امام رضا(ع).m4a
10.39M
🎙 #صوتی
🎤 حجت الاسلام و المسلمین #ابراهیمی مدیر مدرسه علمیه #امام_محمد_باقر(ع)
🔸 موضوع: سیره اخلاقی امام رضا(ع)
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
#حدیث_روز
🔰 سه ویژگى برجسته مؤمن
🌷 قال الرضا علیه السلام: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّى تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال: سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ، وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِى الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.
🌷 مؤمن، مؤمن واقعى نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پیامبرش و سنّتى از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتارى با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستى و پریشان حالى است.
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
#مناسبتی
🔰 بیانات #امام_خامنه_ای(حفظه الله) درباره تأثیر حرکت #امام_رضا علیهالسلام در نفوذ ائمه و گسترش تشیع
🔹 بعد از حرکت حضرت رضا به طرف ایران و آمدن به خراسان، یکى از اتّفاقاتى که افتاد همین بود که شاید در محاسبات امام هشتم (علیه السّلام) وجود داشته؛ چون قبل از آن، شیعه تَکوتوک همه جا بودند امّا بیارتباطِ به هم، ناامید، بدون اینکه هیچ چشماندازى داشته باشند، بدون اینکه امیدى داشته باشند؛ سلطهى حکومت خلفا هم که همه جا بود.
🔹 قبلش هارون بود با آن قدرت فرعونى و مانند اینها. حضرت که آمدند طرف خراسان، از این مسیر که عبور کردند، یک شخصیّتى در مقابل چشم مردم ظاهر شد که هم علم، هم عظمت، هم شکوه، هم صدق، هم نورانیّت را جلوى چشم مردم میگذاشت.
🔹 اصلاً مردم ندیده بودند. مگر چقدر بودند شیعیانى که مثلاً از خراسان توانسته بودند بیایند مدینه و امام صادق را ببینند؟
🔹 امّا در این مسیر طولانى، همه جا امام را از نزدیک دیدند. یک چیز عجیبى بود؛ کأنّه پیغمبر را انسان مشاهده کند.
🔹 این جور بود؛ آن هیبت معنوى، آن عظمت معنوى، آن عزّت، آن اخلاق، آن تقوا، آن نورانیّت، آن علم وسیع که هر چه میپرسى، هر چه میخواهى در دستشان است.
🔹 چیزى که مردم اصلاً ندیده بودند. یک وِلولهاى راه انداخت تا به خراسان و مرو رسیدند، مرکز هم مرو بود که در همین ترکمنستان فعلى است؛ مرو آنجا است، جزو خراسان است و بعد از یکى دو سال هم شهادت حضرت و داغدار شدن مردم روی داد.
🔹 آن وقت، هم ورود امام که نشان دادن یک جلوهاى از چیزهاى ندیده و نشنیدهى مردم بود و بعد [هم] شهادت این بزرگوار که یک داغ عجیبى را بنا کرد، در واقع تمام فضاى این حدود را و این مناطق را در اختیار شیعه قرار داد.
🔹 نه اینکه حتماً همه شیعه شدند امّا همه شدند محبّ اهل بیت. آن وقت در این فضا، شیعیان ریختند کار کنند.
🔹 شما میبینید ناگهان سر و کلّهى اشعریّین در «قم» پیدا میشود. اینها چرا آمدند؟ اشعریّین عربند؛ اینها آمدند قم، بساط حدیث و معارف اسلامى را در قم پهن کردند.
🔹 احمدبناسحاق و دیگران آمدند قم را پایگاه قرار دادند. «رى» هم شد آن چنان که امثال کلینى و مانند اینها بلند شدند؛ چون یک کسى مثل کلینى ابتدا به ساکن که از یک شهرى بلند نمیشود [بلکه] باید محیط شیعه باشد، محیط معتقد باشد تا بتواند یک بچّهاى را، یک جوانى را با این خصوصیّات پرورش بدهد که بعد این بشود مثلاً محمّدبنیعقوب کلینى.
🔹 بعد همین طور این حرکت ادامه پیدا کرده. شما ببینید شیخ صدوق (رضوان اللّه علیه) تا هرات و خراسان و مانند اینها همین طور رفته و حدیث جمع میکند براى شیعه؛ این خیلى مهم است.
