با حضور طلاب، دانشجویان، اساتید و نمایندگان خبرگزاری ها؛
دومین نشست اندیشه ورزی در کاشان برگزار شد
دومین نشست اندیشه ورزی با موضوع بیانیه رهبري و گام دوم انقلاب با حضور طلاب، دانشجویان، اساتید و فعالان فرهنگی و اجتماعی و نمايندگان خبرگزاري ها در كاشان برگزار شد.
حجت الاسلام سید هادی چاوشی استاد حوزه علمیه در این نشست که عصر جمعه در مجتمع راه روشن برگزارشد، گفت: برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب هرکس در هر پست و مقام و موقعیتی که هست بايد تلاش کند.
وی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را نیازمند روحیه بسیجی نظیر آنچه در ۲۲ بهمن سال ۵۷ و قبل از آن رخ داد دانست و افزود: در دروان دفاع مقدس بسیج عمومی شبیه آنچه در پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد وجود نداشت و آنهایی که برای رفتن به جبههها بسیج شدند از همه اقشار جامعه نبودند.
به گفته وی در جنگ فرهنگی و جنگ نرم نيز که از دهه دوم انقلاب آغاز شد و تا به امروز که حدود ۳۰ سال است ادامه دارد همه اقشار جامعه برای مقابله با آن بسیج نشدند و تعداد مشخص هستند چرا که جنگهای سخت افزاری قابل مشاهده است و همه خود را موظف به حضور در جنگ سخت میدانند اما در جنگ نرم به دلیل شرایط خاصی که دارد و قابل مشاهه نیست افراد کمتری وارد این عرصه شدند.
حجت الاسلام چاوشی گفت: در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب نباید منتظر کسی ماند و هر کس در هر پست و مقام و شغلی که هست باید برای تحقق بیانیه رهبری به عنوان یک آتش به اختیار عمل کند.
به گفته وی، برخی هنوز متوجه مفهوم و بار معنایی بیانیه گام دوم انقلاب نشده اند و عملا کاری انجام نمیشود و منتظر هستند حرکتی آغاز شود تا آنها نیز ادامه دهنده آن حركت باشند.
حجت الاسلام مهدی اسماعیلی معاون پژوهشی حوزه علمیه کاشان نیز گفت: اگر هر کسی در هر صنف و پست و مقامی که هست تنها خود را مخاطب اصلی پیامهای رهبری بداند و دیگران را از آن مستثنی بداند در اجرایی شدن پیام رهبری تأثیرگذارترخواهد بود.
وی با بیان اینکه، حوزه علمیه در مقابل بیانیه گام دوم انقلاب باید خودش را بعنوان یک صنف بداند و وظیفه خود را در قبال این بیانیه اعلام کند اظهار داشت: حوزه علمیه سهم خودش را از بیانیه گام دوم انقلاب باید مشخص کند و بعد از مشخص شدن سهم حوزه علمیه به دنبال اجرای آن در حوزه علمیه باشد.
حجت الاسلام اسماعیلی تأکید کرد: حوزه علمیه برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب باید سهم خودش را در موضوعات مهم معنویت، امید بخشی، پاسخگویی به مشکلات و ورود به عرصه رسانه را تحقق ببخشد.
در ادامه حجت الاسلام محمد ادریسی پژوهشگر و نویسنده حوزه نیز برانجام نشستهای اندیشه ورزی در راستای تبیین ابعاد مختلف بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرد و گفت: چنین نشستهایی باید روز به روز رونق وگسترش بیشتری داشته باشد.
وی به مقایسه دونامه رهبر معظم انقلاب به جوانان آمریکا و اروپا و اکنون بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: دو نامه قبلی معظم له به جوانان آمریکا و اروپا دارای کلید واژههای مشترکی با بیانیه گام دوم انقلاب است که باید به آن اهتمام بیشتری داشت.
این پژوهشگر و نویسنده حوزه گفت: پیش بینی میشود بعد از بیانیه گام دوم انقلاب باید منتظر نامههای بعدی رهبر معظم خطاب به اصناف مختلف از جمله حوزه و آموزش و پرورش و دانشگاه باشیم.
