#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_سوم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️تفسیر آیه سوم: "هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ"
✅نکته اول:《تفاوت هدایت و رحمت》
👌هدایت ناظر به مرحله عقل انسان و رحمت ناظر به مرحله قلب انسان است
♻️ با توجه اینکه انسان دو بعدی است (عقل _ قلب) برای رشد هم نیاز به بینشها دارد و هم گرایشها.
🔹 قرآن کریم با درگیر کردن عقل بینش انسان را بیشتر میکند و با درگیر کردن دل و قلب، گرایش انسان را هدایت میکند.
♻️مرحله عقل مربوط به شناخت از جهان است و مرحله قلب، گرایش به جهان را نشان میدهد.
♻️بعضی انسانهای گمراه، شناخت خوبی ندارند و بعضی دیگر گرایش مناسب را ندارند. ابوجهل، ابوسفیان و ... که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله حاضر بودند، قطعاً معجزات رسول خدا را دیدند و شناخت خوبی داشتند ولی متأسفانه به جهت اینکه قلب و دل آنها رشد نکرده بود، نمیتوانستند نسبت به رسول خدا گرایش پیدا کنند و ایشان را به عنوان رسول خدا قبول کنند.
🔸آیه ۱۴ سوره نمل "وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَ عُلُوًّا" به همین مسئله اشاره دارد.
♻️بنابراین در این آیه شریفه هدایت ناظر به عقل و رحمت ناظر به قلب انسان است.
✅نکته دوم: 《مراتب هدایت》
💠 خداوند در این آیه شریفه فرموده است هدایت و رحمت مخصوص محسنین است اما در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره میفرماید: قرآن کتاب هدایت برای همه مردم است.《شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ》
❇️ راه جمع بین دو آیه شریفه این است که هدایت دارای دو مرحله است:
🔅مرحله اول: ارائه طریق (برای همه بشریت)
🔅مرحله دوم: ایصال الی المطلوب (برای گروهی خاص)
✅ یک مثال برای تقریب به ذهن:
وقتی کسی از ما آدرسی میپرسد به دو صورت ممکن است او را راهنمایی کنیم: گاهی فقط به صورت شفاهی یا کتبی مسیر را به او نشان میدهیم و گاهی فرد را تا رسیدن به مقصد همراهی میکنیم؛ اولی ارائه طریق و دومی ایصال الی المطلوب است.
💠بنابراین آیاتی که هدایت قرآنی را برای عموم انسانها مطرح میکند، مقصود همان ارائه طریق است ولی برای کسانی که به آیات قرآن عمل کنند و محسن باشند، هدایت دیگری وجود دارد که علاوه بر نشان دادن مسیر، فرد محسن را تا رسیدن به مطلوب همراهی میکند.
💠به بیانی دیگر هدایت عام (ارائه طریق) هدیه خداوند برای همه انسانهاست ولی هدایت خاص (ایصال الی المطلوب) از آنِ گروه خاصی از انسانهاست.
✅نکته سوم: 《نسبت احسان و تقوا》
❇️ خداوند در این آیه شریفه هدایت را مخصوص محسنین میداند ولی در آیه ۲ سوره مبارکه بقره هدایت را مخصوص متقین میداند؛ چه تفاوتی بین این دو آیه وجود دارد؟
❇️ برای محسنین در قرآن دو معنا ذکر شده است:
🔅۱- کسانی که در تعاملات اجتماعی در حقّ دیگران، کارهای شایسته انجام میدهند.
🔅۲- کسانی که اعمال و رفتارشان نیکوست و اصطلاحا عمل را به بهترین شکل انجام میدهند.
♻️ احسان به معنای دوم مرتبه بالاتری از تقواست.
🔰 آیه ۱۲۸ سوره مباركه نحل:《إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَ الَّذينَ هُم مُحسِنونَ》و روایت《قال جبرئیل یا رسول الله حدثنی ما الإحسان؟ قال: الإحسان أن تعمل لله کأنک تراه فإن لم یکن تراه فإنه یراک (بحارالانوار، ج 59، ص 260 و 261؛ الدرالمنثور، سیوطی، ج 1، ص 93) اين برترى را تأييد میكند.
تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_چهارم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
📚 تفسیر آیه چهارم: "الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ"
🅾 نکته اول: 《نماز در کنار زکات》
✳️ در این آیه خداوند متعال برای معرفی محسنین دو واجب را معرفی میکند (نماز + زکات)
قرار دادن زکات در کنار نماز، نشان میدهد که برای رسیدن به قرب الهی هم عبادات بدنی لازم است هم عبادات مالی و انسان برای رشد، علاوه بر عبادت بدنی نیاز به عبادت مالی هم دارد.
✳️ انسان برای رسیدن به نهایت قرب الهی باید ولایت خدا و عشق خدا را در دل داشته باشد. این عشق زمانی در دل انسان رسوخ می کند که سایر عشقها و وابستگیها از دل انسان بیرون رود.
🔸انسانهای عادی معمولاً اموال خودشان را بسیار دوست دارند و اموال برایشان عزیز است در حالی که برای رسیدن به خدا باید دل انسان از دوست داشتن اموال خالی شود.
🔹آیه شریفه ۹۲ سوره آل عمران به همین مسئله اشاره دارد: "لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ"
✳️ در قرآن کریم انفاق واجب بیشتر با واژه《صدقه》میآید و انفاق مستحب خصوصاً در سورههای مکی با واژه《زکات》 میآید.
🅾 نکته دوم:《نماز و زکات سرلوحه همه واجبات》
✳️ جهت اینکه در این آیه شریفه فقط به نماز و زکات اشاره شده این است که اگر کسی این دو واجب را انجام دهد، قطعاً باقی واجبات را نیز انجام خواهد داد.
🅾 نکته سوم:《اعتقاد به آخرت یعنی اعتقاد به وجود بینهایت》
✳️ خداوند متعال در این آیه شریفه از میان سه اعتقاد اصلی (توحید، نبوت و معاد) و دو اعتقاد مذهبی (عدل و امامت) فقط اعتقاد به معاد را بیان فرموده است.
❓چرا سایر اعتقادات مطرح نشده است؟
🔰پاسخ اول:
اعتقاد به توحید و نبوت از جملات قبلی فهمیده میشود. قطعاً کسی که نماز میخواند و زکات میدهد، توحید و نبوت را باور دارد.
🔰پاسخ دوم:
اعتقاد به آخرت یعنی اعتقاد به وجود بینهایت؛ بنابراین اگر اعتقاد به زندگی بینهایت داشته باشد قطعاً به دنبال ساختن خود برای زندگی بینهایت میرود. بنابراین این نگاه، تاثیر خودش را در زندگی میگذارد.
🅾 نکته چهارم:《مقصود از کلمه یقین》
✳️ کلمه یقین به معنای باور و عبور از مرحله ظن و گمان است.
✳️ یقین در کتب اخلاقی سه مرحله دارد:
♦️مرحله اول: علم الیقین
🔹رسیدن به یقین با علم و منطق؛ در موضوع ما اعتقاد به معاد با استدلال و دلیل عقلی و منطقی که در کتب اعتقادی بسیار است.
♦️مرحله دوم: عین الیقین
🔹رسیدن به یقین با شهود و مشاهده؛ در بحث ما یعنی انسان معاد را با کشف و شهود مشاهده کند.
شبیه به داستانی که مرحوم کلینی رحمه الله در باب 《حقیقت ایمان و یقین》 از 《کتاب ایمان و کفر》 نقل میکند 👇👇👇
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله بعد از نماز صبح نگاهش به جوانی افتاد و از او پرسید: حالت چگونه است؟ آن جوان که حارث بن نعمان انصاری بود، عرض کرد: نسبت به بهشت و جهنم به یقین رسیدهام ... .
