eitaa logo
معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
11.4هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
637 ویدیو
1.2هزار فایل
🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🏫 دفتر معاونت علمی حوزه علمیه خراسان: ☎️۰۵۱۳۲۰۰۸۴۱۰
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ پاسخ به هفت سؤال درباره غدیر ◻️ در روایات تعداد مسلمانانی که از مدینه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله را همراهی کردند ۷۰ هزار نفر ذکر شده است. مرحوم علامه امینی تعداد مشایعت کنندگان را ۹۰ هزار نفر ذکر نموده است که احتمال دارد ایشان افرادی که از قبائل مختلف در بین راه به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ملحق شده باشند را محاسبه نموده است. ◻️ پاسخ نقد به امکان سازماندهی جمعیت انبوه در حجة الوداع و غدیر خم، حضور ده ها میلیونی زائران حسینی و پذیرایی از این جمعیت انبوه در ایام اربعین آن هم در شهر کوچک کربلاست! به راستی پذیرایی و اسکان و سرویس دهی این جمعیت انبوه، با امکانات محدود و حداقلی کشور جنگ زده عراق با کدام معیار بشری قابل تطبیق است؟ آیا اعجاز و عنایت ویژه اهل بیت علیهم السلام در ایام اربعین را به وضوح نمی توان مشاهده نمود؟! بیشتر بخوانید:👇 https://hawzahnews.com/xbg9b 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔰تكريم و معارفه مدير جديد مدرسه علميه امام محمدباقر علیه السلام 🔻طی مراسمی، حجت‌الاسلام والمسلمین خيرآبادي، به‌عنوان مدير جديد مدرسه علميه امام محمدباقر علیه السلام مشهد معرفي و از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهيمي، تقدير شد. 💠 بیشتر بخوانیم 👇 https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=40918 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
💠 🔸جواب اشکال لا ینحل بر روی برگ چنار 🔹مرحوم ملامحمد صالح مازندرانی چندان فقیر و تهی دست بود که از شدّت کهنگی لباس خجالت می‌ کشید که در مجلس درس شرکت کند؛ بلکه می ‌آمد در بیرون مدرس می ‌نشست و به درس استاد گوش می ‌داد و آنچه تحقیق می ‌کرد بر برگ چنار می ‌نوشت. طلّاب گمان می‌کردند که او برای گدائی آمده که چیزی بگیرد تا آنکه در یکی از ایّام مسأله ای بر استادش ملامحمدتقی مجلسی، مشکل شد، حل آن را به روز دیگر حواله کرد. روز دیگر هم آن مشکل حل نشد و به روز سوّم حواله شد. در این اثناء، یکی از شاگردان گذارش به مدرسه افتاد، دید که ملاصالح عبا را به سر خود پیچیده و برگ درخت چنار زیادی نوشته شده در پیش روی او ریخته، این شخص بر او وارد شد و دو سه برگ چنار را برداشته و دید در آن ‌ها حلّ مسأله مطرح‌ شده ولی در کلاس کسی نتوانسته بود حل کند. 🔹پس آن شاگرد به کلاس وارد شد و شروع کرد به بیان کردن حلّ مسأله که ملامحمدتقی تعجّب کرد و با اصرار گفت: این جواب از تو نیست و از کسی دیگر یاد گرفته‌ای. بالاخره آن طلبه قضیّه ملاصالح را نقل کرد و آخوند چون از کیفیّت حال ملامحمدصالح آگاه شد و دید در بیرون مدرسه نشسته، فوری فرستاد لباسی برای او حاضر ساخته و او را به داخل مدرس خواست و تحقیق این اشکال را شفاهاً از او پرسید و هنگامی‌که پاسخ را صحیح و شیوا شنید، برای او مقرری و ماهانه تعیین کرد تا این عالم بزرگوار بتواند در شرایط مطلوب به درس و بحث ادامه دهد. 📘داستانهایی از فقرایی که عالم شدند 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