لازم به ذکر است، دومین نشست اندیشه ورزی با موضوع بیانیه امام خامنهای و گام دوم انقلاب ‹‹مباحث فرهنگی›› با حضور طلاب، دانشجویان، اساتید و فعالان فرهنگی و اجتماعی و با حضور فعالان در عرصه خبرگزاریهای رسا، تسنیم، فارس، حوزه مجازی و نشریه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی سراج عصر جمعه در مجتمع راه روشن کاشان برگزار شد.
rasanews.ir/002WPO
@howzehmajazi
بیست و پنج اسفند سالگرد ارتحال #حاج_سید احمد_خمینی امین #امام و یار وفادار #رهبر_انقلاب گرامی باد
@howzehmajazi
✅پاسخ 30 هزار مسأله در یک جلسه؟
💠 در روایات آمده است که امام جواد (ع) در یک جلسه 30 هزار مسأله را پاسخ دادند، این روایات مورد سوال و بلکه اعتراض واقع شده. بعضی گفته اند: 30 هزار مساله را در یک جلسه نمی توان مطرح نمود تا چه رسد به جواب دادن.
💠 در روایات فراوانی آمده است که حضرت امام جواد علیه السلام در یک جلسه 30 هزار مسأله را پاسخ دادند(اختصاص، ص 2) فهم این روایات برای عده ای مشکل شده و مورد سوال و بلکه اعتراض واقع شده است. بعضی گفته اند: 30 هزار مساله را در یک جلسه نمی توان مطرح نمود تا چه رسد به جواب دادن. و بعضی گفته اند اگر هر سوال و جواب به اندازه یک سطر باشد 30 هزار سوال و جواب باندازه 3 ختم قرآن می شود و این چگونه در یک جلسه انجام شده است.
💠 برای پاسخ دادن به این سوال، سوالات و جواب امام جواد علیه السلام را می آوریم:
💠 وقتی مامون تصمیم گرفت دختر خود را به ازدواج امام جواد علیه السلام درآورد برای آنکه شخصیت علمی امام را به اطرافیان خود نشان دهد، یحیی بن اکثم را نزد امام فرستاد و از او خواست چند مساله مشکل فقهی از امام سوال کند، شاید امام در پاسخ آنها درمانده شود.
✅ یحیی بن اکثم از امام سوال کرد اگر مُحرِم صید را بکشد چه حکمی دارد؟
✅ امام جواد علیه السلام در پاسخ فرمود:
🔹آیا مُحرمی که شکار کرده در حَرم بوده یا خارج حرم.
🔹در هر دو صورت آیا عالِم بوده یا جاهل
🔹و در هر دو صورت عامِد بوده یا غیر عمد.
🔹و در همه صورتها آیا عبد بوده یا آزاد،
🔹 صغیر بوده یا کبیر؟
🔹دفعه اول بوده یا مکرر
🔹از کار خود پشیمان شده یا خیر
🔹در شب بوده یا روز
🔹در حج بوده یا عمره
🔹 علنی بوده یا مخفی
🔹توانگر بوده یا فقیر بوده؟
🔹 کفاره را دارد یا خیر
🔹 شکار را کشته است یا خیر بلکه تنها آنرا گرفته و یا تنها راهنمایی به آن کرده است؟
🔹شکار، شکار بزرگ بوده یا خیر، - به عبارت دیگر شکار تخم پرنده بوده یا جوجه یا کبوتر، یا شترمرغ یا روباه یا آهو یا گاو و یا الاغ بوده است-؟
🔹 شکار اهلی یا وحشی بوده است؟.
(2 بتوان 15) 32768 = 2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2×2
💠 بنابر این مجموعه صورتهای مساله حدود 32 هزار فرض می شود.
✅ و امام حکم آنها را نیز فرمود:
💠 اگر مُحرم صید را در بیرون حرم بکشد و آن صید از پرندگان بزرگ باشد کفاره آن یک گوسفند است و اگر در حرم باشد کفاره آن مضاف است.