🔹 محدّثین شیعه در خراسان چه کار میکنند؟ محدّثین شیعه در سمرقند چه کار میکنند؟ سمرقند کجا است؟ شیخ عیّاشى سمرقندى در خودِ سمرقند هم بوده، یعنى در همان شهر سمرقند بوده که [در مورد او گفته شده]: «کانَت مَرتَعاً لِلشّیعَة وَ أَهلِ العِلم»؛ که در بیانات شیخ کشّى هست. خودِ شیخ کشّى سمرقندى است. یعنى این حرکت امام رضا (علیه السّلام) و آمدن آن حضرت و بعد شهادت مظلومانهى آن بزرگوار کارى کرد که این فضا افتاد دست ائمّه (علیهم السّلام)، آن وقت ائمّه هم بنا کردند استفاده کردن.
🔹 این نامهنگاریها و این رفتنها و این ابوالادیان و مانند اینها را که میبینید، به شکل عادى که اتّفاق نمیافتد؛ همهی اینها در زیر یک پوششى از پنهانکارى اتّفاق افتاده؛ والّا اگر ظاهر بود که با آن شدّت عملى که خلفا داشتند میگرفتند دست و پایش را قطع میکردند.
🔹 مثلاً متوکّل رفتن به کربلا را ممنوع میکند؛ [حالا] او اجازه میدهد که راحت مسائل مردم را بیاورند خدمت امام، بعد جوابها را ببرند به مردم، بعد وجوهات آنها را -پولهایشان را- بگیرند بیاورند خدمت امام، بعد رسید بگیرند ببرند آنجا؟ این مکاتبات علیبنمهزیار و مانند اینها را که شما مشاهده میکنید نشاندهندهى آن حرکت عظیم و شبکهى عظیم تبلیغاتى و تعلیماتىِ این سه امام بزرگوار است؛ از بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکرى (علیهم السّلام) یک چنین حادثه ای اثفاق افتاده.
ادامه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
فتح فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان
#مناسبتی 🔰 بیانات #امام_خامنه_ای(حفظه الله) درباره تأثیر حرکت #امام_رضا علیهالسلام در نفوذ ائمه و
🔹 آن وقت [همهی] اینها در همان شهر سامرا که در واقع سامرا یک پادگان بود [رخ داده]. «سُرَّ مَن رأىٰ» یک شهر بزرگ آنچنانى نبود [بلکه] شهرى بود، پایتختى بود که تازه درست کرده بودند و سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدرى از مردم عادى که حوائج روزمرّه را رفع کنند [حضور داشتند].
🔹 سُرّ مَن رأىٰ یا سامرا بعد از بغداد یک شهر نو بنیاد بود. در این شهر سامرا با آن همه شدّت عمل، این دو بزرگوار یعنى حضرت هادى و حضرت عسکرى توانستند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیاى اسلام تنظیم کنند.
🔹 اینها خیلى مهم است؛ یعنى ما این ابعاد زندگى ائمّه را وقتى نگاه کنیم میفهمیم اینها چه کار داشتند میکردند. آن وقت فقط هم این نبود که مسئلهى نماز و روزه جواب بدهند یا طهارت و نجاست جواب بدهند. در موضع «امام» با همان معناى اسلامى خودش قرار میگرفتند و در موضع «امام» با مردم خودشان حرف میزدند.
🔹 این بُعد به نظر من در کنار این ابعاد قابل توجّه است و لذاست که شما میبینید حضرت هادى را که از مدینه میآورند سامرا و در آن سنین جوانى -مثلاً ۴۲ سالگى- حضرت به شهادت میرسند؛ حضرت عسکرى در ۲۸ سالگى به شهادت میرسند. اینها همه نشاندهندهى حرکت عظیم ائمّه (علیهم السّلام) و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده.
🔹 با اینکه دستگاه حاکم، دستگاهی پلیسى بود با شدّت عمل؛ در عین حال این جور ائمّه (علیهم السّلام) موفّق شدند؛ غرض [اینکه]، در کنار غربت، این عزّت و این عظمت را هم باید دید.
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
🔴 #اخلاقی
🔰 توصیه آیت الله #مشکینی برای روز شهادت یا ولادت هر کدام از ائمه(ع)
🌷 مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید، در هر روزی که شهادت یا ولادت امامی است به نیت زیارت آن امام یک زیارت امین الله که زیارت کوتاهی هم هست بخوانید تا جزء زائران آن امام محسوب شوید و از برکات زیارت آن امام معصوم بهره مند گردید.