نشست علمی "بررسی ادله پیشوائی سیاسی امام علی (علیه السلام)" با ارائه استاد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی نخاولی عضو هیئت علمی مرکز مطالعات راهبردی مشهد زمان برگزاری: چهارشنبه 6 مردادماه 1400 ساعت: 18 تا 20 شرایط برگزاری: غیرحضوری و آنلاین(برادران و خواهران) لینک جلسه: https://engage.shatel.com/b/w2f-ma3-yha-jwx 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
آغاز مدرسه فقهی شمس‌الشموس (ع) 🔸فقط دروس اصلی پایه 9 و 10 🔸مباحثات زیر نظر اساتید ناظر 🔸تدریس به صورت پژوهش محور 🔸همراه با برگزاری کارگاه‌های راهنما و آموزش دروس مقوم استنباط 💎 مزایا : ✔️تسهیل روند تالیف پایان نامه ها ✔️مساعدت در چاپ کتاب و مقاله در مجلات رسمی ✔️پرداخت کمک هزینه تحصیلی ☎️شماره تماس : 05132227371 🕌 نشانی: مشهد مقدس، اندرزگو 17، شهید یگانه 3، پشت فاطمیه شیرازی‌ها، مدرسه علمیه جعفریه (علیه السلام) 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
اعمال شب و روز عید غدیر.pdf
188K
🔸 اعمال شب و روز عید غدیر 🔹 در روایات اهل بیت علیهم السلام سی و شش عمل را در روز عید غدیر مستحب شمرده اند. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔹️دوره دانش افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان 🔺 با ارائه علمی: آیت‌الله سند و حجج اسلام والمسلمین باقری کیا و زمانی ◾به همت قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری و مدیریت امور اساتید معاونت آموزش و مدیریت ساماندهی دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ◾۵ مرداد ۱۴۰۰ / مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
4_5899717560554751974.mp3
2.56M
💠 من از آن روز که در بند توام، آزادم 🔺چرا من بر احوال خودم اشک نمی‌ریزم؟ و چرا نمی‌دانم به کدام سرنوشت پیش می‌روم؟ و این‌که نفسم از سر نیرنگ با من چه برخوردی خواهد داشت؟ و ایام چه حیلتی برایم خواهد کرد؟ بر بالین من بال‌های مرگ تکان می‌خورد و روزگار با من از سر حیلت برخورد می‌کند! پس با این اوصاف چرا گریه نکنم؟ اشکی برای خارج شدن روح از بدنم! برای ظلمت قبرم! برای تنگی لحد! برای پرسش‌های نکیر و منکر از من! اشکی برای برهنه و خوار و بار گناه بر پشت کشیده از قبر بیرون آمدن .. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
🔴 ترجمه حدیث نصب شده بر کتیبه حسینیه در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم با رهبر انقلاب؛ 🔸إنَّ أَفْضَلَكُمْ عِنْدَهُ مَنْصَباً أَعْمَلُكُمْ فِيمَا عِنْدَهُ رَغْبَةً 🔹والامقام ترين شما نزد خداوند کسی است كه با اشتیاق بيشتر كرده است. 🔺تحف العقول، جلد۱ , صفحه۲۰۴ 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
عنوان: مناسبات فقه تربیتی و تفسیر تربیتی 🔺 جمعه ۸ مرداد ساعت ۸ صبح استاد محترم دکتر مجید طرقی لینک نشست: fna.ir/eae 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸برگزاری کارناوال و جشن عید بزرگ غدیر در نقاط مختلف شهرستان مرزی رازوجرگلان توسط مدرسه علمیه باقرالعلوم(علیه السلام) رازوجرگلان
*حکم آزادی شیخ زکزاکی و همسرش صادر شد* چهارشنبه ۶ مرداد منبع آگاه حاضر در دادگاه شیخ زکزاکی در گفتگو با «اسلام تایمز»: اسلام تایمز: یک منبع آگاه از روند دادگاه امروز در نیجریه اعلام کرد: در جلسه ی امروز حکم آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور و همسرش صادر شد. به گزارش اسلام تایمز، یک منبع آگاه در نیجریه دقایقی پیش طی تماسی تلفنی از صدور حکم آزادی «شیخ زکزاکی» و همسرش در دادگاه امروز خبر داد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به این سوال که حکم امروز دادگاه چه بوده است؟ گفت: الحمدالله دادگاه امروز به نفع «شیخ زکزاکی» به پایان رسیده است و قاضی دادگاه حکم آزادی و و همسرش را صادر کرده است. وی به این پرسش که چه زمانی حکم آزادی «شیخ زکزاکی» و «زینت ابراهیم» همسرش به اجرا در می آید و این دو از حبس ظالمانه آزاد می شوند؟ اینگونه پاسخ داد: درنهایت دولت نیجریه باید این حکم را اجرا کند یعنی «شیخ زکزاکی» را آزاد کند و ان شاء الله هم شیخ و همسرش را آزاد می شوند. این درحالی است که «هارون مگاشی» یکی از اعضای تیم وکلای مدافع «شیخ زکزاکی» پیش از شروع دادگاه امروز در گفتگویی مطبوعاتی اعلام کرد که با توجه به ارائه ی اسناد و مدارکی قوی از سوی وکلای شیخ امید بسیار به صدور حکم آزادی وی وجود دارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
اعمال توصیه شده در روز عیدغدیر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
📝 معرفی اجمالی «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🏫 قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان، مجموعه ای از استادان شاخص و ممحض در زمینه زبان و ادبیات عربی می باشد که علاوه بر اعتقاد به ارکان نظام اسلامی، نسبت به اشکالات موجود در زمینه ادبیات خوانی و همچنین آموزش و پژوهش در رشته زبان و ادبیات عربی، اطلاع لازم را داشته و با ارائه برنامه های کاربردی و عملی، خواستار فعال سازی ظرفیت های مغفول و جهت دهی ظرفیت های موجود، در راستای تحقق سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان می باشد. 📃مطابق با این سند، تا سال 1414 هجری شمسی، حوزه علمیه خراسان به اولین حوزه جهان تشیع در عرصه علوم و معارف قرآن و حدیث، ادبیات عرب، خطابه و تبلیغ ارتقاء خواهد یافت. 📄علاوه بر آن، بر اساس نظام جامع پژوهش حوزه خراسان، دستیابی به قطب علمی پژوهشی قرآن، حدیث و ادبیات عرب در سطح منطقه از اهداف کلان حوزه علمیه خراسان خواهد بود. 📜 اهداف «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 💎شناسایی ظرفیت های بالفعل و بالقوه حوزه علمیه خراسان در زمینه زبان و ادبیات عربی 💎تعامل و تفاهم با تمام نهادها، مؤسسات و مراکز فعال در زمینه زبان و ادبیات عربی 💎هم افزایی بین نهادهای فوق الذکر جهت اجرا و تحقق سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان 💎پاسخگویی به سؤالات علمی عموم استادان، پژوهشگران، دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و علاقه مندان به دانش های زبان و ادبیات قرآن کریم 💎دانش افزایی استادان و طلاب در موضوعات متعدد و متنوع حوزه زبان و ادبیات عربی 💎تدوین دستورالعمل و آئین نامه های مرتبط جهت ارائه خدمات آموزشی هدفمند و دقیق به استادان و طلاب 💎فراهم سازی زمینه لازم برای انجام نوآوری علمی در پژوهش های ادبی و قرآنی 💎هویت بخشی به استادان پیشکسوت ادبیات با برگزاری نکوداشت و ... 💎دعوت از استادان شاخص و تأثیر گذار در زمینه زبان و ادبیات قرآن کریم از خارج استان 💎تعامل و تفاهم جدی با مراکز برون حوزه ای مانند دانشگاه، انجمن زبان و ادبیات عربی و ... 💎فعال کردن بخش ادبیات عرب دفتر تدوین متون حوزه علمیه خراسان. 💎ارتباط مداوم با مدارس حوزه علمیه جهت آشنایی با وضعیت آموزش و کیفیت اجراء دروس ادبی 💎نظارت بر کیفیت اجراء رشته های تخصصی زبان و ادبیات عرب و همچنین دروس ادبی سایر رشته ها 💎برگزاری المپیاد علمی در زمینه زبان و ادبیات عربی 💎ایجاد مدرسه باز آموزی موضوعات ادبی 💎برگزاری دوره تربیت مدرس ویژه مستعدین تدریس در حوزه 💎تشکیل انجمن استادان زبان و ادبیات عرب با محوریت حوزه علمیه خراسان 💎ایجاد نگاه و دغدغه فراسازمانی در نهادها و موسسات مرتبط حوزوی نسبت به مباحث زبان و ادبیات قرآن کریم و ... 