💠 و اگر جوجه ای را بیرون حرم صید کند کفاره آن شتر است و اگر در حرم بوده علاوه بر آن قیمت جوجه را نیز باید بدهد.
💠 اگر حیوان وحشی یا شتر مرغ را شکار کند باید شتر بدهد و اگر نتوانست باید شصت فقیر را اطعام دهد وگرنه هیجده روز روزه بگیرد.
💠 اگر شکار گاو باشد باید یک گاو به عنوان کفاره دهد و اگر نتوانست باید 30 فقیر را اطعام داده وگرنه 19 روز روزه بگیرد.
💠و اگر آهویی یا روباهی شکار کند باید یک گوسفند دهد
💠 و اگر در حرم بوده باید قیمت آنرا نیز بدهد.
💠 و اگر کبوتری را شکار کرد باید یک درهم صدقه دهد
💠و اگر جوجه ای را شکار کرد نصف درهم و اگر تخم پرنده ای را شکار کرد ربع درهم دهد.
💠 در تمام موارد فوق اگر جاهل بود چیزی به عهده او نیست و گناه نکرده ولی در بحث شکار کفاره وجود دارد حتی گرچه جاهل باشد یا عالم و فرقی نمی کند خطا باشد یا عمد.
💠کفاره عبد بر عهده مولای اوست.
💠و کفاره ای بر طفل صغیر نیست.
💠 کسی که برای دفعه دوم شکار کند کفاره نداشته و در آخرت عذاب می بیند.
💠کسی که خودش شکار نکرده و تنها راهنمایی برآن کرده باید فدیه دهد.
💠کسی که اصرار بر کار خود دارد علاوه بر کفاره، عقوبت اخروی دارد. ولی اگر پشیمان شود عقاب ندارد.
💠 اگر در شب از روی خطا پرنده ای را بکشد کفاره ندارد مگر آنکه تعمد داشته باشد که در اینصورت شب یا روز بودن تفاوتی ندارد.
💠 در همه این صورتها اگر در احرام حج بوده باید کفاره را در منی ذبح کند و اگر در احرام عمره بوده باید آنرا در مکه ذبح کند.
✅ آنچه ذکر شد مجموع 32 هزار سوال با پاسخ آنها بود که امام #جواد علیه السلام در یک مجلس جواب داده است.
@howzehmajazi
چگونه خلیفه الله باشیم؟
خداوند حکیم است و از حکیم کار قبیح سر نمی زند؛ وقتی خداوند خلیفة خود را در زمین تعیین کرد، بسیاری از فرشتگان در حیرت این بودند که انسانی که خون ریز است چطور می شود به این مقام برسد. اما انسان به دلیل اینکه از منزلت و جایگاه بالایی نزد باری تعالی برخوردار است، به عنوان جانشین خداوند معرفی و انتخاب شد.
علت انتخاب انسان به عنوان جانشینی خداوند چیست؟
علمی که خداوند به انسان آموخت غیر آن علمی بود که ملائکه از آدم آموختند، علمی که به آدم دست داد، حقیقت علم به اسماء بود که فرا گرفتن آن برای آدم ممکن بود ولی برای ملائکه ممکن نبود، و آدم اگر مستحق خلافت خدائی شد، به خاطر علم به اسماء بوده نه برای خبر دادن از آن، و گرنه بعد از خبر دادنش ملائکه هم مانند او باخبر شدند. علم باسماء حقایق غیبی است فوق فهم وجود فرشتگانی که خود، فوق عالم ماده و واجد بعضی از مراتب غیب هستند و همان حقایق عالیه ایست که همه ی حقایق عالم از آن نشأت می گیرد[1]. در کتاب معانی از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: خدای عزوجل اسامی حجت های خود همگی را به آدم آموخت، آنگاه آنان را که در آن روز ارواحی بودند بر ملائکه عرضه کرد، و به ملائکه فرمود: مرا از اسامی این حجت ها خبر دهید اگر راست می گویید، که به خاطر تسبیح و تقدیستان از آدم به خلافت سزاوارتر در زمین هستید، ملائکه گفتند:«سُبحانَکَ لا عِلمَ لَنا الَّا عَلَّمتَنا اِنَّکَ اَنتَ العَلیمُ الحَکیمُ؛ منزهی تو، ما جز آنچه تو به ما تعلیم داده ای علمی نداریم که تنها تویی دانای حکیم.»آنگاه خدا به آدم فرمود تو ملائکه را باسماء خبر ده، پس همین که آدم ملائکه را به آن اسماء خبر داد، ملائکه به منزلت عظیمی که حجت های خدا نزد خداوند دارند پی بردند و فهمیدند که آنان سزاوارتر به خلافت هستند، و آن حجت هایند که می توانند جانشین خدا در زمین و حجت های او بر خلق باشند، آنگاه حجت ها را از نظر ملائکه پنهان کرد[2]. بنابراین علت انتخاب انسان به عنوان خلیفه، علم به اسمائی بود که خداوند به او آموخت بدون اینکه دیگر موجودات از این علم آگاه باشند.
