eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.5هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
619 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
📒📒📒📒📒 🔸کارگاه روش حل مسئله فقهی استاد هادی (زید عزه) 🗓دوشنبه تا چهارشنبه ۲۱تا ۲۳ تیرماه ساعت 18 تا 19 💢💢💢💢💢 دوستان تا روز دوشنبه حکم فقهی کارتِل اقتصادی را بدست آورده و مراحل رسیدن به حکم را نیز مکتوب نمایند. ♨️♨️♨️♨️♨️ حضور طلاب فارغ التحصیل نیز بلامانع است. 🛑🛑🛑 حتما به ساعت برگزاری کلاس دقت فرمایید. •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
💢نقد شرط «مرد بودن» در مرجعیت تقلید 📚جلد دوم از مجموعه کتاب‌های اجتهادی در فروعات فقه شیعه تحت عنوان «نقد شرط (مرد بودن) در مرجعیت تقلید» به قلم حجت‌الاسلام میرزاعلی سلیمانی‌ بروجردی، نویسنده، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم، در ۱۷۲ صفحه چاپ و منتشر شده است. 👈 آشنایی با اثر و دیگر تألیفات نویسنده: https://b2n.ir/p63544 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🌎مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه دارالحکمه کانادا برگزار می‌کند: 🌺خواهران و برادران🌺 📚 دوره‌های آموزش حضوری(فقط قم)،مجازی ✅ شیعه شناسی مقدماتی ✅ آموزش زبان عربی لهجه عراقی ✅ آموزش زبان انگلیسی مقدماتی : ▫️همکاری در پروژه های مجمع جهانی شیعه شناسی ▫️حمایت علمی در تدوین پایان نامه و متون علمی ▫️پشتیبانی اخذ بورسیه در دانشگاه های خارج از کشور ▫️اعطای گواهی از موسسه بین المللی دارالحکمه کانادا و مجمع جهانی شیعه شناسی 📝 ثبت نام ارسال عکس پرسنلی، کارت ملی، به☎️09357225759 ➖کارشناس آموزش👈 @vahidi12 اطلاعات بیشتر 👇👇👇 @shiastudyir •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
💢«عبدالله بن بَیِّه» را بشناسید ✔️شیخ عبدالله بن شیخ المحفوظ بن بیّه مشهور به «عبدالله بن بَیِّه» 86 ساله، برجسته‌ترین فقیه کشور امارات متحده عربی است. او در جهان اسلام به نماد «عقل‌گرایی در فقه و قلب محوری در تصوّف» اشتهار دارد. نکته اینجاست با اینکه او در جریان اسلام سلفی قرار نمی‌‌گیرد، ولی دولت عربستان سعودی فتواهای او را به‌عنوان یک مرجع دینی قبول و آن‌ها را منتشر می‌‌کند و همچنین کرسی تدریسی را به او در دانشگاه ملک عبدالعزیز جدّه داده است. روش‌شناسی و سبک اجتهاد او که در چارچوب اسلام سنتی قرار می‌‌گیرد، با التزام به فقه مالکی و پایبندی به فقه المقاصد، بستری مناسب برای فتواهای تیسیری‌اش فراهم نموده است. عبدالله بن بیّه با تمرکز بر فقه المقاصد و مصلحت در شریعت و با به‌کارگیری واژه‌های پربسامد «الامر سهل» و «الامور الشرعی واسع» بسیاری از مسائل چالشی مسلمانان بلاد غرب را مورد بررسی قرار می‌‌دهد. او در زمینه «فقه الاقلیات» می‌‌گوید ما مجوزی نداریم که در اموری که شارع راه را برای وسعت در فتوا قرار داده، مسلمین را در مضیقه قرار دهیم. بن بیّه با اینکه از علمای سنتی است، با مدرنیته از سر سازش در آمده و بسان یک روشنفکر با آن‌ها معامله می‌‌کند. از نظر او مفاهیم حقوقی و سیاسی مدرنیته سازگار با روح اسلام است. چنانچه وی رسماً سکولاریسم را احترام به حقوق بشر و عدالت ادیان دانسته و آن را نمادی از همزیستی مسالمت‌آمیز می‌‌داند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k42832 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
