eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.4هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
636 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی به مناسبت رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله حسن زاده آملی ره •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
بسم الله الرحمن الرحیم رحلت عالم ربانی آیت الله حسن زاده آملی (رحمة الله علیه) موجب تأثر گردید. این عالم ربانی در طول عمر خویش آثار فراوانی در علوم مختلف از خود به یادگار گذاشت و شاگردان فراوانی را پرورش داد. این ضایعۀ مولمه را به حوزه علمیه ،همه علاقمندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، صبر و اجر فراوان برای همۀ بازماندگان خواهانم قم ـ ناصر مکارم شیرازی 5 مهر 1400 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
📌موضوع: گرامی داشت مقام علمی و عملی علامه آیت الله حسن زاده آملی 🔰با ارائه: استاد ارجمند حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شيخ مهدی زمانی فرد ⏰زمان: 3 شنبه، ( 6 مهر ۱۴۰۰) ساعت: 10 صبح ✅لینک وبینار : https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-07-06 ✅ لایو اینستاگرام: Instagram.com/isin_ir •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
✳️ در سوگ و در ستایش از مرحوم علامه حسن زاده آملی (قدس سره) انا لله و انا الیه راجعون إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ (زمر، 30) قانون مقرر و اراده حتمی الهی مبنی بر سریان مرگ، عالم و فرزانه ای دیگر را از ما گرفت و جامعه علمی کشور را در سوگ نشاند. باری، آیت الله علامه حسن زاده آملی (تغمده الله برحمته الواسعة) پس از عمری مجاهدت علمی، معنوی و اخلاقی از میان ما رخت بربست و به ملکوت اعلاء پیوست. فرزانه ای کم نظیر، عالمی جامع منقول و معقول، فیلسوفی متعمق، عارفی دلسوخته، سالکی وارسته و الگویی نستوه رخ به خاکدان نهاد. درنگریستن در حیات پر برکت این عالم الهی چهار نکته اساسی را بدست می دهد که می تواند برای همه به ویژه حوزویان درس باشد: 🔹 یک؛ تلاش، کوشش و تکاپوی مستمر و طاقت سوز در سراسر عمر در عرصه های تحصیل، تدریس، تحقیق و تبلیغ. خوانش خاطرات ایشان و اهتمام زاید الوصف آن مرحوم نسبت به تحصیل و فراگیری دانش از محضر اساتید بزرگ همچون علامه شعرانی و الهی قمشه ای که پس از آن در دو عرصه تدریس و تحقیق بیشتر خودنمایی کرد، اثبات کننده مدعا است. یک نمونه آن فراگیری دو دوره تفسیر مجمع البیان از محضر علامه شعرانی است. 🔹 دو؛ علامه حسن زاده را می توان یکی از نمونه های سرآمد در زمینه وقت شناسی دانست؛ به گونه ای که با باور عمیق به گذار سریع عمر، از هر فرصت و مجال اندک برای رشد علمی و معنوی بهره می گرفت و مراقب بود تا لحظه و ثانیه ای از او به غفلت فوت نشود. فراگیری زبان فرانسه در بی مقدارترین زمان برای امثال ما از نمونه های آن است. 🔹 سه؛ محدود نساختن دامنه توغل در علوم به مرزهای متعارف و گشودن مرزهای دور همچون هیات و نجوم، ریاضیات، ادبیات، شعر، تصحیح متون و ... نشانگر مدعا است. آثار ایشان در این زمینه همواره مایه اعجاب دانش وران بوده و هست. 