آیا خلافت خداوند به حضرت آدم(ع) اختصاص دارد؟
باید گفت جانشینی خدا علاوه بر آدم(ع) به فرزندان او نیز داده شده است؛ در اینجاست که معنای تعلیم و یاد دادن اسماء الهی این می شود که خداوند این علم را در همه انسانها به امانت سپرده، بطوری که آثار آن، به تدریج و بطور دائم، وقتی از انسان سر بزند بتواند آن امانت را از قوه به فعل درآورد. دلیل و مؤید این عمومیت خلافت، آیه «اِذ جَعَلکُم خُلَفَاءَ مِن بَعدِ قَومِ نُوحٍ؛ که شما را بعد از قوم نوح خلیفه ها کرد»[3].
و آیه «ثُمَ جَعَلناکُم خَلائِفَ فِی الارضِ؛ و سپس شما را در زمین خلیفه ها کردیم»[4].
محدوده و دامنه خلافت الهی تا کجاست؟
نکته دیگر در بحث خلافت انسان، این است که قلمرو خلافت انسان، کجاست؟ هر چند ممکن است از ظاهر آیه برداشت شود که این خلافت مربوط به زمین است، لکن قلمرو خلافت انسان اختصاص به زمین ندارد، بلکه همة آسمانها و زمین را شامل مىشود. چرا که زمین مسکن و مقرّ وجود مادّى و جسمانى اوست و کلمة «فى الأرض» در آیه، بدین معناست که در قوس صعود، مبدأ حرکت تکاملى انسان، زمین است. بنابراین کلمة «فى الأرض» قید جعل است، نه قید خلافت. به ویژه این که خلیفه، کسى است که به خاطر تعلیم اسماء، اعلم و افضل از فرشته است. [5]. و فرشتگان آسمان در برابر او ساجدند و اگر او تنها خلیفة خدا در زمین باشد، فرشتگان، خلیفة خدا در آسمانها خواهند بود و سجدة آنها براى انسان کامل معنا ندارد.دلیل دیگر بر گستردگی خلافت، این که قرآن، منشأ خلافت انسان را علم او به غیب آسمانها و زمین معرفی میکند و این نشان میدهد که حوزه خلافت او همة غیب و شهادت است؛ و نتیجهاش آن است که نازلترین موجودهای مادی تا عالیترین موجودهای مجرّد، همه زیر پوشش ولایت و خلافت اوست. و آنچه در شکافته شدن دریا به دست حضرت موسی، و گلستان شدن آتش برای خلیل الله، و مسخّر شدن باد برای حضرت سلیمان و انشقاق قمر با اشارة رسول اکرم(ص) به وقوع پیوست، همه صرفاً از آثار سیطرة ولیّ الله بر عالم مُلک است[6]. از طرفی، خلیفة الهی شجرة طیّبه ایست که اصل آن ثابت و فرع آن در آسمانها و ملکوت عالم است و حتی تسبیح فرشتگان نیز به یمن تسبیح انسان کامل صورت میگیرد: «سَبَّحنَا فَسَبَّحَتِ الْمَلَائِکَةُ بِتَسبِیحِنَا»[7]. باید گفت محدوده خلافت انسان همه ی آسمانها و زمین است، نه فقط زمین.