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
🔰 هر سال بعد از ماه محرم و صفر که میشد مرحوم علامه امینی خطاب به عزاداران سیدالشهداء علیهالسلام میفرمودند:
☀️ کبوتربازها وقتی یه کبوتر از بازار میخرند، چند روزی بال و پرش رو میبندند، روی پشت بام خونه بهش آب و دانه میدن، بعد چند روز بال و پرش رو باز میکنند و پروازش میدن.
☀️ اگه اون کبوتر رفت و مجددأ برگشت روی همون پشت بام نشست، میگن هنر داره و رگ داره، اما اگه برنگشت و رفت روی پشت بام کس دیگهای نشست میگن بیهنر و بیرگ بود!
📢 آهای مردم...
📢 آهای جوان ها...
☀️ محرم و صفر گذشت، و توی این دو ماه امام حسین علیهالسلام ماهارو خرید، بال و پرمون رو بست پیش خودش نگهداشت، در این دو ماه میهمان امام حسین علیهالسلام بودیم، و هرجا دعوتمون کردند به احترام امام حسین علیهالسلام بود، و در واقع از آب و نان امام حسین علیهالسلام خوردیم.
☀️ حالا بعد دو ماه بال و پرمون رو باز کرده که پرواز کنیم، نکنه که بیهنر و بیرگ باشیم، بریم روی بام کس دیگه بشینیم، نکنه نان و نمک بخوریم و نمکدون بشکنیم!
☀️ بیائید به امام حسین علیهالسلام یه قول بدیم، قول بدیم که تا ماه محرم سال دیگه، فقط کبوتر امام حسین علیهالسلام باشیم، و فقط واسه اون پرواز کنیم، و فقط روی پشت بام اون بشینیم.
▪️«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّه»▪️
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
#حدیث_روز
🔰 عامل تقویت و تضعیف ایمان
🔸 عَنْ أَبَانِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ مَا الَّذِي يُثْبِتُ الْإِيمَانَ فِي الْعَبْدِ قَالَ الَّذِي يُثْبِتُهُ فِيهِ الْوَرَعُ وَ الَّذِي يُخْرِجُهُ مِنْهُ الطَّمَعُ.
🔸 ابان بن سوید میگوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: چه چیزی ایمان را در انسان پابرجا میکند؟ فرمود: آنچه ایمان را پابرجا میکند، پرهیزگاری و آنچه ایمان را از انسان بیرون میراند طمع است.
📚خصال، ج۱، ص۹
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
#کلام_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
#اخلاقی
🌕 شما را به پنج چيز وصيت مى كنم كه براى به دست آوردن آنها اگر بر شتر سوار شويد و تند بتازيد، شايسته است:
🌕 هيچ يك از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و از چيزى جز گناه خود نترسد و اگر چيزى كه از او پرسند كه نداند از گفتن «نمى دانم» شرمنده نباشد و از آموختن چيزى كه نمى داند، ننگ نداشته باشد.
🌕 بر شما باد به شكيبايى، زيرا شكيبايى نسبت به ايمان چون سر است نسبت به بدن، در بدنى كه سر نباشد، خيرى نيست. همچنين است در ايمانى كه با شكيبايى توأم نباشد.
📚 حکمت ۸۲
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
#مناسبتی
🍁 #امام_خامنه_ای(حفظه الله): در روز اول ربیع الاول هجرت پیغمبر واقع شده است؛ از مکه به مدینه که مبدأ تاریخ هجری مسلمانان است. این ماه هم ربیعالمولود است، هم ربیعالهجره است.
📆 ۸۶/۱۲/۲۲
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🔴 #اخلاقی
🔰 تقوا سبب حيات فرد و جامعه میشود.
☀️ آیت الله #ناصری: تقوا به معناي خويشتنداري انسان از مخالفت با حق است؛ يعني انسان خود را از ترك واجبات و به جا آوردن محرمات بازدارد، تقوا از وقايه است؛ يعني نگهداري، تقيّه هم به اين معناست.