💢آیا سنت، کاشف است یا موسس؟ ✔️ استاد حيدر حبّ الله 🔹سوال: سنت، کاشف است و یا موسس؟ به چه دلیلی؟ 🔸جواب: اگر منظور از سنت، همین اخبار و روایاتی است که در دست ماست در این صورت باید گفت این روایات، کاشف از سنت واقعی هستند حال یا به صورت یقینی – مانند اخبار متواتر – و یا به صورت ظنی مانند خبر واحدی که قرینه‌های علم آور به همراه ندارد. اما اگر منظور از سنت، همان چیزی باشد که از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و یا ائمه علیهم‌السلام صادر شده است در این صورت، باید بین پیامبر و امام و صحابی تفکیک کرد: اگر به امام علیه‌السلام و یا صحابی نظر داریم در این صورت باید گفت در نزد امام یا صحابی، سنتی که موسس حکم شرعی الهی باشد وجود ندارد. البته برخی از علماء معتقدند سنت اهل بیت علیهم‌السلام می‌تواند موسس احکام شرعی باشد ولو بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله. درباره‌ی این موضوع به صورت مفصل در کتاب «حجیة السنة فی الفکر الاسلامی» بحث کرده‌ام و در آنجا آورده‌ام که آنچه از صحابی یا امام صادر می‌شود فقط کاشف از آیات قرآن و سنت پیامبر خواهد بود. البته این قاعده در غیر از احکام ولائی است که از امام و یا صحابی صادر می‌شود و زمان‌مند است. اما اگر سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله را مد نظر داریم در این صورت باید گفت برای ایشان، حق تاسیس احکام شرعی الهی به صورت مطلق ثابت نشده است. آنچه برای پیامبر در این رابطه ثابت شده این است که ایشان ملاکات احکام را کشف می‌کند و به جعل تشریعی می‌پردازد و سپس خداوند متعال جعل ایشان را امضا می‌کند. همین مقدار از جعل تشریعی را هم (فقط) در برخی موارد مشاهده می‌کنیم و اینگونه نیست که هر حکم و یا نصی که از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله صادر شده باشد از مصادیقِ جعل تشریعیِ ایشان باشد؛ زیرا برخی از این احکام و نصوص در واقع، کاشف از حکم خداوند می‌باشد که به دست ایشان از طریقی غیر از وحیِ قرآنی رسیده است؛ در حالی که سنت تاسیسیِ ایشان، از حکم خداوند به صورت نهایی کشف می‌کند البته به وسیله‌ی امضای خداوند – هر چند در قالب سکوت – که در پسِ تشریع نبوی محقق می‌شود. تفصیل این مسائل و بیان جوانب آن و بررسی ادله چنین نظریاتی، را می‌توانید در کتابی که در سطور پیشین اشاره شد بیابید. فعلا بیش از این مقدار به این مساله نمی‌پردازیم زیرا تفصیل بیش از این، باعث می‌شود کلام به درازا بکشد. ترجمه: محمّد رضا ملايی •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