نویسنده:شهرام عزیزی
@howzehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥
#حوزه_علمیه_در_سی_سال_آینده
◀️کجای کار هستیم ؟
🌀آیا برای آینده آماده شده ایم ؟
⭕️جدی بگیریم ...
@howzehmajazi
🙏 اللّـٰهُمَّ هٰذِهِ سَنَةٌ جَدیدَةٌ، واَنْتَ مَلِکُ قَدیمٍ،
🙏 اسْألُکَ خَیْرَهٰا وَخَیْرَ مٰا فیهٰا ،
🙏 وأَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّهٰا وَشَرِّ مٰا فیهٰا،
🙏 واَسْتَکْفیکَ مَؤُونَتَهٰا وَشُغْلَهٰا، یٰا ذَا الْجَلاٰلِ وَالْإِکْرٰامِ*
🌱 خداوندا! این سال جدید است و تو سلطان قدیمى؛
🌱 از تو خیر سال و خیر آنچه در آن است را مى خواهم و
🌱 به تو از شرّ آن و شرّ آنچه در آن است، پناه مى برم
🌱 و حلّ مشکلات آن را از تو مى خواهم اى ذوالجلال و الاکرام.
🌹برای تمام دوستان حوزه مجازی سالی پر از تولید علمی و رشد معنوی آرزومندیم🌹
@howzehmajazi
#سخننگاشت| حرف تقیزادهها به کرسی نخواهد نشست
🔻 رهبرانقلاب، امروز در حرم مطهر رضوی:
🔹 کسانی که افکار، #سبک_زندگی، روشهای غربی و لغات غربی را به طور پیوسته در داخل تزریق و پمپاژ میکنند، در ادبیات و افکار و دانشگاه ها و مدارس ما، اینها همین تقیزادههای جدید هستند.
🔸 اینهایی که پشت سر سند ۲۰۳۰ میایستند - #سند۲۰۳۰ یعنی برگرداندن سبک زندگی اسلامی به زندگی غربی - اینها همان تقیزادههای امروز هستند.
🔺 البته امروز به توفیق الهی جوانهای مومن و مردم انقلابی ما نخواهند گذاشت این تقیزادهها حرفشان به کرسی بنشیند. ۹۸/۱/۱
@howzehmajazi
وی
🌾نام روستایی در غرب هرمزگان که هیچ خانواده ای در آن بیکار نیست. محور این حرکت طلبه ای است به نام شیخ عباس زارعی.
🌾تربیت یافته حوزه علمیه بشاگرد. میگوید جمله ای که در من تاثیر جدی کرد جمله ای از #حاج_عبدالله_والی بود وقتی به من گفت «شل و ول نباش» .
🌾میگفت درس طلبگیم که پیش میرفت با خودم تصمیم گرفتم هم امام حاضرین در مسجد باشم هم امام غایبین. میگفت میز و صندلی های پایگاه بسیج را برداشتم و تبدیلش کردم به کارگاه صنایع دستی. آنقدر کار را ادامه دادم که تمام خانواده های روستا درگیر کار شدند.
🌾 هر وقت کسی بی انگیزه میشد جلساتی داشتیم برای انگیزه بخشی به نیروها. کار طلبگی من اینگونه بود. هر جا لازم بود آستین بالا میزدم. به مرور روستاهای اطراف روستا نیز درگیر کار شدند. برای خودم تیم و تشکیلاتی درست کردم و به مرور یک #چشم_انداز ۱۵ساله نوشتم.
🌾برای محصلین و نوجوانها نیز برنامه ریزی کردم که مشغول کار شوند. از فضاهای مجازی نیز برای بازار فروش استفاده کردم.
🌾سال #رونق_تولید است. امشب کنار این طلبه بشاگردی چقدر عزم دیدم چقدر فهم دیدم چقدر جدیت یافتم. جملات رهبری را چقدر با اخلاص و عمیق اما بی ادعا و گمنام پی میگرفت . این یکی از ثمرات کوثر بشاگرد، مرحوم حاج عبدالله والی است.
