eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.5هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
619 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 تصویری ♻️تجلیل از برترین های رقابت علمی (المپیاد) مدرسه علمیه سلیمانیه 🔹با حضور مسئول محترم حوزه مدیریت و ارتباطات حوزه علمیه خراسان حجت الاسلام و المسلمین کاظمی •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
📸 🔰استمرار حضور طلاب جهادی قرارگاه مرکزی شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) حوزه علمیه خراسان در بیمارستان ها با توجه به شروع پیک جدید کرونا و تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان ها •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹ارزش انسان🔹 📣 علامه محمدتقی جعفری عده‌ای از جامعه‌شناسان دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در باره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست؟ معیار ارزش انسان‌ها چیست. هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند. بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد. کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دو طبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است. اما کسی که ‌عشق‌اش خدای متعال است، ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست. علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی {ع} است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: 《قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ》 ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد. وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی {ع} از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند. 📚 باشگاه خبرنگاران جوان •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹مقررات اجتماعی🔹 ✍️ علامه طباطبائی از آن‌ جايى كه انسان همه كارهاى خود را با اختيار و انتخاب خود انجام مى‌دهد، يك نوع آزادى عمل براى خويش احساس مى‌كند و اين آزادى را «مطلق» يعنى بى قيد و شرط پنداشته و خواهان آزادى كامل گشته و از هر گونه محدوديتى گريزان است و به همين دليل، از هر ممنوعيت و محروميتى كه متوجه او شود رنج برده و بالاخره از هر محدوديتى كه دامن‌گير وى گردد، سنگينى و شكستگى مخصوص در خود حس مى‌نمايد و از اين روى مقررات اجتماعى هر قدر هم كم باشد، چون تا اندازه‌اى انسان را محدود مى‌سازد، مخالف طبع آزادى‌خواه وى خواهد بود. از طرف ديگر، انسان اين مطلب را نيز مى‌فهمد كه اگر براى حفظ اجتماع و نظم آن، حاضر نشود كه مقدارى از آزادى‌هاى خويش را در برابر قوانين از دست بدهد، هرج و مرج به وجود خواهد آمد كه يك باره همه آزادى و آسايش او را نابود خواهد ساخت. چنان‌ كه اگر كسى لقمه‌اى از دست ديگرى بربايد، بدون ترديد ديگران نيز لقمه‌ها از دست او خواهند ربود، و اگر دست ظلم و ستم به سوى كسى دراز كند، نيز به وى ظلم و ستم خواهند كرد. بدين جهت، براى اين كه مقدارى از آزادى براى خود نگهدارد، از مقدارى از آن‌ صرف‌نظر كرده و از روى ناچارى مقررات اجتماعى را محترم مى‌شمارد. 📚 تعالیم اسلام، ص ۴۴ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔻مدیر حوزه علمیه خراسان خبر داد: ✅ تشکیل ۵ قرارگاه علمی آموزشی در حوزه خراسان ◻️ در هر قرارگاه از فضلا و نخبگان آن عرصه در برنامه ریزی، ساماندهی، ظرفیت یابی و توانمند سازی بهره برده می شود که در واقع این اقدام در جهت پاسخ گویی به مطالبات رهبری است. ◻️ نخبه پروی و نشست های نقد و نظر در اولویت برنامه های قرارگاه های آموزشی حوزه علمیه خراسان است. متن کامل خبر..... https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40282 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹 رهبر معظم انقلاب (مد ظله)🔹 🔸شب قدر، زمان شستشوی دل است نه مذاکرۀ علم!🔸 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به بپردازد، این افضل از عبادات است؛ بعضی خیال می کنند که این علم همین علمهایی است که دست ماست. نه! آن روز علوم و معارف ائمه داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است! این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا یا حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست! باید دل را پاک کرد، صاف کرد بایستی شستشو داد! (۸۲،۱،۱۹) •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹سستی از اسلام نیست🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری خشکه مقدس‏ هایی که فقط پلاس مساجد هستند و هزار تایشان را یک سرباز جلو می‌اندازد و صدایشان در نمی آید، مسلمان نیستند. یکی از خاصیت‌های مسلمان و اولین خاصیتی که قرآن کریم ذکر کرده است، شدت، قوّت و استحکام در مقابل دشمن است. اسلام، مسلمان سست را نمی‏ پذیرد: 《وَلا تَهِنوا وَلا تَحْزَنوا وَ انْتُمُ الْاعْلَوْنَ انْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ‏》 سستی در دین اسلام نیست. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می‌گوید: هیچ دینی به اندازه اسلام پیروان خود را به قوّت و نیرومندی دعوت نکرده است. گردن را کج کردن، از گوشه لب آب ریختن، یقه باز بودن، یقه چرک بودن، خود را به ننه من غریبم زدن، پا را به زمین کشیدن، عبا را به سر کشیدن، اینها ضد اسلام است. ناله کردن، آه کشیدن ضد اسلام است. امّا بِنِعْمَةِ رَبِّک فَحَدِّثْ‏. خدا به تو سلامت داده، قوّت داده، قدرت و نیرو داده. تو که می‌توانی کمرت را راست بگیری، چرا بی خود کج می‌کنی؟ تو که می‌توانی گردنت را راست نگه داری، چرا بی خود کج می‌کنی؟ چرا بی خود آه می کشی؟ آخر آه کشیدن یعنی یک دردی دارم؛ خدا که به تو دردی نداده، چرا آه می کشی؟ این کفران نعمت خداست. آیا علی همین‌ طور راه می‌رفت که من و تو راه می‌رویم؟ آیا علی این‏ جور عبا را بر سر می‌کشید و این طرف و آن طرف می‌رفت؟! اینها از اسلام نیستند. 📚 آزادی معنوی، ص ۸۳ - ۸۴ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
✳️ رشته «فقه خانواده مقطع سطح۴» در جلسه کمیسیون آموزش شورای عالی به تصویب رسید. 🔹صد و بیست و نهمین جلسه کمیسیون تخصصی آموزش شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد 🔹به گزارش دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اولین جلسه کمیسیون تخصصی آموزش در سال جدید با حضور اکثریت اعضا و با موضوع بررسی رشته «فقه خانواده» برگزار شد. ادامه گزارش http://www.shorakh.com/news/show/3164/ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🖥 وبینار «آشنایی با فرایند اداری نگارش پایان‌نامه» با ارائهٔ حجت الاسلام و المسلمین مهدی صالحی‌مقدم مدیر محترم آموزش و امور مدارج علمی حوزهٔ علمیهٔ خراسان 🗓پنج شنبه ١۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۰ 🖍نشانی وبینار: https://amuzeshkh.lms2.hozehkh.com/ws/neshsttollabtakhasosi شرکت همه طلاب محترم خواهر تدوینگر پایان‌نامه در همه رشته ها، بایسته و حضور دیگر طلاب محترم، بلامانع است. 📚موضوعات: ✍️آشنایی با مقررات و فرایند پیشنهاد، بررسی و تصویب موضوع پایان نامه ✍️چگونگی انتخاب استاد راهنما و مشاور ✍️برنامه زمان‌بندی نگارش پایان‌نامه ✍️آشنایی با فرم‌های مربوطه ✍️آشنایی با ثبت و تاییدیه پیشنهاده یا متن پایان‌نامه در سامانه‌های مشابه ‌یاب ✍️شیوه‌نامهٔ نگارش پایان‌نامه ✍️ نحوه تشکیل جلسه دفاعیه ✍️پرسش و پاسخ ✍️و ... 🔷اداره آموزش خواهران •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعوت صمیمانه مادر شهید از رهبرانقلاب برای صرف ناهار 🔹️مادر سه شهید خطاب به رهبرانقلاب: به من قول دادید بیاید خانه‌ام لوبیاپلو بخورید، نگذارید مردم سرزنشم کنند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠 همزمان با سالروز شهادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام، مراسم دسته عزاداران علوی با حضور جمعی از علما و فضلا، مسئولان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در جوار حریم رضوی علیه‌السلام و به دعوت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با شکوه و نظم خاص و رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
♻️سیره عملی علما در شب های ماه رمضان 💠آیت الله العظمی بهجت: ✍️بسیارى از بزرگان شبهاى ماه رمضان را بیدار می ماندند و نمى خوابیدند، هر چند نزد ما تقریباً واضح است که شب بیست و سوم ماه رمضان، شب قدر است. ولى اول ماه باید قدرى دقت شود که اول ماه دقیقاً تشخیص داده شود. 🔸در کربلا هم بوده اند کسانى که شبهاى رمضان نمى خوابیدند، حتى از بعضى ها نقل مى کردند که گعده (جلسه گفت وگو و شب نشینى) مى گرفتند و صحبت مى کردند تا خوابشان نبرد. ✅مرحوم شیخ مرتضی«طالقانی» در مدرسه، شبها بیدار می شد، و شب های ماه رمضان چند ساعت مشغول خواندن قرآن می شد و دور مدرسه راه می رفت و با صدای خوش، قرآن و اشعار مثنوی و بابا طاهر را با گریه و زاری می خواند، و روز که می شد، گوشه ای مشغول تدریس می شد و هنگامی که درس نمی گفت، ساکت می نشست؛ به گونه ای که گویا آن شخص دیشبی نیست. 📚منبع: مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت(قدس سره) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