🔵 جایگاه سازمانی «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🔹قرارگاه از نظر سازمانی، با اشراف مدیر حوزه علمیه خراسان، آیت الله مصباح عاملی «زید عزه» و تحت نظر معاون آموزش حوزه علمیه خراسان خواهد بود. 🔸ستاد دارای اعضای حقوقی و حقیقی به ترکیب ذیل می باشد: 📊 اعضای حقوقی: 1️⃣ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان (حجت الاسلام و المسلمین علوی آزیز) 2️⃣معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان (حجت الاسلام و المسلمین کندری) 3️⃣مسؤول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان (حجت الاسلام و المسلمین علوی آزیز) 4️⃣مدیر مدرسه علمیه عالی نواب (حجت الاسلام و المسلمین اسفندیاری) 📊 اعضای حقیقی ( به ترتیب حروف الفبا): 1️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد علی خیاط 2️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد حسن ربانی بیرجندی 3️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی رضایی (مسؤول قرارگاه) 4️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد عباس عبد الله پور 5️⃣استاد حمید عباس زاده 6️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین کندری 7️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد حمید محمدی 8️⃣حجت الاسلام و المسلمین استاد عبد الحمید واسطی 🖨نشر تمامی محتوای این کانال، فقط با اشتراک گذاری پیوند آن مجاز است! 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═╝┛
📸 🔺سلسله نشست‌های دانش افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان به همت معاونت آموزش این حوزه برگزار شد. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
بسمه تعالی استاد : در سلسله نشست های دانش افزایی اساتید فقه و اصول مقرر : محمد عبدالهی تبار مقدمه: در هر قضیه سه طرف داریم : موضوع ، محمول ، نسبت قضیه . برای حل مساله فقهی چند گام و مرحله را باید طی کنیم . گام اول: موضوع شناسی . گام اول برای حل مساله فقهی این است که ما موضوع را تشخیص دهیم . موضوعات دو گونه هستند یا موضوعات مستنبطه هستند و یا صرفه . موضوعات مستنبطه یعنی شارع آنها را اختراع کرده . موضوعات صرفه یعنی آن موضوعات مخترع شارع نیست و باید در آن به عرف رجوع کرد مانند اینکه خون چیست و یا اینکه بیع چیست . اگر موضوع عرفی و خارجی است که باید به عرف مراجعه کنیم . اینجا موضوع صرف است و شارع حکم را روی موضوع خارجی آورده و به موضوع کاری ندارد و موضوع را به عرف سپرده است . اگر موضوع مستنبطه بود باید به ادله شرعی مراجعه کنیم . یکی از مسائل مهم در اصول این است که ما در کجا باید به عرف مراجعه کنیم و سعه و ضیق عرف چقدر است . گام اول در روش حل مساله فقهی تشخیص موضوع است که صرفه است یا مستنبطه که در اول مرجع عرف است و در ثانی مرجع شرع است . گام دوم : تشخیص محمول است محمولات ما در اینجا احکام است . در اینجا دو مرحله را باید دقت کنیم که این محمول آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی . البته مرحله تشخیص وضعی یا تکلیفی بودن حکم بر مبنای آخوند و بعد ایشان است که احکام وضعی را غیر از تکلیفی می داند ولی شیخ انصاری احکام وضعیه را غیر از احکام تکلیفی نمی داند و شیخ گوید که احکام وضعیه منتزع از تکلیفی است و حکم شرعی تقسیم به تکلیفی و شرعی نمیشود . شیخ گوید اینکه شارع در بیع گوید «البیع لازم» این به معنای حرمة الفسخ میباشد که شما تعبیر به لزوم میکنید و در واقع اینجا اختلاف در تعبیر است . ثمره این اختلاف شیخ و آخوند این است که آیا شما در حکم وضعی می توانید اصل جاری کنید یا خیر؟ که طبق نظر شیخ که گوید مجعول شرعی نیست و انتزاع عقل است خب اصول عملیه مانند استصحاب و ... جاری نمیشود . ولی طبق مبنای اخوند اصل جاری میشود چون مجعول شرعی است نه منتزع عقلی بنابراین اصول عملیه در آن جاری میشود چون اینجا مجعولات شرعی است . مرحله دوم در تشخیص محمول این است که حکم ما آیا مولوی است یا ارشادی که خب این مطلب هم دارای ثمرات است . مرحله سوم در حل مساله فقهی : تشخیص نسبت بین موضوع و محمول است که ایا نسبتی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر ؟ هر فقیهی برای تشخیص نسبت مراحلی را باید طی کند : در اینجا هم دو مرحله عمده هست : مرحله اول : اینکه ببیند این نسبت آیا از مستقلات عقلیه است یا از مستقلات شرعیه یا از غیر مستقلات عقلیه است . اکثر معاملات از مستقلات عقلیه و اکثر عبادات هم از مستقلات شرعیه میباشد. اگر مساله از مستقلات عقلیه است دیگر رجوع به روایت معنی ندارد . و اکثر معاملات از این سنخ است و باید به عقلاء بما هم عقلاء رجوع کنیم که عقلاء حکم دارند و شارع هم آن حکم عقلاء را امضاء کرده و البته در برخی جاها هم حکم عقلاء را یک تغییر کوچکی داده است . گاهی هم از مستقلات شرعیه است که اینجا فقط باید به ادله نقلیه رجوع کنیم که اکثر عبادات از این قسم است . گاهی هم اینگونه است که بین عقل و شرع مشترک است . مرحله دوم در نسبت قضیه : آیا در این اثبات و نفی در این مساله ، دلیل معتبر داریم یا خیر ؟ اگر دلیل معتبر نیست: به اصول عملیه مراجعه می کنیم . اگر دلیل معتبر وجود دارد که دو حالت دارد : یا نسبت نقلی است که به ادله نقی رجوع می کنیم و اگر نسبت عقلی است به ادله عقلیه رجوع می کنیم . ادله نقلی سه تا هستند : قرآن و سنت واجماع . اولین گام رجوع به قرآن است و باید فارغ از هر دلیل خارجی باید محتوی و مفهوم و مدلول آیه را بدست بیاوریم . که البته حوزه ما از همان اول تحصیل تا خارج و حتی اساتید اصول هم در این حوزه آیات الاحکام ضعیف هستیم و کار نکردیم و متاسفانه اهل سنت از ما در این جا بیشتر کار کردند . گام بعدی این است که باید بعد از فهم آیه به روایات مراجعه کنیم . آیات ممکن است جنبه تقیید و تخصیص داشته باشد . مثلا در باب ارث زوجین گفته اند که زوج از همه اموال زوجه ارث میبرد ولی زوجه فقط از اموال منقول ارث می برد ولی از اموال غیر منقول ارث نمی برد . این بر خلاف آیه قرآن است چون آیه قرآن مطلق است و گوید و لهن الربع ان لم یکن لهن ولد . بعد از آن باید به روایت مراجعه کنیم . اگر نسبت عموم و خصوص است که خب بین آنها جمع می کنیم . ولی اگر روایت مخالف با قرآن است روایت را کنار می گذاریم یعنی اگر رابطه تباین است باید روایت را کنار بگذاریم . مرحله بعدی این است که به روایت رجوع کنیم که در رجوع به روایت چهار کار باید انجام دهیم : * اولین کار این است که سند روایت را بررسی کنیم. البته اختلاف است که وثوق مخبری باید باشد یا خبری ؟؟ 👇👇👇
آقای خوئی شهرت را جابر ضعف سند نمی داند لذا در مسلک مرحوم آقای خوئی گویند فقط یک راه دارد برای وثوق و آن هم از طریق رجال سند است . مرحله دوم بررسی دلالت روایت است . * مرحله سوم بحث جهت صدور است که آیا این روایت در بیان حکم واقعی بوده یاتقیه بوده است؟ در این قسمت سوم تشخیص خیلی مهم است که ما تشخیص دهیم که ائمه معصومین علیهم السلام آیا تقیه می کرده اند یا خیر ؟ مرحوم اقای بروجردی قائل بودند که باید به نحوفقه مقارن کار کنیم و به همین دلیل در زمان ایشان دو کتاب فقه مقارن به دستور مستقیم ایشان چاپ شد یکی کتاب خلاف شیخ طوسی بود . ایشان قائل بودند که فقه شیعه در زمان اهل بیت به عنوان حاشیه بر فقه اهل سنت بود و لذا ما باید فقه مقارن کار کنیم . **** مرحله چهارم در بررسی روایت بحث معارضات است . یکی از ابواب مهم در این بحث روایت بحث تعارض است. تعارض هم دوگونه است یا بدوی است و یا مستقر است. که در تعارض بدوی جمع عرفی وجود دارد که سه قسم است یا اطلاق و تقیید است یا عام و خاص است و یا حکومت است . البته این تعارض بدوی در واقع تعارض نیستند . تعارض مستقر هم دو مرحله برای روش حل تعارض دارد : مرحله اول این است که آیا مرجح دارد یا خیر. اگر نداشت که اینجا اختلاف است که برخی مثل آخوند قائل به تخییر هستند و برخی قائل به تساقط هستند . مرحله سوم برای حل مساله فقهی اجماع است . در بحث اجماع ، خیلی مهم است که اول باید صغرای اجماع روشن شود که آیا اصلا چنین اجماعی وجود دارد یا خیر و آیا محصل است یا منقول . شیخ انصاری گویند که بسیاری از اجماع ها در حد شهرت است و اجماع نیست و اجماع محقق نمیشود لذا صغرای اجماع خیلی مهم است لذا ما می بینیم که در یک مساله دو فقیه ادعای اجماع بر خلاف کردند . نکته مهم در باب اجماع این است که به اجماعات منقوله اکتفاء نشود بلکه خود انسان باید برود این اجماعات منقوله را ردیف و جمع آوری کند و ببیند که ایا واقعا اجماع هست یا خیر؟؟ اینجا مساله فحص و تتبع خیلی مهم است . در بحث اجماعات و بررسی اقوال و ذکراقوال یکی از کتابهایی که خیلی مهم است کتاب مفتاح الکرامه است که به صورت تخصصی روی اقوال کار کرده است . مرحله دوم در بحث اجماع این است که آیا این اجماع مدرکی است یا غیر مدرکی ؟ اجماع مدرکی هیچ ارزشی ندارد . راه تشخیص این است که اگر مدرک های دیگری وجود دارد این اجماع یا معلوم المدرک میشود یا محتمل المدرک بنابراین این چنین اجماعی هیچ ارزشی ندارد . 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🔻 رهبر انقلاب در دیدار با هیئت دولت، جواب ندادن اعتماد به غرب را تجربه این دولت خواندند؛ 💎 هر جا کار را منوط به غرب کردید ناموفق بود ✅ هر جا بدون اعتماد به غرب بود پیش رفتید ◻️ آمریکا حاضر نیست تعهد بدهد که نقض توافق را تکرار نمی‌کند ◻️ تله‌گذاری آمریکا برای وادار کردن ایران به مذاکره درباره برجام،موشک و منطقه ◻️ دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد. غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. 🔺مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است. آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. در همین مذاکراتی که اخیراً در جریان بود، آمریکایی‌ها بر سر موضع عناد آمیز خودشان محکم ایستادند، و یک قدم جلو نیامدند. آمریکایی‌ها در مقام وعده میگویند بله ما تحریمها را برمیداریم، برنداشتند و برهم نمیدارند، شرط میگذارند، میگویند اگر میخواهید تحریمها برداشته بشود باید در همین توافق یک جمله‌ای را بگنجانید که این جمله به معنای این باشد که بعداً باید درباره‌ی این موضوعات با شما صحبت کنیم و توافق کنیم. اگر چنانچه این جمله را نگنجانید ما توافقی با همدیگر الان نخواهیم داشت. 🔹این جمله که میخواهند در توافق بگنجانند یک بهانه‌ای است برای مداخلات بعدی. 🔺یک بار توافقها را نقض کردند و کاملاً برایشان بی‌هزینه بود و الان هم که به آنها گفته میشود بایستی تضمین بدهید که توافق را نقض نمیکنید، میگویند نه ما تضمین نمیدهیم. میگویند ما تضمین نمیدهیم که نقض نکنیم، نمیتوانیم چنین چیزی را بدهیم. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
خبرگزاری رسا : رقابت علمی نخبگانی حوزوی به صورت کشوری برگزار می شود. مسئول دبیرخانه رقابت های علمی نخبگانی حوزوی گفت: رقابت علمی طی سه مرحله در ۴ رشته برگزار می شود. •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• گفتگو و مصاحبه را در لینک زیر مطالعه کنید : https://rasanews.ir/fa/seminaries-and-clerics •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• کانال اخبار رقابت علمی نخبگانی 🆔️.https://eitaa.com/joinchat/3862560832C9abcc9c837 •┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🔹خفه شو نداریم🔹 ✍ متفکر شهید استاد مرتضی مطهری امیرالمؤمنین علی علیه السلام در زمان خلافتشان مکرر این جمله را می‏ فرمود که تا من زنده هستم هر سؤالی دارید از من بپرسید که اگر بمیرم و در میان شما نباشم دیگر کسی را پیدا نخواهید کرد که این گونه از شما بخواهد که از او سؤال کنید: سَلونی قَبْلَ انْ تَفْقِدونی. نوشته‏ اند یک مرتبه شخصی از پای منبر بلند شد و با یک تجاسر و بیان جسارت‏ آمیزی گفت: «ایهَا الْمُدَّعی ما لا یعْلَمُ وَ الْمُقَلِّدُ ما لایفْهَمُ، انَا السّائِلُ فَاجِبْ» ای مدعی- العیاذ باللَّه- جاهل و ای کسی که نفهمیده حرف می‏ زنی! من سؤال می‏ کنم تو جواب بده. وقتی به قیافه‏ اش نگاه کردند دیدند به مسلمین نمی‏ خورد. فقط قیافه‏ اش را توضیح داده‏ اند که آدم لاغر اندامی بود و موی مجعّد و درازی داشت، کتابی را هم به گردنش آویخته بود «کأنَّهُ مِنْ مُهَوَّدَةِ الْعَرَب» یعنی قیافه‏ اش شبیه بود به عرب هایی که یهودی شدند. تا این گونه جسارت کرد، اصحاب امیرالمؤمنین با ناراحتی بپا خاستند و خواستند اذیتش کنند: این کیست که جسارت می‏ کند؟! علی علیه السلام جمله‏ ای دارد، فرمود بنشینید: انَّ الطَّیشَ لایقومُ بِهِ حُجَجُ اللَّهِ وَ لاتَظْهَرُ بِهِ بَراهینُ اللَّهِ. فرمود: این شخص سؤال دارد، از من جواب می‏ خواهد، شما خشم گرفتید، می‏ خواهید خشونت به خرج بدهید، غضب کردید، عصبانیت به خرج می‏ دهید، با عصبانیت نمی‏ شود دین خدا را قائم و راست کرد، با عصبانیت برهان خدا ظاهر نمی‏ شود، بنشینید سر جایتان! بعد رو کرد به آن مرد و فرمود: 《اسْئَلْ بِکلِّ لِسانِک وَ ما فی جَوانِحِک‏》 بپرس با تمام زبانت، یعنی هرچه می‏ خواهد دل تنگت بگو، هرچه در درون دل داری بگو. همین یک جمله کافی بود که این آدم را از ابتدا نرم کند. شروع کرد به سؤال کردن. چندین سؤال کرد و حضرت جواب دادند. متأسفانه در نقل، متن سؤال و جواب‏ ها ذکر نشده است. همین قدر نوشته‏ اند که در آخر یک مرتبه دیدند آن شخص گفت: اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا اللَّهُ وَ انَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللَّه. اسلام اساسا در این گونه مسائل، خفه شو و این حرف ها ندارد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۳۲۱ 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═
🇮🇷 کسب رتبه تک رقمی phd توسط پدر پرجمعیت ترین خانواده جوان ایرانی! 🌸 حجت الاسلام محمدمسلم وافی یزدی توانست رتبه سوم مقطع دکترا phd در رشته امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی را کسب نماید. ✅ این طلبه جوان، نماینده مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم می باشد که با وجود داشتن ۱۲ فرزند،حائز این رتبه علمی شده است. 🔸حجت الاسلام محمدمسلم ،که مسئول موسسه تخصصی اندیشه کوثر با موضوع فعالیت های مرتبط با و می باشد، در حوزه علمیه نیز یکی از ممتازین علمی و صاحب تالیف ۵ جلد کتاب در زمینه فرزند است. 🎥 به زودی اخبار ۲۰:۳۰ گزارشی از کسب رتبه ایشان پخش خواهد نمود. 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe ╔═📚📒════╗ @howzehamozesh ╚════📖🔖═