@ali_mahdiyan استاد علی مهدیان
#تحلیلی_نخبگان
#گام_دوم_انقلاب
@gamedovomenghelab
@howzehmajazi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🌐 صفحه ویژه «حوزویان در خدمت سیل زدگان» در خبرگزاری حوزه راهاندازی شد 👇
http://hawzahnews.com/detail/News/486703
🔹فراخوان نویسنده
فیلمنامه نویسان، ایده پردازن،داستان نویسان از 15 فروردین تا پایان اردیبهشت طرح های خودشان را جهت برسی میتوانند به صورت پی دی اف یاحضوری به دست ما جهت برسی ارسال نمایند.
🔹مشخص نمایید طرح شما در قالب سینمایی،سریال،تله فیلم یا.... میباشد
🔻درصورت تایید طرح شما توسط یک گروه باتجربه جهت ساخت رایزنی خواهیم داشت
@howzehmajazi
مراسم اختتامیه و اهدای جوایز و معرفی نفرات برتر #جشنواره، تالار فرهنگ ارشاد، ابتدای خ نطنز ، پنجشنبه ساعت ۸ شب،در بخش دلنوشته مجموعا 70 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است، این آثار از 21 استان و 28 شهر ایران برای شرکت در جشنواره فضل نبی به دبیرخانه ارسال شده اند که از این تعداد40 اثر به مرحله داوری راه یافتند.
@howzehmajazi
برگزاری اختتامیه سومین #جشنواره سراسری ادبی و هنری فضل نبی که 400 اثر در شاخه های هنری شعر و دلنوشته از 21 استان و 28 شهر و کشورهای بحرین ، امارات و پاکستان به این جشنواره ارسال شد.
@howzehmajazi
💠 کارگاه ژورنالیسم آنلاین
🔸 دوره آموزشی تولید و انتشار اطلاعات و اخبار در شبکه های اجتماعی
🔰ویژه خبرنگاران - مدیران روابط عمومی - مدیران کانالها
▫️روش های تولید، پردازش و انتشار محتوا در فضای مجازی
▫️انواع اطلاعات برای تولید محتوا در فضای مجازی
▫️شاخصه های حرفه ای گری تولید محتوا در فضای مجازی
▫️قالب های تولید محتوا در فضای مجازی
▫️کارکردهای فضای مجازی در جذب مخاطب
▫️شناخت نیاز مخاطبان فضای مجازی
▫️روش های اقناع مخاطب در فضای مجازی
🔻این دوره آموزشی فشرده به مدت 18 ساعت و در سه روز به شیوه حضوری برگزار می شود.
🔆 مدرس : استاد سید جواد ماهری
سردبیرارشد و مدرس مرکز آموزش سازمان صداوسیما و باشگاه خبرنگاران جوان
مؤلف و مدرس بیش از ۵۰ دوره مبانی تولید خبر ، خبرنگاری ، گزارشگری ، سردبیری و مدیریت فرآورده های خبری در مراکز استانهای صداوسیما
🔹 خبرنگاران ، مدیران روابط عمومی و مدیران پایگاههای خبری علاقمند برای ثبت نام در این دوره آموزشی تا شنبه 31 فروردین ( از ساعت 9 تا 12 ) به مؤسسه فرهنگی راه روشن واقع در میدان معلم ، بلوار باهنر ، کوچه شهید متقی ، پلاک 54 مراجعه کنند
یا با آیدی @onlin_talabeyar ارتباط برقرار کنند.
هزینه دوره 75 هزار تومان است که برای طلاب نیم بها محاسبه می شود
@howzehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید استاد مطهری: سخن حسين، عمل حسين، حادثه حسين، روح حسين، همه چيز حسين هيجان است، تحريك است، درس است، القاء نيروست.
@howzehmajazi
راس امور سپاه شد
تیتر جالب روزنامه سراج: http://serajonline.com/ که جمعی از طلاب حوزه مجازی در آن مشغول فعالیت در راستای اهداف انقلاب هستند.