🔹 چهار؛ بی اعتنایی کامل به زخارف دنیا و اعتباریات متعارف، اهتمام کامل به تهذیب و پاسبانی از نفس، کوشایی در انجام وظایف بندگی و برخورداری از نگاه لطیف و عارفانه به همه اجزای هستی که در عموم آثار بنانی و بیانی ایشان هویداست، از امتیازات این عالم الهی است. کمتر عالم عارفی را سراغ داریم که به گفته خودش در خلوت با یک دانه هلو ساعتی گفتگو کند و از هر گوشه آن از پوست گرفته تا هسته، یک دنیا دفتر معرفت کردگار را بازخوانی نماید. (چندی پیش کلیپی از ایشان در این زمینه در کانال بازتاب داده شد) بر نکات پیشگفته حمایت آن عالم الهی از انقلاب اسلامی و رهبری مکرم و همصدایی با مجاهدت های ملت را باید افزود. خداوند ایشان را مورد رحمت و مغفرت بیکران خود قرار دهد و با پیامبران و اولیای خود محشور فرماید و به ما نیز توفیق دهد تا در مسیر عالمان الهی و مربیان اخلاقی مستغرق باشیم. علی نصیری صبح صادق روز یکشنبه چهارم مهرماه 1400 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات آیت‌الله جوادی آملی درباره علامه حسن زاده آملی آنقدر کتاب شناس و کتاب دوست بود که یک وقتی به من می‌گفت: من چشمم را می بندم، شما هر کتاب از این کتاب‌ها را بیاوری، من دست می کشم، می‌فهمم چه کتاب است؛ و همین طور هم بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🌹مرور یک خاطره زیبا آیت اله علامه حسن زاده آملی با کمال تعجب درب منزلش را روی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بست و آنان را به خانه اش راه نداد! 🌹🌷🍀 اگر اشتباه نکنم سال ۷۲ یا ۷۳ و در زمان وزارت آقای دکتر لاریجانی بود که آقای ضرغامی (وزیر فعلی میراث فرهنگی) مسئولیت معاونت حقوقی امور مجلس و استانهای وزارت ارشاد را داشتند. قرار بود در یکی از روزهای سمینار مدیران کل استان ها سفری به شهر قم و دیدار با آیت الله حسن زاده آملی انجام شود. هماهنگی های این ملاقات توسط رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم انجام شده بود. میهمانان که عموما مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و همچنین جمعی از مدیران ستادی بودند با اتوبوس به قم انتقال داده شدند و در محدوده منزل علامه در کوچه پس کوچه های کاه گلی به سمت منزل ایشان به صورت پیاده حرکت کردند. وقتی که به درب منزل ایشان رسیدند یکی از مدیران زنگ درب منزل علامه را به صدا درآورد. چندین بار زنگ منزل به صدا درآمد اما خبری نشد! تقریبا همه فکر کردند کسی خانه نیست که ناگهان و با کمال تعجب درب منزل با تاخیر زمانی زیادی توسط علامه حسن زاده آملی باز شد و حضرت علامه پس از باز کردن در تمام قد در آستانه در ایستاده و بعد از پاسخگویی به سلام و علیک دوستان گفتند: بفرمایید متولیان و مسئولان برنامه به ایشان یادآوری کردند که میهمان حاضر، مدیران ارشادی هستند و در این ساعت برای ملاقات با ایشان هماهنگی شده است و...، که علامه با خونسردی تمام اعلام بی اطلاعی کردند که باعث تعجب همگی شد! برای ایشان مجددا توضیح دادند که آقایان مدیران از شهرهای مختلف آمده اند و آقای فلانی روز گذشته با شما هماهنگ کردند و اگر اجازه بدهید با توجه به مسافت طولانی که میهمانان آمده اند، چند لحظه ای مزاحم شویم و...، که مجددا ایشان حرف های قبلی را تکرار و از پذیرش میهمانان سر باز زده و درب منزل را به روی میهمانان بستند ! این رفتار استاد حسن زاده که بدور از انتظار بود، باعث تعجب بیشتر میهمانان شده و رفته رفته غرغرها شروع شد که: ...ایشان استاد اخلاق بودند؟! ...