☀️ در آيات قرآن، گاهي خداوند ميفرمايد: «اِتَّقِ الله»، گاهي فرموده است: «اِتَّقُوا النّارَ الَّتي وَقُودُهَا النّاس وَ الحِجارَه؛ از آتش جهنم بپرهيز و خودت را حفظ کن»
☀️ در بعضي از آيات آمده: «اِتَّقُوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَمُوا منكم خاصَّه، بپرهيزيد از فتنهاي كه آثار آن مخصوص ظالمين نيست و غير ظالمين را هم فرا ميگيرد»
☀️ تقوا پليسدروني است كه باعث ميشود انسان طبق ضوابط انسانيت و مذهب عمل كند و ذرهاي مخالفت نكند، او را ملزم مي كند كه واجباتش را به جا آورد و محرمات را ترك كند.
☀️ قرآن هادي و راهنماي كسي است كه اين حالت را داشته باشد و به چنين كسي وعده داده كه «وَ مَنْ يَتَّقِ الله يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحَتَسِب».
☀️ تقوا مراتبي دارد و مرتبة اولش اين است كه انسان واجبات را به جا آورد و محرمات را ترك كند.
☀️ نتيجه و ثمرة تقوا اختصاص به فرد ندارد، بلكه تقوا ضابطهاي است كه سبب #حيات_جامعه و بقاي حيات انسانيت نيز ميشود.
☀️ بعضي گمان ميكنند تقوا محدوديت ميآورد؛ ولي تقوا محدوديت نميآورد، بلكه براي حيات بشر مصونيت ايجاد مي كند، چون تقوا ميگويد ظلم و خيانت نكن، اگر تقوا رعايت شود، اجتماع از همة پليديها مصون ميماند.
☀️ تقوا، يعني عمل كردن بر طبق ضوابط الهي و فرمانبردار حق بودن، در جميع رفتارها و كردارها؛ هر چه مولا ميگويد، بنده انجام دهد، لذا بهترين القاب نبيّ اكرم، بندگي است، در سورة اسرا ميفرمايد: «سُبْحانَ الَّذي أسْري بِعَبْدِه لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرام». در تشهد ميگوييد: «أشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُه». رسول بعد از عبد ذكر شده است. اول بندگي كرد و بعد جامة رسالت پوشيد.
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🔴 #اخلاقی
🔰 جنگ عقل و نفس
🎤 آیت الله #مصباح_یزدی
🦋 نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند.
🦋 اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد.
🦋 عقل است که میاندیشد که این کار در همین جا، در خانوادهام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث میشود که من به بهشت بروم یا به جهنم، عقل باید همه اینها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن.
🦋 اما حکم نفس (در معنا با بار ارزشی منفی) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد، این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه میخواهد، همان چیزی نیست که عقل میگوید.
🦋 انسان روزه میگیرد، غریزه میگوید: غذا بخور، اما عقل میگوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ میرسد، غرایز حیوانیاش تقویت میشود و آن غریزه میگوید: هر جایی که شد به هر وسیلهای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل میگوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار میشود و فکر آن را هم باید کرد.
🦋 این دو غالبا با هم نمیسازند؛ البته گاهی اتفاق میافتد که با هم در یک سو باشند.
🦋 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم میکند و هم دستور شرع است، البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند.
🦋 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست، پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون اینکه به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم.
🦋 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🔴 #اخلاقی
🔰 سه بلاي خانمانسوز از دیدگاه اميرالمؤمنين(ع)
🎤 آیت الله #مظاهری
🌷 امیرالمؤمنین(ع) در روايتی فرمودهاند: «أَلَا وَ إِنَ مِنَ الْبَلَاءِ الْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ مَرَضِ الْبَدَنِ مَرَضُ الْقَلْب»
🌷 یعنی توجه داشته باشید که فقر، بلای بزرگی است، و بلاي بزرگتر از آن، بيماري جسمي است و از آن شديدتر، مريضي دل و روح انسان است.
🌷 فقر در بعضی از روايات، يک فضيلت محسوب شده و از آن تعریف و تمجيد کردهاند.
🌷 جمع بين اين دو دسته روايت به اين است که بگوییم: اگر انسان در ابتلا به فقر، مقصّر باشد، فقر او مذموم است و بايد تلاش کند که خود را از فقر و احتياج نجات بخشد.
🌷 امّا گاهي آدمي در فقرش تقصير ندارد، مثل اينکه فقر او از طرف خداوند و مقدّر اوست يا جبر اجتماع و شرايط زمانه، فقر را به وي تحميل کرده است، که در اين دو صورت، فقرش مذموم نيست، پاداش هم دارد.