📚 رشته فقه واصول دانش پژوهان در این رشته، مبانی، اصول و روش‌های تفقه و اجتهاد را آموخته و توان بررسی، تحلیل، تدریس و پاسخ‌گویی به سوالات و نیازهای رایج در مورد مسائل فقهی را کسب و پس از اتمام پایان‌نامه، موفق به دريافت مدرک سطح3 تخصّصی مي‌گردند. در این رشته، 197 واحد دروس تخصّصی و 12 واحد دروس عمومی و مجموعاً 209 واحد گذرانده می‌شود. 🔰اهداف: 1-تربیت نیروی انسانی آشنا به مباحث فقهی، اصولي و دانشهاي مرتبط با رويكرد تجزيه و تحليل مسائل 2-کسب تخصّص و احاطه علمی بر موضوعات و مباحث فقه، اصول و دانشهاي مرتبط. 3-تأکید بر مبانی، اصول و روش‌های تفقه و اجتهاد با توجه به متون كلاسيك به جای پرداختن به محصولات. 4-پرورش تفکر و پژوهش در دانش‌پژوهان و توجه به افق‌های نوین علمی و نیازهای جدید اجتماعی. 5-تبدیل دانش‌های نظری پژوهش فقهی، به کاربردهای عملی در خلال دروس کارگاهی 6-ایجاد آمادگی لازم برای ورود به دوره‌هاي بالاتر ❇️برخي دروس تخصصي رشته : اصول فقه تخصصي فقه تخصصي اصول علم رجال كارگاه مراجعات فقهي قواعد فقه كارگاه مراجعات اصولي اصول الحديث فقه مقارن مدخل علم فقه فلسفه فقه 🔶 مدارس فعال دربرگزاري رشته:(ويژه برداران) 🔹مدرسه عالي نواب -مشهد مقدس 🔹مركزفقهي امام رضا (ع) -مشهدمقدس 🔹مدرسه هراتي -تربت حيدريه 🔶مدارس فعال دربرگزاري رشته:(ويژه خواهران) 🔹مدرسه اسلام شناسي -مشهد مقدس 🔹مدرسه حضرت نرجس (س) -مشهد مقدس 🔹مدرسه رضويه-مشهد مقدس 🔹مدرسه الزهراء-بجنورد 🔹مدرسه حضرت نرجس (س) -بيرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: @howzehamozesh
فقه 3 لمعه.pdf
292.4K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان فقه 3 لمعه •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
فقه 3 قواعد الفقهیه.pdf
289K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان فقه 3 قواعد فقهیه •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
فقه 3 لمعه.pdf
63.9K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان فقه 3 لمعه •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
فقه3 قواعد الفقهیه.pdf
60.6K
💠 سؤالات امتحانات پایان سال تحصیلی مقطع عمومی حوزه علمیه خراسان 🔺 سال تحصیلی 1400-1399 🔹امتحان فقه 3 قواعد فقهیه •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖
🔰دوره آموزشی، مهارتی تعالی مدیریت ✅ویژه کادر علمی ،آموزشی مدارس( مدیران، معاونان آموزش، پژوهش، فرهنگی و...) و استعدادهای مدیریتی حوزوی ✅سرفصل ها: ۱. آینده پژوهی ۲.مدیریت ارتباط موثر ۳.مدیریت نوین 📌مکان: اردوگاه جواد الائمه 📅زمان: ۲۳و ۲۴ تیرماه ✒امتیاز ویژه جهت افراد شرکت کننده در دوره: ۱. عضویت در بخش استعداد های برتر مدیریتی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ۲. اعطای گواهینامه دفتر نخبگان حوزه ۳. صلاحیت ورود در دوره های بلندمدت و سهمیه دکتری ✏لینک ثبت نام: https://form.avalform.com/view.php?id=15078282 ➿مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ➿توانشکده مهام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🎺🎺🎺کمتر از 10 روز تا پایان ثبت نام پذیرش سطح تخصصی باقی مانده است. 🔷 آیا مطلع هستید مدارس علمیه خراسان برای تسهیل در تحصیل خواهران، اقدام به پذیرش در رشته های تخصصی به صورت مجازی هم کرده است؟ 