eitaa logo
حوزه علمیه خراسان جنوبی
1.4هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
631 ویدیو
66 فایل
این کانال متعلق به مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی می‌باشد. 05632412722 🔸ارتباط با مدیریت حوزه علمیه خراسان جنوبی http://eitaa.com/modiriat_khj ارتباط با ادمین @kianikhj
مشاهده در ایتا
دانلود
💡 ۲۰ توصیه کلیدی رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون ◻️معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ۲۰ توصیه کلیدی و کاربردی از رهبر معظم انقلاب به طلاب و روحانیون را در قالب «میثاق طلبگی» منتشر نموده است. + دانلود نسخه PDF👇 hawzahnews.com/xb8gh
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه چهاردهم: "وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَ فِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَ لِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ" ♻️ نکته چهارم: لزوم شکر خداوند ♦️ لزوم شکرگزاری از والدین خصوصاً مادر، به جهت تحمل سختی‌ها و رنج‌های بسیار، برای رشد و تربیت فرزند، امری کاملاً مشخص و معلوم است لکن خداوند متعال با قرار دادن محبت فرزند در دل مادر، تحمل این رنج و سختی‌ها را آسان کرده است. به همین جهت شکر خداوند هم لازم و ضروری است. ♦️ در این آیه شریفه برای بیان لزوم شکر خدا و لزوم شکر والدین، یک مرتبه از واژه شکر استفاده شده است و این مسأله اهمیت شکرگزاری از والدین در کنار شکرگزاری از خداوند را می‌رساند و اینکه شکر والدین همان شکر خداوند است. ✅ آیه پانزدهم: "وَ إِنْ جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَ صَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ۚ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" ♻️ نکته اول: استثناء اطاعت والدین ♦️ قاعده "ما من عام الا و قد خص" که در علم اصول فقه بحث می‌شود به معنای این است که الفاظی که عمومیت را می‌رسانند به احتمال زیاد تخصیص می‌خوردند. ♦️ در این آیه شریفه هم عمومیت اطاعت از پدر و مادر تخصیص می‌خورد و شامل زمانی که فرزندان را به خلاف شرع دعوت کنند، نمی‌شود و در آنجا اطاعت از والدین جایز نیست. ♦️ در تعارض اطاعت خالق و مخلوق، اطاعت خالق، مقدم است. ♦️ این مسأله در امور اعتقادی میان مذاهب اسلامی بسیار کاربرد دارد به شکلی که بعضی از برادران اهل سنت اطاعت امرا را در هر شرایطی واجب می‌دانند در حالی که شیعه اعتقاد دارد، عمومیت اطاعت از امرا، به واسطه قاعده "لا طاعة لمخلوق فی معصية الخالق" تخصیص می‌خورد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فرد آیه پانزدهم: "وَ إِنْ جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَ صَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَ اتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ۚ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" ♻️ نکته دوم: لزوم احترام به والدین در هر شرایطی ♦️ درست است که در تعارض اطاعت مخلوق با خالق، اطاعت از خالق لازم است، لکن نباید به مخلوق که در آیه والدین هستند بی‌احترامی شود. ♻️ نکته سوم: تفسیر واژه معروف ♦️ معروف اسم مفعول از ریشه معرفت است. ♦️ معروف در اصطلاح به معنای آن چیزی است که متعارف عرف و عقلا است. ♦️ در مقبولیت عرفی، هماهنگی عقل و شرع مورد تاکید است لکن اگر مخالف عرف و عقل بشود در آنجا معروف صدق نمی‌کند. ♦️ بعضی رفتارها جنبه خرافات پیدا کردند بنابراین نمی‌توانند معروف نام‌گذاری شوند. 