♦️مرحله سوم: حق الیقین
🔹به معنای متحد شدن با حقیقت و در بحث ما متحد شدن تمام اعضاء و جوارح انسان با معاد.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#خبر
جمعی از طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه رضویه بیرجند با حضرت آیت الله عبادی نماینده معزز ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کردند.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از پذیرش حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اولین چیزی که مردم از طلبه انتظار دارند چیست؟
🌺دنیای طلبگی ، دنیای امید و شور و نشاط
🌱 خدایا شکرت که طلبه شدم❤️
📲 کلیپ : اثر تولیدی خانم عارفه رموزی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @pazireshkh
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_پنجم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️تفسیر آیه پنجم: "أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ"
🔰 نکته اول:《دو توصیف برای محسنین》
👌خداوند متعال در این آیه شریفه دو توصیف برای محسنین بیان میکند:
۱- توصیف به هدایت
۲- توصیف به فلاح
❓سؤال: در آیه قبل خداوند متعال سه صفت برای محسنین بیان کرد: اقامه نماز، ایتاء زکات و یقین به آخرت؛
آیا دو صفتی که در این آیه شریفه بیان شده در عرض همان صفات است یا غیر از آنهاست؟
♻️ نکتهای که در تفاوت این دو دسته صفات میتوان بیان کرد این است که:
🔅 آن سه صفت به اعتبار اعمال محسنین است.
🔅 این دو صفت نتیجه آن اعمال است.
🔸 یعنی یک سلسله اعمال از سوی محسنین انجام میشود و خداوند متعال به عنوان پاداش و نتیجه آن اعمال صفاتی را برای آنها قرار میدهد.
🔰 نکته دوم:《تفسیر اولئک علی هدی من ربهم》
♻️ در آیه سوم خداوند متعال فرمود: "هدی و رحمة للمحسنین"، در این آیه شریفه هم هدایت محسنین را مطرح کرده است.
❓سؤال: آیا این هدایت با هدایت مطرح شده در آیه سوم یک چیز است یا فرق میکند؟
♻️ ظاهر این است که فرق میکند:
🔅هدایت در آیه سوم هدایتی است که خداوند بر محسنین عرضه میکند و در اختیار آنها قرار میدهد.
🔅هدایت در آیه پنجم هدایتی است که خداوند متعال امضا میکند یعنی هدایتپذیری آنها را قبول میکند و تأييد میکند که آنها به مقتضای هدایتی که به آنها عرضه شده، عمل کردهاند.
🔰 نکته سوم:《تفسیر اولئک هم المفلحون》
♻️ بررسی واژه فلاح در قرآن کریم
🔸 بسیاری از مفسران فلاح و فوز را مترادف دانستهاند و هر دو واژه را رستگاری معنا کردهاند.
🔸 اما به نظر میرسد این دو واژه، دو تعبیر مختلف هستند و با دو عنایت ویژه به کار میروند گر چه در نتیجه یکی هستند.
♻️ فوز: به معنای نجات یافتن است؛ "مَفَازَة" به صحرای بیانتها و وسیعی گفته میشود که به خاطر وسعتش معمولاً انسانها در آنجا راه را گم میکنند و نمیتوانند به مقصد برسند. وقتی کسی از چنین صحرایی عبور کند و به مقصد برسد، میگویند: "فَازَ"
🔅استعمال این واژه در قرآن کريم به این معنی است که گویا زندگی انسان مثل یک صحرای پهناور است که عوامل ضلالت و گمراهی فراوانی در آن وجود دارد و مؤمن کسی است که در این صحرای پهناور زندگی راه خود را پیدا کند. به این اعتبار میگوییم: "فوز" و مؤمن را "فائز" مینامیم.
♻️ فلاح: از ریشه "فلح" به معنای شکافتن است؛ وقتی چیزی که محکم است را میشکافند به آن "فلاح" میگويند.
🔅 به کشاورز "فلّاح" میگویند چون با ابزار کشاورزی زمین را میشکافد و به عمق آن دست مییابد.
🔅 به مؤمن هم "مفلح" گفته میشود به اعتبار اینکه نفس انسان مؤمن به زمینی میماند که برای بهرهبرداری از آن باید به عمق آن نفوذ کند و استعدادهای درونی خود را شکوفا سازد.
✅ انسان مؤمن با اعمال صالحی که انجام میدهد سرزمین نفس خود را میشکافد و زراعت میکند. "الدنیا مزرعة الآخرة".
تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی
40.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 پرسش و پاسخ با امام جمعه بیرجند/ قسمت اول - صبر
🔻گروه رسانه ای شمیم به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان گزیده ای از جلسات پرسش و پاسخ جوانان با حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی، نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی را برای نخستین بار از وبسایت و شبکههای اجتماعی منتشر نموده است.
📎لینک
🌐 https://aparat.com/v/U9Amp
◀️ عضویت در کانال👇👇
❇️ @ebadi_khj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_ششم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️ تفسیر آیه ششم: "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ"
🔰نکته اول: شان نزول آیه
♻️این آیه شریفه در مورد یکی از دشمنان رسول گرامی اسلامی "صلی الله علیه وآله و سلم" به نام نضر بن حارث است.
💢این شأن نزول هم در تفاسیر شیعه و هم تفاسیر اهل سنت بیان شده است.
❗️ویژگی شخصیتی نضر بن حارث:
🔸نضر بن حارث یکی از تجار و بازرگانان صدر اسلام بود؛ او با قصهگویی و نقّالی همراه با آوازخوانی از افسانههای ایران و روم و داستانسرایی به مقابله با آیات قرآن کریم و رسول اکرم "صلی الله علیه وآله مشغول میپرداخت و میخواست آیات شریفه قرآن را هم نوعی داستانپردازی معرفی کند.
❌معایب تبلیغ حارث:
🔸به جهت محتوای تبلیغی حارث، انسانهای اندیشمند و عالم جذب این فرد نمیشدند.
🔸انسانهایی که معمولا از عقلانیت به دور بودند و جذب او میشدند هم بعد مدتی متوجه اشتباه خود میشدند و از او فاصله میگرفتند.
🔰نکته دوم: تفاوت شان نزول با مفهوم آیه
🔹شأن نزول به معنای انگیزه نزول آیات قرآن است که موردی و جزئی است در حالی که مفهوم آیه به معنای استفاده کلی از آیه به شکلی است که در تمام زمانها و مکانها در همیشه تاریخ مصداق پیدا کند.
♻️ شأن نزول آیه شریفه در مورد شخصیت نضر بن حارث است و اینکه خداوند متعال از او صحبت کرده به جهت فعالیتهای لغو و باطل او در قالب بیان قصهها و افسانههای دروغ ایران و روم است که در زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله انجام داده است لکن برای مفهومگیری این آیه شریفه میتوانیم مفهوم لغو و باطل را گسترش داده و مصادیق جدید و امروزی بیان کنیم.
🔅مثال: مشاهده بعضی فیلم.ها، مسابقات ورزشی، بازیهای کامپیوتری و حضور در شبکههای مجازی و ... که هیچ اثر و فایدهای بر آن مترتب نمیشود.
❇️ معنای واژه لهو:
🔅انسان برای اهدف مهمی خلق شده است، از جمله آن خودسازی با علم و عمل است و هر فعالیتی که انسان را از آن اهداف مهم دور کند، مصداق لهو خواهد بود.
🔅معنای امروزی لهو (سرگرمی) است.
♻️ البته در اسلام به سرگرمی سودمند، توصیه شده است، مثل توصیه اهل بیت علیهم السلام به آموزش شنا، تیراندازی و اسب سواری.
🔰نکته سوم: بیان اهداف سخنان نضر بن حارث
1⃣ گمراه کردن مردم: "لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
بِغَيْرِ عِلْمٍ" همان طور که در نکته اول ذکر شده، این گمراهی برای انسانهایی اتفاق میافتاد که از عقلانیت دور بودند.
2⃣ استهزاء به آیات قرآن: "وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا" با شبیهسازی کاذب و مقایسه داستانهای دروغ با داستانهای قرآن کریم، آیات قرآن را مورد تمسخر قرار میداد.
🔰نکته چهارم: استفاده از ضمیر جمع در انتهاء آیه
⁉️ سؤال: از ابتدای آیه شریفه "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا" با ضمیر مفرد مواجه هستیم لکن در انتها آیه "أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ" از ضمیر جمع استفاده میشود؛ دلیل آن چیست؟
♻️ این تغییر ضمیر اشاره به این دارد که افرادی که با شنیدن، دیدن و خریدن افعال لهو به نوعی فعالیت باطل آن فرد را تایید و تقویت کنند و به نوعی به فعالیت او رونق بدهند، نیز دچار عذاب خواهند شد.