🔶 نام مدارس: 🔹مدرسه اسلام شناسی در رشته تفسیر و علوم قرآن 🔹مدرسه رضویه در رشته فلسفه و کلام اسلامی 🔹مدرسه حضرت رقیه سلام الله علیها در رشته ادبیات عرب 🔹 مرکز طوبی در رشته اخلاق و تربیت اسلامی 🔹 مدرسه نرجس سلام الله علیها در رشته های تبلیغ و فقه و اصول. ☎️در صورت سوال با مسئولین این مدارس تماس گرفته شود: اسلام شناسی: 38530059 حضرت رقیه:37232218 مرکز طوبی: 32236336 آیدی کانال مرکز طوبی @masiretuba آیدی ادمین ها @m_a_touba_1400 @touba_maktab3 حضرت نرجس: 38535595 رضویه:32254171 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ جلسه افتتاحیه داوطلبان ورودی سال ۱۴۰۰ مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها مشهد مقدس 🗓پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ 🕗ساعت ۸ تا ۱۰ جلسه ای با داوطلبان و والدین محترم 📝 بیان نکات توسط مدیریت محترم سخنرانی استاد محترم سرکار خانم پورحسینی برای والدین، ساعت ۸:۳۰ سخنرانی استاد محترم خانم نوربخش برای طلاب، ساعت ۹ ✅جلسه به صورت برخط برگزار می‌شود: https://narjes.lms2.hozehkh.com/ws/njqlit5c6w5 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
💠پیام مخاطب 🔺با اهدا سلام ادب و احترام فرصتی ایجاد شد تا مطالب کانال را به صورت کامل بخوانم مسئله ای که خیلی نظرم را به خود جلب کرد عزیزی بود که فضای حوزه و دانشگاه را مقایسه کرده بودند بعنوان کسی که هر دو فضای حوزه و دانشگاه را درک کرده ام باید عرض کنم یکی از نقد هایی که به نحوه آموزش در حوزه دارم بحث نظام سالی واحدی است متاسفانه نظام سالی واحدی با توجه به زمانی که از طلبه میگیرد باعث میشود که طلاب عزیز زمان بیشتری را جهت گذراندن دوره آموزشی نسبت به دانشگاه بگذرانند برای مثال در دانشگاه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد دانشجو یک سال را به اموزش دروس(16واحد درسی) و یکسال راهم بابت سمینار و پایان نامه (8واحد) میگذراند ولی در سیستم سالی و واحدی حوزه یک طلبه باید دو سال را به آموزش دروس پایه 9 و 10 اختصاص دهد و بعد از آن چندین سال را به گذراندن واحد رساله سطح 3 اختصاص دهد پیشنهاد دارم که سروران گرانقدر در معاونت محترم آموزش حوزه علمیه خراسان نظام ترمی را مجدد احیا نموده و همزمان با نظام ترمی امکان اخذ درس پایان نامه را هم برای طلاب عزیز فراهم کنند تا طلاب عزیز بتوانند در کنار آموزش به پژوهش هم بپردازند با تشکر و امتنان
💠 پیام مخاطب سلام علیکم و رحمة الله ببخشید که بنده دوباره مزاحمتون شدم نسبت به پیشنهادات آموزشی، خواستم چند لحظه‌ای مزاحمتون بشیم و مطالبی رو در میون بذارم 1- در فرایند فعلی حوزه علمیه آزمون و ارزشیابی به صورتی است که قریب به دو ماه از فعالیت علمی طلبه رو به فعالیت حافظه محور تبدیل می کنه یعنی قبل و حین و بعد امتحانات معمولا حدود یک ماه طول میکشه که در هر سال میشه دو ماه رو برای امتحانات درنظر گرفت. از طرف دیگر سطح امتحانات هم به حدی است که با یک یا چندبار تلخیص خواندن طلبه میتواند تا نهایت درس خارج پیش روی کند خصوصا اگر استعداد داشته باشد. این فرایند باعث شده تا تقریبا تمام طلاب در مشهد بمانند و در همین مسیر طی طریق کنند در حالی که اگر حوزه از همان ابتدا اعلام کند که از این به بعد یک آزمون در سال گرفته میشود