اگر مایل هستید یادداشت ها و تحلیل ها و خبر های حوزه علمیه شما در این روزنامه منتشر شود لطفا از طریق گزینه تماس با ما در سایت مطالب خود را ارسال فرمایید.
@howzehmajazi
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
پیشنهادِ #آموزشی
فضلای علاقه مند به فعالیت های رسانه ای می توانند برای حضور در نشست مدرسان سواد رسانه و فضای مجازی در پایگاه اینترنتی بلاغ(دفتر تبلیغات) نام نويسي کنند.
👇👇 https://www.balagh.ir/form/11906
با سلام ، پایان دوره خبرنگاران بسیاری از دوستان آماده است اما متاسفانه بعضی از بزرگواران مدارک آنها ناقص است که لطفا تکمیل فرمایند تا هر چه سریعتر تکلیف پایان دوره ها مشخص شود
مدارک دوره خبرنویسی برای افراد ذیل آماده است که بزودی با آنها تماس خواهیم گرفت:
احمد جفریان نسب
فقدانی
سجادی خوا
چاوشی
محبی
رضوی خواه
رسول احمدی
رضا منصوری
سید مهدی موسوی
علی عزیزالهی
فریبرزی
محمد کرمی
مجید زارع نسب
حسین حاجیلو
محمد درخشش پور
مسعود آبرود
مسلم دانشی نسب
مصطفی صالحی
و بقیه بزرگواران یا اصلا مدارکی ندادند یا مدارک ناقص است یا اصلا نمره قبولی را نیاوردند.
با تشکر
@howzehmajazi
اولین ویژه نامه به مناسبت نیمه شعبان و ولادت حضرت صاحب الامر(عج)
مردم در انتظار این تیتر و #خبر_خوش رسانه ها باشند که مهدی(ع) آمد
@howzehmajazi
▫️تجربههای نگارشی
۱. نویسنده نباید گارد نویسندگی بگیرد؛ یعنی نباید گمان کند که در هنگام نوشتن، مشغول کاری شاق و متفاوت از کارهای روزانه است. هنر نویسندگی در کاستن از فاصلۀ میان قلم نوشتاری و زبان روزمرۀ مردم است؛ بدون آنکه دچار شلختگی و عیبهای زبان گفتاری شود. بهترین زبان نوشتاری، همان زبان گفتاری است منهای عیبهای آن. زبان گفتاری چند عیب یا ویژگی دارد:
یک. در گفتار، کلمات معمولا به ترتیب انسی که ما با آنها داریم به ذهنمان میآیند، نه به اقتضای اسلوب جملهسازی. مثلا در گفتار میگوییم: «رفتم امروز بازار، کمی خرید کردم.» طبق اسلوب زبان، قید «امروز» باید اول جمله بیاید: امروز رفتم بازار...
دو. حذف حروف اضافه و حتی گاه کلمات کلیدی، در زبان گفتاری معمول است. مثلا جملۀ «رفتم بازار، کمی خرید کردم» در واقع ناقص است؛ اگرچه شنونده میداند که مراد گوینده این است که «رفتم "به" بازار "و" کمی خرید کردم.» گوینده اجازه دارد که بگوید: «او سال ۱۳۳۰ دنیا آمده» اما نویسنده باید بنویسد: «او "در" سال ۱۳۳۰ "به" دنیا آمده است.»
سه. عیب زبان گفتاری، کمواژگانی است؛ چون گوینده فرصت نویسنده را برای جستوجو و انتخاب مناسبترین کلمات ندارد و ناگزیر معمولترین و دستمالیشدهترین کلمات بر زبان او جاری میشود. اما نویسنده – مثلا - راضی نمیشود در مثال پیشگفته، از کلمۀ «کمی» استفاده کند؛ بلکه به جای آن، «مقداری» یا مانند آن میگذارد.