🔰در پرسش و پاسخ پایان جلسه چند نکته مطرح شد:
✅ لهو در مقابل حکمت است یعنی هر امری که حکیمانه و منطقی نباشد و فایده و سودی بر آن مترتب نشود، لغو است.
✅ بیان مصادیق لغو در میان عموم مردم که بسیار درگیر آن هستند، نیاز به پیش زمینهها و مقدماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
✅خرید آلات لهو اگر انجام آن لهو، موجب حرمت شود، خرید آن هم حرام است ولی اگر انجام آن حرمتی نداشته باشد، خرید آن هم مکروه است.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی
13.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پرسش و پاسخ با امام جمعه بیرجند/ قسمت دوم: جایگاه تربیت اسلامی
📎لینک
🌐https://www.aparat.com/v/QpZ5k
◀️ عضویت در کانال👇👇
❇️ @ebadi_khj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_هفتم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️ تفسیر آیه هفتم: "وَ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ"
🔰 نکته اول: علت معارضه با آیات قران
♻️ در این آیه شریفه خداوند متعال علت اصلی معارضه با آیات قرآن را روحیه استکباری یا خودبزرگبینی بیان میفرماید.
♻️ رفتارهای انسان نشأت گرفته از روحیات و ملکات نفسانی و اخلاقی است.
🔸 در این آیه شریفه میتوان اینچنین گفت که روحیه و ملکه استکباری در نضر بن حارث سبب شده بود آیات قرآن را که مصداق کامل حق است، نپذیرد.
🔰نکته دوم: معنا و مفهوم استکبار
♻️ معادل فارسی استکبار، "خودبزرگبینی" است.
♻️ در تحلیل مفهوم استکبار باید گفت: مستکبر کسی است که در حقیت امر بزرگ نیست ولی به جهت توهم خودش را بزرگ میبیند.
♻️ یکی از معانی باب استفعال "به خود نسبت دادن" است، یعنی شخصی بزرگی را برای خودش حقیقت بداند در حالی که واقعیت ندارد.
♻️ استکبار و خودبزرگبینی به نوعی جهل مرکب است که از خطرناکترین بیماریهای روحی است.
🔰نکته سوم: عوامل استکبار
1⃣ ثروت و مال دنیا
آیه ۸۸ سوره یونس: "وَ قَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زِينَةً وَ أَمْوَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِیلِک"
2⃣ ریاست و قدرت
آیه ۱۵ سوره فصلت: "فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ قَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً"
3⃣ عبادت
آیه ۱۷۵ سوره اعراف: "وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ"
4⃣ نژاد
آیه ۱۵ سوره اعراف: "قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ"
5⃣ علم
آیه ۱۰۱ سوره بقره: "وَ لَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ"
♻️ استکبار نضر بن حارث از نوع استکبار مال و ثروت بوده است.
♻️ همه عوامل استکبار در وصف "ضعف عقلانیت" قابل جمع است، یعنی اگر انسان با تعقل به مبدأ و مقصد زندگی خود توجه کند در هیچ زمان به دنبال استکبار نخواهد رفت اما وقتی عقلانیت نباشد حتی عبادت ظاهری هم عامل استکبار میشود.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک
🕌 حوزه علمیه خراسان طلبه می پذیرد.
📆مهلت ثبت نام : ۱۴۰۰/۲/۱۵
☎️ تلفن راهنما : ۰۵۱۳۲۰۰۸۲۰۰
🌐 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.hozehkh.ir مراجعه فرمایید.
🆔 @pazireshkh
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
هدایت شده از پذیرش حوزه علمیه خراسان
17.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات آقای مهندس حجت الاسلام نوید نظری در تبلیغ طلبگی
چرا طلبگی؟ با این همه مشکلات راه طلبگی، چرا بیام طلبه بشم؟
دلایل ایشون در نوع خودش شنیدنیه
پیشنهاد میکنم ملاحظه بفرمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