که آن هم به صورت کاربردی و دشوار و جامع است، طلبه میتواند به راحتی به امورات مختلف علمی بپردازد و در نتیجه آن توان درگیر حافظه محوری نشود بلکه بیشتر در مسیر فهم قدم بردارد. ازدیگر سو میتوان در هر مقطع مثل پایه 3، اتمام سطح یک، و ... آزمونی جامع و نهایی طراحی کرد یا در بدو ورود به پایه 4 و سطح 2 و ... آزمون‌هایی این چنینی ترتیب داد تا کسی که استعداد فعالیت علمی ندارد یا توان ندارد یا علاقه ندارد را از این مسیر و هزینه‌های آن جدا کند و به مسیرهای دیگر طلبگی مثل تبلیغ و ... هدایت کند. چه بسیار طلبه‌هایی که میتوانسته پس از اتمام سطح 1 امام جماعت فعال و موثر باشد ولی به اشتباه در مسیر علمی قدم گذاشته و پس از مدتی صرفا مدرک گرفته است و نهایتا رها کرده و به نوعی تمام هزینه‌ها و وقت حوزه و خودش را تلف کرده است. شاهد بر این نوع ارزشیابی سیستم دانشگاهی است که در برخی رشته‌ها به مراتب از سیستم علمی حوزه کمتر است ولی پس از اتمام کارشناسی، اجازه ورود به مقطع ارشد را به هر کسی نمیدهد و بخشی از خروجی‌هایش دچار ریزش شده و به بازار کار و ... وارد میشوند و نهایتا مسیر علمی را عده‌ای اندک ادامه میدهند و هکذا نسبت به دکتری و پسادکتری. خلاصه آنکه اگر ارزشیابی آموزشی حوزه را ارتقا داده و به سبک آزمون های جامع و المپیادی تغییر دهیم میتوانیم در هدایت تحصیلی طلاب، تامین مبلغ، تفکیک مستعدین عرصه علمی و غیرعلمی و ... توفیقاتی به دست بیاوریم. 2- پیشنهاد دوم اینکه با توجه به اهمیت فراگیری در سطح 1 و اینکه بخش مهمی از اندیشه های طلاب در عرصه علمی و ... در سطح یک شکل میگیرد، باید کاری کرد تا سرفصل محوری در سطح یک به کتاب محوری تبدیل شود یعنی برای آموزش مدرسه بازه زمانی چندساله تعریف شود و بیان شود که طلاب با اساتید مدعو، کتاب ها را خوانده و بدون توجه به سرفصل خاص، کل این کتب را تمام کنند. از طرف دیگر حوزه در هر سال آزمون های جامع و کامل به ترتیب پیش گفته از طلاب اخذ کند تا از طرفی فرایند ارزشیابی هم به صورت کامل صورت بگیرد و هم اینکه طلاب یک کتاب را از اول تا آخر تمام کنند. 3- پیشنهاد سوم اینکه طلبه را باید به گونه‌ای تربیت کرد که مهارت مطالعه را کسب کند. از اینرو طلبه باید اهل مطالعه شود نه اینکه برای هر کتاب و هر علمی کلاس برود. از اینر ربخی دروس معارتیف دروس جنی و .. به حدی نیستند که بخواهد وقت یک کلاس در طول سال یا حتی تابستان را از طلبه بگیرد بلکه بایستی کتب مربوطه را به همان سطح مطالعاتی تعریف کرد ولی فرایند ارزشیابی کامل و جامع و قوی تعریف کرد تا طلاب را وادار به افزایش سطح مطالعه خود کند. 4- پیشنهاد چهارم اینکه یکی از کتبی که به صورت رسمی باید در فرایند آموزش طلاب قرار گیرد، کتب و اندیشه های شهید مطهری است (که البته به معنای بی اشتباه بودن این اندیشه ها نیست) البته همانطور که بیان شد شاید لازم نباشد تمام این کتب و اندیشه ها را در قالب کلاس به طلاب آموخت ولی اگر طلاب در سطح یک با شهید مطرهی آشنا شوند هم میتوانند در جامعه کنش‌گران فعال باشند و هم اینکه میتوانند در مسیر طلبگی خود مسیر خود را پیدا کنندو هم از بسیاری از ناامیدی ها جلوگیری می کند.