این رسم میهمان نوازی نبود... و... رئیس ارشاد قم برای مقامات مافوق خود توضیح می داد و تاکید می کرد که هماهنگ کرده و... همین ماجرا باعث بگو مگو و اختلاف مدیران و متولیان در پشت درب منزل استاد شد. ناچارا مدیران و میهمانان با ناراحتی به سمت اتوبوس ها حرکت کردند. هنوز جمعیت فاصله ای از درب منزل علامه نگرفته بودند که ایشان درب منزل را مجددا باز کردند و به داخل کوچه آمده و میهمانان را صدا زدند و به داخل منزل دعوت کردند. این اتفاق به کلی باعث سردرگمی میهمانان شده بود که چه شده و چه اتفاقی افتاده! نه به آن بستن درب منزل و نه به این دعوت کردن! حضرت علامه با لبخند و مزاح فرمودند که بله هماهنگ شده بود و من هم منتظر شما بودم ، فقط خواستم لحظه ای منیت و غرور مدیریتی را از شما دور کنم و آنرا در پشت درب و در کوچه بگذارید.! ایشان برای رفع تردید میهمانان که همچنان ادامه داشت، به آماده بودن میوه و چایی و وسایل پذیرایی در منزل اشاره کردند و با مهربانی تمام همگی را به داخل منزل راهنمایی کردند . این حرکت استاد در روحیه تمامی افراد تحولی عمیق ایجاد کرد و دوستانی که خیلی زود علامه را قضاوت کرده بودند سخت پشیمان و خجالت زده بودند . جالب اینکه استاد خود تنها در منزل بودند و با آرامش خاصی اقدام به چیدن پشقاب و آوردن میوه و چایی کردند که با التماس و خواهش از ایشان خواستیم که بنشینند و اجازه بدهند جوانان ترتیب پذیرایی را بدهند. علامه با این حرکت خود درس بزرگی به همه افراد حاضر دادند. اینکه زحمت میهمانان او بر دوش خانواده یا کسی دیگر نبود و خودش را با آن جایگاه رفیع علمی و مذهبی مکلف به پذیرایی از میهمانان می دانست بدون غرور و تکبر! به جرات می گویم در منزلشان انرژی خاصی وجود داشت. حالا حضرت استاد سعی می کرد با صحبت های شیرین و جذاب فضای بوجود آمده‌ی قبلی را تلطیف کنند. هر کس از ایشان برای عکس گرفتن دو نفری اجازه می گرفت، بدون هر گونه منیت بلند می شدند و در هر جهتی که لازم بود می ایستادند و حتی خودشان هم برای عکس بهتر پیشنهاد سوژه می دادند و در حین عکس گرفتن با فرد یا افراد کنار خود به مزاح و به زیبایی هر چه تمام تر ارتباط کلامی برقرار می کردند تا معذب نباشند! باورش سخت بود کسی که او را ذالفنون و علامه دهر می نامیدند و آثار تالیفی بسیاری در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق. عرفان، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم و... داشت و همچنین از اعتبار و جایگاه خاص و رفیعی در بین اقشار مختلف جامعه برخوردار بودند، اینگونه با نهایت تواضع و اخلاق با میهمانان رفتار کنند!، چایی بریزند و تا کمر در مقابل میهمانان خم شوند و...! آن‌چنان پرانرژی و مهربان سخن می گفتند که سخنانشان تا عمق
دل نفوذ می کرد. من و یکی دو نفر از همکاران در رده ی سنی حدود ۲۵ سال و عموماً کارشناس وزارتخانه بودیم، ولی استاد حسن زاده به گونه ای با مهربانی با ما جوان‌ترها برخورد می کردند و به قولی تحویل می گرفتند که همه علاقه مند بودیم که این دیدار به درازا بکشد و از این مهر و محبت بیشتر برخوردار شویم. وقتی که حواسمان بیشتر به فضای منزل و محل زندگی استاد جلب شد، از هم سوال میکردیم ، که چه کسی باور می کند، علامه حسن زاده آملی اینگونه زندگی بسیار ساده، در منزلی قدیمی و در کوچه پس کوچه های کاه گلی قم داشته باشد؟! حال وقتی او آسمانی شده است و نزدیک به کمتر از ۳۰ سال از آن خاطره می گذرد، سادگی اش