشد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷
✅ مصاحبه جنجالی فارین پالسی با افسر سیا: مانع بزرگ ما فرزندان خمینی هستند، آیت الله خامنه ای یک ابر حریف زیرک و ممتاز است
💧 روایتی مهم از توطئه ای بزرگ ... !
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فیلمی به کارگردانی یک روحانی!
🌷
🌷
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 دوستان گرامی
به یاری خدا و استمداد از ساحت مقدس امام زمان روحی فداه 🍂کانال پذیرش حوزه البرز 🍂را با هدف ارائه مطالب در مورد شناخت دنیای طلبگی و آشنایی با هدف و رسالت حوزه و روحانیت و معرفی مدارس علمیه استان البرز که امسال جذب طلبه دارند افتتاح نموده ایم.
اگر شما نیز مانند ما احساس می کنید طلاب باید قبل از ورود به حوزه با شناخت کامل وارد حوزه های علمیه شوند این کانال را به دوستان خود معرفی نمائید.🙏
مخاطبان کانال؛
✅ افرادی که قصد دارند به دنیای طلبگی قدم 🚶♂️بردارند. ان شاالله بتوانند با شناخت کامل مسیر طلبگی را انتخاب نمایند.
✅ طلابی که احساس میکنند در مورد دنیای طلبگی نیازمند شناخت بیشتری هستند.
✅ افرادی که در تلاش هستند برای مدارس علمیه طلبه جذب نمایند میتوانند از محتوای این کانال استفاده فرمایند.
❗️ داوطلبین گرامی : دغدغه ها و پرسش های خود را از طریق ادمین کانال به اطلاع برسانید .
❗️با توجه به این که خود را وام دار کانال های مختلف می دانیم ، دوستانی که طرح ، ایده و یا اثر در خور پخشی از خود یا کانال های دیگر دارند به ادمین کانال ارسال نمایند .
@Howze_paziresh
💢 حکم واضح فقهی را پیچیده نکنیم
✔️ نگاهی به مساله خوف ضرر؛
🔹 یکی از مباحث معروف در فقه اسلامی رفع حکم شرعی در صورت خوف ضرر است. این حکمی شخصی است و خوف خود فرد در نهایت تعیین کننده است که واجب شرعی را بجا بیاورد یا خیر. صد البته که قول کارشناس میتواند طریقی برای ایجاد خوف یا رفع خوف در افراد باشد.
🔹 نکته مهم دیگر این است که نباید دچار تساهل و تسامح شویم. به این معنا که ممکن است مجموعاً با شنیدن نظر متخصصین به این نتیجه برسیم که خوف خطر و بیماری وجود دارد اما چه بسا میتوان با اتخاذ تدابیری منشأ آن خوف را برطرف نمود.
🔹 در موضوع بیماری اخیر نیازی به صدور فتاوای جدید نیست زیرا فقه متضمن بیان کلیات احکام است و در تشخیص مصادیق باید به عرف جامعه و نظر کارشناسان هر رشته مراجعه نمود.
ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/403110
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 آیتالله حسینی همدانی در آیین آغاز به کار اولین مرحلهی رزمایش مواسات و همدلی استان البرز:
🔰 خدمت به محرومان از اهداف اولیهی انقلاب است / رزمایش مواسات یکی از جلوههای مقابله با جنگ نرم دشمن است
◽️ رزمایش «مواسات و همدلی» در آستانه ماه مبارک رمضان با توزیع مرحله اول بستههای معیشتی در مصلای نماز جمعه کرج آغاز شد.
📑 مشاهده مشروح خبر در سایت :
🌐 http://emamjomekaraj.ir/?p=29062
✔️ کانال اطلاعرسانی دفتر امامجمعه کرج
🖥 @EmamJomeKaraj_ir