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند. ✅ عنوان نشست: روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر 🎙استاد مدعو: آیت الله نجم الدین طبسی 📆 چهارشنبه، ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۱۸:۳۰ به صورت حضوری و مجازی 📲 لینک ورود به جلسه: https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/ypmnke2clmp •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🌐 http://eitaa.com/joinchat/1125122163C50acc934f1 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
هم اکنون 🔰 آغاز نخستین دوره تعالی مدیریت ( ویژه کادر آموزشی و مدیریتی مدارس علمیه مشهد مقدس ) 🔹 به همت مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان 🔹 💠 کانون کشف و شناسایی استعدادهای برتر مدیریتی ✅ مکان: مجتمع آموزشی فرهنگی جوادالائمه علیه السلام گلبهار •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 طالبان همان داعش است، اما در لباسی دیگر. نقدی بر نوشتار استاد مهدی فرمانیان از اساتید مرکز تخصصی مذاهب مشهد پیرامون « آینده افغانستان از آن طالبان است».!!! وقایع این روزهای همسایه ی شرقی ما، نگرانی های بسیاری را ایجاد نموده است. هرچند برخی بزرگواران نمیخواهند بپذیرند و به سادگی از کنار آن عبور می نمایند. طالبان همان داعش است. البته در لباس و پوششی دیگر اما با همان اهداف. فقط کافی است وقایع این روزهای کشور همسایه را، از زبان خود ایشان شنید. هرکجا طالبان که پا می گذارد، امنیت به ارمغان نمی آورد. اساسا قرار هم نیست طالبان امنیت برقرار نماید، که توانایی و قدرت این کار را هم ندارد.(با توجه به جغرافیا و قومیت های افغان و...) قدرت طلبی، در رگ و خون ایشان است. هدف همان راه و مسلکی است که داعش در میان همسایگان غربی ما به دنبال آن بود و با فداکاری های حاج قاسم و یاران مدافع حرمش از فاطمیون و زینبیون و... به سرنجام دلخواه داعش و هواداران ایشان نرسید. لازمه ی امروز ما، بیداری و بصیرتی است فزون تر، مراقب باشیم و بدانیم طالبان زائیده ی صهیونیسم و آمریکا و وهابیت است. غیر این باشد ساده پنداری است. کافی است اندکی بررسی میدانی نمود، که قدرت مالی و تسلیحاتی این گروه خطرناک از کدام مبادی تامین شده است. 🔸مردم مظلوم افغانستان هرگز در دوراهی امنیت و آزادی گیر نیافتاده اند،که حال به ناچار مجبور باشند یکی را برگزینند. زیرا قرار نیست طالبان برای ایشان نه امنیت ایجاد نماید و نه آزادی به ارمغان بیاورد. خطر این گروه به مراتب بر خلاف نظر و دیدگاه آقای فرمانیان بدتر و خطرناک تر از سکولارهاست. باید به این سئوال پاسخ داد چرا آمریکا قصد خروج از افغانستان نمود و پایگاه های خویش را تعطیل نمود؟ و چرا به سرعت طالبان در حال قدرت گرفتن در افغانستان است؟ آیا این سئوال در ذهن مخاطب ایجاد نمی شود، که چرا با افول داعش در کشورهای سوریه و عراق به یک باره طالبان قدرتی فزون تر در افغانستان پیدا نموده است؟؟؟ طلبه حوزه ی علمیه مشهد مقدس احمدرضا خزاعی 🔺 کانال معاونت آموزش از نقد و نظر فضلا و اساتید استقبال می کند.
❇️ مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار می کند. ✅ عنوان نشست: روش شناسی علامه امینی در کتاب الغدیر 🎙استاد مدعو: آیت الله نجم الدین طبسی 📆 چهارشنبه، ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۱۸:۳۰ به صورت حضوری و مجازی 📲 لینک ورود به جلسه: https://mazaheb.lms2.hozehkh.com/ws/ypmnke2clmp •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