را برای زندگی و حتی دوران پس از مرگ بیشتر درک می کنم که در بی نام و نشان ترین مکان در روستای محل تولدش و در کنار همسر و همدم دوران حیاتش دفن شود ایشان می توانستند با یک وصیت در بهترین مکان ها در حرم امام رضا (ع) یا حرم حضرت معصومه (س) و... به خاک سپرده شوند! روحشان شاد و یادشان گرامی باد سید عباس عظیمی مدیر موزه و برج آزادی تهران ۵ مهر ۱۴۰۰ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔹صدای پتک همسایه🔹 📣 آقای رسول مسعودی ما افتخار داشتیم چند سال در همسایگی استاد جعفری واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت‌الله کاشانی سکونت داشته باشیم. در همسایگی ما و ایشان، پیرمردی آهنگر بود که در منزل خود کار می‌کرد. من در یک روز گرم تابستانی حدود ساعت 5 بعد از ظهر با هماهنگی قبلی برای طرح موضوعی به خدمت او استاد رسیدم. ایشان طبق معمول در کتابخانه خود، مشغول مطالعه و نوشتن بودند. در حین طرح سۆالم، صدای پتک همسایه که به آهنگری مشغول بود، به گوش می‌رسید. به ایشان عرض کردم: اگر صدای پتک و چکش این شخص مزاحم کار شماست، من می‌توانم بروم و به ایشان تذکر بدهم تا حال شما را مراعات کند. در جواب این سخن من گفت: نه، مبادا به او چیزی بگویید. چون من وقتی در کتابخانه‌ام از مطالعه و نوشتن احساس خستگی می‌کنم، صدای پُتک و چکش این پیرمرد، نهیب می‌زند و به من قدرت می‌دهد، و با خود می‌گویم: آن پیرمرد در مقابل کوره گرم آهنگری چکش می‌زند و خسته نمی‌شود، اما تو که نشسته‌ای و مطالعه می‌کنی و می‌نویسی، خسته شده‌ای؟ بنابراین، صدای کار این پیرمرد نه تنها مایه اذیت نیست، بلکه با شنیدن صدای چکش او، قدرت مجدّد می‌گیرم و دوباره مشغول مطالعه یا نوشتن می‌شوم! 📚 پایگاه اطلاع‌رسانی استاد محمدتقی جعفری، ۱۳۹۵/۱/۲۰ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔹خوی قدیمی و بیماری جدید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری آنچه در میان ما معمول و متداول بوده و هست یک خوی قدیمی و یک بیماری نوظهور است. خوی قدیمی ما مداحی و ستایشگری و تملق است. بیماری جدید ما که علامت روشنفکری به شمار می‏رود لکه‏دار کردن و لجن مال کردن افراد است و به غلط نامش را «انتقاد» گذاشته‏ ایم. در عین اینکه آن خوی قدیم و این بیماری جدید به ظاهر معکوس یکدیگر می‏باشند، از یک اصل و یک ریشه سرچشمه می‏گیرند و آن «گزافه گویی» و هوایی سخن گفتن و مصلحت اجتماع را در نظر نگرفتن است. 📚 شش مقاله، ص ۳۷ - ۳۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔹بی فرهنگ🔹 📣 حجت‌الاسلام استاد قرائتی سال هاى اوّل طلبگى‌ام به خانه عالمى رفتم، پرسید: چه مى‌خوانى؟ گفتم: ادبیات عرب. گفت: بگو ببینم اُشترتُنّ چه صیغه‌اى است؟ یك كلمه قلمبه سلمبه از من پرسید كه نفهمیدم چیست، بعد پرسید: اگر خواهر زن كسى پسر دائى خواهرش را شیر بدهد آیا به او محرم مى‌شود یا نه؟! پیش خود گفتم: آدم باید فرهنگ داشته باشد. این استاد علم دارد، امّا فرهنگ نه. 📚 خاطرات استاد قرائتی، ج 1، ص 14 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
4_5944943755160193369.mp3
864.4K