🌷 بیماری نیز مانند فقر یا هر مصیبت دیگری، سه نوع است؛ یک نوع آن تقصیر خود انسان، نوع دیگر خدادادی و نوعی نیز در اثر معضلات اجتماعی است.
🌷 بيماريهاي نوع دوّم و سوّم، نزد خداوند متعال پاداش دارد و از سر لطف و مرحمتي که پروردگار به بندگان دارد، براي آنها جبران ميفرمايد.
🌷 در روایات، بيماري را کفّارۀ گناهان و پاک کنندۀ معاصي ميدانند. امام صادق(ع) فرمودهاند: اگر صاحب مصيبت بداند که چه اجر و برکاتي در اثر تحمّل بلا و سختي، در انتظار اوست، آرزو ميکند هر روز او را با قیچی ذره ذره کنند تا درجاتش بیشتر شود.
🌷 مرض قلب، دو معنا دارد؛ يک معنا، دلهره و اضطراب خاطر است، غصه خوردن براي گذشته و نگراني از آينده، روح و دل انسان را کدر و پرتنش ميکند و ارمغاني جز ناامني رواني ندارد.
🌷 قرآن کريم، اولياي الهي و مؤمنين را داراي امنيّت دل ميداند، براي اينکه غصّۀ گذشته را نميخورند و از آينده ترس و دلهره ندارند: «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»
🌷 معناي مهمتر براي مرض قلب، صفات رذیله است. وقتي دل انسان به رذائل اخلاقي مبتلا گردد، اطمینان و ثبات خود را از کف میدهد و متزلزل میشود. قرآن شریف میفرماید: «وَ أَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ»
🌷 پيامبر اکرم«ص»، دشمنترينِ دشمنان انسان را نفس او ميدانند: «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَينَ جَنْبَيك»
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
🔴 #اخلاقی
🔰 حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر #ناصری: از یکی از اولیاء الهی که تشرفات متعدد خدمت امام زمان علیه السلام داشته بود، پرسیده بودند چطور به همچنين مقامي رسيدید؟
🔰 گفته بود: نمي دانم انتخاب خدا بود اما ظاهرا اوائل زمان رضا شاه بود؛ من پارچه كفنم را آماده كرده بودم و هزار تومان زير آن براي كَفْن و دفن و مجلس عزاداري و پذیرایی از اهالي روستا گذاشته بودم.
🔰 اين پول کل سرمايه من بود که كنار گذاشته بودم. مؤمن صادقي آمد كه آثار صدق و شكستگي در چهره اش پيدا بود و نيازمند بود.
🔰 گفت: من ورشكست شده ام؛ قرض دارم و فكرم مشغول است. مي تواني كمكي به من بكني؟
🔰 گفتم: هزار تومان دارايي من است که گذاشتم براي كفن و دفن و مجلس عزايم، پانصد تومان آن مال خودم و پانصد تومان هم مال تو.
🔰 بعد که رفتم پول را بردارم در راه به نظرم رسيد كه تو كه هنوز نمردي! اين چه احتياطي است مي كني؟! اين مومن به این هزار تومان احتياج دارد؛ تو هم که مي داني راست مي گويد. اين هزار تومان را به او بده، خداي تو هم كريم است.
🔰 بعد هم رفتم هزار تومان كه تمام سرمايه ام بود را آوردم و به او دادم و به او گفتم: ناراحت نباش؛ شتر ديدي نديدي؛ نمي خواهد پول را برگرداني.
🔰 شب آن روز بود كه در خواب ديدم كه اشاره شد: با اين كار راهي براي خودت به ما باز كردي!
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
📸 #گزارش_تصویری 1⃣
🔰 برگزاری مراسم عزاداری ایام آخر ماه صفر در مدارس علمیه استان خراسان
🔸 مراسم دهه پایانی ماه صفر با برگزاری مجالس عزاداری برای رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) در مدارس علمیه خواهران و برادران استان خراسان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯
📸 #گزارش_تصویری 2⃣
🔰 برگزاری مراسم عزاداری ایام آخر ماه صفر در مدارس علمیه استان خراسان
🔸 مراسم دهه پایانی ماه صفر با برگزاری مجالس عزاداری برای رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) در مدارس علمیه خواهران و برادران استان خراسان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»🌤
✅ معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان
╭┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @howzehfarhang🇮🇷
🌐 farhangi.hozehkh.com
╰┅┅┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅┅┅╯