هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴 سیدحسن نصرالله: حزب الله بزرگترین و تأثیرگذارترین حزب لبنان است
♦️ دبیرکل حزب الله لبنان در پنجمین شب ماه محرم الحرام و مراسم عزاداری امام حسین (ع) در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: حزب الله امروز نماد یک مقاومت بسیار بزرگ و دارای تأثیرات محلی و همچنین منطقه ای است.
♦️مدت ها است ما از سر تواضع می گوییم حزب الله از بزرگترین احزاب لبنان است.
♦️اما در حال حاضر با استناد به همه معیارها، بدون شک حزب الله بزرگترین حزب لبنان است.
♦️این یک نکته مثبت است که مسئولیت هایی را نیز ایجاد می کند.
♦️ممکن است یک شخصیت سیاسی، شیخ یا عالم دینی مستقل هر چه می خواهد بگوید و هر که را می خواهد مورد حمله، شماتت و اتهام زنی قرار دهد اما وقتی هر یک از ما در این کشور اظهار نظری می کند، نتایج و پیامدها و ملزوماتی برای حال، آینده و سرنوشت مردم دارد و از این رو مسئولیت ما در قبال گفتار و رفتارمان، مسئولیت بسیار بزرگ و مهمی است.
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔴آیت الله اعرافی عضو ستاد ملی کرونا: ممنوعیت برگزاری هیئت در اماکن مسقف هنوز تصویب نشده است.
🔹 آیت الله اعرافی: در جلسه امروز ستاد کرونا با حضور رییس جمهور مطلقا در مورد برگزاری هیئت در مکان های مسقف بحث نشد.لذا اظهارات سخنگو در مورد ممنوعیت برگزاری هییتها در فضای مسقف، مصوبه ستاد ملی کرونا نیست
🔹به گزارش عقیق، علی رغم اعلام وزیر کشور مبنی بر ممنوعیت برگزاری مجالس محرم در اماکن مسقف، امروز این موضوع در ستاد ملی کرونا اساسا طرح نشد تا مورد تصویب قرار بگیرد.
🔹رحمانی فضلی، روز سوم محرم خبر داد که در قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا ممنوعیت برگزاری هیئات در اماکن مسقف ممنوع شده است، با این حال طبق قانون، این موضوع باید در ستاد ملی کرونا تصویب شود تا قابلیت ابلاغ پیدا کند، اما به گفته آیتالله اعرافی، عضو ستاد ملی کرونا، امروز این موضوع اساسا در ستاد کرونا مطرح نشد.
🔹با این حساب موضوع ممنوعیت برگزاری هیات در اماکن مسقف ابلاغ نشده و دستورالعمل های بهداشتی، همان مواردی است که قبل از محرم به هیات ها اعلام شد.
کانال #طلاب_انقلابی در جهت مطالبات رهبری، مساله تحول در حوزه و نقد درون سازمانی از مشکلات حوزه و حوزویان
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔷🔷🔷🔷🔻🔻🔷🔷🔷🔷
◾️شروع فیش های منبر مراسم شیرخوارگان حسینی از اینجا👇
https://eitaa.com/fishemenbar/10393
◾️فهرست جامع فیش های منبر از اینجا 👇
https://eitaa.com/fishemenbar/10348
◾️دسترسی به فیش های مرثیه و روضه محرم (صوتی و مکتوب ) از اینجا 👇
eitaa.com/joinchat/3137929230C4909808008
◾️دسترسی به سخنرانی های صوتی منبری های مشهور کشوری از اینجا 👇
eitaa.com/joinchat/3244621837C9bf7fbeeae
اصول_و_مبانی_اقتصاد_مقاومتی_از_منظر.pdf
107.8K
🔰اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی از منظر آیات و روایات
🔸مولف: سیدرضا حسینی - هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💠 در آیۀ نفی سبیل، هرگونه راهی براي تسلط کفّار بر مؤمنین از طرف خداوند ممنوع شده است؛ از این آیه استفاده میشود که کافران نه تنها از نظر منطق،
بلکه از نظر نظامی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادي نباید بر افراد با ایمان، تسلط داشته باشند.
🔹پیشرفت اقتصادي؛ شاخصه امت اسلامی
🔹لزوم جلوگیري از سلطه کفار
🔹خود اتکایی اقتصادي؛ رمز عزّت و سربلندي امت اسلامی
🔹خود اتکایی اقتصادي؛ رمز عزّت و سربلندي امت اسلامی
🔹آثار و نتایج استقامت از منظر آیات و روایات
#علمی_پژوهشی
🔸 مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
🆔 @emh_ismc_ir
🎋 جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
Qarati-14.mp3
3.51M
مراقب باشیم که محتوای عاشورا را پوک نکنیم...
استاد قرائتی حفظه الله
🕰۷ دقیقه طلایی
✨﷽✨
🏴آیتالله بهجت و سیدالشهدا
✍️آنچه معاویه و یزید بالفعل داشتند، ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم. اینطور نیست که آنها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه میبریم!
وای بر کسانی که مدعی قرب به خدا هستند؛ اما ولیّ او را نمیشناسند! در آخرالزمان این دعای فرج را که دعای تثبیت در دین است، بخوانیم: «یا اللهُ،یا رَحْمَنُ،یا رَحیمُ، یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ،ثَبِّتْ قَلْبی عَلی دینِک» (ای خدا، ای رحمتگستر، ای مهربان، ای زیروروکنندۀ دلها،دل مرا بر دینت ثابت و استوار گردان)
همیشه حق و باطل مثل حسین(ع) و یزید وجود دارد و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امامحسین(ع) است. این کسانی که میگویند: این مداحی چیست؟ مصیبتخوانی چیست؟ اشک ریختن چیست؟اینقدر احمق هستند که نمیفهمند این اشک طریقۀ تمام انبیا(ص) بود برای شوق لقاءالله،برای تحصیل رضوانالله
ما باید اهل محاسبه باشیم،هرچند اهل توبه نباشیم،خودِ محاسبه مطلوب است.اگر بدانیم فلان روز حسینی و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی.
📚بریدههایی از کتاب رحمت واسعه آیتالله بهجت
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌معرفی کتاب مقتل جامع سیدالشهدا
توضیح استاد #مهدی_پیشوایی مدیر گروه #تاریخ_موسسه_امام خمینی درباره کیفیت نگارش #مقتل جامع #سیدالشهدا علیه السلام.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🔰 #مناسبت | نیروی مقاومت مردمی، بینی صهیونیستها را به خاک مالید
🔻رهبر انقلاب: صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. شما الان نگاه کنید، در ظرف کمتر از ده سال مقاومت لبنان بر ارتش جرّار صهیونیستی چند بار فائق آمد؛ [اوّل] مقاومت لبنان، بعد مقاومت فلسطین. مقاومت لبنان، اوّل صهیونیستها را از جنوب لبنان بیرون کرد؛ بعد در جنگ ۳۳ روزه، بینی صهیونیستها را به خاک مالید. آمریکا صهیونیستها را کمک کرد، خیانتکاران داخلی کمک کردند امّا نیروی مقاومت - که نیروی مردمی بود، با ایمان بود، با هدف بود، میفهمید دارد چهکار میکند - توانست همهی اینها را از عرصه خارج کند. ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
🗓️ بیست و سوم مرداد، سالگرد پیروزی مقاومت ۳۳ روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی (روز مقاومت اسلامی) گرامی باد.
📜 مطالعه بیشتر این شماره:
Farsi.khamenei.ir/news-content?id=48480
⚫️ پیام تسلیت حضرت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی پیشوایی
◾️بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
در گذشت دانشمند محترم و استاد برجسته حوزه علمیه قم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی پیشوایی مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) موجب تالم و تاثر گردید.
این استاد مبرز و فاضل آثار ماندگار و ارزشمندی در حوزه تاریخ اسلام برجای گذاشت و کتاب هایی چون «سیره پیشوایان» و «مقتل جامع سیدالشهداء» همچون صدقهی جاریهیی برای تشنگان معارف اسلامی و تاریخی است.
اینجانب رحلت این عالم بزگوار و دانشمند متعهد را به بیت مکرم، علاقهمندان وبازماندگان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستارم.
سید هاشم حسینی بوشهری
رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
@j_modarresin
💠 #درس_اخلاق
🎥 حجتالاسلاموالمسلمین همتیان
👈موضوع: نقش زبان در اخلاق نیک
⏱ دوشنبه ۲۵مرداد ۱۴۰۰، ساعت ۱۹
پخش:🔻
hawzahnews.com/service/live
پخش در ایتا:🔻
http://yun.ir/hawzahnews?eitaafly
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از ندای تهذیب
با سلام و احترام
👌ابتکار بسیار زیبا از تولیت حرم اباعبدالله روی لینک بزن
http://app.imamhussain.org/tour/
وارد حرم شدید توجه کنید روی هر فلشی که کلیک میکنید يه مقدار صبر کنید تصویر شفاف ميشه. ودر هر صحن باچرخش و عقب جلو کردن صفحه میتوان کاملا زیارت کردهر جای حرم که دوست داريد زیارت کنید.
التماس دعا
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از پژوهش یار
مقالهنویسی آسان.apk
8.49M
#تولیدکانال
نرم افزار اندروید مقاله نویسی آسان و کاربردی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 چرا به اشتباه یک مسئله را در گوشمردم کنیم و بعد از این دستگاه دل زده شوند!
کی به شما گفته اینجا محل شفاست به این معنا ؟🤔
ویروس کرونا ممنوع در هیئات😳😳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گریاندن به چه قیمتی ؟
📸 متاسفانه با خبر شدیم اندیشمند جانباز، دکتر حسن رحیم پور ازغدی مبتلا به کرونا شده اند و به علت عوارض شیمیایی دوران دفاع مقدس، در بیمارستان بستری شده اند. برای سلامتی همه بیماران و کرونایی ها مخصوصاً دکتر ازغدی دعای ویژه کنیم.😔
حمد شفا و صلوات فراموش نشود.
اللهم اشف کل مریض🤲
✅ @iransiasat_ir👈
🔻آیتالله اعرافی امروز در دیدار رئیس مرکز مطالعات راهبردی حوزههای علمیه:
۱۶۰ پروژه عمرانی حوزوی را در سراسر کشور به سرانجام رساندهایم
hawzahnews.com/xbhpD
🔻حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی:
توجه به مطالبات نظام و احیای رویکردهای دینی رسالت مرکز مطالعات راهبردی حوزه است
hawzahnews.com/xbhpQ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اعتراف به شخصیت ناب رهبر معظم انقلاب در صدای آمریکا!
کاش در اخلاق و ادب و عمل مثل فرماندهمون؛ امام خامنهای، باشیم ...
@Afsaran_ir
مطالب دکتر فرمانیان در مورد طالبان👇👇
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١)
🔴 یک تار موی اسلامگرایان را با کل هیکل سکولارها معاوضه نمی کنیم؛ اما از خشونت طالبان با تمام وجود بیزاری می جوییم.
✍به قلم مهدی فرمانیان
🔸قِصه طالبان، غُصه اشغال است؛ رنج ده سال اشغال خاکشان توسط شوروی و بیست سال چپاول سرزمینشان توسط ارتش آمریکا.
🔹مبارزات ده ساله با شوروی، افغان هایِ پشتون زبان را به مجاهدانی طالبانی تبدیل کرد .این نبردها آنان را به جهادگرانی سرسخت تبدیل کرد که کمتر منعطف اند.
🔹ارمغان بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا تنها ناامنی، خشونت، کشتار و کشت و تولید بیشتر تریاک را در پی داشت.
🔹سالهاست که در کلاسهای درسی و نشست های علمی این جمله را تکرار کرده ام:
✔️« آینده افغانستان از آن طالبان است».
این تحلیل اینجانب از روند رو به رشد طالبان در افغانستان است. در گذشته طالبان تنها در میان پشتوها طرفدارانی داشت، اما امروز در میان بقیه اقوام هم کم و بیش طرفدارانی یافته است. چرا؟
چون درد مردم افغانستان امنیت است، اما اشغالگران درد مردم افغانستان را نفهمیدند و خواستند به آنان، آزادی غربی را هدیه بدهند. ۹۹ درصد مردم افغانستان مسلمانند و اکثراً از این ولنگاری و آزادی غربی آزرده خاطرند و هم سرخورده. این آزادی به آنها هیچ چیزی نداده است. نه امنیت، نه اقتصاد، نه عزت و نه آبرو.
✅حالا گروهی خشن به نام طالبان دوباره در حال رشد است که همه می دانند در عین خشونتی که دارد، امنیت را به ارمغان می آورند. مردم افغانستان در دوراهی "امنیت" و "آزادی" گیر افتاده اند و باید یکی را انتخاب کنند. آنان دیدند که ۲۰ سال حضور آمریکا به آنان هیچ چیزی نداد؛ بلکه برخی از ارزش ها را هم از آنها گرفت. شما جای مردم افغانستان باشید، چکار می کنید؟
🔹در آینده درباره این جمله خواهم نوشت که" چرا یک تار موی اسلامگرایان را به هیکل سکولارها نخواهم داد". افغانستان، عراق، لیبی، مصر، سودان و یمن نمونه بارز سراب اعتماد به غرب است.. به نظرم غرب هنوز هم استعمارگر و وحشی است؛ اما با مدنیت جدیدش.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٢)
🔴 تکفیر و تَکَتُّف
🔹در جنگ شوروری با افغانستان، عده ای از جوانان عرب اهل سنت با گرایش فقهی مالکی از شمال آفریقا برای کمک به مجاهدان افغانی آمده بودند و در میان مبارزان پشتون حضور چشمگیری داشتند.
🔹این مجاهدان عرب دوشادوش مجاهدان افغانی علیه شوروی می جنگیدند و در گرماگرم جنگ، مباحثی بین آنها مطرح می شد.
🔹یکی از موضوعات اختلافی که خط مقدم جنگ علیه شوروی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، نوع نماز خواندن مجاهدان مالکی مذهب شمال آفریقا بود. مالکی مذهبان تَکتُّف (دست بسته نماز خواندن) را سنت، اما غیر مستحب می دانستند و لذا با دست باز نماز می خوانند و از آن سو حنفی مذهبان افغانی با اینکه تکتف را مستحب می دانستند، اما دست باز خواندن مالکی مذهبان را نمی توانستند تحمل کنند، به گونه ای که این اختلاف جبهه های نبرد را تحت تاثیر شدید خود قرار داده بود.
🔹حنفی مذهبان افغانی می گفتند که باید مجاهدان مالکی مذهب، نماز را دست بسته بخوانند و مالکی مذهبان می گفتند که هر کس باید به فقه خود عمل کند.
🔹النهایه، نزاع مذهبی بالا گرفت و مجاهدان افغان و عرب بر روی یکدیگر اسلحه کشیدند. دکتر عبداللّه عزّام که رهبر عرب - افغان ها بود، صلاح را در این دید که به مالکی مذهبان دستور دهد که نماز را به صورت دست بسته بخوانند تا شر این غائله بخوابد. از دل این مجاهدان حنفی مذهب، طالبان متولد شد. طالبانی که یک اختلاف کوچک مستحبی را در میان خودِ اهل سنت تحمل نمی کند.
🔹بنابراین نباید از طالبان توقع داشته باشیم که با اقوام و مذاهب دیگر مدارا کند و مهربان باشد.
✔️طالبان این گونه اند...
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٣)
🔴 آشنایی با تفکرات مذهبی - قومیتی طالبان
🔹 طالبان (طالب ها به گویش محلی) گروهی از شبه نظامیان روحانی هستند. آنها پشتون زبان و وابستگی فکری به مدارس علمیه دیوبندیه حیاتی(1) شمال پاکستان و جنوب افغانستان دارند.
1️⃣ تفکرات مذهبی:
🔹طالب ها از نظر فقهی، حنفی مذهب و از نظر اعتقادی، ماتریدی – اشعری اند. این جنبش از نظر اخلاقی، صوفی مسلک اند؛ ولی تحت تاثیر آرای ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه نیز قرار دارند. طالبان تقسیم بندی توحید و شرک و مفهوم عبادت ابن تیمیه را قبول دارند. بنابراین می توان طالبان را «حنفیانِ ماتریدی-اشعری با گرایشات صوفی» و طرفدار ابن تیمیه دانست.
✔️ نکته اینجاست که به دلیل این طیف متنوع آرای گوناگون در مدرسه دیوبندیه و به تبع آن طالبان می توان مکتب فکری آنها را "دوگانه های متناقض" نامید.
🔹از طرفی طالبان تفکرات ابن عربی - صوفی تاویل گرای معروف قرن هفتم - را قبول دارند و از سویی دیگر آرای ابن تیمیه - ظاهرگرای اهل حدیثی و ضد تفكرات ابن عربی - را نیز قبول دارند
.
🔹طالب ها به پیروی از تصوف به قبور اولیاء اللّه احترام می گذارد و به تأسی از ابن تیمیه، استغاثه به اولیاء الهی را از مصادیق شرک می دانند. همچنین دیوبندیه در دوگانه "اجتهاد و تقلید"، روش تقلیدگرایانه احناف را انتخاب و در دوگانه "ماتریدی و اهل حدیث"، تفکر ماتریدیه را پذیرفته اند. آنان در دوگانه "تصوف و سلفی" همانند دیوبندیه، از هر دو تاثیر پذیرفته و گاه صوفی اند و زمانی سلفی.
✔️بنابراین طالبان را می توان هم صوفی، هم سلفی، هم ماتریدی، هم اهل حدیث، هم پیرو سلف، هم قائل به تقلید دانست و این یعنی یک «تناقض نمای به تمام معنا».
2️⃣ رسوم قومیتی:
🔹در کنار پذیرش مکتب فکری دیوبندیه، آداب و رسوم «قوم پشتون» نیز در تفکرات آنها حضور پررنگی دارد. پشتونها از نظر قومی مخالف اقوام دیگر موجود در کشور خود هستند و مخالفت افراطی با مذاهب دیگر در افغانستان از خصائص قومیتی پشتوان طالبانی است.
🔷 حضور سی ساله سلفیان جهادی و رهبران القاعده در کنار آنان و نبود امکانات لازم برای یک زندگی عادی در مناطق پشتون نشین و سوء استفاده شدید گروه های سپاه صحابه و اداره اطلاعات ارتش پاکستان از آنان، همه و همه دست به دست هم داده است و از طالبان، یک گروه جنجگوی خشن و بی رحم نسبت به دیگر اقوام و مذاهب، به وجود آورده است.
🔹در کنار این مسائل، نبود یک رهبر کاریزماتیک که همه گوش به فرمان او باشند و ورود جنگجویانی از کشورهای دیگر در کنار طالبان اوضاع را در افغانستان پیچیده تر کرده است.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٤)
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می دانند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٥)
🔴 تفاوت طالبان با داعش
🔹شناخت داعش بدون فهم سلفیه جهادی امکان پذیر نیست، همچنین فهم طالبان بدون شناخت دیوبندیه میسور نیست.
🔹 تفکر داعش را می توان ترکیبی از اندیشه "توحید القصوری های مصر" با فکر "توحید القبوری های وهابی" دانست.
🔹نکته حایز اهمیت این که گروه های جهادی مصری معتقد بودند که هدف وهابیت تنها موحد کردن [متوسلین به] قبرها است، ولی ما باید به دنبال موحد کردن [حاکمان] قصرها باشیم و مهم موحد کردن حاکمان و حکومت هاست.
✔️به طور خلاصه تقدم و اولویت " توحیدالقصور "بر "توحیدالقبور ".
🔹 به نظر سلفیان جهادی، تمام حکومت هایی که حکم به غیر "ما انزل اللّه" می کنند، کافر به کفر آشکار هستند.
لذا باید علیه آنان جهاد مسلحانه نمود. از طرفی چون جهاد بر هر مسلمانی حکم وجوب عینی- همانند نماز را- دارد، به همین علت تمام حکومت های جهان اسلام از مصادیق طاغوت و جهاد مسلحانه علیه آنان واجب است.
🔘 همچنین ارتش های کشورهای جهان اسلام و بقیه افرادی که موجب استحکام پایه های حکومت های کافر می شوند نیز از مصادیق کفر بوده و همگی باید کشته شوند.
🔹 این تفکر در مصر ظهور کرد و در جنگ شوروی به افغانستان صادر شد
و عنوان تفکر "افغانُ العرب" به خود گرفت.
✔️ این گروه بعد از جنگ افغانستان، رهبری به نام اسامه بن لادن پیدا کردند که یک وهابی ای بود که اکنون تفکر سلفیان جهادی را هم پذیرفته بود.
در اینجا بود که تفکر "توحیدالقبوری وهابیت" به وسیله اسامه بن لادن به القاعده وارد شد و داعش که از دل القاعده بیرون آمد، هم توحید القصوری شدند و هم توحید القبوری!!!
🔹اما طالبان هیچ یک از این افکار بالا را قبول ندارد و فقط دشمن مشترک آنها (آمریکا) باعث شده بود تا اسامه بن لادن با ملاعمر بیعت و رهبر طالبان را به عنوان رهبر امارت اسلامی افغانستان بپذیرد.
✔️ از نظر داعشی ها، طالبانی ها به چند دلیل کافرند.
🔺اول اینکه نه افکار توحید القبوری را قبول دارند و نه توحید القصور را.
🔺دیگر اینکه چون گرایشات صوفیانه دارند و برخی افکار تصوف را قبول دارند، مشرکند.
🔺سوم اینکه چون تفکر ماتریدیه دارند، بدعتگذارند و چون کافران را کافر نمی دانند، بنابراین کافرند.
❌ بعد از شکست داعش در عراق و سوریه، شاخه خراسان داعش در افغانستان فعال گردید و به جذب نیروهای طالبان پرداخت، اما عده کمی از طالبان جذب داعش افغانستان شدند و طالبان در موارد متعدد به جنگ با داعش رفت و بیشترین حمله به داعش در افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است و داعش نیز متقابلا به طالبان حملاتی داشته است.
⚡️ناگفته های از طالبان(٦)
🔴 طالبان و شیعه
🔹 برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد.
🔹 بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین».
🔹 پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود.
🔹رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند.
🔹 تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است.
🔹در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند.
🔹بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٧)
🔴 آینده افغانستان در سپهر طالبان
🔹 آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است:
1⃣ بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم.
البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید.
2⃣ چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند.
3⃣ پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی گیری آزاد در افغانستان صورت گیرد، طالبان رای بسیار بالایی می آورد. چه بپسندیم یا آن نپسندیم و پسند ما، هیچ فرقی در واقعیت افغانستان ندارد.
4⃣ به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت.
5⃣ افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد
و نه به نفع شیعیان است. رویکردهای روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم.
6⃣ خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه برسد به فردا.
✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت....
#طالبان
#مهدی_فرمانیان
#افغانستان
عاشوراپژوهی. حسین زاده.pdf
1.19M
#تحفهای_عاشورایی تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهمالسلام و مروجان مکتب سیدالشهدا علیهالسلام
#اختصاصی
◾️متن کامل کتاب گرانسنگ #عاشورا_پژوهی
🔻اثر جناب حجتالاسلام والمسلمین استاد #محمد_حسینزاده_یزدی، #فقیه_و_فیلسوف_انقلابی و از شاگردان برجسته و پیشکسوت #علامه_مصباح
🔘کتاب در دو بخش سامان یافته است:
▫️دفتر نخست: مبانی معرفتشناختی پژوهش در نهضت عاشورا
▫️دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی)
🔹این اثر از جهات متعدد کمنظیر و بسیار قابل استفاده است؛
در بخش نخست به صورت ریشهای به برخی شبهات #عاشورا_ستیزان خصوصا روشنفکرنماها و #جوجه_جامعهشناسهای_سکولار پاسخ داده است.
در بخش دوم نیز حاوی برخی #روضههای_ماثور است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزنانگیز.
🔹انشاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیهالسلام دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشمداشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند.
▫️در ثواب بازنشر این اثر عاشورایی سهیم باشید.
@rozaneebefarda
👈 امور نخبگان باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد
🔻آیت الله اعرافی، در بازدید از مرکز امور طلاب و دانش آموختگان:
🔹این مرکز، پشتیبان، موتورمحرک، پیشران مهم و منبع حمایتی برای نخبگان و همه بخش ها و معاونت ها همچون آموزش و تهذیب حوزه های علمیه است.
🔹 اهمیت این مرکز وقتی نمود بیشتری پیدا می کند که می بینیم تدوین طرح های تحولی بزرگ، تدوین سند چشم انداز حوزه های علمیه و... که با حرکت جهادی به سرانجام خوبی رسیده، با حمایت و پیشران بودن این مرکز همراه بوده است.
🔹نظم دادن به خروجی حوزه و هدفمند بودن آن را از جمله برنامه های استراتژیک حوزه های علمیه است.
🔹الان ده ها طرح و برنامه مانند طرح مرکز تربیت معلم مبلغ در حوزه در حال اجرا است و طلابی در این مرکز گزینش و در حال تربیت شدن هستند.
🔹دومین استراتژی مهم، تلاش برای فقر زدایی از طلاب، محصلین، مدرسین و اساتید حوزه است. این مورد نیازمند به اجرا و توجه به برنامه های چون طرح تکریم اساتید، شهریه و انواع ارتباط با خیرین و دستگاه های مختلف نظام است.
@ismcir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت دو دیدگاه در مسئولین جمهوری اسلامی
یکی تا میتونه خیانت میکنه و وقتی هم تندیس و تابلو فرش ازش درست میکنند کیف میکنه!
یکی تا میتونه خدمت میکنه و از این قبیل حرکات ناراحت میشه!
@mojaahedan