توجه🌺 توجه🌺 🔸 دانشگاه ادیان و مذاهب واحد مشهد از میان برادران و خواهران دارنده مدرک سطح دو حوزه یا لیسانس دانشگاهی با سوابق حوزوی، دانشجو می پذیرد. 🔸 ارشد غیر حضوری در 10 رشته 🔸رشته های غیر حضوری ارشد: شیعه شناسی، تاریخ تشیع، فرق تشیع، مذاهب اسلامی، مذاهب فقهی، تصوف و عرفان اسلامی، مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام، مطالعات زنان گرایش زن و خانواده، فلسفه و کلام اسلامی، حکمت هنر اسلامی ✅جهت کسب اطلاعات بیشتر از مزایای دوره غیر حضوری https://b2n.ir/t53264 ✅ لینک ثبت نام https://b2n.ir/p09783 ✅ دفترچه آزمون(معرفی رشته ها، منابع آزمون،میزان شهریه...) https://b2n.ir/d61129 📞 ارتباط با ما ایتا https://eitaa.com/joinchat/2539782193C98ef4518cb سایت واحد مشهد https://md.urd.ac.ir/fa واتس اپ https://chat.whatsapp.com/E4PhEG1xigpKoruiambZk1
🔹علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی‏🔹 ✍️ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری علما راجع به علل پیدایش و گسترش تمدن اسلامی خیلی بحث کرده و دو علت اساسی برایش ذکر نموده ‏اند: اولین علت، تشویق بی حدی است که اسلام به تفکر و تعلیم و تعلّم کرده است و این تشویق در متن قرآن است. علت دومی که برای پیدایش و گسترش تمدن اسلامی ذکر کرده ‏اند که چطور شد اسلام توانست از ملت های مختلف نامتجانس که قبلا از یکدیگر کمال تنفر را داشتند چنین وحدتی به وجود آورد، احترامی است که اسلام به عقاید ملت ها گذاشت، به قول خودشان تسامح و تساهلی که اسلام و مسلمین راجع به عقاید ملت های مختلف قائل بودند. لهذا در ابتدا که این تمدن تشکیل می ‏شد، هسته اولی مسلمان ها را اعراب حجاز تشکیل می‏ دادند که تمدنی نداشتند. کم کم ملت ها آمدند مسلمان شدند. در آغاز عده کمی از آنها مسلمان شدند، بقیه یا یهودی بودند یا زردشتی یا مسیحی و یا صابئی {مخصوصا صابئی ‏ها خیلی زیاد بودند، زردشتی خیلی کم بوده است} مسلمین به قدری با اینها با احترام رفتار کردند و اینها را در میان خودشان وارد کردند که کوچکترین دوگانگی با آنها قائل نبودند، و همین سبب شد که تدریجا خود آنها در اسلام هضم شدند یعنی عقاید اسلامی را پذیرفتند. 📚 آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص: ۳۲۰ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🌑 عرض تسلیت 💠 انا لله و انا الیه راجعون فاضل ارجمند و مدیر توانمند و خدوم ارزشیابی و امتحانات حوزه علمیه خراسان جناب حجت الاسلام وحیدی پور درگذشت مادر گرامی تان را صمیمانه تسلیت عرض می کنم و برای جنابعالی، فرزندان و بستگان محترم، صبر و اجر و برای آن مرحومه علو درجات و غفران الهی را در این ماه رحمت مسئلت دارم. سید حمید علوی ( آزیز) معاون آموزش حوزه علمیه خراسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔹نمی شناسم🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی ما یک شب در خدمت امام بودیم. من از ایشان پرسیدم نظر شما نسبت به فلان کس چیست - نمی خواهم اسم بیاورم؛ یکی از چهره‌های معروف دنیای اسلام در دوران نزدیک به ما، که همه نام او را شنیدند، همه می شناسند - امام یک تأملی کردند، گفتند: نمی شناسم. بعد هم یک جمله‌ی مذمت‌آمیزی راجع به آن شخص گفتند. این تمام شد. من فردای آن روز یا پس‌فردا - درست یادم نیست - صبح با امام کاری داشتم، رفتم خدمت ایشان. به مجردی که وارد اتاق شدم و نشستم، قبل از اینکه من کاری را که داشتم، مطرح کنم، ایشان گفتند که راجع به آن کسی که شما دیشب یا پریشب سؤال کردید، «همین، نمی شناسم». یعنی آن جمله‌ی مذمت‌آمیزی را که بعد از «نمی شناسم» گفته بودند، پاک کردند. ببینید، این خیلی مهم است. آن جمله‌ی مذمت‌آمیز نه فحش بود، نه دشنام بود، نه تهمت بود؛ خوشبختانه من هم به کلی از یادم رفته که آن جمله چه بود؛ یعنی یا تصرف معنوی ایشان بود، یا کم‌ حافظگی من بود؛ نمی دانم چه بود، اما اینقدر یادم هست که یک جمله‌ی مذمت‌آمیزی بود. همین را ایشان آن شب گفتند، دو روز بعدش یا یک روز بعدش آن را پاک کردند؛ گفتند: نه، همان نمی شناسم. ببینید، اینها اسوه است؛ 《لقد کان لکم فی رسول‌اللَّه اسوة حسنة》 در باره‌ی زیدی که شما او را قبول ندارید، دو جور می شود حرف زد: یک جور آنچنانی که درست منطبق با حق است، یک جور هم آنچنانی که در آن آمیزه‌ای از ظلم وجود دارد. این دومی بد است، باید از آن پرهیز کرد. درست همانی که حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل الهی می توانید راجع به آن توضیح دهید، بگوئید، نه بیشتر. این یکی از خطوط اصلی حرکت امام و خط امام است که ماها باید به یاد داشته باشیم. 📚 خطبه‌های نمازجمعه در بیست و یکمین سالگرد رحلت امام خمینی، ۱۳۸۹/۳/۱۴ •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