۲. پس از آنکه راحت و بدون هیچ دغدغهای نوشتید و نقطۀ آخر را گذاشتید، نوبت به وسواس و سختگیری میرسد. در این مرحله، هر قدر میتوانید بر نوشتۀ خود سخت بگیرید و حتی از یک کلمۀ آن آسان نگذرید. به قول همینگوی، مست بنویس و هشیار ویرایش کن. این هشیاری و سختگیری یا باید جملهبهجمله باشد، یا بندبهبند یا پس از آنکه نوشتار به پایان رسید.
۳. از بختیاری نویسنده است که نوشتۀ او را پیش از انتشار، کسانی ببینند و بر آن خرده بگیرند. اگر نویسندهای چنین دوستان و همراهانی ندارد، بر او است که در انتشار نوشتهاش شتاب نکند؛ بلکه پبش از انتشار، آن را بارها بخواند. در بازخوانیها هم اصلاحات محتوایی کند و هم اصلاحات لفظی. یکیدو بار هم با چشم مخالف فرضی بخواند.
۴. هر نوشتهای از ما که به رؤیت کسی میرسد، بخشی از جورچین شخصیت ما را در ذهن او کامل میکند. هیچ نوشتهای را تا به سطحی از مقبولیت(از محتوا تا تایپ) نرساندهاید، منتشر نکنید، حتی اگر میدانید که خوانندگان آن به شمار انگشتان یک دست نخواهد بود.
۵. خواندنیترین نوشتهها آن است که محتوایی بکر و بهروز و پیشبرنده داشته باشند، و ملالآورترین نوشته، آن است که تکرار شنیدهها و گفتههای دیگران باشد. بنابراین کسانی که میخواهند سخنی بگویند که مردم آن را روزانه چندین بار از رسانههای رسمی و تبلیغی و سخنرانیهای معمول میشنوند، نباید توقع استقبال داشته باشند. آری؛ هر سخن نو و بیسابقهای، درست و راست نیست؛ اما سخن تکراری همیشه ملالآور است، مگر برای مخاطبان معتاد به آن سخنان.
۶. غرور نویسنده، دشمن قلم او است؛ زیرا گوهر صمیمیت و دلاویزی را از او میرباید. نویسندۀ مغرور، بیش از آنکه در اندیشۀ مفاهمه و تفهیم باشد، در فکر حراست از شخصیت علمی یا اجتماعی خویش است و هیچگاه از ردای هیبت و وقار بیرون نمیآید. بنابراین در انتخاب کلمات و لحن نوشتار، بیشتر به جایگاه اجتماعی و مرتبۀ علمی خود میاندیشد تا حق مطلب. او به جای آنکه دست در گردن خواننده بیاویزد و با او گشتوگذار کند، ترجیح میدهد که مخاطبش دورترک بنشیند و به سخنرانی رسمی و غرّای او گوش دهد.
۷. هر نوشتهای، سفرهای است که نویسنده برای خواننده پهن کرده است. سفره، هم جای غذای اصلی است و هم جای مخلفات(سالاد و ترشی...)؛ اما سفرهای که جز مخلفات بر آن نیست، به درد شکمهای گرسنه نمیخورد. برخی نوشتهها را میخوانی و به آخر میرسانی، اما بیش از یکیدو سطر آن، دندانگیر نیست. نویسنده، مقدمه را از جایی دور شروع کرده یا گریزهای بیهوده در میان افکنده است؛ اما آنجا که باید کرّوفرّ کند، فرود آمده است! درختی تناور برکشیده است، اما همچون درخت کاج، نه میوه بر شاخ دارد و نه سایه بر زمین.
۸. حذف حتی یک کلمۀ زائد، برداشتن باری از دوش جمله و فهم مخاطب است. جمله هر چه پیراستهتر باشد، چابکتر است و به فهم خواننده نزدیکتر.
۹. هر نوشتهای، سیرتی دارد و صورتی. اهتمام به صورت و ظاهر نوشتار(از جملهسازی و پاراگرافبندی تا تایپ فنی و بدون غلط) به اندازۀ محتواگرایی اهمیت دارد.
@howzehmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای:
قاتل دیروز #طلبه_همدانی در صفحه #اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با اینگونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است.
@howzehmajazi