آیت الله مروارید: رشد فقه و فقاهت در بین خواهران، لازم است و باید ادامه یابد عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: حضور زنان در عرصه‌های تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد. متن کامل در پیام بعدی... •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید در نشست ممتحنین شفاهی درس خارج خواهران این حوزه که به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد برگزار شد، بیان کرد: حضور زنان در عرصه‌های تربیتی و تفقه دین و همچنین رشد فقه و فقاهت، لازم است و باید ادامه یابد. وی با بیان اینکه طلب علم و تفقه، تنها اختصاص به مردان ندارد، گفت: در لسان عرب وقتی خطاب کلی وارد می‌شود، ضمیر مذکر به کار می‌رود اما ملاک این قضیه نیست که خطاب فقط به مردان است و برای زن‌ها هیچ تذکر و ارشادی مطرح نشده است. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه 33 سوره احزاب « إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ ... » تشریح کرد: ملاک این آیه برای رد بسیاری از توهمات نسبت به فضیلت مردان می‌باشد که برای جمع کثیر آورده شده است. آیت‌الله مروارید در ادامه بیان کرد: عبارت « تَفَقَّهُوا فِی الدِّينِ» مختص مردان به‌تنهایی نیست، زنان چون از جهات مختلف در ارتباط با فرزندان و خانواده هستند، در این رابطه تأکید بیشتری دارند. زنی که در مقام مربی است طبیعتاً انتظار این است که جهاتی از علم و عمل و تقوا را داشته و کارکرده باشد. وی با اشاره به زنان موفق در عرصه عمل به دین و اخلاق، تأکید کرد: با توجه به اینکه در بین اصحاب ائمه معصومین(ع)، زنان نقش مؤثری داشته‌اند ازجمله در قم، کوفه و ... و همچنین در بین متأخرین نیز زنان فاضله‌ای بوده‌اند، لذا ضرورت دارد خواهران با جدیت کامل در این راه وارد شوند و با توجه به مسیر پیش رو، راه را ادامه دهند. استاد عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: زنان فاضله منابعی هستند که در مکاتب خواهران تربیت‌شده و رشد یافته‌اند و درزمینه فقه و فقاهت پیشرفته‌اند، لذا باید از ارزش به‌دست‌آمده در تربیت دیگران نیز استفاده کنند. الزامات مسیر فقاهت برای بانوان آیت‌الله مروارید، همت مضاعف و احساس وظیفه بیشتر را به‌عنوان مهره‌های اصلی ادامه مسیر فقاهت خواهران برشمرد و گفت: با توجه به حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند « إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لَا دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولًا يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ الْجَاهِلِين ؛ دانشمندان وارثان پيمبرانند براى اينكه پيمبران پول طلا و نقره به ارث نگذارند و تنها احاديثى از احاديثشان بجاى گذارند هر كه از آن احاديث برگيرد بهره بسيارى برگرفته است. پس نيكو بنگريد كه اين علم خود را از كه می‌گیرید، زيرا در خاندان ما اهل‌بیت در هر عصر جانشينان عادلى هستند كه تغيير دادن غاليان و به خود بستگى خرابكاران و بد معنى كردن نادانان را از دين برمی‌دارند.» باید دقت داشت که علم را از چه کسی دریافت می‌کنید. وی افزود: فرقه‌ها و انحرافات در همه زمان‌ها وجود داشته است اما در امروزه با عناوین و اسامی مختلف گسترش بیشتری یافته‌اند لذا باید مراقب باشید و در رشته فقاهت شیعه، عقاید و احکام شرعی با اعتقادات صحیح و در روش فقاهت معمول گام بردارید و مراقب شبهات، اخباری گری و شیخی گری و ... باشید. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تأکید بر اینکه باید افرادی برای تمام امور دینی، فقه و احکام در حوزه‌های علمیه تربیت شوند، گفت: در مسیر رسیدن به فقاهت باید با توجه به سیره علمای سلف، استقامت و در برابر مشکلات زندگی، صبر کرد. آیت‌الله مروارید با اشاره به اینکه صبوری کردن در برابر مشکلات از حالات پایدار روحی انسان می‌شود، افزود: در مسیر فقاهت باید اهل بحث و مذاکره لله باشید نه اینکه حرف خود را به کرسی بنشانید بلکه «راغب الله» باشید. بحث و مذاکره خوب است ولی جهات اخلاقی و اخلاص باید باشد. عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: راه فقاهت، راهی الهی می باشد و لذا در این مسیر هرچه غیرخداست را باید کنار گذاشت و در راه حق و مسیر خدا گام برداشت و ادامه داد. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان @howzehamozesh
انا لله وانا الیه راجعون درگذشت استاد فرزانه و حدیث شناس خبیر حجت الاسلام آقای شیخ علی حکیمی را به علما ، اساتید و عموم علاقه مندان ایشان تسلیت عرض می کنیم و برای آن مرحوم علو درجات و برای خاندان معظم حکیمی صبر و اجر مسئلت داریم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