صوت علامه حسن زاده آملی در جمع شاگردانش: آقایان داریم خداحافظی می کنیم. ای بسا که خبر به شما رسیده: حسن زاده مسافرت کرد. آه و ناله ای ندارد که. هست. نظام عالم است و ما هم از پس پرده خبر نداریم. خدا نکند ندارد که. چرا نکند؟ اینجا باشیم برای چه؟ دار خلود نیست. دار حرکت است. #علامه_حسن_زاده_املی 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار علامه حسن زاده آملی با آیه الله تالهی همدانی حدود ۲۰ سال قبل در منزل ایشان •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔰 مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی 🔸 سوم تیرماه ۱۳۱۴ به دنیا آمد. در آن موقع برادرمان جناب آقای خامنه‌ای در مشهد تشریف نداشتند و شهید هاشمی نژاد هم در قم بودند بنابراین در آن زمان من تنها بودم و خیلی سخت می‌گذشت به جهت آنکه در حوزه هم افکار خاص ضد مبارزه حاکم بود. بعدها با پیوستن این دو بزرگوار، محور واحدی را در خراسان تشکیل دادیم.» وی عاقبت در ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت و پس از تشییع و اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب در رواق توحیدخانه و در نزدیکی ضریح حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد. 🔻 مطالعه بیشتر: https://yaran-khorasan.com/19074 •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
#وبینار_تخصصی سلسله نشستهای «کاربرد قواعد فقهی در فروع فقه ورزش» جلسه پنجم: 📝 موضوع : مسئولیت فقهی آسیب زدن به حریف ورزشی در پرتو قاعده تحذیر 🎤ارائه : حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا وحیدی (صدر) ( مدرس سطوح عالی حوزه علمیه خراسان) ✅ برداشت: از پایان نامه سطح3 حوزه علمیه خراسان ✅ استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی 🗓 چهارشنبه 7 مهر ماه 1400 ⏰ ساعت 12 ✳️ واحدپژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره) 🌐 بصورت آنلاین از سامانه آموزش الکترونیک lms۲ https://b2n.ir/h40198 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
📙 ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» به چاپ رسید 📚 ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» سعید زارعی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 280 صفحه به چاپ رسید. 📚 «الفائق فی الاصول» یکی از نوشتارهایی است که برای رفع بعضی کاستی‌ها در کتب اصولی و درسی رایج در حوزه‌های علمیه و تکمیل مباحث آن توسط گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین شده و اکنون در حال تدریس است. 📚 این اثر در پنج باب و 16 فصل تهیه و تنظیم شده است. باب‌ها شامل «سیره‌های عقلائی»، «سیره‌های متشرّعه»، «لو کان لبان»، «تمسک به اطلاع و عموم در موضوعات نوپیدا» و «اسباب توسعه حکم از موضوعی به موضوع دیگر یا محدودسازی حکم در یک موضوع» می‌شود. 📚 علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره مند شوند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔷 مراسم افتتاحیه سال تحصیلی ١۴٠١-١۴٠٠ ویژه طلاب سطح ۳ مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها برگزار شد. 🔶 در این مراسم، مدیر مدرسه سرکار خانم پارسایی راد پس از تلاوت قران و سرود جمهوری اسلامی به ایراد سخن پرداخت. 🔷 ایشان ضمن خیر مقدم و تبریک سال جدید، مهمترین رسالت طلبه را خودسازی دانست و با اشاره به آسیب‌های دوری از فضای معنوی حوزه با استناد به روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام که می فرمایند: مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ ، و ليَكُن تأديبُهُ بسِيرَتِهِ قَبلَ تأديبِهِ بلِسانِهِ ، و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم، برتلاش و همت ویژه برای حفظ آموخته های دینی و شئونات طلبگی به عنوان الگوی جامعه توصیه کرد. 🔶خانم پارسایی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر عدم نگرانی از نگاه و سرزنش دیگران، استقامت در راه هدایت و علم آموزی و عمل برای رضای خداوند تاکید کرد. ایشان همچنین رشد همه جانبه طلاب و همکاری در امور فرهنگی و پژوهشی را امری ضروری دانست و از طلاب خواست تمام توان خود را برای پیشرفت علمی و اخلاقی داشته باشند. 🔷سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی فقیه ، تبیین آیین نامه های آموزشی و سامانه lms2 و اهدای هدیه و لوح تقدیر به ممتازین آموزشی از دیگر برنامه های اجرا شده در این روز بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
🔘 سوال شما 💠 سیر مطالعاتی برای اصول فقه را پیشنهاد بفرمایید . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🔷 استاد رضا میهن دوست پاسخ می دهند : کتاب های اساسی علم اصول مانند کتب درسی سطح ۱، ۲ و ۳ (اصول فقه، رسائل، کفایه) یا (دروس فی علم اصول، حلقه ۱، ۲ و ۳) که درس گرفته می شود و در کنارش در حد لزوم، به شروح و حواشی مراجعه می شود. کتب مرجع در سطح ۴ نیز همزمان با درس خارج رجوع و مطالعه و مباحثه می شود. از این رو مطالعه و مباحثه و کلاس در کتب فوق، مفروغ گرفته شده است و سیر مطالعاتی زیر، به عنوان مکمل ارائه شده است. لیست و ترتیب کتاب های مطالعاتی: 🟠 برای مقطع سطح ۱ : ۱. درآمدی بر فقه اسلامی؛ رضا اسلامی ۲. فرهنگ تشريحى اصطلاحات اصول؛ عیسی ولایی 🟠 برای مقطع سطح ۲ : ۳. مدخل علم فقه؛ رضا اسلامی ۴. علم الاصول تاریخا و تطورا؛ علی فاضل قایینی نجفی ۶. مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری؛ حسین منافی (برای رسائل) 🟠 برای مقطع سطح ۳ : ۷. پیش فرض های فلسفی علم اصول؛ محمد انتظام (برای کفایه و حلقه ثالثه) ۸. جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد؛ سعید ضیایی فر ۹. الأصول العامة للفقه المقارن؛ سید محمد تقی حكيم 🟠 برای مقطع سطح ۴ ۱۰. جایگاه شناسی علم اصول گامی به سوی تحول؛ حسنی و علی پور ۱۱. درس خارج و گام های اجتهاد؛ احمد مبلغی کتاب هایی که معرفی شد، منابعی است که ناظر به مساله خاص اصولی نیست؛ اما در هر بحث اصولی، می توانید به مقالات علمی پژوهشی و یا کتاب هایی که در خصوص آن موضوع نگاشته شده است مراجعه کنید. به عنوان نمونه، در بحث اطلاق مقامی به مقالاتی که نوشته شده است مراجعه کنید. (البته با قید علمی پژوهشی) در بحث دلیل عقلی، به کتاب فقه و عقل استاد علیدوست و یا در بحث عرف، به کتاب فقه و عرف ایشان مراجعه کنید. در بحث حق الطاعه، به کتاب حق الطاعه استاد اسلامی و یا در بحث حکم ظاهری، به بررسی تطبیقی ماهیت حکم ظاهری ایشان مراجعه کنید. در مباحث روش شناسی علم اصول، به ویژه نامه مجله جستارهای فقهی و اصولی و مقالات دیگری که در این زمینه نگاشته شده مراجعه کنید. و همین طور در باقی مباحث... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• جهت دسترسی به شناسه و پیشینه علمی اساتید مشاوره به این‌جا مراجعه فرمایید. کانال مشاوره علمی https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @mashverat_elmi