🔴 برخی مصادیق خرافات: ⬅️ برخی رفتارها در روز سیزدهم فروردین مانند (گره زدن چمن، خارج شدن از منزل به دلیل نحسی سیزده، رها کردن سبزه در آب روان) ⬅️ عرض تسلیت در مجالس ترحیم با صدای بلند، هم‌زمان با تلاوت قرآن که چه بسا بی‌احترامی به قرآن است. ♦️ تذکر مهم: اميرالمؤمنين علیه‌السلام در خطبه 201 نهج البلاغه می‌فرماید: "أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ"؛ انسان در هیچ زمانی نباید خودش را در زندگی خرافی رها کند بلکه باید در مسیر حق حرکت کند حتی اگر در آن مسیر تنها باشد. ♦️ برداشت از این آیه شریفه این است که: "اطاعت از پدر و مادر در اموری که اوامرشان مخالف شرع نباشد هم‌چنین تکریم و احترام والدین در اموری که مخالف شرع است، از مصادیق رفتارهای متعارف و صحیح است." ♻️ نکته چهارم: محور اطاعت فقط پروردگار متعال است. ♦️ "إنابه" به معنای توجه کامل است یعنی از کسی تبعیت کنید که به صورت کامل متوجه منِ پروردگار است. ♦️ اطاعت مطلق فقط از حضرت حق و کسانی که توجه کامل به حضرت حق دارند یعنی پیامبران و امامان علیهم السلام، جایز است. ♻️ نکته پنجم: ترک مجادله با والدین در هر شرایطی ♦️ زمانی که والدین از فرزندان خود اوامری طلب می‌کنند که مخالف شرع است، فرزندان جایز به عدم اطاعت هستند لکن حق بی‌ادبی و بی‌احترامی ندارند و با ترک مجادله، روشن شدن این مساله را به قیامت بسپارند. ♦️ شاید از رفتار حضرت علی عليه‌السلام به این نتیجه برسیم که در مسایلی که نمی‌توان در دنیا نتیجه گرفت، نباید مجادله کرد، بلکه باید تا قیامت صبر کرد‌. ♦️ هر چند حضرت علی علیه‌السلام در ابتدا با رفتار و گفتار مخالفت خود را به چشم و گوش همه رساندند ولی بعد که این اعمال بی‌نتیجه ماندند، با ترک مجادله، روشن شدن حق را به قیامت سپردند. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
🔖 مدیر پذیرش حوزه علمیه خراسان : آزمون ورودی حوزه علمیه یک ماه به تعویق افتاد. 💠 حجت الاسلام ریحانی ضمن اشاره به این مطلب افزود : با توجه به تداوم وضعیت قرمز و نارنجی در اکثر شهرها و همچنین تداخل برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان با آزمون ورودی حوزه ، این آزمون با یک ماه تعویق در ۳۱ خرداد برگزار می شود و با توجه به این مطلب زمان ثبت نام حوزه علمیه خراسان هم تا ۲۵ خرداد تمدید شد. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄          🆔 @pazireshkh
📝پیام مدیر حوزه علمیه خراسان به مناسبت روز قدس 🔻آیت الله سید مصباح عاملی مدیر حوزه علمیه خراسان از اقشار مردم به ویژه روحانیت دعوت کرد با بهره گیری از عرصه های در اختیار به رسالت تبلیغی خود در دفاع از دین و مظلومین عالم ادامه دهند و فریاد خروشان ملت های آزادی خواه را بر سر مستکبران و رژیم غاصب صهیونیستی فرود آورند. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://hozehkh.com/OneEntry.aspx?entryID=40299 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال روابط عمومی دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