💢انتشار چهارمین شماره دوفصلنامه «مصباح الفقاهه» 📙چهارمین شماره دو فصلنامه علمی – تخصصی مصباح‌الفقاهه، دربردارندۀ مقالات علمی در حوزه مباحث فقه و اصول و با رویکرد انعکاس جدیدترین دستاوردهای علمی و نظریات فقهی و اصولی است که زمینه‌ای را برای تبادل اندیشه و همکاری دانش‌پژوهان، پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه علمیه فراهم می‌کند. 👈 عناوین مقالات: https://b2n.ir/a93250 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
✅ استاد رحمان‌ستایش: منظورشان همان #روش_اجتهاد بود! 🔹وقتی که ما درس خارج را شروع کردیم، اساتید یک تعبیر را زیاد می‌گفتند که «#ورود_و_خروج_نسبت_به_مسائل را یاد بگیرید». ما آن موقع متوجه نمی‌شدیم و بعداً فهمیدیم که حضرات به زبان قدیمی حرف زده‌اند و به زبان امروزی همان #روش است. 🔹یعنی ما چگونه طرح بحث کنیم، چگونه ادله را سامان دهیم و چگونه نتیجه‌گیری کنیم، اگر می‌خواهید اجتهاد را یاد بگیرید، #اجتهاد_همین_است. ▫️متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/38 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
سلسه نشست‌های «مهارت‌های کاربردی نگارش پایان‌نامه» نشست سوم: «موضوع‌یابی و مسئله‌شناسی برای پایان‌نامه‌های فقهی» با ارائهٔ استاد ارجمند خارج فقه‌واصول و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان حجت‌الاسلام‌والمسلیمن مجتبی الهی خراسانی پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح نشانی: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/fjz6pqoet5u •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
🔴وبینار علمی با موضوع واکاوی و نقد اندیشه های ابن تیمیه(جلسه دوم) در موسسه دارالاعلام شعبه مشهد برگزار گردید. 🔺حجت الاسلام والمسلمین عبدالملکی در جلسه دوم به تفاوت‌ اندیشه‌های ابن تیمیه با وهابیت پرداختند. ⏪استاد به عنوان اولین تفاوت نوع نگاه ابن تیمه و وهابیت را به شیعه بررسی کرده و گفت: ابن تیمیه شیعه را به غالیه، رافضه (اثناعشری) و زیدیه تقسیم و فقط غالیه را کافر می‌داند. اما وهابیت مطلقا شیعیان را تکفیر می‌کند. ⏪ایشان افزودند:تفاوت دوم در مورد موانع چهار گانه تکفیر یعنی: جهل، اکراه، خطا و تاویل است. که ابن تیمیه دامنه آن را وسیع معرفی کرده اما وهابیت موانع را چنان مضیق دانسته که مصداقی برای آن باقی نمی‌ماند. ⏪در ادامه استاد اضافه کردند: تفاوت سوم مسئله توقیفی بودن صفات است که ابن تیمیه همانند اصحاب حدیث در صفات غیر توقیفی سکوت کرده اما وهابیت به این مسئله ورود کرده‌اند. ⏪در نهایت استاد به چهارمین تفاوت پرداخته و گفت :تفاوت چهارم بحث سجده است که ابن تیمیه سجده را بر دو قسمِ: سجده عبادت و سجده تشریف می‌داند اما وهابیت سجده تشریف را در دین اسلام نسخ شده می‌داند. ♻️ موسسه وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝
👓 ایت الله سیدمحمد رجائی جزء شخصیت هایی بود که حدود ۳۰ سال با آیت الله سید عبدالهادی شیرازی حشر و نشر مداوم داشت و از ایشان اجازه ی اجتهاد دریافت نمود. آیت الله رجایی پس از سال ها اقامت در نجف اشرف و جوار مضجع مطهر امیرالمومنین علیه السلام و درک محضر مرجع و فقیه عظیم الشان حضرت آیت الله آقا سید جمال گلپایگانی و استفاده از دروس اعاظم حوزه نظیر زعیم حوزه حضرت آیت الله آقای خویی و حضرت آیت الله شیخ حسین حلی و و دیگر شخصیت های علمی اعلی الله مقامهم (و در میانه این سالها حدود یکسال استفاده از محضر درس آیت الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله درجاته) و تدریس سطوح عالیه به اجبار حکومت بعث عراق به ایران بازگشت و در جوار کریمه اهل بیت حضرت فاطمه المعصومه علیها السلام ، رحل اقامت افکند و حدود نیم قرن گریزان از عناوین و القاب و در نهایت زهد و ساده زیستی به شیوه سلف صالح و استادانی که محضرشان را درک نموده بود به تدریس معارف و فقه آل محمد (علیهم السلام) و تالیف و تصنیف آثار گرانسنگ علمی پرداخت. او با وجود مراجعات و اصرار افراد و موسسات مختلف حتی حاضر به انجام‌ یک مصاحبه ساده و اشاره به عمری مجاهدت در تحصیل و تدریس نشده و هرگاه لب به سخن باز می کردند از جلالت مقام معصومین علیهم السلام و لزوم‌ توجه و توسل به آن ذوات مقدسه و برائت از دشمنان آنان و موفقیتهای اساتیدشان و فقهای سلف در این مسیر قضایای درس آموز فراوان برای بیان داشتند. ایشان بر اثر ایست قلبی به دیدار معبود شتافت •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
👓 پیام تسلیت آیت الله مکارم شیرازی برای درگذشت آیت الله رجایی ❗️ به یاد دارم‌ در نجف با ایشان هم بحث بودم، ذوق سرشار و استعداد فوق العاده او تعجب آور بود، خدمات او به تشیع هرگز فراموش نمی‌شود •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔰ارائه مشاوره علمی پژوهشی توسط اساتید سطوح عالی حوزه علمیه 🔻اداره ارزشیابی معاونت آموزش با همکاری مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، مشاوره علمی پژوهشی ویژه طلاب را توسط اساتید سطوح عالی ارائه می‌دهد. 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=41192 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔘سوال شما 💠 طلاب در سطح یک حوزه ، علاوه بر فعالیت های علمی خود و تمرکز بر روی دروس رسمی، در چه زمینه هایی و به چه مقدار، مطالعات جنبی مورد نیاز، داشته باشند ؟ 🔷️ استاد حمیدرضا کامل نواب پاسخ می دهند: در مجموع در سه فرض برای طلاب سطح یک، مطالعات جنبی پیشنهاد می شود: ۱. در مواردی که طلبه، در عین حالی که برای درس هایش تمام و کمال وقت می گذارد، باز هم وقت اضافه دارد. ۲. در مواردی که طلبه، از انجام مطالعات و مباحث مربوط به دروس اصلی خسته شده و می خواهد قدری برایش تنوّعی حاصل شود تا دوباره بتواند درس های اصلی اش را به نحو احسن مطالعه کند. ۳. در مواردی که طلبه با سوال و مساله اخلاقی، اعتقادی یا فقهی در زندگی روزمره خودش برخورد کرده، و حلّ آن معضل وابسته به مطالعه و مشورت پیرامون آن است. اما اینکه مطالعات جنبی در این سطح در چه زمینه هایی باشد به ترتیب اهمیت عبارت از: مسائل کلامی و اعتقادی، اخلاقی و تربیتی و احکام و مسائل شرعی می باشد. مقدار مطالعه هم در هر کدام از موارد بالا معلوم است، یعنی در مورد اول به اندازه ای که وقت اضافه دارد و در مورد دوم به اندازه ای که تنوّع حاصل شود و نشاط ایجاد شود و کسالت برطرف شود، و در مورد سوم به اندازه ای که آن معضل کلامی، اخلاقی و فقهی حل گردد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• جهت دسترسی به شناسه و پیشینه علمی اساتید مشاوره به این‌جا مراجعه فرمایید. کانال مشاوره علمی https://eitaa.com/joinchat/3090022536Cbd09392c43 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @mashverat_elmi