🔰 سخن‌نگاشت | رهبرانقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز قدس ۱۴۰۰/۲/۱۷ ▪️فلسطین زنده‌ترین مسئله مشترک اسلامی است 🔸رهبر انقلاب: ماجرای فلسطین، همچنان مهم‌ترین و زنده‌ترین مسئله‌ی مشترک امّت اسلامی است. سیاستهای نظام سرمایه‌داری ظالم و سفّاک، دست یک ملّت را از خانه‌ی خود، از میهن و خاک آباء و اجدادی خود کوتاه کرده و در آن، رژیمی تروریست و مردمی بیگانه را نشانده است. •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj
💠بسم الله الرحمن الرحیم 💠 ⏪با توجه به سئوالات مکرر خواهران محترم توضیحات ذیل جهت تبیین مطالب ارائه می گردد. 1️⃣ پذیرش از سراسر کشور در شهرستاهایی که فاقد حوزه علمیه خراسان هستند در مدرسه مجازی نجمه امکانپذیر است . 2️⃣ تحصیل در مدرسه مجازی حضرت نجمه سلام الله علیها برای متولدین 1368تا1360 از دیپلم تا مقاطع بالاتربرای کلیه متقاضیان از سراسر کشور امکانپذیر می باشد. 3️⃣ امکان تحصیل مجازی برای کلیه طلاب درحال تحصیل با تایید مدیر وگروه علمی در مدارس استان خراسان امکان پذیر است. 4️⃣ در صورتی که مدرسه علمیه شهرستان محل سکونت طلبه خواهر مایل به ارائه خدمات تحصیل مجازی نباشد امکان ثبت نام درمدرسه مجازی حضرت نجمه از سراسر استان خراسان برای خواهران بلامانع است 5️⃣حضوردر مصاحبه و اردو های آموزشی برای خواهران خارج استان الزامی است . 6️⃣ انتقالی طبق تقویم تحصیلی از مدارس حضوری به مدرسه نجمه در صورتی بلامانع است که مدرسه علمیه شهرستان محل سکونت طلبه خواهر مایل به ارائه خدمات تحصیل مجازی نباشد 7️⃣ دعوت برای مصاحبه حضوری ازمتقاضیان شهرستان ها و خارج از استان پس ازتایید اولیه درمصاحبه وبیناری (آنلاین ) صورت می پذیرد. هماهنگی لازم جهت اسکان متقاضیان انجام می گیرد. ⏪توجه : مصاحبه در ایام کرونایی تابع دستورات ستاد کروناست . ✍🏻 ثبت نام و تکمیل مراحل: سایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان، قسمت پذیرش 📄 برای آگاهی بیشتر به صفحه 23دفترچه پذیرش مراجعه فرمایید پشتیبانی ومشاوره : 05132008287 پیام رسان ایتا : @amanat @Tasnim_soltani
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 حوزه علمیه خراسان طلبه می پذیرد. 📆مهلت ثبت نام تا ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ☎️ تلفن راهنما : ۰۵۱۳۲۰۰۸۲۰۰ 🌐 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.hozehkh.ir مراجعه فرمایید. 🆔 @pazireshkh
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانی‌فردآیه شانزدهم: "يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ في‏ صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطيفٌ خَبير" ♻️ این آیه شریفه دومین مورد از مواعظ حضرت لقمان به فرزند گرامی‌شان است. ♻️ اولین موعظه در آیه سیزدهم طرح شد که موعظه به توحید و مبدأ باری‌تعالی بود و دومین موعظه در این آیه شریفه موعظه به معاد و بازگشت به سوی پروردگار است. 🔰 نکته اول: اشاره به یکی از ابعاد مهم مسأله معاد 🔹 معاد جزء‌ اعتقادات اصلی ادیان الهی است و ابعاد گوناگونی دارد. 🔹 در این آیه شریفه به یکی از ابعاد مهم این مسأله اشاره شده و آن حفظ و آوردن اعمال انسان در روز قیامت است. 👈توضیح: اعمال ما در دنیا زمان‌مند و گذرا است. کارهایی که دیروز یا یک ماه پیش یا یک سال پیش انجام داده‌ایم الان حاضر نیستند. خدای تعالی در این آیه شریفه می‌فرماید: 1⃣ این اعمال محفوظ است. 2⃣در روز قیامت این اعمال آورده می‌شود. «یأت بها الله» ❓سؤال: این محفوظ بودن و آورده شدن بر اساس چه سازوکاری است؟ ♻️ سه عامل در اینجا وجود دارد که سبب این سازوکار می‌شود. دو عامل مربوط به آوردن اعمال است و یک عامل مربوط به حفظ اعمال. 1⃣ علم خدای تعالی به تمام موجودات تعلق گرفته است و تمام موجودات در حیطه علمی پروردگار است؛‌ کوچک باشد یا بزرگ،‌ پنهان باشد یا آشکار،‌ بر روی زمین باشد یا در آسمان یا در اعماق زمین؛ فرقی نمی‌کند. 🔸اصلاً تقسیم به پنهان و آشکار برای ما انسان‌هاست که علم محدودی داریم ولی برای خدای تعالی که عالم مطلق است این تقسیم معنایی ندارد، برای پیامبران و ائمه علیهم‌السلام هم چون علمشان علم خدایی است پنهان و آشکار معنایی ندارد. 2⃣ قدرت خدای متعال هم قدرتی است که محیط بر تمام موجودات عالم است و هیچ استثنائی در آن وجود ندارد؛‌ از ذرات ریز هسته‌ای گرفته تا بزرگترین اشیاء عالم تحت نفوذ قدرت پروردگار عالم است. 🔸 این دو عامل مربوط به آوردن اعمال است: چون خدای تعالی هم علم دارد و هم قدرت دارد پس می‌تواند همه اعمال انسان را در قیامت بیاورد اما یک مسأله دیگر حفظ اعمال بود باید این اعمال حفظ شده باشد تا در قیامت آورده شود،‌ چطور این اعمال حفظ می‌شود؟ 3⃣ عامل حفظ اعمال انسان، نفس و جان انسان است. 🔅 هر عملی که انجام می‌دهیم یک اثری در نفس ما می‌گذارد و نفس ما آن را ثبت می‌کند. 🔅 الان با این وسائل الکترونیکی و رایانه‌ای که برای ثبت و نگهداری اطلاعات وجود دارد، درک این مسأله راحت‌تر است،‌ اگر چه سازوکار نفس برای ثبت اعمال به‌مراتب بسیار بالاتر از این هاردها و ابزارهای رایانه‌ای و الکترونیکی مثل دوربین‌های مدار بسته و امثال آن است و قدرت حفظ نفس به‌مراتب بیشتر است. ✳️ تفاوت بین این دوربین‌های مداربسته و آنچه در نفس ثبت می‌شود: ▪️دوربین‌ فیلم را ثبت می‌کند یعنی یک تصویر متحرک از عمل انجام شده است. ▪️ولی آنچه در نفس انسان ثبت می‌شود و در قیامت آورده می‌شود فیلم اعمال ما نیست بلکه خود اعمال است یعنی خداوند در قیامت ما را در همان صحنه قرار می‌دهد نه به صورت مجازی بلکه به صورت حقیقی و در صحنه واقعی. ▪️آنچه در قیامت به انسان نشان داده می‌شود خود صحنه واقعی اعمال است «یأت بها الله» و در درون این چهره واقعی چهره ملکوتی آن هم هست که یا بهشت و نعمت‌های بهشتی است یا دوزخ و عذاب‌های دوزخی. 🔰 نکته دوم: تناسب دو اسم لطیف و خبیر با صدر آیه شریفه 🔹 در پایان آیه شریفه دو اسم از اسماء‌ الله یعنی لطیف و خبیر ذکر شده است. این دو اسم ارتباط مستحکمی با مسأله معاد دارد. 🔹 لطیف به موجود ظریفی گفته می‌شود که آن قدر ظریف است که همه‌جا می‌تواند نفوذ کند مثل هوا و اکسیژن؛‌ خدا لطیف است یعنی در همه‌جا نفوذ می‌کند و همه‌چیز تحت اشراف و سیطره او قرار دارد. 🔹 خبیر یعنی کسی که خبره است یعنی کسی که کُنه و عمق شیء را می‌داند. مثلاً ما که خبره نیستیم وقتی به یک ماشین نگاه می‌کنیم ظاهرش را می‌بینیم اما کسی که خبره است به این چیزها نگاه نمی‌کند بلکه یک استارت می‌زند و با همین استارت وضعیت درون ماشین را می‌فهمد. خدا خبیر است یعنی از عمق وجود ما و نیات ما آگاه است. ⬅️ نتیجه: باید مراقب اعمال و رفتارمان باشیم چون هم خدای تعالی لطیف و خبیر است و هم تمام اعمال ما را در قیامت می‌آورد. تهیه‌کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند •┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈• @howzehkhj